Pedagogická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Učiteľstvo psychológie (v komb.)

Základné informácie o študijnom programe

Študijný odbor: 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy

Stupeň štúdia: bc.

Forma štúdia: denná/externá

Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky

Jazyk výučby: slovenský

 


Rada študijného programu

doc. PhDr. Mária Glasová, PhD. (hlavná zodpovedná osoba)

doc. PhDr. Marian Groma, PhD. (zodpovedná osoba)

doc. Mgr. Zlatica Zacharová, PhD. (zodpovedná osoba)

 

PaedDr. Dana Janotová, školská psychologička (zástupca zamestnávateľov)

PaedDr. Nina Hacurová, učiteľka strednej školy (zástupca zamestnávateľov)

Katarína Celerinová (zástupkyňa študentov, B-PSOB), celerinova1uniba.sk

Róbert Göndör (zástupca študentov), gondor2uniba.sk

Diana Chovanová (zástupkyňa študentov), chovanova66uniba.sk

Personálne zabezpečenie

doc. PhDr. Mária Glasová, PhD.

doc. PhDr. Marian Groma, CSc.

PaedDr. Anežka Hamranová, PhD.

doc. Mgr. Zlatica Zacharová, PhD.

Mgr. Miroslava Lemešová, PhD.

PhDr. Mgr. Romana Schunová, PhD. - vedúca katedry

Mgr. Zuzana Štefanec, PhD.

PaedDr. Eva Vancu, Ph.D.

 

Študijný poradca/ovia (tútor/i):

Mgr. Miroslava Lemešová, PhD.


Študentský študijný radca pre študijný program:  

Katarína Celerinová (zástupkyňa študentov), celerinova1uniba.sk

Róbert Göndör (zástupca študentov), gondor2uniba.sk

Diana Chovanová (zástupkyňa študentov), chovanova66uniba.sk


Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:     

doc. PhDr. Mária Glasová, PhD.

Opis študijného programu

Vzdelávacie činnosti, štruktúra a sekvencia profilových predmetov študijného programu Učiteľstvo psychológie v kombinácii na prvom stupni štúdia v  dennej aj externej forme sú navrhnuté tak, že umožňujú dosahovanie cieľov a  výstupov vzdelávania uvedených v profile absolventa prvého stupňa na úrovni vedomostí, zručností a kompetentností, vrátane prenositeľných.
V štruktúre predmetov a ich poradí sú zohľadnené požiadavky odbornej prípravy pre následné uplatnenie absolventa pri výkone budúceho povolania, pedagogického asistenta (a v prípade pokračovania štúdia na druhom stupni - učiteľa psychológie). Predmety študijného plánu umožňujú študentom získať poznatky a kompetencie pre prácu pedagogického asistenta, také ktoré sú využiteľné pri práci so žiakmi so zdravotným  postihnutím, respektíve žiakmi so špeciálno-pedagogickými potrebami v inkluzívnych podmienkach vzdelávania. 

Študijný program Učiteľstvo psychológie v kombinácii sa kombinuje s ďalšou predmetovou špecializáciou (učiteľstvo akademických predmetov a jeho neoddeliteľnou súčasťou je spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva.  Z týchto 3 komponentov študent alebo študentka v bakalárskom stupni získa spolu 180 kreditov. 

Povinné predmety študijného programu reflektujú nosné témy jadra znalostí študijného odboru a zohľadňujú aktuálne potreby praxe.  Ťažiskové disciplíny študijného programu  pozostávajú zo základných psychologických disciplín a z aplikovaných psychologických disciplín. Ako povinné sú zaradené  napríklad Všeobecná psychológia, Anatómia a fyziológia nervovej sústavy, Sociálno-psychologický výcvik I., Dejiny psychológie, Vývinová psychológia, Úvod do vyučovania psychológie a iné.

