Sociálna práca
Základné informácie o študijnom programe
Študijný odbor: 33. Sociálna práca
Stupeň štúdia: prvý
Forma štúdia: denná/externá
Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky
Jazyk výučby: slovenský/anglický
Rada študijného programu
prof. PhDr. Ladislav Vaska, PhD. (HZO)
prof. PhDr. Jozef Leikert, PhD.
doc. Mgr. Miroslav Tížik, PhD.
doc. PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD.
doc. PhDr. Pavol Kopinec, PhD.
Radovan Marák (zástupca študentov)
Mária Motúzová (zástupca študentov)
Mgr. Mária Skaličanová (zástupca študentov)
Mgr. Janka Dudoňová (zástupca zamestnávateľov)
Mgr. Marek Roháček (zástupca zamestnávateľov)
Mgr. Vladislav Matej, PhD. (zástupca zamestnávateľov)
Mgr. Pavol Sabela (zástupca zamestnávateľov)
PhDr. Silvia Bronišová (zástupca zamestnávateľov)
Mgr. Martina Ondrejková (zástupca zamestnávateľov)
Personálne zabezpečenie
doc. PhDr. Peter Brnula, PhD.
PhDr. Jana Budoš Vrťová, PhD.
Mgr. Katarína Čavojská, PhD.
PhDr. Martina Čierna, PhD.
doc. PhDr. Mária Glasová, PhD. - KPP
doc. PhDr. Martina Hrozenská, PhD.
doc. PhDr. Pavol Kopinec, PhD. - CIN
prof. PaedDr. Vladimír Labáth, PhD.
prof. PhDr. Jozef Leikert, PhD.
doc. PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD.
Mgr. Zuzana Štefanec, PhD. - KPP
doc. Mgr. Miroslav Tížik, PhD.
PaedDr. Eva Vancu, PhD. - KPP
prof. PhDr. Ladislav Vaska, PhD. - vedúci katedry
Mgr. Martin Valentíny, PhD.
Mgr. Veronika Valkovičová, PhD. - KEOV
Študijný poradca:
Mgr. Katarína Čavojská, PhD., cavojskafedu.uniba.sk
Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:
Mgr. Katarína Čavojská, PhD. – pre I. a II. stupeň, cavojskafedu.uniba.sk
Študentský študijný radca pre študijný program:
Radovan Marák - I. stupeň, marak6uniba.sk
Opis študijného programu
Študijný program Sociálna práca z veľkej časti kopíruje opis jadra študijného odboru Sociálna práca.
Nosné témy jadra znalostí 1. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané predovšetkým na sociálnu prácu ako akademickú disciplínu Jadro obsahuje:
- Sociálno-filozofické, etické a andragogické základy Sociálnej práce.
- Sociologické základy Sociálnej práce (základné sociologické pojmy, náuku o spoločnosti a sociálnych javoch, štruktúru a stratifikáciu spoločnosti, spoločenskú zmenu, teóriu skupín, hodnoty a normy, sociálne deviácie, spoločensky nežiadúce javy, sociálnu solidaritu).
- Psychologické základy Sociálnej práce (základy všeobecnej a sociálnej psychológie, psychológia osobnosti, psychológia medziľudskej komunikácie, základy poradenskej psychológie).
- Výcvik a prax v sociálnej práci (nácvik kongruencie, pokračujúce nácviky, asertivity, sebapoznávania, empatie, prax zážitkov na sebe).
- Prax člena tímu, supervízorská prax, prax v práci s minoritami a ďalšie).
- Teórie a koncepcie sociálnej práce (etapy ľudského života, penitenciárna a postpenitenciárna starostlivosť, primára sekundárna a terciárna prevencia v SP, sociálno-patologické javy, závislosti, práca s mládežou, práca so seniormi, street work, práca v neštátnych organizáciách tretieho sektoru, riešenie ekologických problémov, otázky životného štýlu, kvantitatívne a kvalitatívne metódy sociálneho výskumu.
- Právne a sociálno-ekonomické základy Sociálnej práce (pramene práva, ústavné právo, trestné právo, správne právo, právo sociálneho zabezpečenia, rodinné právo, občianske právo, pracovné právo, obchodné právo, živnostenský zákon, korporátne právo a pod. )
- Odborná prax.
