Učiteľstvo pedagogiky (v komb.)
Základné informácie o študijnom programe
Študijný odbor: 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: prvý
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky
Jazyk výučby: slovenský
Rada študijného programu
prof. PaedDr. Dušan Kostrub, PhD.
Ing. Eva Tóblová, PhD.
prof. PaedDr. Ján Danek, CSc.
Ivana Pavlovová (zástupca študentov)
Mgr. Lucia Hradská (zástupca študentov)
Patrik Lorko (zástupca študentov)
Lenka Bugajová (zástupca študentov)
PaedDr. Nina Hacurová (zástupca zamestnávateľov)
Mgr. Lucia Turčinová (zástupca zamestnávateľov)
PaedDr. Alena Devečková (zástupca zamestnávateľov)
Mgr. Klaudia Kohútová (zástupca zamestnávateľov)
Personálne zabezpečenie
prof. PaedDr. Ján Danek, CSc.
prof. PaedDr. Dušan Kostrub, PhD.
doc. Mgr. Martin Kuruc, PhD.
prof. Ing. Peter Plavčan, CSc.
prof. PhDr. Mária Potočárová, PhD.
Ing. Eva Tóblová, PhD.
doc. PaedDr. Ján Záhorec, PhD.
Mgr. Štefánia Ferková, PhD.
Mgr. Barbora Jaslovská, PhD.
PaedDr. Lujza Koldeová, PhD.
doc. Mgr. Martin Kuruc, PhD.
Mgr. Peter Ostradický, PhD.
Mgr. Ing. Jozef Strakoš, PhD.
Ing. Eva Tóblová, PhD.
Mgr. Vladimíra Zemančíková, PhD.
Študijný poradca/ovia (tútor/i):
Mgr. Štefánia Ferková, PhD., ferkovafedu.uniba.sk
Študentský študijný radca pre študijný program:
Bc. Jakub Martinček, martincek7uniba.sk
Bc. Patrik Jenat, jenat1uniba.sk
Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:
PaedDr. Lujza Koldeová, PhD., koldeovafedu.uniba.sk
Opis študijného programu
Študijný program učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) sa študuje v kombinácii s ďalším študijným programom bakalárskeho štúdia (druhá predmetová aprobácia) spolu s tretím komponentom: „učiteľský základ“ alebo „UZ“ (spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva) v súčte aspoň 180 kreditov.
Úspešným absolvovaním prvého stupňa študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) študent získa titul bakalár (Bc.) a kvalifikáciu zodpovedajúcu úrovni 6 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR). Dokladom o kvalifikácii je vysokoškolský diplom (1. stupeň), vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu.
Na základe Vyhlášky č. 1/2020 Z. z. Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, v zmysle §2, ods.1 a prílohy č. 6, bod 1, absolvent prvého stupňa spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii pedagogický asistent, vychovávateľ.
Študijný program prvého stupňa je zameraný okrem iného aj na pokračovanie na magisterskom stupni štúdia. Poznatky, spôsobilosti a kompetencie absolventa bakalárskeho stupňa, vrátane prenositeľných spôsobilostí získaných počas štúdia, mu umožňujú uplatniť sa v povolaniach vyžadujúcich primeranú úroveň komunikačných, sociálnych a odborných kompetencií zodpovedajúcich úrovni 6 Slovenského kvalifikačného rámca.
Požiadavky na uchádzačku/uchádzača
Podmienkou prijatia uchádzačov na bakalárske štúdium v študijnom programe učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) je ukončené úplné stredoškolské vzdelanie s maturitou. Požadovaným dokladom o nadobudnutí vzdelania je doručená úradne overená kópia maturitného vysvedčenia. Podmienky prijatia na bakalárske štúdium v študijnom programe učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii): Uchádzači sa prijímajú na vopred stanovený počet miest. V prípade nižšieho počtu uchádzačov ako je fakultou stanovený predpokladaný počet prijatých uchádzačov môžu byť uchádzači prijatí bez prijímacej skúšky. Pri vyššom počte uchádzačov sa výsledné poradie prijatých uchádzačov určuje podľa dosiahnutých výsledkov stredoškolského štúdia, prípadne aj na základe prijímacej skúšky.
