Pedagogická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v komb.)

Základné informácie o študijnom programe

Študijný odbor: 38. učiteľstvo a pedagogické vedy

Stupeň štúdia: prvý (Bc.)

Forma štúdia: denná/externá

Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky

Jazyk výučby: slovenský

 


Rada študijného programu

doc. Mgr. Jaroslav Šrank, PhD. (HZO)

prof. PhDr. Peter Žeňuch, DrSc.

doc. PhDr. Erika Brtáňová, CSc.

Anna Čermáková (zástupkyňa študentov)

Ľubomíra Kordošová (zástupkyňa študentov)

Klaudia Troppová (zástupkyňa študentov)

Matyáš Vaňo (zástupca študentov)

PaedDr. Elena Backová (zástupkyňa zamestnávateľa)

Mgr. Jitka Vaňová (zástupkyňa zamestnávateľa)

Mgr. Róbert Jedlička (zástupca zamestnávateľa)

Mgr. Vanda Vámošová (zástupca zamestnávateľa)

Personálne zabezpečenie

prof. PhDr. Ján Kačala, DrSc.

prof. PhDr. Peter Žeňuch, DrSc.

doc. Mgr. Jaroslav Šrank, PhD.

doc. PhDr. Erika Brtáňová, CSc.

Mgr. Adela Dúbravová, PhD.

Mgr. Eva Faithová, PhD.

Mgr. Ľubica Horváthová, PhD.

Mgr. Mária Dziviaková, PhD.

Mgr. Monika Turočeková, PhD.


Študijní poradcovia (tútori):

Mgr. Eva Faithová, PhD., faithova1uniba.sk – študijná poradkyňa pre 1. a 2. ročník bakalárskeho štúdia v dennej forme a 1. – 3. ročník bakalárskeho štúdia v externej forme

doc. Mgr. Jaroslav Šrank, PhD., srank1uniba.sk – študijný poradca pre končiace ročníky bakalárskeho štúdia

Študentskí študijní radcovia pre študijný program:

Adela Zemková, zemkova29uniba.sk  

Kristína Žmijáková, zmijakova1uniba.sk

Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:

Mgr. Eva Faithová, PhD., faithova1uniba.sk

Opis študijného programu

Študijný program učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) v bakalárskom stupni štúdia v dennej aj externej forme poskytuje študentom systematické a komplexné vzdelanie v oblasti súčasného slovenského jazyka a literatúry. Bakalársky stupeň tohto študijného programu je primárne zameraný na pokračovanie na magisterskom stupni. Neoddeliteľnou súčasťou štúdia v tomto študijnom programe je študijný program spoločného sociálnovedného, pedagogického a psychologického základu učiteľstva.

Povinné predmety úvod do štúdia jazyka, úvod do štúdia literatúry a tvorba odborného textu v odbore slovenský jazyk a literatúra rozvíjajú a formujú vedomosti a zručnosti študentov týkajúce sa jazykovedného a literárnovedného výskumu a tvorby odborného textu v lingvistike a literárnej vede. Ďalšie povinné predmety z oblasti slovenského jazyka tvoria komplexný súbor poznatkov o systéme a norme súčasnej spisovnej slovenčiny vo všetkých jej rovinách (zvuková, lexikálna, morfologická, syntaktická, štylistická) a o kodifikovanej podobe súčasnej spisovnej slovenčiny. Povinné predmety z oblasti slovenskej literatúry utvárajú komplexný súbor vedomostí o dejinách slovenskej literatúry 20. storočia a o literatúre pre deti a mládež, ako aj o svetovej literatúre. Poznatky o súčasnom slovenskom jazyku a literatúre sú situované aj do interkultúrnych súvislostí a širšieho medzinárodného kontextu.

Povinne voliteľné predmety sú rozdelené do 2 skupín pokrývajúcich oblasť slovenského jazyka (skupina 1) a literatúry (skupina 2). Predmety 1. skupiny sú zamerané na aplikáciu poznatkov a zručností súvisiacich s lexikálnou, morfologickou a syntaktickou rovinou súčasného slovenského jazyka v školskej praxi, v komunikačno-prezentačnom kontexte a pri korektorsko-redaktorskej činnosti. Predmety 2. skupiny rozvíjajú poznatky o výstavbe literárneho textu, slovenskej literatúre a knižnej kultúre po roku 1989 a rozvíjajú čitateľské, analyticko-interpretačné a hodnotiace zručnosti s dôrazom na ich edukačnú a didaktickú aplikáciu. Predmety svetová literatúra II a kontexty európskeho kultúrneho myslenia sú zamerané na interkultúrne súvislosti a širší medzinárodný kontext súčasného slovenského jazyka a literatúry.

