Učiteľstvo výchovy k občianstvu (v komb.)
Základné informácie o študijnom programe
Študijný odbor: 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: 1. stupeň
Forma štúdia: denná / externá
Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky
Jazyk výučby: slovenský jazyk
Rada študijného programu
prof. PhDr. Erich Mistrík, CSc. (HZO)
doc. PhDr. Branislav Malík, PhD. (ZO)
Mgr. Katarína Minarovičová, PhD., FM docenta (ZO)
Daniela Stejskalová (zástupca študentov)
Mgr. Kristína Valášková, PhD. (zástupca zamestnávateľov)
Personálne zabezpečenie
Prof. PhDr. Erich Mistrík, CSc.
Doc. PhDr. Branislav Malík, CSc.
PhDr. Slávka Drozdová, PhD.
Mgr. Michal Bizoň, PhD.
Mgr. Barbora Jaslovská, PhD.
Mgr. Miroslava Lemešová, PhD.
Mgr. Katarína Minarovičová, PhD.
Mgr. Jozef Miškolci, PhD.
Mgr. Veronika Valkovičová, PhD.
Študijný poradca/ovia (tútor/i):
doc. PhDr. Branislav Malík, CSc., branislav.malikuniba.sk
Študentský študijný radca pre študijný program:
Vanessa Pašková, paskova45uniba.sk
Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:
Prof. PhDr. Erich Mistrík, CSc., mistrikfedu.uniba.sk
Opis študijného programu
Študijný program učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) svojou štruktúrou a obsahom napĺňa opis študijného odboru 38. učiteľstvo a pedagogické vedy.
Vedomosti, zručnosti a kompetencie získané v rámci tohto študijného programu sú v súlade s nosnými témami jadra znalostí študijného odboru podľa čl. 1.4. a s obsahom študijného odboru a podľa čl. 4.1. o oblastiach a rozsahu vedomostí, zručností a kompetencií, ktoré profilujú absolventa študijného programu prvého stupňa. Obsah študijného programu pokrýva 80 % obsahu študijného odboru. Nevyhnutnou súčasťou každého kombinačného učiteľského študijného programu je komponent sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva, ktorý svojim zložením vychádza z jadra opisu študijného odboru učiteľstvo a pedagogické vedy.
Študent získava v povinných a v povinne voliteľných predmetoch predmetovej aprobácie učiteľstva výchovy k občianstvu (v kombinácii) obsah a štruktúru vedných disciplín, ktoré tvoria predmetový základ študijného programu – politológiu, filozofiu, právo, ekonomiku, sociológiu, etiku, estetiku. Ako prednášky (resp. prednášky so seminármi) sú vedené tie predmety, ktoré musí zvládnuť do teoretickej hĺbky, ako semináre tie predmety, ktoré sa zameriavajú na rozvoj spôsobov myslenia o danej problematike a sú užšie nadviazané na spoločenskú prax Prednášky z politologických a filozofických predmetov rozvíjajú zároveň u študenta myšlienkové pozadie výchovy k občianstvu na základných a stredných školách. Semináre z práva, ekonómie a ďalších disciplín ponúkajú študentovi schopnosti pre rozvíjanie právneho, ekonomického vedomia a iných vrstiev vedomia budúcich žiakov. Zároveň poskytujú podklad pre prehlbovanie problematiky v globálnych a aktuálnych kontextoch počas budúceho magisterského štúdia.
Vstup do problematiky štúdia v Úvode do štúdia slúži na osvojenie si štruktúry výchovy k občianstvu ako školského predmetu, ako súčasti celoživotného vzdelávania aj ako celospoločenského problému, avšak s dôrazom na formálne školské vzdelávanie a výchovu. Predmet ukazuje vnútorné vzťahy medzi rôznymi vednými disciplínami v občianskej náuke a pripravuje študentov na to, aby počas štúdia vnímali vnútorné prepojenia medzi jednotlivými predmetmi štúdia.
Súčasťou povinne voliteľných predmetov je sociálno-psychologický výcvik a výcvik v komunikačných a prezentačných zručnostiach učiteľa. Tieto praktické cvičenia rozvíjajú tie kompetencie študentov, ktoré budú potrebné pre zvládanie rôznych sociálnych situácií v triede, pre zvládanie a riadenie skupinovej dynamiky v triede.
