Sociálna práca
Základné informácie o študijnom programe
Študijný odbor: 33. Sociálna práca
Stupeň štúdia: druhý
Forma štúdia: denná/externá
Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
Jazyk výučby: slovenský/anglický
Rada študijného programu (RŠP)
prof. PhDr. Ladislav Vaska, PhD. (HZO)
prof. PhDr. Jozef Leikert, PhD.
doc. Mgr. Miroslav Tížik, PhD.
doc. PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD.
doc. PhDr. Pavol Kopinec, PhD.
Radovan Marák (zástupca študentov)
Mária Motúzová (zástupca študentov)
Mgr. Mária Skaličanová (zástupca študentov)
Mgr. Janka Dudoňová (zástupca zamestnávateľov)
Mgr. Marek Roháček (zástupca zamestnávateľov)
Mgr. Vladislav Matej, PhD. (zástupca zamestnávateľov)
Mgr. Pavol Sabela (zástupca zamestnávateľov)
PhDr. Silvia Bronišová (zástupca zamestnávateľov)
Mgr. Martina Ondrejková (zástupca zamestnávateľov)
Personálne zabezpečenie
doc. PhDr. Peter Brnula, PhD.
PhDr. Jana Budoš Vrťová, PhD.
Mgr. Katarína Čavojská, PhD.
PhDr. Martina Čierna, PhD.
doc. Mgr. Zuzana Fábry Lucká, PhD. - KLP
Mgr. Mária Habalová, PhD. - KLP
doc. PhDr. Martina Hrozenská, PhD.
doc. PhDr. Pavol Kopinec, PhD. - CIN
prof. PaedDr. Vladimír Labáth, PhD.
prof. PhDr. Jozef Leikert, PhD.
Mgr. Zuzana Ťulák Krčmáriková, PhD. - KLP
doc. PhDr. Branislav Malík, CSc. - KEOV
doc. PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD.
doc. Mgr. Miroslav Tížik, PhD.
prof. PhDr. Ladislav Vaska, PhD. - vedúci katedry
Mgr. Martin Valentíny, PhD.
doc. Mgr. Zlatica Zacharová, PhD. - KPP
Študijný poradca:
prof. PhDr. Ladislav Vaska, PhD., vaskafedu.uniba.sk
Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:
Mgr. Katarína Čavojská, PhD. – pre I. a II. stupeň, cavojskafedu.uniba.sk
Študentský študijný radca pre študijný program:
Bc. Jasmina Straňovská - II. stupeň, stranovska7uniba.sk
Opis študijného programu
Magisterské štúdium v študijnom programe sociálna práca je koncipované so zámerom poskytnúť študentom integrujúci intenzívny vstup do teórií sociálnej práce, relevantných referenčných disciplín a metodológie výskumu. Teoretický záber je postavený na širšom základe, z ktorého si študent môže voliť svoju študijnú líniu v siedmich oblastiach/ smeroch – poradensko-terapeutický, sociálno-politický, manažérsky, mediálny, forenzná sociálna práca, sociálno-zdravotná starostlivosť o seniorov, medzinárodná migrácia a rozvoje. Jeden smer/modul ponúkame aj v anglickom jazyku a je zameraný na sociálnu prácu v zdravotníctve.
Každý z uvedených smerov/modulov má jeden kľúčový predmet, ktorý je východiskom pre ďalšie rozvíjajúce predmety smerujúce k hlbšiemu, intenzívnemu prieniku do jednej z vybratých oblastí. Voľbe jedného teoretického okruhu zodpovedá výber a realizácia praxe rovnako, ako aj téma diplomovej práce a okruh predmetov štátnej skúšky. Povinné predmety vytvárajú základný rámec teoretického zamerania štúdia, voliteľné následne vedú k hlbšiemu poznaniu tematiky.
Magisterské štúdium je druhým stupňom univerzitného vzdelávania. Príprava študentov je orientovaná pre odbor sociálna práca v rámci sociálno-politických kontextov, metód riadenia a výskumu v sociálnej oblasti. Magisterské štúdium má intenzívny charakter. Obsahovo vychádza z vedeckého a metodologického konceptu sociálnych vied a sociálnej práce.
