Pedagogická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Učiteľský základ

Základné informácie o študijnom programe

Študijný odbor: 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy

Stupeň štúdia: prvý

Forma štúdia: denná/externá

Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky

Jazyk výučby: slovenský

 


Rada študijného programu

prof. PhDr. Mária Potočárová, PhD. (HZO)

doc. Mgr. Martin Kuruc, PhD.

doc. PaedDr. Ján Záhorec, PhD.

Bc. Daniela Bödová (zástupca študentov)

Bc. Lucia Krišpinská (zástupca študentov)

Mgr. Etela Hessová (zástupca zamestnávateľov)

Mgr. Alžbeta Molnárová (zástupca zamestnávateľov)

Mgr. Henrieta Kováčová (zástupca zamestnávateľov)

Personálne zabezpečenie

Prof. PaedDr. Dušan Kostrub, PhD.

Prof. PhDr. Erich Mistrík, CSc.

Prof. PhDr. Mária Potočárová, PhD.

doc. Mgr. Jaroslav Šrank, PhD.

doc. Mgr. Martin Kuruc, PhD.

doc. Mgr. Renáta Bojničanová, PhD.

doc. Mgr. Zlatica Zacharová, PhD.

doc. PaedDr. Ján Záhorec, PhD.

doc. PhDr. Branislav Malík, CSc.

doc. PhDr. Marian Groma, PhD.

doc. PhDr. Miroslav Kamenický, CSc.

PaedDr. Anežka Hamranová, PhD.

PaedDr. Lujza Koldeová, PhD.

PaedDr. Peter Bojo, PhD.

PaedDr. Peter Gergel, PhD.

PhDr. Mária Medveczká, PhD.

PhDr. Romana Schunová, PhD.

PhDr. Slávka Drozdová, PhD.

Ing. Eva Tóblová, PhD. (FM docent)

Mgr. Alexandra Lenzi-Kučmová, PhD.

Mgr. Barbora Jaslovská, PhD.

Mgr. Ing. Jozef Strakoš, PhD.

Mgr. Katarína Minarovičová, PhD.

Mgr. Mária Fuchsová, PhD.

Mgr. Michal Bizoň, PhD.

Mgr. Miriam Viršinská, PhD.

Mgr. Miroslava Lemešová, PhD.

Mgr. Miroslava Repiská, PhD.

Mgr. Miroslava Tomášková, PhD.

Mgr. Peter Ostradický, PhD.

Mgr. Radana Štrbáková, PhD.

Mgr. Štefánia Ferková, PhD.

Mgr. Veronika Valkovičová, PhD.

Mgr. Vladimíra Zemančíková, PhD.

Mgr. Zuzana Štefanec, PhD.


Študijný poradca/ovia (tútor/i):  

Mgr. Peter Ostradický, PhD., denná forma, peter.ostradickyuniba.sk

Mgr. Zuzana Štefanec, PhD., externá forma, zuzana.stefanecfedu.uniba.sk


Študentský študijný radca pre študijný program:  

Silvia Smyková, smykova1uniba.sk

Opis študijného programu

Komponent Spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva („učiteľský základ“) je súčasťou učiteľských študijných programov vždy dvoch aprobácií, napr.: učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii), učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii), učiteľstvo histórie (v kombinácii), učiteľstvo psychológie (v kombinácii), učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry (v kombinácii), učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) a i. Nedá sa preto študovať samostatne. V rámci komponentu „učiteľský základ“ alebo UZ sa študenti neprijímajú na štúdium. Študenti sú prijímaní na jednotlivé študijné programy (aprobácie) na základe špecifických podmienok, ktoré sú uvedené v opisoch jednotlivých študijných programov.

Úspešným absolvovaním prvého stupňa komponentu Spoločného sociálno-vedného, pedagogického a psychologického základu učiteľstva („učiteľský základ“) spolu s absolvovaním učiteľských študijných programov dvoch aprobácií v rámci študijného odboru 38. Učiteľstvo a  pedagogické vedy študent získa titul bakalár (Bc.) a kvalifikáciu zodpovedajúcu úrovni 6 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR). Dokladom o kvalifikácii je vysokoškolský diplom (1. stupeň), vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu.

