Učiteľstvo hudobného umenia (v komb.)
Základné informácie o študijnom programe
Študijný odbor: 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: Bc.
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky
Jazyk výučby: slovenský
Rada študijného programu
doc. Mgr. art. et Mgr. Monika Bažíková, ArtD. /HZO/
Mgr. Michal Hottmar, PhD. /ZO/
doc. Mgr. art. Ivan Šiller, ArtD. /ZO/
Alžbeta Bosini - zástupkyňa študentov
Mgr. Zuzana Horváthová
Mgr. Mária Hronská
Personálne zabezpečenie
doc. Mgr. art. et Mgr. Monika Bažíková, ArtD.
Mgr. art. Branislav Dugovič, ArtD.
Mgr. Michal Hottmar, PhD. (na funkčnom mieste docenta)
PaedDr. Lenka Kaščáková, PhD.
Mgr. art. Stanislava Maggioni, ArtD.
doc. Mgr. art. Ivan Šiller, ArtD.
doc. PhDr. Hana Urbancová, DrSc. (vymenovaná za profesorku prezidentkou SR, 13.09.2023)
Študijný poradca/ovia (tútor/i):
Mgr. art. Stanislava Maggioni, ArtD., maggionifedu.uniba.sk
Študentský študijný radca pre študijný program:
Bc. Viktória Procklová
Bc. Viktoriia Palok
Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:
doc. Mgr. art. et Mgr. Monika Bažíková, ArtD., monika.bazikovauniba.sk
Opis študijného programu
Bakalársky študijný program Učiteľstvo hudobného umenia v kombinácii je koncipovaný tak, aby jeho absolvent bol odborne spôsobilý vykonávať profesiu pomocného učiteľa, resp. asistenta učiteľa, animátora (lektora) voľného času, pracovníka štátnej a verejnej správy pre príslušnú oblasť.
Absolvent bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo hudobného umenia v kombinácii má poznatky, zručnosti a kompetencie z odboru hudobného umenia, je vybavený základnými poznatkami z oblasti hudobnej pedagogiky, teórie a dejín hudby a je schopný tieto poznatky v primeranej miere uplatniť v hudobno-edukačnom procese. Má plne rozvinuté hudobné, spôsobilosti, schopnosti a zručnosti, dokáže realizovať hudobno-edukačné aktivity v edukačnej praxi.
Kompetentnosti, vedomosti a zručnosti absolventa bakalárskeho stupňa, vrátane prenositeľných spôsobilostí získaných počas štúdia, umožňujú uplatniť sa v povolaniach vyžadujúcich primeranú úroveň komunikačných kompetencií, prierezových vedomostí odboru so zameraním na pedagogické kompetencie, širokých vedomostí a porozumenia v špecializovanej oblasti hudobného umenia v kombinácii, zručností, aktívneho spôsobu získavania vedomostí v kontexte študijného programu a kompetentnosti riešenia odborných úloh, identifikovania a zhodnotenia etických, sociálnych a ďalších súvisiacich riešených problémov v kontexte študijného programu hudobné umenie v kombinácii, zodpovedajúce úrovni 6 Slovenského kvalifikačného rámca.
Predmety študijného plánu sú koncipované tak, aby pokrývali proporčne témy sociálno-vedného, pedagogického a psychologického základu učiteľstva a predmetových aprobácií.
Povinné predmety študijného programu učiteľstvo hudobného umenia v kombinácii pokrývajú tri základné oblasti hudobnej edukácie: hudobno-pedagogickú, hudobno-teoretickú a hudobno-interpretačnú. Predmety majú teoretický aj aplikačný, praktický charakter. Obsahy predmetov zdôrazňujú samostatné, tvorivé a kritické myslenie, praktické výkony študenta a projektové metódy, s cieľom holistického synkretického rozvoja osobnosti študenta. Povinne voliteľné predmety dopĺňajú a rozvíjajú povinné predmety, podľa osobných preferencií študenta. Štátna skúška sa realizuje v predmete obhajoba záverečnej práce.
Absolvent bakalárskeho stupňa štúdia študijného programu učiteľstvo hudobného umenia v kombinácii získa akademický titul bakalár. Študijný program prvého stupňa je zameraný okrem iného aj na pokračovanie na magisterskom stupni a získanie úplnej kvalifikácie na výkon pracovnej činnosti učiteľ v kategórii učiteľ hudobnej výchovy.
Študenti môžu absolvovať časť svojho študijného plánu v zahraničí v rámci viacerých mobilitných programov (ERASMUS, CEPUS, bilaterálne dohody a pod.).
