Pedagogická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Logopédia (spoj.1.a 2. stupeň)

Základné informácie o študijnom programe

Študijný odbor: Logopédia a liečebná pedagogika

Stupeň štúdia: spojený prvý a druhý stupeň

Forma štúdia: denná

Štandardná dĺžka štúdia: 5 rokov

Jazyk výučby: slovenský 

 


Rada študijného programu

prof. PaedDr. Zsolt Cséfalvay, PhD. (HZO)

doc. PaedDr. Jana Marková, PhD. (FM profesor)

doc. Mgr. Svetlana Kapalková, PhD.

doc. PhDr. Dana Buntová, PhD. (FM docent)

Mgr. et Mgr.art. Martina Zubáková-Peregrínová, PhD.

PhDr. Veronika Šteňová, PhD. (zástupkyňa zamestnávateľa)

Mgr. Hana Laciková, PhD. (zástupkyňa zamestnávateľa)

Mária Vasiľová (zástupkyňa študentov)

Tamara Peťková (zástupkyňa študentov)

Katarína Bartošová (zástupkyňa študentov)

Personálne zabezpečenie

prof. PaedDr. Zsolt Cséfalvay, PhD., https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4959
výučba profilových predmetov: Afázia, Augmentatívna a alternatívna komunikácia, Dyzartria, Biomedicínske základy pre logopédov 1., Poruchy hlasu, Diplomový seminár

doc. PaedDr. Jana Marková, PhD. https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4936
výučba profilových predmetov: Kognitívno-komunikačné poruchy u dospelých, Úvod do aplikovanej lingvistiky a neurolingvistiky, Poruchy plynulosti reči, Narušená zvuková rovina reči, Palatolália

doc. Mgr. Svetlana Kapalková, PhD. https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4925
výučba profilových predmetov: Vývin reči, Vývinová jazyková porucha, Raná intervencia, Bilingvizmus, Dyslexia, Symptomatické poruchy reči, Informačné technológie v logopédii

doc. PhDr. Dana Buntová, PhD. https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15958
výučba profilových predmetov: Narušená zvuková rovina reči, Logopedické poradenstvo, Augmentatívna a alternatívna komunikácia

Mgr. et Mgr.art. Martina Zubáková Peregrinová, PhD. https://www.portalvs.sk/regzam/detail/19119
výučba profilových predmetov: Dyslexia, Symptomatické poruchy reči u detí, Úvod do logopédie

Mgr. Viktória Kevická, PhD. https://www.portalvs.sk/regzam/detail/34428
výučba predmetov: Biomedicínske základy pre logopédov 1.-3., Symptomatické poruchy reči u dospelých, Afázia, Logopédia pre špeciálnych pedagógov.

PhDr. Zuzana  Oravkinová, PhD. https://www.portalvs.sk/regzam/detail/31488
Výučba predmetov: Palatolália, Kazuistický seminár palatolália

 

Študijný poradca/ovia (tútor/i):
doc. PhDr. Dana Buntová, PhD., buntovafedu.uniba.sk

Študentský študijný radca pre študijný program:
Bc. Mária Vasiľová, vasilova51uniba.sk

Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:     
prof. PaedDr. Zsolt Cséfalvay, PhD., csefalvayfedu.uniba.sk

Opis študijného programu

Cieľom vzdelávania je pripraviť vysokokvalifikovaných a plne kompetentných odborníkov pre výkon regulovaného povolania logopéd. Absolventi odboru logopédia (spojený 1. a 2. stupeň) dokážu poskytnúť komplexnú logopedickú intervenciu ľuďom s narušenou komunikačnou schopnosťou každého veku. Sú spôsobilí pracovať v tíme s lekárom, psychológom, špeciálnym pedagógom, liečebným pedagógom a i., ako rovnocenný člen tímu; získavať, prijímať a poskytovať členom tímu potrebné informácie a zručnosti v rámci komplexnej starostlivosti o ľudí s narušenou komunikačnou schopnosťou. Dokážu tiež riadiť tímy, samostatne a tvorivo pracovať, viesť aj projekty a prevziať zodpovednosť za komplexné riešenia. Získané znalosti im umožňujú solídny vedecký prístup k riešenej problematike narušenej komunikačnej schopnosti.

