Pedagogická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Učiteľstvo histórie (v komb.)

Základné informácie o študijnom programe

Študijný odbor: 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy

Stupeň štúdia: 1. (bakalársky)

Forma štúdia: denná

Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky

Jazyk výučby: slovenský

 

Rada študijného programu

doc. PhDr. Miroslav Kamenický, CSc. (FM profesora)

prof. PhDr. Róbert Letz, PhD.

prof. Pavol Matula, PhD.

doc. Mgr. Jaroslav Nemeš, PhD.

Mgr. Miriam Viršinská, PhD. (FM docenta)

Monika Matúšová (zástupca študentov)

Mgr. Barbora Ulrichová (zástupca zamestnávateľov)

Personálne zabezpečenie

prof. PhDr. Róbert Letz, PhD.

prof. Pavol Matula, PhD.

doc. PhDr. Miroslav Kamenický, CSc. (FM profesora)

doc. Mgr. Jaroslav Nemeš, PhD.

Mgr. Miriam Viršinská, PhD. (FM docenta)

Mgr. Ivana Dendys, PhD.

Mgr. Pavol Makyna, PhD.


Študijný poradca/ovia (tútor/i):  
Mgr. Miriam Viršinská, PhD., virsinskafedu.uniba.sk


Študentský študijný radca pre študijný program:
Marcela Minkováminkova2uniba.sk, ANHI

Michal Fecko, fecko18uniba.sk, ANHI


Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:  
prof. Pavol Matula, PhD., matulafedu.uniba.sk 

Opis študijného programu

ZÁKLADNÁ ŠTRUKTÚRA ŠTUDIJ. PROGRAMU:

Bakalársky študijný program 23668 učiteľstvo histórie v kombinácii v dennej forme štúdia v konkrétnych súvislostiach realizuje požiadavky študijného odboru 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy, 0114 Príprava pre učiteľov s predmetovou špecializáciou na kvalitnú prípravu pedagogických asistentov a lektorov pre základy vzdelávania v oblasti humanitných vied, resp. pre vzdelávaciu oblasť Človek a spoločnosť. 
Obsah konkrétnych študijných učiteľských programov (dvojkombinácií) v rámci študijného odboru 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy sa vytvára kombináciou obsahu troch komponentov – Spoločného sociálno-vedného, pedagogického a psychologického základu učiteľstva (ďalej ako „učiteľský základ“ alebo „UZ“) a dvoch aprobácií.  

Učiteľský kombinačný študijný program a učiteľstvo histórie a:

  • anglického jazyka a literatúry
  • španielskeho jazyka a literatúry
  • talianskeho jazyka a literatúry
  • výtvarnej edukácie
  • nemeckého jazyka a literatúry
  • výchovy k občianstvu
  • psychológie
  • slovenského jazyka a literatúry

Katedra histórie zároveň systematicky a dlhodobo konfrontuje náplň svojho programu s dlhodobými strategickými zámermi vzdelávania na PdF UK. Na základe všetkých týchto cieľov Katedra histórie PdF UK utvorila a pravidelne si priebežne preveruje funkčnosť štruktúry s konzekventne určenými požiadavkami na absolvovanie predmetov v troch vzájomne sa prepájajúcich súčastiach prípravy budúcich absolventov: vo všeobecnom učiteľskom základe, v základoch akademickej – vedeckej historiografie, v základoch transponovania akademickej histórie do histórie školskej (dejepis a jeho didaktika).   

Štruktúra študijného plánu študenta v tomto bakalárskom programe, t. j. rozčlenenie študijného programu na povinné (P), povinne voliteľné (PV, rozdelené na skupinu A; skupinu B) a výberové predmety je zostavená tak, aby podľa aktuálnych kritérií a cieľov pedagogiky v primeranej zostave skombinovala konkrétny systém poznatkov zo: 1. základných filozofických súvislostí pedagogického myslenia, sociálneho a spoločenského kontextu výchovy a vzdelávania, základov psychológie vývinu a biológie dieťaťa a dorastu, zo všeobecných teórií výchovy a vzdelávania, organizácie a legislatívy školy; 2. zo znalostí prvých zručností z teórie a praxe nižšieho sekundárneho vzdelávania v dejepise, 3. zo základov špecializovaného predmetového kontextu (učiteľstvo histórie). 

