Pedagogická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v komb.)

Základné informácie o študijnom programe

Študijný odbor: 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy

Stupeň štúdia: druhý

Forma štúdia: denná/externá

Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky

Jazyk výučby: anglický, slovenský

 

Rada študijného programu

Prof. PhDr. Gabriela Lojová, PhD., (HZO)

doc. PaedDr. Martina Šipošová, PhD.

dr. habil. Tamás Karáth, PhD.

Bc. Michal Fecko (zástupca študentov)
 
Zástupcovia zamestnávateľov:
Mgr. Klaudia Bednárová 
predsedníčka Slovak Chamber of English Language Teachers (SCELT);
riaditeľka súkromnej jazykovej školy (certifikovanej podľa Medzinárodnej certifikácie kvality jazykových škôl Eaquals) „Bridge“, Baštová 344/7, Bratislava
 
PhDr. Natália Zajačeková
zástupkyňa riaditeľa, Gymnázium L. Novomeského, Tomášikova 2, Bratislava
 
PaedDr. Jana Chynoradská
riaditeľka Harmony Academy – jazyková škola a centrum inovácií vzdelávania učiteľov; 2017-2019 Predsedníčka Asociácie jazykových škôl SR; MPC – členka komisie pre inovácie profesijných štandardov učiteľov CJ

Personálne zabezpečenie

prof. PhDr. Gabriela Lojová, PhD. (funkčné miesto profesora)

doc. PaedDr. Martina Šipošová, PhD. (funkčné miesto docenta)

dr. habil. Karáth Tamás, PhD. (funkčné miesto docenta)

PaedDr. Peter Bojo, PhD., (funkčné miesto odborného asistenta)

Mgr. Tomáš Hlava, PhD., (funkčné miesto odborného asistenta)

Mgr. Patricia Kotlebová, PhD., (funkčné miesto odborného asistenta)

Mgr. Andrea Demovičová, PhD.



Študijný poradca/ovia (tútor/i):  
Denné štúdium:
PaedDr. Peter Bojo, PhD.bojofedu.uniba.sk

Externé štúdium:
doc. PaedDr. Martina Šipošová, PhD., siposova@fedu.uniba.sk


Študentský študijný radca pre študijný program:

Stanislava Sakalová, sakalova8uniba.sk

Študentský študijný radca pre magisterské štúdium:
Eva Frtúsová, frtusova7uniba.sk


Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:

Mgr. Patricia Kotlebová, PhD., kotlebova1uniba.sk

Opis študijného programu

Organizácia štúdia je založená na kreditovom systéme, ktorý poskytuje študentovi možnosť podieľať sa na tvorbe svojho študijného plánu. Študent získava kredity po úspešnom absolvovaní predmetu. Podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia a na jeho riadne skončenie sú špecifikované vo vnútornom predpise VP č.1/2020 Študijný poriadok PdF UK.

Študijný program priamo nadväzuje na bakalársky študijný program Učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii). Pozostáva z troch súčastí: spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva (36 kreditov),  aprobácia anglický jazyk a literatúra (42 kreditov) a druhá aprobácia (42 kreditov). Študijný program umožňuje vysokú variabilitu študijných ciest v závislosti od záujmu študenta.

Študijný plán určuje časovú, ako aj obsahovú postupnosť predmetov, spôsob výučby, formy hodnotenia, pracovnú záťaž vyjadrenú v kreditoch. Študent si určuje svoj študijný plán na nasledujúce obdobie štúdia zápisom na základe jasne definovaných pravidiel. Zapisuje si predmety v takej skladbe (povinné, povinne voliteľné a výberové predmety), aby v kontrolnej  etape štúdia splnil podmienky na zápis do ďalšej časti štúdia.  

