Doktorandské štúdium
Zápisnice z hlasovania odborovej komisie doktorandského študijného programu
Zápisnica zo zasadnutia odborovej komisie doktorandského študijného programu v AR 2024/2025:
Zápisnica z hlasovania odborovej komisie o hodnotení doktorandov v AR 2023/24:
Študijný program: Didaktika umelecko-výchovných predmetov
Študijný odbor: odborová didaktika
Forma štúdia: denná a externá
Štandardná dĺžka štúdia: denná 3 roky, externá 4 roky
Udeľovaný akademický titul: philosophiae doctor (PhD.)
PROFIL ABSOLVENTA DOKTORANDSKÉHO ŠTUDIJNÉHO PROGRAMU
DIDAKTIKA UMELECKO-VÝCHOVNÝCH PREDMETOV
Profil absolventa je vymedzený prostredníctvom:
– deskriptorov Európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania (EHEA),
– reflektuje v plnom rozsahu opis študijného odboru 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy, vedomosti, zručnosti a kompetencie,
– je v súlade s najnovšími vedeckými poznatkami odborovej didaktiky so zameraním na umelecko-výchovné predmety.
Absolvent doktorandského študijného programu didaktika umelecko-výchovných predmetov získa stupeň vzdelania podľa medzinárodnej štandardnej kvalifikácie vzdelania (ISCED) – kód 864. Z hľadiska úrovne národného kvalifikačného rámca Slovenskej republiky – SKKR, absolvent získa úroveň SKKR 8.
Absolvent je spôsobilí v nasledovných deskriptoroch:
Teoretické vedomosti
– pozná́ normy, princípy a metódy vedeckej práce v oblasti pedagogického výskumu v pedagogicko-umeleckej oblasti,
– pozná a aplikuje teoretické základy a metodológiu pedagogického výskumu v pedagogicko-umeleckej oblasti,
– má prehlaď v najnovších vedeckých poznatkoch v oblasti didaktiky umelecko-výchovných predmetov v medzinárodnom kontexte,
– ovláda znalosti o dejinách a perspektívach odboru a o jeho súčasných pojmoch, princípoch a teóriách,
– dokáže systémovo analyzovať modelové odborovo-didaktické problémy a navrhovať ich riešenia.
Praktické zručnosti a schopnosti
– je spôsobilí tvorivo využívať relevantné znalosti na identifikovanie, analyzovanie a riešenie odborovo didaktických problémových situácií,
– tvorivo uplatňuje pojmy, princípy a procedúry spojené s plánovaním, organizovaním a vyhodnocovaním vyučovania, hlavne študentského vyučovania adeptov učiteľstva,
– samostatne reflektuje a sebareflektuje odborovo didaktickú prácu v oblasti didaktiky a predmetoch s umeleckým zameraním,
– kvalifikovane posudzuje kvalitu a efektívnosť vedecky skúmať systémové vzťahy medzi javmi výučby a školovania, najmä závislosti výchovno-vzdelávacích a výchovno-výcvikových efektov od ich programových, procesných a kontextových determinantov.
Odborné kompetentnosti
– je spôsobilý koncipovať výskumný projekt, pracovať ako člen výskumného tímu, riadiť výskum a výskumný́ tím,
– aktívne sa zapája do vedeckej komunikácie v odbore, pravidelne publikuje a prezentuje výsledky svojho skúmania pred odbornou komunitou, zúčastňuje sa na rozvoji odboru,
– preukazuje metakognície, sebavzdelávania, sebareflexie a schopnosti kooperovať s odborovými učiteľmi fakulty, učiteľmi strednej alebo základnej cvičnej školy i s pracovníkmi príbuzných profesií.
Absolvent študijného programu didaktika umelecko-výchovných predmetov, odboru odborová didaktika dokáže profesionálne vykonávať prácu vysokoškolského učiteľa odborovej didaktiky, prácu v aplikovanom odborovo-didaktickom výskume, prácu koncepčného a programového pracovníka (prípadne riadiacu prácu) v štátnej správe školstva a osvety.
Odporúčaný študijný plán a profilujúce predmety doktorandský študijný program didaktika umelecko-výchovných predmetov
Odporúčaný študijný plán
Študijný odbor: odborová didaktika
Študijný program: didaktika umelecko-výchovných predmetov
Stupeň štúdia: 3.
Forma štúdia: denná a externá
Hlavná zodpovedná osoba: prof. PaedDr. Daniela Valachová, PhD.
Odporúčaný študijný plán a profilujúce predmety doktorandský študijný program didaktika umelecko-výchovných predmetov, forma štúdia denná.
Odporúčaný študijný plán a profilujúce predmety doktorandský študijný program didaktika umelecko-výchovných predmetov, forma štúdia externá.