Liečebná pedagogika
Základné informácie o študijnom programe
Študijný odbor: 21. Logopédia a liečebná pedagogika
Stupeň štúdia: prvý
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky
Jazyk výučby: slovenský
Rada študijného programu
prof. PhDr. Marta Horňáková, PhD. (HZO) (FM profesora)
doc. Mgr. Zuzana Fábry Lucká, PhD. (ZO) (FM docenta)
Mgr. Mária Habalová, PhD. (ZO) (FM docenta)
doc. Mgr. Barbora Vodičková, PhD. (ZO) (FM docenta)
Mgr. Petra Mitašíková, PhD. (ZO) (FM docenta)
Bc. Katarína Rybárová – zástupca študentov v RŠP
Martina Penxová – zástupca študentov v RŠP
Mgr. Mária Wirth, PhD. – zástupca zamestnávateľov
Mgr. Katarína Kovácsová - zástupca zamestnávateľov
Personálne zabezpečenie
doc. Mgr. Zuzana Fábry Lucká, PhD. (FM docenta)
Mgr. Mária Habalová, PhD.
prof. PhDr. Marta Horňáková, PhD. (FM profesora)
PhDr. Kvetoslava Kotrbová, PhD., MPH.
Mgr. Petra Mitašíková, PhD.
doc. Mgr. Barbora Vodičková, PhD. (FM docenta)
Študijný poradca/ovia (tútor/i):
Mgr. Zuzana Ťulák Krčmáriková, PhD., tulakfedu.uniba.sk
Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:
doc. Mgr. Zuzana Fábry Lucká, PhD.
Opis študijného programu
Úspešným absolvovaním prvého stupňa študijného programu liečebná pedagogika Bc. študent získa titul bakalár (Bc.) a kvalifikáciu zodpovedajúcu úrovni 6 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR). Dokladom o kvalifikácii je vysokoškolský diplom (1. stupeň), vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu.
Na základe Vyhlášky č. 1/2020 Z. z. Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, v zmysle §2, ods.1 a prílohy č. 6, bod 1, absolvent prvého stupňa spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti v profesii liečebný pedagóg. V súlade so SKKR, absolvent prvého stupňa ŠP (úroveň 6 SKKR) získa kvalifikáciu a bude kvalifikovaný na zamestnanie a povolanie v profesii „liečebný pedagóg“ .
Študijný program prvého stupňa je zameraný aj na pokračovanie na magisterskom stupni a získanie úplnej kvalifikácie na výkon pracovnej činnosti liečebný pedagóg v kategórii 767. Následne má možnosť doktorandského štúdia v odbore Logopédia a liečebná pedagogika a v príbuzných odboroch. Absolvent pracujúci v zdravotníckych službách má možnosť získať špecializáciu v Špecializačnom štúdiu liečebná pedagogika (3 roky) na SZU v Bratislave.
Kompetentnosti, vedomosti a zručnosti absolventa bakalárskeho stupňa, vrátane prenositeľných spôsobilostí získaných počas štúdia, umožňujú uplatniť sa v povolaniach vyžadujúcich primeranú úroveň komunikačných kompetencií, sociálnych kompetencií a vedomosti, zručnosti a kompetentnosti absolventa zodpovedajúce úrovni 6 Slovenského kvalifikačného rámca. (vo verejnej a štátnej službe, v charitatívnych organizáciách v neštátnych zariadeniach, ktoré poskytujú služby človeku v náročnej životnej situácii.
Študijný plán študenta zahŕňa okrem predmetov z liečebnej pedagogiky aj základ psychologických, medicínskych, pedagogických a sociálnych odborov, ktoré pomôžu absolventovi získať celostný pohľad na rizika, poruchy, ochorenia a konflikty a vytvoria teoretickú bázu pre porozumenie problému a nájdenie východísk pre koncipovanie pomoci. Interdisciplinarita, ukotvenie v EU priestore, zážitkové vyučovanie terapeuticky zameraných programov, podpora osobnostnej prípravy (postoje úcty a prijímania človeka, vychádzanie z toho, kde sa práve do vývine a skúsenostiach nachádza, zameranie na silné stránky, potenciály a zdroje zvládania, dôraz na hodnoty a zmysluplnosť, interaktívne ponúkanie pomoci, tímovosť - to sú hlavne charakteristiky odboru liečebná pedagogika.
