Pedagogická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Výtvarná edukácia (v komb.)

Základné informácie o študijnom programe

Študijný odbor: 38. učiteľstvo a pedagogické vedy

Stupeň štúdia: prvý (Bc.)

Forma štúdia: denná

Štandardná dĺžka štúdia: tri roky

Jazyk výučby: slovenský jazyk

 


Rada študijného programu

prof. PaedDr. Daniela Valachová, PhD. (HZO)

doc. Mgr. art.  Xénia Bergerová, ArtD. (ZO) (univerzitný profesor)

Mgr. art. Martin Ševčovič, ArtD. (ZO) (univerzitný docent)

Mgr. Bianka Katreníková, zástupkyňa študentskej časti

Mgr. Jana Razgyelová, zástupkyňa zamestnávateľa

Mgr. Miloslava Borošová Michalcová, PhD.,  zástupkyňa zamestnávateľa

Personálne zabezpečenie

prof. PaedDr. Daniela Valachová, PhD.

doc. Mgr. art. Xénia Bergerová, ArtD., (univerzitný profesor)

Mgr. art. Martin Ševčovič, ArtD., (univerzitný docent)

Mgr. art. Natália Okolicsányiová, ArtD.

Mgr. art. Anabela Sládek, ArtD.

Mgr. Miroslava Repiská, PhD. 

Mgr. art. et. Martina Šimkovičová, ArtD.

Mgr. art. Karin Patúcová-Lunterová, ArtD.


Študijný poradca/ovia (tútor/i):  

doc. Mgr. art. Xénia Bergerová, ArtD., bergerovafedu.uniba.sk , tútor pre bakalárske štúdium


Študentský študijný radca pre študijný program:  

Ivana Mária Čechvalová 2SLVU15 - cechvalova12uniba.sk

Lucia Némethová 2HIVU15 - nemethova138uniba.sk


Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:

Mgr. art. Natália Okolicsányiová, ArtD. - okolicsanyiovafedu.uniba.sk

Opis študijného programu

Študijný plán študenta určuje časovú (odporúčané študijné cesty) ako aj obsahovú postupnosť predmetov (nadväznosť predmetov a ich obsahu), spôsob výučby, formy hodnotenia študijných výsledkov, pracovnú záťaž vyjadrenú v kreditoch. Študijný plán si študent zostavuje na základe jasne definovaných pravidiel v súlade s podmienkami študijného programu a v súlade so Študijným poriadkom Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Študent si určuje svoj študijný plán na nasledujúce obdobie štúdia zápisom. Zapisuje si predmety v takej kreditovej hodnote a v takej skladbe (povinné predmety, povinne voliteľné predmety a výberové predmety), aby v kontrolnej  etape štúdia mohol splniť podmienky na zápis do ďalšej časti štúdia. V akademickom roku, v ktorom študent plánuje riadne skončiť štúdium, si zapisuje predmety v takej kreditovej hodnote a v takej skladbe, aby ich úspešným absolvovaním splnil podmienky na riadne skončenie štúdia. 

Študijný plán študenta zahŕňa skladbu predmetov v skupine povinných predmetov, povinne voliteľných predmetov a výberových predmetov.
V skupine povinných predmetov je v študijnom pláne zaradených celkom 12 predmetov, za ktoré študent získa celkom 43 kreditov. Desať predmetov tvoria profilové predmety. Medzi profilové predmety patria dva predmety zamerané na dejiny výtvarného umenia, kde študent získa základnú orientáciu v dejinách výtvarného umenia. Dva predmety zamerané na didaktiku výtvarnej výchovy sú profilovými predmetmi a študent získa základnú orientáciu v oblasti výtvarného prejavu detí a mládeže a možností voľnočasovej výtvarnej výchovy. Predmet zameraný na základy vizuálnej komunikácie je profilovým predmetom a študent získa základné zručnosti pri práci s vektorovou grafikou. Päť predmetov, ktoré sú zamerané na získanie základných výtvarných zručností v oblasti kresby, maľby, grafiky, modelovania a fotografie sú profilovými predmetmi. V povinných predmetoch sú zaradené dva predmety, ktoré nie sú profilovými predmetmi, predmet metodika písania odborného textu vo výtvarnej edukácii je špecificky zameraný na získanie zručnosti písať odborné texty s obsahovým zameraním na výtvarnú edukáciu a predmet kurz kresby a priestorovej tvorby v krajine je zameraný na realizáciu výtvarnej tvorby v plenéri.
V rámci povinne voliteľných predmetov sú v študijnom programe dve skupiny predmetov. V skupine A sú celkom štyri predmety, za ktoré študent musí získať minimálne 8 kreditov. Predmety nie sú profilovými predmetmi. Sú zamerané na rozvíjanie ďalších vedomostí z oblasti kontextov vizuálneho umenia, z oblasti pedagogiky výtvarného umenia, poskytujú základnú orientáciu v reflexívnej výučbe v rámci didaktiky výtvarnej výchovy a základnú orientáciu v oblasti arteterapie.

