Pedagogická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Špeciálna pedagogika

Základné informácie o študijnom programe

Študijný odbor: 38. učiteľstvo a pedagogické vedy

Stupeň štúdia: prvý

Forma štúdia: denná/externá

Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky

Jazyk výučby: slovenský

 


Rada študijného programu

doc. PaedDr. Jana Lopúchová, PhD. (HZO)

prof. PaedDr. Darina Tarcsiová, PhD.

doc. PaedDr. Terézia Harčaríková, PhD.

doc. Mgr. Dagmar Nemček, PhD.

doc. PhDr. Alexandra Biščo Kastelová, PhD.

doc. Mgr. Margita Schmidtová, PhD. (zástupca zamestnávateľov)

PaedDr. Jana Verešová, PhD. (zástupca zamestnávateľov)

Mgr. Silvia Neuwirthová (zástupca zamestnávateľov)

PaedDr. Karin Gažiová (zástupca zamestnávateľov)

Mgr. Daša Švecová (zástupca študentov)

Bc. Samuel Varga (zástupca študentov)

Bc. Richard Koiš (zástupca študentov)

Personálne zabezpečenie

prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D

Mgr. Mária Belešová, PhD.

doc. PhDr. Alexandra Biščo Kastelová, PhD.

PhDr. Katarína Cabanová, PhD.

Mgr. Zuzana Fábry Lucká, PhD.

Mgr. Mária Fuchsová, PhD.

doc. PhDr. Mária Glasová, PhD.

doc. PhDr. Marián Groma, PhD.

doc. PaedDr. Ján Gunčaga, PhD.

doc. PaedDr. Terézia Harčaríková, PhD.

Mgr. Marek Hlina

Mgr. Barbora Jaslovská, PhD.

PaedDr. Zuzana Juráneková, MBA

PhDr. Jana Jurášková, PhD.

Mgr. Zlatica Zacharová, PhD.

Mgr. Viktória Kevická, PhD.

prof. PaedDr. Dušan Kostrub, PhD.

doc. PaedDr. Jana Lopúchová, PhD.

doc. PhDr. Branislav Malík, CSc.

PaedDr. Lucia Minichová, PhD.

prof. PhDr. Erich Mistrík, CSc.

Mgr. Peter Ostradický, PhD.

PaedDr. Margaréta Osvaldová, PhD.

prof. PhDr. Mária Potočárová, PhD.

PaedDr. Andrea Prečuchová Štefanovičová, PhD.

doc. PaedDr. Eva Severini, PhD.

PhDr. Mgr. Romana Schunová, PhD.

MUDr. Judita Slezáková, CSc.

Ing. Mgr. Jozef Strakoš, PhD.

prof. PaedDr. Darina Tarcsiová, PhD.

Mgr. Kristína Tkáčová, PhD.

Mgr. Miroslava Tomášková, PhD.

prof. PaedDr. Alica Vančová, CSc.

Mgr. Zuzana Ivanová, PhD.

Mgr. Lenka Nadányi, PhD.

Mgr. Miroslava Tomášková, PhD.




Študijný poradca:
doc. PaedDr. Jana Lopúchová, PhD., lopuchovafedu.uniba.sk
 

Koordinátori pre študentov so špecifickými potrebami

Študenti so zrakovým postihnutím + fakultný koordinátor:
doc. PaedDr. Jana Lopúchová, PhD.

tel.: 02/9015 9123, e-mail: lopuchovafedu.uniba.sk

Študenti so sluchovým postihnutím:
prof. PaedDr. Darina Tarcsiová, CSc.

tel.: 02/9015 9128, e-mail: tarcsiovafedu.uniba.sk 

Študenti s telesným postihnutím a študenti s poruchami učenia:
doc. PaedDr. Terézia Harčaríková, PhD.

tel.: 02/9015 9121, e-mail: harcarikovafedu.uniba.sk

Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:
PaedDr. Margaréta Osvaldová, PhD.,
osvaldovafedu.uniba.sk

Opis študijného programu

Študijný program špeciálna pedagogika svojou štruktúrou a obsahom napĺňa opis študijného odboru 38. učiteľstvo a pedagogické vedy.
Vedomosti, zručnosti a kompetencie získané v rámci tohto študijného programu sú v súlade s nosnými témami jadra znalostí študijného odboru 38. učiteľstvo a pedagogické vedy.
Obsahovú zhodu študijného programu s príslušným študijným odborom vytvárajú najmä povinné/profilové predmety študijného plánu v komponentoch Spoločný pedagogicko-psychologický, metodologický a sociálno-vedný komponent; Spoločný špeciálnopedagogický základ  a tiež v komponente Špecializácie špeciálnej pedagogiky. Jednotlivé komponenty a predmety sú koncipované tak, aby pokrývali proporčne nosné témy jadra znalostí študijného odboru, kým nadväzujúce povinne voliteľné predmety ďalej rozvíjajú vedomosti, zručnosti a kompetencie, ktoré profilujú absolventa študijného odboru. Povinné predmety reflektujú nosné témy jadra znalostí študijného odboru definované opisom a súčasne aktuálne potreby učiteľskej praxe.