Základné teoretické východiská relevantných vedných disciplín sú zostavené z: filozofických východísk, základov sociológie, psychológie, základov ekonómie, práva, demografie, etiky, metodológie vedy a logiky, základov vedeckého výskumu, základov štatistiky a historickému kontextu formovania sa sociálnej práce ako vednej disciplíny. Teoretické a aplikačné východiská poznatkov sociálnej práce sú zostavené na poznatkoch z oblasti: dejín a vývoja sociálnej práce, teóriách sociálnej práce, metódach a formách sociálnej práce, rizikových sociálnych fenoménoch, hodnotenia a posudzovania v sociálnej práci, sociálnych službách, poradenstve a prevencii, terénnej sociálnej práci, komunitnej sociálnej práci, rezidenciálnej sociálnej práci, sociálno-právnej ochrane a sociálnej kuratele, sociálnej politike, sociálnom projektovaní a evaluácii sociálnych programov, krízovej intervencii, sociálnej práci s rodinou. Veľký dôraz sa kladie na výcviky sociálnych zručností, na supervízne odborné semináre a kvalitné vykonávanie odbornej praxe. V študijnom programe sa snažíme o vyvážené zostavenie predmetov tak, aby:
- bola zachovaná proporcionalita v teoretických a praktických poznatkoch,
- aby tieto poznatky boli založené na prezentovaní súčasného stavu vedy ,
- aby absolventi štúdia boli schopní vykonávať prácu sociálneho pracovníka v praxi a boli schopní plynule pokračovať v nadväzujúcom magisterskom a neskôr niektorí aj v doktorandskom štúdiu,
- bol zachovaný pomer prednášok/seminárov/ cvičení tak, aby sa do pedagogického procesu zapojili všetci pedagógovia a pod vedením (v rámci cvičení) aj interní doktorandi,
- bola zachovaná proporcionalita v saturácií hodín aj kreditov počas jednotlivých semestrov,
- bol počet garantovaných povinných predmetov maximálne 5 na 1 profesora alebo docenta,
- bol počet garantovaných povinne voliteľných predmetov,
- boli základné teoretické východiská relevantných vedných odborov postavené na začiatku štúdia a špecifické predmety z oblasti sociálnej práce od polovice štúdia,
- aby sme sa pokúsili čo najmenej obmedzovať výber predmetov pre-rekvizitami.
Základnou formou výučby v bakalárskom stupni štúdia sú prednášky, semináre, cvičenia a odborná prax. Prednášky vedú zvyčajne profesori a docenti, výnimočne v prípade, že ide o špecifickú činnosť (právo, ekonómia) aj odborní asistenti. Semináre vedú najmä odborní asistenti a cvičenia najmä odborní asistenti a pod supervíziou aj doktorandi denného štúdia. Cvičenia sa uskutočňujú najmä formou výcvikov sociálnych zručností, ktoré sa vykonávajú v blokovej výučbe a vzhľadom na vysokú efektivitu majú tradične medzi študentmi veľmi dobré spätné väzby. Jednotlivé výcviky na seba tematicky nadväzujú a sú vždy napojené na povinný predmet. Odborná prax je tiež tematicky zameraná a prísne monitorovaná vedúcim praxe a pedagógom na škole. Odborná prax je supervízovaná.
Požiadavky na výber uchádzačku/uchádzača
Výber uchádzačov sa uskutočňuje na základe dosiahnutých výsledkov stredoškolského štúdia. Výsledné poradie uchádzačov sa určuje podľa celkového počtu bodov, ktoré uchádzač získa podľa výsledkov stredoškolského štúdia – maturitnej skúšky. Fakulta týmto zisťuje všeobecnú pripravenosť uchádzača zvládnuť požiadavky vysokoškolského štúdia.
PdF UK má každý akademický rok obvyklým spôsobom – na webových stránkach fakulty zverejnené informácie pre uchádzačov o štúdiu podľa ponuky v danom akademickom roku pre všetky študijné programy. Má stanovené konkrétne kritériá prijímania uchádzačov, pravidlá prijímacieho konania, podmienky prijatia na vyšší stupeň štúdia, ako aj kritériá pre postup do ďalšej časti štúdia. Kritériá sú pravidelne zverejňované obvyklým spôsobom a sú verejne dostupné širokej verejnosti v dostatočnom časovom predstihu a na základe zákonom stanovených termínov zverejňované pre uchádzačov. Všetky kritériá pre daný ŠP, vrátane podrobných a konkrétnych kritérií, sú zverejnené na webových stránkach fakulty a po ich zverejnení sú dostupné nepretržite (https://www.fedu.uniba.sk/studium/pre-uchadzacov-o-studium/).
Postup a pravidlá pri prijímacom konaní, prechode na vyšší stupeň alebo prestupe na iný program alebo inú formu štúdia v rámci UK sú stanovené v Študijnom poriadku PdF UK (VP č. 1/2020).