V skupine B je zaradených celkom šesť predmetov, ktoré nie sú profilovými predmetmi a študent získa minimálne 9 kreditov. V tejto časti má možnosť študent tvoriť si svoju študijnú cestu podľa toho, ktorá z výtvarných disciplín je pre neho najprínosnejšia, v ktorej má záujem sa zdokonaľovať. Sú tu zaradené predmety z oblasti kresby, grafiky, grafického dizajnu, maľby fotografie a keramiky. 
Jednotlivé súčasti študijné programu na seba nadväzujú, zároveň poskytujú študentovi možnosti voľby a tvorby vlastnej študijnej cesty. 
Študijný program je špecifický svojím obsahovým zameraním a možnosťami sebarealizácie študentov. Zároveň študijný program poskytuje priestor na štúdium študentov so špecifickými výchovno-vzdelávacími potrebami, teda pokrýva aj inkluzívnu filozofiu vzdelávania.
Počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia prvého stupňa štúdia bakalárskeho študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii je 180 kreditov zo všetkých komponentov štúdia, ktorými sú – spoločného sociálno-vedného, pedagogického a psychologického základu učiteľstva (60 kreditov), jedna aprobácia (60 kreditov), druhá aprobácia (60 kreditov). 

Študijný program v prvom stupni štúdia s názov výtvarná edukácia v kombinácii je zostavený tak, aby študent mohol získať príslušný počet kreditov, celkovo 180 kreditov. Z toho je za aprobáciu výtvarná edukácia v kombinácii potrebné získať 60 kreditov:

  • v aprobácii výtvarná edukácia v kombinácii je potrebné získať v povinných predmetoch 43 kreditov,
  • v povinne voliteľných predmetoch je potrebné získať v skupine A 8 kreditov a v skupine B 9 kreditov,
  • skupina výberových predmetov je v študijnom programe v aprobácii výtvarná edukácia v kombinácii je zostavená tak, aby si študent mohol rozvíjať svoje osobné preferencie a možnosť rozvíjať si svoje spôsobilosti a záujmy, študent môže v uvedenej skupine získať maximálne 18 kreditov, ktoré netvoria súčasť potrebných kreditov na riadne skončenie štúdia ani časti štúdia,
  • záverečná práca, ktorou je v uvedenom programe bakalárska práca je formálne zaradená vo všeobecnom základe, avšak študijný program výtvarná edukácia v kombinácii má špecifiká, vyplývajúce s obsahového zamerania programu,
  • pedagogická prax tvorí neoddeliteľnú súčasť študijného programu, je zaradená vo všeobecnom základe a dve súčasti a je potrebné za ne získať celkom 4 kredity,
  • špecifikum študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii je forma praxe, ktorá je súčasťou dvoch profilových predmetov, ktorými sú didaktika výtvarnej výchovy 1 a didaktika výtvarnej výchovy 2.

Špecifiká záverečnej práce – bakalárska práca v študijnom programe výtvarná edukácia v kombinácii:

  • v bakalárskej práci študent všeobecne preukazuje schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky a používať ich,
  • v rámci špecifík študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii, sa bakalárska práca zameriava na spracovanie témy v teoretickej oblasti, v prípadnom umeleckom realizačnom výstupe a v návrhu didaktického uplatnenia v neformálnej výtvarnej výchove,
  • študent má právo formálnu stránku bakalárskej práce primerane prispôsobiť zámeru, môže tiež spracovávať teoretickú prácu s návrhom výtvarného realizačného výstupu a návrhom didaktického uplatnenia v neformálnej výtvarnej výchove, alebo teoreticko-aplikačnú prácu bez umeleckého výstupu ale s väčšou mierou didaktického uplatnenia v neformálnej výtvarnej výchove.

