Špeciálna pedagogika
Základné informácie o študijnom programe
Študijný odbor: 38. učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: druhý
Forma štúdia: denná/externá
Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
Jazyk výučby: slovenský
Rada študijného programu
prof. PaedDr. Darina Tarcsiová, PhD. (HZO)
doc. PaedDr. Terézia Harčaríková, PhD.
doc. PaedDr. Jana Lopúchová, PhD.
doc. PhDr. Alexandra Biščo Kastelová, PhD.
doc. Mgr. Dagmar Nemček, PhD.
doc. Mgr. Margita Schmidtová, PhD. (zástupca zamestnávateľov)
PaedDr. Jana Verešová, PhD. (zástupca zamestnávateľov)
Mgr. Silvia Neuwirthová (zástupca zamestnávateľov)
PaedDr. Karin Gažiová (zástupca zamestnávateľov)
Mgr. Daša Švecová (zástupca študentov)
Bc. Samuel Varga (zástupca študentov)
Bc. Richard Koiš (zástupca študentov)
Personálne zabezpečenie
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D
doc. Mgr. Mária Belešová, PhD.
doc. PhDr. Alexandra Biščo Kastelová, PhD.
PhDr. Katarína Cabanová, PhD.
doc. PaedDr. Jitka Derková, PhD.
doc. Mgr. Zuzana Fábry Lucká, PhD.
Mgr. Mária Fuchsová, PhD.
doc. PhDr. Mária Glasová, PhD.
doc. PhDr. Marián Groma, PhD.
doc. PaedDr. Ján Gunčaga, PhD.
doc. PaedDr. Terézia Harčaríková, PhD.
Mgr. Barbora Jaslovská, PhD.
PaedDr. Zuzana Juráneková, MBA
PhDr. Jana Jurášková, PhD.
doc. Mgr. Zlatica Jursová Zacharová, PhD.
JUDr. Marta Kečkéšová, PhD.
Mgr. Viktória Kevická, PhD.
PaedDr. Klaudia Korvínová, PhD.
prof. PaedDr. Dušan Kostrub, PhD.
doc. PaedDr. Jana Lopúchová, PhD.
doc. PhDr. Branislav Malík, CSc.
PaedDr. Lucia Minichová, PhD.
prof. PhDr. Erich Mistrík, CSc.
Mgr. Peter Ostradický, PhD.
PaedDr. Margaréta Osvaldová, PhD.
Mgr. Alexandra Partlová
prof. PhDr. Mária Potočárová, PhD.
PaedDr. Andrea Prečuchová Štefanovičová, PhD.
doc. PaedDr. Eva Severini, PhD.
PhDr. Mgr. Romana Schunová, PhD.
MUDr. Judita Slezáková, CSc.
PaedDr. Valéria Stašiaková
Ing. Mgr. Jozef Strakoš, PhD.
prof. PaedDr. Darina Tarcsiová, PhD.
Mgr. Kristína Tkáčová, PhD.
Mgr. Miroslava Tomášková, PhD.
Študijný poradca:
Mgr. Miroslava Tomášková, PhD., tomaskova@fedu.uniba.sk
Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:
Mgr. Miroslava Tomášková, PhD., tomaskova@fedu.uniba.sk
Koordinátori pre študentov so špecifickými potrebami
Študenti so zrakovým postihnutím + fakultný koordinátor:
doc. PaedDr. Jana Lopúchová, PhD.
tel.: 02/9015 9123, e-mail: lopuchovafedu.uniba.sk
Študenti so sluchovým postihnutím:
prof. PaedDr. Darina Tarcsiová, CSc.
tel.: 02/9015 9128, e-mail: tarcsiovafedu.uniba.sk
Študenti s telesným postihnutím a študenti s poruchami učenia:
doc. PaedDr. Terézia Harčaríková, PhD.
tel.: 02/9015 9121, e-mail: harcarikovafedu.uniba.sk
Opis študijného programu
Študijný program špeciálna pedagogika v magisterskom stupni štúdia vďaka počtu a zostave povinných, povinne voliteľných aj výberových predmetov umožňuje vysokú variabilitu študijných ciest v závislosti od záujmu študenta, od jeho možností, jeho pracovného výkonu, a od rozmanitosti jeho potrieb a prípadnej motivácie. Odporúčané študijné cesty sú súčasťou študijného plánu v prílohe.
Študijný program špeciálna pedagogika – II. stupeň (Mgr.) je koncipovaný tak, aby zabezpečil komplexnú pedagogickú, odbornú, didakticko-metodickú i metodologickú prípravu budúcich špeciálnych pedagógov – učiteľov a poradenských pracovníkov pre deti, žiakov a jednotlivcov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v špeciálnom aj inkluzívnom vzdelávaní a ich relevantnej špeciálnopedagogickej intervenčnej podpore. Disciplíny, ktoré sú v ňom zastúpené, prezentujú potrebné odborné informácie a údaje zo všeobecnej pedagogiky a didaktiky, špeciálnej pedagogiky, špecializácií špeciálnej pedagogiky i zo súvzťažných disciplín.
Štúdium v rámci študijného programu pozostáva z teoretických predmetov a praktických predmetov. Teoretické predmety sú realizované formou prednášok a seminárov, študenti v nich získajú poznatky z jednotlivých oblastí študijného programu, zároveň sa ich naučia analyzovať, syntetizovať a komparovať s poznatkami z predmetov spoločného pedagogicko-psychologického a metodologického komponentu, viažucich sa na intaktnú populáciu. Formou seminárov a cvičení sú realizované predmety praktického charakteru, v ktorých si majú študenti osvojiť aplikáciu teoretických poznatkov a získať zručnosti a spôsobilosti viažuce sa k edukačným aktivitám a k špecifikám výchovnej rehabilitácie, ako aj k súboru diagnostických a poradenských činností v populácii postihnutých detí, mládeže a dospelých.
Súčasťou študijného programu je špeciálnopedagogická prax v špeciálnopedagogických školách a inštitúciách, kde sú títo jednotlivci edukovaní ako v špecializovaných zariadeniach, tak aj v inkluzívnom prostredí, príp. v zariadeniach poskytujúcich komplexnú rehabilitáciu jednotlivcov so zdravotným znevýhodnením.
Študijný program je štruktúrovaný do troch komponentov.
Prvým z komponentov je pedagogicko-psychologický a metodologický komponent. Absolvovaním predmetov tohto komponentu študent môže získať 14 kreditov.
Druhým komponentom sú predmety spoločného špeciálnopedagogického základu. Absolvovaním predmetov tohto komponentu študent získa 28 kreditov. Všetky predmety v tomto komponente sú povinné.
Tretím komponentom magisterského študijného programu sú predmety jednotlivých špecializácií: špeciálnopedagogické poradenstvo, pedagogika mentálne a viacnásobne postihnutých, pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených, pedagogika sluchovo postihnutých, pedagogika zrakovo postihnutých, pedagogika jednotlivcov s poruchami učenia, správania a narušenou komunikačnou schopnosťou. Študent si vyberá dve z ponúkaných špecializácií. Študent v každej zo špecializácií získa 22 kreditov za povinnú časť predmetov.
Študijný program obsahuje aj povinne voliteľné predmety, za ktoré študent musí získať minimálne 8 kreditov z ponúkaných 16 kreditov.
Celý program je doplnený aj desiatimi výberovými predmetmi, za ktoré môže študent získať 20 kreditov a ktoré sú orientované najmä na využitie terapií v špeciálne pedagogike a predmety orientované na náhradné komunikačné formy.
V magisterskom stupni štúdia študenti absolvujú na základe zvolených špecializácií aj špeciálnopedagogickú prax v každej zo zvolených špecializácií. Rozsah špeciálnopedagogickej praxe je 26 hodín za každú prax, t.j. sumárne 2x26= 52 hodín praxe. Študijný program ponúka aj prax, ktorú si môže študent vybrať spomedzi povinne voliteľných predmetov – špeciálnopedagogická prax G-pedagogika intelektovo nadaných, tiež v rozsahu 26 hodín za semester.
Neoddeliteľnou súčasťou študijného plánu je aj obhajoba diplomovej práce (povinný predmet), štátne skúšky z povinných predmetov, ŠS z predmetov zvolených špecializácií, príp. voliteľná štátna skúška.
Požiadavky na uchádzačku/uchádzača
Základnou podmienkou prijatia na magisterské štúdium je absolvovanie študijného programu prvého stupňa (bakalárskeho študijného programu) v rovnakom alebo príbuznom študijnom programe alebo odbore. V prípade väčšieho záujmu uchádzačov o zvolený študijný program ako je plánovaný limit schválený AS PdF UK bude spracované poradie prijatých na základe váženého študijného priemeru za celé bakalárske štúdium I. stupňa, vypočítaného len z absolvovaných predmetov, vrátane štátnej skúšky.
Absolventi Pedagogickej fakulty UK Bc. štúdia špeciálnej pedagogiky môžu byť prijatí bez prijímacích pohovorov. Poradie úspešnosti uchádzačov bude vytvorené na základe dosiahnutého váženého študijného priemeru v bakalárskom stupni štúdia.
Absolventi študijného programu špeciálna pedagogika (bc. stupeň) z iných pedagogických fakúlt vykonajú diferenčné prijímacie skúšky z predmetov:
- písomný test zo špeciálnej pedagogiky,
- písomný test z predmetov, ktoré budú závisieť od zvolených dvoch špecializácií.
Absolventi bc. štúdia v príbuzných študijných programoch (napr. predškolská inkluzívna pedagogika, liečebná pedagogika, sociálna pedagogika) môžu byť prijatí len na základe vykonania rozdielových prijímacích skúšok a ďalších podmienok vypísaných vysokou školou.
Uchádzači, ktorí si zvolia špecializáciu pedagogika sluchovo postihnutých sú povinní absolvovať praktickú skúšku, ktorej cieľom je posúdiť:
- obsahovú a formálnu stránku hovoreného jazyka,
- predpoklady pre zvládnutie manuálnych foriem komunikácie.
Praktická skúška bude prebiehať pred prijímacou komisiou, ktorej členmi sú odborníci v danej oblasti.
Profil absolventa
Absolvent študijného programu Špeciálna pedagogika (2. stupeň) disponuje hlbokým vedeckým poznaním v profilovej problematike, získava prierezové a hlboké vedomosti zo špeciálnej pedagogiky ako integrovaného vedného odboru, ako aj o jej jednotlivých špecializáciách.
Všetci úspešní absolventi 2.stupňa študijného programu Špeciálna pedagogika dokážu interpretovať špeciálno-pedagogické javy a procesy prostredníctvom vedeckého jazyka, ovládajú teoreticko- filozofické východiská, ktoré sú potrebné pre určovanie cieľov. Ovládajú metódy, metodiky a techniky špeciálnopedagogickej diagnostiky, prognostiky a poradenstva a vedia samostatne realizovať diagnostický a poradenský proces. Ovládajú špeciálne metódy edukácie postihnutých, vedia ich komparovať, analyzovať. Ovládajú obsahovú aj procesuálnu stránku procesu výchovnej rehabilitácie postihnutých. Zároveň sú schopní interpretovať špeciálno-pedagogické javy a procesy, teoreticky aj prakticky ovládajú komunikačné systémy postihnutých a možnosti ich využívania v procese edukácie a výchovnej rehabilitácie ako aj v bežnom spoločenskom a pracovnom živote.
V oblasti praktických zručností absolvent študijného programu špeciálna pedagogika 2. stupňa získava schopnosti realizovať edukačný proces s postihnutými v rôznych organizačných jednotkách. Na základe poznatkov z diagnostiky si vie zvoliť adekvátne edukačné metódy vo vzťahu ku konkrétnym diagnostikám žiakov, zvoliť a aplikovať adekvátne metodiky jednotlivých vyučovacích predmetov. Ovláda rozličné formy komunikácie postihnutých a tie využíva na základe individuálnych potrieb jednotlivých žiakov. Je pripravovaný aj pre koncipovanie špeciálnych edukačných, korekčných a stimulačných programov. Absolvent je spôsobilý pre komplexnú diagnostickú, edukačnú a komplexnú edukačno-rehabilitačnú prácu (edukácia, diagnostika, korekcia, stimulácia, kompenzácia, reedukácia, pedagogické terapie, poradenské intervencie) v špeciálnych školách, triedach, pri individuálnom (domácom) vyučovaní, v inkluzívnom vzdelávaní, v zariadeniach sociálnych služieb a v zariadeniach špeciálnopedagogického alebo psychologického poradenstva. Je teoreticky a prakticky pripravený na dosahovanie pozitívnych zmien vo vývine vzdelanosti a vychovanosti detí a mládeže so špeciálnymi edukačnými potrebami. Je teoreticky a prakticky pripravený pre tímovú prácu v rámci komplexnej rehabilitačnej starostlivosti a pre spoluprácu s rodinou a rôznymi odborníkmi.
Absolvent študijného programu Špeciálna pedagogika (2. stupeň) disponuje hlbokým vedeckým poznaním v profilovej problematike, získava prierezové a hlboké vedomosti zo špeciálnej pedagogiky ako integrovaného vedného odboru, ako aj o jej jednotlivých špecializáciách.
Ide o špecializácie pedagogika mentálne a viacnásobne postihnutých, pedagogika zrakovo postihnutých, pedagogika sluchovo postihnutých, pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených, pedagogika viacnásobne postihnutých, pedagogika osôb s poruchami učenia, správania, s narušenou komunikačnou schopnosťou, s poruchami autistického spektra, pedagogika osôb s intelektovým nadaním a špecializácie špeciálnopedagogické poradenstvo. Celá príprava je charakteristická tým, že mimoriadny dôraz sa kladie na teóriu a prax špeciálnej edukácie, špeciálneho vzdelávania, špeciálnopedagogickej diagnostiky a poradenstva, čím je tento stupeň prípravou pre profesiu učiteľa primárneho, sekundárneho vzdelávania detí, žiakov a jednotlivcov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktoré sú dôsledkom rozličných kategórií zdravotných znevýhodnení a rôznych vekových skupín. Rovnako je tento stupeň prípravou pre profesiu školského špeciálneho pedagóga, odborného zamestnanca v kategórií špeciálneho pedagóga (poradenského špeciálneho pedagóga a terénneho špeciálneho pedagóga) detí, žiakov a jednotlivcov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktoré sú dôsledkom rozličných kategórií zdravotných znevýhodnení a rôznych vekových skupín .
Absolvent druhého stupňa vysokoškolského štúdia špeciálnej pedagogiky je spôsobilý pre riešenie zložitých problémov v oblasti špeciálnej edukácie, špeciálnopedagogickej diagnostiky a poradenstva v rámci zvolených špecializácií. Ovláda etiológiu a symptomatológiu postihnutí, narušení a ohrození so zreteľom na interpretáciu špeciálnopedagogických javov a procesov. Teoreticky a prakticky ovláda metódy diagnostiky a výskumu, vie aplikovať metódy výchovnej rehabilitácie a špeciálnej edukácie s osobitným zreteľom na príslušné špeciálne didaktiky a v príslušnej špecializácii na diagnostickú a poradenskú činnosť. Vie účinne usmerňovať a pomáhať rodičom a ostatným zúčastneným odborníkom pri riešení výchovných a vzdelávacích problémov a pri úsilí dosahovať vyššiu efektívnosť. Je pripravovaný aj pre samostatné odborné a kvalifikované koncipovanie špeciálnych edukačných, korekčných a stimulačných programov.
Tento stupeň je určený pre prípravu učiteľov špeciálnych škôl, učiteľov inkluzívneho vzdelávania žiakov a študentov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (školský špeciálny pedagóg) alebo poradenských pracovníkov v rámci systému špeciálnopedagogického poradenstva. Študijný program si študent individuálne zostavuje buď ako kombináciu dvoch učiteľských špeciálnopedagogických špecializácií alebo kombináciu učiteľského špeciálnopedagogického zamerania so špeciálnopedagogickým poradenstvom.
Všetci úspešní absolventi 2.stupňa študijného programu Špeciálna pedagogika dokážu interpretovať špeciálno – pedagogické javy a procesy prostredníctvom vedeckého jazyka, ovládajú teoreticko – filozofické východiská, ktoré sú potrebné pre určovanie cieľov. Ovládajú metódy, metodiky a techniky špeciálnopedagogickej diagnostiky, prognostiky a poradenstva a vedia samostatne realizovať diagnostický a poradenský proces. Ovládajú špeciálne metódy edukácie postihnutých, vedia ich komparovať, analyzovať. Ovládajú obsahovú aj procesuálnu stránku procesu výchovnej rehabilitácie postihnutých. Zároveň sú schopní interpretovať špeciálno - pedagogické javy a procesy, teoreticky aj prakticky ovládajú komunikačné systémy postihnutých a možnosti ich využívania v procese edukácie a výchovnej rehabilitácie ako aj v bežnom spoločenskom a pracovnom živote.
V oblasti praktických zručností absolvent študijného programu špeciálna pedagogika 2. stupňa získava schopnosti realizovať edukačný proces s postihnutými v rôznych organizačných jednotkách. Na základe poznatkov z diagnostiky si vie zvoliť adekvátne edukačné metódy vo vzťahu ku konkrétnym diagnostikám žiakov, zvoliť a aplikovať adekvátne metodiky jednotlivých vyučovacích predmetov. Ovláda rozličné formy komunikácie postihnutých a tieto využíva na základe individuálnych potrieb jednotlivých žiakov. Je pripravovaný aj pre koncipovanie špeciálnych edukačných, korekčných a stimulačných programov. Absolvent je spôsobilý pre komplexnú diagnostickú, edukačnú a komplexnú edukačno-rehabilitačnú prácu (edukácia, diagnostika, korekcia, stimulácia, kompenzácia, reedukácia, pedagogické terapie, poradenské intervencie) v špeciálnych školách, triedach, pri individuálnom (domácom) vyučovaní, v inkluzívnom vzdelávaní, v zariadeniach sociálnych služieb a v zariadeniach špeciálnopedagogického alebo psychologického poradenstva. Je teoreticky a prakticky pripravený na dosahovanie pozitívnych zmien vo vývine vzdelanosti a vychovanosti detí a mládeže so špeciálnymi edukačnými potrebami. Je teoreticky a prakticky pripravený pre tímovú prácu v rámci komplexnej rehabilitačnej starostlivosti a pre spoluprácu s rodinou a rôznymi odborníkmi.
Z hľadiska súladu so zákonom č. 138/2019 Z. z. Zákon o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a s vyhláškou č. 1/2020 Z. z. - o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov je absolvent pripravený samostatne odborne kvalifikovane pracovať na pozíciách pedagogických zamestnancov v kategóriách a podkategóriách:
- pedagogický zamestnanec v kategórii učiteľ školy a školského zariadenia pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
- učiteľ prvého stupňa základnej školy pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
- učiteľ druhého stupňa základnej školy pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
- učiteľ praktickej školy,
- školský špeciálny pedagóg,
- odborný zamestnanec v kategórii špeciálny pedagóg,
- terénny špeciálny pedagóg.
V súlade so stratégiou inkluzívneho vzdelávania v SR je absolvent spôsobilý byť plnohodnotným členom školského podporného tímu v zmysle školského zákona (inkluzívneho vzdelávacieho a podporného tímu).
Uplatnenie absolventov
Úspešným absolvovaním druhého stupňa študijného programu špeciálna pedagogika študent dosiahne vysokoškolské vzdelanie II. stupňa (767) v akademicky orientovanom magisterskom študijnom programe vysokých škôl, získa titul magister (Mgr.) a kvalifikáciu zodpovedajúcu úrovni 7 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR). Dokladom o kvalifikácii je vysokoškolský diplom (2. stupeň), vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu.
Na základe zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a vyhlášky č. 1/2020 Z. z. Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov:
- v zmysle §1 vyhlášky č. 1/2020, ods.1 a Prílohy č. 8, absolvent druhého stupňa spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii školský špeciálny pedagóg
- v zmysle §1 vyhlášky č. 1/2020, ods.2 a Prílohy č. 1, absolvent druhého stupňa spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogických zamestnancov v školách a školských zariadeniach pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v kategórii učiteľ
- v zmysle §1 vyhlášky č. 1/2020, ods.3 a Prílohy č. 11, absolvent druhého stupňa spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti odborného zamestnanca v kategórii špeciálny pedagóg a terénny špeciálny pedagóg
V súlade so SKKR, absolvent druhého stupňa ŠP (úroveň 7 SKKR) získa kvalifikáciu a bude kvalifikovaný na nasledujúce zamestnanie a povolanie:
- pedagogický zamestnanec v kategórii školský špeciálny pedagóg
- pedagogický zamestnanec v školách a školských zariadeniach pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v kategórii učiteľ
- odborný zamestnanec v kategórii špeciálny pedagóg a terénny špeciálny pedagóg
Kompetentnosti, vedomosti a zručnosti absolventa magisterského stupňa, vrátane prenositeľných spôsobilostí získaných počas štúdia, umožňujú uplatniť sa v povolaniach vyžadujúcich primeranú úroveň komunikačných kompetencií, vedomostí, zručností a kompetentností uvedených zamestnaní a povolaní zodpovedajúce úrovni 7 Slovenského kvalifikačného rámca.
Kvalifikácia získaná absolvovaním druhého stupňa študijného programu Špeciálna pedagogika a výstupy vzdelávania napĺňajú sektorovo-špecifické odborné očakávania na výkon povolaní, na ktoré ŠP absolventov prioritne pripravuje. Absolvovaním druhého stupňa študijného programu Špeciálna pedagogika sa na trhu práce absolvent uplatní ako:
- Pedagogický zamestnanec – školský špeciálny pedagóg
- Pedagogický zamestnanec – učiteľ MŠ pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- Pedagogický zamestnanec – učiteľ 1. stupňa ZŠ pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- Pedagogický zamestnanec – učiteľ 2. stupňa ZŠ pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- Pedagogický zamestnanec – učiteľ praktickej školy a učiteľ odborného učilišťa
- Pedagogický zamestnanec – učiteľ strednej školy pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- Odborný zamestnanec – špeciálny pedagóg a terénny špeciálny pedagóg
Partnerské organizácie
Zoznam partnerských/cvičných škôl sa pravidelne aktualizuje. Pedagogická fakulta UK/katedra špeciálnej pedagogiky má zmluvu o spolupráci napr. s nasledujúcimi školami/zariadeniami, v ktorých študenti študijného programu špeciálna pedagogika realizujú špeciálnopedagogické praxe:
- Základná škola Dr. Ivana Dérera, Jelenia 16, 811 05 Bratislava
- Zariadenie sociálnych služieb ROSA, Dúbravská cesta 1, 845 29 Bratislava
- Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Cyprichova 42, 831 05 Bratislava
- DSS Rozsutec, Furmanská 4, 841 03 Bratislava
- PRIMA n.o., Banšelova 3988/4, 821 04 Bratislava
- Spojená škola internátna, Československej armády 183/1, 967 01 Kremnica
- DSS Andreasn.o., Galandova 7, 811 06 Bratislava
- Spojená škola internátna, Nám. Štefana Kluberta 2, Levoča
- SŠ Pavla Sabadoša internátna, Duklianska 2, 080 01 Prešov
- Spojená škola internátna, Karola Supa 48, 984 03 Lučenec
- Centrum sociálnych služieb prof. K. Matulaya pre deti a dospelých, Lipského 13, 841 01 Bratislava
- DSS pre deti a dospelých, Javorinská 7a, 811 03 Bratislava
- Centrum sociálnych služieb Sibírka, Sibírska 69, 831 02 Bratislava
- Spojená škola internátna, Vlastenecké nám. 1, 851 01 Bratislava
- Spojená škola, Beethovenova 27, 917 08 Trnava
- Základná škola s materskou školou pri Zdravorníckom zariadení, Dolný Smokovec 70, 059 81 Vysoké Tatry
- Spojená škola internátna, M.R.Štefánika 323/1, 914 01 Trenčianska Teplá
- Špeciálna základná škola, Mládežnícka 3, 977 03 Brezno
- DSS Plavecké Podhradie, č. 19, 906 36 Plavecké Podhradie
- Spojená škola, Opatovská cesta 101, 040 01 Košice
- Základná škola s materskou školou pre deti a žiakov so sluchovým postihnutím internátna, Drotárska cesta 48, 811 04 Bratislava
- DSS pre deti a dospelých INTEGRA, Tylova 21, 831 04 Bratislava
- Organizácia muskulárnych dystrofikov v SR, Vrútocká 8, 821 04 Bratislava
- Základná škola Rohožník, č. 399, 906 38 Rohožník
- Spojená škola, Školská 5, 968 01 Nová Baňa