Požiadavky na uchádzačku/uchádzača
Podmienkou prijatia uchádzačov na bakalárske štúdium v študijnom programe učiteľstvo hudobného umenia v kombinácii je ukončené úplné stredoškolské vzdelanie s maturitou. Požadovaným dokladom o nadobudnutí vzdelania je doručená úradne overená kópia maturitného vysvedčenia.
Uchádzači sa prijímajú na vopred stanovený počet miest. Výber uchádzačov sa uskutočňuje na základe dosiahnutých výsledkov stredoškolského štúdia. Výsledné poradie uchádzačov sa určuje podľa celkového počtu bodov, ktoré uchádzač získa podľa výsledkov stredoškolského štúdia – maturitnej skúšky. Fakulta týmto zisťuje všeobecnú pripravenosť uchádzača zvládnuť požiadavky vysokoškolského štúdia, respektíve na základe výsledkov prijímacej skúšky fakultou stanoveného typu, pričom sa čiastočne do úvahy berú aj dosiahnuté výsledky stredoškolského štúdia. V takomto prípade váha prijímacej skúšky tvorí min. ¾ z celkového výsledku prijímacieho konania.
Ďalšou podmienkou prijatia je úspešné zvládnutie talentovej skúšky. Uchádzači sa prijímajú len na hru na vopred vypísanom hudobnom nástroji, napr. klavír, husle, klarinet, gitara, flauta a spev.
Talentová skúška pozostáva z častí:
- hra na hudobnom nástroji - 2 skladby odlišného charakteru,
- overenie hlasových schopností - 2 piesne odlišného charakteru (ľudové alebo umelé),
- diagnostika hudobných schopností
- zisťovanie základnej orientácie v aktuálnej hudobnej a kultúrno-spoločenskej oblasti, pohovor o motiváciách a očakávaniach uchádzača
- pohovor o motiváciách a očakávaniach uchádzača
V prípade väčšieho počtu uchádzačov ako je predpokladaný počet prijatých uchádzačov na daný študijný program, si fakulta vyhradzuje právo vybrať uchádzačov podľa priemeru známok na maturitnej skúške.
Profil absolventa
Profil absolventa bakalárskeho študijného programu učiteľstvo hudobného umenia v kombinácii je vymedzený v súlade s opisom študijného odboru Učiteľstvo a pedagogické vedy, reflektuje kvalifikačný rámec pre Európsky priestor vysokoškolského vzdelávania. Podľa národného kvalifikačného rámca Slovenskej republiky absolvent dosiahne úroveň SKKR6.
Absolvent bakalárskeho študijného programu má poznatky, zručnosti a kompetencie z odboru hudobného umenia, je vybavený základnými poznatkami z oblasti hudobnej pedagogiky, teórie a dejín hudby a je schopný tieto poznatky v primeranej miere uplatniť v hudobno-edukačnom procese. Má plne rozvinuté hudobné, spôsobilosti, schopnosti a zručnosti, dokáže realizovať hudobno-edukačné aktivity v edukačnej praxi. Absolvent prvého stupňa učiteľstva hudby v kombinácii je spôsobilý vykonávať profesiu pomocného učiteľa, resp. asistenta učiteľa, animátora (lektora) voľného času, pracovníka štátnej a verejnej správy pre príslušnú oblasť.
Vedomosti
Absolvent 1. stupňa štúdia v študijnom programe učiteľstvo hudobného umenia v kombinácii:
- pozná sociálno-vedné a legislatívne súvislosti inštitucionálneho vzdelávania,
- pozná psychologické modely kognitívneho vývinu a vývinu osobnosti s aplikáciou v edukačnom prostredí,
- pozná teoretické princípy tvorby a plánovania edukačného procesu v sekundárnom vzdelávaní,
- pozná a chápe základné historické a teoretické aspekty hudobnej edukácie,
- má základné relevantné poznatky o výchove a vzdelávaní v širšom filozofickom a psychologickom kontexte,
- pozná inštitucionálny socializačný proces,
- ovláda princípy tvorby a projektovania pedagogického prostredia v primárnom a sekundárnom vzdelávaní,
- pozná organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy,
- orientuje sa v hudobno-pedagogických a hudobno-teoretických disciplínach, pozná teoretické východiská hudobnej pedagogiky, dokáže identifikovať charakteristické znaky jednotlivých štýlových období dejín hudby a ich kultúrno-historický kontext, ovláda hudobnú teóriu z pohľadu jednotlivých parametrov hudobnej štruktúry a ich vzájomných vzťahov,
- je pripravený získať úplnú učiteľskú spôsobilosť formou 2. stupňa vysokoškolského štúdia.