Povinne voliteľné predmety sú rozdelené do dvoch skupín. Prvá skupina obsahuje predmety, ktoré sú komplementárne psychologické, i príbuzné a pre psychológiu a vyučovanie psychológie signifikantné vedné disciplíny (napr. Úvod do štúdia psychológie, Filozofia výchovy, Základy sociológie, Tréning komunikačných zručností a pod.). V druhej skupine povinne voliteľných predmetov sa celkom explicitne odráža jedinečnosť zamerania pracoviska. Možno v nej nájsť predmety ako Psychológia ľudí s mentálnym postihnutím, Psychológia ľudí so zrakovým postihnutím, Psychológia ľudí so sluchovým postihnutím, Psychológia ľudí s telesným postihnutím a chronickým ochorením sú v priamej nadväznosti na povinný predmet Všeobecná patopsychológia a umožňujú študentom zvoliť si špecifickú oblasť podľa vlastného záujmu. 

Skupina výberových predmetov sa v kontinuite histórie tohto študijného programu vynorila neskôr a ponúkané predmety priamo reflektujú orientáciu na interdisciplinárnu spoluprácu vo výchovno-vzdelávacej praxi, a to už na úrovni bakalárskeho stupňa. Predmety ako napríklad Základy arteterapie, Základy psychoterapie hrou či Sociálno-psychologický výcvik II. sú  vzhľadom na možnosť participujúcej spolupráce s ďalšími pedagogickými a odbornými zamestnancami výchovno-vzdelávacieho systému v praxi užitočné a zároveň prinášajú možnosť účinnejšie si osvojiť  vedomosti, praktické zručnosti a kompetencie navyše, a to pri viacerých predmetoch aj také, ktoré prispievajú k osobnostnému a psychosociálnemu rozvoju, psychickej integrácii a  zdraviu samotných absolventov.

Študijný program je orientovaný na nadobúdanie teoretických vedomostí a praktických zručností v odbore Učiteľstvo a pedagogické vedy s predmetovou špecializáciou Učiteľstvo psychológie v kombinácii (s inou predmetovou špecializáciou) a ich výber smeruje k rozvoju teoretických poznatkov a k budovaniu praktických kompetencií.

ŠTUDIJNÝ PLÁN - denná forma

ŠTUDIJNÝ PLÁN - externá forma

Požiadavky na uchádzačku/uchádzača

Podmienkou prijatia uchádzačov na bakalárske štúdium v študijnom programe učiteľstvo psychológie v kombinácii   v ŠO 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy na PdF UK je ukončené úplné stredoškolské vzdelanie s maturitou. Požadovaným dokladom o nadobudnutí vzdelania je doručená úradne overená kópia maturitného vysvedčenia.
Výber uchádzačov sa uskutočňuje na základe výsledkov prijímacej skúšky, pričom sa čiastočne do úvahy berú aj dosiahnuté výsledky stredoškolského štúdia. V takomto prípade váha prijímacej skúšky tvorí min. ¾ z celkového výsledku prijímacieho konania. Prijímacia skúška pozostáva z písomnej a ústnej časti.
Ústna časť prijímacej skúšky je zameraná na motiváciu a osobnostné predpoklady pre štúdium učiteľstva psychológie v kombinácii. V písomnej časti preukáže uchádzač vedomosti:

  • z biológie človeka na úrovni gymnaziálneho vzdelávania
  • zo psychológie na úrovni stredoškolskej náuky o spoločnosti
  • všeobecný prehľad


V prípade väčšieho počtu uchádzačov ako je predpokladaný počet prijatých uchádzačov na daný študijný program si fakulta vyhradzuje právo vybrať uchádzačov podľa priemeru známok na maturitnej skúške. Uchádzači sa prijímajú na vopred stanovený počet miest.

