Učiteľský základ
Základné informácie o študijnom programe
Študijný odbor: 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: druhý
Forma štúdia: denná/externá
Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
Jazyk výučby: slovenský
Rada študijného programu
prof. PhDr. Mária Potočárová, PhD. (HZO)
doc. Mgr. Martin Kuruc, PhD.
doc. PaedDr. Ján Záhorec, PhD.
Bc. Daniela Bödová (zástupca študentov)
Bc. Lucia Krišpinská (zástupca študentov)
Mgr. Etela Hessová (zástupca zamestnávateľov)
Mgr. Alžbeta Molnárová (zástupca zamestnávateľov)
Mgr. Henrieta Kováčová (zástupca zamestnávateľov)
Personálne zabezpečenie
Prof. PaedDr. Daniela Valachová, CSc.
Prof. PaedDr. Dušan Kostrub, PhD.
Prof. PhDr. Erich Mistrík, CSc.
Prof. PhDr. Mária Potočárová, PhD.
doc. Mgr. Jaroslav Šrank, PhD.
doc. Mgr. Martin Kuruc, PhD.
doc. Mgr. Renáta Bojničanová, PhD.
doc. Mgr. Zlatica Zacharová, PhD.
doc. PaedDr. Lilla Koreňová, PhD.
doc. PhDr. Branislav Malík, CSc.
doc. PhDr. Ivica Kolečáni Lenčová, PhD.
Ing. Eva Tóblová, PhD. (FM docent)
Mgr. Alexandra Lenzi-Kučmová, PhD.
Mgr. Barbora Jaslovská, PhD.
Mgr. Eva Faithová, PhD.
Mgr. Ing. Jozef Strakoš, PhD.
Mgr. Jozef Miškolci PhD.
Mgr. Katarína Minarovičová, PhD.
Mgr. Michal Bizoň, PhD.
Mgr. Michal Hottmar, PhD.
Mgr. Miroslava Lemešová, PhD.
Mgr. Pavol Makyna, PhD.
Mgr. Peter Ostradický, PhD.
Mgr. Štefánia Ferková, PhD.
Mgr. Tomáš Hlava, PhD.
Mgr. Zuzana Štefanec, PhD.
PaedDr. Anežka Hamranová, PhD.
PaedDr. Lujza Koldeová, PhD.
PaedDr. Peter Gergel, PhD.
PhDr. Anna Bocková, PhD.
PhDr. Katarína Cabanová, PhD.
Študijný poradca/ovia (tútor/i):
Mgr. Peter Ostradický, PhD., denná forma, peter.ostradickyuniba.sk
Mgr. Zuzana Štefanec, PhD., externá forma, zuzana.stefanecfedu.uniba.sk
Študentský študijný radca pre študijný program:
Silvia Smyková, smykova1uniba.sk
Opis študijného programu
Obsah konkrétnych učiteľských študijných programov (dvojkombinácií aprobácií) v rámci študijného odboru 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy sa vytvára kombináciou obsahu troch modulov – Spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva (tiež ako „učiteľský základ“ alebo „UZ“) a dvoch aprobácií. Neštuduje sa samostatne.
Komponent Spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva („učiteľský základ“) je súčasťou učiteľských študijných programov dvoch aprobácií, napr.: učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii), učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii), učiteľstvo histórie (v kombinácii), učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry (v kombinácii), učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) a i.
Úspešným absolvovaním druhého stupňa komponentu Spoločného sociálno-vedného, pedagogického a psychologického základu učiteľstva („učiteľský základ“) spolu s absolvovaním študijných programov učiteľstva dvoch aprobácií v rámci študijného odboru 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy študent získa titul magister (Mgr.) a kvalifikáciu zodpovedajúcu úrovni 7 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR). Dokladom o kvalifikácii je vysokoškolský diplom (2. stupeň), vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu.
Na základe Vyhlášky č. 1/2020 Z. z. Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, v zmysle §2, ods.1 a prílohy č. 6, bod 1, absolvent druhého stupňa spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii:
- učiteľ druhého stupňa základnej školy, učiteľ strednej školy (učiteľ predmetov prislúchajúcim jeho predmetovej aprobácii na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania ),
- pedagogický asistent,
- vychovávateľ
V súlade so SKKR, absolvent stupňa ŠP (úroveň 7 SKKR) získa kvalifikáciu a bude kvalifikovaný na nasledujúce zamestnanie a povolanie:
- učiteľ druhého stupňa základnej školy,
- učiteľ akademických (všeobecno-vzdelávacích) predmetov strednej školy
Komponent Spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva („učiteľský základ“) druhého stupňa je zameraný na získanie úplnej kvalifikácie na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii učiteľa predmetov prislúchajúcim jeho predmetovej aprobácii na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania (alebo učiteľ základnej školy, učiteľ strednej školy), vychovávateľa a pedagogického asistenta.
