Učiteľstvo pedagogiky (v komb.)
Základné informácie o študijnom programe
Študijný odbor: 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: druhý
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
Jazyk výučby: slovenský
Rada študijného programu
prof. PaedDr. Dušan Kostrub, PhD.
Ing. Eva Tóblová, PhD.
prof. PaedDr. Ján Danek, CSc.
Ivana Pavlovová (zástupca študentov)
Mgr. Lucia Hradská (zástupca študentov)
Patrik Lorko (zástupca študentov)
Lenka Bugajová (zástupca študentov)
PaedDr. Nina Hacurová (zástupca zamestnávateľov)
Mgr. Lucia Turčinová (zástupca zamestnávateľov)
PaedDr. Alena Devečková (zástupca zamestnávateľov)
Mgr. Klaudia Kohútová (zástupca zamestnávateľov)
Personálne zabezpečenie
prof. Ing. Peter Plavčan, CSc.
prof. PaedDr. Dušan Kostrub, PhD.
prof. PhDr. Mária Potočárová, PhD.
doc. Mgr. Mária Belešová, PhD.
doc. Mgr. Martin Kuruc, PhD.
doc. PaedDr. Eva Severini, PhD.,
Ing. Eva Tóblová, PhD. (na funkčnom mieste docent)
Mgr. Barbora Jaslovská, PhD.
Mgr. Ing. Jozef Strakoš, PhD.
Mgr. Peter Ostradický, PhD.
Mgr. Štefánia Ferková, PhD.
Mgr. Vladimíra Zemančíková, PhD.
Študijný poradca/ovia (tútor/i):
Mgr. Štefánia Ferková, PhD., ferkovafedu.uniba.sk
Študentský študijný radca pre študijný program:
Bc. Jakub Martinček, martincek7uniba.sk
Bc. Patrik Jenat, jenat1uniba.sk
Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:
PaedDr. Lujza Koldeová, PhD., koldeovafedu.uniba.sk
Opis študijného programu
Úspešným absolvovaním druhého stupňa študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) študent získa titul magister (Mgr.) a kvalifikáciu zodpovedajúcu úrovni 7 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR). Dokladom o kvalifikácii je vysokoškolský diplom (2. stupeň), vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu.
Na základe Vyhlášky č. 1/2020 Z. z. Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, v zmysle §2, ods.1 a prílohy č. 6, bod 1, absolvent druhého stupňa ŠP učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti - učiteľ strednej školy, pedagogický asistent a vychovávateľ.
V súlade so SKKR, absolvent prvého stupňa ŠP (úroveň 7 SKKR) získa kvalifikáciu a bude kvalifikovaný na nasledujúce zamestnanie a povolanie:
- učiteľ strednej školy (v predmetovej aprobácii pedagogika)
- pedagogický asistent
- vychovávateľ
Študijný program druhého stupňa je zameraný okrem iného aj na pokračovanie v doktorandskom štúdiu. Poznatky, spôsobilosti a kompetencie absolventa magisterského stupňa, vrátane prenositeľných spôsobilostí získaných počas štúdia, umožňujú uplatniť sa v povolaniach vyžadujúcich primeranú úroveň komunikačných, sociálnych a odborných kompetencií zodpovedajúcich úrovni 7 Slovenského kvalifikačného rámca.
Študijný plán študenta určuje časovú (odporúčané študijné cesty) ako aj obsahovú postupnosť predmetov (nadväznosť predmetov a ich obsahu), spôsob výučby, formy hodnotenia študijných výsledkov, pracovnú záťaž vyjadrenú v kreditoch. Študijný plán si študent zostavuje na základe jasne definovaných pravidiel v súlade s podmienkami študijného programu a v súlade so Študijným poriadkom Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Študent si určuje svoj študijný plán na nasledujúce obdobie štúdia zápisom. Zapisuje si predmety v takej kreditovej hodnote a v takej skladbe (povinné predmety, povinne voliteľné predmety a výberové predmety), aby v kontrolnej etape štúdia mohol splniť podmienky na zápis do ďalšej časti štúdia. V akademickom roku, v ktorom študent plánuje riadne skončiť štúdium, si zapisuje predmety v takej kreditovej hodnote a v takej skladbe, aby ich úspešným absolvovaním splnil podmienky na riadne skončenie štúdia.
Študijný plán je koncipovaný ako súbor predmetov programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii), ktorý sa študuje v kombinácii s ďalším študijným programom magisterského štúdia (druhá predmetová aprobácia) a spolu s tretím komponentom Spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva. Predmety sú osnované tak, aby pokrývali celú oblasť učiteľstva pedagogiky v kontexte študijného odboru 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy. Študijný plán ŠP učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) je na druhom stupni štúdia tvorený vzhľadom na záväznosť absolvovania predmetov povinnými a povinne voliteľnými predmetmi.