ŠTUDIJNÝ PLÁN

Požiadavky na uchádzačku/uchádzača

Podmienkou prijatia uchádzačov na spojené bakalárske a magisterské štúdium v študijnom programe logopédia je ukončené úplné stredoškolské vzdelanie s maturitou. Požadovaným dokladom o nadobudnutí vzdelania je doručená úradne overená kópia maturitného vysvedčenia. Všeobecné informácie o prijímacom konaní pre spojené bakalárske a magisterské štúdium logopédie:

  • Študijný program spojeného bakalárskeho a magisterského štúdia má stanovený limit pre počty uchádzačov, ktorí budú prijatí na štúdium na základe výsledkov dosiahnutých počas stredoškolského štúdia a prijímacej skúšky
  • Prijímacie konanie pre uchádzačov o spojené bakalárske a magisterské štúdium logopédie sa skladá z talentovej a písomnej skúšky. Na písomnú časť prijímacej skúšky budú pozvaní len tí uchádzači, ktorí úspešne absolvujú  talentovú skúšku.
  • Fakulta zašle prihláseným uchádzačom pozvánku s informáciami o organizácii talentovej a písomnej prijímacej skúšky do 28 kalendárnych dní pred termínom jej konania

Podrobné kritériá prijímacieho konania pre spojené bakalárske a magisterské štúdium logopédie. Prijímacie konanie pozostáva z:

  1. talentovej skúšky zameranej na komunikačnú spôsobilosť (úroveň artikulácie, plynulosť reči, kvalita hlasu, motorika artikulačných orgánov, pohotovosť vo vyjadrovaní). Základné predpoklady pre vykonávanie profesie logopéd budú posúdené komisiou odborníkov. V prvom kole si uchádzači majú priniesť zoznam prečítanej literatúry, dotýkajúcej sa zvoleného študijného programu, ktorý predložia skúšobnej komisii na talentovej skúške.
  2. písomnej skúšky: z biológie v rozsahu učiva pre gymnáziá so zameraním predovšetkým na biológiu človeka, testu všeobecnej informovanosti, skúšky jazykového citu a skúšky jazykovej kompetencie z anglického jazyka.

Uchádzači, ktorí sa zúčastnia písomnej časti prijímacej skúšky, sú povinní predložiť maturitné vysvedčenie najneskôr v deň konania písomnej časti prijímacej skúšky.


Uchádzači musia absolvovať obidve časti prijímacej skúšky v stanovenom termíne (presuny termínov skúšok sú neprípustné). V prípade neúčasti uchádzača na prijímacej skúške poplatok za prijímacie konanie fakulta uchádzačovi nevráti. Podmienky prijatia zahraničných študentov sú rovnaké ako podmienky prijatia občanov SR. Prijatí uchádzači musia úspešne absolvovať obidve časti prijímacej skúšky. Dekanka fakulty má právo namiesto prijatých uchádzačov, ktorí oznámia, že na štúdium nenastúpia, prijať ďalších uchádzačov v poradí podľa výsledkov prijímacej skúšky.
Vyhodnotenie prijímacieho konania:

  • Transparentnosť a objektívnosť hodnotenia písomnej prijímacej skúšky (anonymné písomné testy) zabezpečuje najmenej 3-členná komisia. Na prijímacej skúške alebo jej časti, t. j. rovnako praktickej alebo talentovej, musia byť prítomní najmenej dvaja členovia skúšobnej komisie. Komisia opravuje anonymné písomné testy a hodnotí výkon uchádzača o štúdium podľa presne určených kritérií a pokynov schválených predsedom komisie, ktorý zodpovedá aj za objektivitu a správnosť prideleného počtu bodov.
  • Výsledky prijímacej skúšky sa hodnotia maximálne 400 bodmi. Výsledné poradie uchádzačov sa určuje podľa celkového počtu získaných bodov. Z toho max. 100 bodov môže uchádzač získať za dosiahnutý priemer maturitnej skúšky a max. 300 bodov za úspešnosť na talentovej a písomnej prijímacej skúške.
  • Výsledky prijímacej skúšky (počet bodov) zverejní fakulta na svojej webovej stránke najneskôr nasledujúci deň po vykonaní skúšky
  • O prijatí uchádzačov, ktorí prejavili najvyššiu mieru schopností na štúdium vo zvolenom študijnom programe, rozhoduje dekanka fakulty na zasadnutí prijímacej komisie podľa výsledkov talentovej a písomnej prijímacej skúšky
  • Celkové výsledky prijímacieho konania budú zverejnené na internetovej stránke fakulty do 24 hodín po ukončení prijímacieho konania, t. j. zasadnutí prijímacej komisie dekanky vo forme zoznamu prijatých uchádzačov. Zoznam je len informatívny, rozhodujúce je rozhodnutie dekanky o prijatí, doručené uchádzačovi poštou najneskôr do 30 dní od ukončenia prijímacieho konania.
  • Uchádzač má právo nahliadnuť do dokumentácie svojho prijímacieho konania, a to najneskôr do 10 dní od doručenia rozhodnutia dekanky. Nahliadať do materiálov môže len uchádzač, alebo ním písomne splnomocnená osoba s notársky overeným podpisom. Telefonické informácie sa nepodávajú.
  • V odvolacom konaní budú riešené len tie odvolania, ktoré budú odôvodnené porušením pravidiel prijímacieho konania alebo porušením zákona č. 13/2002 Z.z. o vysokých školách.

Profil absolventa

Absolvent štúdia logopédie (spojený 1. a 2. stupeň) získa dostatočne hlboké informácie, aby pochopil fakty, teórie a interdisciplinárne súvzťažnosti spojené so vznikom a odstraňovaním narušenej komunikačnej schopnosti. Získa primerané informácie zo súvzťažných disciplín, najmä medicíny, jazykovedy, psychológie a pedagogiky, týkajúce sa komunikačnej schopnosti, jej anatomicko-fyziologickej bázy, možností diagnostikovania i korigovania, ktoré tvorivo aplikuje v praxi. Dokáže aplikovať teoretické koncepcie tak, aby vedel uchopiť zložitosť narušenia komunikačnej schopnosti v celej jej mnohotvárnosti, zavádzať zložité riešenia a používať metódy a prostriedky modernej logopédie.
Kľúčové praktické  schopnosti a zručnosti absolventa odboru  logopédia:  
(a) dokáže diagnostikovať a analyzovať narušenú komunikačnú schopnosť u detí i dospelých,

(b)  je schopný navrhovať, špecifikovať, implementovať a aplikovať metódy a techniky logopedickej terapie u ľudí s narušenou komunikačnou schopnosťou,

(c) v rámci komplexnej starostlivosti o ľudí s narušenou komunikačnou schopnosťou je spôsobilý poskytovať poradenské služby, realizovať preventívnu a osvetovú činnosť. V rámci preventívnej činnosti sprostredkovať širokej verejnosti informácie o predchádzaní narušenej komunikačnej schopnosti prístupnou formou, realizovať skríningy a preventívne programy (Skrátená verzia Testu komunikačného správania pre deti od 17 – 36 mesiacov, Kurz Komunikačné stratégie pre rodičov rizikových detí, pracovať s marginalizovanou skupinou obyvateľstva, riešiť otázky bilingválnej výchovy v ranom veku, realizovať antidiskriminačný program pre deti InterACT),

(d) spracovať a publikovať výsledky svojej diagnostickej a terapeutickej činnosti,

(e) realizovať pošpecializačné vzdelávanie vo svojom odbore, manažovať svoj vlastný kontinuálny profesionálny rozvoj.


Cieľom vzdelávania je pripraviť vysokokvalifikovaných a plne kompetentných odborníkov pre výkon regulovaného povolania logopéd. Absolventi odboru logopédia (spojený 1. a 2. stupeň) dokážu poskytnúť komplexnú logopedickú intervenciu ľuďom s narušenou komunikačnou schopnosťou každého veku. Sú spôsobilí pracovať v tíme s lekárom, psychológom, špeciálnym pedagógom, liečebným pedagógom a i., ako rovnocenný člen tímu; získavať, prijímať a poskytovať členom tímu potrebné informácie a zručnosti v rámci komplexnej starostlivosti o ľudí s narušenou komunikačnou schopnosťou. Dokážu tiež riadiť tímy, samostatne a tvorivo pracovať, viesť aj projekty a prevziať zodpovednosť za komplexné riešenia. Získané znalosti im umožňujú solídny vedecký prístup k riešenej problematike narušenej komunikačnej schopnosti.