Profil absolventa

Profil absolventa je v súlade s poslaním Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave (ktorým je pripravovať vysoko kvalifikovaných odborníkov  pre pracovné uplatnenie najmä v rezortoch školstva, sociálnej práce, služieb, pomoci a zdravotníctva, ktorí disponujú nielen odbornými poznatkami, ale aj potrebnými zručnosťami, prenositeľnými spôsobilosťami a  osobnostnými predpokladmi založenými na pevných etických  a morálnych základoch) a  Národným  kvalifikačným rámcom Slovenskej republiky (úroveň 6) a jeho prepojením s Európskym kvalifikačným rámcom pre celoživotné vzdelávanie (úroveň 6). Absolvent alebo absolventka bakalárskeho študijného programu učiteľstva psychológie (v kombinácii) v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy (v súlade s jeho všeobecným opisom podľa Vyhlášky 244/2019 Z. z. MŠ SR, časť 38 v jej prílohe) je na základe vedomostí, zručností a kompetencií daných prvým stupňom vysokoškolského vzdelávania tohto odboru pripravený alebo pripravená: jednak pokračovať v štúdiu tohto odboru na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania úspešne, jednak ich aj tvorivo aplikovať v edukačnom systéme na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania, a to najmä ako pedagogický asistent alebo asistentka učiteľa alebo iného pedagogického alebo odborného pracovníka alebo pracovníčky (cieľové uplatnenie absolventov bakalárskeho stupňa). Absolventi a absolventky teda získajú vhľad do problematiky edukačných vied a spoločenských a legislatívnych súvislostí výchovy a vzdelávania, majú osvojené základy digitálnej a psychologickej gramotnosti.

V oblasti učiteľstva psychológie (v kombinácii) sú erudovaní v základoch odboru psychológie, poznajú štruktúru a  predmetnú náplň psychologických  disciplín, teoretické východiská inštitucionalizovaného vzdelávania, širšie súvislosti výchovy a vzdelávania, majú osvojenú relevantnú informačnú gramotnosť. Orientujú sa v  systéme a  organizácii  vzdelávania a systéme poradenských služieb v rezorte školstva, preto dokážu v praxi efektívne pôsobiť hlavne v podporných zložkách inštitucionalizovaného vzdelávania.

Teoretické vedomosti
Absolvent alebo absolventka 1. stupňa (Bc.) učiteľstva psychológie (v kombinácii) pozná a je schopný alebo schopná  kriticky analyzovať a reflektovať:

  • sociálno-vedné a legislatívne súvislosti inštitucionálneho vzdelávania,
  • psychologické koncepty a modely kognitívneho a psychosociálneho vývinu, vývinu osobnosti, socializácie a inklúzie s aplikáciou v relevantnom edukačnom prostredí,
  • teoretické princípy tvorby a plánovania edukačného procesu najmä v sekundárnom vzdelávaní,
  • koncept inštitucionálneho socializačného procesu v sociálno-vedných súvislostiach,
  • komplexné organizačné charakteristiky školského systému, ako aj  inštitucionálne pravidlá školy,
  • princípy pedagogického a didaktického  projektovania v prostredí sekundárneho vzdelávania,
  • získaný výber teoretických poznatkov z relevantných základných psychologických disciplín,
  • základnú metodológiu psychologického výskumu, ako aj všeobecné metódy výskumu,
  • základné teoretické, empirické postupy analýzy, komparácie na vymedzenie problému, závery implementovať do výchovno-vzdelávacieho procesu

Zručnosti
Absolvent alebo absolventka 1. stupňa (Bc.) učiteľstva psychológie (v kombinácii):

  • sa vie orientovať v pedagogickej dokumentácii a školskej legislatíve,
  • vie aktívne používať digitálne technológie na podporu edukačného procesu,
  • vie analyzovať a tvorivo reflektovať a rozvíjať jednotlivé zložky edukačného procesu v školskej triede,
  • vie kompetentne použiť získané informácie k rozvíjaniu kognitívnych, afektívnych a psychosociálnych spôsobilostí žiakov a študentov,
  • je schopný alebo schopná analyzovať a pojmovo uchopiť pedagogické a didaktické vlastnosti výučby v školskej triede,
  • je schopný alebo schopná sa orientovať v školskej legislatíve, predpisoch a dokumentoch,
  • vie uplatňovať tvorivé pracovné riešenia s použitím moderných metód a prostriedkov

