Pedagogická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie

Základné informácie o študijnom programe

Študijný odbor: 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy

Stupeň štúdia: druhý

Forma štúdia: denná/externá

Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky

Jazyk výučby: slovenský



Rada študijného programu

prof. PaedDr. Katarína Žilková, PhD. (HZO)

doc. PaedDr. Lilla Koreňová, PhD.

doc. PaedDr. Eva Severini, PhD.

doc. Mgr. Mária Belešová, PhD.

doc. PaedDr. Blanka Kožík Lehotayová, PhD.

Mgr. Michaela Mladá (zástupca študentov)

Bc. Andrea Šaríková (zástupca študentov)

Mgr. Alena Lampertová (zástupca zamestnávateľov)

PaedDr. Martina Tománková, PhD. (zástupca zamestnávateľov)

Personálne zabezpečenie

prof. PaedDr. Dušan Kostrub, PhD.

prof. PhDr. Mária Kožuchová, CSc.

prof. PaedDr. Marián Merica, PhD.

prof. PhDr. Erich Mistrík, CSc.

prof. PaedDr. Daniela Valachová, PhD.

prof. PaedDr. Katarína Žilková, PhD.

doc. MUDR. Viacheslav Basaliukov, CSc.

doc. Mgr. Mária Belešová, PhD.

doc. PhDr. Marian Groma, PhD.

doc. PaedDr. Ján Gunčaga, PhD.

doc. PaedDr. Lilla Koreňová, PhD.

doc. PhDr. Ivica Kolečáni Lenčová, PhD.

doc. PaedDr. Blanka Kožík Lehotayová, PhD.  

doc. Mgr. Martin Kuruc, PhD.

doc. PaedDr. Eva Severini, PhD.

doc. PaedDr. Martina Šipošová, PhD.

doc. Mgr. Jaroslav Šrank, PhD.

doc. PaedDr. Ján Záhorec, PhD.

PhDr. Katarína Cabanová, PhD.

PaedDr. Peter Gergel, PhD.

PaedDr. Lenka Kaščáková, PhD.

PaedDr. Róbert Osaďan, PhD.

PaedDr. Martina Totkovičová, PhD.

Mgr. Ivan Čavojský, PhD.

Mgr. Ľubica Čierťažská, PhD.

Mgr. Martin Droščák, PhD.

Mgr. Adela Dúbravová, PhD.

Mgr. art. Branislav Dugovič, ArtD.

Mgr. Eva Faithová, PhD.

Mgr. Mária Fuchsová, PhD.

Mgr. Mária Halašková

Mgr. art. Stanislava Maggioni, ArtD.

Mgr. Katarína Minarovičová, PhD.

Mgr. Lenka Nadányi

Mgr. Martina Zubáková Peregrinová, PhD.

Mgr. Lenka Szentesiová, PhD.

Mgr. Zuzana Štefanec, PhD.

Mgr. Veronika Valkóová, PhD.

 


Študijný poradca/ovia (tútor/i):
 

PaedDr. Róbert Osaďan, PhD.; osadanfedu.uniba.sk

Mgr. Adela Dúbravová, PhD.; dubravovafedu.uniba.sk


Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:

Mgr. Lenka Szentesiová, PhD.; szentesiovafedu.uniba.sk

Opis študijného programu

Úspešným absolvovaním druhého stupňa študijného programu učiteľstvo pre primárne vzdelávanie študent získa titul magister (Mgr.) a kvalifikáciu zodpovedajúcu úrovni 7 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR). Dokladom o kvalifikácii je vysokoškolský diplom (2. stupeň), vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu.

Kompetentnosti, vedomosti a zručnosti absolventa magisterského stupňa, vrátane prenositeľných spôsobilostí získaných počas štúdia, umožňujú uplatniť sa v povolaniach vyžadujúcich primeranú úroveň komunikačných kompetencií, stanovovať praktické predpoklady riešenia problémov, vytvárať návody, projekty realizácie a hodnotiace postupy k činnostiam z odboru, vedia použiť získané vedomosti, ich porozumenie a majú schopnosti tvorivo riešiť problémy a úlohy v nových alebo neznámych prostrediach, v širších kontextoch presahujúcich ich odbor štúdia a majú osvojené iné vedomosti, zručnosti a kompetentnosti absolventa zodpovedajúce úrovni 7 Slovenského kvalifikačného rámca.

