Didaktika umelecko-výchovných predmetov
Základné informácie o študijnom programe
Študijný odbor: 38. učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: tretí (PhD.)
Forma štúdia: denná/externá
Štandardná dĺžka štúdia: tri roky/štyri roky
Jazyk výučby: slovenský jazyk
Rada študijného programu
prof. PaedDr. Daniela Valachová, PhD. (HZO)
doc. Mgr. art. Xénia Bergerová, ArtD. (univerzitný profesor)
prof. PhDr. Erich Mistrík, CSc.
doc. Mgr. art. et Mgr. Monika Bažíková, ArtD. (univerzitný docent)
doc. Mgr. art. Ivan Šiller, ArtD.
Mgr. Bianka Katreníková (zástupkyňa študentskej časti)
Mgr. Miloslava Borošová Michalcová, PhD. (zástupkyňa zamestnávateľa)
PaedDr. Martina Pavlikánová, PhD. (zástupkyňa zo zahraničnej vysokej školy)
ODBOROVÁ KOMISIA
Personálne zabezpečenie
prof. PaedDr. Daniela Valachová, PhD.
doc. Mgr. art. Xénia Bergerová, ArtD.
prof. PhDr. Erich Mistrík, CSc.
doc. Mgr. art. Ivan Šiller, ArtD.
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, PhD.
prof. PhDr. Mária Vajičková,CSc.
prof. PaedDr. Katarína Žilková, PhD.
prof. PaedDr. Dušan Kostrub, PhD.
doc. Mgr. Zlatica Zacharová, PhD.
doc. PhDr. Mária Glasová, PhD.
doc. PhDr. Marian Groma, PhD.
doc. PaedDr. Ján Gunčaga, PhD.
doc. PaedDr. Lilla Koreňová, PhD.
Mgr. Zuzana Ťulák Krčmáriková, PhD.
PhDr. Mojmír Malovecký, PhD.
PaedDr. Peter Gergel, PhD.
Mgr. art. Anabela Sládek, ArtD.
V rámci doktorandského štúdia nie je osobitne stanovený študijný poradca, avšak zodpovedné osoby sú študentom k dispozícii na e-mailových kontách, kde ich môžu kontaktovať a prípade komunikovať a svoje študijné otázky. Študenti ich môžu kontaktovať osobne, telefonicky, mailom, videohovorom cez MS Teams či iným vopred dohodnutým spôsobom. Ich kontaktné údaje i rozvrh konzultácií sú uvedené na webe katedry a študenti sú s nimi oboznámení aj pri prvom kontaktnom stretnutí v deň zápisu na štúdium. Rozvrh konzultácií je aktualizovaný na začiatku každého semestra.
Študentský študijný radca pre študijný program:
Mgr. Hana Juhás Muchová, muchovafedu.uniba.sk (denné štúdium)
Mgr. Slávka Gécová, gecova5uniba.sk (externé štúdium)
Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:
Mgr. art. Natália Okolicsányiová, ArtD., okolicsanyiovafedu.uniba.sk
Opis študijného programu
Študijný plán študenta určuje časovú (odporúčané študijné cesty) ako aj obsahovú postupnosť predmetov (nadväznosť predmetov a ich obsahu), spôsob výučby, formy hodnotenia študijných výsledkov, pracovnú záťaž vyjadrenú v kreditoch. Študijný plán si študent zostavuje na základe jasne definovaných pravidiel v súlade s podmienkami študijného programu a v súlade so Študijným poriadkom Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Študent si určuje svoj študijný plán na nasledujúce obdobie štúdia zápisom. Zapisuje si predmety v takej kreditovej hodnote a v takej skladbe (povinné predmety, povinne voliteľné predmety a výberové predmety), aby v kontrolnej etape štúdia mohol splniť podmienky na zápis do ďalšej časti štúdia. V akademickom roku, v ktorom študent plánuje riadne skončiť štúdium, si zapisuje predmety v takej kreditovej hodnote a v takej skladbe, aby ich úspešným absolvovaním splnil podmienky na riadne skončenie štúdia.
Študijný plán, v rámci študijného programu didaktika umelecko-výchovných predmetov v dennej forme zahŕňa skupinu povinných, povinne voliteľných a výberových predmetov. Študijný plán obsahuje aj ďalšie nevyhnutné súčasti.