V predmetoch tzv. učiteľského základu získava študent pedagogické, psychologické a všeobecné poznanie nevyhnutné pre porozumenie vývinu dieťaťa, základom školskej výchovy i organizácie školského systému a vnútorného života školy.
Študenti prvého stupňa štúdia sú pripravení pre pokračovanie na druhom stupni VŠ štúdia, pretože poznajú fungovanie školy, osvojili si pedagogické a psychologické základy školskej výchovy a vývinu dieťaťa, osvojili si teoretické základy svojej predmetovej špecializácie aj nacvičili spôsoby myslenia o problémoch výchovy k občianstvu. Sú pripravení prehlbovať si svoje znalosti, riadiť skupinovú dynamiku triedy a rozvinúť si tieto kompetencie v didaktike občianskej náuky na druhom stupni štúdia.
Študijný program vďaka počtu a zostave povinne voliteľných predmetov umožňuje vysokú variabilitu študijných ciest v závislosti od záujmu študenta a od rozmanitosti jeho potrieb a prípadnej motivácie. Odporúčané študijné cesty sú súčasťou študijného plánu. Študijný program umožňuje svojou skladbou predmetov nadobudnúť študentom prenositeľné spôsobilosti, ktoré ovplyvňujú osobný rozvoj študentov a môžu byť využité v ich budúcom kariérnom uplatnení a v živote ako aktívnych občanov v demokratických spoločnostiach. Napríklad zručnosť pracovať s informáciami, prezentačné zručnosti, komunikačné zručnosti, schopnosť využívať odborné znalosti v praxi.
Požiadavky na uchádzačku/uchádzača
Podmienkou prijatia uchádzačov na bakalárske štúdium v študijnom programe učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) je ukončené úplné stredoškolské vzdelanie s maturitou. Požadovaným dokladom o nadobudnutí vzdelania je doručená úradne overená kópia maturitného vysvedčenia. Uchádzači sú prijímaní bez prijímacej skúšky.
Študijné programy ponúkané PdF UK majú stanovené limity pre počty uchádzačov, ktorí budú prijatí na štúdium na základe výsledkov dosiahnutých počas stredoškolského štúdia a prijímacej skúšky. Predpokladané počty prijatých sú uvedené v zverejnenej ponuke študijných programov pre AR na webe fakulty.
V prípade väčšieho počtu uchádzačov, ako je predpokladaný počet prijatých uchádzačov na daný študijný program, si fakulta vyhradzuje právo vybrať uchádzačov podľa priemeru známok na maturitnej skúške. Uchádzači sa prijímajú na vopred stanovený počet miest.
Profil absolventa
Absolvent 1. stupňa štúdia študijného programu Učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) v študijnom odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy, získa teoretické vedomosti, zručnosti a kompetencie na úrovni požadovanej pre 1. stupeň štúdia. Má možnosť pracovať ako pedagogický asistent. Tiež ako odborný pracovník v školských kluboch, v štátnej a verejnej správe, aj v mimovládnych organizáciách so zameraním na výchovu a vzdelávanie v oblasti výchovy k občianstvu. Absolvent štúdia je pripravený pokračovať v štúdiu učiteľstva výchovy k občianstvu (v kombinácii) na 2. stupni štúdia.
Profilové predmety študijného programu slúžia na to, aby sa študent teoreticky zorientoval a rozšíril a prehĺbil si poznatky zo strednej školy z oblastí filozofie, politológie, etiky, estetiky a sociológie. Profilové predmety dopĺňajú povinne voliteľné predmety skupiny A študijného programu, ktoré sú zamerané na základy práva, ekonómie, religionistiky. Absolventi štúdia si rozvíjajú svoje zručnosti v rámci sociálno-psychologického výcviku a postoje v rámci kurzu hodnoty a výchova.
Teoretické vedomosti absolventa
Absolvent pozná základy spoločensko-vedných disciplín, ktoré participujú na výchove k občianstvu: základy politológie, filozofie, etiky, estetiky, sociológie. Pozná sociálnu štruktúru spoločnosti, potreby a špecifiká rôznych sociálnych skupín.
V rámci učiteľského základu získa vedomosti zo psychológie a pedagogiky, pozná organizáciu a ciele školy. Pozná problematiku vývinu dieťaťa a dospievajúceho človeka. Pozná základné nástroje diagnostiky, pedagogickej intervencie, korekcie a prevencie.
Orientuje sa v právnych predpisoch nevyhnutných pre fungovanie občana, vo fungovaní ekonomiky a kultúry, v základoch religionistiky.