Praktické zručnosti
Absolvent 1. stupňa štúdia v študijnom programe učiteľstvo hudobného umenia v kombinácii:
- sa dokáže orientovať v pedagogickej dokumentácii a školskej legislatíve,
- vie aktívne používať digitálne technológie na podporu edukačného procesu,
- vie reflektovať jednotlivé zložky edukačného procesu v školskej triede,
- v oblasti hudobnej edukácie disponuje základnými štrukturálnymi zručnosťami v rovine intelektuálnej, motorickej, tvorivo-senzorickej,
- je schopný spolupracovať pri riešení odborných projektov v oblasti hudobnej výchovy,
- je schopný reflektovať všeobecno-pedagogické vlastnosti výchovy a vyučovania v školskej praxi,
- orientuje sa v školskej legislatíve a v školských dokumentoch,
- je schopný organizovať činnosť žiakov najmä v mimo vyučovacích školských a mimoškolských aktivitách,
- ovláda základy hry na hlavnom hudobnom nástroji a tvorivo s ním pracuje,
- spieva intonačne čisto, disponuje zvládnutými základmi hlasovej techniky,
- dokáže viesť vokálny súbor, resp. spevácky zbor
Kompetencie
Absolvent 1. stupňa štúdia v študijnom programe učiteľstvo hudobného umenia v kombinácii:
- vie prezentovať svoje schopnosti a zručnosti v oblasti hudobnej výchovy
- ovláda zmysluplné využitie modernej didaktickej technológie,
- ovláda základy pedagogickej komunikácie, individuálnej a tímovej práce pri riešení odborných a pedagogických problémov,
- dokáže spolupracovať pri riešení problémov a niesť zodpovednosť za výsledky tímu
- dokáže koordinovať čiastkové činnosti spojené s vykonávaním profesie,
- dokáže samostatne získavať nové poznatky a aktívne rozširovať svoje vedomosti,
- dokáže plánovať a organizovať vlastné sebavzdelávanie,
- dokáže efektívne kooperovať so špeciálnymi pedagógmi, psychológmi a ďalšími odborníkmi,
- má samostatné, tvorivé, kritické myslenie
Uplatnenie absolventov
V súlade so SKKR, absolvent prvého stupňa ŠP (úroveň 6 SKKR) získa kvalifikáciu a bude kvalifikovaný na nasledujúce zamestnanie a povolanie:
- Pedagogický asistent
- Animátor (lektor) voľného času hudobných aktivít (súborov) v centrách voľného času, v domoch kultúry
Na trhu práce sa absolvent uplatní ako pedagogický asistent v oblasti neformálnej hudobnej výchovy:
- pracovník štátnej a verejnej správy pre oblasť hudobnej kultúry,
- asistent zbormajstra, dirigenta a hlasového pedagóga v mimoškolských zboroch a súboroch,
- asistent vo vokálno-inštrumentálnych zoskupeniach a vo folklórnych súboroch.
Partnerské organizácie
- Základná škola s materskou školou, Za kasárňou 2, 831 03, Bratislava
- Základná škola s materskou školou, Česká 10, 831 03, Bratislava
- Základná škola s materskou školou M. R. Štefánika, Grösslingová 48, 811 09, Bratislava
- Základná škola SNP, Ostredková 14, 821 02, Bratislava
- Základná škola, Karloveská 61, 841 04, Bratislava
- Cirkevná základná škola Narnia, Beňadická 38, 841 05, Bratislava
- Základná škola, Pankúchova 4, 851 01, Bratislava
- Základná škola Dr. Ivana Dérera, Jelenia 16, 811 05, Bratislava
- Základná umelecká škola Júliusa Kowalského, Laurinská 20, Bratislava
- Základná umelecká škola, Vrbenského 1, Bratislava
- Štátny pedagogický ústav, Bratislava
- Metodicko-pedagogické centrum, Bratislava
- AZUŠ - Asociácia základných umeleckých škôl SR, Bratislava
- Prešovská univerzita v Prešove, Filozofická fakulta, Inštitút hudobného a výtvarného umenia
- Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta, Katedra primárnej a predprimárnej pedagogiky
- Univerzita Komenského v Bratislave, Filozofická fakulta, Katedra muzikológie
- Ústav hudobnej vedy SAV, Bratislava
- Fond na podporu umenia, Bratislava
- SOZA, Bratislava
- Hudobný fond, Bratislava
- Česká republika: Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Katedra hudobnej výchovy
- Česká republika: Univerzita J.E Purkyně v Ústí nad Labem, Ústí nad Labem, Katedra hudobnej výchovy
- Česká republika: Ostravská univerzita, Ostrava, Katedra hudobnej výchovy
- Rakúsko: University od Music and Performing Arts, Viedeň, Katedra hudobnej výchovy