Špecifiká obhajoby záverečnej práce – obhajoba bakalárskej práce v študijnom programe výtvarná edukácia v kombinácii má špecifiká vyplývajúce z charakteru a obsahového zamerania programu:

  • obhajoba bakalárskej práce patrí medzi štátne skúšky,
  • obhajoba bakalárskej práce je kolokviálnou skúškou, kde študent preukazuje svoje vedomosti a kompetentnosti v súvislosti s témou bakalárskej práce a zároveň aj v kontexte špecifík študijného programu, 
  • študent počas obhajoby preukazuje schopnosť na požadovanej úrovni formulovať svoje vedomosti tiež v šírke obsahu a profilu bakalárskeho štúdia,
  • v prípade obhajoby bakalárskej práce pozostávajúcej z výtvarného realizačného výstupu, preukazuje týmto svoje zručnosti a vedomosti v médiu, v ktorom je realizovaná táto súčasť bakalárskej záverečnej práce.

Študijný program sa realizuje v priestoroch Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, predmety pedagogickej praxe sa uskutočňujú aj v priestoroch cvičných škôl. Budovy Pedagogickej fakulty na uliciach Šoltésovej 4 a Moskovská 3 sa nachádzajú v centre Bratislavy, budova na ulici Račianska 59 sa nachádza v jej širšom centre s bezproblémovou dostupnosťou a vybavenou infraštruktúrou.
Katedra výtvarnej výchovy, zabezpečujúca ŠP výtvarná edukácia v kombinácii sídli na Šoltésovej 4, v Bratislave. Pracovne zamestnancov sa nachádzajú na prvom poschodí. 
V rámci vyučovacieho procesu, výskumných a podporných činností má každý vyučujúci k dispozícii počítač, projektor a príslušné IT vybavenie. Všetky priestory katedry (seminárne, kancelárske) sú pokryté pevným a bezdrôtovým pripojením k internetu. 
V študijnom programe výtvarná edukácia v kombinácii sú zaradené predmety pedagogickej praxe, na ktorých zabezpečovaní participujú učitelia základných a stredných škôl rôzneho typu a zamerania, v spolupráci so zmluvnými partnermi fakulty využívaných aj pre ďalšie existujúce študijné programy. Cviční učitelia zabezpečujú praktickú časť vzdelávacej činnosti, ktorá sa viaže na školské prostredie. 
Úspešným absolvovaním prvého stupňa študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii študent získa titul bakalár (Bc.) a kvalifikáciu zodpovedajúcu úrovni 6 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR). Dokladom o kvalifikácii je vysokoškolský diplom (1. stupeň), vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu.

Kvalifikácia získaná absolvovaním prvého stupňa študijného programu 105535 výtvarná edukácia v kombinácii  a výstupy vzdelávania napĺňajú sektorovo-špecifické odborné očakávania na výkon povolaní, na ktoré ŠP absolventov prioritne pripravuje, a to:

  • má všeobecné pedagogicko-didaktické vedomosti na úrovni syntézy,
  • má praktické a metodologické vedomosti z oblasti výtvarnej edukácie v kombinácii, ktoré slúžia ako základ pre prax pedagogického asistenta,
  • vie navrhovať riešenia metodických a odborných  problémov v kontexte výtvarnej edukácie v kombinácii,
  • vie modifikovať všeobecné a odborné vedomosti pri riešení špecifických odborných problémov vyplývajúce zo špecifík výtvarnej edukácie v kombinácii,
  • vie realizovať riešenia odborných umeleckých problémov v kontexte výtvarnej edukácie v kombinácii,
  • vie používať tvorivo metódy, nástroje, prístroje a materiály výtvarnej edukácie v kombinácii,
  • vyznačuje sa samostatnosťou pri riešení špecifických problémov v meniacom sa prostredí školskej edukácie
  • je spôsobilý samostatne plánovať svoje ďalšie vzdelávanie,
  • vyznačuje sa autonómiou a zodpovednosťou pri rozhodovaní pri riešení pedagogických situácii pedagogického asistenta v rámci výtvarnej edukácie,
  • vyznačuje sa schopnosťou vhodne a profesionálne prezentovať vlastné stanoviská v rámci výtvarnej edukácie v kombinácii,
  • vyznačuje sa tvorivým a pružným myslením v rámci výtvarnej edukácie v kombinácii