Študijný plán pozostáva zo 11 povinných predmetov (z toho 5 je profilových), absolvovaním ktorých študent získa 33 kreditov, 16 povinne voliteľných predmetov, za ktoré musí získať minimálne 9 kreditov (z celkového počtu 32 kreditov) a 3 výberových predmetov.  
Povinné predmety vzdelávajú študentov v rovine lingvistickej, didaktickej,  literárnej a interkultúrnej. Súčasne im poskytujú podmienky pre ďalšie rozvíjanie cudzojazyčných zručností a celkovej komunikačnej  kompetencie. Povinne voliteľné predmety sú rozdelené do 5 skupín (lingvistika, literatúra, didaktika, kultúra a história, praktický jazyk) tak, aby si študenti mohli flexibilne zostavovať individuálny študijný plán v súlade so svojimi záujmami. Umožňujú študentom prehlbovať a rozširovať poznatky a zručnosti získané v povinných predmetoch. Skladbu kreditov si študent môže doplniť ľubovoľným počtom kreditov za výberové predmety. Všetky predmety sa vyučujú v anglickom jazyku (vrátane záverečnej práce a jej obhajoby). Všetky relevantné informácie o jednotlivých predmetoch (počet kreditov, rozsah a forma výučby, výstupy vzdelávania, pravidlá hodnotenia, podmienky absolvovania predmetu, odporúčaný semester, podmieňujúce predmety, vyučujúci, študijná literatúra) sú uvedené v Študijnom pláne a v Informačných listoch predmetov.  

Témy záverečných diplomových prác riešia aktuálne problémy v jednotlivých relevantných oblastiach (lingvistika, didaktika, literatúra, reálie a interkultúra) v prepojení na prax výučby anglického jazyka. Pri ich formulovaní sa prihliada prioritne na profiláciu absolventa, orientáciu študenta na konkrétnu oblasť záujmu, ako aj na aktuálne prebiehajúce výskumné projekty.  

Študijný program sa realizuje v priestoroch PdF UK v Bratislave na uliciach Šoltésovej 4, Moskovská 3, a Račianska 59. Fakulta disponuje vlastnou akademickou knižnicou. Dostupnosť informačných zdrojov je zabezpečená prostredníctvom bezdrôtového pripojenia vo všetkých budovách fakulty. Študenti majú neobmedzený prístup k externým zdrojom UK a k plnotextovým databázam.  
PdF UK  poskytuje študentom sociálne a motivačné štipendium, pričom podmienky pre priznávanie štipendia upravuje Zákon o vysokých školách č.131/2002 Z.z., § 96 ods. 8 - 11 a tiež Štipendijný poriadok PdF UK.  

PdF UK zabezpečuje študentom ubytovanie na internátoch a s ubytovaním spojené služby, ako napr. možnosť stravovania, duchovného vyžitia, športového vyžitia, ako aj lekársku starostlivosť. K dispozícii je aj bezplatná Psychologická poradňa UK.

PdF UK má možnosť vysielať študentov do zahraničia s cieľom štúdia alebo stáže v rámci svojich partnerstiev, v rámci programu Erasmus+ a aktivít zastrešených MŠVVŠ SR. Výsledky vzdelávania získané na zahraničnej partnerskej inštitúcii sú uznávané vysokou školou. Na PdF UK je prenos kreditov ošetrený vo VP č.1/2020 Študijnom poriadku PdF UK.

ŠTUDIJNÝ PLÁN - denná forma

ŠTUDIJNÝ PLÁN - externá forma

Požiadavky na uchádzačku/uchádzača

Študijné programy magisterského stupňa ponúkané PdF UK majú stanovené limity pre počty uchádzačov prijatých na základe výsledkov dosiahnutých počas bakalárskeho štúdia I. stupňa.

Podmienkou prijatia je ukončené bakalárske štúdium v danom študijnom programe.

V prípade väčšieho počtu uchádzačov ako je predpokladaný počet prijatých uchádzačov na daný študijný program si fakulta vyhradzuje právo vybrať uchádzačov podľa váženého študijného priemeru za celé Bc. štúdium.

Profil absolventa

Ciele vzdelávania sú konkretizované v profile absolventa a rozpracované v informačných listoch predmetov. Absolvent magisterského študijného programu je spôsobilý vykonávať povolania ako učiteľ anglického jazyka pre nižšie stredné vzdelávanie, pre gymnáziá, stredné odborné školy, jazykové školy, ako aj pre ďalšie stupne a formy cudzojazyčného vzdelávania. Môže  sa uplatniť aj v rôznych iných sférach vyžadujúcich 2. stupeň vysokoškolského vzdelania. Ciele sú konkretizované v nasledovných vedomostiach, zručnostiach a kompetentnostiach:

Teoretické vedomosti
Absolvent 2. stupňa učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii):

