Predškolská a elementárna pedagogika
Základné informácie o študijnom programe
Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: prvý
Forma štúdia: denná, externá
Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky
Jazyk výučby: slovenský
Rada študijného programu
doc. PaedDr. Eva Severini, PhD. (HZO)
doc. PaedDr. Lilla Koreňová, PhD.
prof. PaedDr. Katarína Žilková, PhD.
doc. Mgr. Mária Belešová, PhD.
doc. PaedDr. Blanka Kožík Lehotayová, PhD.
Mgr. Michaela Mladá (zástupca študentov)
Daniela Baltazárovičová (zástupca študentov)
Petra Kurtinová (zástupca študentov)
Bc. Andrea Šaríková (zástupca študentov)
Mgr. Katarína Vaľovská (zástupca zamestnávateľov)
Mgr. Petra Kicková (zástupca zamestnávateľov)
Personálne zabezpečenie
doc. Mgr. art. et Mgr. Monika Bažíková, ArtD.
doc. Mgr. Mária Belešová, PhD.
doc. Mgr. art. Xénia Bergerová, ArtD.
doc. PhDr. Alexandra Biščo Kastelová, PhD.
Mgr. Lucia Bundová, PhD.
Mgr. Ivan Čavojský, PhD.
Mgr. Ľubica Čierťažská, PhD.
Mgr. Martin Droščák, PhD.
PhDr. Slávka Drozdová, PhD.
Mgr. Adela Dúbravová, PhD.
Mgr. Mária Fuchsová, PhD.
PaedDr. Peter Gergel, PhD.
doc. PhDr. Mária Glasová, PhD.
doc. PaedDr. Ján Gunčaga, PhD. (FM profesora)
Mgr. Mária Halašková
Mgr. Lucia Hradská
Mgr. Jana Chamrazová, PhD.
Mgr. Zuzana Ivanová, PhD.
Mgr. Hana Juhász Muchová
PaedDr. Lenka Kaščáková, PhD.
Mgr. Katarína Kelemenová
doc. PaedDr. Mariana Kološtová, Ph.D.
doc. PaedDr. Lilla Koreňová, PhD.
prof. PaedDr. Dušan Kostrub, PhD.
doc. PaedDr. Blanka Kožík Lehotayová, PhD.
prof. PhDr. Mária Kožuchová, CSc.
doc. Mgr. Martin Kuruc, PhD.
Mgr. Petronela Ladecká, PhD.
Mgr. Miroslava Lemešová, PhD.
doc. PaedDr. Jana Lopúchová, PhD.
Mgr. Barbora Lukáčová
Mgr. art. Mag. art. Martina Lukić, ArtD.
prof. PaedDr. Marián Merica, PhD.
prof. PhDr. Erich Mistrík, CSc.
Mgr. Lenka Nadanyi
Mgr. Monika Nemcová, PhD.
Mgr. art Natália Okolicsányiová, ArtD.
PaedDr. Róbert Osaďan, PhD.
Mgr. Peter Ostradický, PhD.
Mgr. art. Miriam Petráňová, ArtD.
Mgr. Miroslava Repiská, PhD.
doc. PaedDr. Eva Severini, PhD.
Mgr. Simona Schallerová
Mgr. Nikoletta Szászová
Mgr. Lenka Szentesiová, PhD.
Mgr. Veronika Šotterová
Mgr. Zuzana Štefanec, PhD.
Ing. Eva Tóblová, PhD. (FM docent)
PaedDr. Martina Totkovičová, PhD.
Mgr. Monika Turočeková, PhD.
prof. PaedDr. Daniela Valachová, PhD.
Mgr. Veronika Valkóová, PhD.
PaedDr. Eva Vancu, Ph.D.
Mgr. Veronika Weissová
doc. Mgr. Zlatica Zacharová, PhD.
doc. PaedDr. Ján Záhorec, PhD.
Mgr. Martina Zubáková Peregrinová, PhD.
prof. PaedDr. Katarína Žilková, PhD.
Študijný poradcovia (tútori):
Mgr. Lenka Szentesiová, PhD., szentesiovafedu.uniba.sk
Mgr. Ivan Čavojský, PhD., cavojskyfedu.uniba.sk
Mgr. Lucia Bundová, PhD., bundovafedu.uniba.sk
Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:
Mgr. Lenka Szentesiová, PhD., szentesiovafedu.uniba.sk
Opis študijného programu
Úspešným absolvovaním prvého stupňa študijného programu predškolská a elementárna pedagogika študent získa titul bakalár (Bc.) a kvalifikáciu zodpovedajúcu úrovni 6 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR). Dokladom o kvalifikácii je vysokoškolský diplom (1. stupeň), vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu.