Na základe Vyhlášky č. 1/2020 Z. z. Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, v zmysle §2, ods.1 a prílohy č. 6, bod 1, absolvent prvého stupňa spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii pedagogický asistent, vychovávateľ a učiteľ v základnej umeleckej škole. V súlade so SKKR, absolvent prvého stupňa ŠP (úroveň 6 SKKR) získa kvalifikáciu a bude kvalifikovaný na nasledujúce zamestnanie a povolanie:    

  1. pedagogický asistent,
  2. vychovávateľ

Komponent Spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva („učiteľský základ“) prvého stupňa je zameraný okrem iného aj na pokračovanie na magisterskom stupni a získanie úplnej kvalifikácie na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii učiteľa predmetov prislúchajúcim jeho predmetovej aprobácii na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania (alebo učiteľ základnej školy, strednej školy), vychovávateľa a pedagogického asistenta.

Kompetentnosti, vedomosti a zručnosti absolventa bakalárskeho stupňa, vrátane prenositeľných spôsobilostí získaných počas štúdia, umožňujú uplatniť sa v povolaniach vyžadujúcich primeranú úroveň komunikačných personálnych, sociálnych a odborných kompetencií, vedomostí, zručností a kompetentnosti absolventa zodpovedajúce úrovni 6 Slovenského kvalifikačného rámca.

ŠTUDIJNÝ PLÁN - denná forma

ŠTUDIJNÝ PLÁN - externá forma

Požiadavky na uchádzačku/uchádzača

V rámci komponentu „učiteľský základ“ alebo UZ študenti neprechádzajú samostatným prijímacím konaním. Študenti sú prijímaní na jednotlivé študijné programy (aprobácie) na základe špecifických podmienok, ktoré sú uvedené v opisoch jednotlivých študijných programov. Vo všeobecnosti je podmienkou prijatia uchádzačov na bakalárske štúdium v kombinačných učiteľských študijných programoch ukončené úplné stredoškolské vzdelanie s maturitou. Požadovaným dokladom o nadobudnutí  vzdelania je doručená úradne overená kópia maturitného vysvedčenia. Uchádzači sú prijímaní na bakalárske štúdium na základe konkrétnych požiadaviek študijného programu na základe prijímacej skúšky alebo bez prijímacej skúšky (zvyčajne podľa dosiahnutých výsledkov stredoškolského štúdia). V prípade väčšieho počtu uchádzačov ako je predpokladaný počet prijatých uchádzačov na daný študijný program si fakulta vyhradzuje právo vybrať uchádzačov podľa priemeru známok na maturitnej skúške. Uchádzači sa prijímajú na vopred stanovený počet miest.

Profil absolventa

Absolvent 1. stupňa (Bc.) vysokoškolského štúdia v študijnom odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy v rámci komponentu Spoločného sociálno-vedného, pedagogického a psychologického základu učiteľstva je pripravený pokračovať v štúdiu na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania. Absolvent si osvojil základy problematiky pedagogických vied, spoločenských a legislatívnych súvislostí výchovy a vzdelávania, získal základy digitálnej a psychologickej gramotnosti učiteľa.

Vedomosti
Absolvent 1. stupňa (Bc.) v rámci komponentu Spoločného sociálno-vedného, pedagogického a psychologického základu učiteľstva:

  • disponuje poznatkami o podstate výchovy, o filozofických východiskách pedagogického myslenia a teoretických koncepciách výchovy v rôznorodých kontextoch,
  • disponuje pedagogickými, psychologickými vedomosťami o príprave, realizácii a hodnotení výchovného procesu v širších súvislostiach,
  • vie identifikovať individuálne výchovné a vzdelávacie potreby jednotlivca v rôznom prostredí,
  • disponuje komunikačnými, diagnostickými a intervenčnými schopnosťami pri realizácii výchovno-vzdelávacieho procesu,
  • pozná a chápe teoretické i praktické princípy projektovania, realizácie a evaluácie pedagogického procesu v nižšom a vyššom sekundárnom vzdelávaní,
  • pozná základné princípy a zákonitosti procesu výchovy a vzdelávania, orientuje sa v základných modeloch výchovy a vzdelávania a moderných koncepciách vyučovania,
  • disponuje vedomosťami o funkciách, cieľoch a požiadavkách v oblasti výchovy vo voľnom čase,
  • disponuje vedomosťami o všeobecných zákonitostiach ľudského správania a prežívania,
  • pozná zákonitosti vývinu psychiky a kognitívnych procesov a vie ich tvorivo uplatniť  v pedagogickom procese v kontexte nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania,
  • vie aplikovať poznatky všeobecnej, kognitívnej a vývinovej psychológie do pedagogickej praxe,
  • pozná sociálnovedné a legislatívne súvislosti inštitucionálneho vzdelávania a výkonu profesie učiteľa,
  • orientuje sa v oblasti školskej legislatívy, v aktuálnych štátnych vzdelávacích programoch, koncepčných materiáloch, v pedagogickej a ďalšej relevantnej dokumentácii,
  • pozná školský systém, organizačnú štruktúru a charakteristiky školského systému na Slovensku a jeho špecifiká,
  • dokáže identifikovať rôzne edukačné javy, ciele, metódy, formy a fázy vyučovacieho procesu