  • pozná princípy pedagogickej diagnostiky aj s ohľadom na individuálne osobitosti žiakov a študentov,
  • ovláda základný obsah, metodológiu a epistemológiu jednotlivých vedných disciplín v oblasti lingvodidaktiky, lingvistiky, literatúry; orientuje sa v zdrojoch poznatkov a pozná širšie kultúrne, interkultúrne a sociálne súvislosti,
  • pozná a chápe tendencie vývoja súčasného anglického jazyka a literatúry,
  • pozná princípy a stratégie lingvistickej analýzy autentického textu,
  • pozná rozdiely a podobnosti v štruktúre a funkciách jazykových prostriedkov slovenského a anglického jazyka,
  • pozná teoretické i praktické aspekty didaktiky anglického jazyka reflektujúc pedagogicko-psychologické a sociálno-psychologické poznatky a vývinovo-psychologické osobitosti žiaka,
  • získal základné poznatky z psychodidaktiky a neurodidaktiky, chápe ich význam pre zefektívňovanie učenia sa a vyučovania anglického jazyka,
  • pozná a vie aplikovať inovatívne a alternatívne metódy výučby anglického jazyka u žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
  • pozná princípy, význam a možnosti aplikácie digitálnych technológií v cudzojazyčnej edukácii,
  • pozná metodológiu výskumu v edukačných a iných relevantných vedách,
  • pozná stratégie pre využitie literárneho textu vo výučbe anglického jazyka.


Zručnosti
Absolvent 2. stupňa učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii):

  • vie analyzovať a hodnotiť edukačné programy,
  • má rozvinuté zručnosti aplikovať získané teoretické poznatky, navrhovať a hodnotiť riešenia výchovno-vzdelávacích problémov,
  • dokáže projektovať a realizovať výučbu anglického jazyka, flexibilne a tvorivo adaptovať kurikulárne požiadavky na konkrétne podmienky,
  • dokáže analyzovať, hodnotiť a tvoriť výučbové materiály reflektujúc vyučovací cieľ, podmienky a osobitosti edukačného kontextu,
  • dokáže identifikovať štruktúrne a funkčné rozdiely a podobnosti medzi jazykovými prostriedkami anglického a slovenského jazyka,
  • dokáže analyzovať autentické anglické texty používané pri výučbe anglického jazyka a odhaľovať ich lingvodidaktický potenciál,
  • má rozvinuté interpretačno-analytické zručnosti pri práci s literatúrou,
  • orientuje sa v odbornej literatúre, dokáže kriticky analyzovať najnovšie trendy a tvorivo ich implementovať do pedagogickej činnosti,
  • dokáže plynulo komunikovať v anglickom jazyku na úrovni C1,
  • dokáže využívať informačné a komunikačné technológie vo vyučovaní anglického jazyka,
  • dokáže navrhnúť a realizovať výskumný projekt v edukácii,
  • dokáže využívať rôzne spôsoby práce s literárnym textom vo výučbe


Kompetentnosti

Absolvent 2. stupňa učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii):

  • má rozvinuté analyticko-kritické a pedagogicko-psychologické myslenie,
  • má rozvinuté osobnostné a afektívne predpoklady pre humanistický prístup k žiakom a vyučovaciemu procesu,
  • je schopný reflexie literárneho diela v kontexte meniacej sa spoločnosti,
  • dokáže sa samostatne rozhodovať a zodpovedne riešiť problémy reflektujúc spoločenskú a etickú zodpovednosť pri rozhodovaní,
  • je schopný argumentovať, prezentovať a obhajovať svoje názory a postoje a súčasne akceptovať a rešpektovať názory druhých,
  • dokáže efektívne komunikovať, kooperovať a tímovo riešiť problémy,
  • má rozvinutú metakognitívnu uvedomelosť, dokáže využívať efektívne stratégie samoštúdia a regulovania svojho života,
  • má rozvinutú autonómiu, zodpovednosť za svoj ďalší profesijný rozvoj,
  • pozná spôsoby využívania informačných a komunikačných technológií v cudzojazyčnej edukácii, v širšej sociálnej komunikácii a sebavzdelávaní,
  • je schopný komunikovať o zefektívňovaní edukácie, zapájať sa do profesionálneho života v oblasti cudzojazyčnej edukácie.