Zručnosti a kompetencie absolventa
Absolvent dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s externým prostredím, má rozvinuté vzdelávacie zručnosti. Dokáže identifikovať a pracovať s rozmanitosťou žiakov v triede. Dokáže fundovane viesť študentov/žiakov k rešpektu diverzity kultúr, svetonázorov a náboženských tradícií.
Absolvent je schopný primeraným spôsobom uplatniť svoje znalosti v oblasti globálnych a rozvojových štúdií, kultúry a multikulturalizmu. Rozvíja svoje hodnoty a postoje v rámci demokratických princípov fungovania spoločnosti.
Dokáže prezentovať a využívať informačno-komunikačné technológie. Absolvent disponuje spôsobilosťou akademického písania.
Nevyhnutnou súčasťou profilu absolventa učiteľstva výchovy k občianstvu (v kombinácii) je profil absolventa povinného komponentu spoločného sociálno-vedného, pedagogického základu a psychologického základu učiteľstva, tzv. „učiteľského základu“.
Uplatnenie absolventov
Úspešným absolvovaním prvého stupňa študijného programu učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) študent získa titul bakalár (Bc.) a kvalifikáciu zodpovedajúcu úrovni 6 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR). Dokladom o kvalifikácii je vysokoškolský diplom (1. stupeň), vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu.
Na základe Vyhlášky č. 1/2020 Z. z. Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, v zmysle §2, ods.1 a prílohy č. 6, bod 1, absolvent prvého stupňa spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogický asistent.
V súlade so SKKR, absolvent prvého stupňa ŠP (úroveň 6 SKKR) získa kvalifikáciu a bude kvalifikovaný na nasledujúce zamestnanie a povolanie:
1. pedagogický asistent
2. odborný pracovník v školských kluboch
3. odborný pracovník v štátnej a verejnej správe so zameraním na výchovu a vzdelávanie.
Študijný program prvého stupňa je zameraný okrem iného aj na pokračovanie na magisterskom stupni a získanie úplnej kvalifikácie na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii učiteľa predmetov prislúchajúcim jeho predmetovej aprobácii (výchova k občianstvu, napr. občianska náuka) na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania (alebo učiteľ základnej školy, strednej školy), vychovávateľa a pedagogického asistenta. Kompetentnosti, vedomosti a zručnosti absolventa bakalárskeho stupňa, vrátane prenositeľných spôsobilostí získaných počas štúdia, umožňujú uplatniť sa v povolaniach vyžadujúcich primeranú úroveň komunikačných kompetencií, personálnych, sociálnych a odborných kompetencií, vedomostí, zručností a kompetentnosti absolventa zodpovedajúce úrovni 6 Slovenského kvalifikačného rámca.
Partnerské organizácie
Katedra spolupracuje aj s mimovládnymi organizáciami, ktoré sa zameriavajú na občianske vzdelávanie. Inštitút pre aktívne občianstvo v spolupráci s katedrou realizujú projekt pilotného inovatívneho programu občianskej náuky na školách. V rámci overovania nového prístupu k vyučovaniu sexuálnej výchovy ako vzťahovej sexuálnej výchovy katedra spolupracuje so Spoločnosťou pre plánované rodičovstvo na overovaní metodík na kurze Základy sexuálnej výchovy. Členky a členovia katedry dlhé roky spolupracujú so slovenskými mimovládnymi organizáciami, ktoré sa orientujú na občianske vzdelávanie, či školstvo a kultúru (napr. Občan, demokracia a zodpovednosť, Nadácia Milana Šimečku, Človek v ohrození, UNESCO, Inštitút pre aktívne občianstvo, Nadácia Otvorenej spoločnosti, Nadácia Pontis, Indícia, Dobrá škola).
V rámci programu Erasmus+ môžu študenti učiteľstva výchovy k občianstvu absolvovať časť štúdia na týchto partnerských univerzitách v zahraničí:
- Fínsko: Oulu University, Department of Teacher Education, Oulu
- Česká republika: Masarykova univerzity, Pedagogická fakulta, Brno
- Lotyšsko: Daugavplis University, Educational Sciences, Daugavpils
Pedagogická fakulta UK v rámci praktickej výučby spolupracuje so základnými a strednými školami na základe Zmluvy o spolupráci a zabezpečení praktickej výučby pre študentov PdF UK uzatváranej v zmysle platných legislatívnych ustanovení.