Kompetencie
Absolvent alebo absolventka 1. stupňa (Bc.) učiteľstva psychológie (v kombinácii):

  • vie na úrovni najmä pedagogického asistenta alebo asistentky učiteľa, učiteľky alebo iného pedagogického alebo odborného pracovníka alebo pracovníčky, zodpovedne vykonávať a riadiť komplexné úlohy vo výučbe, pri riadení učenia, ako aj psychosociálnych procesov v triede a vzdelávacej inštitúcii, vrátanie kontinuálneho hodnotenia ich účinnosti,   
  • vie plánovať a organizovať činnosť skupín žiakov na úrovni sekundárneho vzdelávania,
  • získa kompetencie pre rozvíjanie tvorivosti a ďalších aspektov gramotnosti, psychosociálnej integrácie a harmonického rozvoja žiakov a študentov (ako aj u seba samého alebo samej)
  • participuje na realizačných činnostiach primárnej prevencie v rezorte školstva,
  • je schopný alebo schopná asistovať psychológovi alebo psychologičke s magisterským, resp. vyšším stupňom vzdelania pri riešení odborných úloh v kontexte inštitucionálneho vzdelávania,
  • všestranne využíva moderné informačné a komunikačné technológie.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent alebo absolventka 1. stupňa (Bc.) učiteľstva psychológie (v kombinácii):

  • vie organizovať a plánovať vlastné vzdelávanie,
  • vie sa kriticky orientovať v odbornej a vedeckej psychologickej i pedagogickej literatúre,
  • participuje a tvorivo rozvíja aj rôzne inovatívne formy aktivity na úrovni neformálneho vzdelávania,
  • má základnú orientáciu v otázkach porúch vývinu, psychopatológie, psychológie jednotlivcov s postihnutím (patopsychológie), sociálnej patológie, ako aj inklúzie, preto má predpoklady pre pôsobenie vo funkcii pedagogického asistenta alebo asistentky špecializovaným pracovníkom s vyšším stupňom vzdelania (učiteľ, špeciálny pedagóg, liečebný pedagóg, psychológ, sociálny pedagóg alebo sociálny pracovník a i.), ktorí pôsobia v  školskom systéme, sociálnych a poradenských službách, v prevencii v zdravotníckych službách a štátnej správe

Uplatnenie absolventov

Na trhu práce sa absolvent uplatní ako pedagogický zamestnanec vykonávajúci pracovnú činnosť, predovšetkým v kategórii pedagogický asistent.

V študijnom pláne je dostatočný počet predmetov, najmä profilových predmetov, ale aj povinne voliteľných predmetov z okruhu základných psychologických, resp. pedagogických disciplín, osobitne tiež disciplín zameraných inkluzívne, absolvovaním ktorých absolvent získa dostatočné vedomosti, zručnosti, kompetentnosti na výkon budúceho povolania/kvalifikácie, a to najmä učiteľa psychológie v kombinácii v prípade pokračovania štúdia na druhom stupni v príslušnom študijnom odbore a programe, alebo pedagogického asistenta.

Ako pedagogický asistent sa môže účinne podieľať na uskutočňovaní školského vzdelávacieho programu alebo výchovného programu. Podľa požiadaviek učiteľa, vychovávateľa alebo v spolupráci s inými odbornými zamestnancami vytvárať rovnosť príležitostí vo výchove a vzdelávaní, pomáhať dieťaťu, žiakovi alebo študentovi (príslušnej strednej školy) prekonávať architektonické, informačné, jazykové, kultúrne, zdravotné, sociálne alebo iné kultúrne bariéry. Môže takto pôsobiť v materských, základných i stredných školách (vrátane, súkromných, cirkevných a špeciálnych) jednak vo vyučovaní, alebo vo výchove a pri záujmovej či mimoškolskej činnosti.