V skupine povinných predmetov sú zaradené predmety, ktoré sú zároveň profilovými predmetmi. Štyri predmety sú šesťkreditové a štyri predmety sú päťkreditové. Za povinné predmety študent získa celkom 44 kreditov. Medzi povinné predmety sú zaradené predmety týkajúce sa súčasnej reflexie umenia, tvorby výskumného projektu, kvalitatívna a kvantitatívna metodológia výskumu, kreativita v umelecko-výchovných predmetoch, metodológia výskumu v umelecko-výchovných predmetoch aplikovaná didaktika umenia a vysokoškolská didaktika. V rámci povinných a profilových predmetov študent nadobudne kompetencie, ktoré priamo súvisia s profilom absolventa.
V skupine A povinne voliteľných predmetov sú zaradené celkom štyri predmety štvorkreditové, ktoré nie sú profilovými predmety. Študent musí získať najmenej štyri kredity.
V skupine B povinne voliteľných predmetov je zaradených šesť predmetov štvorkreditových. Z nich sú dva predmety profilové. Z uvedenej skupiny musí študent získať najmenej 12 kreditov.
V skupine výberových predmetov je zaradených šesť predmetov trojkreditových. Uvedená skupina dopĺňa ponuku predmetov a študent má možnosť voliť si svoju študijnú cestu.
V študijnom programe denného štúdia je zaradená časť vedecká, kde študent musí získať 60 kreditov a časť pedagogická, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou denného štúdia.
Počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia doktorandského štúdia didaktika umelecko-výchovných predmetov v dennej forme je 180 kreditov.
Za absolvovanie povinných predmetov študent musí získať 44 kreditov. Uvedené predmety sú profilovými predmetmi.
Medzi povinné predmety sú zaradené aj predmety štátnej skúšky, štátna skúška – dizertačná skúška za ktorú študent získa 20 kreditov a štátna skúška – obhajoba dizertačnej práce za ktorú študent získa 30 kreditov.
V skupine A povinne voliteľných predmetov musí študent získať 4 kredity.
V skupine B povinne voliteľných predmetov musí študent získať 12 kreditov.
V skupine výberových predmetov študent má možnosť voľby a môže získať maximálne 18 kreditov.
Za publikačnú činnosť študent musí získať 60 kreditov.
Za pedagogickú činnosť študent v dennom štúdiu získa každý semester 20 kreditov. Študent v externom štúdiu pedagogickú činnosť nerealizuje.
Za ostatné činnosti v rámci katedry má možnosť študent denného štúdia získať ďalšie kredity.
V prvom a druhom ročníku musí študent denného štúdia získať minimálne 40 a 40 kreditov. V prvom, druhom a treťom ročníku musí študent externého štúdia získať minimálne 30, 30 a 30 kreditov.
Pred obhajobou dizertačnej práce musí mať študent denného štúdia minimálne 150 kreditov. Pred obhajobou dizertačnej práce musí mať študent externého štúdia minimálne 210 kreditov.
Odborná prax sa v rámci doktorandského štúdia nerealizuje.
Na dizertačnú skúšku, ktorá patrí medzi štátne skúšky sa môže študent prihlásiť keď získal minimálne 60 kreditov, toho 40 kreditov za štúdium. Na dizertačnú skúšku sa v dennej forme môže prihlásiť študent najneskôr do 18 mesiacov od začiatku štúdia. Na dizertačnú skúšku sa v externej forme môže prihlásiť študent najneskôr do 24 mesiacov od začiatku štúdia.
Obsah dizertačnej skúšky:
A. Výskumný projekt k dizertačnej práci
B. Predmety dizertačnej skúšky:
Metodológia umelecko-výchovných predmetov
Odborová didaktika umelecko-výchovných predmetov
Výberové predmety (vyberie jeden z dvoch predmetov):
Arteterapia
Výtvarné stratégie v súčasnosti
Obhajoba dizertačnej práce
Prihlásenie na štátnu skúšku, ktorou je obhajoba dizertačnej práce je podmienené získaním minimálne 150 kreditov v dennej forme a úspešným absolvovaním povinných predmetov, povinne voliteľných predmety a výberových predmety v predpísanej skladbe.
Pri koncipovaní dizertačnej práce má študent preukázať schopnosť tvorivo pracovať, má preukázať primeranú znalosť vedomostí o problematike a uplatniť svoje schopnosti pri zhromažďovaní, interpretácii a spracúvaní základnej odbornej literatúry, prípadne jej aplikáciu v praxi alebo o riešenie čiastkovej úlohy, ktorá súvisí so zameraním študenta.