Univerzita Komenského má možnosť vysielať študentov do zahraničia s cieľom štúdia alebo stáže v rámci svojich partnerstiev (Utrecht Network, SYLFF, niektoré bilaterálne zmluvy), na 63 zahraničných univerzít vo vyše 30 krajinách v Európe aj mimo nej. Ešte širšie možnosti pokrývajúce prakticky celý svet existujú v rámci iných schém, najmä v rámci programu Erasmus+ a aktivít zastrešených MŠVVŠ SR, realizovaných prostredníctvom SAIA.
Katedra výtvarnej výchovy dlhodobo uzatvorené a vďaka ktorým môžu študenti vycestovať na študijný pobyt na zahraničnú univerzitu. Ročne priemerne vycestuje na mobilitu 1 - 2 študenti katedry.

ŠTUDIJNÝ PLÁN

Požiadavky na uchádzačku/uchádzača

Podmienkou prijatia uchádzačov na bakalárske štúdium v študijnom programe výtvarná edukácia v kombinácii je ukončené úplné stredoškolské vzdelanie s maturitou. Požadovaným dokladom o nadobudnutí  vzdelania je doručená úradne overená kópia maturitného vysvedčenia. 
Uchádzači sú prijímaní na základe prijímacej skúšky.
Výber uchádzačov sa uskutočňuje na základe výsledkov talentovej prijímacej skúšky, pričom sa čiastočne do úvahy berú aj dosiahnuté výsledky stredoškolského štúdia. V takomto prípade váha prijímacej skúšky tvorí min. ¾ z celkového výsledku prijímacieho konania. 
Prijímacou skúškou má uchádzač preukázať vážny záujem o študijný odbor a študijný program, úroveň a hĺbku vedomostí, zručností a tvorivej invencie pre štúdium náročného študijného programu. Základným a nevyhnutým predpokladom je ovládanie základných výtvarných vyjadrovacích prostriedkov – kresby a maľby. Študent bude prijatý na štúdium po úspešnom zvládnutí prijímacieho konania.
Talentovou skúškou sa zisťujú: 

  • Zistenie stavu vedomostí a všeobecný prehľad uchádzača v oblasti výtvarného umenia a kultúry formou testu.
  • Praktické výtvarné riešenie úlohy v oblasti: kresby a maľby.
  • Dôležitou súčasťou talentovej skúšky je prezentácia súboru domácich prípadne školských prác uchádzača. Teda prezentácie najlepších výtvarných prác alebo projektov, realizovaných v období za posledné 2 roky pred konaním skúšky v rozsahu približne 20 prác. Počas prezentácie prác je priestor pre ústnu rozpravu s členmi komisie. Odporúča sa výstupy spracovať vo forme portfólia alebo prezentácie, ktorú je možné priniesť v digitálnej, alebo tlačenej forme. Je potrebné predloženie aj originálov prác, ak to ich realizácia umožňuje. Jedná sa najmä o študijné kresby v rozsahu minimálne 5 kresieb.

Materiály a pomôcky pre praktickú časť prijímacej skúšky (študent si k prijímacej skúške prinesie):

  • kresliaci papier a výkresy (formát A2, okolo 5 kusov)
  • kresliaci a maliarsky materiál podľa vlastného výberu: ceruzy, uhoľ, rudka, pastelky, pastel, temperové farby, akvarelové farby...
  • pomocný materiál: guma, fixatív, lepiaca páska, nožnice, pripináčiky.

Časová dotácia na plošné disciplíny: 120 minút 
Časová dotácia na písomný test: 30 minút  
Spolu: 150 minút

V prípade väčšieho počtu uchádzačov ako je predpokladaný počet prijatých uchádzačov na daný študijný program si fakulta vyhradzuje právo vybrať uchádzačov podľa priemeru známok na maturitnej skúške. Uchádzači sa prijímajú na vopred stanovený počet miest.

Profil absolventa

Profil absolventa je vymedzený prostredníctvom:

  • deskriptorov Európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania (EHEA),
  • reflektuje v plnom rozsahu opis študijného odboru 38. učiteľstvo a pedagogické vedy, vedomosti, zručnosti a kompetencie,
  • je v súlade s najnovšími vedeckými poznatkami programu výtvarnej edukácie v kombinácii.