Zručnosti
Absolvent 1. stupňa (Bc.) v rámci komponentu Spoločného sociálno-vedného, pedagogického a psychologického základu učiteľstva:

  • dokáže sa orientovať v pedagogickej dokumentácii a školskej legislatíve,
  • vie samostatne plánovať a projektovať výučbu príslušných predmetov na úrovni nižšieho i vyššieho sekundárneho vzdelávania,
  • vie aktívne používať digitálne technológie na podporu výchovno-vzdelávacieho procesu,
  • vie analyzovať a reflektovať jednotlivé zložky výchovno-vzdelávacieho procesu v škole,
  • dokáže aplikovať adekvátne teoretické zásady a praktické postupy na analýzu a riešenie výchovných aj vzdelávacích situácií,
  • vie aplikovať vedomosti pri tvorbe aktivít  záujmovej činnosti vo voľnom čase,
  • využíva základné vedomosti na identifikovanie individuálnych výchovno-vzdelávacích potrieb žiakov,
  • dokáže adekvátne uplatňovať základné princípy komunikácie a komunikačné zručnosti v interakcii so žiakmi a rodičmi, inými aktérmi školy,
  • má základné praktické skúsenosti spojené s pozorovaním organizácie činnosti jednotlivcov a skupín žiakov vo výchovno-vzdelávacom procese

Kompetencie
Absolvent 1. stupňa (Bc.) v rámci komponentu Spoločného sociálno-vedného, pedagogického a psychologického základu učiteľstva disponuje:

  • personálnymi kompetenciami súvisiacimi s organizovaním a plánovaním vlastného vzdelávania sa,
  • odbornými kompetenciami spojenými so schopnosťou orientovať sa vo vedeckých textoch z oblasti pedagogiky, psychológie a iných spoločenských vied,
  • odbornými kompetenciami súvisiacimi s metodikou a pravidlami tvorby odborného textu,
  • personálnymi a sociálnymi kompetenciami spočívajúcimi v schopnosti používať vhodné praktiky v súlade s profesijným, etickým a právnym rámcom platným v edukačnom systéme SR

Uplatnenie absolventov

Absolvent 1. stupňa (Bc.) v rámci komponentu Spoločného sociálno-vedného, pedagogického a psychologického základu učiteľstva v nadväznosti na príslušné aprobačné predmety je spôsobilý pracovať ako pedagogický zamestnanec vykonávajúci pracovnú činnosť v kategórii:

  • pedagogický asistent,
  • vychovávateľ

Partnerské organizácie

  • Gymnázium L. Novomeského Tomášikova 2, 821 07 Bratislava
  • Základná škola Pri kríži 11, 841 02 Bratislava
  • Súkromné gymnázium Vážska 32, 821 07 Bratislava
  • ZŠ s MŠ M. Hodžu Škarniclova 1, 811 01 Bratislava
  • ZŠ P. Marcelyho Drieňová 16, 821 03 Bratislava
  • ZŠ s MŠ M. R. Štefánika Grösslingová 48, 811 09 Bratislava
  • Základná škola SNP Ostredková 14, 821 02 Bratislava
  • Základná škola Karloveská 61, 841 04 Bratislava
  • Súkromná základná škola Sklenárova 1, 821 09 Bratislava
  • Základná škola Kulíškova 8, 821 08 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou Cádrova 23, 831 01 Bratislava
  • Základná škola Pankúchova 4, 851 04 Bratislava
  • Základná škola Vazovova 4, 811 07 Bratislava
  • Súkromné gymnázium v BA Bajkalská 20, 821 08 Bratislava
  • Súkromná základná škola Sklenárova 1, 821 09 Bratislava
  • Základná škola s materskou školu J.A.Komenského Hubeného 25, 831 53 Bratislava
  • Základná škola Hlboká cesta 4, 811 04 Bratislava
  • Základná škola s materskou školou Dubová 1, 811 04 Bratislava
  • ZŠ s MŠ Za kasárňou 2, 831 03 Bratislava
  • ZŠ s MŠ Česká 10, 831 03 Bratislava
  • Základná škola Malokarpatské nám.1, 841 03 Bratislava
  • ZŠ s MŠ Sibírska 39, 831 02 Bratislava
  • Súkromná základná škola FELIX Krásnohorská 14, 851 07 Bratislava