Partnerské organizácie

Pedagogická fakulta UK má zmluvu o spolupráci napr. s nasledujúcimi školami, na ktorých študenti bakalárskeho stupňa ŠP učiteľstvo psychológie v kombinácii realizujú svoje praxe:

  • Základná škola, Hlboká cesta 4, 811 04 Bratislava
  • Základná škola s materskou školu J.A.Komenského, Hubeného 25, 831 53 Bratislava
  • Súkromná základná škola FELIX, Krásnohorská 14, 851 07 Bratislava
  • Základná škola, Malokarpatské nám.1, 841 03 Bratislava
  • Gymnázium L. Novomeského, Tomášikova 2, 821 07 Bratislava
  • Súkromné gymnázium, Vážska 32, 821 07 Bratislava
  • Základná škola s materskou školu M. Hodžu, Škarniclova 1, 811 01 Bratislava
  • Súkromné gymnázium v BA, Bajkalská 20, 821 08 Bratislava
  • Základná škola P. Marcelyho, Drieňová 16, 821 03 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou M. R. Štefánika, Grösslingová 48, 811 09 Bratislava
  • Základná škola SNP, Ostredková 14, 821 02 Bratislava
  • Spojená škola, Tilgnerova 14, 841 05 Bratislava
  • Súkromná základná škola, Sklenárova 1, 821 09 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Cádrova 23, 831 01 Bratislava
  • Základná škola, Kulíškova 8, 821 08 Bratislava
  • Súkromná základná škola pre žiakov s intelektovým nadaním CENADA, Majerníkova 60, 841 05 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Dubová 1, 811 04 Bratislava
  • Základná škola, Pankúchova 4, 851 04 Bratislava
  • Základná škola, Vazovova 4, 811 07 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Za kasárňou 2, 831 03 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Česká 10, 831 03 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Sibírska 39, 831 02 Bratislava


V záujme zlepšenia prepojenia VŠ štúdia s praxou a vytvárania reálneho priestoru pre študentov pre ich participáciu v aktivitách nad rámec priestoru vyčleneného PdF UK, sa pracovníci katedry kontinuálne snažia o rozvoj a úzku spoluprácu s ďalšími, aj zahraničnými inštitúciami.
Okrem vyššie uvedených pracovísk, katedra vyvíja kontinuálne úsilie zlepšiť kvalitu pedagogickej praxe študentov. Ide najmä o úzku spoluprácu a relevantné aktivity - konferencie, semináre, odborno-profesijné diskusie a pod. aj s participáciou študentov, realizované v SR aj v zahraničí (v r. 2011 účasť študentov na Jarnej škole učiteľov psychológie v nemeckom Dortmunde) - a to predovšetkým s dvomi profesijno-odbornými organizáciami EFPTA /EÚ a SAUP /SR; event. NIVAM a MŠ SR (doc. L. Sokolová, dr. M. Lemešová, dr.   Z. Zacharová a i.).

Študenti v študijnom programe učiteľstvo psychológie v kombinácii môžu využiť ponuku mobility na základe zmlúv, ktoré má Katedra psychológie a patopsychológie PdF UK dlhodobo uzatvorené a vďaka ktorým môžu študenti vycestovať na študijný pobyt na zahraničnú univerzitu. Najviac využívaným mobilitným programom je Erasmus+ štúdium (SMS), v rámci ktorého je možné časť štúdia absolvovať v krajinách EÚ. Katedra má t. č. uzatvorené tieto bilaterálne zmluvy so zahraničnými univerzitami (v minulosti bola aktívna aj zmluva s portugalskou Univerzitou O Porto): Česká republika: Juhočeská univerzita v Českých Budějoviciach /CZ CESKE01 Česká republika; Karlovou univerzitou v Prahe /CZ Praha07 Česká republika; Univerzitou v Ostrave /CZ Ostrava02.

Plány profesijného rozvoja

Plány profesijného rozvoja