Absolvent bakalárskeho študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii získa stupeň vzdelania podľa medzinárodnej štandardnej kvalifikácie vzdelania (ISCED) – kód 665. Z hľadiska úrovne národného kvalifikačného rámca Slovenskej republiky – SKKR, absolvent získa úroveň SKKR 6.
Absolvent disponuje poznatkami o biologických, psychologických a sociálnych aspektoch vývinu jednotlivca, pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu v širších sociálno-vedných súvislostiach. Pozná́ slovenský školský systém, právny kontext a kurikulárne kontexty výkonu učiteľskej profesie, pozná štruktúru a zázemie profesie. Disponuje základnými poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcimi z ich zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení, alebo nadania a talentu. Dokáže ich využiť pri realizácii výchovno-vzdelávacieho procesu v podmienkach inkluzívneho vzdelávania a výchovy. Absolvent dokáže efektívne kooperovať so špeciálnymi pedagógmi, psychológmi a ďalšími odborníkmi a riadiť sa ich odbornými odporúčaniami a závermi. 
V oblasti predmetovej aprobácie výtvarná edukácia v kombinácii má všeobecný rozhľad a ovláda základné zručnosti a hodnoty v odbore výtvarná edukácia v kombinácii, súčasne chápe širšie súvislosti výchovy a vzdelávania. Svoje odborné zručnosti a vedomosti, ako aj pedagogické vedomosti vie využívať pri plánovaní a realizácii edukačného procesu najmä v oblasti záujmových a voľnočasových aktivít. Ovláda základné zručnosti pedagogickej komunikácie a je schopný  sa orientovať v organizačných podmienkach inštitucionálneho vzdelávania.

Teoretické vedomosti
Absolvent 1. stupňa študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii:

  • pozná sociálnovedné a legislatívne súvislosti inštitucionálneho vzdelávania,
  • pozná psychologické modely kognitívneho vývinu a vývinu osobnosti s aplikáciou v edukačnom prostredí,
  • pozná teoretické princípy tvorby a plánovania edukačného procesu vo vzdelávaní,
  • pozná a chápe základné historické a teoretické  aspekty výtvarnej edukácie v kombinácii,
  • orientuje sa v tematike dejín výtvarného umenia, 
  • disponuje základnými teoretickými vedomosťami v oblasti klasických výtvarných médií, a to v kresbe, v maľbe, v grafike, vo fotografii a v priestorovej tvorbe, 
  • disponuje základnými teoretickými vedomosťami v oblasti vizuálnej komunikácie,
  • je pripravený získať úplnú učiteľskú spôsobilosť formou 2. stupňa vysokoškolského štúdia.

Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent 1. stupňa študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii:

  • sa dokáže orientovať v pedagogickej dokumentácii a školskej legislatíve,
  • vie aktívne používať digitálne technológie na podporu edukačného procesu,
  • vie analyzovať a reflektovať jednotlivé zložky edukačného procesu v školskej triede,
  • disponuje základnými štrukturálnymi zručnosťami (či už v rovine intelektuálnej, motorickej, tvorivo-senzorickej) v oblasti výtvarnej edukácie v kombinácii,
  • je schopný spolupracovať pri riešení odborných projektov v oblasti výtvarnej edukácii v kombinácii,
  • je schopný organizovať činnosť žiakov najmä v mimovyučovacích školských a mimoškolských aktivitách so zameraním na výtvarné aktivity,
  • disponuje základnými praktickými zručnosťami v oblasti klasických výtvarných médií, a to v kresbe, v maľbe, v grafike, vo fotografii a v priestorovej tvorbe, 
  • disponuje základnými praktickými zručnosťami v oblasti vizuálnej komunikácie.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent 1. stupňa študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii:

  • vie organizovať a plánovať vlastné vzdelávanie,
  • vie prezentovať svoje schopnosti a zručnosti v oblasti výtvarnej edukácie v kombinácii,
  • ovláda zmysluplné využitie modernej didaktickej technológie v oblasti výtvarnej edukácie v kombinácii,
  • ovláda základy pedagogickej komunikácie, individuálnej a tímovej práce pri riešení odborných a pedagogických problémov v oblasti výtvarnej edukácie v kombinácii,
  • vie organizovať vlastné učenie sa a svoje permanentné vzdelávanie.