Profil absolventa
Absolvent študijného programu sociálna práca I. stupňa (bakalár) vysokoškolského vzdelávania má vedomosti, ktoré ho oprávňujú vykonávať odborné činnosti na úrovni asistenta-inštruktora sociálnej práce.
Vie sa orientovať v pojmologickom a kategoriálnom aparáte sociálnej práce v spojitosti a v nadväznosti na interdisciplinárne vedné odbory. Ide najmä o vedné odbory filozofia,etika, axiológia, psychológia, biológia človeka, pedagogika - najmä aplikovaná, sociológia. Na úrovni asistenta-inštruktora sociálnej práce ovláda základy práva a legislatívne normy v oblasti sociálnych služieb, filozofiu vybraných zákonov (právo sociálneho zabezpečenia, pracovné právo, rodinné právo, občianske právo, správne právo, sociálno-právna ochrana detí a sociálna kuratela).
Absolvent I. stupňa (bakalár) sociálnej práce disponuje vedomosťami z vedných odborov, ktoré dopĺňajú jeho poznatky pri poskytovaní sociálnych služieb podľa druhu ako napr. adiktológia, verejné zdravotníctvo, sociálna psychiatria, sociálna antropológia, praktická teológia a i.
Dokáže špecifikovať poskytovanie vhodných sociálnych služieb podľa ich vymedzenia, ďalej podľa druhu, rozsahu a formy u verejných a neverejných poskytovateľov.
Vie posúdiť povahu problému fyzickej osoby, rodiny alebo komunity, vie poskytnúť základné informácie o možnostiach riešenia problému.
Dokáže poskytovať základné poradenstvo (poradenská činnosť prvého kontaktu) v oblasti podpory rodiny s deťmi, riešenia krízovej a včasnej intervencie aj prostredníctvom telekomunikačných prostriedkov. Špecifikuje a odporúča sociálne služby na riešenie nepriaznivej sociálnej situácie jednotlivca z dôvodu ťažkého zdravotného postihnutia, nepriaznivého zdravotného stavu alebo z dôvodu dovŕšenia dôchodkového veku.
Má vedomosti v oblasti opatrení na odstránenie, zmiernenie a zamedzenie prehlbovania alebo opakovania porúch psychického vývinu, fyzického vývinu a sociálneho vývinu dieťaťa a plnoletej fyzickej osoby a vie poskytnúť pomoc v závislosti od závažnosti poruchy a situácie, v ktorej sa nachádza dieťa alebo plnoletá fyzická osoba.
Vie sa orientovať v súbore opatrení na zabezpečenie ochrany dieťaťa, výchovy a všestranného vývinu dieťaťa v jeho prirodzenom rodinnom prostredí, ako aj náhradnom prostredí dieťaťa, ktoré nemôže byť vychovávané vo vlastnej rodine.
Aplikuje metódy sociálnej práce aj pri poskytovaní sociálnych služieb v komunite (skupine). Vykonáva asistenciu pri komunitnej rehabilitácii, zabezpečuje spoluprácu komunít, usmerňuje aktivity členov miestnej komunity k svojpomocnému riešeniu sociálnych problémov v rámci miestneho spoločenstva.
Asistuje pri zostavovaní komunitného plánu pre obec, mesto, ako aj v zostavovaní preventívnych a resocializačných programov. Rozpozná a analyzuje možné sociálno-patologické riziká a vie poskytnúť adekvátnu sociálnu intervenciu.
Ovláda tvorbu, spravovanie a archivovanie riadenej dokumentácie prijímateľa sociálnych služieb so zachovaním ochrany osobných údajov. Podieľa sa na vypracovaní individuálneho plánu prijímateľa sociálnych služieb a spolupracuje na jeho rediagnostikovaní s ohľadom na komplexné posudky o stupni odkázanosti jednotlivca (BI).
Disponuje schopnosťami v oblasti sociálnej rehabilitácie, rozvoji pracovných zručností prijímateľa sociálnych služieb. V prípade potreby sprostredkováva tlmočenie a osobnú asistenciu. Akékoľvek vykonávanie odborných činností podriaďuje podmienkam kvality podľa zákonných štandardov a kritérií.
Má vedomosti a asistuje aj pri vykonávaní ďalších odborných činností ako napr. pomoc pri uplatňovaní práv a právom chránených záujmov, ovláda konanie vo veciach sociálnych služieb a sociálno-právnej ochrany a sociálnej kurately.
Je orientovaný v gesčnej organizácii orgánov verejnej správy (štátnej správy a samosprávy). Absolvent sociálnej práce disponuje kultivačno komunikačnými zručnosťami najmä v oblasti sociálnej komunikácie, ovláda proces selfkonceptu. Dokáže riešiť interpersonálne konfliktné situácie.