- Špeciálna základná škola, Zvolenská cesta 59, 984 01 Lučenec
- Základná škola s materskou školou, Borodáčova 2, 821 03 Bratislava
- Základná škola, Prokofievova 5, 851 01 Bratislava
- Spojená škola internátna, Hrdličkova 17, 833 20 Bratislava
- Základná škola, Turnianska 10, 851 07 Bratislava
- Autistické centrum Andreasn.o., Galandova 7, 811 06 Bratislava
- Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, Brnianska 47, 811 04 Bratislava
- Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, Švabinského 7, 851 01 Bratislava
- Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, Vajnorská 98/D, 831 04 Bratislava
- Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, Fedákova 1943/3, 841 02 Bratislava
- Spojená škola, Mokrohájska 3, 844 13 Bratislava
- Spojená škola, Dúbravská cesta 1, 845 25 Bratislava
Študenti v študijnom programe Špeciálna pedagogika môžu využiť ponuku realizovať špeciálnopedagogickú prax aj v rámci študentskej mobility Erasmus+ v týchto krajinách Európskej únie:
Krajina: Názov univerzity/fakulty, mesto
- Česká republika, Karlova Univerzita, Pedagogická fakulta, Praha
- Česká republika, Univerzita Jana Amosa Komenského Praha, Praha
- Česká republika, Masarykova Univerzita, Pedagogická fakulta, Brno
- Česká republika, Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Olomouc
- Česká republika, Juhočeská univerzita v Českých Budějoviciach, Pedagogická fakulta, České Budějovice
- Fínsko, Jyväskylská univerzita, Fakulta pedagogiky a psychológie, Jyväskylä
- Maďarsko, Univerzita Loránda Eötvöse, Fakulta liečebnej pedagogiky, Budapešť
- Nemecko, Humboldtova univerzita v Berlíne, Fakulta kultúry, sociálnych vied a pedagogiky, Berlín
- Nemecko, Ludwig Maximilians Univerzita Mníchov, Fakulta psychológie a pedagogiky, Mníchov
- Nemecko, Technická univerzita, Fakulta rehabilitačných vied, Dortmund
- Poľsko, Pedagogická univerzita Krakow, Fakulta pedagogiky a psychológie, Krakov
- Poľsko, Jagelovská univerzita, Filozofická fakulta, Krakov
Dokumenty - VTC, VUPCH
- Bisco_Kastelova_VUPCH_SK.pdf
- Harcarikova_VUPCH_SK.pdf
- Lopuchova_VUPCH_SK.pdf
- Tarcsiova_VUPCH_SK.pdf
- VTC_Bisco_1_bc_mgr_phd_PdF.pdf
- VTC_Bisco_2_bc_mgr_phd_PdF.pdf
- VTC_Bisco_3_bc_mgr_phd_PdF.pdf
- VTC_Bisco_4_bc_mgr_phd_PdF.pdf
- VTC_Bisco_5_bc_mgr_phd_PdF.pdf
- VTC_Harcarikova_1_bc_mgr_phd_PdF.pdf
- VTC_Harcarikova_2_bc_mgr_phd_PdF.pdf
- VTC_Harcarikova_3_bc_mgr_phd_PdF.pdf
- VTC_Harcarikova_4_bc_mgr_phd_PdF.pdf
- VTC_Harcarikova_5_bc_mgr_phd_PdF.pdf
- VTC_Lopuchova_1_bc_mgr_PdF.pdf
- VTC_Lopuchova_2_bc_mgr_PdF.pdf
- VTC_Lopuchova_3_bc_mgr_PdF.pdf
- VTC_Lopuchova_4_bc_mgr_PdF.pdf
- VTC_Lopuchova_5_bc_mgr_PdF.pdf
- VTC_Tarcsiova_1_mgr_PdF.pdf
- VTC_Tarcsiova_2_mgr_PdF.pdf
- VTC_Tarcsiova_3_mgr_PdF.pdf
- VTC_Tarcsiova_4_mgr_pdF.pdf
- VTC_Tarcsiova_5_mgr_PdF.pdf
- VTC_Nemcek_bc_mgr_1.pdf
- VTC_Nemcek_bc_mgr_2.pdf
- VTC_Nemcek_bc_mgr_3.pdf
- VTC_Nemcek_bc_mgr_4.pdf
- VTC_Nemcek_bc_mgr_5.pdf
- Nemcek_VUPCH_SK.pdf