Cieľom obhajoby dizertačnej práce je preukázať schopnosť a pripravenosť na samostatnú vedeckú a tvorivú činnosť v oblasti výskumu alebo vývoja. Obhajobou dizertačnej práce sa realizuje formou vedeckej rozpravy medzi doktorandom, oponentmi dizertačnej práce, členmi skúšobnej komisie a ostatnými účastníkmi o získaných poznatkoch a prínose dizertačnej práce, alebo ako umelecká rozprava o vytvorenom umeleckom diele alebo predvedenom umeleckom výkone spracovanom v dizertačnej práci. Počas obhajoby dizertačnej práce sa skúma aj odôvodnenosť a hodnovernosť jej záverov a návrhov, ktoré dizertačná práca obsahuje.
Študijný program sa realizuje v priestoroch Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, predmety pedagogickej praxe sa uskutočňujú aj v priestoroch cvičných škôl. Budovy Pedagogickej fakulty na uliciach Šoltésovej 4 a Moskovská 3 sa nachádzajú v centre Bratislavy, budova na ulici Račianska 59 sa nachádza v jej širšom centre s bezproblémovou dostupnosťou a vybavenou infraštruktúrou.
Úspešným absolvovaním tretieho stupňa študijného programu didaktika umelecko-výchovných predmetov v dennej forme študent získa titul philosophiae doctor (PhD.)a kvalifikáciu zodpovedajúcu úrovni 8 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR). Dokladom o kvalifikácii je vysokoškolský diplom (3. stupeň), vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu.
Absolvent tretieho stupňa spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti v oblasti vysokoškolského vzdelávania a prácu v aplikovanom odborovo-didaktickom výskume, prácu koncepčného a programového pracovníka (prípadne riadiacu prácu) v štátnej správe školstva a osvety. Ovládajú znalosti o dejinách a perspektívach odboru a o jeho súčasných pojmoch, princípoch a teóriách a dokážu systémovo analyzovať modelové odborovo-didaktické problémy a navrhovať ich riešenia.
V súlade so SKKR, absolvent tretieho stupňa ŠP (úroveň 8 SKKR) získa kvalifikáciu a bude kvalifikovaný na nasledujúce zamestnanie a povolanie:
1. vysokoškolský učiteľ v príslušnom odbore a zameraní
2. koncepčný a programový pracovník v príslušnom odbore a zameraní
Kompetentnosti, vedomosti a zručnosti absolventa doktorandského stupňa, vrátane prenositeľných spôsobilostí získaných počas štúdia, umožňujú uplatniť sa v povolaniach vyžadujúcich primeranú úroveň komunikačných kompetencií, odborných a vedeckých kompetentností a vedomostí, zručností a kompetentnosti absolventa zodpovedajúcich úrovni 8 Slovenského kvalifikačného rámca.
Univerzita Komenského má možnosť vysielať študentov do zahraničia s cieľom štúdia alebo stáže v rámci svojich partnerstiev (Utrecht Network, SYLFF, niektoré bilaterálne zmluvy), na 63 zahraničných univerzít vo vyše 30 krajinách v Európe aj mimo nej. Ešte širšie možnosti pokrývajúce prakticky celý svet existujú v rámci iných schém, najmä v rámci programu Erasmus+ a aktivít zastrešených MŠVVŠ SR, realizovaných prostredníctvom SAIA.
Najviac využívaným mobilitným programom je Erasmus+ štúdium, v rámci ktorého je možné časť štúdia absolvovať v krajinách EÚ:
- Česká republika, Ostravská univerzita v Ostrave, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarnej výchovy,
- Česká republika, Masarykovej univerzita v Brne, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarnej výchovy,
- Česká republika, Karlová univerzity v Prahe, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarnej výchovy,
- Česká republika, UJEP v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarnej výchovy,
- Česká republika, Palackého univerzita v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarnej výchovy,
- Česká republika, UHK v Hradci Králové, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné kultúry a textilní tvorby.
Požiadavky na uchádzačku/uchádzača
Podmienkou prijatia uchádzačov na doktorandské štúdium v študijnom programe didaktika umelecko-výchovných predmetov je úspešné ukončenie magisterského štúdia.
