Učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v komb.)
Základné informácie o študijnom programe
Študijný odbor: 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: prvý
Forma štúdia: denná/externá
Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky
Jazyk výučby: anglický, slovenský
Rada študijného programu
prof. PhDr. Gabriela Lojová, PhD., (HZO)
doc. PaedDr. Martina Šipošová, PhD.
dr. habil. Tamás Karáth, PhD.
Bc. Michal Fecko (zástupca študentov)
Mgr. Klaudia Bednárová (zástupca zamestnávateľov)
PhDr. Natália Zajačeková (zástupca zamestnávateľov)
PaedDr. Jana Chynoradská (zástupca zamestnávateľov)
Personálne zabezpečenie
prof. PhDr. Gabriela Lojová, PhD.
doc. PaedDr. Martina Šipošová, PhD.
dr. habil. Karáth Tamás, PhD. (FM docenta)
PaedDr. Peter Bojo, PhD.
Mgr. Andrea Demovičová, PhD.
Mgr. Tomáš Hlava, PhD.
Mgr. Patricia Kotlebová, PhD.
Študijný poradca/ovia (tútor/i):
Denné štúdium:
Mgr. Patricia Kotlebová, PhD., študijný poradca pre 1. ročník, patricia.kotlebovauniba.sk
Mgr. Andrea Demovičová, PhD., študijný poradca pre 2. a 3. ročník, demovicovafedu.uniba.sk
Externé štúdium:
doc. PaedDr. Martina Šipošová, PhD., siposovafedu.uniba.sk
Študentský študijný radca pre študijný program:
Študentský študijný radca pre bakalárske štúdium:
Stanislava Sakalová, sakalova8uniba.sk
Študentský študijný radca pre magisterské štúdium:
Eva Frtúsová, frtusova7uniba.sk
Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:
Mgr. Patricia Kotlebová, PhD., kotlebova1uniba.sk
Opis študijného programu
Organizácia štúdia je založená na kreditovom systéme, ktorý poskytuje študentovi možnosť podieľať sa na tvorbe svojho študijného plánu. Študent získava kredity po úspešnom absolvovaní predmetu. Podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia a na jeho riadne skončenie sú špecifikované vo vnútornom predpise VP č.1/2020 Študijný poriadok PdF UK.
Študijný program pozostáva z troch súčastí: spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva (60 kreditov), aprobácia anglický jazyk a literatúra (60 kreditov), druhá aprobácia (60 kreditov). Študijný program umožňuje vysokú variabilitu študijných ciest v závislosti od záujmu študenta.
Študijný plán určuje časovú ako aj obsahovú postupnosť predmetov, spôsob výučby, formy hodnotenia, pracovnú záťaž vyjadrenú v kreditoch. Študent si určuje svoj študijný plán na nasledujúce obdobie štúdia zápisom na základe jasne definovaných pravidiel. Zapisuje si predmety v takej skladbe (povinné, povinne voliteľné a výberové predmety), aby v kontrolnej etape štúdia splnil podmienky na zápis do ďalšej časti štúdia.
Študijný plán pozostáva zo 14 povinných predmetov (z toho 7 je profilových), absolvovaním ktorých študent získa 48 kreditov, 18 povinne voliteľných predmetov, za ktoré musí získať minimálne 12 kreditov (z celkového počtu 53 kreditov) a 3 výberových predmetov.
Povinné predmety vzdelávajú študentov v rovine lingvistickej, didaktickej, literárnej a interkultúrnej. Súčasne im poskytujú podmienky pre ďalšie rozvíjanie cudzojazyčných zručností a celkovej komunikačnej kompetencie. Povinne voliteľné predmety sú rozdelené do 5 skupín (lingvistika, literatúra, didaktika, kultúra a história, praktický jazyk) tak, aby si študenti mohli flexibilne zostavovať individuálny študijný plán v súlade so svojimi záujmami. Umožňujú študentom prehlbovať a rozširovať poznatky a zručnosti získané v povinných predmetoch. Skladbu kreditov si študent môže doplniť ľubovoľným počtom kreditov za výberové predmety. Všetky predmety sa vyučujú v anglickom jazyku (vrátane záverečnej práce a jej obhajoby). Všetky relevantné informácie o jednotlivých predmetoch (počet kreditov, rozsah a forma výučby, výstupy vzdelávania, pravidlá hodnotenia, podmienky absolvovania predmetu, odporúčaný semester, podmieňujúce predmety, vyučujúci, študijná literatúra) sú uvedené v Študijnom pláne a v Informačných listoch predmetov.