Reflektuje na kultúrne rozdiely v sociálnej kognícii a uplatňuje holistický štýl myslenia.
Z osobnostných kvalít presadzuje situačné determinanty prosociálneho správania. Je schopný viesť odborné diskusie v cudzom jazyku.
Absolvent sociálnej práce má zručnosti vo využívaní a prenose informácií prostredníctvom IKT. Absolvent sociálnej práce má kognitívne, funkčné, osobnostné, sociálne, občianske, kultúrne, komunikačné, jazykové a iné kompetencie v študijnom odbore sociálna práca na úrovni I. stupňa vysokoškolského vzdelávania. Ovláda kategorizáciu základných charakteristických a špecifických znakov jednotlivých klientskych skupín sociálnej práce a ovláda základy metodológie a štatistiky v spoločenských vedách, v sociálnej práci špeciálne. Vie vyvodiť závery a pomenovať súvislosti medzi konceptmi v študijnom odbore. Vie určiť mieru sociálneho rizika jeho/ich životnej situácie, naplánovať, zvoliť a využiť adekvátnu metodiku práce na svoju intervenčnú odbornú činnosť a vyhodnotiť účinnosť poskytnutej pomoci. Vie identifikovať význam sociálnej politiky na profesionálny výkon sociálnej práce a vie využívať poznatky z práva, psychológie, filozofie, sociológie a pedagogiky na výkon praxe sociálnej práce a rozvoj jej poznania. Je schopný zostaviť jednoduchý projekt výskumu na zistenie konkrétneho problému v sociálnej práci. Pri výkone sociálnej práce koná eticky. Dokáže pracovať v tíme a posilňovať medziodborovú a medziprofesijnú spoluprácu. Profesionálne prezentuje vlastné stanoviská k sociálnej ochrane.
Partnerské organizácie
- Mgr. Janka Dudoňová – Riaditeľka Domova pri kríži (ZpS)
- Mgr. Marek Roháček – Návrat
- Mgr. Vladislav Matej, PhD. – Nadácia Socia
- Mgr. Pavol Sabela – STOPA Slovensko
- PhDr. Silvia Bronišová – VÚDPaP (Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie)
- Mgr. Martina Ondrejková – Slovenská komora sociálnych pracovníkov a asistentov sociálnej práce, Mosty integrácie, o.z.
Zariadenia na realizáciu praxe študentov:
- KASPIAN
- OZ PRIMA
- ICHTYS, o.z., nízkoprahové programy pre deti a mládež
- Občianske združenie MARGINAL
- Resocializačné stredisko RETEST
- OZ STOPA Slovensko
- Vstúpte, n.o.
- ROAD, n.o., Resocializačné stredisko Tomky
- Detský fond Slovenskej republiky (DF SR) - MixKlub
- Centrum pre deti a rodiny REPULS
- Mládež ulice
- DSS Plavecké Podhradie
- RATA o.z.
- Depaul Slovensko
- Občianske združenie VAGUS
- Ulita
- Spoločnosť priateľov detí z detských domovov Úsmev ako dar
- Fascinujúce deti, o.z.
- Organizácia muskulárnych dystrofikov v SR
- ZSS ROSA
- DSS prof. K. Matulaya pre deti a dospelých
- DSS pre deti a dospelých Sibírka
- DSS Andreas, n. o.
- OZ Odyseus
- DSS pre deti a dosplých INTEGRA
- Centrum pre deti a rodiny Pezinok
- Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie
- Centrum záujmových aktivít - OZ Čisté srdce
- Domov dôchodcov Ohel David
- Centrum rodiny, no.
- Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny
Dokumenty - VTC, VUPCH
- Leikert_VTC_SK.pdf
- Leikert_VUPCH_SK.pdf
- Tizik_VTC.pdf
- VUPCH_Tizik_PdF.pdf
- Kopinec_VTC_SK.pdf
- VUPCH_Kopinec.pdf
- VUPCH_Vaska.pdf
- VTC_1_Vaska_2024.pdf
- VTC_2_Vaska_2024.pdf
- VTC_3_Vaska_2024.pdf
- VTC_4_Vaska_2024.pdf
- VTC_5_Vaska_2024.pdf
- VUPCH_Savrnochova.pdf
- VTC_1_Savrnochova.pdf
- VTC_2_Savrnochova.pdf
- VTC_3_Savrnochova.pdf
- VTC_4_Savrnochova.pdf
- VTC_5_Savrnochova.pdf