Pokiaľ ide o jedinečnosť študijného programu a jeho originalitu, kľúčové je zameranie najmä na dôkladné poznanie systému súčasného spisovného slovenského jazyka a spoľahlivú orientáciu v poznatkoch o súčasnej slovenskej literatúre, o literatúre pre deti a mládež a o svetovej literatúre so zreteľom na príslušné praktické zručnosti a spôsobilosti, využiteľné najmä vo výchovno-vzdelávacej praxi. Dôraz sa kladie na prepojenie súčasných jazykovedných a literárnovedných poznatkov na živú školskú, komunikačnú a kultúrno-spoločenskú prax ako kľúčový faktor pestovania odbornej, profesijnej i kultúrnej identity dnešného mladého človeka. Orientácia na literatúru pre deti a mládež a na svetovú literatúru vyplýva z miery ich zastúpenia v obsahu nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania.

Táto koncepcia bakalárskeho stupňa študijného programu poskytuje študentovi vedomosti, zručnosti a kompetentnosti kľúčové pri jeho ďalšom štúdiu na magisterskom stupni študijného programu. Zameranie bakalárskeho študijného programu akceptuje a rešpektuje požiadavky slovenského edukačného prostredia, je v súlade so svetovými trendmi zameranými na humanizáciu vzdelávania a zodpovedá princípu, že vzdelanie predstavuje zvlášť exponovanú hodnotu dôležitú pre upevňovanie a rozvoj demokratickej spoločnosti.

ŠTUDIJNÝ PLÁN - denná forma

ŠTUDIJNÝ PLÁN - externá forma

Požiadavky na uchádzačov

Podmienkou prijatia uchádzačov na bakalárske štúdium v študijnom programe učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) je ukončené úplné stredoškolské vzdelanie s maturitou.

Súbor vedomostí, schopností a predpokladov, ktorými by mali disponovať uchádzači o štúdium v bakalárskom študijnom programe učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii), je sformulovaný ako komplex atribútov, ktoré vyjadrujú špecifiká študijného programu so zreteľom na profil absolventa.

Takými predpokladmi sú predovšetkým solídne ovládanie slovenského jazyka slovom i písmom, ovládanie učiva zo slovenského jazyka a literatúry na úrovni stredoškolského, predovšetkým gymnaziálneho učiva, schopnosť orientovať sa v kultúre, v základných druhoch umenia, histórii a v súčasnom spoločenskom dianí, ako aj uchádzačovo disponovanie predpokladmi na prácu s deťmi a mládežou.

V súlade s požiadavkami na vedomosti a zručnosti maturantov zo slovenského jazyka a literatúry by mal uchádzač preukázať adekvátne poznávacie a čitateľské kompetencie a rečové zručnosti. Konkrétne ide o jeho schopnosť korektného verejného prejavu (spisovná výslovnosť, správne uplatňovanie suprasegmentálnych a paralingválnych javov, schopnosť reprodukovať rôzne typy textov); o pamäťové, klasifikačné a aplikačné zručnosti (vymedzenie pojmov a vysvetlenie ich podstaty a ich usúvzťažnenie v systéme a aplikácia jazykovedných a literárnovedných vedomostí v konkrétnych jazykových rozboroch a v literárnych analýzach najmä so zreteľom na recepčné skúsenosti z iných druhov umenia).

V jazykovej zložke ide ďalej o analytické, syntetické a tvorivé zručnosti, zahŕňajúce analýzy a tvorbu rôznych typov textov, ako aj ich ústnu prezentáciu; informačné zručnosti (používanie jazykových slovníkov, schopnosť korigovať vlastné texty, vyhľadávať, spracúvať a používať informácie z literárnych prameňov); komunikačné a rečové zručnosti (primeraná komunikácia so zreteľom na danú komunikačnú situáciu, čítanie s porozumením, hodnotenie textu z hľadiska obsahu, formy, jazykových prostriedkov, útvaru/žánru, štýlu a pod.); digitálne zručnosti.

Nadväzujúc na vyššie uvedené v literárnej zložke sa dôraz kladie na analytické a interpretačné zručnosti (analýza literárnych diel zo štylistického, motivicko-tematického a kompozičného hľadiska, interpretácia významu výpovede literárneho diela) a axiologické uchopenie textu (hodnotenie diela v kontexte doby jeho vzniku, ako aj z vlastného stanoviska a v súčasnom kontexte).

K štandardným predpokladom úspešného absolventa vyššieho sekundárneho vzdelávania patrí samostatné riešenie problémových úloh v podmienkach, ktoré sú zvyčajne predvídateľné, ale môžu sa meniť, zodpovednosť za prácu, zodpovednosť za riadenie menšieho kolektívu, hodnotenie výsledkov svojej práce aj práce iných.