Kompetentnosti, vedomosti a zručnosti absolventa magisterského stupňa, vrátane prenositeľných spôsobilostí získaných počas štúdia, umožňujú uplatniť sa v povolaniach vyžadujúcich primeranú úroveň komunikačných personálnych, sociálnych a odborných kompetencií, vedomostí, zručností a kompetentnosti absolventa zodpovedajúce úrovni 7 Slovenského kvalifikačného rámca.
Komponent Spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva („učiteľský základ“) je súčasťou učiteľských študijných programov dvoch aprobácií, napr.: učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii), učiteľstvo hudby (v kombinácii), učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii), učiteľstvo histórie (v kombinácii), učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry (v kombinácii), učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) a i. Uplatniteľnosť absolventov na trhu práce je opísaná v jednotlivých opisoch študijných programov daných aprobácií.
Požiadavky na uchádzačku/uchádzača
V rámci komponentu „učiteľský základ“ alebo UZ študenti neprechádzajú samostatným prijímacím konaním. Študenti sú prijímaní na jednotlivé študijné programy (aprobácie) na základe špecifických podmienok, ktoré sú uvedené v opisoch jednotlivých študijných programov. Základnou podmienkou prijatia na magisterské štúdium je absolvovanie študijného programu prvého stupňa (bakalárskeho študijného programu) v rovnakom alebo príbuznom študijnom programe alebo odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy. V prípade väčšieho záujmu uchádzačov o zvolený študijný program ako je plánovaný limit schválený AS PdF UK, bude spracované poradie prijatých na základe váženého študijného priemeru za celé bakalárske štúdium I. stupňa, vypočítaného len z absolvovaných predmetov, vrátane štátnej skúšky. Predpokladané počty prijatých sú uvedené v zverejnenej ponuke študijných programov pre príslušný AR.
Profil absolventa
Absolvent 2. stupňa (Mgr.) vysokoškolského štúdia v študijnom odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy v rámci komponentu Spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva disponuje komplexným vhľadom do problematiky pedagogických vied, spoločenských a legislatívnych súvislostí výchovy a vzdelávania. Uvedené poznanie dokáže tvorivo a flexibilne aplikovať vo výchovno-vzdelávacom procese. Má nadobudnutú učiteľskú spôsobilosť samostatne projektovať, organizovať, reflektovať a vyhodnocovať výchovno-vzdelávací proces. Je pripravený na tvorivú pedagogickú prácu v súvislosti s diverzitou žiackej populácie.
Vedomosti
Absolvent 2. stupňa (Mgr.) v rámci komponentu Spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva:
- disponuje rozvinutými vedomosťami o metódach poznávania a hodnotenia osobnosti žiaka, žiackych skupín, resp. rodinného prostredia;
- pozná metodické pokyny na hodnotenie a klasifikáciu žiakov;
- pozná a rozumie teóriám učenia sa ako východiskám koncipovania vyučovania;
- ovláda široký repertoár vyučovacích stratégií a metód vrátane aktivizujúcich edukačných metód;
- disponuje obsiahlym psychologickým, pedagogickým a sociálnovedným poznaním cieľovej skupiny žiakov a spôsobov ich učenia sa, poznaním o pedagogických intervenciách v inštitucionálnych podmienkach;
- ovláda a rozumie problematike pedagogickej práce v kontexte diverzity žiackej populácie;
- orientuje sa v dokumentácii a kurikulárnych kontextoch výkonu učiteľskej profesie
Zručnosti
Absolvent 2. stupňa (Mgr.) v rámci komponentu Spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva:
- dokáže tvorivo použiť vedomosti pri riešení zadaných úloh, analyzovať problém a syntetizovať nové riešenie, tvorivo prinášať nové riešenia na zadanú úlohu;
- vie samostatne projektovať, realizovať a vyhodnocovať výchovno-vzdelávací proces, reflektovať a zdokonaľovať jeho efektivitu;
- dokáže tvorivo aplikovať pedagogicko-psychologické poznanie vo výchovno-vzdelávacom procese;