Témy záverečných bakalárskych prác riešia aktuálne problémy v jednotlivých relevantných oblastiach (lingvistika, didaktika, literatúra, reálie a interkultúra) v prepojení na prax výučby anglického jazyka. Pri ich formulovaní sa prihliada prioritne na profiláciu absolventa, orientáciu študenta na konkrétnu oblasť záujmu, ako aj na aktuálne prebiehajúce výskumné projekty.
Študijný program sa realizuje v priestoroch PdF UK v Bratislave na uliciach Šoltésovej 4, Moskovská 3, a Račianska 59. Fakulta disponuje vlastnou akademickou knižnicou. Dostupnosť informačných zdrojov je zabezpečená prostredníctvom bezdrôtového pripojenia vo všetkých budovách fakulty. Študenti majú neobmedzený prístup k externým zdrojom UK a k plnotextovým databázam.
PdF UK poskytuje študentom sociálne a motivačné štipendium, pričom podmienky pre priznávanie štipendia upravuje Zákon o vysokých školách č.131/2002 Z.z., § 96 ods. 8 - 11 a tiež Štipendijný poriadok PdF UK.
PdF UK zabezpečuje študentom ubytovanie na internátoch a s ubytovaním spojené služby, ako napr. možnosť stravovania, duchovného vyžitia, športového vyžitia, ako aj lekársku starostlivosť. K dispozícii je aj bezplatná Psychologická poradňa UK.
PdF UK má možnosť vysielať študentov do zahraničia s cieľom štúdia alebo stáže v rámci svojich partnerstiev, v rámci programu Erasmus+ a aktivít zastrešených MŠVVŠ SR. Výsledky vzdelávania získané na zahraničnej partnerskej inštitúcii sú uznávané vysokou školou. Na PdF UK je prenos kreditov ošetrený vo VP č.1/2020 Študijnom poriadku PdF UK.
Požiadavky na uchádzačku/uchádzača
Podmienkou prijatia uchádzačov na bakalárske štúdium v študijnom programe učiteľstvo anglického jazyka a literatúry v kombinácii je ukončené úplné stredoškolské vzdelanie s maturitou. Požadovaným dokladom o nadobudnutí vzdelania je doručená úradne overená kópia maturitného vysvedčenia.
Uchádzači sú prijímaní bez prijímacej skúšky, ak spĺňajú jedno z nasledovných kritérií:
- absolvovanie maturity z angličtiny B2, kde študent dosiahol v externej časti min. 75% (nie staršie ako 3 roky), alebo absolvovanie maturity z angličtiny C1,
- predloženie jedného z medzinárodne uznávaných štandardizovaných certifikátov „First Certificate in English (FCE)“ (nie staršie ako 3 roky), alebo „Cambridge Certificate in Advanced English (CAE)“ (nie staršie ako 4 roky) alebo Certificate of Proficiency in English (CPE)“ (nie staršie ako 5 rokov),
- absolvovanie testu TOEFL - minimum získaných bodov 90 (nie staršie ako 2 roky),
- absolvovanie testu IELTS - Band Score minimálne 6 (nie staršie ako 2 roky),
- absolvovanie Všeobecnej alebo odbornej štátnej jazykovej skúšky (nie staršie ako 3 roky) - pozn. skúšky musia byť realizované oprávnenou inštitúciou (pozri www.minedu.sk),
- absolvovanie Základnej štátnej jazykovej skúšky s hodnotením „s vyznamenaním“ (1) (nie staršie ako 3 roky) - pozn. skúšky musia byť realizované oprávnenou inštitúciou (pozri www.minedu.sk),
- absolvovanie testu CITY and GUILDS na úrovni B2, zameraného na všetky štyri jazykové zručnosti - písanie, čítanie, počúvanie a rozprávanie (nie staršie ako 3 roky).
Splnenie aspoň jedného z týchto kritérií je považované za úspešné absolvovanie prijímacej skúšky z anglického jazyka, čím sa uchádzači nemusia zúčastniť písomnej skúšky na Katedre anglického jazyka a literatúry. Na základe uznania vyššie uvedeného certifikátu/štátnej/maturitnej skúšky bude uchádzačovi pridelený počet bodov ekvivalentný s maximálnym počtom bodov z písomnej prijímacej skúšky. Uvádzané kritériá sa každý rok aktualizujú reflektujúc prípadné zmeny v systémoch štandardizovaného testovania.
Výber ostatných uchádzačov sa uskutočňuje na základe výsledkov písomnej prijímacej skúšky, pričom sa čiastočne do úvahy berú aj dosiahnuté výsledky stredoškolského štúdia. V takomto prípade váha prijímacej skúšky tvorí min. ¾ z celkového výsledku prijímacieho konania. Obsahové zameranie písomnej skúšky/testu pozostáva z anglickej gramatiky, slovnej zásoby vrátane frazeologizmov a slovných spojení, anglickej výslovnosti a čítania s porozumením. Požadované vedomosti a zručnosti zodpovedajú úrovni B2 podľa SERR, t. j. upper - intermediate, alebo 1. Cambridgeskému certifikátu (FCE).V prípade väčšieho počtu uchádzačov ako je predpokladaný počet prijatých uchádzačov na daný študijný program si fakulta vyhradzuje právo vybrať z uchádzačov, ktorí absolvujú prijímaciu skúšku, tých, ktorí dosiahli najlepšie výsledky prijímacej skúšky. Uchádzači sa prijímajú na vopred stanovený počet miest.
