Pedagogická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Liečebná pedagogika

Základné informácie o študijnom programe

Študijný odbor: 21. Logopédia a liečebná pedagogika

Stupeň štúdia: druhý

Forma štúdia: denná

Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky

Jazyk výučby: slovenský

 


Rada študijného programu

prof. PhDr. Marta Horňáková, PhD. (HZO)  (FM profesora)

doc. Mgr. Zuzana Fábry Lucká, PhD. (ZO)  (FM docenta)

Mgr. Pavol Janoško, PhD. (ZO) (FM docenta)

doc. Mgr. Barbora Vodičková, PhD. (ZO) (FM docenta)

Mgr. Petra Mitašíková, PhD. (ZO) (FM docenta)

Bc. Katarína Rybárová – zástupca študentov v RŠP

Martina Penxová – zástupca študentov v RŠP

Mgr. Mária Wirth, PhD. – zástupca zamestnávateľov

Mgr. Katarína Kovácsová - zástupca zamestnávateľov

Personálne zabezpečenie

doc. Mgr. Zuzana Fábry Lucká, PhD. (FM docenta)

Mgr. Mária Habalová, PhD.

prof. PhDr. Marta Horňáková, PhD. (FM profesora)

Mgr. Pavol Janoško, PhD. (FM docenta)

PhDr. Kvetoslava Kotrbová, PhD., MPH.

Mgr. Petra Mitašíková, PhD.

doc. Mgr. Barbora Vodičková, PhD. (FM docenta)


Študijný poradca/ovia (tútor/i):  
Mgr. Zuzana Ťulák Krčmáriková, PhD., tulakfedu.uniba.sk


Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+: 
doc. Mgr. Zuzana Fábry Lucká, PhD.

Opis študijného programu

Štruktúra a obsah študijného programu sa utvárali v posledných desaťročiach jeho existencie v spolupráci s prvými absolventmi, ktorí prinášali svoje skúsenosti a poznatky z praxe. Ďalej významne prispeli zahraniční profesori pre liečebnú pedagogiku a zahraničné návštevy.

Ďalším zdrojom informácií k stavbe študijného odboru boli skúsenosti z EU projektov (napr. European Bachelor of Incklusion Studies (spoločná príprava študijného programu) - viedol prof. Bloemers, Magdeburg, Early Intervention (včasná intervencia, vzdelávanie odborníkov) viedol prof. Manfred Pretis, Rakúsko, a iné. Všetky projekty boli spojené s poznávaním vzdelávacích programov a praxe v zúčastnených EU krajinách.

Magisterský študijný program stavia na obsahoch bakalárskeho programu, prehlbuje a dopĺňa poznatky a zručnosti študenta o špecifické predmety k oblasti uplatnenia liečebného pedagóga v inštitucionálnych zariadeniach ako sú najmä sociálne zariadenia, zariadenia pre výkon trestu odňatia slobody, poradne, školy a školské zariadenia a k liečebnopedagogickej problematike v klinickej praxi v zdravotníctve.

Počty kreditov sú uvedené v študijnej ceste v bode c), Vedomosti , zručnosti a kompetencie sú uvedené v Informačných listoch k predmetom. Sú postavené tak, aby na položený základ nadväzovali ďalšie predmety a ich témy boli reflektované v predmetoch zameraných na sprevádzanie, rozvíjanie, rehabilitáciu prostredníctvom pohybu, hry, hudby činnostných aktivít a rôznych foriem umenia. Spravidla máme tvorivých, nadaných a snaživých študentov. Naším zámerom je ich motivovať k hľadaniu vlastnej cesty a rozvíjaniu svojich individuálnych daností v zmysle východiska liečebnej pedagogiky, že každý je jedinečný a potrebuje sa stať predovšetkým sám sebou. Musí vedieť vystupovať autentický, uvedomovať si, že je na podobnej ceste ako jeho klient, len trochu pred ním. Musí chcieť pracovať na sebe, reflektovať aj svoje slabosti a preberať plne zodpovednosť za svoje rozhodnutia. Študent, ktorý si to uvedomí, študuje svedomito lebo sa chce čo najviac naučiť. Neočakávame ale, že všetci pôjdu jednou cestou a rovnakým tempom. Našou úlohou je im v tom pomáhať, aby napredovali.

Študijný plán si študent zostavuje na základe jasne definovaných pravidiel v súlade s podmienkami študijného programu a v súlade so Študijným poriadkom Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Študent si určuje svoj študijný plán na nasledujúce obdobie štúdia zápisom. Zapisuje si predmety v takej kreditovej hodnote a v takej skladbe (povinné predmety, povinne voliteľné predmety a výberové predmety), aby v kontrolnej etape štúdia mohol splniť podmienky na zápis do ďalšej časti štúdia. V akademickom roku, v ktorom študent plánuje riadne skončiť štúdium, si zapisuje predmety v takej kreditovej hodnote a v takej skladbe, aby ich úspešným absolvovaním splnil podmienky na riadne skončenie štúdia.