- dokáže samostatne zaznamenať, analyzovať, hodnotiť rôznorodé i nové pedagogické situácie a procesy, flexibilne na ne reagovať, rozhodovať sa aj pri neúplných alebo obmedzených informáciách a tvorivo pristupovať k ich riešeniu;
- dokáže identifikovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka, sociálne faktory jeho učenia, sociokultúrny kontext vývinu žiaka a identifikovať individuálne výchovno-vzdelávacie potreby jednotlivca a skupiny;
- dokáže tvorivým spôsobom riešiť teoretické i praktické úlohy v študijnom odbore a súčasne i v širších kontextoch presahujúcich príslušný odbor;
- má rozvinuté zručnosti kriticky hodnotiť seba samého a samostatne sa ďalej vzdelávať;
- disponuje spôsobilosťou akademického písania;
- pri uplatňovaní vedomostí a rozhodovaní v edukačnom procese dokáže uplatňovať etickú a spoločenskú zodpovednosť, dodržiavať princípy profesijnej etiky učiteľa;
- dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s rôznorodými aktérmi pri výkone učiteľskej profesie, s externým prostredím, dokáže jasne a jednoznačne komunikovať svoje závery a zdôvodnenia odborníkom, laikom i verejnosti;
- dokáže efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov a kolektív;
- dokáže aktívne používať digitálne komunikačné technológie na zvýšenie efektívnosti výchovno-vzdelávacieho procesu
Kompetencie
Absolvent 2. stupňa (Mgr.) v rámci komponentu Spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva disponuje:
- odborno-didaktickými kompetenciami, zvlášť psychodidaktickými kompetenciami zameranými na mediáciu obsahu edukácie, vytváranie podmienok edukácie a tiež spôsobilosti rozvíjať osobnosť žiaka a jeho kompetencií;
- diagnostickými kompetenciami, obsahom ktorých je spôsobilosť identifikovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka, spôsobilosť individuálneho poznania žiaka vstupujúceho do výchovno-vzdelávacieho procesu;
- personálnymi kompetenciami orientovanými na sebauvedomovanie, sebareguláciu, a celoživotný profesijný rast a sebarozvoj;
- sociálnymi kompetenciami spočívajúcimi v efektívnej komunikácii a spolupráci so žiakmi, kolegami, rodičmi a ďalšími externými partnermi
Uplatnenie absolventov
Na trhu práce sa absolvent komponentu Spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva („učiteľský základ“ ) ako súčasti učiteľských študijných programov učiteľstvo dvoch aprobácií uplatní ako pedagogický zamestnanec vykonávajúci pracovnú činnosť v kategórii:
- učiteľ predmetov prislúchajúcim jeho predmetovej aprobácii na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania (učiteľ základnej školy, učiteľ strednej školy), vychovávateľ a pedagogický asistent. Absolvent získa dostatočné vedomosti, zručnosti, kompetentnosti na výkon povolania učiteľa predmetov prislúchajúcim jeho predmetovej aprobácii v základnej alebo strednej škole
- vychovávateľ podľa zákona 138/2019 o pedagogických a odborných zamestnancoch poskytuje výchovu a vzdelávanie deťom a žiakom v školskom zariadení pri uskutočňovaní výchovného programu a zodpovedá za kvalitu priebehu a výsledky výchovy a vzdelávania v čase mimo vyučovania alebo výchovu v zariadení sociálnej pomoci
Podľa zákona 138/2019 patrí pedagogický asistent do kategórie pedagogických zamestnancov podieľajúcich sa na uskutočňovaní školského vzdelávacieho alebo výchovného programu. Pedagogický asistent podľa požiadaviek učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy a v spolupráci s odbornými zamestnancami vytvára rovnosť príležitostí vo výchove a vzdelávaní, pomáha dieťaťu, žiakovi alebo skupine detí alebo žiakov pri prekonávaní architektonických, informačných, jazykových, zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér. Pedagogickí asistenti môžu pôsobiť v materských, základných i stredných školách, v súkromných, cirkevných i špeciálnych školách a to nielen pri vyučovaní, ale aj v školskom klube detí, pri záujmových či mimoškolských činnostiach.