Profil absolventa
Ciele vzdelávania v študijnom programe sú konkretizované v profile absolventa a rozpracované v informačných listoch predmetov. Absolvent študijného programu je pripravený pokračovať v štúdiu na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania. Získal náhľad do problematiky edukačných vied a spoločenských a legislatívnych súvislostí výchovy a vzdelávania, získal základy pedagogicko-psychologickej a digitálnej gramotnosti učiteľa. Nadobudol prierezové vedomosti z relevantných vedných disciplín, ako aj zručnosti získavať informácie a riešiť praktické úlohy a problémy. Absolvent je spôsobilý vykonávať povolanie pedagogického asistenta a lektora anglického jazyka. Môže sa uplatniť aj v rôznych iných sférach, vyžadujúcich 1. stupeň vysokoškolského vzdelania. Ciele vzdelávania sú:
Teoretické vedomosti
Absolvent 1. stupňa (Bc.) učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii):
- pozná sociálno-vedné a legislatívne súvislosti inštitucionálneho vzdelávania, princípy organizovania a plánovania edukačného procesu,
- pozná, dokáže analyzovať teoretické východiská tradičných, humanizujúcich, aktivizujúcich, inovatívnych a alternatívnych metód a možnosti ich aplikácie do výučby anglického jazyka,
- pozná zákonitosti vývinu kognitívnych, afektívnych a osobnostných charakteristík žiakov, chápe rolu rôznych determinujúcich činiteľov a možnosti ich ovplyvňovania v procese výučby anglického jazyka,
- je zorientovaný v základoch jednotlivých sub-disciplín relevantných pre didaktiku anglického jazyka,
- pozná jednotlivé roviny systému anglického jazyka (fonetika, fonológia, gramatika, lexikológia, štylistika), chápe ich štrukturálno-funkčné charakteristiky,
- získal prehľadné vedomosti z dejín, kultúry a reálií krajín, v ktorých sa anglický jazyk používa ako materinský jazyk,
- pozná základy literárnej teórie a kritiky, chápe princípy vzniku a vývoja základných literárnych smerov a žánrov v anglofónnej literatúre,
- pozná kultúrnu a etnickú diverzitu anglofónnej proveniencie,
- pozná základy didaktiky anglického jazyka a princípy prístupu zameraného na žiaka,
- je oboznámený s metodológiou výskumu relevantných disciplín,
- pozná základnú metodológiu pre využitie literárneho textu vo výučbe
Zručnosti
Absolvent 1. stupňa (Bc.) učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii):
- sa dokáže orientovať v pedagogickej dokumentácii a školskej legislatíve,
- vie analyzovať a reflektovať jednotlivé zložky edukačného procesu,
- dokáže aplikovať základné pedagogicko-psychologické teoretické poznatky do pedagogickej praxemá rozvinuté cudzojazyčné komunikačné zručnosti na úrovni B2 – C1
- má rozvinuté elementárne didaktické zručnosti, dokáže analyzovať pedagogické situácie a navrhovať riešenia bežných problémov,
- orientuje sa v relevantných didaktických materiáloch, dokáže ich analyzovať a selektovať vzhľadom na vyučovacie ciele,
- vie analyzovať anglický text z hľadiska základných zvukových, lexikálnych a gramatických jazykových prostriedkov,
- dokáže nájsť a opísať hlavné rozdiely a podobnosti medzi jazykovými systémami slovenského a anglického jazyka,
- vie uvažovať a diskutovať o anglofónnej literatúre a kultúre v širších spoločenských a pedagogických súvislostiach,
- dokáže aplikovať kritickú analýzu pri hodnotení vybraných kultúrno-spoločenských a politických javov stvárňovaných v literárnych dielach,
- vie aktívne používať digitálne technológie,
- orientuje sa v možnostiach práce s literárnym textom pri výučbe AJ.
Kompetentnosti
Absolvent 1. stupňa (Bc.) učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii):
- je schopný orientovať sa v odborných textoch, dokáže samostatne získavať a usúvzťažňovať poznatky,
- dokáže čítať a interpretovať literatúru v anglickom jazyku,
- má rozvinuté základy didaktických kompetentností a osobnostných predpokladov vedúcich k humanizácii vyučovania anglického jazyka,
- je schopný argumentovať, prezentovať a obhajovať svoje názory,
- vie plánovať a organizovať vlastné vzdelávanie,
- má osvojené stratégie sebapoznávania .
