Učiteľstvo histórie (v komb.)
Základné informácie o študijnom programe
Študijný odbor: 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: 2. (magisterský)
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
Jazyk výučby: slovenský
Rada študijného programu
prof. PhDr. Róbert Letz, PhD.
doc. PhDr. Miroslav Kamenický, CSc. (FM profesora)
prof. Pavol Matula, PhD.
doc. Mgr. Jaroslav Nemeš, PhD.
Mgr. Miriam Viršinská, PhD. (FM docenta)
Daniel Slovák (zástupca študentov)
Mgr. Barbora Ulrichová (zástupca zamestnávateľov)
Personálne zabezpečenie
prof. PhDr. Róbert Letz, PhD.
doc. PhDr. Miroslav Kamenický, CSc. (FM profesora)
prof. Pavol Matula, PhD.
doc. Mgr. Jaroslav Nemeš, PhD.
Mgr. Miriam Viršinská, PhD. (FM docenta)
Mgr. Ivana Dendys, PhD.
Mgr. Pavol Makyna, PhD.
Študijný poradca/ovia (tútor/i):
prof. Pavol Matula, PhD., matulafedu.uniba.sk
Študentský študijný radca pre študijný program:
Bc. Laura Turbová, turbova3uniba.skturbova3uniba.sk
Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:
prof. Pavol Matula, PhD., matulafedu.uniba.sk
Opis študijného programu
ZÁKLADNÁ ŠTRUKTÚRA ŠTUDIJ. PROGRAMU:
Študijný plán druhého stupňa ŠP učiteľstvo histórie v kombinácii svojou koncepciou nadväzuje na prvý stupeň štúdia, pričom ho organicky prehlbuje a rozvíja. Tento zámer je viditeľný tak v osvedčenej štruktúre predmetov ŠP – ich rozdelení do troch základných modulov – ako aj v obsahovom zameraní jednotlivých predmetov. Predovšetkým profilové (povinné i povinne voliteľné predmety) v podstatnej miere prispievajú k dosahovaniu cieľov stanovených v profile absolventa; moduly sú vytvorené tak, aby sa vzájomne prepájali a podmieňovali, pričom predmety dvoch povinne voliteľných skupín vo viacerých možných kombináciách organicky prehlbujú náplň povinných predmetov a spoločne vytvárajú tri súčasti štruktúry konzekventne určených požiadaviek prípravy budúcich plne kvalifikovaných učiteľov histórie: magisterský všeobecný učiteľský základ, aktuálna problematika vedeckej historiografie v slovenskom kontexte i v prehĺbených regionálnych a svetových štúdiách, teória a vyučovanie dejín ako prehĺbená reflexia teoretických súčastí didaktiky dejepisu i aktuálnych potrieb praxe. Do obsahu predmetov poslednej skupiny je implementovaná aj príprava študentov na prax.
Priamou a prirodzenou súčasťou študijného programu učiteľstvo histórie v kombinácii druhého stupňa je študijný program tzv. všeobecného učiteľského základu Pedagogickej fakulty pre mgr. štúdium, teda komponenty sociálnovedného, pedagogického a psychologického základu spoločného učiteľského odboru. Jeho opis je súčasťou príloh tohto akreditačného spisu. Obsah konkrétnych učiteľských študijných programov (dvojkombinácií) v rámci študijného odboru 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy sa vytvára kombináciou obsahu troch komponentov – Spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva (ďalej ako „učiteľský základ“ alebo „UZ“) a dvoch aprobácií.
Učiteľský kombinačný študijný program a učiteľstvo histórie a:
- anglického jazyka a literatúry
- španielskeho jazyka a literatúry
- talianskeho jazyka a literatúry
- výtvarná edukácia
- nemeckého jazyka a literatúry
- výchovy k občianstvu
- slovenského jazyka a literatúry
Študijný plán druhého stupňa učiteľstva histórie v kombinácii zároveň študentovi určuje (odporúča) jeho študijné cesty: t. j. časovú ako aj obsahovú postupnosť (nadväznosť) výučby jednotlivých predmetov a spôsobov výučby, informuje ho o formách hodnotenia študijných výsledkov a o jeho pracovnej záťaži vyjadrenej v kreditoch. Na základe definovaných pravidiel, v súlade s podmienkami študijného programu i v súlade so Študijným poriadkom Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave si študent zostavuje vlastný študijný plán. Študent si určuje svoj študijný plán na nasledujúce obdobie štúdia zápisom. Zapisuje si predmety v takej kreditovej hodnote a v takej skladbe povinných, povinne voliteľných a výberových predmetov, aby v kontrolnej etape štúdia mohol splniť podmienky na zápis do ďalšej časti štúdia. V akademickom roku, v ktorom študent plánuje riadne skončiť štúdium, si zapisuje predmety v takej kreditovej hodnote a v takej skladbe, aby ich úspešným absolvovaním splnil podmienky na riadne skončenie štúdia.
Študijný plán študijného programu 23685 učiteľstvo histórie v kombinácii Mgr. je tvorený tromi základnými modulmi – povinné predmety, povinne voliteľné predmety a výberové predmety, pričom rozdelenie predmetov do modulov ako prvé určuje a predznamenáva spôsob a cestu realizácie vytýčených cieľov vzdelávania. Sú hodnotené kreditmi. V študijnom pláne sú tiež vyznačené profilové predmety, ktoré zásadným spôsobom prispievajú k dosahovaniu cieľov a výstupov vzdelávania a k profilu absolventa. Študijný plán, ktorý je priložený v prílohe. poskytuje nasledujúce informácie:
⦁ počet kreditov – ktoré študent za každý modul (skupinu predmetov) potrebuje získať
⦁ predmety študijného plánu vrátane ich kreditov
⦁ vyznačené profilové predmety skupiny povinných predmetov:
Teória a metodika dejepisu
Seminár z teórie a metodiky dejepisu
Osobnosť v dejinách
Stredná Európa v stredoveku a novoveku
Stredná Európa v 19. storočí Všeobecné dejiny III.
Stredná Európa v 20. storočí
⦁ a zo skupiny povinne voliteľných predmetov skupiny A:
Vývoj školstva v Európe
Dejepisectvo pre učiteľov
Vyučovanie histórie v 21. storočí
⦁ zo skupiny povinne voliteľných predmetov skupiny B:
Osobnosti slovenských dejín 19. storočia
Vznik vývoj a rozpad sovietskeho bloku
Politické procesy v Československu po r. 1948
Slovenský politický exil v 20. storočí
Pomocné vedy historické pre učiteľov
MOBILITA:
Študenti v študijnom programe 23668 učiteľstvo histórie v kombinácii môžu využiť ponuku mobility na základe zmlúv, ktoré má Katedra histórie dlhodobo uzatvorené a vďaka ktorým môžu študenti vycestovať na študijný pobyt na zahraničnú univerzitu. Ročne priemerne vycestuje na mobilitu 1 – 3 študenti katedry.
Najviac využívaným mobilitným programom ŠP je Erasmus+ štúdium, v rámci ktorého je možné časť štúdia absolvovať v krajinách EÚ:
vo Francúzsku: (University of Paris 1 Panthéon Sorbonne), Paríž
v Poľsku: (Jagiellonian University , Institute of History), Krakov
v Slovinsku: University of Primorska, Koper, Faculty of Humanities
v Českej republike: v Brne, Masarykova univerzita v Brne, Pedagogická fakulta
Ústí nad Labem, Univerzita J.E. Purkyně, Pedagogická fakulta
Liberci, Technická univerzita, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická
SPÄTNÁ VÄZBA:
Študentské hodnotenia práce pedagógov prostredníctvom anonymných dotazníkov: sumarizácia za akad. rok 2020/2021:
Študenti hodnotili všetkých pedagógov katedry a v podstate všetky vyučované predmety. Číselné vyjadrenie spokojnosti s prácou pedagógov sa pri všetkých dotazníkoch pohybuje veľmi vysoko (od 1.0 – 1.06 - 1,09 ako najlepšie možného hodnotenia cez najčastejšie sa opakujúce hodnotenia na škále 1,36 po 1,97 po výnimočné 2,5). Študenti pravidelne (96 % vyjadrení všetkých dotazníkov v oboch semestroch) oceňujú tak profesionálny, ako aj osobnostný prístup pedagógov a relatívne konkrétne uvádzajú aj jeho príklady (najčastejšie: ovládanie predmetu, výborný spôsob podávania informácií, bezprostredný a rýchly prístup k zodpovedaniu žiadostí o dodatočné informácie, ochota pomôcť pri všetkých dodatočných ťažkostiach). Len veľmi výnimočne sa objavil názor o priveľkej náročnosti obsahu prednášok či predmetu alebo individuálne iná sťažnosť (občasné pretiahnutie dĺžky prednášok). Na druhej strane aj u takýchto pedagógov a pri takýchto hodnoteniach sa objavujú veľmi pozitívne vyjadrenie ku veľmi konkrétnym výsledkom ich práce so študentmi.
Požiadavky na uchádzačku/uchádzača
Študijné programy magisterského stupňa štúdia ponúkané PdF UK majú stanovené limity pre počty uchádzačov prijatých na základe výsledkov dosiahnutých počas bakalárskeho stupňa štúdia.