Cieľom magisterského štúdia je stimulovať, pripravovať a rozvíjať vedecký, výskumný, intervenčný, politický a riadiaci koncept sociálnej práce, implementovať teoretické poznatky v sociálnej praxi, zvyšovať profesionálny a osobnostný potenciál študentov pre kvalifikovaný výkon v sociálnej oblasti.
Požiadavky na výber uchádzačku/uchádzača
Podmienkou prijatia uchádzačov na magisterské štúdium je ukončené úplné univerzitné vzdelanie prvého stupňa (bakalárske) v študijnom programe sociálna práca, alebo v príbuznom odbore (napr. liečebná pedagogika, sociálna pedagogika, psychológia, sociológia) a splnenie podmienok prijímacieho konania stanoveného fakultou pre uchádzačov o štúdium tak, aby boli na magisterské štúdium prijatí uchádzači s požadovanými vedomosťami, schopnosťami a predpokladmi na úspešné skončenie štúdia.
Uchádzači o magisterské štúdium v študijnom odbore sociálna práca musia splniť podmienky:
- mať ukončené úplné univerzitné vzdelanie prvého stupňa (bakalárske) v študijnom programe sociálna práca alebo v príbuznom odbore;
- splniť formálne náležitosti prijatia na vysokú školu stanovené fakultou pre uchádzačov o štúdium;
- v zmysle aktuálneho vyhlásenia fakultou sa zúčastniť prijímacieho konania, ktoré pozostáva z:
- vedomostnej skúšky na úrovni štátnej skúšky bakalárskeho štúdia, ktorá je predpokladom k druhej časti prijímacej skúšky,
- druhej časti prijímacej skúšky - individuálny rozhovor alebo skupinová diskusia, kde uchádzači preukazujú integratívne spôsobilosti (schopnosti integrovať rôzne aspekty sociálnej reality z pohľadu teoretických prístupov sociálnej práce a referenčných vedných odborov) vyplývajúce zo znalostí získaných v bakalárskom štúdiu.
Súčasťou prijímacieho konania môže byť prijímacia skúška, ktorá je písomná a/alebo ústna príp. kombináciou oboch pred prijímacou komisiou, ktorú menuje dekan/ka fakulty. Skúšobná komisia je najmenej trojčlenná.
Uchádzači sa prijímajú na vopred stanovený počet miest. V prípade nižšieho počtu uchádzačov ako je fakultou stanovený predpokladaný počet prijatých uchádzačov môžu byť uchádzači prijatí bez prijímacej skúšky.
Profil absolventa
Absolvent druhého stupňa vysokoškolského štúdia Sociálnej práce je schopný:
- Analyzovať a ujasňovať si rôzne teórie a aktuálne problémy, aplikovať vedomosti a poznanie v praxi, využívať výsledky výskumu v práci.
- Analyzovať a zhodnocovať vlastnú osobnú skúsenosť, ako aj skúsenosti iných.
- Pomáhať pri poskytovaní rôznych druhov pomoci, pozorovať, chápať a interpretovať správanie a postoje, komunikovať v najrozličnejších okolnostiach, vyjednávať, utvárať vzťahy, rozvíjať spoluprácu, zastupovať záujmy iných.
- Rozhodovať, ak sa rozhodnutie vyžaduje, prijímať rozhodnutia s ohľadom na indivíduá, rodiny alebo skupiny, spolu s nimi, identifikovať rozhodnutia, ktoré vyžadujú predchádzajúcu konzultáciu s ostatným personálom, pôsobiť v rozhodovacom procese inštitúcie, organizácie, uskutočňovať rozhodnutia v spolupráci s inštitúciami alebo odborníkmi, pokiaľ je to potrebné.