Kompetentnosti, vedomosti a zručnosti absolventa bakalárskeho stupňa, vrátane prenositeľných spôsobilostí získaných počas štúdia, umožňujú uplatniť sa v povolaniach vyžadujúcich primeranú úroveň komunikačných interpersonálnych, odborných kompetencií, adekvátnych vedomostí, zručností absolventa zodpovedajúce úrovni 6 Slovenského kvalifikačného rámca.
Študijný plán študenta určuje časovú ako aj obsahovú postupnosť predmetov, spôsob výučby, formy hodnotenia študijných výsledkov, pracovnú záťaž vyjadrenú v kreditoch. Študijný plán si študent zostavuje na základe jasne definovaných pravidiel v súlade s podmienkami študijného programu a v súlade so Študijným poriadkom PdF UK v Bratislave. Študent si určuje svoj študijný plán na nasledujúce obdobie štúdia zápisom. Zapisuje si predmety v takej kreditovej hodnote a v takej skladbe (povinné predmety, povinne voliteľné predmety a výberové predmety), aby v kontrolnej etape štúdia mohol splniť podmienky na zápis do ďalšej časti štúdia.
Povinné predmety sú koncipované tak, aby študent získal vedomosti, zručnosti a kompetencie z oblasti pedagogiky, psychológie a biológie, ale aj obsahového štruktúrovania vzdelávacích oblastí štátneho kurikula. Zvládnutím obsahového jadra povinných predmetov má absolvent potenciál vplývať na formovanie osobnosti dieťaťa predškolského a mladšieho školského veku po stránke kognitívnej, sociálnej, emocionálnej a senzomotorickej a uplatňovať adekvátne odborné pedagogicko-didaktické zručnosti a kompetencie. Obsah povinných predmetov študijného programu reflektuje nosné témy vedomostí, zručností a kompetencií študijného odboru definované opisom, ktoré korešpondujú aj s aktuálnymi potrebami praxe.
Súčasťou povinných predmetov je absolvovanie súvislej praxe – predmetu Semestrálny projekt. Prax je realizovaná v cvičných materských školách a základných školách (školských kluboch detí, s ktorými má fakulta uzatvorenú zmluvu o spolupráci). Povinne voliteľné predmety sú zoskupené do celkovo 5 blokov, ktoré predstavujú nevyhnutné poznanie predmetnej oblasti, ktorá sa centruje v pedagogicko-psychologickom bloku, bloku jazyk a komunikácia, prírodovedno-matematickom bloku, bloku výchovných predmetov a spoločenskovednom bloku. Každý blok má uvedenú podmienku, ktorá súvisí so získaním minimálneho počtu kreditov skupiny „A“ a skupiny „B“, ktoré musí študent pri zapisovaní predmetov akceptovať. Povinne voliteľné predmety označené písmenom „A“ rozširujú základné jadro povinných predmetov odporúčaného študijného plánu v zameraní na teoretické základy jednotlivých vedných disciplín a tvoria východisko pre následné rozvíjanie porozumenia a kritického myslenia pri aplikovaní odborných, metodických a didaktických problémov. Predmety označené písmenom „B“ dopĺňajú základné jadro povinných predmetov. Súčasťou povinne voliteľných predmetov je odborná Adaptačná prax v materskej škole.
Študijný program vďaka počtu a zostave povinne voliteľných predmetov umožňuje vysokú variabilitu študijných ciest v závislosti od záujmu študenta a od rozmanitosti jeho potrieb a jeho motivácie. Odporúčané študijné cesty sú súčasťou študijného plánu.
Výberové predmety predstavujú pre študenta možnosť výberu predmetu nielen z ponuky uvedenej v študijnom pláne študijného programu, ale vytvára priestor výberu z ponuky výberových predmetov aj z iných študijných plánov príslušného stupňa štúdia UK. Výberový predmet si môže študent zvoliť nad rámec minima povinne voliteľných predmetov.
Jednotlivé súčasti študijné programu na seba nadväzujú, zároveň poskytujú študentovi možnosti voľby a tvorby vlastnej študijnej cesty.
Výber tém budúcich záverečných prác študijného programu predškolská a elementárna pedagogika sú príkladom tém reflektujúcich aktuálne problémy, ktoré súvisia s problematikou študijného programu. Nadväzujú na spoločensko-hospodárske záujmy spoločnosti a v neposlednom rade deklarujú súvzťažnosť tém s profilom absolventa študijného programu predškolská a elementárna pedagogika.