Profil absolventa

Absolvent bakalárskeho študijného programu učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) v dennej aj externej forme je pripravený primárne pokračovať v štúdiu v magisterskom študijnom programe učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii), prípadne v inom súvisiacom študijnom programe. V oblasti predmetovej aprobácie absolvent nadobudol prierezové vedomosti a zručnosti zo slovenského jazyka a literatúry zodpovedajúce súčasnému stavu poznania a potrebám praxe na úrovni požadovanej pre prvý stupeň štúdia. Disponuje všeobecne využiteľnými kompetentnosťami a prenositeľnými zručnosťami, ktoré sú uplatniteľné pri ďalšom vzdelávaní i pracovnom pôsobení. Neoddeliteľnou súčasťou profilu absolventa tohto bakalárskeho študijného programu sú vedomosti, zručnosti a kompetentnosti, na ktoré je zameraný študijný program spoločný sociálnovedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva.

Vedomosti absolventa štúdia:

  • dôkladne pozná systém, normu a kodifikáciu súčasnej spisovnej slovenčiny vo všetkých jej rovinách,
  • má komplexný súbor vedomostí z teórie jazyka a jazykovedy, z teórie literatúry, z dejín slovenskej literatúry 20. storočia, z literatúry pre deti a mládež a svetovej literatúry,
  • pozná umelecké smery, reprezentatívnych autorov a diela,
  • dôkladne ovláda jazykovú a literárnu analýzu, interpretáciu a hodnotenie textov,
  • má vedomosti o využívaní jazyka a literatúry, o štylistických, žánrových a funkčných faktoroch komunikácie, ktoré môže aplikovať v edukačnom prostredí, ako aj pri písaní odborného textu, pri úprave písomností a vedení korešpondencie,
  • má základné vedomosti v oblasti korektorskej a redaktorskej činnosti,
  • disponuje vedomosťami o historickom dedičstve slovenskej kultúry a o jej interkultúrnych súvislostiach v širšom medzinárodnom kontexte.

Zručnosti absolventa štúdia:

  • dokáže sa orientovať v odborných a vedeckých zdrojoch v odbore štúdia, je schopný aktívne získavať relevantné informácie a správne interpretovať a aplikovať fakty,
  • je schopný dôkladne analyzovať jazykové prejavy zo zvukovej, lexikálnej, morfologickej, syntaktickej a štylistickej roviny,
  • vie analyzovať literárny text na žánrovej, kompozičnej, motivicko-tematickej a jazykovo-štylistickej rovine, má interpretačné a hodnotiace zručnosti,
  • ovláda obvyklé postupy jazykovedného a literárnovedného výskumu a vie ich tvorivo použiť,
  • dokáže formulovať a obhajovať odborné argumenty,
  • slovom aj písmom ovláda slovenský jazyk na vysokej úrovni v závislosti od komunikačnej situácie, má rozvinuté komunikačné a prezentačné zručnosti,
  • efektívne využíva slovenský jazyk a literatúru ako vzdelávací aj výchovný prostriedok v intenciách vzdelávania orientovaného na žiaka, komunikačne a humanisticky zameranej výchovy,
  • ovláda korektorské zručnosti potrebné pri jazykovej a vizuálnej kontrole textu,
  • dokáže aktívne získavať informácie a najnovšie poznatky z odboru, efektívne pracuje s informačnými technológiami, s databázami i slovníkmi.

Kompetentnosti absolventa štúdia:

  • vyznačuje sa tvorivým myslením, dokáže pružne a samostatne riešiť problémy,
  • je schopný spolupracovať v tíme,
  • uplatňuje zásady autorskej etiky,
  • je spôsobilý relevantne argumentovať v profesionálnej diskusii a primerane prezentovať obsah svojho odboru pred širokou verejnosťou,
  • dokáže efektívne kooperovať s odborníkmi aj laikmi, s ktorými sa stretá vo svojej oblasti pôsobenia,
  • vie uvažovať a diskutovať o slovenskom jazyku a literatúre v širších kultúrno-spoločenských súvislostiach,
  • má zmysel pre sústredenú jazykovo a literárne zameranú činnosť,
  • má vybudovaný pozitívny postoj k svojmu odboru,
  • je schopný organizovať a plánovať vlastné vzdelávanie,
  • disponuje rozvinutou informačnou, mediálnou a digitálnou gramotnosťou,
  • má zvnútornené hodnoty a postoje kľúčové pre demokratické fungovanie spoločnosti.

Uplatnenie absolventov

Úspešným absolvovaním prvého stupňa študijného programu učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) v dennej aj externej forme študent získa titul bakalár (Bc.), ktorý ho oprávňuje pokračovať na magisterskom stupni a získať úplnú kvalifikáciu na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii pedagogické povolania.