Uplatnenie absolventov

Absolvent študijného programu Logopédia môže vykonávať povolanie logopéda v troch rezortoch: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu, Ministerstvo zdravotníctva a Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny.


Úspešným absolvovaním spojeného prvého a druhého stupňa študijného programu logopédia študent získa titul magister (Mgr.) a kvalifikáciu zodpovedajúcu úrovni 7 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR). Dokladom o kvalifikácii je vysokoškolský diplom (druhého stupňa), vysvedčenie o štátnej skúške. Na základe Vyhlášky č. 1/2020 Z. z. Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, v zmysle §1 ods.3 a prílohy č. 13 absolvent spojeného prvého a druhého stupňa spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti  Odborný zamestnanec logopéd a školský logopéd. Zároveň v zmysle §1 ods. 2. a prílohy č. 1 absolvent spojeného prvého a druhého stupňa spĺňa aj kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti  učiteľa:

  • I. stupňa ZŠ pre žiakov so ŠVVP na vyučovanie predmetov komunikačné zručnosti, individuálna logopedická starostlivosť, individuálne logopedické cvičenia, individuálna logopedická intervencia.
  • II. stupňa ZŠ pre žiakov so ŠVVP na vyučovanie predmetov komunikačné zručnosti pre sluchovo postihnutých, komunikačné zručnosti, individuálna logopedická starostlivosť, individuálne logopedické cvičenia, individuálna logopedická intervencia.
  • strednej školy pre žiakov so ŠVVP na vyučovanie predmetu komunikačné zručnosti v strednej škole pre sluchovo postihnutých.

V súlade so SKKR, absolvent spojeného prvého a druhého stupňa ŠP (úroveň 7 SKKR) získa kvalifikáciu a bude kvalifikovaný na zamestnanie a povolanie  logopéd OZ alebo logopéd PZ na vyučovanie predmetov týkajúcich sa NKS (narušenej komunikačnej schopnosti).


Na základe Nariadenia vlády č. 296/2010 Slovenskej republiky o odbornej spôsobilosti na výkon zdravotníckeho povolania, spôsobe ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, sústave špecializačných odborov a sústave certifikovaných pracovných činností, v zmysle  § 53 ods.1 nadobudnutím vysokoškolského vzdelania druhého stupňa v magisterskom študijnom programe v študijnom odbore logopédia spĺňa odbornú spôsobilosť na výkon pracovných činností v zdravotníckom povolaní logopéd.


V rámci Rezortu práce, sociálnych vecí a rodiny sa logopéd uplatňuje na viacerých pozíciách v Centrách sociálnych služieb (CSS), Regionálnych  diagnosticko-poradenských centrách (RCA), Domovoch sociálnych služieb (DSS), či Centrách včasnej intervencie (CVI) ako odborný zamestnanec. Jeho pôsobenie upravuje okrem iného i zákon č. 448/2008 Z.z. o sociálnych službách, kde sa hovorí o Službe včasnej intervencie.


Partnerské organizácie

  • ESLA (European Speech and Language Therapy Association)
  • ELTE, Logopédiai és Fonetikai  Tanszék, Budapest
  • Varšavská univerzita, Fakulta psychológie
  • SAL (Slovenská asociáca logopédov)
  • Komora školských logopédov
  • SKIZP (Slovenská komora iných zdravotníckych  pracovníkov), Sekcia klinickej logopédie
  • Inštitút detskej reči, Bratislava
  • Centrum detskej reči,  Trnava
  • 2. neurologická klinika LFUK Bratislava
  • Foniatrické oddelenie, Univerzitná nemocnica Bratislava
  • Klinika plastickej chirurgie LFUK a UNB
  • LEVITA, Neurorehabilitačná nemocnica v Lehniciach.
  • SANOM,  špecializovaná nemocnica v odbore fyziatrie, balneológie a liečebnej rehabilitácie.
  • 3. neurologická klinika Lekárskej fakulty  Karlovej univerzity, Praha
  • Logopedické ambulancie v rámci celej Slovenskej republiky
  • Špeciálne školy pre deti s narušenou komunikačnou schopnosťou v rámci celej SR