Študijný plán magisterského štúdia je v základnom rozčlenení rozdelený na povinné a povinne voliteľné predmety. V celkovom súčte musí počas štúdia získať minimálne 120 kreditov. Povinné predmety študent počas štúdia musí absolvovať všetky, pričom za ne získava súhrnne 58 kreditov. Osobitnú skupinu povinných predmetov predstavujú predmety, ktoré sú obsahom magisterskej štátnej skúšky, konkrétne ide o predmety: Obhajoba diplomovej práce, Elementárna pedagogika, Didaktika matematiky a Didaktika slovenského jazyka a literatúry. Za povinné predmety prislúchajúce k magisterskej štátnej skúške, študent po ich úspešnom absolvovaní získa 26 kreditov.
Povinne voliteľné predmety sú taktiež nevyhnutnou a dôležitou súčasťou štúdia, pričom študent musí za ne počas štúdia získať minimálne 36 kreditov. Štruktúra povinne voliteľných predmetov je usporiadaná v predmetových  blokoch, každý z nich rozvíja komplexne a v úplnosti danú oblasť kurikula primárnej školy. Z každého bloku PV predmetov študent musí počas štúdia získať minimálny stanovený počet kreditov, čím sa zabezpečí komplexnosť jeho vzdelania.
Výučbu všetkých predmetov magisterského študijného programu zabezpečujú kvalifikovaní odborníci, neraz aj s hodnosťou profesora a docenta. Primárne je výučba zabezpečovaná zamestnancami Katedry predprimárnej a primárnej pedagogiky, matematické a prírodovedné predmety zabezpečujú pedagógovia z Katedry didaktiky prírodovedných predmetov v primárnom vzdelávaní. Predmety vyžadujúce špeciálne odborné zručnosti zabezpečujú aj zamestnanci Katedry hudobnej výchovy,  Katedry špeciálnej pedagogiky, Katedry pedagogiky a sociálnej pedagogiky, Katedry anglického jazyka a literatúry, Katedry nemeckého jazyka a literatúry,  Katedry slovenského jazyka a literatúry, Katedry psychológie, Katedry logopédie a Katedry etickej a občianskej výchovy. Rozdelenie vyučujúcich k daným predmetom zohľadňuje odbornosť a špecializáciu každého z pedagógov tak, aby bola zabezpečená čo možno najvyššia kvalita výučby. Výučba prebieha nielen formou prednášok, ale aj seminárov, cvičení a praxí, ťažiskom ktorých je diskusia so študentmi a riešenie modelových a problémových situácií vo výučbe.

Výber tém budúcich záverečných prác študijného programu učiteľstvo pre primárne vzdelávanie súvisí s profilom absolventa uvedeného študijného programu, pretože riešia aktuálne problémy didaktickej praxe širokého spektra v rámci všetkých vzdelávacích oblastí. Študenti v diplomových prácach deklarujú, že vedia korektne pracovať s bibliografickými odkazmi a poznajú etické normy pri práci s citlivými údajmi. Niektoré záverečné práce sú naviazané aj na spoločensko-hospodárske záujmy spoločnosti a vychádzajú aj z projektových a výskumných úloh členov katedry, čím prispievajú k zvyšovaniu kvality budúcej vlastnej profesionálnej činnosti.

ŠTUDIJNÝ PLÁN - denná forma

ŠTUDIJNÝ PLÁN - externá forma

Požiadavky na uchádzačku/uchádzača

Podmienky prijatia sú:

  • ukončené bakalárske štúdium v študijnom programe Predškolská a elementárna pedagogika, Učiteľstvo pre predprimárne vzdelávanie, prípadne Učiteľstvo pre materské školy a vychovávateľstvo pre školské kluby,
  • v prípade väčšieho počtu uchádzačov ako je predpokladaný počet prijatých uchádzačov na daný študijný program sa realizuje výber uchádzačov.