23668 učiteľstvo histórie v kombinácii Bc. je tvorený tromi základnými modulmi – povinné predmety, povinne voliteľné predmety a výberové predmety, pričom rozdelenie predmetov do modulov ako prvé určuje a predznamenáva spôsob a cestu realizácie vytýčených cieľov vzdelávania. Sú hodnotené kreditmi. V študijnom pláne sú tiež vyznačené profilové predmety, ktoré zásadným spôsobom prispievajú k dosahovaniu cieľov a výstupov vzdelávania a  k profilu absolventa. Študijný plán, ktorý je priložený v prílohe poskytuje nasledujúce informácie:

  • počet kreditov – ktoré študent za každý modul (skupinu predmetov) potrebuje získať
  • predmety študijného plánu vrátane ich kreditov
  • vyznačené profilové predmety skupiny povinných predmetov

Dejiny Slovenska I.
Všeobecné dejiny II.
Dejiny Slovenska II.
Všeobecné dejiny III.
Dejiny Slovenska III.
Všeobecné dejiny IV.
Dejiny Slovenska IV.
Všeobecné dejiny V.
Základy modernej didaktiky dejepisu
Seminár k základom modernej didaktiky dejepisu

  • rozsah výučby a formu výučby jednotlivých predmetov
  • rozloženie kontroly a hodnotenia predmetu počas výučby v rámci semestra a počas skúšobného obdobia
  • odporúčaný semester absolvovania predmetu – jeho umiestnenie v študijnom pláne vytvára najvhodnejšie postupy pre dodržanie vecnej postupnosti absolvovania všetkých nutných predmetov 
  • vyučujúcich priradených k jednotlivým predmetom – vo väčšine predmetov nesú zodpovednosť za predmet dvaja vyučujúci.

MOBILITA:
Študenti v študijnom programe 23668 učiteľstvo histórie v kombinácii môžu využiť ponuku mobility na základe zmlúv, ktoré má Katedra histórie dlhodobo uzatvorené a vďaka ktorým môžu študenti vycestovať na študijný pobyt na zahraničnú univerzitu. Ročne priemerne vycestuje na mobilitu 1 – 3  študenti katedry.  
Najviac využívaným mobilitným programom ŠP je Erasmus+ štúdium, v rámci ktorého je možné časť štúdia absolvovať v krajinách EÚ: 
vo Francúzsku: (University of Paris 1 Panthéon Sorbonne), Paríž  
v Poľsku: (Jagiellonian University , Institute of History), Krakov  
v Slovinsku: University of Primorska, Koper, Faculty of Humanities  
v Českej republike: Brno, Masarykova univerzita v Brne, Pedagogická fakulta 
Ústí nad Labem, Univerzita J.E. Purkyně, Pedagogická fakulta
Liberec, Technická univerzita, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická

SPÄTNÁ VÄZBA:
Študentské hodnotenia práce pedagógov prostredníctvom anonymných dotazníkov: sumarizácia za akad. rok 2020/2021:
Študenti  hodnotili všetkých pedagógov katedry a v podstate všetky vyučované predmety. Číselné vyjadrenie spokojnosti s prácou pedagógov sa pri všetkých dotazníkoch pohybuje veľmi vysoko (od 1. 0 – 1.06 -1,09 ako najlepšie možného hodnotenia cez najčastejšie sa opakujúce hodnotenia na škále 1, 36 po 1,97 po výnimočné 2,5) . Študenti pravidelne (96 % vyjadrení všetkých dotazníkov v oboch semestroch) oceňujú tak profesionálny, ako aj osobnostný prístup pedagógov a relatívne konkrétne uvádzajú aj jeho príklady (najčastejšie: ovládanie predmetu, výborný spôsob podávania informácií, bezprostredný a rýchly prístup k zodpovedaniu žiadostí o dodatočné informácie, ochota pomôcť pri všetkých dodatočných ťažkostiach). Len veľmi výnimočne sa objavil názor o priveľkej náročnosti obsahu prednášok či predmetu alebo individuálne iná sťažnosť ( občasné pretiahnutie dĺžky prednášok). Na druhej strane aj u takýchto pedagógov a pri takýchto hodnoteniach sa objavujú veľmi pozitívne vyjadrenie ku veľmi konkrétnym výsledkom ich práce so študentmi. 

ŠTUDIJNÝ PLÁN

Požiadavky na uchádzačku/uchádzača

Podmienkou prijatia uchádzačov na bakalárske štúdium v študijnom programe 23668 učiteľstvo histórie v kombinácii je ukončené úplné stredoškolské vzdelanie s maturitou. Požadovaným dokladom o nadobudnutí vzdelania je doručená úradne overená kópia maturitného vysvedčenia. Uchádzači sú prijímaní bez prijímacej skúšky. V prípade väčšieho počtu uchádzačov ako je predpokladaný počet prijatých uchádzačov na daný študijný program si fakulta vyhradzuje právo vybrať uchádzačov podľa priemeru známok na maturitnej skúške. Uchádzači sa prijímajú na vopred stanovený počet miest.

Profil absolventa

Úspešným absolvovaním prvého stupňa študijného programu 23668 Učiteľstvo histórie v kombinácii študent získa titul bakalár (Bc.) a kvalifikáciu zodpovedajúcu úrovni 6 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR). Dokladom o kvalifikácii je vysokoškolský diplom (1. stupeň), vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu.

Kompetentnosti, vedomosti a zručnosti absolventa bakalárskeho stupňa, vrátane prenositeľných spôsobilostí získaných počas štúdia mu umožňujú uplatniť sa v povolaniach vyžadujúcich primeranú úroveň komunikačných, informačných, učebných, kognitívnych, interpersonálnych a personálnych  kompetencií a vedomosti, zručnosti a kompetentnosti absolventa zodpovedajúce úrovni 6 Slovenského kvalifikačného rámca. 