Podiel kreditov v rámci študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) v učiteľskom kombinačnom študijnom programe a v kombinácii s tretím komponentom Spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva predstavuje v súčte 120 kreditov.
Požiadavky na uchádzačku/uchádzača
Študijné programy magisterského stupňa ponúkané PdF UK majú stanovené limity pre počty uchádzačov prijatých na základe výsledkov dosiahnutých počas bakalárskeho štúdia 1. stupňa. Podmienkou prijatia uchádzačov na štúdium 2. stupňa je úspešne ukončené štúdium 1. stupňa v študijnom odbore.
Uchádzač o magisterské štúdium v študijnom programe učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) musí mať ukončené bakalárske štúdium v študijnom programe učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii). Uchádzač môže byť prijatý bez prijímacích pohovorov s prihliadnutím na kapacitné možnosti pracoviska, ktoré výučbu zabezpečuje. V prípade väčšieho počtu uchádzačov o zvolený študijný program ako je plánovaný limit schválený AS UK PdF, sa katedra riadi všeobecnými podmienkami pre uchádzačov o magisterské štúdium stanovených PdF UK. Uchádzači sa prijímajú na vopred stanovený počet miest.
V prípade nižšieho počtu uchádzačov ako je fakultou stanovený predpokladaný počet prijatých uchádzačov môžu byť uchádzači prijatí bez prijímacej skúšky. Pri vyššom počte uchádzačov sa výsledné poradie prijatých uchádzačov určuje podľa váženého študijného priemeru za predchádzajúce Bc. štúdium alebo na základe prijímacej skúšky.
Profil absolventa
Absolvent magisterského študijného programu v aprobácii učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) v študijnom odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy je spôsobilý samostatne vykonávať povolanie učiteľa strednej školy v predmetovej aprobácii pedagogika.
V oblasti poznania absolvent magisterského študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii):
- disponuje poznaním o teoretických aspektoch projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania;
- pozná a rozumie filozofickým teóriám kurikula, paradigmám výučby v súvislosti so súčasnou podobou štátneho a školského kurikula na Slovensku;
- ovláda rozsiahle teoretické a praktické súvislosti obsahu vzdelávania a odborovej didaktiky a metodiky vo svojej predmetovej aprobácii (učiteľstvo pedagogiky);
- ovláda široký repertoár vyučovacích stratégií a metód vrátane aktivizujúcich interaktívnych metód vyučovania pedagogických disciplín;
- ovláda a rozumie problematike pedagogickej práce v kontexte diverzity žiackej populácie;
- pozná a rozumie pedagogickým, filozofickým a iným vedám o človeku v kontexte výchovy a vzdelávania;
- pozná a rozumie dokumentácii a kurikulárnym kontextom výkonu učiteľskej profesie
V oblasti spôsobilostí absolvent magisterského študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii):
- je spôsobilý samostatne projektovať, realizovať, vyhodnocovať vyučovací proces pedagogických disciplín a adaptovať ho na špecifické podmienky žiakov, triedy a typu školy na úrovni vyššieho sekundárneho vzdelávania;
- dokáže dizajnovať (naprojektovať) parciálne časti školského vzdelávacieho programu školy s akcentom na tvorbu učebného plánu školy a učebných osnov;
- je spôsobilý uplatňovať interaktívne metódy vyučovania pedagogických disciplín;
- dokáže tvorivo aplikovať pedagogicko-psychologické a odborovo-didaktické poznanie vo vyučovacom procese pedagogických disciplín;
- v podmienkach inkluzívneho vzdelávania dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s inými odbornými a pedagogickými zamestnancami a riadiť sa ich odbornými odporúčaniami a závermi;
- dokáže tvorivým spôsobom riešiť teoretické i praktické úlohy v študijnom odbore a súčasne i v širších kontextoch presahujúcich príslušný odbor;
- dokáže samostatne zaznamenať, analyzovať, hodnotiť rôznorodé i nové pedagogické situácie, flexibilne na nereagovať, rozhodovať sa aj pri neúplných alebo obmedzených informáciách a tvorivo pristupovať k ich riešeniu;
- má rozvinuté schopnosti kriticky hodnotiť seba samého a samostatne sa ďalej vzdelávať;
- disponuje spôsobilosťou akademického písania;
- pri uplatňovaní získaného poznania a rozhodovaní vo výchovno-vzdelávacom procese dokáže uplatňovať etickú a spoločenskú zodpovednosť, dodržiavať princípy profesijnej etiky učiteľa;
- dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s rôznorodými aktérmi pri výkone povolania učiteľa, s externým prostredím, dokáže jasne a jednoznačne komunikovať svoje závery a zdôvodnenia odborníkom, laikom i verejnosti;
V oblasti kompetencií absolvent študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) disponuje:
- odbornými a didaktickými kompetenciami v predmetovej aprobácii pedagogika, zvlášť psychodidaktickými kompetenciami zameranými na mediáciu obsahu výchovno-vzdelávacieho procesu, vytváranie podmienok výchovno-vzdelávacieho procesu a tiež spôsobilosti rozvíjať osobnosť žiaka a jeho kompetencií;
- diagnostickými kompetenciami, obsahom ktorých je primárne spôsobilosť identifikovať a poznať individuálne charakteristiky žiaka;
- personálnymi kompetenciami orientovanými na sebauvedomovanie, sebareguláciu a celoživotný profesijný rast a sebarozvoj;
- sociálnymi kompetenciami spočívajúcimi v efektívnej komunikácii a spolupráci so žiakmi, zákonnými zástupcami, inými pedagogickými a odbornými zamestnancami školy a ďalšími externými partnermi
Uplatnenie absolventov
Na trhu práce sa absolvent druhého stupňa ŠP uplatní ako pedagogický zamestnanec vykonávajúci pracovnú činnosť v kategórii učiteľ strednej školy v predmetovej aprobácii pedagogika. Absolvent druhého stupňa študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) sa môže na trhu práce okrem zamestnania a povolania učiteľ strednej školy (v predmetovej aprobácii pedagogika) uplatniť aj v iných sférach vyžadujúcich 2. stupeň vysokoškolského vzdelania, napr. ako metodik v oblasti výchovy a vzdelávania, špecialista kvality vzdelávania a pod.
V súlade so SKKR, absolvent druhého stupňa ŠP (úroveň 7 SKKR) získa kvalifikáciu a bude kvalifikovaný na nasledujúce zamestnanie a povolanie:
- učiteľ strednej školy (v predmetovej aprobácii pedagogika)
- vychovávateľ
- pedagogický asistent
Partnerské organizácie
Pedagogická fakulta UK má zmluvu o spolupráci napr. s nasledujúcimi školami, na ktorých študenti študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) realizujú svoje praxe:
- SOŠ Pedagogická, Bullova 2, 840 11 Bratislava
- SOŠ Pedagogická Modra, Sokolská 6, 900 01 Modra
- Súkromná pedagogická a sociálna akadémia, Sklenárova 1, 821 09 Bratislava
- Konzervatórium, Tolstého 11, 811 06 Bratislava
- SOŠ pedagogická, Ul. F. Engelsa, Levice
Katedra zabezpečujúca ŠP spolupracuje s partnerskou Univerzitou v Bergene - UNIVERSITETET I BERGEN, Det psykologisk fakultet, Institutt for pedagogikk, s ŠPÚ, MPC, VÚDPaP, NÚCEM, ďalej so spoločnosťami Accenture, Microsoft, Maxman Consultants, n.o. Indícia, Leaf a AJ Ty v IT.
Katedra zabezpečujúca ŠP má uzatvorené bilaterálne zmluvy s partnerskými zahraničnými univerzitami najmä v rámci mobilitného programu Erasmus+:
Česká republika:
Karlova univerzita /Pedagogická fakulta, Praha,
Univerzita Palackého/Pedagogická fakulta, Olomouc,
Univerzita J.E. Purkyně/ Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem
Slezská univerzita/ Fakulta veřejných politik, Opava
Rakúsko: Universität Wien/Fakultät für Philosophie und Bildungswissenschaft, Viedeň,
Poľsko: University of Silesia/Faculty of Pedagogy and Psychology, Katowice.
Dokumenty - VTC, VUPCH
- Danek_VUPCH_SK.pdf
- Kostrub_VUPCH_SK.pdf
- Toblova_VUPCH_SK.pdf
- VTC_Danek_1_bc_mgr_PdF.pdf
- VTC_Danek_2_bc_mgr_PdF.pdf
- VTC_Danek_3_bc_mgr_PdF.pdf
- VTC_Danek_4_bc_mgr_PdF.pdf
- VTC_Danek_5_bc_mgr_PdF.pdf
- VTC_Kostrub_1_bc_mgr_PdF.pdf
- VTC_Kostrub_2_bc_mgr_PdF.pdf
- VTC_Kostrub_3_bc_mgr_PdF.pdf
- VTC_Kostrub_4_bc_mgr_PdF.pdf
- VTC_Kostrub_5_bc_mgr_PdF.pdf
- VTC_Toblova_1_bc_mgr_PdF.pdf
- VTC_Toblova_2_bc_mgr_PdF.pdf
- VTC_Toblova_3_bc_mgr_PdF.pdf
- VTC_Toblova_4_bc_mgr_PdF.pdf
- VTC_Toblova_5_bc_mgr_PdF.pdf