Výber uchádzačov sa uskutočňuje: na základe výsledkov prijímacej skúšky, ktorá pozostáva z dvoch častí:

  • Písomnú časť tvorí krátky diktát zo slovenského jazyka a jednoduché úlohy na overenie úrovne kritického a logického myslenia. Cieľom diktátu je preveriť u uchádzačov znalosť gramatických a pravopisných princípov slovenského jazyka. Cieľom ďalších úloh bude overiť schopnosti používať elementárnu matematiku pri riešení jednoduchých praktických situácií.
  • Ústnu časť tvorí rozhovor s členmi komisie, ktorá posúdi úroveň komunikácie obsahovo zameranú na:
  1. všeobecný prehľad uchádzača v oblasti predprimárneho a primárneho vzdelávania,
  2. vážnosť  a hĺbku záujmu o štúdium učiteľstva primárneho vzdelávania, ktoré budú posúdené na základe motivačného listu uchádzača. (Uchádzač si motivačný list prinesie so sebou v deň konania ústneho pohovoru.)

Profil absolventa

Profil absolventa magisterského študijného programu učiteľstvo pre primárne vzdelávanie je vymedzený prostredníctvom deskriptorov Európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania (EHEA) a reflektuje v plnom rozsahu opis študijného odboru 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy, vedomosti, zručnosti a kompetencie. Podľa národného kvalifikačného rámca Slovenskej republiky absolvent dosiahne úroveň SKKR7.
Absolvent magisterského študijného programu disponuje poznatkami, zručnosťami a kompetenciami súvisiacimi s vykonávaním profesie učiteľa primárneho vzdelávania. Teoretické poznatky, odborné kompetencie, ale aj praktické skúsenosti a zručnosti dokáže implementovať do pedagogických a didaktických stratégií vo vlastnej výchovno-vzdelávacej činnosti s  akceptovaním pedagogických a psychologických podmienok výchovy a vzdelávania detí mladšieho školského veku.  

Teoretické vedomosti
Absolvent 2. stupňa magisterského štúdia učiteľstva primárneho vzdelávania:

  • pozná aktuálne teoretické východiská inštitucionálneho vzdelávania;
  • pozná psychologické modely kognitívneho, psychomotorického a sociálneho vývinu a vývinové osobitosti dieťaťa  mladšieho školského veku uplatniteľné vo výchove a vzdelávaní;
  • pozná pedagogické a didaktické koncepcie a prístupy vo vzdelávaní a súčasné teoretické modely učenia sa a vyučovania;
  • pozná aktuálne kurikulárne dokumenty súvisiace s výchovou a vzdelávaním dieťaťa mladšieho školského vekupozná teoretické východiská inkluzívnej pedagogiky;
  • pozná teoretické východiská práce so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami

Praktické zručnosti
Absolvent 2. stupňa magisterského štúdia učiteľstva primárneho vzdelávania:

  • dokáže projektovať a realizovať vlastnú výchovno-vzdelávaciu činnosť vo všetkých vzdelávacích oblastiach (jazyk a komunikácia, matematika a práca s informáciami, človek a spoločnosť, človek a príroda, človek a svet práce, umenie a kultúra, zdravie a pohyb, človek a hodnoty);
  • dokáže vybrať a aplikovať vhodné organizačné formy a vyučovacie metódy;
  • dokáže tvoriť a použiť metodické materiály a didaktické pomôcky;
  • dokáže aktívne využívať didaktickú techniku a digitálne technológie vo výchovno-vzdelávacej a administratívnej činnosti;
  • dokáže diagnostikovať a vyhodnocovať úroveň rozvoja žiakov primárneho vzdelávania;
  • vie aplikovať pedagogické diagnostikovanie a dokáže navrhnúť a realizovať pre žiakov primerané intervencie

Kompetencie
Absolvent 2. stupňa magisterského štúdia učiteľstva primárneho vzdelávania:

  • je spôsobilý riešiť štandardné problémy výchovno-vzdelávacieho procesu;
  • je odborne a metodicky spôsobilý vyučovať predmety všetkých vzdelávacích oblastí;
  • je spôsobilý vytvárať podnetné a neohrozené prostredie pre vzdelávanie;
  • vie využívať svoje digitálne kompetencie vo vzdelávaní, na prácu a na aktívnu účasť na dianí v spoločnosti, resp. na sebavzdelávaní;
  • je schopný flexibilne reagovať na meniace sa prostredie;
  • vie identifikovať a zhodnotiť etické, sociálne a ďalšie súvislosti riešených problémov;
  • je schopný citlivo vnímať individuálne potreby, záujmy a schopnosti žiakov a reflektovať ich;
  • vie odborne komunikovať s učiteľmi, vychovávateľmi, odbornými zamestnancami školy a širšou odbornou komunitou z externého prostredia;
  • je schopný prezentovať výsledky svojej práce odbornej a širšej verejnosti;
  • je schopný samostatne získať, triediť, spracúvať, efektívne využívať nové poznatky a aplikovať ich v edukačnom procesu;
  • je schopný reflektovať vlastnú edukačnú činnosť;
  • je schopný plánovať a organizovať vlastné sebavzdelávanie a profesijný rozvoj;
  • má vybudované spoločensky akceptované občianske postoje a pozitívny postoj k svojej profesii a cieľovej skupine

Absolvent študijného programu je spôsobilý autonómne vykonávať profesiu učiteľa primárneho vzdelávania alebo príbuzné profesie v sektore vzdelávania, pri ktorých uplatňujú nadobudnuté prenositeľné spôsobilosti.
Doklad o získanom vzdelaní na danej úrovni kvalifikačného rámca: Absolvent magisterského stupňa štúdia študijného programu učiteľstvo pre primárne vzdelávanie získa vysokoškolský diplom a dodatok k diplomu, zároveň získa akademický titul magister. Absolvent magisterského štúdia môže v rámci študijného odboru učiteľstvo a pedagogické vedy pokračovať v doktorandskom študijnom programe.

Uplatnenie absolventov

Absolvent študijného programu učiteľstvo pre primárne vzdelávanie sa na trhu práce uplatní v profesiách priamo súvisiacich s profilom absolventa. Absolvent disponuje rozvinutými poznatkami o biologických, psychologických a sociálnych aspektoch vývinu  jednotlivca, pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu detí v mladšom školskom veku. Absolvent rozumie vzdelávacím a ďalším relevantným potrebám i špecifikám rôznorodých skupín žiakov. Ovláda problematiku pedagogickej práce v kontexte diverzity vzdelávanej populácie. Disponuje rozsiahlymi poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcimi z ich zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení, alebo nadania a talentu tak, aby dokázal pri realizácii výchovno-vzdelávacieho procesu v podmienkach inkluzívneho vzdelávania efektívne kooperovať so špeciálnymi pedagógmi, psychológmi a ďalšími odborníkmi a riadiť sa ich odbornými odporúčaniami a závermi. Absolvent disponuje rozsiahlym vedeckým poznaním v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách jeho pôsobenia. Pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania. Absolvent ovláda rozsiahle teoretické a praktické súvislosti obsahu vzdelávania a odborovej didaktiky alebo didaktiky a metodiky v profilových vzdelávacích oblastiach a špecializáciách svojho pôsobenia. Absolvent pozná široký repertoár vyučovacích stratégií a metód. Absolvent  sa orientuje v systéme výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike, v právnych predpisoch a kurikulárnych kontextoch výkonu učiteľskej profesie, pozná štruktúru profesie, profesijné zázemie odboru a princípy profesijnej etiky.
Uplatnenie absolventov
Absolvent študijného programu učiteľstvo pre primárne vzdelávanie sa na trhu práce uplatní v profesiách priamo súvisiacich s profilom absolventa. Absolvent disponuje rozvinutými poznatkami o biologických, psychologických a sociálnych aspektoch vývinu  jednotlivca, pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu detí v mladšom školskom veku. Absolvent rozumie vzdelávacím a ďalším relevantným potrebám i špecifikám rôznorodých skupín žiakov. Ovláda problematiku pedagogickej práce v kontexte diverzity vzdelávanej populácie. Disponuje rozsiahlymi poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcimi z ich zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení, alebo nadania a talentu tak, aby dokázal pri realizácii výchovno-vzdelávacieho procesu v podmienkach inkluzívneho vzdelávania efektívne kooperovať so špeciálnymi pedagógmi, psychológmi a ďalšími odborníkmi a riadiť sa ich odbornými odporúčaniami a závermi. Absolvent disponuje rozsiahlym vedeckým poznaním v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách jeho pôsobenia. Pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania. Absolvent ovláda rozsiahle teoretické a praktické súvislosti obsahu vzdelávania a odborovej didaktiky alebo didaktiky a metodiky v profilových vzdelávacích oblastiach a špecializáciách svojho pôsobenia. Absolvent pozná široký repertoár vyučovacích stratégií a metód. Absolvent  sa orientuje v systéme výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike, v právnych predpisoch a kurikulárnych kontextoch výkonu učiteľskej profesie, pozná štruktúru profesie, profesijné zázemie odboru a princípy profesijnej etiky.