Študijný program je určený predovšetkým absolventom magisterského štúdia v učiteľských a neučiteľských študijných programoch:
- učiteľstvo výtvarného umenia – jednoodborové štúdium alebo kombinačné štúdium,
- absolvent neučiteľského smeru výtvarného umenia s podmienkou absolvovania pedagogického minima.
Prijímacia skúška na doktorandské štúdium sa uskutočňuje pred komisiou – zloženie ktorej je navrhnuté odborovou komisiou a schválené dekankou fakulty. Minimálny počet členov skúšobnej komisie na prijímacích pohovoroch sú 3 osoby - predseda a dvaja členovia komisie. Na základe dohody garantov, predsedov odborových komisií – maximálny počet bodov za celú prijímaciu skúšku je 200 bodov. Skúška z cudzieho jazyka je písomnou formou a je zameraná na preklad odborného príspevku zameraného na problematiku daného študijného programu a hodnotí ju samostatne osoba, ktorá bola schválená ako skúšajúci v danej skúšobnej komisii.
Ďalšie časti skúšky sa realizujú ústne. Bodové hodnotenie je nasledovné: - Max. 100 bodov - projekt dizertačnej a rozprava k projektu dizertačnej práce, metodologická pripravenosť uchádzača. - Max. 30 bodov - skúška z cudzieho jazyka (resp. udelenie bodov za štátnu skúšku z cudzieho jazyka), - Max. 50 bodov – ďalšie oblasti prijímacej skúšky (predpoklady na PhD. štúdium, poznatky z požadovaného magisterského stupňa štúdia, rozsah a hĺbka preštudovanej literatúry), - Max. 20 bodov – publikačná činnosť a iné zreteľa hodné faktory – prax, napojenie na národný, alebo medzinárodný projekt, študijné pobyty v zahraničí, umiestnenie na 2 fakultných a národných súťažiach ŠVOUČ, pochvala rektora a/alebo pochvala dekana za bakalársku, diplomovú prácu, alebo vynikajúce výsledky počas štúdia, úspešná účasť na súťažiach súvisiacich s príslušným študijným programom, práca v občianskom združení.
Profil absolventa
Profil absolventa je vymedzený prostredníctvom:
- deskriptorov Európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania (EHEA),
- reflektuje v plnom rozsahu opis študijného odboru 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy, vedomosti, zručnosti a kompetencie,
- je v súlade s najnovšími vedeckými poznatkami odborovej didaktiky so zameraním na umelecko-výchovné predmety.
Absolvent doktorandského študijného programu didaktika umelecko-výchovných predmetov získa stupeň vzdelania podľa medzinárodnej štandardnej kvalifikácie vzdelania (ISCED) – kód 864. Z hľadiska úrovne národného kvalifikačného rámca Slovenskej republiky – SKKR, absolvent získa úroveň SKKR 8.
Absolvent je spôsobilý v nasledovných deskriptoroch:
Teoretické vedomosti
- pozná́ normy, princípy a metódy vedeckej práce v oblasti pedagogického výskumu v pedagogicko-umeleckej oblasti,
- pozná a aplikuje teoretické základy a metodológiu pedagogického výskumu v pedagogicko-umeleckej oblasti,
- má prehlaď v najnovších vedeckých poznatkoch v oblasti didaktiky umelecko-výchovných predmetov v medzinárodnom kontexte,
- ovláda znalosti o dejinách a perspektívach odboru a o jeho súčasných pojmoch, princípoch a teóriách,
- dokáže systémovo analyzovať modelové odborovo-didaktické problémy a navrhovať ich riešenia.
Praktické zručnosti a schopnosti
- je spôsobilý tvorivo využívať relevantné znalosti na identifikovanie, analyzovanie a riešenie odborovo didaktických problémových situácií,
- tvorivo uplatňuje pojmy, princípy a procedúry spojené s plánovaním, organizovaním a vyhodnocovaním vyučovania, hlavne študentského vyučovania adeptov učiteľstva,
- samostatne reflektuje a sebareflektuje odborovo didaktickú prácu v oblasti didaktiky a predmetoch s umeleckým zameraním,
- kvalifikovane posudzuje kvalitu a efektívnosť vedecky skúmať systémové vzťahy medzi javmi výučby a školovania, najmä závislosti výchovno-vzdelávacích a výchovno-výcvikových efektov od ich programových, procesných a kontextových determinantov.