Študijný program je koncipovaný tak, aby zabezpečil komplexnú pedagogickú, odbornú, metodickú  i metodologickú prípravu budúcich špeciálnych pedagógov – vychovávateľov, pre jednotlivcov s postihnutiami a narušeniami a pedagogických asistentov (asistentov učiteľa). Disciplíny, ktoré sú v ňom zastúpené, prezentujú potrebné odborné informácie a údaje zo všeobecnej pedagogiky, psychológie, špeciálnej pedagogiky, z jednotlivých špecializácií špeciálnej pedagogiky, teórie špeciálnej výchovy i zo súvzťažných disciplín.
Študijný program Špeciálna pedagogika je koncipovaný do týchto základných komponentov:

Prvým komponentom je tzv. Spoločný pedagogicko-psychologický, metodologický a sociálno-vedný komponent. Pozostáva z povinných aj povinne voliteľných predmetov. Študent musí získať sumárne 35 kreditov.

Druhým komponentom je Spoločný špeciálnopedagogický základ. Predmety spoločného špeciálnopedagogického základu sú povinné. Kreditová dotácia predmetov spoločného špeciálnopedagogického základu je 2 až 5 kreditov. Študent musí získať minimálne 67 kreditov. Špeciálnopedagogický základ pozostáva z teoretických aj praktických predmetov. Súčasťou študijného programu sú špeciálnopedagogické praxe  v školách a/alebo špeciálnych výchovných zariadeniach pre jednotlivcov s rôznym druhom a stupňom postihnutia. Sumárny počet hodín praxe študenta v bakalárskom stupni štúdia je 104.

Tretiu časť študijného programu tvoria jednotlivé špecializácie špeciálnej pedagogiky a ich súvzťažné disciplíny. Po absolvovaní predmetov špecializácie špeciálnej pedagogiky študent  získa za povinné predmety 68 kreditov.

Povinne voliteľné predmety sú štruktúrované do troch skupín podľa obsahového zamerania:

  • skupina A – získať minimálne 2 kredity (z ponúkaných 16 kreditov); predmety majú širší kontext; ide o výber predmetov súvzťažných disciplín v špeciálnej pedagogike;
  • skupina B – získať  minimálne 4 kredity (z ponúkaných 14 kreditov); predmety sú zamerané na terapie; ide o výber terapií pre špeciálnych pedagógov;
  • skupina C – získať  minimálne 4 kredity (z ponúkaných 8 kreditov); predmety tejto skupiny tvorí výber disciplín zameraných najmä na komunikáciu postihnutých.

Študent má možnosť zvoliť si aj výberové predmety, ktoré sú v ponuke tri, každý po 2 kredity.

ŠTUDIJNÝ PLÁN - denná forma

ŠTUDIJNÝ PLÁN - externá forma

Požiadavky na uchádzačku/uchádzača

Podmienkou prijatia uchádzačov na bakalárske štúdium v študijnom programe Špeciálna pedagogika je ukončené úplné stredoškolské vzdelanie s maturitou. Požadovaným dokladom o nadobudnutí  vzdelania je doručená úradne overená kópia maturitného vysvedčenia.
Uchádzači o štúdium špeciálnej pedagogiky sú prijímaní na základe výsledkov prijímacej skúšky, ktorá sa realizuje pred prijímacou komisiou, pričom sa čiastočne do úvahy berú aj dosiahnuté výsledky stredoškolského štúdia. V takomto prípade váha prijímacej skúšky tvorí min. ¾ z celkového výsledku prijímacieho konania. Uchádzač o štúdium  vykoná prijímaciu skúšku formou ústneho pohovoru. Ústny pohovor prebieha pred komisiou, ktorá posúdi  všeobecný prehľad uchádzača v oblasti špeciálnej pedagogiky, ako aj vážnosť  a hĺbku záujmu o štúdium špeciálnej pedagogiky.
Vzhľadom na skutočnosť, že v študijnom programe špeciálna pedagogika je  dôležitá aj úroveň  komunikácie ako základného interakčného procesu budúceho špeciálneho pedagóga, počas prijímacieho pohovoru sa sleduje aj úroveň obsahovej a formálnej  stránky komunikácie, najmä hovorenej reči.
V prípade väčšieho počtu uchádzačov ako je predpokladaný počet prijatých uchádzačov na daný študijný program si fakulta vyhradzuje právo vybrať uchádzačov podľa priemeru známok na maturitnej skúške. Uchádzači sa prijímajú na vopred stanovený počet miest.