Študijný program vďaka počtu a zostave povinne voliteľných predmetov umožňuje vysokú variabilitu študijných ciest v závislosti od záujmu študenta a od rozmanitosti jeho potrieb a prípadnej motivácie. Odporúčané študijné cesty sú súčasťou študijného plánu.

S absolventami hlavná zodpovedná osoba a katedra komunikuje cez stránku PROLP Asociácie liečebných pedagógov, cez Facebook, cez časopis Revue liečebnej pedagogiky a počas odborného podujatia Liečebnopedagogické dni, alebo v prípade potreby bežne – telefónom, mailom. Tí, ktorí pracujú v zdravotníctve majú Sekciu liečebnej pedagogiky v SKIZP (Slovenská komora iných zdravotníckych pracovníkov) http://www.skizp.sk/clanky/liecebna-pedagogika, ktorá dbá na ich profesionálny rast a pomáha riešiť profesijné problémy. Existuje úzka spolupráca v oboch profesijných organizáciách. Centrom výmeny skúseností a poznatkov sú školenia v rámci špecializačného štúdia v odbore na SZU v Bratislave. Vyučujúci dostávajú intenzívnu spätnú väzbu od študentov v kauzistických štúdiách a záverečných prácach, ktoré odrážajú ich profesionalitu i potreby. Nie všetci ale môžu využiť túto formu vzdelávania. Už dlhšie sa snažíme o to, aby všetci liečební pedagógovia , ktorí pracujú s chorými aj v iných rezortoch, mohli aj študovať, vyzerá to nádejne, ale zákony sa menia pomaly.

ŠTUDIJNÝ PLÁN

Požiadavky na uchádzačku/uchádzača

Podmienky prijatia sú:

  • úspešne ukončené bakalárske štúdium v študijnom programe liečebná pedagogika;
  • v prípade väčšieho počtu uchádzačov ako je predpokladaný počet prijatých uchádzačov na daný študijný program si fakulta vyhradzuje právo vybrať uchádzačov podľa váženého študijného priemeru za celé Bc. štúdium

Profil absolventa

Profil absolventa magisterského študijného programu Liečebná pedagogika
Preambula: Kvalifikačné charakteristiky absolventa študijných programov odboru Logopédia a liečebná pedagogika sa opierajú o medzinárodné dokumenty pre vysokoškolské vzdelávanie ako Dublinské deskriptory, Fachqualifikationsrahmen Heilpädagogik (Kvalifikačné rámce liečebnej pedagogiky, DE) ako aj o Národný kvalifikačný rámec SR. Profil reflektuje medzinárodné dokumenty ako Dohovor o právach ľudí s postihnutím, práva pacientov. Je v súlade s opisom odboru Logopédia a liečebná pedagogika, s Profesijným štandardom liečebného pedagóga ako odborného zamestnanca (Pokyn ministra školstva č. 39/2017, č. 18), s Koncepciou zdravotnej starostlivosti v liečebnej pedagogike (file:///C:/Users/pc/AppData/Local/Temp/vestnik-2006-08-31.pdf), s Profesiogramom liečebného pedagóga schváleného PROLP Asociáciou liečebných pedagógov.

Profil absolventa charakterizujú súčasti výsledkov štúdia programov odboru:
A - Vedomosti a schopnosť rozumieť súvislostiam
B - Schopnosť získavať a interpretovať údaje
C - Kompetentnosť plánovať, realizovať a vyhodnotiť profesionálne konanie
D - Osobnostné predpoklady.