- Utvárať a udržiavať pracovné vzťahy, uvedomovať si emócie a pracovať s nimi s ich účinkom na svoju osobu alebo iných ľudí, uvedomovať si individuálne a kultúrne odlišnosti a pracovať s nimi, využívať svoju autoritu, byť si vedomý možnej agresivity, nepriateľstva, hnevu klientov a pracovať s nimi plne si uvedomujúc riziká pre seba a iných.
- Zaznamenávať si dôkladne a sústavne svoju prácu, presadzovať politiku inštitúcie a zároveň zohľadňovať dôvernosť a osobný prístup jedinca, spracovávať a prezentovať správy, organizovať, robiť časový rozvrh a monitorovať prácu, získavať informácie s využitím dostupných a všeobecne akceptovaných foriem.
- Vyhľadávať a určovať typy poskytovaných služieb, ovplyvňovať rozvoj služieb, poznať význam a tvorivo zužitkovať zdroje, ktoré poskytujú zariadenia alebo inštitúcie v sociálnej sfére.
- Analyzovať a porozumieť podstate problémov jednotlivcov, skupín a komunít,
- Špecifikovať, navrhovať, implementovať a udržiavať rozsiahle integrované riešenia zahŕňajúce determinanty problémov makro, mezo i mikroprostredí,
- Preukazovať dôkladné porozumenie nosných oblastí znalostí a teórie sociálnej práce spolu so schopnosťou kritického úsudku v celom spektre problémov súvisiacich so sociálnou prácou,
- Nachádzať a prezentovať vlastné riešenia problémov pri výskume, vývoji, projektovaní a konštruovaní riešenia problémov v sociálnej práci, vie realizovať zložité riešenia, používať moderné metódy a prostriedky pri riešení problémov.
Má zručnosti pracovať v projektoch, ktoré zahŕňajú identifikáciu problému, analýzu, návrh a implementáciu rozsiahlych riešení v sociálnej práci spolu s testovaním a primeranou prvo-druho- a treťostupňovou dokumentáciou, pričom si uvedomuje jednotlivé aspekty kvality.
Je orientovaný v gesčnej organizácii orgánov verejnej správy (štátnej správy a samosprávy).
Absolvent sociálnej práce disponuje kultivačno komunikačnými zručnosťami najmä v oblasti sociálnej komunikácie, ovláda proces selfkonceptu. Dokáže riešiť interpersonálne konfliktné situácie.
Reflektuje na kultúrne rozdiely v sociálnej kognícii a uplatňuje holistický štýl myslenia.
Z osobnostných kvalít presadzuje situačné determinanty prosociálneho správania. Je schopný viesť odborné diskusie v cudzom jazyku.
Absolvent sociálnej práce má zručnosti vo využívaní a prenose informácií prostredníctvom IKT. Absolvent sociálnej práce má kognitívne, funkčné, osobnostné, sociálne, občianske, kultúrne, komunikačné, jazykové a iné kompetencie v študijnom odbore sociálna práca na úrovni II. stupňa vysokoškolského vzdelávania. Vie vyvodiť závery a pomenovať súvislosti medzi konceptmi v študijnom odbore. Vie určiť mieru sociálneho rizika jeho/ich životnej situácie, naplánovať, zvoliť a využiť adekvátnu metodiku práce na svoju intervenčnú odbornú činnosť a vyhodnotiť účinnosť poskytnutej pomoci. Vie identifikovať význam sociálnej politiky na profesionálny výkon sociálnej práce. Pri výkone sociálnej práce koná eticky. Dokáže pracovať v tíme a posilňovať medziodborovú a medziprofesijnú spoluprácu. Profesionálne prezentuje vlastné stanoviská k sociálnej problematike a sociálnej ochrane.
Absolvent magisterského štúdia ovláda teoretické koncepcie sociálnej práce, sociálnej politiky a riadenia. Vie realizovať koncepčné riešenia sociálnych problémov, podieľať sa na riešení otázok kvality života, zvládať koncepčné otázky s rôznymi cieľovými skupinami.