Uplatnenie absolventov

Uplatnenie absolventa bakalárskeho študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii sa zameriava na výchovno-vzdelávaciu činnosť zameranú na rozvíjanie tvorivých schopností a zručností žiakov v čase mimo vyučovania v oblasti využívania voľného času detí a mládeže.
Absolvent bakalárskeho štúdia študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii sa uplatňuje najmä ako pedagogický asistent.
Na trhu práce sa absolvent uplatní ako pedagogický asistent v oblasti neformálnej výtvarnej výchovy.  
Pedagogický asistent v oblasti výtvarnej výchovy je spôsobilý asistovať v pedagogických situáciách vo vyučovacích hodinách výtvarnej výchovy a v mimoškolskej činnosti. Ovláda základné výtvarné techniky a technológie a vie ich uplatniť ako pedagogický asistent.
Podľa doterajších skúseností väčšina absolventov študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii pokračuje na magisterskom štúdiu v študijnom programe výtvarná edukácia v kombinácii alebo v príbuzných študijných programoch.

Partnerské organizácie

V študijnom programe výtvarná edukácia v kombinácii sú zaradené predmety pedagogickej praxe, na ktorých zabezpečovaní participujú učitelia základných a stredných škôl rôzneho typu a zamerania, v spolupráci so zmluvnými partnermi fakulty využívaných aj pre ďalšie existujúce študijné programy. Cviční učitelia zabezpečujú praktickú časť vzdelávacej činnosti, ktorá sa viaže na školské prostredie. 
Zoznam cvičných škôl sa pravidelne aktualizuje. Pedagogická fakulta UK má zmluvu o spolupráci s nasledujúcimi školami, na ktorých študenti ŠP výtvarná edukácia v kombinácii  realizujú svoje praxe:

  • Základná škola Dubová 1, 811 04 Bratislava,
  • Materská škola Malá 6, 811 06 Bratislava,
  • Základná škola Tbiliská 4, 831 06 Bratislava

Katedra výtvarnej výchovy zabezpečujúca študijný program výtvarná edukácia v kombinácii spolupracuje aj s ďalšími inštitúciami, najmä pri predmetoch: didaktika výtvarnej výchovy 2 a pedagogika výtvarného umenia: 

  • ÚĽUV Bratislava,
  • SNG Bratislavy,
  • Múzeum mesta Bratislavy,
  • Kunsthalle Bratislava,
  • Galéria Nedbalka,
  • Slovenské múzeum dizajnu

Katedra výtvarnej výchovy úzko spolupracuje s podobnými pracoviskami v zahraničí:

  • Katedra výtvarnej výchovy, Pedagogická fakulta Ostravskej univerzity v Ostrave, Česká republika,
  • Katedra výtvarnej výchovy, Pedagogická fakulta Masarykovej univerzita v Brne, Česká republika,
  • Katedra výtvarnej výchovy, Pedagogická fakulta UJEP v Ústí nad Labem, Česká republika,
  • Katedra výtvarnej výchovy, Pedagogická fakulta Karlovej univerzity v Prahe, Česká republika,
  • Katedra výtvarnej výchovy, Pedagogická fakulta, Palackého univerzita v Olomouci, Česká republika,
  • Katedra výtvarné kultúry a textilní tvorby, Pedagogická fakulta UHK, v Hradci Králové, Česká republika,
  • University of Arts, Poznaň, Poľsko

 
Ďalšia zahraničná spolupráca katedry:

  • University of Oulu, Faculty of Education, P.O.Box 2000, FIN-90014, Oulu, Fínsko, kontakt: Dr. Tapio Tenhu, tapio.tenhuoulu.fi
  • Aristotele University, Fine Arts Department, Thessaloniki, Grécko, University Campus 54124 Tesaloniki, Grécko, kontakt: Prof. Xenofon Sachinis, Christiana Iliopolos, Helen Bexevanidou, internat-relauth.gr

Katedra výtvarnej výchovy spolupracuje aj s Metodicko-pedagogickým centrom v Bratislave.

Plány profesijného rozvoja

Plány profesijného rozvoja

Rada študijného programu - pozvánky, zápisnice

Zápisnice zo zasadnutí Rady študijného programu