A. Vedomosti a porozumenie
Ciele: získať vedomosti ako základ z vlastného odboru a zo súvzťažných pomáhajúcich odborov, schopnosť analyzovať životné situácie a odborne konať v prospech jednotlivcov/skupiny, ktorí sú vystavení rizikám, majú zdravotné znevýhodnenie, alebo sú sociálne vylúčení a spolupracovať s inými odborníkmi v pomáhajúcich profesiách; sprevádzať človeka v náročnej životnej situácii v každom veku, poznať riziká a potenciály, zdroje zvládania, poznať možnosti a nástroje pre ponuku formujúcej skúsenosti cez pohyb, hru, činnosti, umenie;  získať poznatky o terapeuticko-výchovných možnostiach k podpore klienta v kontexte zdravia a ďalšieho vývinu; naučiť prijímajúco komunikovať a v interaktívnom vzťahu podporiť človeka v jeho vývine a zdraví.
B. Schopnosť získavať a interpretovať údaje (popis, analýza a hodnotenie) Cieľom je naučiť: identifikovať faktory, ktoré spôsobili, udržujú, alebo zmierňujú problém človeka; používať pravidlo - najprv pochopiť, potom vychovávať/pomáhať;  zbierať a vyhodnocovať údaje priebežne a interaktívne;   konzultovať závery v tíme; objektivizovať údaje a využiť ich pre koncipovanie pomoci.
C. Kompetentnosť plánovať, realizovať a vyhodnotiť profesionálne konanie Ciele: poznať profesijné kompetencie a úlohy (smerom ku prevencii, liečebnej výchove, habilitácii - urobiť možné skutočným, v rehabilitácii – posilniť/obnoviť oslabené funkcie a k rekonštrukcii – budovaniu nových predpokladov pre vnímanie, konanie, učenie); naučiť uplatniť známe postupy spôsobom prijateľným pre dotyčného človeka vzhľadom na vek, situáciu, zdravotné problémy, záujmy, danosti a potreby;  naučiť profesionálne konať na báze vzťahu, spolupráce, pri zaujímavých aktivitách, v atmosfére bezpečia;  naučiť eko-systémový prístup, vnímať človeka ako jedinečné bytie vo vzťahu k prostrediu;  naučiť zamerať sa na podporu účasti (zlepšenie kompetencii konať), realizáciu hodnôt (rozvíjanie potenciálov) a nachádzanie zmyslu (možnosti uplatniť sa);  naučiť podporovať zdravie s využitím salutorov ako  podpora orientácie, rozvíjanie kompetencií konať a nachádzanie individuálneho zmyslu (nádej, perspektíva, uplatnenie).
D. Osobnostné predpoklady
Cieľom je zvýšiť osobnostné predpoklady pre profesiu: naučiť chápať pomáhanie ako pomoc k svojpomoci, rešpektovať hranice kompetencií, nepreberať iniciatívu tam, kde to človek/pacient dokáže sám, mať úctu a rešpektovať;  byť autonómny, otvorený možnostiam, úprimný – v súlade konania s postojmi a vyjadrením, trpezlivý, tvorivý a zodpovedný;  poznať zásady psychohygieny, svoje limity, v prípade potreby požiadať o pomoc, vedieť, že potrebuje stále pracovať na svojom osobnostnom a profesijnom raste.

Uplatnenie absolventov

Študijný program liečebná pedagogika v magisterskom stupni štúdia je zameraný na získanie úplnej kvalifikácie na výkon pracovnej činnosti v profesii liečebný pedagóg. Hoci boli prijaté materiály ako Koncepcia zdravotnej starostlivosti v liečebnej pedagogike (1996, 2006 novelizácia), Profesijný profil odborného zamestnanca liečebného pedagóga v školstve (2017), v Štatistickej klasifikácii povolaní SK ISCO-08 sa liečebný pedagóg menovite nenachádza, ale môžu sa uplatniť ako:

  • 2269 Špecialisti v liečebno-výchovnej starostlivosti,
  • 2269 000 Špecialista v liečebno-výchovnej starostlivosti,
  • 23 Pedagogickí a odborní pracovníci vo výchove a vzdelávaní
  • 341 12 Odborný pracovník v oblasti sociálnej starostlivosti
  • 2635 Špecialisti v oblasti sociálnej práce a poradenstva
  • 2635002 Manželský a rodinný poradca
  • 3412006 Odborný pracovník v krízovej intervencii
  • 2634010 Psychoterapeut (po výcviku)

Liečebná pedagogika spája výchovné a terapeutické úsilie v prevencii, v sťažených životných okolnostiach pre ochorenie, straty, traumy, oslabenie funkcií a pod. Podporuje kompetencie zvládať svoje úlohy, nájsť zmysel, možnosti uplatniť sa a sociálne začleniť.

Absolventi môžu pokračovať:

  • v doktorandskom štúdiu (v odbore, v príbuznom odbore)
  • v špecializačnom štúdiu na SZU V Bratislave, v certifikačných štúdiách
  • vo výcvikoch pre terapeuticko-výchovnú prax – napr., psychoterapeutický výcvik, muzikoterapii, arteterapii a pod.

Kompetentnosti, vedomosti a zručnosti absolventa magisterského stupňa, vrátane prenositeľných spôsobilostí získaných počas štúdia, umožňujú uplatniť sa v povolaniach vyžadujúcich primeranú úroveň komunikačných kompetencií v a vedomosti, zručnosti a kompetentnosti (v záujmových organizáciách pre deti a mládež, v charitatívnych organizáciách zameraných na pomoc ohrozeným ľuďom, v komunitnej starostlivosti o rodiny v kríze a pod.