Profil absolventa

Absolventi bakalárskeho stupňa štúdia v študijnom programe špeciálna pedagogika dokážu chápať základné, podstatné fakty, pojmy, princípy  vzťahujúce sa k interpretácii špeciálno-pedagogických javov a procesov vo všeobecnosti a interpretovať špeciálnopedagogické javy a procesy prostredníctvom vedeckého jazyka, ovládajú  teoreticko-filozofické východiská, ktoré sú potrebné pre určovanie cieľov. Osvoja si poznatky vzťahujúce sa k teórii špeciálnej výchovy postihnutých, základné metódy, metodiky a techniky špeciálnopedagogickej diagnostiky a prognostiky a vedia  realizovať elementárny diagnostický proces. Ovládajú bazálne špeciálne metódy výchovnej rehabilitácie a edukácie postihnutých a narušených so zameraním na špeciálnu výchovu, vedia ich komparovať, analyzovať. Ovládajú relevantné časti obsahovej aj procesuálnej stránky  výchovnej rehabilitácie postihnutých a narušených. Sú spôsobilí aplikovať poznatky pomocných vied pri interpretácii špeciálno-pedagogických javov a procesov vo vzťahu k správaniu sa jednotlivcov so špeciálnymi edukačnými potrebami. Teoreticky aj prakticky ovládajú komunikačné systémy postihnutých a možnosti ich využívania v procese edukácie a výchovnej rehabilitácie  ako v bežnom spoločenskom a pracovnom živote. V oblasti praktických zručností absolventi získavajú schopnosti  realizovať  edukačný proces v rámci špeciálnej výchovy, resp. predprimárnej edukácie s postihnutými v rôznych organizačných jednotkách. Vedia zvoliť adekvátne edukačné metódy vo vzťahu ku konkrétnym diagnostikám žiakov, zvoliť a aplikovať adekvátne metodiky častí edukačného procesu. Vedia pozitívne modifikovať správanie osôb so špeciálnymi edukačnými potrebami vyplývajúcimi z postihnutia či narušenia. Vedia chápať a vysvetľovať špeciálno-pedagogické javy a procesy v oblasti predprimárneho vzdelávania a mimoškolskej výchovy postihnutých, účinne aplikovať preventívne opatrenia porúch správania. Vedia poskytovať rady rodičom a vychovávateľom detí s postihnutiami aj v rámci vzdelávania postihnutých v integrovaných podmienkach. Ovládajú špecifiká komunikácie  postihnutých a tieto využívajú vo vzťahu k individuálnym potrebám jednotlivcov s postihnutím. Takto koncipovaný profil absolventa zabezpečuje pripravenosť absolventa na uplatnenie sa na voľnom trhu práce v súlade s jeho predpokladmi a s relevantnými právnymi normami.

Uplatnenie absolventov

Z hľadiska súladu so zákonom č. 138/2019 Z. z. Zákon o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a s vyhláškou č. 1/2020 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov je absolvent pripravený samostatne odborne kvalifikovane pracovať na pozíciách pedagogických/odborných  zamestnancov (v oblasti výchovy a vzdelávania zameraného na deti, žiakov a jednotlivcov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktoré sú dôsledkom rozličných kategórií zdravotného znevýhodnenia a rôznych vekových skupín), v kategóriách a podkategóriách:

  • pedagogický zamestnanec školy, školského zariadenia a triedy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v kategórii vychovávateľ v školách a školských zariadeniach pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami:

- vychovávateľ v školách a školských zariadeniach pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

  • pedagogický zamestnanec v kategórii vychovávateľ v zariadeniach v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky

- vychovávateľ v zariadeniach sociálnoprávnej ochrany a sociálnej kurately a v zariadeniach sociálnych služieb,
- vychovávateľ v centre pre deti a rodiny.

  • pedagogický zamestnanec v kategórii pedagogický asistent:

- pedagogický asistent v špeciálnych triedach bežných škôl a školských zariadení,
- pedagogický asistent (asistent učiteľa) v inkluzívnych podmienkach (individuálnom začlenení žiaka so ŠVVP),
- pedagogický asistent (asistent vychovávateľa) v špeciálnych školách,
- pedagogický asistent (asistent vychovávateľa) v inkluzívnych podmienkach (individuálnom začlenení žiaka so ŠVVP).