Požiadavky na uchádzačku/uchádzača
Výber uchádzačov sa uskutočňuje na základe výsledkov prijímacej skúšky, pričom sa čiastočne do úvahy berú aj dosiahnuté výsledky stredoškolského štúdia. V takomto prípade váha prijímacej skúšky tvorí minimálne ¾ z celkového výsledku prijímacieho konania. Uchádzač o štúdium vykoná prijímaciu skúšku formou ústneho pohovoru. Ústny pohovor prebieha pred komisiou, ktorá posúdi:
- všeobecný prehľad uchádzača,
- vážnosť a hĺbku záujmu o štúdium predškolskej a elementárnej pedagogiky, ktoré budú posúdené na základe motivačného listu uchádzača. (Uchádzač si motivačný list prinesie so sebou v deň konania ústneho pohovoru.)
Vzhľadom na skutočnosť, že v študijnom programe predškolská a elementárna pedagogika je dôležitá aj úroveň komunikácie ako základného interakčného procesu budúceho učiteľa a vychovávateľa, počas prijímacieho pohovoru sa sleduje aj úroveň obsahovej a formálnej stránky komunikácie, najmä hovorenej reči.
Profil absolventa
Profil absolventa bakalárskeho študijného programu predškolská a elementárna pedagogika je vymedzený v súlade s opisom študijného odboru Učiteľstvo a pedagogické vedy, reflektuje kvalifikačný rámec pre Európsky priestor vysokoškolského vzdelávania. Podľa národného kvalifikačného rámca Slovenskej republiky absolvent dosiahne úroveň SKKR6.
Absolvent bakalárskeho študijného programu má poznatky, zručnosti a kompetencie z odboru predškolskej a elementárnej pedagogiky. Nadobudnuté teoretické poznatky, odborné kompetencie, ale aj praktické skúsenosti a zručnosti dokáže implementovať do pedagogických a didaktických stratégií vo vlastnej výchovno-vzdelávacej činnosti v materskej škole, v školskom klube detí, v centre voľného času, akceptovaním pedagogických a psychologických podmienok výchovy a vzdelávania detí predškolského a mladšieho školského veku.
Teoretické vedomosti absolventa štúdia:
- pozná pedagogické a didaktické koncepcie a prístupy uplatniteľné vo výchovno-vzdelávacom procese detí predškolského a mladšieho školského veku;
- pozná psychologické modely kognitívneho, psychomotorického a sociálneho vývinu a vývinové osobitosti dieťaťa predškolského a mladšieho školského veku, ktoré dokáže aplikovať vo výchove a vzdelávaní;
- pozná teoretické východiská inkluzívnej pedagogiky;
- pozná a rozumie inštitucionálnemu socializačnému procesu;
- má osvojené vedomosti z teórie a metodiky rozvíjania detí predškolského a mladšieho školského veku vo vzdelávacej oblasti jazyk a komunikácia, matematika a práca s informáciami, človek a spoločnosť, človek a príroda, človek a svet práce, umenia a kultúra, zdravie a pohyb
Praktické zručnosti absolventa štúdia:
- dokáže vykonávať výchovno-vzdelávaciu činnosť v súlade splatnou školskou legislatívou;
- dokáže aplikovať školské vzdelávacie programy pre materské školy a výchovné programy v zariadeniach pre deti v predškolskom a mladšom školskom veku;
- dokáže projektovať a realizovať výchovno-vzdelávaciu činnosť vo všetkých vzdelávacích oblastiach (jazyk a komunikácia, matematika a práca s informáciami, človek a spoločnosť, človek a príroda, človek a svet práce, umenie a kultúra, zdravie a pohyb);
- dokáže diagnostikovať a hodnotiť úroveň rozvoja detí predškolského a mladšieho školského veku;
- na základe diagnostikovania dokáže navrhnúť a realizovať primeranú intervenciu;
- disponuje praktickými zručnosťami na projektovanie a realizovanie výchovnej činnosti a voľnočasových aktivít v zariadeniach pre deti v predškolskom a mladšom školskom veku;
- disponuje prenositeľnými zručnosťami (tzv. soft skills), ako napr. schopnosťou prezentovať, efektívne komunikovať, tímovo spolupracovať a pod.;
- nadobudne elementárne organizačné zručnosti a vie ich využiť v pedagogickej praxi;
- dokáže analyzovať a hodnotiť výchovno-vzdelávaciu činnosť;
- dokáže aktívne využívať digitálne technológie vo výchovno-vzdelávacej a administratívnej činnosti
Kompetencie absolventa štúdia:
- dokáže riešiť odborné úlohy súvisiace so vzdelávacími oblasťami (jazyk a komunikácia, matematika a práca s informáciami, človek a spoločnosť, človek a príroda, človek a svet práce, umenie a kultúra, zdravie a pohyb);
- dokáže koordinovať čiastkové činnosti spojené s vykonávaním profesie;
- dokáže spolupracovať pri riešení problémov a niesť zodpovednosť za výsledky tímu;
- dokáže odborne komunikovať a uplatňovať interpersonálne schopnosti s participujúcimi učiteľmi, vychovávateľmi a odbornými zamestnancami školy, s inými odborníkmi z externého prostredia;
- dokáže identifikovať a zhodnotiť etické, sociálne a ďalšie súvislosti riešených problémov;
- dokáže samostatne získavať nové poznatky a aktívne rozširovať svoje vedomosti;
- dokáže plánovať a organizovať vlastné sebavzdelávanie
- vie využívať svoje digitálne kompetencie vo vzdelávaní, na prácu a na aktívnu účasť na dianí v spoločnosti;
- dokáže vytvárať atmosféru dôvery a otvorenosti;
- dbá na uspokojenie a rozvoj individuálnych potrieb, záujmov a schopností detí;
- dokáže efektívne kooperovať so špeciálnymi pedagógmi, psychológmi a ďalšími odborníkmi;
- pomáha kompenzovať nedostatky sociálneho prostredia vo vývine detí v rámci inkluzívnej edukácie;
- má vybudované spoločensky akceptované občianske postoje a pozitívny postoj k svojej profesii a cieľovej skupine.
Absolvent študijného programu je spôsobilý autonómne vykonávať profesiu učiteľa materskej školy, vychovávateľa, resp. pedagogického asistenta v zariadeniach pre deti v predškolskom (materské školy) a mladšom školskom veku (najmä školský klub detí a centrum voľného času, ale aj iné záujmové a voľnočasové zariadenia, prípadne občianske združenia).
Absolvent bakalárskeho stupňa štúdia študijného programu predškolská a elementárna pedagogika získa akademický titul bakalár. Ďalej môže pokračovať v štúdiu v magisterskom študijnom programe učiteľstvo pre primárne vzdelávanie alebo v inom súvisiacom študijnom programe.
Uplatnenie absolventov
Na trhu práce sa absolvent bakalárskeho stupňa štúdia študijného programu predškolská a elementárna pedagogika uplatní ako učiteľ materskej školy, vychovávateľ a pedagogický asistent v zariadeniach pre deti v predškolskom (materské školy) a mladšom školskom veku (najmä školský klub detí a centrum voľného času). Absolvent študijného programu sa na trhu práce uplatní v profesiách priamo súvisiacich s profilom absolventa. Absolvent disponuje rozvinutými poznatkami o biologických, psychologických a sociálnych aspektoch vývinu jednotlivca, pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu detí v predškolskom a mladšom školskom veku. Absolvent rozumie vzdelávacím a ďalším relevantným potrebám i špecifikám rôznorodých skupín detí. Ovláda problematiku pedagogickej práce v kontexte diverzity vzdelávanej populácie. Disponuje rozsiahlymi poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcimi z ich zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení, alebo nadania a talentu tak, aby dokázal pri realizácii výchovno-vzdelávacieho procesu v podmienkach inkluzívneho vzdelávania efektívne kooperovať so špeciálnymi pedagógmi, psychológmi a ďalšími odborníkmi a riadiť sa ich odbornými odporúčaniami a závermi. Absolvent disponuje rozsiahlym vedeckým poznaním v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách jeho pôsobenia. Pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania. Absolvent ovláda rozsiahle teoretické a praktické súvislosti obsahu vzdelávania a odborovej didaktiky alebo didaktiky a metodiky v profilových vzdelávacích oblastiach a špecializáciách svojho pôsobenia. Absolvent pozná široký repertoár vyučovacích stratégií a metód. Absolvent sa orientuje v systéme výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike, v právnych predpisoch a kurikulárnych kontextoch výkonu učiteľskej profesie, pozná štruktúru profesie, profesijné zázemie odboru a princípy profesijnej etiky.