Absolvent je pripravený zastávať riadiace pozície v sociálnej oblasti, plánovať a realizovať programy intervencie a prevencie. V oblasti výskumu bude vedieť koordinovať a realizovať výskum v sociálnej oblasti, využívať kvantitatívne i kvalitatívne prístupy.
Absolventi II. stupňa študijného programu Sociálna práca spĺňajú kvalifikačný predpoklad na výkon práce sociálneho pracovníka podľa zákona č. 219/2014 Z.z. o sociálnej práci
- v pracovnoprávnom vzťahu alebo v obdobnom pracovnom vzťahu,
- výkonom samostatnej praxe sociálneho pracovníka.
Partnerské organizácie
- Mgr. Janka Dudoňová – Riaditeľka Domova pri kríži (ZpS)
- Mgr. Marek Roháček – Návrat
- Mgr. Vladislav Matej, PhD. – Nadácia Socia
- Mgr. Pavol Sabela – STOPA Slovensko
- PhDr. Silvia Bronišová – VÚDPaP (Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie)
- Mgr. Martina Ondrejková – Slovenská komora sociálnych pracovníkov a asistentov sociálnej práce, Mosty integrácie, o.z.
Zariadenia na realizáciu praxe študentov:
- KASPIAN
- OZ PRIMA
- ICHTYS, o.z., nízkoprahové programy pre deti a mládež
- Občianske združenie MARGINAL
- Resocializačné stredisko RETEST
- OZ STOPA Slovensko
- Vstúpte, n.o.
- ROAD, n.o., Resocializačné stredisko Tomky
- Detský fond Slovenskej republiky (DF SR) - MixKlub
- Centrum pre deti a rodiny REPULS
- Mládež ulice
- DSS Plavecké Podhradie
- RATA o.z.
- Depaul Slovensko
- Občianske združenie VAGUS
- Ulita
- Spoločnosť priateľov detí z detských domovov Úsmev ako dar
- Fascinujúce deti, o.z.
- Organizácia muskulárnych dystrofikov v SR
- ZSS ROSA
- DSS prof. K. Matulaya pre deti a dospelých
- DSS pre deti a dospelých Sibírka
- DSS Andreas, n. o.
- OZ Odyseus
- DSS pre deti a dosplých INTEGRA
- Centrum pre deti a rodiny Pezinok
- Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie
- Centrum záujmových aktivít - OZ Čisté srdce
- Domov dôchodcov Ohel David
- Centrum rodiny, no.
- Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny
Dokumenty - VTC, VUPCH
- VUPCH_Vaska.pdf
- VUPCH_Kopinec.pdf
- VUPCH_Savrnochova.pdf
- Leikert_VUPCH_SK.pdf
- VUPCH_Tizik_PdF.pdf
- VTC_Leikert_1_bc_mgr_phd_PdF.pdf
- VTC_Leikert_2_bc_mgr_phd_PdF.pdf
- VTC_Leikert_3_bc_mgr_phd_PdF.pdf
- VTC_Leikert_4_bc_mgr_phd_PdF.pdf
- VTC_Leikert_5_bc_mgr_phd_PdF.pdf
- VTC_Tizik_1.pdf
- VTC_Tizik_2.pdf
- VTC_Tizik_3.pdf
- VTC_Tizik_4.pdf
- VTC_Tizik_5.pdf
- VTC_1_Vaska_2024.pdf
- VTC_2_Vaska_2024.pdf
- VTC_3_Vaska_2024.pdf
- VTC_4_Vaska_2024.pdf
- VTC_5_Vaska_2024.pdf
- VTC_1_Savrnochova.pdf
- VTC_2_Savrnochova.pdf
- VTC_3_Savrnochova.pdf
- VTC_4_Savrnochova.pdf
- VTC_5_Savrnochova.pdf
- VTC_Kopinec_1_PdF.pdf
- VTC_Kopinec_2_PdF.pdf
- VTC_Kopinec_3_PdF.pdf
- VTC_Kopinec_4_PdF.pdf
- VTC_Kopinec_5_PdF.pdf
Rada študijného programu - pozvánky, zápisnice