Absolvent sa uplatňuje v profesii „liečebný pedagóg“ vo viacerých rezortoch:

  • V rezorte školstva ako odborný zamestnanec – liečebný pedagóg v školách a školských zariadeniach, ako poradenský zamestnanec
  • V rezorte zdravotníctva ako liečebný pedagóg a liečebný pedagóg so špecializáciou - najmä na psychiatrických odd. a liečebniach pre deti, dospelých, pre liečbu závislostí, v sanatóriách pre deti, dospelých, v zariadeniach pre psychosociálnu rehabilitáciu, ale aj na oddeleniach pre deti, pre dlhodobo chorých, v Centrách zdravia a vo vlastných ambulanciách...
  • V rezorte práce a sociálnych vecí ako liečebný pedagóg najmä v zariadeniach ako sú Domovy sociálnych služieb, zariadeniach pre seniorov, v Centrách pre rodinu a deti, ako profesionálny rodič, ako pracovník Centra včasnej intervencie
  • V rezorte spravodlivosti ako liečebný pedagóg v ústavoch na výkon väzby a výkon trestu odňatia slobody
  • V rezorte vnútra – ako špecialista pre obete násilia, v rámci krízovej intervencie
  • V treťom sektore – v neštátnych zariadeniach, nízkoprahových zariadeniach, nadáciách, dobrovoľníckych organizáciách, ktoré sú zamerané na pomoc ľuďom v ťažkých situáciách.

Partnerské organizácie

V študijnom programe liečebná pedagogika Mgr. sú zaradené predmety pedagogickej/odbornej praxe, na ktorých zabezpečovaní participujú odborní zamestnanci v spolupráci so zmluvnými partnermi fakulty využívaných aj pre ďalšie existujúce študijné programy.
Cviční učitelia zabezpečujú praktickú časť vzdelávacej činnosti, ktorá sa viaže na školské, sociálne a zdravotnícke prostredie.
Pedagogická fakulta UK v rámci praktickej výučby spolupracuje s zariadeniami na základe Zmluvy o spolupráci a zabezpečení praktickej výučby pre študentov PdF UK uzatváranej v zmysle platných legislatívnych ustanovení. Pedagogická fakulta UK má uzatvorenú zmluvu so všetkými pracoviskami, v ktorých študenti prax vykonávajú. Organizáciu praxe za PdF UK zabezpečuje metodik príslušnej katedry PdF UK a Referát pedagogických a odborných praxí. Praktickú výučbu na základných a stredných školách, na ktorých vykonávajú študenti hospitačnú prax, vedú učitelia s dlhoročnými praktickými skúsenosťami v danom predmete. Zoznam cvičných škôl sa pravidelne aktualizuje. Pedagogická fakulta UK má zmluvu o spolupráci napr. s nasledujúcimi zariadeniami, na ktorých študenti realizujú svoje praxe:

  • Národný ústav detských chorôb Limbová 1, 833 40 Bratislava
  • Ambulancia liečebnej pedagogiky Mlynská 26, 040 01 Košice
  • Ambulancia liečebnej pedagogiky Bárdošova 2A, 831 01 BA
  • Centrum Memory Mlynarovičova 21, 851 03 BA
  • KASPIAN, komunitné centr. Furdekova 6/A, 851 03 BA
  • DSS pre deti SIBÍRKA Sibírska 69, 831 02 BA
  • DSS prof. K. Matulaya Lipského 13, 841 01 BA,
  • Rata o.z. Sadovská 206, 900 41 Rovinka
  • Autistické centrum Andreas, n.o. Galandova 7, 811 06 Bratislava
  • Ambulancia liečebnej pedagogiky ul. B. Bullu č. 13, Martin
  • A Centrum a OZ HANS Špecilizované centrum pre deti s Aspergerovým syndrómom Sídlisko 110/16, 985 22 Cinobaňa
  • o.z Ichtys – nízkoprahové zariadenie Štefana Králika 1 84108 Bratislava
  • MŠ Iľjušinova Triedy pre deti s autizmom na bežnej MŠ Iľjušinova 1 851 01 Bratislava
  • Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (VúDPaP), Cyprichova 42. 831 05 BA
  • SED Ba / DSS Partizánska 1248/2, 811 03 Bratislava
  • Základná škola Dubová 1, 811 04 Bratislava
  • DSS pre deti a dospelých INTEGRA Tylova 21, 831 04 Bratislava
  • OHEL DAVID Svoradova 11, 811 03 Bratislava


Katedra liečebnej pedagogiky okrem praxových zariadení spolupracuje v rámci zahraničnej spolupráce s IGHB (Medzinárodná spoločnosť odborných a profesijných liečebnopedagogických organizácií), s Univerzitou Palackého v Olomouci, s University of Suffolk. V rámci domácich organizácií je to predovšetkým ProLP, Asociácia liečebných pedagógov, Inklukoalícia, Spoločnosť ŠLV. V rámci bilaterálnej spolupráce máme uzatvorené zmluvy s Nordhausen University of Applied Sciences, Univerzita Palackého Olomouc, a s Karlovou Univerzitou v Prahe.