Partnerské organizácie
- Základná škola Dr. Ivana Dérera Jelenia 16, 811 05 Bratislava
- Základná škola Malokarpatské nám.1, 841 03 Bratislava
- Gymnázium L. Novomeského Tomášikova 2, 821 07 Bratislava
- Základná škola Pri kríži 11, 841 02 Bratislava
- Súkromné gymnázium Vážska 32, 821 07 Bratislava
- Základná škola s materskou školu M. Hodžu Škarniclova 1, 811 01 Bratislava
- SOŠ Pedagogická Bullova 2, 840 11 Bratislava
- Súkromné gymnázium v BA Bajkalská 20, 821 08 Bratislava
- Základná škola P. Marcelyho Drieňová 16, 821 03 Bratislava
- SOŠ Pedagogická Modra Sokolská 6, 900 01 Modra
- Základná škola s materskou školou M. R. Štefánika Grösslingová 48, 811 09 Bratislava
- Gymnázium A. Einsteina Einsteinova 35, 852 03 Bratislava
- Základná škola SNP Ostredková 14, 821 02 Bratislava
- Spojená škola Tilgnerova 14, 841 05 Bratislava
- Základná škola Karloveská 61, 841 04 Bratislava
- Súkromná základná škola Sklenárova 1, 821 09 Bratislava
- Súkromná pedagogická a sociálna akadémia Sklenárova 1, 821 09 Bratislava
- Základná škola s materskou školou Cádrova 23, 831 01 Bratislava
- Spojená škola sv. Františka z Assisi Karloveská 32, 841 04 Bratislava
- Súkromná základná škola pre žiakov s intelektovým nadaním CENADA Majerníkova 60, 841 05 Bratislava
- Gymnázium Jána Papánka Vazovova 6, 811 07 Bratislava
- Gymnázium Matky Alexie Jesenského 4/A, 811 02 Bratislava
- Cirkevná základná škola Narnia Beňadická 38, 851 06 Bratislava
- Základná škola Pankúchova 4, 851 04 Bratislava
- Základná škola Vazovova 4, 811 07 Bratislava
- Konzervatórium Tolstého 11, 811 06 Bratislava
- Základná škola s materskou školou Za kasárňou 2, 831 03 Bratislava
- Základná škola s materskou školou Česká 10, 831 03 Bratislava
- Základná škola s materskou školou Sibírska 39, 831 02 Bratislava
- Súkromná základná škola Wonderschool Bilíkova 34, 841 01 Bratislava
- Súkromná základná škola FELIX Krásnohorská 14, 851 07 Bratislava
- Súkromná základná umelecká škola Ružová dolina 29, 821 09 Bratislava
- Základná škola Hlboká cesta 4, 811 04 Bratislava
- Základná škola s materskou školu J.A.Komenského Hubeného 25, 831 53 Bratislava
- Súkromná základná umelecká škola Prokofievova 5, 851 01 Bratislava
- Základná škola Železničná 14, 821 07 Bratislava
- Súkromná materská škola Vavilovova 18, Bratislava
- Základná škola s materskou školou Borodáčova 2, 821 03 Bratislava
- Základná škola Turnianska 10, 851 07 Bratislava
- ZUŠ Júliusa Kowalského Laurinská 20, 811 01 Bratislava
- Základná umelecká škola Vrbenského 1, 831 53 Bratislava
- Základná škola s materskou školou Dubová 1, 811 04 Bratislava
- SOŠ pedagogická Ul. F. Engelsa 3, Levice
- Gymnázium I. Horvátha Ivana Horvátha 14, 821 03 Bratislava
Dokumenty - VTC, VUPCH
- VUPCH_Zahorec.pdf
- Kuruc_VUPCH_SK.pdf
- Potocarova_VUPCH_SK.pdf
- VTC_Kuruc_1_mgr_PdF.pdf
- VTC_Kuruc_2_mgr_PdF.pdf
- VTC_Kuruc_3_mgr_PdF.pdf
- VTC_Kuruc_4_mgr_PdF.pdf
- VTC_Kuruc_5_mgr_PdF.pdf
- VTC_Potocarova_1_mgr_PdF.pdf
- VTC_Potocarova_2_mgr_PdF.pdf
- VTC_Potocarova_3_mgr_PdF.pdf
- VTC_Potocarova_4_mgr_PdF.pdf
- VTC_Potocarova_5_mgr_PdF.pdf
- VTC_Zahorec_1.pdf
- VTC_Zahorec_2.pdf
- VTC_Zahorec_3.pdf
- VTC_Zahorec_4.pdf
- VTC_Zahorec_5.pdf