Odborné kompetentnosti
- je spôsobilý koncipovať výskumný projekt, pracovať ako člen výskumného tímu, riadiť výskum a výskumný́ tím,
- aktívne sa zapája do vedeckej komunikácie v odbore, pravidelne publikuje a prezentuje výsledky svojho skúmania pred odbornou komunitou, zúčastňuje sa na rozvoji odboru,
- preukazuje metakognície, sebavzdelávania, sebareflexie a schopnosti kooperovať s odborovými učiteľmi fakulty, učiteľmi strednej alebo základnej cvičnej školy i s pracovníkmi príbuzných profesií.
Absolvent študijného programu didaktika umelecko-výchovných predmetov, odboru odborová didaktika dokáže profesionálne vykonávať prácu vysokoškolského učiteľa odborovej didaktiky, prácu v aplikovanom odborovo-didaktickom výskume, prácu koncepčného a programového pracovníka (prípadne riadiacu prácu) v štátnej správe školstva a osvety.
Uplatnenie absolventov
Na trhu práce sa absolvent doktorandského študijného programu didaktika umelecko-výchovných predmetov uplatní ako:
- vysokoškolský učiteľ v príslušnom odbore a zameraní,
- koncepčný a programový pracovník v príslušnom odbore a zameraní.
Uplatnenie v uvedených profesiách priamo súvisí s profilom absolventa. Študijný program je zostavený tak, aby bol absolvent pripravený na uplatnenie sa s uvedených profesiách.
Partnerské organizácie
V študijnom programe didaktika umelecko-výchovných predmetov doktorandského štúdia v dennej forme nie sú zaradené predmety pedagogickej/odbornej praxe, avšak katedra spolupracuje so školami v prípade možností realizácie pedagogických výskumov a rôznych štúdií z prostredia školy.
Pedagogická fakulta UK má uzatvorenú zmluvu so všetkými školami, v ktorých študenti prax vykonávajú, v prípade doktorandského štúdia je možné na uvedených školách realizovať výskumné šetrenia.
Študenti ŠP didaktika umelecko-výchovných predmetov doktorandského štúdia v dennej forme môžu spolupracovať s nasledovnými školami:
- Základná škola Dubová 1, 811 04 Bratislava,
- Materská škola Malá 6, 811 06 Bratislava,
- Základná škola Tbiliská 4, 831 06 Bratislava,
- Súkromná základná umelecká škola, Prokofievova 5, 851 01 Bratislava,
- Základná umelecká škola Júliusa Kowalského Laurinská 20, 811 01 Bratislava,
- Základná umelecká škola Vrbenského 1, 831 53 Bratislava.
Katedra výtvarnej výchovy a zabezpečujúca študijný program didaktika umelecko-výchovných predmetov doktorandského štúdia v dennej forme spolupracuje aj s ďalšími inštitúciami:
- ÚĽUV Bratislava,
- SNG Bratislavy,
- Múzeum mesta Bratislavy,
- Kunsthalle Bratislava,
- Galéria Nedbalka,
- Slovenské múzeum dizajnu.
Katedra výtvarnej výchovy úzko spolupracuje s podobnými pracoviskami v zahraničí:
- Katedra výtvarnej výchovy, Pedagogická fakulta Ostravskej univerzity v Ostrave, Česká republika,
- Katedra výtvarnej výchovy, Pedagogická fakulta Masarykovej univerzita v Brne, Česká republika,
- Katedra výtvarnej výchovy, Pedagogická fakulta UJEP v Ústí nad Labem, Česká republika,
- Katedra výtvarnej výchovy, Pedagogická fakulta Karlovej univerzity v Prahe, Česká republika,
- Katedra výtvarnej výchovy, Pedagogická fakulta, Palackého univerzita v Olomouci, Česká republika,
- Katedra výtvarné kultúry a textilní tvorby, Pedagogická fakulta UHK, v Hradci Králové, Česká republika.
Ďalšia zahraničná spolupráca katedry:
- University of Oulu, Faculty of Education, P.O.Box 2000, FIN-90014, Oulu, Fínsko, kontakt: Dr. Tapio Tenhu, tapio.tenhuoulu.fi,
- Aristotele University, Fine Arts Department, Thessaloniki, Grécko, University Campus 54124 Tesaloniki, kontakt: Prof. Xenofon Sachinis, Christiana Iliopolos, Helen Bexevanidou, internat-relauth.gr.
Katedra výtvarnej výchovy spolupracuje aj s Metodicko-pedagogickým centrom v Bratislave.