Neoddeliteľnou súčasťou profilu absolventa sú vedomosti, zručnosti a kompetentnosti, ktoré si študenti rozvíjajú v predmetoch spoločného sociálno-vedného, pedagogického a psychologického základu učiteľstva a ktoré sú podrobne rozpracované v profile absolventa daného študijného programu.
Uplatnenie absolventov
V súlade so SKKR, absolvent prvého stupňa ŠP (úroveň 6 SKKR) získa kvalifikáciu a bude kvalifikovaný na zamestnanie a povolanie pedagogický asistent a lektor cudzieho jazyka.
Vzhľadom na široké spektrum získaných vedomostí, zručností, kompetentností a spôsobilostí sa môže uplatniť na trhu práce aj v rôznych iných sférach vyžadujúcich 1. stupeň vysokoškolského vzdelania (napr. v edukácii ako organizačný pracovník a metodik práce s mládežou, lektor ďalšieho vzdelávania, animátor voľného času, pedagogický asistent, lektor vzdelávacieho programu, pracovník vzdelávacích agentúr a pod., vo vzdelávaní v kultúrno-spoločenskej sfére, v administratíve a iných)
Databáza regulovaných povolaní:
https://www.minedu.sk/regulovane-povolania-v-slovenskej-republike/
Databáza registra zamestnaní podľa Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, oblasť Výchova, vzdelávanie a šport: https://www.sustavapovolani.sk/pracovna_oblast-33
Zákon 568/2009 o celoživotnom vzdelávaní: https://www.zakonypreludi.sk/zz/2009-568
https://www.profesia.sk/praca/studijne-centrum-basic-slovensko/O4193792
pozícia učiteľ/ učiteľka - lektor/ lektorka pre študijné centrum BASIC
Partnerské organizácie
Erasmus+ bilaterálne zmluvy s partnerskými inštitúciami:
- Španielsko: Universidad de Granada/ Facultad de Ciencias de la Educación, Granada
- Španielsko: Universidad Complutense de Madrid/ Facultad de Filología, Madrid
- Nemecko: Universität Leipzig/ Philologische Fakultät, Lipsko
- Nemecko: Ludwig-Maximilians-Universität München/ Fakultät für Psychologie und Pädagogik, Mníchov
- Poľsko: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie/ Instytut Filologii Angielskej, Krakov
- Česká republika: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem/ Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem
- Turecko: Maltepe University/ Faculty of Education, Istanbul
- Turecko: Istanbul Sabahattim Zaid University/ Faculty of Education, Istanbul
Pedagogická fakulta UK má zmluvu o spolupráci napr. s nasledujúcimi školami, na ktorých študenti ŠP učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) realizujú svoje praxe:
- Základná škola, Malokarpatské nám.1, 841 03 Bratislava
- Gymnáziu L. Novomeského, Tomášikova 2, 821 07 Bratislava
- Súkromné gymnázium, Vážska 32, 821 07 Bratislava
- Základná škola s materskou školu M. Hodžu, Škarniclova 1, 811 01 Bratislava
- 1. súkromné gymnázium v BA, Bajkalská 20, 821 08 Bratislava
- Základná škola P. Marcelyho, Drieňová 16, 821 03 Bratislava
- Základná škola s materskou školou M. R. Štefánika, Grösslingová 48, 811 09 Bratislava
- Základná škola SNP, Ostredková 14, 821 02 Bratislava
- Spojená škola, Tilgnerova 14, 841 05 Bratislava
- Súkromná základná škola, Sklenárova 1, 821 09 Bratislava
- Základná škola s materskou školou, Cádrova 23, 831 01 Bratislava
- Základná škola, Kulíškova 8, 821 08 Bratislava
- Súkromná základná škola pre žiakov s intelektovým nadaním CENADA, Majerníkova 60, 841 05 Bratislava
- Základná škola, Pankúchova 4, 851 04 Bratislava
- Základná škola, Vazovova 4, 811 07 Bratislava
- Základná škola s materskou školou, Za kasárňou 2, 831 03 Bratislava
- Základná škola s materskou školou, Česká 10, 831 03 Bratislava
- Základná škola s materskou školou, Sibírska 39, 831 02 Bratislava
- Súkromná základná škola FELIX, Krásnohorská 14, 851 07 Bratislava
- Základná škola, Hlboká cesta 4, 811 04 Bratislava
- Základná škola s materskou školu J.A.Komenského, Hubeného 25, 831 53 Bratislava
- Základná škola s materskou školou, Dubová 1, 811 04 Bratislava