Bakalárske štúdium
(Bc.) Bakalársky študijný program: Výtvarná edukácia v kombinácii
Bakalársky študijný program: Výtvarná edukácia v kombinácii
Stupeň štúdia: 1.
Forma štúdia: denná
PROFIL ABSOLVENTA BAKALÁRSKEHO ŠTUDIJNÉHO PROGRAMU
VÝTVARNÁ EDUKÁCIA V KOMBINÁCII
Profil absolventa je vymedzený prostredníctvom:
– deskriptorov Európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania (EHEA),
– reflektuje v plnom rozsahu opis študijného odboru 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy, vedomosti, zručnosti a kompetencie,
– je v súlade s najnovšími vedeckými poznatkami programu výtvarnej edukácie v kombinácii.
Absolvent bakalárskeho študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii získa stupeň vzdelania podľa medzinárodnej štandardnej kvalifikácie vzdelania (ISCED) – kód 665. Z hľadiska úrovne národného kvalifikačného rámca Slovenskej republiky – SKKR, absolvent získa úroveň SKKR 6.
Absolvent disponuje poznatkami o biologických, psychologických a sociálnych aspektoch vývinu jednotlivca, pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu v širších sociálno-vedných súvislostiach. Pozná́ slovenský školský systém, právny kontext a kurikulárne kontexty výkonu učiteľskej profesie, pozná štruktúru a zázemie profesie. Disponuje základnými poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcimi z ich zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení, alebo nadania a talentu. Dokáže ich využiť pri realizácii výchovno-vzdelávacieho procesu v podmienkach inkluzívneho vzdelávania a výchovy. Absolvent dokáže efektívne kooperovať so špeciálnymi pedagógmi, psychológmi a ďalšími odborníkmi a riadiť sa ich odbornými odporúčaniami a závermi.
V oblasti predmetovej aprobácie výtvarná edukácia v kombinácii má všeobecný rozhľad a ovláda základné zručnosti a hodnoty v odbore výtvarná edukácia v kombinácii, súčasne chápe širšie súvislosti výchovy a vzdelávania. Svoje odborné zručnosti a vedomosti, ako aj pedagogické vedomosti vie využívať pri plánovaní a realizácii edukačného procesu najmä v oblasti záujmových a voľnočasových aktivít. Ovláda základné zručnosti pedagogickej komunikácie a je schopný sa orientovať v organizačných podmienkach inštitucionálneho vzdelávania.
Teoretické vedomosti
Absolvent 1. stupňa (Bc.) študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii:
– pozná sociálnovedné a legislatívne súvislosti inštitucionálneho vzdelávania,
– pozná psychologické modely kognitívneho vývinu a vývinu osobnosti s aplikáciou v edukačnom prostredí,
– pozná teoretické princípy tvorby a plánovania edukačného procesu vo vzdelávaní,
– pozná a chápe základné historické a teoretické aspekty výtvarnej edukácie v kombinácii,
– orientuje sa v tematike dejín výtvarného umenia,
– disponuje základnými teoretickými vedomosťami v oblasti klasických výtvarných médií, a to v kresbe, v maľbe, v grafike, vo fotografii a v priestorovej tvorbe,
– disponuje základnými teoretickými vedomosťami v oblasti vizuálnej komunikácie,
– je pripravený získať úplnú učiteľskú spôsobilosť formou 2. stupňa vysokoškolského štúdia.
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent 1. stupňa (Bc.) študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii:
– sa dokáže orientovať v pedagogickej dokumentácii a školskej legislatíve,
– vie aktívne používať digitálne technológie na podporu edukačného procesu,
– vie analyzovať a reflektovať jednotlivé zložky edukačného procesu v školskej triede,
– disponuje základnými štrukturálnymi zručnosťami (či už v rovine intelektuálnej, motorickej, tvorivo-senzorickej) v oblasti výtvarnej edukácie v kombinácii,
– je schopný spolupracovať pri riešení odborných projektov v oblasti výtvarnej edukácii v kombinácii,
– je schopný organizovať činnosť žiakov najmä v mimovyučovacích školských a mimoškolských aktivitách so zameraním na výtvarné aktivity,
– disponuje základnými praktickými zručnosťami v oblasti klasických výtvarných médií, a to v kresbe, v maľbe, v grafike, vo fotografii a v priestorovej tvorbe,
– disponuje základnými praktickými zručnosťami v oblasti vizuálnej komunikácie.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent 1. stupňa (Bc.) študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii:
– vie organizovať a plánovať vlastné vzdelávanie,
– vie prezentovať svoje schopnosti a zručnosti v oblasti výtvarnej edukácie v kombinácii,
– ovláda zmysluplné využitie modernej didaktickej technológie v oblasti výtvarnej edukácie v kombinácii,
– ovláda základy pedagogickej komunikácie, individuálnej a tímovej práce pri riešení odborných a pedagogických problémov v oblasti výtvarnej edukácie v kombinácii,
– vie organizovať vlastné učenie sa a svoje permanentné vzdelávanie.
Uplatnenie absolventa bakalárskeho študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii sa zameriava na výchovno-vzdelávaciu činnosť zameranú na rozvíjanie tvorivých schopností a zručností žiakov v čase mimo vyučovania v oblasti využívania voľného času detí a mládeže.
Absolvent bakalárskeho štúdia študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii)sa uplatňuje ako:
- asistent učiteľa,
- animátor (lektor) voľného času,
- pracovník štátnej a verejnej správy pre príslušnú oblasť.
Podľa doterajších skúseností väčšina absolventov študijného programu výtvarná edukácia v kombinácii pokračuje na magisterskom štúdiu v študijnom programe výtvarná edukácia v kombinácii alebo v príbuzných študijných programoch.
Odporúčaný študijný plán a profilujúce predmety bakalársky študijný program výtvarná edukácia v kombinácii
Odporúčaný študijný plán
Študijný program: výtvarná edukácia v kombinácii
Stupeň štúdia: 1.
Forma štúdia: denná
Hlavná zodpovedná osoba: prof. PaedDr. Daniela Valachová, PhD.