  • pedagogický zamestnanec školy, školského zariadenia a triedy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v kategórii učiteľ školy a školského zariadenia pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami:

- učiteľ materskej školy pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

Partnerské organizácie

Zoznam partnerských/cvičných škôl sa pravidelne aktualizuje. Pedagogická fakulta UK/katedra špeciálnej pedagogiky má zmluvu o spolupráci napr. s nasledujúcimi školami/zariadeniami, v ktorých študenti študijného programu špeciálna pedagogika realizujú špeciálnopedagogické praxe:

  • Základná škola Dr. Ivana Dérera, Jelenia 16, 811 05 Bratislava
  • Zariadenie sociálnych služieb ROSA, Dúbravská cesta 1, 845 29 Bratislava
  • Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Cyprichova 42, 831 05 Bratislava
  • DSS Rozsutec, Furmanská 4, 841 03 Bratislava
  • PRIMA n.o., Banšelova 3988/4, 821 04 Bratislava
  • Spojená škola internátna, Československej armády 183/1, 967 01 Kremnica
  • DSS Andreasn.o., Galandova 7, 811 06 Bratislava
  • Spojená škola internátna,    Nám. Štefana Kluberta 2, Levoča
  • SŠ Pavla Sabadoša internátna, Duklianska 2, 080 01 Prešov
  • Spojená škola internátna, Karola Supa 48, 984 03 Lučenec
  • Centrum sociálnych služieb prof. K. Matulaya pre deti a dospelých, Lipského 13, 841 01 Bratislava
  • DSS pre deti a dospelých, Javorinská 7a, 811 03 Bratislava
  • Centrum sociálnych služieb Sibírka, Sibírska 69, 831 02 Bratislava
  • Spojená škola internátna, Vlastenecké nám. 1, 851 01 Bratislava
  • Spojená škola, Beethovenova 27, 917 08 Trnava
  • Základná škola s materskou školou pri Zdravorníckom zariadení, Dolný Smokovec 70, 059 81 Vysoké Tatry
  • Spojená škola internátna, M.R.Štefánika 323/1, 914 01 Trenčianska Teplá
  • Špeciálna základná škola, Mládežnícka 3, 977 03 Brezno
  • DSS Plavecké Podhradie, č. 19, 906 36 Plavecké Podhradie
  • Spojená škola, Opatovská cesta 101, 040 01 Košice
  • Základná škola s materskou školou pre deti a žiakov so sluchovým postihnutím internátna, Drotárska cesta 48, 811 04 Bratislava
  • DSS pre deti a dospelých INTEGRA,    Tylova 21, 831 04 Bratislava
  • Organizácia muskulárnych dystrofikov v SR, Vrútocká 8, 821 04 Bratislava
  • Základná škola Rohožník, č. 399, 906 38 Rohožník
  • Spojená škola, Školská 5, 968 01 Nová Baňa
  • Špeciálna základná škola, Zvolenská cesta 59, 984 01 Lučenec
  • Základná škola s materskou školou, Borodáčova 2, 821 03 Bratislava
  • Základná škola, Prokofievova 5, 851 01 Bratislava
  • Spojená škola internátna, Hrdličkova 17, 833 20 Bratislava
  • Základná škola, Turnianska 10, 851 07 Bratislava
  • Autistické centrum Andreasn.o., Galandova 7, 811 06 Bratislava
  • Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, Brnianska 47, 811 04 Bratislava
  • Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, Švabinského 7, 851 01 Bratislava
  • Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, Vajnorská 98/D, 831 04 Bratislava
  • Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, Fedákova 1943/3, 841 02 Bratislava
  • Spojená škola,  Mokrohájska 3, 844 13 Bratislava
  • Spojená škola, Dúbravská cesta 1, 845 25 Bratislava


Študenti v študijnom programe Špeciálna pedagogika môžu využiť ponuku realizovať špeciálnopedagogickú prax aj v rámci študentskej mobility  Erasmus+  v týchto krajinách Európskej únie:
Krajina: Názov univerzity/fakulty, mesto

  • Česká republika, Karlova Univerzita, Pedagogická fakulta, Praha
  • Česká republika, Univerzita Jana Amosa Komenského Praha, Praha
  • Česká republika, Masarykova Univerzita, Pedagogická fakulta, Brno
  • Česká republika, Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Olomouc
  • Česká republika, Juhočeská univerzita v Českých Budějoviciach, Pedagogická fakulta, České Budějovice
  • Fínsko, Jyväskylská univerzita, Fakulta pedagogiky a psychológie, Jyväskylä
  • Maďarsko, Univerzita Loránda Eötvöse, Fakulta liečebnej pedagogiky, Budapešť
  • Nemecko, Humboldtova univerzita v Berlíne, Fakulta kultúry, sociálnych vied a pedagogiky, Berlín
  • Nemecko, Ludwig Maximilians Univerzita Mníchov, Fakulta psychológie a pedagogiky, Mníchov
  • Nemecko, Technická univerzita, Fakulta rehabilitačných vied, Dortmund
  • Poľsko, Pedagogická univerzita Krakow, Fakulta pedagogiky a psychológie, Krakov
  • Poľsko, Jagelovská univerzita, Filozofická fakulta, Krakov