Absolvent prvého stupňa získa kvalifikáciu zodpovedajúcu úrovni 6 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR) na nasledujúce zamestnania a povolania: pedagogický asistent a textový korektor.

Môže sa uplatniť aj v oblasti vzdelávania a kultúry, napr. v edukácii ako metodik práce s mládežou, animátor voľného času, ako pracovník vzdelávacej agentúry, vo vydavateľskej a mediálnej oblasti ako korektor a redaktor, ako knižničný pracovník, organizačný a administratívny pracovník v oblasti školstva, kultúry, médií, umenia, personalistiky a v turistickom ruchu, pracovník štátnej správy pre oblasť školstva a kultúry. Môže byť prínosný aj ako slovesný umelec (prozaik, básnik a podobne).

Partnerské organizácie

Zoznam cvičných škôl, na ktorých študenti študijného programu učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) realizujú svoje praxe:

  • Základná škola, Malokarpatské nám. 1, 841 03 Bratislava
  • Gymnázium L. Novomeského, Tomášikova 2, 821 07 Bratislava
  • Súkromné gymnázium, Vážska 32, 821 07 Bratislava
  • Základná škola s materskou školu M. Hodžu, Škarniclova 1, 811 01 Bratislava
  • 1. súkromné gymnázium v BA, Bajkalská 20, 821 08 Bratislava
  • Základná škola P. Marcelyho, Drieňová 16, 821 03 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou M. R. Štefánika, Grösslingová 48, 811 09 Bratislava
  • Základná škola SNP, Ostredková 14, 821 02 Bratislava
  • Spojená škola, Tilgnerova 14, 841 05 Bratislava
  • Súkromná základná škola, Sklenárova 1, 821 09 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Cádrova 23, 831 01 Bratislava
  • Základná škola, Kulíškova 8, 821 08 Bratislava
  • Súkromná základná škola pre žiakov s intelektovým nadaním CENADA, Majerníkova 60, 841 05 Bratislava
  • Základná škola, Pankúchova 4, 851 04 Bratislava
  • Základná škola, Vazovova 4, 811 07 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Za kasárňou 2, 831 03 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Česká 10, 831 03 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Sibírska 39, 831 02 Bratislava
  • Súkromná základná škola FELIX, Krásnohorská 14, 851 07 Bratislava
  • Základná škola, Hlboká cesta 4, 811 04 Bratislava
  • Základná škola s materskou školu J. A. Komenského, Hubeného 25, 831 53 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Dubová 1, 811 04 Bratislava


Zoznam spolupracujúcich inštitúcií:

  • Centrum detskej literatúry, čítania a SK IBBY (Slovenskej sekcie Medzinárodnej únie detskej knihy)
  • Jazykovedný ústav Ľ. Štúra Slovenskej akadémie vied, v. v. i.


Partnerské zahraničné univerzity:
Univerzita Komenského má možnosť vysielať študentov do zahraničia s cieľom štúdia alebo stáže v rámci svojich partnerstiev (Utrecht Network, SYLFF, niektoré bilaterálne zmluvy) na 63 zahraničných univerzít vo vyše 30 krajinách v Európe aj mimo nej. Ešte širšie možnosti pokrývajúce prakticky celý svet existujú v rámci iných schém, najmä v rámci programu Erasmus+ a aktivít zastrešených MŠVVŠ SR, realizovaných prostredníctvom SAIA. Sú to najmä: Stredoeurópsky výmenný program univerzitných štúdií (CEEPUS), Národný štipendijný program (NŠP), Akcia Rakúsko-Slovensko, Vyšehradský fond a i. Nové možnosti mobilít v širšom rámci programu Erasmus+ ponúka univerzitná aliancia ENLIGHT, v rámci ktorej Univerzita Komenského v Bratislave nadviazala v roku 2020 spoluprácu v oblasti vzdelávania s ôsmimi európskymi univerzitami: Univerzita v Bordeaux, Univerzita v Gente, Univerzita v Groningene, Univerzita v Göttingene, Univerzita v Uppsale, Univerzita v Tartu, Írska národná univerzita v Galway a Baskická univerzita. Univerzity sa zaviazali ponúkať svojim študentom rôzne vzdelávacie formáty od krátkodobých fyzických aj virtuálnych mobilít až po spoločné študijné programy, nadväzujúce na akreditované študijné programy v jednotlivých krajinách, ako aj uznávať si navzájom absolvované predmety.

Partnerské zahraničné inštitúcie v rámci programu ERASMUS+, s ktorými má Katedra slovenského jazyka a literatúry PdF UK uzatvorené bilaterálne zmluvy:

  • Masarykova univerzita v Brne, Pedagogická fakulta
  • Univerzita JEP v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta
  • Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta.

Plány profesijného rozvoja

Plány profesijného rozvoja