Povinné predmety sú spravidla doplnené seminármi, v prípade terapeutických predmetov aj cvičeniami. Počet študentov (spravidla jedna skupina), a priestorové možnosti viedli v k voľbe jednej odporúčanej študijnej cesty. Študent má možnosť voľby menšej časti povinných predmety, ktorá nie je viazaná na postupnosť, širšie možnosti má v rámci povinne výberových predmetov a to podľa svojho záujmu a predpokladov zamerať sa na niektorú oblasť liečebnej pedagogiky. V ústrety jeho záujmu sa vychádza aj pri voľbe miesta pre prax a pri výbere témy záverečnej práce. Vedomosti, zručnosti a kompetentnosti, ktoré študent získa, sú popísané v profile absolventa a v informačných listoch ku každému predmetu. Predmety sú zamerané na budovanie vedomostí, schopností a zručností pre výkon povolania s dôrazom na klasické oblasti liečebnej pedagogiky (celostný obraz človeka, prenatálny vývin a prevencia narušení, raný vývin a včasná intervencia, vývinové narušenia a senzomotorické programy pre podporu vývinu, bazálna stimulácia, poruchy učenia, neurovývinové poruchy, poruchy správania - koncepty pomoci, zdravie a jeho poruchy – podpora zdravia a uzdravovania, psychiatrické poruchy zdravia, psychosociálna rehabilitácia, sprevádzanie, problémy starnutia, demencie a podporné programy, paliatívna starostlivosť. Týchto oblastí sa týkajú aj terapeutické predmety – arteterapia, biblioterapia, dramatoterapia, ergoterapia, terapia hrou, muzikoterapia, psychomotorická terapia a rodinná terapia. Prednášajúci sú spravidla liečební pedagógovia s praxou. Ich mená sú uvedené v študijnej ceste a v informačných listoch k predmetom.
Požiadavky na uchádzačku/uchádzača
Podmienkou prijatia uchádzačov na bakalárske štúdium v študijnom programe liečebná pedagogika je ukončené úplné stredoškolské vzdelanie s maturitou. Požadovaným dokladom o nadobudnutí vzdelania je doručená úradne overená kópia maturitného vysvedčenia.
Výber uchádzačov sa uskutočňuje na základe výsledkov talentovej prijímacej skúšky, pričom sa čiastočne do úvahy berú aj dosiahnuté výsledky stredoškolského štúdia. V takomto prípade váha prijímacej skúšky tvorí min. ¾ z celkového výsledku prijímacieho konania.
Prijímacia skúška pozostáva z dvoch častí:
- v prvej časti absolvuje uchádzať úvodný rozhovor o motivácii k štúdiu a svojich predpokladoch pre odbor liečebná pedagogika. V rámci ústneho pohovoru bude uchádzač postavený pred úlohu komunikačne zvládnuť zadanú situáciu
- v druhej časti budú overované talentové predpoklady pre štúdium z výtvarného, pohybového, hudobného, literárno-dramatického prejavu a zručností práce s materiálmi. Uchádzač si bude vyberať z týchto piatich možností tie dve, o ktorých si myslí, že má najlepšie predpoklady v nich uspieť
Na prijímaciu skúšku bude potrebné:
* z výtvarných predpokladov – priniesť vlastné výtvarné práce na ukážku. Úlohou uchádzača bude výtvarne spracovať 2 zadané témy (napr. znázorniť niektorú emóciu, situáciu so zadaným typom vzťahu);
* z hudobných predpokladov – je potrebné pripraviť si k prednesu pieseň, zahrať pripravenú skladbu – k dispozícii je klavír (iný hudobný nástroj si treba priniesť);
* z literárno-dramatického prejavu – mať pripravený prednes úryvku poézie alebo prózy, prípadne ukážku vlastnej tvorby, tvorivo zvládnuť improvizáciu podľa predlohy;
* z pohybového prejavu – priniesť si pohodlné oblečenie a obuv, pripraviť si výrazový tanec a jednu pantomimickú etudu (každé asi na 2 minúty), stvárniť zadanú tému, improvizácia;
* zručnosti z práce s materiálmi - doniesť 2 ukážky aktuálnych výrobkov s popisom zhotovenia, tvorivo použiť ponúknutý materiál, práca podľa návodu.
V prípade, že je počet uchádzačov nižší ako počet uchádzačov, ktorých plánovala katedra na študijný program prijať, nebude prijímacia skúška realizovaná.
Profil absolventa
Preambula: Kvalifikačné charakteristiky absolventa študijných programov odboru Logopédia a liečebná pedagogika sa opierajú o medzinárodné dokumenty pre vysokoškolské vzdelávanie ako Dublinské deskriptory, Fachqualifikationsrahmen Heilpädagogik (Kvalifikačné rámce liečebnej pedagogiky, DE) ako aj o Národný kvalifikačný rámec SR. Profil reflektuje medzinárodné dokumenty ako Dohovor o právach ľudí s postihnutím, práva pacientov. Je v súlade s opisom odboru Logopédia a liečebná pedagogika, s Profesijným štandardom liečebného pedagóga ako odborného zamestnanca (Pokyn ministra školstva č. 39/2017, č. 18), s Koncepciou zdravotnej starostlivosti v liečebnej pedagogike (file:///C:/Users/pc/AppData/Local/Temp/vestnik-2006-08-31.pdf), s Profesiogramom liečebného pedagóga schváleného PROLP Asociáciou liečebných pedagógov.