Výber uchádzačov sa uskutočňuje:
- na základe dosiahnutých výsledkov stredoškolského štúdia. Výsledné poradie uchádzačov sa určuje podľa celkového počtu bodov, ktoré uchádzač získa podľa výsledkov stredoškolského štúdia – maturitnej skúšky. Fakulta týmto zisťuje všeobecnú pripravenosť uchádzača zvládnuť požiadavky vysokoškolského štúdia
- alebo na základe výsledkov prijímacej skúšky fakultou stanoveného typu, pričom sa čiastočne do úvahy berú aj dosiahnuté výsledky stredoškolského štúdia. V takomto prípade váha prijímacej skúšky tvorí min. ¾ z celkového výsledku prijímacieho konania
V prípade väčšieho počtu uchádzačov ako je predpokladaný počet prijatých uchádzačov na daný študijný program si fakulta vyhradzuje právo vybrať uchádzačov podľa priemeru známok na maturitnej skúške. Uchádzači sa prijímajú na vopred stanovený počet miest.
Profil absolventa
Absolvent bakalárskeho učiteľského kombinačného študijného programu v aprobácii učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) v študijnom odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy je pripravený pokračovať v štúdiu tohto študijného programu na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania. Absolvent si osvojil základy problematiky edukačných vied a legislatívnych súvislostí výchovy a vzdelávania, získal základy digitálnej gramotnosti. Je spôsobilý samostatne vykonávať povolanie pedagogického asistenta a vychovávateľa.
V oblasti poznania absolvent bakalárskeho študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii):
- disponuje základnými pedagogickými a didaktickými poznatkami umožňujúcimi porozumieť vzťahu medzi procesmi výchovy a vzdelávania, učenia a vyučovania;
- pozná štruktúru a predmetnú náplň pedagogických disciplín;
- pozná a rozumie základným princípom a zákonitostiam procesov výchovy a vzdelávania, rozumie základným modelom výchovy a vzdelávania a moderným koncepciám vyučovania;
- má teoretický prehľad o vzniku a vývoji výchovno-vzdelávacích inštitúcií a pedagogickom myslení významných osobností pedagogiky vo svete aj na Slovensku;
- pozná školský systém, organizačnú štruktúru a charakteristiky školského systému na Slovensku a jeho špecifiká;
- pozná školskú legislatívu, ovláda všeobecne záväzné právne predpisy vzťahujúce sa k výkonu povolania pedagogického zamestnanca;
- disponuje základnými poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcich z ich zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení alebo nadania, rozumie ich vzdelávacím potrebám i špecifikám výchovno-vzdelávacieho procesu;
- ovláda základné kategórie metodológie výskumu v edukačných vedách a metodiku písania odborných textov v pedagogike.
