Učiteľstvo výchovy k občianstvu (v komb.)
Základné informácie o študijnom programe
Študijný odbor: 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: 2. stupeň
Forma štúdia: denná / externá
Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
Jazyk výučby: slovenský jazyk
Rada študijného programu
prof. PhDr. Erich Mistrík, CSc. (HZO)
doc. PhDr. Branislav Malík, PhD. (ZO)
Mgr. Katarína Minarovičová, PhD., FM docenta (ZO)
Daniela Stejskalová (zástupca študentov)
Mgr. Kristína Valášková, PhD. (zástupca zamestnávateľov)
Personálne zabezpečenie
Prof. PhDr. Erich Mistrík, CSc.
Doc. PhDr. Branislav Malík, CSc.
PhDr. Slávka Drozdová, PhD.
Mgr. Michal Bizoň, PhD.
Mgr. Katarína Minarovičová, PhD.
Mgr. Jozef Miškolci, PhD.
Mgr. Veronika Valkovičová, PhD.
Študijný poradca/ovia (tútor/i):
Prof. PhDr. Erich Mistrík, CSc., mistrikfedu.uniba.sk
Študentský študijný radca pre študijný program:
Bc. Zuzana Danišová, danisova77uniba.sk
Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:
Prof. PhDr. Erich Mistrík, CSc., mistrikfedu.uniba.sk
Opis študijného programu
Študijný program učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) svojou štruktúrou a obsahom napĺňa opis študijného odboru 38. učiteľstvo a pedagogické vedy.
Skladba študijného programu učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) umožňuje ako pri povinných, tak aj pri povinne voliteľných a výberových predmetoch dostatočnú vnútornú flexibilitu (variabilitu študijných ciest aj podľa záujmu študenta a jeho možností/schopností/tempa práce), ktorá umožňuje študentovi zameranie sa na oblasti jeho záujmu (najmä pri PV a V predmetoch), ako aj možnosť voľby predmetov v rámci ponuky celej fakulty a univerzity.
Štruktúra predmetov reflektuje primárne profil absolventa a ciele a výstupy vzdelávania.
V študijnom programe sú zastúpené prednášky, semináre, cvičenia, praxe, výcviky a stáže, ktoré vytvárajú priestor pre diskusiu a personalizovanejší prístup k študentovi.
Povinné predmety predmetovej aprobácie učiteľstva výchovy k občianstvu (v kombinácii) rozširujú vedomosti a zručnosti študentov o občianstve a občianskej náuke, ktoré doteraz získali. Preto sa tieto predmety nezameriavajú na základné vedné disciplíny nevyhnutné pre výchovu k občianstvu. Orientujú sa na jednej strane na aktualizáciu základnej problematiky občianstva vo vzťahu k súčasnej realite (Aktuálne problémy občianstva, Médiá a mediálna výchova, Globálna a európska dimenzia vo vzdelávaní). Na druhej strane rozvíjajú kompetentnosti študentov vyučovať na školách a realizovať školskú výchovu k občianstvu (Didaktika občianskej náuky).
Povinne voliteľné predmety v programe ponúkajú študentovi aj širšie doplnenie teórie a praxe výchovy k občianstvu (napr. Politická filozofia, Profesijná etika, Rodina a dieťa v spoločnosti, Spoločnosť a náboženstvá, Výskumná a projektová práca a pod.). Má možnosť nahliadnuť aj do základov blízkych výchovných postupov (Multikultúrna výchova, Etická výchova, Výchova k ľudským právam).
Všetky predmety v tomto programe sa orientujú na súvislosti so súčasnou a perspektívnou spoločenskou praxou. Pretože spoločnosť sa prudko vyvíja, orientujú sa predmety štúdia aj na kritické a samostatné myslenie, ako aj na rozvoj zručností a schopností študentov.
Povinné profilové predmety: Aktuálne problémy občianstva, Globálna a európska dimenzia vo vzdelávaní, Médiá a mediálna výchova, Didaktika občianskej náuky I., Didaktika občianskej náuky II.
Štátna skúška: teória výchovy k občianstvu, štátna skúška: didaktika výchovy k občianstvu
Povinne voliteľné predmety – skupina A
Politické a filozofické otázky dejín, sociálna filozofia, profesijná etika, pedagogická antropológia, rodina a dieťa v spoločnosti
Povinne voliteľné predmety – skupina B
Umenie vo výchove k občianstvu, výchova k ľudským právam, multikultúrna výchova, etická výchova, občan a globalizácia, spoločnosť a náboženstvá, výskumná a projektová práca vo výchove k občianstvu, základy sexuálnej výchovy
Výberové predmety:
Reorientácia vzdelávania a výchovy k trvalo udržateľnému rozvoju, stáž II.