Profil absolventa charakterizujú súčasti výsledkov štúdia programov odboru:
A. Vedomosti a porozumenie
Ciele:
- získať vedomosti ako základ z vlastného odboru a zo súvzťažných pomáhajúcich odborov, schopnosť analyzovať životné situácie a odborne konať v prospech jednotlivcov/skupiny, ktorí sú vystavení rizikám, majú zdravotné znevýhodnenie, alebo sú sociálne vylúčení a spolupracovať s inými odborníkmi v pomáhajúcich profesiách;
- sprevádzať človeka v náročnej životnej situácii v každom veku, poznať riziká a potenciály, zdroje zvládania,
- poznať možnosti a nástroje pre ponuku formujúcej skúsenosti cez pohyb, hru, činnosti, umenie,
- získať poznatky o terapeuticko-výchovných možnostiach k podpore klienta v kontexte zdravia a ďalšieho vývinu,
- naučiť prijímajúco komunikovať a v interaktívnom vzťahu podporiť človeka v jeho vývine a zdraví
B. Schopnosť získavať a interpretovať údaje (popis, analýza a hodnotenie)
Cieľom je naučiť:
- identifikovať faktory, ktoré spôsobili, udržujú, alebo zmierňujú problém človeka,
- používať pravidlo - najprv pochopiť, potom vychovávať/pomáhať,
- zbierať a vyhodnocovať údaje priebežne a interaktívne,
- konzultovať závery v tíme, objektivizovať údaje a využiť ich pre koncipovanie pomoci
C. Kompetentnosť plánovať, realizovať a vyhodnotiť profesionálne konanie
Cieľom je rozvíjať profesijné predpoklady:
- poznať profesijné kompetencie a úlohy (smerom ku prevencii, liečebnej výchove, habilitácii, urobiť možné skutočným, rehabilitácii)
- posilniť/obnoviť oslabené funkcie a k rekonštrukcii
- budovaniu nových predpokladov pre vnímanie, konanie, učenie),
- naučiť uplatniť známe postupy spôsobom prijateľným pre dotyčného človeka vzhľadom na vek, situáciu, zdravotné problémy, záujmy, danosti a potreby,
- naučiť profesionálne konať na báze vzťahu, spolupráce, pri zaujímavých aktivitách, v atmosfére bezpečia,
- naučiť ekosystémový prístup, vnímať človeka ako jedinečné bytie vo vzťahu k prostrediu,
- naučiť zamerať sa na podporu účasti (zlepšenie kompetencii konať), realizáciu hodnôt (rozvíjanie potenciálov) a nachádzanie zmyslu (možnosti uplatniť sa)
D. Osobnostné predpoklady
Cieľom je zvýšiť osobnostné predpoklady pre profesiu:
- naučiť chápať pomáhanie ako pomoc k svojpomoci, rešpektovať hranice kompetencií, nepreberať iniciatívu tam, kde to človek/pacient dokáže sám, mať úctu a rešpektovať,
- byť autonómny, otvorený možnostiam, úprimný
- v súlade konania s postojmi a vyjadrením, trpezlivý, tvorivý a zodpovedný,
- poznať zásady psychohygieny, svoje limity, v prípade potreby požiadať o pomoc, vedieť, že potrebuje stále pracovať na svojom osobnostnom a profesijnom raste
Uplatnenie absolventov
Študijný program liečebná pedagogika v bakalárskom stupni štúdia je zameraný na získanie kvalifikácie na výkon pracovnej činnosti v profesii liečebný pedagóg. Hoci boli prijaté materiály ako Koncepcia zdravotnej starostlivosti v liečebnej pedagogike (1996, 2006 novelizácia), Profesijný profil odborného zamestnanca liečebného pedagóga v školstve (2017), v Štatistickej klasifikácii povolaní SK ISCO-08 sa liečebný pedagóg menovite nenachádza, ale absolventi sa môžu uplatniť ako:
- 2269 Špecialisti v liečebno-výchovnej starostlivosti,
- 23 Pedagogickí a odborní pracovníci vo výchove a vzdelávaní
- 2352001 Vychovávateľ osôb so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- 341 12 Odborný pracovník v oblasti sociálnej starostlivosti
Na trhu práce sa absolvent uplatní vo viacerých rezortoch:
- V rezorte školstva ako odborný zamestnanec – liečebný pedagóg v školách a školských zariadeniach, aj ako asistent učiteľa.