V oblasti spôsobilostí absolvent bakalárskeho študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii):
- dokáže aplikovať adekvátne teoretické zásady a praktické postupy na analýzu a riešenie rôznorodých pedagogických situácií;
- dokáže identifikovať, analyzovať a hodnotiť aktuálne problémy vo výchove a vzdelávaní;
- je spôsobilý efektívne plánovať, projektovať a riadiť výchovno-vzdelávací proces;
- dokáže efektívne využívať informačné a komunikačné technológie na podporu výchovno-vzdelávacieho procesu;
- dokáže identifikovať individuálne vzdelávacie potreby žiaka a akceptovať individualitu žiaka;
- v podmienkach inkluzívneho vzdelávania dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s inými odbornými a pedagogickými zamestnancami a riadiť sa ich odbornými odporúčaniami a závermi;
- dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s externým prostredím (napr. rodičia, komunita);
- je spôsobilý orientovať sa v školskej legislatíve, predpisoch a dokumentoch;
- má rozvinuté spôsobilosti kriticky hodnotiť seba samého a samostatne sa ďalej vzdelávať;
- disponuje spôsobilosťou písania odborných textov;
- dokáže uplatňovať etickú a spoločenskú zodpovednosť a dodržiavať etické princípy osobitne vo vzťahu k výkonu povolania pedagogického zamestnanca;
- je spôsobilý ďalej sa vzdelávať a pokračovať tak v ďalšom štúdiu
V oblasti kompetencií absolvent bakalárskeho študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) disponuje:
- základnými odbornými a didaktickými kompetenciami, je kompetentný plánovať, organizovať, realizovať a vyhodnocovať výchovno-vzdelávacie činnosti prislúchajúce úrovni povolania pedagogického asistenta, vychovávateľa;
- personálnymi kompetenciami orientovanými na sebauvedomovanie, sebareguláciu, a celoživotný profesijný rast a sebarozvoj;
- sociálnymi kompetenciami spočívajúcimi v efektívnej komunikácii a spolupráci so žiakmi, zákonnými zástupcami, inými pedagogickými a odbornými zamestnancami školy a ďalšími externými partnermi
Uplatnenie absolventov
Na trhu práce sa absolvent ŠP uplatní ako pedagogický zamestnanec vykonávajúci pracovnú činnosť v kategórii: pedagogický asistent a vychovávateľ. Absolvent prvého stupňa študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) sa môže na trhu práce okrem zamestnania a povolania pedagogický asistent a vychovávateľ uplatniť aj v iných sférach vyžadujúcich 1. stupeň vysokoškolského vzdelania, napr. ako lektor ďalšieho vzdelávania, lektor v práci s mládežou, metodik práce s mládežou, pracovník s mládežou apod.
Podľa zákona 138/2019 patrí pedagogický asistent do kategórie pedagogických zamestnancov podieľajúcich sa na uskutočňovaní školského vzdelávacieho alebo výchovného programu. Pedagogický asistent podľa požiadaviek učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy a v spolupráci s odbornými zamestnancami vytvára rovnosť príležitostí vo výchove a vzdelávaní, pomáha dieťaťu, žiakovi alebo skupine detí alebo žiakov pri prekonávaní architektonických, informačných, jazykových, zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér. Pedagogickí asistenti môžu pôsobiť v materských, základných i stredných školách, v súkromných, cirkevných i špeciálnych školách a to nielen pri vyučovaní, ale aj v školskom klube detí, pri záujmových či mimoškolských činnostiach.
Vychovávateľ podľa zákona 138/2019 o pedagogických a odborných zamestnancoch poskytuje výchovu a vzdelávanie deťom a žiakom v školskom zariadení pri uskutočňovaní výchovného programu a zodpovedá za kvalitu priebehu a výsledky výchovy a vzdelávania v čase mimo vyučovania alebo výchovu v zariadení sociálnej pomoci.
Partnerské organizácie
Katedra zabezpečujúca ŠP spolupracuje s partnerskou Univerzitou v Bergene - UNIVERSITETET I BERGEN, Det psykologisk fakultet, Institutt for pedagogikk, s ŠPÚ, MPC, VÚDPaP, NÚCEM, ďalej so spoločnosťami Accenture, Microsoft, Maxman Consultants, n.o. Indícia, Leaf a AJ Ty v IT.
Katedra zabezpečujúca ŠP má uzatvorené bilaterálne zmluvy s partnerskými zahraničnými univerzitami najmä v rámci mobilitného programu Erasmus+:
Česká republika:
- Karlova univerzita /Pedagogická fakulta, Praha,
- Univerzita Palackého/Pedagogická fakulta, Olomouc,
- Univerzita J.E. Purkyně/ Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem
- Slezská univerzita/ Fakulta veřejných politik, Opava
Rakúsko:
Poľsko: