Pedagogická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v komb.)

Základné informácie o študijnom programe

Študijný odbor: 38. učiteľstvo a pedagogické vedy

Stupeň štúdia: druhý (Mgr.)

Forma štúdia: denná/externá

Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky

Jazyk výučby: slovenský


Rada študijného programu

prof. PhDr. Peter Žeňuch, DrSc. (HZO)

doc. PhDr. Erika Brtáňová, CSc.

doc. Mgr. Jaroslav Šrank, PhD.

Bc. Ľubomíra Kordošová (zástupkyňa študentov)

Bc. Diana Šedivá (zástupkyňa študentov)

Bc. Anežka Pražáková (zástupkyňa študentov)

Bc. Karin Hindáková (zástupkyňa študentov)

PaedDr. Elena Backová (zástupkyňa zamestnávateľa)

Mgr. Jitka Vaňová (zástupkyňa zamestnávateľa)

Mgr. Róbert Jedlička (zástupca zamestnávateľa)

Personálne zabezpečenie

prof. PhDr. Ján Kačala, DrSc.

prof. PhDr. Peter Žeňuch, DrSc.

doc. Mgr. Jaroslav Šrank, PhD.

doc. PhDr. Erika Brtáňová, CSc.

Mgr. Eva Faithová, PhD.

Mgr. Ľubica Horváthová, PhD.

Mgr. Mária Dziviaková, PhD.

Mgr. Monika Turočeková, PhD.


Študijní poradcovia (tútori):

Mgr. Eva Faithová, PhD., faithova1uniba.sk – študijná poradkyňa pre 1. ročník magisterského štúdia v dennej forme a 1. – 2. ročník magisterského štúdia v externej forme

doc. Mgr. Jaroslav Šrank, PhD., srank1uniba.sk – študijný poradca pre končiace ročníky magisterského štúdia

Študentskí študijní radcovia pre študijný program:

Mária Bednáriková, bednarikova28@uniba.sk

Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:

Mgr. Eva Faithová, PhD., faithova1uniba.sk

Opis študijného programu

Študijný program učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) v magisterskom stupni štúdia v dennej aj externej forme je plne zameraný na odbornú prípravu budúcich učiteľov, ktorých vedomosti, zručnosti a kompetentnosti sú založené na prieniku obsahov programu spoločného sociálnovedného, pedagogického a psychologického základu učiteľstva s odbornými profilovými, povinnými, povinne voliteľnými a výberovými predmetmi. Profilové povinné i povinne voliteľné predmety zohľadňujú aktuálne požiadavky na rozvoj komunikačných kompetencií, na získavanie zručnosti pre tvorivý a invenčný prístup pri príprave budúceho komunikačno-zážitkového vyučovania slovenského jazyka a literatúry a pri konštruktivistickom prístupe k samostatnému učeniu sa.

Študijný program je koncipovaný trojpilierovo:

  • kritické poznávanie súčasného slovenského jazyka a literatúry z vývinového (diachrónneho) hľadiska a rozvíjanie poznatkov o aktuálnom dianí v oblastí jazykovej normy a kultúry,
  • aplikácia odborných poznatkov do edukačného a pedagogického procesu, rozvíjanie kompetentnosti samostatne sa vzdelávať, hodnotiť a kriticky pristupovať k informáciám a zdrojom poznania,
  • rozvíjanie získaných vedomostí a hodnotových postojov.

Odborné predmety sú primárne orientované na praktický rozmer prípravy budúceho učiteľa, ktorý sa profiluje ako komplexne pripravená osobnosť. Hlavné penzum povinných predmetov predstavuje štruktúra jazykovedne, literárnovedne a didakticky orientovaných prednášok a seminárov.

Prvý pilier predstavujú predmety zamerané na dejiny spisovnej slovenčiny a základy jazykovej kultúry, v rámci ktorých študent získa vedomosti o dejinách spisovného jazyka a utvorí si konkrétnu predstavu o logickej postupnosti poznatkov o hlavných dejinno-periodizačných etapách, v ktorých sa slovenčina uplatňovala v ústnej i písomnej komunikácii v predspisovnom i spisovnom období.

Druhý pilier tvoria predmety z oblasti dejín staršej literatúry, literárneho klasicizmu, romantizmu a realizmu, ktoré poskytujú obraz o uplatňovaní slovenského jazyka v literárnej tvorbe v rámci jednotlivých období vývinu slovenského jazyka a kultúry a poukazujú na procesy a kontexty jazykovo-kultúrnej a hodnotovej komunikácie slovenského prostredia v európskom kontexte.

Tretí pilier predstavuje didakticko-aplikačný rámec predmetov, ktoré umožňujú študentovi naučiť sa a precvičiť si aplikáciu odborných poznatkov v praktickej oblasti. Pomocou týchto predmetov sa uskutočňuje zásadná a komplexná profilácia osobnosti učiteľa, ktorý sa spoľahlivo vie orientovať vo vzdelávacích štandardoch zo slovenského jazyka a literatúry v rámci svojej budúcej pracovnej pozície ako učiteľ pre nižšie a vyššie sekundárne vzdelávanie.

Na povinné predmety nadväzujú povinne voliteľné a výberové predmety, ktoré rozvíjajú hlavné odborné poznatky v oblasti jednotlivých rovín súčasného spisovného jazyka, formujú a aktivizujú sa ďalšie i nové zručnosti študentov. Študijný program umožňuje vytvoriť vlastnú cestu odbornej profilácie budúceho učiteľa slovenského jazyka a literatúry. Stimuluje sa tvorivý prístup budúcich učiteľov k žiakom, k jazykovému komunikátu, k rozvíjaniu čitateľských kompetencií žiakov, ich analyticko-interpretačných prístupov k literárnym textom, k procesom získavania vedomostí a zručností. Študijný program rozvíja zručnosti v oblasti práce s informáciami, buduje pozitívny vzťah k literatúre ako nástroju vyjadrovania a rozvoja osobnosti a k chápaniu jazyka ako dôležitého prostriedku celoživotného vzdelávania, nástroja medziľudskej komunikácie vrátane interkultúrnej komunikácie a spolupatričnosti.

ŠTUDIJNÝ PLÁN - denná forma

ŠTUDIJNÝ PLÁN - externá forma

Požiadavky na uchádzačov

Základnou podmienkou prijatia na magisterské štúdium (štúdium II. stupňa) je ukončené bakalárske štúdium (štúdium I. stupňa) v požadovanom študijnom odbore a študijnom programe.

Profil absolventa

Absolvent magisterského študijného programu učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) v dennej aj externej forme disponuje vedomosťami, zručnosťami a kompetentnosťami, ktoré vie presne, tvorivo a efektívne uplatniť v edukačnom prostredí.

Vedomosti absolventa štúdia:

  • má komplexný súbor vedomostí z jazykovedne a literárnovedne orientovaných predmetov zameraných na dejiny spisovnej slovenčiny, na súčasnú slovenčinu a jej normu a kodifikáciu vo vzťahu k jej histórii a slovenským nárečiam, na základy jazykovej kultúry, ako aj na periodizačné súvislosti slovenského literárneho vývinu, dejiny staršej literatúry, literárneho klasicizmu, romantizmu a literárneho realizmu,
  • pozná kontexty kultúrnej komunikácie odrážajúce sa najmä v oblasti vzťahov slovenskej jazykovej a literárnej komunikácie s kultúrnymi slojmi zúčastňujúcimi sa na formovaní slovenského kultúrneho prostredia,
  • disponuje ucelenou sústavou poznatkov z oblasti dejín slovenského jazyka a literatúry, na základe ktorých spoľahlivo pozná zákonitosti a podmienky fungovania a praktického využívania slovenského jazyka a literatúry, a to aj vo vzťahu k susediacim jazykom a kultúram,
  • dôkladne ovláda poznatky z didaktiky slovenského jazyka a didaktiky literatúry,  pozná metódy a formy vyučovania zamerané na rozvíjanie vedomostí a schopností žiakov základných a stredných škôl v kontexte praxou overených a moderných koncepcií vyučovania aj vzhľadom na najnovšie trendy v informačno-komunikačných technológiách,
  • pozná pedagogické dokumenty, obsah učebníc, učebných textov a príručiek pre slovenský jazyk a literatúru, ktoré sa používajú v základných a stredných školách, orientuje sa vo všeobecne záväzných právnych a iných predpisoch vzťahujúcich sa na prácu učiteľa.

Zručnosti absolventa štúdia:

  • vie spoľahlivo použiť vedomosti, ktoré sú výsledkom nadobudnutého vzdelania a kvalifikácie a sú podmienené najmä potrebami školskej praxe v sekundárnom vzdelávaní a na trhu práce,
  • dokáže komunikovať, prepájať a hodnotiť poznatky v dejinných i aktuálnych diskurzoch o slovenskom jazyku a literatúre,
  • vie implementovať nové poznatky a prístupy do výchovno-vzdelávacej práce, vychádzajúc zo základných pedagogických dokumentov, reflektujúc aktuálne požiadavky moderného vzdelávania orientovaného na žiaka a založeného na kreativite a na učení formou objavovania poznatkov a využívania výsledkov kritického myslenia,
  • dokáže sa podieľať na tvorbe pedagogických dokumentov školy, vykonávať práce a úlohy súvisiace najmä s priamou pedagogickou činnosťou, projektovať, realizovať a reflektovať edukačné činnosti v rámci svojej predmetovej špecializácie, pripravovať edukačné a metodické materiály, a to aj s podporou najnovších digitálnych technológií,
  • ovláda východiská a postupy empirického poznávania vo svojom odbore.

Kompetentnosti absolventa štúdia:

  • chápe súvislosti medzi minulými a súčasnými jazykovými a literárnymi slojmi, tradíciami, dejmi a stereotypmi, rozumie logike a obsahu jednotlivých periód a vie na ich základe poskytnúť spoľahlivú interpretáciu aktuálnych rámcov v komparatívnom a interdisciplinárnom kontexte,
  • má zvnútornené základné procesy a kontexty kultúrnej komunikácie,
  • je spôsobilý vyučovať slovenský jazyk a literatúru v sekundárnom vzdelávaní, orientovať sa v pedagogickej dokumentácii, v dokumentoch školy, tvoriť metodické materiály a aplikovať ich aj prostredníctvom e-learningových či multimediálnych edukačných nástrojov, používať formy, spôsoby a metódy výučby stimulujúce aktívnu rolu žiaka v procese učenia sa, ako aj diagnostikovať a hodnotiť priebeh a výsledky vyučovania,
  • vie integrovať jednotlivé jazykovedné, literárnovedné a didaktické poznatky do vyučovania a tiež v rámci rozvíjania tvorivého a kritického myslenia,
  • vie uplatňovať aktuálne informačno-komunikačné technológie, používať, hodnotiť a integrovať poznatky získané z informačných zdrojov do edukačného procesu, využívať ich v záujme rozvoja odboru a komunikovať o nich s odbornou i laickou verejnosťou,
  • vie kultivovane komunikovať v spisovnom jazyku a erudovane posudzovať jazykové prejavy na všetkých úrovniach jazykovej stavby,
  • dokáže sa samostatne vzdelávať a dobre orientovať v aktuálnych výsledkoch vedeckých výskumov vo svojom odbore aj s presahom do príbuzných odborov,
  • prepája vedomosti, zručnosti a kompetentnosti s ďalšími spoločensky a kultúrne relevantnými oblasťami života,
  • vie efektívne komunikovať a kooperovať s interným a externým prostredím,
  • dokáže riešiť problémy, koordinovať postupy v tímoch, samostatne a zodpovedne sa rozhodovať.

Uplatnenie absolventov

Úspešným absolvovaním druhého stupňa študijného programu učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) v dennej aj externej forme študent získa titul magister (Mgr.) a kvalifikáciu učiteľa slovenského jazyka a literatúry v nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania, zodpovedajúcu úrovni 7 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR). Ide o kvalifikáciu:  

  • učiteľa druhého stupňa základnej školy;
  • učiteľa strednej školy (gymnázium, stredná odborná škola, stredná športová škola, škola umeleckého priemyslu, konzervatórium).

Absolvovanie magisterského stupňa štúdia umožňuje absolventovi pokračovať v treťom (doktorandskom) stupni vysokoškolského štúdia realizovanom na vysokej škole na Slovensku, v zahraničí alebo vo verejnej výskumnej inštitúcii, ktorá sa podľa zákona NR SR o vysokých školách (č. 131/2002 Z. z.) a zákona NR SR o zabezpečovaní kvality vysokoškolského vzdelávania (č. 269/2018 Z. z.) podieľa na uskutočňovaní doktorandského študijného programu.

