Pedagogická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Výtvarná edukácia (v komb.)

Základné informácie o študijnom programe

Študijný odbor: 38. učiteľstvo a pedagogické vedy

Stupeň štúdia: druhý (Mgr.)

Forma štúdia: denná

Štandardná dĺžka štúdia: dva roky

Jazyk výučby: slovenský jazyk

 


Rada študijného programu

prof. PaedDr. Daniela Valachová, PhD. (HZO)

doc. Mgr. art.  Xénia Bergerová, ArtD. (ZO) (univerzitný profesor)

Mgr. art. Martin Ševčovič, ArtD. (ZO) (univerzitný docent)

Mgr. Bianka Katreníková, zástupkyňa študentskej časti

Mgr. Jana Razgyelová, zástupkyňa  zamestnávateľa

Mgr. Miloslava Borošová Michalcová, PhD., zástupkyňa  zamestnávateľa

Personálne zabezpečenie

prof. PaedDr. Daniela Valachová, PhD.

doc. Mgr. art. Xénia Bergerová, ArtD.(univerzitný profesor)

Mgr. art. Martin Ševčovič, ArtD., (univerzitný docent)

doc. PhDr. Magdaléna Kvasnicová, PhD.

Mgr. art. Natália Okolicsányiová, ArtD.

Mgr. art. Anabela Sládek, ArtD.

Mgr. Miroslava Repiská, PhD. 

Mgr. art. et. Martina Šimkovičová, ArtD.

Mgr. art. Karin Patúcová-Lunterová, ArtD.


Študijný poradca/ovia (tútor/i):  
prof. PaedDr. Daniela Valachová, PhD., valachovafedu.uniba.sk, tútor pre magisterské štúdium


Študentský študijný radca pre študijný program:  

Bc. Bianka Pokusová, pokusova5uniba.sk

Bc. Daniela Bödová, bodova30uniba.sk

 

Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:

Mgr. art. Natália Okolicsányiová, ArtD., okolicsanyiovafedu.uniba.sk

Opis študijného programu

Študijný plán študenta určuje časovú (odporúčané študijné cesty) ako aj  obsahovú postupnosť predmetov (nadväznosť predmetov a ich obsahu), spôsob výučby, formy hodnotenia študijných výsledkov, pracovnú záťaž vyjadrenú v kreditoch. Študijný plán si študent zostavuje na základe jasne definovaných pravidiel v súlade s podmienkami študijného programu a v súlade so Študijným poriadkom Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Študent si určuje svoj študijný plán na nasledujúce obdobie štúdia zápisom. Zapisuje si predmety v takej kreditovej hodnote a v takej skladbe (povinné predmety, povinne voliteľné predmety a výberové predmety), aby v kontrolnej  etape štúdia mohol splniť podmienky na zápis do ďalšej časti štúdia. V akademickom roku, v ktorom študent plánuje riadne skončiť štúdium, si zapisuje predmety v takej kreditovej hodnote a v takej skladbe, aby ich úspešným absolvovaním splnil podmienky na riadne skončenie štúdia. 

Študijný plán študenta zahŕňa skladbu predmetov v skupine povinných predmetov, povinne voliteľných predmetov a výberových predmetov.
Študijný plán obsahuje skupinu povinných predmetov, celkom 10 predmetov, ktoré sú zároveň profilovými predmetmi, študent získa celkom 32 kreditov. V povinných predmetoch sú zaradené dva predmety zaoberajúce sa teóriu a filozofiu vizuálneho umenia a súčasného vizuálneho umenia.  Sú tu zaradené aj predmety na maliarsku, sochársku tvorbu, grafiku a ilustráciu a intermédia. Dva predmety sú zamerané na výtvarnú pedagogiku. V skupine povinných a profilových predmetoch sú zaradené dva predmety štátnej skúšky a to štátna skúška z didaktiky výtvarnej výchovy a štátna skúška z dejín umenia, výtvarnej teórie, technológií a techník. Študent v skupine povinne voliteľných predmetov musí získať minimálne 10 kreditov.

V skupine povinne voliteľných predmetov je zaradených celkom 10 predmetov, z toho je šesť profilových predmetov. Profilovými predmetmi v skupine povinne voliteľných predmetov sú predmety zamerané na súčasné umenie v strednej Európe, jeden predmet zameraný na výtvarné projekty. Profilovými predmetmi sú aj predmety zamerané na súčasné podoby maľby, grafické presahy, vizuálnu komunikáciu a digitálny obraz. Povinne voliteľnými premetmi sú aj predmety zamerané na arteterapiu, objekt a šperk, intermediálnu tvorbu a tvorivé laboratórium v krajine. 
Študijný program obsahuje aj skupinu výberových premetov, ktorých je celkom 8 a v rámci nich má možnosť študent rozvíjať si svoje výtvarné preferencie a záujmy z oblasti študijného programu. Študent môže získať maximálne 14 kreditov.

Jednotlivé súčasti študijného programu na seba nadväzujú, zároveň poskytujú študentovi možnosti voľby a tvorby vlastnej študijnej cesty. 
Študijný program je špecifický svojím obsahovým zameraním a možnosťami sebarealizácie študentov. Zároveň študijný program poskytuje priestor na štúdium študentov so špecifickými výchovno-vzdelávacími potrebami, teda pokrýva aj inkluzívnu filozofiu vzdelávania
Študijný program vďaka počtu a zostave povinne voliteľných predmetov umožňuje vysokú variabilitu študijných ciest v závislosti od záujmu študenta a od rozmanitosti jeho potrieb a prípadnej motivácie. Odporúčané študijné cesty sú súčasťou študijného plánu.
Počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia: 120 kreditov zo všetkých komponentov štúdia, všeobecný základ 40 kreditov, jedna aprobácia 40 kreditov a druhá aprobácia 40 kreditov.

Študijný program v druhom stupni štúdia s názov výtvarná edukácia v kombinácii je zostavený tak, aby študent mohol získať príslušný počet kreditov, celkovo 120 kreditov. Z toho je za aprobáciu výtvarná edukácia v kombinácii potrebné získať 40 kreditov:

  • v aprobácii výtvarná edukácia v kombinácii je potrebné získať v povinných predmetoch 32 kreditov,
  • v povinne voliteľných predmetoch je potrebné získať minimálne 10 kreditov,
  • skupina výberových predmetov je v študijnom programe v aprobácii výtvarná edukácia v kombinácii zostavená tak, aby si študent mohol rozvíjať svoje osobné preferencie a možnosť rozvíjať si svoje spôsobilosti a záujmy, študent môže v uvedenej skupine získať maximálne  16 kreditov, ktoré netvoria súčasť potrebných kreditov na riadne skončenie štúdia ani časti štúdia,
  • záverečná práca, ktorou je v uvedenom programe diplomová práca je formálne zaradená vo všeobecnom základe, avšak študijný program výtvarná edukácia v kombinácii má špecifiká, vyplývajúce s obsahového zamerania programu,
  • pedagogická prax tvorí neoddeliteľnú súčasť študijného programu, je zaradená vo všeobecnom základe a má dve súčasti a je potrebné za ne získať celkom 4 kredity

Špecifiká záverečnej práce – diplomová  práca v študijnom programe výtvarná edukácia v kombinácii:

  • v diplomovej práci študent všeobecne preukazuje schopnosť spracovať vybranú tému na úrovni vedeckej štúdie s reprezentatívnym výberom literatúry,
  • v rámci špecifík študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii sa diplomová  práca zameriava na spracovanie témy v teoretickej oblasti, didaktickej alebo výskumnej oblasti a v umeleckom realizačnom výstupe,
  • študent má právo formálnu stránku diplomovej práce primerane prispôsobiť zámeru, môže spracovávať teoretickú prácu s návrhom na výtvarno-didaktické uplatnenie v školskej výtvarnej výchove, alebo teoreticko-výskumnú prácu bez umeleckého realizačného výstupu

Špecifiká obhajoby záverečnej práce – obhajoba diplomovej práce v študijnom programe výtvarná edukácia v kombinácii má špecifiká vyplývajúce s charakteru a obsahového zamerania programu:

  • obhajoba diplomovej práce patrí medzi štátne skúšky,
  • obhajoba diplomovej práce je kolokviálnou skúškou, kde študent preukazuje svoje vedomosti a kompetentnosti v súvislosti s témou diplomovej práce a zároveň aj kontext na špecifiká študijného programu,
  • študent počas obhajoby preukazuje schopnosť na požadovanej úrovni formulovať svoje vedomosti tiež v šírke obsahu a profilu magisterského štúdia,
  • v prípade obhajoby diplomovej práce pozostávajúcej z výtvarného realizačného výstupu, preukazuje týmto svoje zručnosti a vedomosti v médiu, v ktorom je realizovaná táto súčasť diplomovej záverečnej práce.

Študijný program sa realizuje v priestoroch Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, predmety pedagogickej praxe sa uskutočňujú aj v priestoroch cvičných škôl. Katedra výtvarnej výchovy, zabezpečujúca ŠP výtvarná edukácia v kombinácii sídli na Šoltésovej 4, v Bratislave.
V študijnom programe výtvarná edukácia v kombinácii sú zaradené predmety pedagogickej praxe, na ktorých zabezpečovaní participujú učitelia základných a stredných škôl rôzneho typu a zamerania, v spolupráci so zmluvnými partnermi fakulty využívaných aj pre ďalšie existujúce študijné programy. Cviční učitelia zabezpečujú praktickú časť vzdelávacej činnosti, ktorá sa viaže na školské prostredie. 
Úspešným absolvovaním druhého stupňa študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii študent získa titul magister (Mgr.) a kvalifikáciu zodpovedajúcu úrovni 7 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR). Dokladom o kvalifikácii je vysokoškolský diplom (2. stupeň), vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu.
Kvalifikácia získaná absolvovaním druhého stupňa študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii a výstupy vzdelávania napĺňajú sektorovo-špecifické odborné očakávania na výkon povolaní, na ktoré ŠP absolventov prioritne pripravuje, a to:

  • absolvent má všeobecné vedomosti z oblasti didaktických kategórií na úrovni hodnotenia výchovno-vzdelávacieho procesu,
  • absolvent má odborné a metodologické vedomosti z výtvarno-pedagogických oblastí odboru a odborovej praxe, slúžiace ako základ pre inovácie a originalitu v edukačnej praxi,
  • absolvent vie navrhovať a hodnotiť riešenia metodických, odborných, umeleckých, praktických problémov z výtvarno-pedagogických  oblastí odboru a odborovej  praxe,
  • vie formulovať odporúčania pre rozvoj vednej oblasti výtvarnej pedagogiky,
  • vie stanovovať vedecké  predpoklady riešenia problémov v oblasti výtvarno-umeleckého kontextu študijného programu,
  • absolvent vie navrhnúť riešenia metodických, odborných, umeleckých, praktických problémov z výtvarno-pedagogických oblastí odboru a odborovej  praxe,
  • absolvent vytvára návody, projekty realizácie a hodnotiace postupy k činnostiam v oblasti výtvarno-umeleckého kontextu študijného programu,
  • absolvent sa vyznačuje vysokým stupňom samostatnosti a predvídavosti v známom aj neznámom prostredí realizácie výtvarnej edukácie,
  • vyznačuje sa iniciatívnosťou a zodpovednosťou za riadenie práce pracovného tímu v rámci výtvarnej edukácie,
  • absolvent sa vyznačuje inovatívnym, tvorivým myslením a odbornou prezentáciou výsledkov vlastného štúdia alebo praxe

Univerzita Komenského má možnosť vysielať študentov do zahraničia s cieľom štúdia alebo stáže v rámci svojich partnerstiev (Utrecht Network, SYLFF, niektoré bilaterálne zmluvy), na 63 zahraničných univerzít vo vyše 30 krajinách v Európe aj mimo nej. Ešte širšie možnosti pokrývajúce prakticky celý svet existujú v rámci iných schém, najmä v rámci programu Erasmus+ a aktivít zastrešených MŠVVŠ SR, realizovaných prostredníctvom SAIA.
Katedra výtvarnej výchovy dlhodobo uzatvorené a vďaka ktorým môžu študenti vycestovať na študijný pobyt na zahraničnú univerzitu. Ročne priemerne vycestuje na mobilitu 1 - 2 študenti katedry. 

ŠTUDIJNÝ PLÁN

Požiadavky na uchádzačku/uchádzača

Podmienkou prijatia uchádzačov na magisterské štúdium v študijnom programe výtvarná edukácia v kombinácii je ukončené bakalárske štúdium v totožnom alebo príbuznom študijnom programe. Požadovaným dokladom o nadobudnutí  vzdelania je doručená úradne overená kópia diplomu o ukončení vysokoškolského štúdia prvého stupňa.  Uchádzači sú prijímaní na základe prijímacej skúšky. Podmienky prijatia sú:

  • uchádzač o magisterské štúdium musí mať úspešne ukončený bakalársky stupeň štúdia v danom študijnom programe,
  • úspešné absolvovanie prijímacej skúšky

Prijímacou skúškou má uchádzač preukázať vážny záujem o študijný odbor a študijný program, úroveň a hĺbku vedomostí, zručností a tvorivej invencie pre štúdium náročného študijného programu.   Prijímacia skúška bude pozostávať z:

  • písomnej skúšky, ktorá má formu testu, zameraného na zistenie stavu vedomostí a všeobecný prehľad uchádzača v oblasti výtvarného umenia a kultúry,
  • talentovej skúšky, ktorá pozostáva z prezentácie súboru domácich prípadne školských prác. Teda prezentácie najlepších výtvarných prác alebo projektov, realizovaných v období za posledné 4 roky pred konaním skúšky. Počas prezentácie prác je priestor pre ústnu rozpravu s členmi komisie. Odporúča sa výstupy spracovať vo forme portfólia alebo prezentácie, ktorú je možné priniesť v digitálnej, alebo tlačenej forme. Vítané je aj predloženie originálov prác, ak to ich realizácia umožňuje.

V prípade väčšieho počtu uchádzačov ako je predpokladaný počet prijatých uchádzačov na daný študijný program si fakulta vyhradzuje právo vybrať uchádzačov podľa váženého študijného priemeru v bakalárskom štúdiu. Uchádzači sa prijímajú na vopred stanovený počet miest.

Profil absolventa

Profil absolventa je vymedzený prostredníctvom: 

  • deskriptorov Európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania (EHEA),  
  • reflektuje v plnom rozsahu opis študijného odboru 38. učiteľstvo a pedagogické vedy, vedomosti, zručnosti a kompetencie, 
  • je v súlade s najnovšími vedeckými poznatkami programu výtvarnej edukácie v kombinácii

Absolvent magisterského študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii získa stupeň vzdelania podľa medzinárodnej štandardnej kvalifikácie vzdelania (ISCED) – kód 767. Z hľadiska úrovne národného kvalifikačného rámca Slovenskej republiky – SKKR, absolvent získa úroveň SKKR 7. 
Absolvent magisterského študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii je spôsobilý vykonávať samostatne profesiu učiteľa na úrovni prvého a druhého stupňa základnej školy. Dokáže projektovať, realizovať a reflektovať edukačné činnosti v rámci svojej predmetovej špecializácie. Vie tvoriť edukačné a metodické materiály aj s podporou digitálnych technológií. Má vedomosti a skúsenosti v oblasti metodológie výskumu, v  edukačných vedách všeobecne a v rámci didaktiky svojich predmetových špecializácií. 
V oblasti predmetovej aprobácie je spôsobilý byť učiteľom predmetov prislúchajúcim jeho predmetovej špecializácii. V medziodborovom štúdiu  je kvalifikovaným učiteľom pre prvý a druhý stupeň základnej školy.  

Teoretické vedomosti 
Absolvent 2. stupňa (Mgr.) výtvarná edukácia v kombinácii: 

  • pozná princípy aplikácie digitálnych technológií v edukácii, 
  • pozná princípy pedagogickej diagnostiky aj s ohľadom na individuálne osobitosti žiakov a študentov, 
  • pozná metodológiu a metódy výskumu v edukačných vedách, 
  • ovláda súčasné teoretické modely emocionálnej a kognitívnej socializácie a výchovy človeka,  jeho personálneho a socioemočného vývinu, 
  • pozná teoretické a praktické súvislosti odborovej didaktiky príslušnej predmetovej špecializácie, 
  • má poznatky o širších teoretických súvislostiach svojej predmetovej špecializácie, 
  • pozná a analyzuje najnovšie trendy v oblasti  súčasného vizuálneho umenia, 
  • je spôsobilý samostatne programovo aplikovať teoretické poznatky z oblasti klasických a digitálnych výtvarných médií

Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent 2. stupňa (Mgr.) výtvarná edukácia v kombinácii: 

  • vie analyzovať a zhodnotiť edukačné programy podľa podmienok konkrétneho edukačného prostredia, 
  • dokáže navrhnúť a realizovať výskumný projekt v edukačných vedách, 
  • zvláda zručnosti, výtvarné techniky, resp. technológie jednotlivých oblastí svojej predmetovej špecializácie, 
  • má schopnosť didaktickej interpretácie svojej špecializácie, 
  • má schopnosť samostatne projektovať, organizovať a usmerňovať edukačný proces, 
  • vie analyzovať, posudzovať a implementovať prvky alternatívnych výchovných programov, 
  • vie efektívne komunikovať o pedagogických a odborných poznatkoch so širším prostredím laickej a profesijnej komunity, 
  • dokáže preukázať empatické a asertívne správanie sa vo vzťahu k žiakom, 
  • je spôsobilý samostatne programovo aplikovať praktické zručnosti z oblasti klasických a digitálnych výtvarných médií 

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti 
Absolvent 2. stupňa (Mgr.) výtvarná edukácia v kombinácii: 

  • schopnosť kritického a metodického myslenia, schopnosť pestovať úctu a lásku k človeku na princípoch humanizmu a altruizmu ,
  • skúsenosť s tvorbou lokálnych didaktických projektov, metodických textov, 
  • vedomosti o právnych, ekonomických a etických aspektoch práce vo svojej oblasti

Uplatnenie absolventov

Uplatnenie absolventov magisterského študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii sa orientuje na výchovno-vzdelávaciu činnosť zameranú na rozširovanie a prehlbovanie vedomostí, zručností a návykov žiakov s využitím výchovných a vzdelávacích metód, vykonávaná učiteľom základnej školy na úrovni prvého a druhého stupňa vzdelávania s obsahovým zameraním príslušného študijného programu.  Absolvent magisterského štúdia študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii sa uplatňuje ako: 

  • učiteľ príslušného všeobecnovzdelávacieho (alebo odborného) predmetu (skupín predmetov)  na úrovni  prvého a druhého stupňa vzdelávania na základných školách, 
  • metodik pre výučbu konkrétneho predmetu,  
  • špecializovaný pracovník verejnej a štátnej správy pre oblasť výchovy a vzdelávania

Partnerské organizácie

V študijnom programe výtvarná edukácia v kombinácii sú zaradené predmety pedagogickej praxe, na ktorých zabezpečovaní participujú učitelia základných a stredných škôl rôzneho typu a zamerania, v spolupráci so zmluvnými partnermi fakulty využívaných aj pre ďalšie existujúce študijné programy. Cviční učitelia zabezpečujú praktickú časť vzdelávacej činnosti, ktorá sa viaže na školské prostredie. 
Zoznam cvičných škôl sa pravidelne aktualizuje. Pedagogická fakulta UK má zmluvu o spolupráci s nasledujúcimi školami, na ktorých študenti ŠP výtvarná edukácia v kombinácii  realizujú svoje praxe:

  • Základná škola Dubová 1, 811 04 Bratislava,
  • Materská škola Malá 6, 811 06 Bratislava,
  • Základná škola Tbiliská 4, 831 06 Bratislava,
  • Súkromná základná umelecká škola, Prokofievova  5, 851 01 Bratislava,
  • Základná umelecká škola Júliusa Kowalského Laurinská 20, 811 01 Bratislava
  • Základná umelecká škola Vrbenského 1, 831 53 Bratislava

Katedra výtvarnej výchovy zabezpečujúca študijný program výtvarná edukácia v kombinácii spolupracuje aj s ďalšími inštitúciami pri predmetoch: didaktika výtvarnej výchovy 2 a pedagogika výtvarného umenia: 

  • ÚĽUV Bratislava,
  • SNG Bratislavy,
  • Múzeum mesta Bratislavy,
  • Kunsthalle Bratislava,
  • Galéria Nedbalka,
  • Slovenské múzeum dizajnu

Katedra výtvarnej výchovy úzko spolupracuje s podobnými pracoviskami v zahraničí:

  • Katedra výtvarnej výchovy, Pedagogická fakulta Ostravskej univerzity v Ostrave, Česká republika,
  • Katedra výtvarnej výchovy, Pedagogická fakulta Masarykovej univerzita v Brne, Česká republika,
  • Katedra výtvarnej výchovy, Pedagogická fakulta UJEP v Ústí nad Labem, Česká republika,
  • Katedra výtvarnej výchovy, Pedagogická fakulta Karlovej univerzity v Prahe, Česká republika,
  • Katedra výtvarnej výchovy, Pedagogická fakulta, Palackého univerzita v Olomouci, Česká republika,
  • Katedra výtvarné kultúry a textilní tvorby, Pedagogická fakulta UHK, v Hradci Králové, Česká republika,
  • University of Arts, Poznaň, Poľsko

Ďalšia zahraničná spolupráca katedry:

  • University of Oulu, Faculty of Education, P.O.Box 2000, FIN-90014, Oulu, Fínsko, kontakt: Dr. Tapio Tenhu, tapio.tenhuoulu.fi
  • Aristotele University, Fine Arts Department, Thessaloniki, Grécko, University Campus 54124 Thessaloniki, Grécko, kontakt: Prof. Xenofon Sachinis, Christiana Iliopolos, Helen Bexevanidou, internat-relauth.gr

Katedra výtvarnej výchovy spolupracuje aj s Metodicko-pedagogickým centrom v Bratislave.

Plány profesijného rozvoja

Plány profesijného rozvoja

Rada študijného programu - pozvánky, zápisnice

Zápisnice zo zasadnutí Rady študijného programu