Neoddeliteľnou súčasťou profilu absolventa sú vedomosti, zručnosti a kompetentnosti, ktoré si študenti rozvíjajú absolvovaním spoločného sociálno-vedného, pedagogického a psychologického základu učiteľstva, a ktoré sú podrobne rozpracované v profile absolventa daného študijného programu.


Uplatnenie absolventov

Úspešným absolvovaním prvého stupňa študijného programu 23681 učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) študent získa titul magister (Mgr.) a kvalifikáciu zodpovedajúcu úrovni 7 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR). Dokladom o kvalifikácii je vysokoškolský diplom (2. stupeň), vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu.

Na základe Vyhlášky č. 1/2020 Z. z. Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, v zmysle §2, ods.1 a prílohy č. 1, absolvent druhého stupňa spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca.

V súlade so SKKR, absolvent prvého stupňa ŠP (úroveň 7 SKKR) získa kvalifikáciu a bude kvalifikovaný na nasledujúce zamestnanie a povolanie:    

  1. učiteľ druhého stupňa základnej školy
  2. učiteľ strednej školy
  3. učiteľ jazykovej školy


Študijný program druhého stupňa je zameraný na získanie úplnej kvalifikácie na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii pedagogické povolania.

Kompetentnosti, vedomosti a zručnosti absolventa magisterského stupňa, vrátane prenositeľných spôsobilostí získaných počas štúdia, umožňujú uplatniť sa v povolaniach vyžadujúcich primeranú úroveň komunikačných kompetencií, vedomostí, zručností a kompetentností absolventa zodpovedajúcich úrovni 7 Slovenského kvalifikačného rámca.


Partnerské organizácie

Erasmus+ bilaterálne zmluvy s partnerskými inštitúciami:  

  • Španielsko: Universidad de Granada/ Facultad de Ciencias de la Educación, Granada
  • Španielsko: Universidad Complutense de Madrid/ Facultad de Filología, Madrid
  • Nemecko: Universität Leipzig/ Philologische Fakultät, Lipsko
  • Nemecko: Ludwig-Maximilians-Universität München/ Fakultät für Psychologie und Pädagogik, Mníchov
  • Poľsko: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie/ Instytut Filologii Angielskej, Krakov
  • Česká republika: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem/ Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem
  • Turecko: Maltepe University/ Faculty of Education, Istanbul
  • Turecko: Istanbul Sabahattim Zaid University/ Faculty of Education, Istanbul


Pedagogická fakulta UK má zmluvu o spolupráci napr. s nasledujúcimi školami, na ktorých študenti ŠP učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) realizujú svoje praxe:

  • Základná škola, Malokarpatské nám.1, 841 03 Bratislava
  • Gymnáziu L. Novomeského, Tomášikova 2, 821 07 Bratislava
  • Súkromné gymnázium, Vážska 32, 821 07 Bratislava
  • Základná škola s materskou školu M. Hodžu, Škarniclova 1, 811 01 Bratislava
  • 1. súkromné gymnázium v BA, Bajkalská 20, 821 08 Bratislava
  • Základná škola P. Marcelyho, Drieňová 16, 821 03 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou M. R. Štefánika, Grösslingová 48, 811 09 Bratislava
  • Základná škola SNP, Ostredková 14, 821 02 Bratislava
  • Spojená škola, Tilgnerova 14, 841 05 Bratislava
  • Súkromná základná škola, Sklenárova 1, 821 09 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Cádrova 23, 831 01 Bratislava
  • Základná škola, Kulíškova 8, 821 08 Bratislava
  • Súkromná základná škola pre žiakov s intelektovým nadaním CENADA, Majerníkova 60, 841 05 Bratislava
  • Základná škola, Pankúchova 4, 851 04 Bratislava
  • Základná škola, Vazovova 4, 811 07 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Za kasárňou 2, 831 03 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Česká 10, 831 03 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Sibírska 39, 831 02 Bratislava
  • Súkromná základná škola FELIX, Krásnohorská 14, 851 07 Bratislava
  • Základná škola, Hlboká cesta 4, 811 04 Bratislava
  • Základná škola s materskou školu J.A.Komenského, Hubeného 25, 831 53 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou, Dubová 1, 811 04 Bratislava

Plány profesijného rozvoja

Plány profesijného rozvoja