Partnerské organizácie
Pedagogická fakulta UK v rámci praktickej výučby spolupracuje so školami na základe Zmluvy o spolupráci a zabezpečení praktickej výučby pre študentov PdF UK uzatváranej v zmysle platných legislatívnych ustanovení. Pedagogická fakulta UK má uzatvorenú zmluvu so všetkými školami, v ktorých študenti prax vykonávajú.
Cvičné materské a základné školy, s ktorými sú uzatvorené zmluvy o spolupráci a zabezpečení praktickej výučby pre študentov študijného programu predškolská a elementárna pedagogika:
- MŠ Bohrova 1, 851 01 Bratislava
- MŠ Barónka 17, 831 06 Bratislava
- MŠ Bzovícka 6, 851 07 Bratislava
- MŠ Cabanova 44, 841 01 Bratislava
- MŠ Holíčska 30, 851 05 Bratislava
- MŠ Lietavská 1, 851 06 Bratislava
- MŠ Macharova 1, 851 01 Bratislava
- MŠ Pifflova 10, 851 01 Bratislava
- MŠ Ševčenkova 35, 851 01 Bratislava
- MŠ Švantnerova 1, 841 01 Bratislava
- MŠ Turnianska 6, 851 07 Bratislava
- MŠ Lachova 31, 851 03 Bratislava
- MŠ Rovniankova 8, 851 02 Bratislava
- MŠ Vyšehradská 17, 851 06 Bratislava
- MŠ Tbiliská 2, 831 06 Bratislava
- MŠ Miletičova 37 (elokované triedy Gemerská 4), 821 09 Bratislava
- Súkromná materská škola Wonderland Bazovského 2, 841 01 Bratislava
- Súkromná materská škola Vavilovova 18, Bratislava
- ZŠ s MŠ J. A. Komenského, Hubeného 25, 831 53 Bratislava
- ZŠ s MŠ Riazanská 75, 831 03 Bratislava
- ZŠ s MŠ M. R. Štefánika, Grösslingová 48, 811 09 Bratislava
- ZŠ s MŠ Cádrova 23, 831 01 Bratislava
- ZŠ s MŠ Česká 10, 831 03 Bratislava
- ZŠ s MŠ Sibírska 39, 831 02 Bratislava
- ZŠ s MŠ Dubová 1, 811 04 Bratislava
- ZŠ s MŠ, Za kasárňou 2, 831 03 Bratislava
- ZŠ Kulíškova 8, 821 08 Bratislava
- ZŠ Hlboká cesta 4, 811 04 Bratislava
- ZŠ Drieňová 16, 821 03 Bratislava
- ZŠ Pankúchova 4, 851 04 Bratislava
- ZŠ Vazovova 4, 811 07 Bratislava
- ZŠ Bílikova 34, 844 19 Bratislava
- ZŠ Riazanská 75, 831 03 Bratislava
- ZŠ Ostredková 14, 821 02 Bratislava
- ZŠ Malokarpatské námestie 1, 841 03 Bratislava
- ZŠ Pri kríži 11, 841 02 Bratislava
- ZŠ Karloveská 61, 841 04 Bratislava
- ZŠ Železničná 14, 821 07 Bratislava
- ZŠ Borodáčova 2, 821 03 Bratislava
- ZŠ Prokofievova 5, 851 01 Bratislava
- ZŠ Turnianska 10, 851 07 Bratislava
- Súkromná základná škola Sklenárova 1, 821 09 Bratislava
- Súkromná základná škola FELIX Krásnohorská 14, 851 07 Bratislava
- Cirkevná základná škola Narnia Beňadická 38, 851 06 Bratislava
- Základná škola Matky Alexie Palackého 1, 811 02 Bratislava
Partnerské zahraničné inštitúcie v rámci programu ERASMUS+, s ktorými má Katedra predprimárnej a primárnej pedagogiky uzatvorené bilaterálne zmluvy:
- Česká republika: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha
- Česká republika: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem
- Česká republika: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, Olomouc
- Poľsko: University of Natural Sciences and Humanities, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki, Siedlce
- Portugalsko: University of Algarve, School of Education and Communication, Algarve
- Rakúsko: Pädagogische Hochschule Salzburg Stefan Zweig, Salzburg
- Slovinsko: University of Ljubljana, Faculty of Education, Ľubľana
- Španielsko: University of A Coruña, Faculty of Educational Studies, La Coruña
- Španielsko: University of Granada (Melilla), Faculty of Education and Sport Sciences (Melilla Campus), Granada (Campus Melilla)
Plány profesijného rozvoja
Rada študijného programu - pozvánky, zápisnice
Zápisnica_RSP_PEP_bc_16_8_2023