Partnerské organizácie

Pedagogická fakulta UK v rámci praktickej výučby spolupracuje so školami na základe Zmluvy o spolupráci a zabezpečení praktickej výučby pre študentov PdF UK uzatváranej v zmysle platných legislatívnych ustanovení. Zoznam cvičných škôl sa pravidelne aktualizuje. Pedagogická fakulta UK má zmluvu o spolupráci napr. s nasledujúcimi školami, na ktorých študenti ŠP učiteľstvo pre primárne vzdelávanie realizujú svoje praxe (výber):

  • Základná škola s materskou školou, Za kasárňou 2, 831 03, Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Riazanská 75, 831 03, Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Dubová 1, 811 04, Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Česká 10, 831 03, Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Sibírska 39, 831 02, Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Cádrova 23, 831 01, Bratislava
  • Základná škola, Malokarpatské nám. 1., 841 03, Bratislava
  • Základná škola P. Marcelyho, Drieňová 16, 821 03, Bratislava
  • Základná škola SNP, Ostredková 14, 821 02, Bratislava
  • Základná škola, Karloveská 61, 841 04, Bratislava
  • Základná škola, Pri kríži 11, 841 02, Bratislava
  • Súkromná základná škola – Paneurópska, Sklenárova 1, 821 09, Bratislava
  • Základná škola Matky Alexie, Palackého 1, 811 02, Bratislava
  • Základná škola, Kulíškova 8, 821 08, Bratislava
  • Základná škola, Hlboká cesta 4, 811 04, Bratislava
  • Základná škola, Železničná 14, 821 07, Bratislava
  • Základná škola, Turnianska 10 , 851 07, Bratislava
  • Základná škola, Borodáčova 2, 821 03, Bratislava
  • Základná škola, Prokofievova 5, 851 01, Bratislava
  • Cirkevná základná škola Narnia, Beňadická 38, 841 05, Bratislava
  • Základná škola, Pankúchova 4, 851 01, Bratislava
  • Základná škola Dr. Ivana Dérera, Jelenia 16, 811 05, Bratislava


Partnerské zahraničné inštitúcie v rámci programu ERASMUS+, s ktorými má Katedra predprimárnej a primárnej pedagogiky uzatvorené bilaterálne zmluvy:

  • Česká republika: Univerzita Karlova/Pedagogická fakulta, Praha
  • Česká republika: Univerzita J. E. Purkyně/Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem
  • Česká republika: Univerzita Palackého/Pedagogická fakulta, Olomouc
  • Poľsko: University of Natural Sciences and Humanities/Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki, Siedlce
  • Portugalsko: University of Algarve/School of Education and Communication, Algarve
  • Rakúsko: Pädagogische Hochschule Salzburg Stefan Zweig, Salzburg
  • Slovinsko: University of Ljubljana/Faculty of Education, Ľubľana
  • Španielsko: University of A Coruña/Faculty of Educational Studies, La Coruña

Plány profesijného rozvoja

Plány profesijného rozvoja