Podmienkou prijatia uchádzačov na štúdium v mgr. študijnom programe 23685 učiteľstvo histórie v kombinácii je ukončené štúdium v tomto bc. študijnom programe. Požadovaným dokladom o nadobudnutí vzdelania je doručená úradne overená kópia diplomu 1. stupňa bc. štúdia.
Absolvent bakalárskeho študijného programu je prijímaný na nadväzujúci magisterský študijný program v tom istom alebo príbuznom študijnom odbore alebo kombinácii študijných odborov (s konkrétnou špecializáciou študijného programu) a s prihliadnutím na kapacitné možnosti pracoviska, ktoré výučbu zabezpečuje. V prípade väčšieho záujmu uchádzačov o zvolený študijný program ako je plánovaný limit schválený AS PdF UK, bude spracované poradie prijatých uchádzačov na základe dosiahnutého váženého študijného priemeru za celé štúdium, ktorý je vypočítaný len z úspešne absolvovaných predmetov. Uchádzači sa prijímajú na vopred stanovený počet miest.
Profil absolventa
Úspešným absolvovaním druhého stupňa študijného programu 23685 učiteľstvo histórie v kombinácii študent získa titul magister (Mgr.) a kvalifikáciu zodpovedajúcu úrovni 7 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR). Dokladom o kvalifikácii je vysokoškolský diplom (2. stupeň), vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu.
Na základe Vyhlášky č. 1/2020 Z. z. Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, v zmysle §2, ods.1 a prílohy č. 1, absolvent druhého stupňa spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca. Po úspešnom absolvovaní druhého stupňa študijného programu učiteľstvo histórie v kombinácii sa uplatniteľnosť absolventov predpokladá v týchto povolaniach: učiteľ na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania, metodik pre výučbu konkrétnych predmetov a predmetových skupín, pracovník štátnej správy špecializovaný na oblasť výchovy a vzdelávania na základných a stredných školách, múzejný pedagóg
V súlade so SKKR, absolvent druhého stupňa ŠP (úroveň 7 SKKR) získa kvalifikáciu a bude kvalifikovaný na nasledujúce zamestnanie a povolanie:
- pedagogický zamestnanec – učiteľ druhého stupňa základnej školy
- pedagogický zamestnanec – učiteľ strednej školy
- múzejný pedagóg
Študijný program druhého stupňa je zameraný na získanie úplnej kvalifikácie na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii pedagogické povolania.
Kompetentnosti, vedomosti a zručnosti absolventa magisterského stupňa, vrátane prenositeľných spôsobilostí, získaných počas štúdia, umožňujú uplatniť sa v povolaniach vyžadujúcich primeranú úroveň komunikačných kompetencií a a vedomosti, zručnosti a kompetentnosti absolventa zodpovedajúce úrovni 7 Slovenského kvalifikačného rámca.
Uplatnenie absolventov
Na trhu práce sa absolvent uplatní ako plne kvalifikovaný učiteľ dejepisu na druhom stupni základnej školy, na strednej škole a ako múzejný pedagóg. Kvalifikovaný výkon povolania absolventa sa viaže najmä na profilové predmety (Teória a metodika dejepisu, Stredná Európa v stredoveku a novoveku, Stredná Európa v 19. storočí, Stredná Európa v 20. storočí, Osobnosť v dejinách, Štátne skúšky z histórie a didaktiky dejepisu ), doplnené o kombinácie povinne voliteľných predmetov z dvoch skupín, prostredníctvom ktorých absolvent nadobúda požadované vedomosti, zručnosti a kompetentnosť pre plný výkon uvedených povolaní.
Jeho kvalifikácia získaná úspešným absolvovaním tohto študijného programu však môže byť prínosom pre široké spektrum ďalších povolaní vyžadujúcich komunikačné schopnosti, štylistické zručnosti, profesionálne znalosti práce s písomnými dokumentmi, kritické rozlišovanie stupňa hodnovernosti získavaných údajov a dát.
Partnerské organizácie
- Slovenské národné múzeum
- Ústav pamäti národa
- Slovenské technické múzeum - Múzeum dopravy v Bratislave
- Gymnáziu Grosslingová 18, Bratislava
- Bilingválne gymnázium C. S. Lewisa, Bratislava
- Gymnázium Bilíkova, Bratislava
- Jagiellonian University , Institute of History, Krakov
- University of Primorska, Koper, Faculty of Humanities
- Masarykova univerzita v Brne, Pedagogická fakulta
- Ústí nad Labem, Univerzita J.E. Purkyně, Pedagogická fakulta
Rada študijného programu - pozvánky, zápisnice
Zapisnica zo zasadnutia RSP 15.3.2023
Zapisnica zo zasadnutia RSP 5.9.2023