Pre študijný program Učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) je charakteristické inkluzívne vyučovacie a vzdelávacie prostredie založené na demokratických princípoch, v ktorom všetci študenti majú rovnaké možnosti vzdelávať sa a využiť svoje individuálne schopnosti, využívanie edukačného potenciálu.
Požiadavky na uchádzačku/uchádzača
Podmienkou prijatia uchádzačov na magisterské štúdium v študijnom programe učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) je absolvovanie študijného programu prvého stupňa (bakalárskeho študijného programu) v rovnakom študijnom programe. V prípade väčšieho záujmu uchádzačov o zvolený študijný program ako je plánovaný limit schválený AS PdF UK bude spracované poradie prijatých na základe váženého študijného priemeru za celé bakalárske štúdium I. stupňa, vypočítaného len z absolvovaných predmetov, vrátane štátnej skúšky. Kritériá prijatia platia rovnako pre štúdium v dennej aj externej forme.
Študijné programy ponúkané PdF UK majú stanovené limity pre počty uchádzačov. Predpokladané počty prijatých sú uvedené v zverejnenej ponuke študijných programov pre AR na webe fakulty.
Profil absolventa
Absolvent 2. stupňa štúdia študijného programu Učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) v študijnom odbore Učiteľstvo a pedagogické vedy, získa teoretické vedomosti, zručnosti a kompetencie na úrovni požadovanej pre vstup do učiteľskej profesie. Má možnosť pracovať ako učiteľ predmetov výchovy k občianstvu (občianskej náuky, spoločensko-vedného seminára a pod.) v základných školách (v nižšom strednom vzdelávaní); a v stredných školách; pedagogický asistent; odborný pracovník v štátnej a verejnej správe, aj v mimovládnych organizáciách so zameraním na výchovu a vzdelávanie v oblasti výchovy k občianstvu. Profilové predmety slúžia na to, aby si študent rozšíril svoje teoretické vedomosti z 1. stupňa štúdia, zorientoval sa v aktuálnej problematike občianstva, globálnych a európskych dimenziách vzdelávania, vplyve médií a mediálnej výchovy vo výchove k občianstvu. Študent si osvojí didaktické zručnosti a kompetencie vo výchove k občianstvu.
Teoretické vedomosti absolventa
Absolvent pozná základy spoločensko-vedných disciplín, ktoré participujú na výchove k občianstvu, reflektuje aktuálne problémy spoločnosti. Uvažuje flexibilne a je schopný prispôsobovať sa novým podmienkam v škole a v spoločnosti. Počas magisterského štúdia získava hlavne nadhľad nad súčasným stavom občianstva v západnej civilizácii, aktuálnym stavom teórie občianstva a nad novými trendmi v občianskej náuke. Chápe súčasné premeny sveta a reflektuje ich z hľadiska výchovy k občianstvu. Kriticky uvažuje o svete a je schopný analyzovať vzťah médií, globálnych procesov a výchovu k občianstvu.
Pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, štandardy pre občiansku náuku. Pozná organizáciu a ciele slovenského školstva, reflektuje jeho premeny. Ovláda teoretické a praktické súvislosti obsahu vzdelávania a didaktiky občianskej náuky. Absolvent pozná široký repertoár vyučovacích stratégií a metód vhodných pre vyučovanie občianskej náuky.
Pozná princípy profesijnej etiky. Rozumie potrebám detí a mládeže, ako aj novo sa vynárajúcim potrebám detí. Pozná metodologické súvislosti výskumu v pedagogických vedách, ktoré súvisia s výchovou k občianstvu.
Zručnosti a kompetencie absolventa
Absolvent dokáže plánovať, pripraviť, realizovať a riadiť vyučovaciu hodinu. Dokáže aktívne riadiť aktivity detí, ktoré sa vzťahujú k aktívnemu občianstvu.
Absolvent je schopný pracovať so žiackou skupinou, plánovať a riadiť skupinové a individuálne učenie s dôrazom na diverzitu a individualitu žiakov, aplikuje princípy, postupy, metódy výchovy k občianstvu v školskej realite. Je schopný transformovať svoje poznanie didaktiky výchovy k občianstvu do praktických aktivít. Dokáže hodnotiť a reflexívne pristupovať k vlastnej práci.
Je schopný pracovať so školskými dokumentmi, spolupracovať pri tvorbe školského vzdelávacieho programu, efektívne pracovať ako člen tímu. Dokáže pracovať s informačno-komunikačnými technológiami a vie ich tvorivo využiť vo výchovno-vzdelávacom procese.
Je sociálne angažovaný, má rozvinuté spoločensky akceptované občianske postoje, pozitívny postoj k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu.
Absolvent je spôsobilý realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výchovy a vzdelávania, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania.
Nevyhnutnou súčasťou profilu absolventa učiteľstva výchovy k občianstvu (v kombinácii) je profil absolventa povinného komponentu spoločného sociálno-vedného, pedagogického a psychologického základu učiteľstva, tzv. „učiteľského základu“.