Na základe Vyhlášky č. 1/2020 Z. z. Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, v zmysle §2, ods.1 a prílohy č. 6, bod 1, absolvent prvého stupňa spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického asistenta, lektora v kultúrnych, vzdelávacích, osvetových inštitúciách. 

V súlade so SKKR, absolvent prvého stupňa ŠP (úroveň 6 SKKR) získa kvalifikáciu a bude kvalifikovaný na nasledujúce zamestnanie a povolanie:

  1. pedagogický asistent pre primárne vzdelávanie
  2. pedagogický asistent pre nižšie  sekundárne vzdelávanie v dejepise
  3. lektor (edukátor) v kultúrnych, vzdelávacích, osvetových inštitúciách

Študijný program prvého stupňa je zároveň zameraný na pokračovanie vzdelávania Bc. absolventa na magisterskom stupni a na získanie úplnej kvalifikácie na výkon pracovnej činnosti učiteľa histórie (dejepisu) v kombinácii v kategórii primárne a sekundárne (nižšie i vyššie) vzdelávanie resp. základné vzdelávanie prvého, druhého a tretieho cyklu a v kategórii stredoškolského vzdelávania, resp. kvalifikácie múzejného pedagóga. 

Uplatnenie absolventov

Na trhu práce sa absolvent ŠP 23668 uplatní ako pedagogický asistent v primárnom a sekundárnom vzdelávaní a tiež ako lektor (edukátor) vo vzdelávacích, kultúrnych a osvetových inštitúciách. Kvalifikovaný výkon povolania absolventa sa viaže najmä na profilové predmety Dejiny Slovenska I.- V, Všeobecné dejiny II. – V., Základy modernej didaktiky dejepisu s príslušným seminárom a Úvod do štúdia dejepisu; povinne voliteľné predmety skupiny A: Regionálne dejiny Slovenska a skupiny B: Didaktika neformálneho dejepisného vzdelávania a semináre k slovenským a všeobecným dejinám. Do rámca predmetov pripravujúcich na výkon budúceho povolania patria aj výberové predmety, napr.: Prax v kultúrnych inštitúciách, exkurzia. Absolvovaním  predmetov študent nadobudne požadované vedomosti, zručnosti a kompetentnosť pre výkon uvedeného povolania.

Absolvent vysokoškolského vzdelania prvého stupňa študijného odboru učiteľstvo a pedagogické vedy má v našich školách veľmi široké pole uplatnenia. Pedagogický asistent podľa požiadaviek učiteľa, vychovávateľa a odborných zamestnancov pomáha vytvárať rovnosť príležitostí vo výchove a vzdelávaní, pomáha žiakovi alebo skupine žiakov pri prekonávaní informačných, jazykových, zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér. Pedagogický asistent so školským podporným tímom a pedagógmi hľadá účinné stratégie na rozvoj potenciálu detí, s učiteľom identifikuje zdroje neúspechu pri výučbe a poskytuje pomoc pri riešení úloh.

Rovnako tak sa absolvent môže uplatniť ako lektor vo vzdelávacích, kultúrnych a osvetových inštitúciách. Môže kvalifikovane vykonávať odbornú  činnosť a participovať na tvorbe edukačných projektov (v spolupráci napr. s múzejným pedagógom, či kultúrno-osvetovým pracovníkom). Taktiež môže byť poverený realizáciou cvičení a vzdelávacích programov zameraných na praktickú aplikáciu. Je spôsobilý popularizovať poznatky historickej vedy prostredníctvom metód a stratégií modernej didaktiky dejepisu a rozvíjať tak formy historického vzdelávania nielen pre žiacku populáciu, ale aj pre širšiu verejnosť („Public History“).

Katedra rozšírila a rozširuje spektrum uplatniteľnosti absolventov svojho ŠP bakalárskeho štúdia do rozmanitých oblastí pedagogickej učiteľskej praxe v dejepise orientovaných na deti a mládež s neštandardnými potrebami a schopnosťami vzdelávať sa. Umožňuje študentom bakalárskeho stupňa štúdia realizovať praxe aj stáže na cvičných školách (napr. na Stredoeurópskej základnej škole).

Partnerské organizácie

  • Slovenské národné múzeum
  • Ústav pamäti národa
  • Slovenské technické múzeum - Múzeum dopravy v Bratislave
  • Gymnáziu Grosslingová 18, Bratislava
  • Bilingválne gymnázium C. S. Lewisa, Bratislava
  • Gymnázium Bilíkova, Bratislava
  • Jagiellonian University, Institute of History, Krakov  
  • University of Primorska, Koper, Faculty of Humanities  
  • Masarykova univerzita v Brne, Pedagogická fakulta 
  • Ústí nad Labem, Univerzita J.E. Purkyně, Pedagogická fakulta