- V rezorte zdravotníctva ako liečebný pedagóg - najmä na psychiatrických odd. a liečebniach pre deti, dospelých, pre liečbu závislostí, v sanatóriách pre deti, dospelých, v zariadeniach pre psychosociálnu rehabilitáciu, ale aj na oddeleniach pre deti, pre dlhodobo chorých. Spravidla ako ďalší liečebný pedagóg pri absolventovi Mgr. alebo špecializačného štúdia.
- V rezorte práce a sociálnych vecí ako liečebný pedagóg najmä v zariadeniach ako sú Domovy sociálnych služieb, zariadeniach pre seniorov, v Centrách pre rodinu a deti, ako profesionálny rodič, ako pracovník Centra včasnej intervencie.
- V rezorte spravodlivosti ako liečebný pedagóg, alebo vychovávateľ v ústavoch na výkon väzby a výkon trestu odňatia slobody.
- V treťom sektore – v neštátnych zariadeniach, nízkoprahových zariadeniach, nadáciách, dobrovoľníckych organizáciách, ktoré sú zamerané na pomoc ľuďom v ťažkých situáciách.
Partnerské organizácie
V študijnom programe liečebná pedagogika Bc. sú zaradené predmety pedagogickej/odbornej praxe, na ktorých zabezpečovaní participujú odborní zamestnanci v spolupráci so zmluvnými partnermi fakulty využívaných aj pre ďalšie existujúce študijné programy. Cviční učitelia zabezpečujú praktickú časť vzdelávacej činnosti, ktorá sa viaže na školské, sociálne a zdravotnícke prostredie.
Teoretickú, analytickú a syntetickú činnosť vedú v rámci praxových predmetov Liečebnopedagogická prax 1, 2, 3. Pedagogická fakulta UK v rámci praktickej výučby spolupracuje s zariadeniami na základe Zmluvy o spolupráci a zabezpečení praktickej výučby pre študentov PdF UK uzatváranej v zmysle platných legislatívnych ustanovení. Pedagogická fakulta UK má uzatvorenú zmluvu so všetkými pracoviskami, v ktorých študenti prax vykonávajú. Organizáciu praxe za PdF UK zabezpečuje metodik príslušnej katedry PdF UK a Referát pedagogických a odborných praxí. Praktickú výučbu na základných a stredných školách, na ktorých vykonávajú študenti hospitačnú prax, vedú učitelia s dlhoročnými praktickými skúsenosťami v danom predmete. Zoznam cvičných škôl sa pravidelne aktualizuje. Pedagogická fakulta UK má zmluvu o spolupráci napr. s nasledujúcimi zariadeniami, na ktorých študenti realizujú svoje praxe:
- Národný ústav detských chorôb Limbová 1, 833 40 Bratislava
- Ambulancia liečebnej pedagogiky Mlynská 26, 040 01 Košice
- Ambulancia liečebnej pedagogiky Bárdošova 2A, 831 01 BA
- Centrum Memory Mlynarovičova 21, 851 03 BA
- KASPIAN, komunitné centr. Furdekova 6/A, 851 03 BA
- DSS pre deti SIBÍRKA Sibírska 69, 831 02 BA
- DSS prof. K. Matulaya Lipského 13, 841 01 BA,
- Rata o.z. Sadovská 206, 900 41 Rovinka
- Autistické centrum Andreas, n.o. Galandova 7, 811 06 Bratislava
- Ambulancia liečebnej pedagogiky ul. B. Bullu č. 13, Martin
- A Centrum a OZ HANS Špecilizované centrum pre deti s Aspergerovým syndrómom Sídlisko 110/16, 985 22 Cinobaňa
- o.z Ichtys – nízkoprahové zariadenie Štefana Králika 1 84108 Bratislava
- MŠ Iľjušinova Triedy pre deti s autizmom na bežnej MŠ Iľjušinova 1 851 01 Bratislava
- Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (VúDPaP) Cyprichova 42. 831 05 BA
- SED Ba / DSS Partizánska 1248/2, 811 03 Bratislava
- Základná škola Dubová 1, 811 04 Bratislava
- DSS pre deti a dospelých INTEGRA Tylova 21, 831 04 Bratislava
- OHEL DAVID Svoradova 11, 811 03 Bratislava
Katedra liečebnej pedagogiky okrem praxových zariadení spolupracuje v rámci zahraničnej spolupráce s IGHB (Medzinárodná spoločnosť odborných a profesijných liečebnopedagogických organizácií), s Univerzitou Palackého v Olomouci, s University of Suffolk. V rámci domácich organizácií je to predovšetkým ProLP, Asociácia liečebných pedagógov, Inklukoalícia, Spoločnosť ŠLV. V rámci bilaterálnej spolupráce máme uzatvorené zmluvy s Nordhausen University of Applied Sciences, Univerzita Palackého Olomouc, a s Karlovou Univerzitou v Prahe.