Uplatnenie absolventov
Úspešným absolvovaním druhého stupňa študijného programu učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) študent získa titul magister (mgr.) a kvalifikáciu zodpovedajúcu úrovni 7 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR). Dokladom o kvalifikácii je vysokoškolský diplom (2. stupeň), vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu.
Na základe Vyhlášky č. 1/2020 Z. z. Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, v zmysle §2, ods.1 a prílohy č. 1 a č. 6, absolvent druhého stupňa spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti učiteľ v základných školách (v nižšom strednom vzdelávaní); učiteľ v stredných školách; predmetov občianska náuka (a predmetov, ktoré súvisia s výchovou k občianstvu).
V súlade so SKKR, absolvent druhého stupňa ŠP (úroveň 7 SKKR) získa kvalifikáciu a bude kvalifikovaný na nasledujúce zamestnanie a povolanie:
- učiteľ v základných školách,
- učiteľ v stredných školách predmetov aprobácií (občianska náuka)
- pedagogický asistent
- odborný pracovník v školských kluboch
- odborný pracovník v štátnej a verejnej správe so zameraním na výchovu a vzdelávanie.
Na magisterskom stupni získa úplnú kvalifikáciu na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii učiteľa predmetov prislúchajúcim jeho predmetovej aprobácii (výchova k občianstvu, napr. občianska náuka) na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania (alebo učiteľ základnej školy, strednej školy), pedagogického asistenta. Kompetentnosti, vedomosti a zručnosti absolventa 2. stupňa, vrátane prenositeľných spôsobilostí získaných počas štúdia, umožňujú uplatniť sa v povolaniach vyžadujúcich primeranú úroveň komunikačných kompetencií, personálnych, sociálnych a odborných kompetencií, vedomostí, zručností a kompetentnosti absolventa zodpovedajúce úrovni 7 Slovenského kvalifikačného rámca.
Partnerské organizácie
Katedra spolupracuje aj s mimovládnymi organizáciami, ktoré sa zameriavajú na občianske vzdelávanie. Inštitút pre aktívne občianstvo v spolupráci s katedrou realizujú projekt pilotného inovatívneho programu občianskej náuky na školách. V rámci overovania nového prístupu k vyučovaniu sexuálnej výchovy ako vzťahovej sexuálnej výchovy katedra spolupracuje so Spoločnosťou pre plánované rodičovstvo na overovaní metodík na kurze Základy sexuálnej výchovy. Členky a členovia katedry dlhé roky spolupracujú so slovenskými mimovládnymi organizáciami, ktoré sa orientujú na občianske vzdelávanie, či školstvo a kultúru (napr. Občan, demokracia a zodpovednosť, Nadácia Milana Šimečku, Človek v ohrození, UNESCO, Inštitút pre aktívne občianstvo, Nadácia Otvorenej spoločnosti, Nadácia Pontis, Indícia, Dobrá škola).
V rámci programu Erasmus+ môžu študenti učiteľstva výchovy k občianstvu absolvovať časť štúdia na týchto partnerských univerzitách v zahraničí:
- Fínsko: Oulu University, Department of Teacher Education, Oulu
- Česká republika: Masarykova univerzity, Pedagogická fakulta, Brno
- Lotyšsko: Daugavplis University, Educational Sciences, Daugavpils
Pedagogická fakulta UK v rámci praktickej výučby spolupracuje so základnými a strednými školami na základe Zmluvy o spolupráci a zabezpečení praktickej výučby pre študentov PdF UK uzatváranej v zmysle platných legislatívnych ustanovení.
Plány profesijného rozvoja
Dokumenty - VTC, VUPCH
- HZO_Mistrik_VUPCH_EN.pdf
- HZO_Mistrik_VUPCH_SK.pdf
- ZO_Malik_VUPCH_EN.pdf
- ZO_Malik_VUPCH_SK.pdf
- ZO_Minarovicova_VUPCH.pdf
- VTC_Malik_1_mgr_PdF.pdf
- VTC_Malik_2_mgr_PdF.pdf
- VTC_Malik_3_mgr_PdF.pdf
- VTC_Malik_4_mgr_PdF.pdf
- VTC_Malik_5_mgr_PdF.pdf
- VTC_Mistrik_1_mgr_PdF.pdf
- VTC_Mistrik_2_mgr_PdF.pdf
- VTC_Mistrik_3_mgr_PdF.pdf
- VTC_Mistrik_4_mgr_PdF.pdf
- VTC_Mistrik_5_mgr_PdF.pdf
- VTC_Minarovicova_1_bc_mgr_PdF.pdf
- VTC_Minarovicova_2_bc_mgr_PdF.pdf
- VTC_Minarovicova_3_bc_mgr_PdF.pdf
- VTC_Minarovicova_4_bc_mgr_PdF.pdf
- VTC_Minarovicova_5_bc_mgr_PdF.pdf