Partnerské organizácie

Zoznam cvičných škôl, na ktorých študenti študijného programu učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) realizujú svoje praxe:

  • Základná škola, Malokarpatské nám. 1, 841 03 Bratislava
  • Gymnázium L. Novomeského, Tomášikova 2, 821 07 Bratislava
  • Súkromné gymnázium, Vážska 32, 821 07 Bratislava
  • Základná škola s materskou školu M. Hodžu, Škarniclova 1, 811 01 Bratislava
  • 1. súkromné gymnázium v BA, Bajkalská 20, 821 08 Bratislava
  • Základná škola P. Marcelyho, Drieňová 16, 821 03 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou M. R. Štefánika, Grösslingová 48, 811 09 Bratislava
  • Základná škola SNP, Ostredková 14, 821 02 Bratislava
  • Spojená škola, Tilgnerova 14, 841 05 Bratislava
  • Súkromná základná škola, Sklenárova 1, 821 09 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Cádrova 23, 831 01 Bratislava
  • Základná škola, Kulíškova 8, 821 08 Bratislava
  • Súkromná základná škola pre žiakov s intelektovým nadaním CENADA, Majerníkova 60, 841 05 Bratislava
  • Základná škola, Pankúchova 4, 851 04 Bratislava
  • Základná škola, Vazovova 4, 811 07 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Za kasárňou 2, 831 03 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Česká 10, 831 03 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Sibírska 39, 831 02 Bratislava
  • Súkromná základná škola FELIX, Krásnohorská 14, 851 07 Bratislava
  • Základná škola, Hlboká cesta 4, 811 04 Bratislava
  • Základná škola s materskou školu J. A. Komenského, Hubeného 25, 831 53 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Dubová 1, 811 04 Bratislava


Zoznam spolupracujúcich inštitúcií:

  • Centrum detskej literatúry, čítania a SK IBBY (Slovenskej sekcie Medzinárodnej únie detskej knihy)
  • Jazykovedný ústav Ľ. Štúra Slovenskej akadémie vied, v. v. i.
  • Orbis Pictus Istropolitana


Partnerské zahraničné univerzity:
Univerzita Komenského má možnosť vysielať študentov do zahraničia s cieľom štúdia alebo stáže v rámci svojich partnerstiev (Utrecht Network, SYLFF, niektoré bilaterálne zmluvy) na 63 zahraničných univerzít vo vyše 30 krajinách v Európe aj mimo nej. Ešte širšie možnosti pokrývajúce prakticky celý svet existujú v rámci iných schém, najmä v rámci programu Erasmus+ a aktivít zastrešených MŠVVŠ SR, realizovaných prostredníctvom SAIA. Sú to najmä: Stredoeurópsky výmenný program univerzitných štúdií (CEEPUS), Národný štipendijný program (NŠP), Akcia Rakúsko-Slovensko, Vyšehradský fond a i. Nové možnosti mobilít v širšom rámci programu Erasmus+ ponúka univerzitná aliancia ENLIGHT, v rámci ktorej Univerzita Komenského v Bratislave nadviazala v roku 2020 spoluprácu v oblasti vzdelávania s ôsmimi európskymi univerzitami: Univerzita v Bordeaux, Univerzita v Gente, Univerzita v Groningene, Univerzita v Göttingene, Univerzita v Uppsale, Univerzita v Tartu, Írska národná univerzita v Galway a Baskická univerzita. Univerzity sa zaviazali ponúkať svojim študentom rôzne vzdelávacie formáty od krátkodobých fyzických aj virtuálnych mobilít až po spoločné študijné programy, nadväzujúce na akreditované študijné programy v jednotlivých krajinách, ako aj uznávať si navzájom absolvované predmety.

Partnerské zahraničné inštitúcie v rámci programu ERASMUS+, s ktorými má Katedra slovenského jazyka a literatúry PdF UK uzatvorené bilaterálne zmluvy:

  • Masarykova univerzita v Brne, Pedagogická fakulta
  • Univerzita JEP v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta
  • Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta.

Plány profesijného rozvoja

Plány profesijného rozvoja