Didaktika dejepisu
Základné informácie o študijnom programe
Študijný odbor: 38. učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: doktorandský (tretí)
Forma štúdia: denná/externá
Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky/4 roky
Jazyk výučby: slovenský
Rada študijného programu
prof. PhDr. Róbert Letz, PhD.
doc. PhDr. Miroslav Kamenický, CSc. (FM profesora)
prof. Pavol Matula, PhD.
doc. Mgr. Jaroslav Nemeš, PhD.
Mgr. Miriam Viršinská, PhD. (FM docenta)
Mgr. Filip Lopuch (zástupca študentov)
Mgr. Miroslav Neumann (zástupca zamestnávateľov)
ODBOROVÁ KOMISIA
Personálne zabezpečenie
prof. PhDr. Róbert Letz, PhD.
doc. PhDr. Miroslav Kamenický, CSc. (FM profesora)
doc. Mgr. Pavol Matula, PhD.
Mgr. Miriam Viršinská, PhD. (FM docenta)
prof. PaedDr. Katarína Žilková, PhD.
prof. PaedDr. Dušan Kostrub, PhD.
doc. PhDr. Marian Groma, PhD.
Študijný referent:
Ing. Ľubica Jenčopaľová, jencopalovafedu.uniba.sk
Študentský študijný radca:
Mgr. Lucia Barbara Izsófová, izsofova1uniba.sk
Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:
prof. Pavol Matula, PhD., matulafedu.uniba.sk
Opis študijného programu
ZÁKLADNÁ ŠTRUKTÚRA ŠTUDIJ. PROGRAMU:
Cieľom doktorandského študijného programu didaktika dejepisu je poskytnúť komplexné a zároveň aj špecializované vzdelávanie v rámci najnovších vzdelávacích trendov v oblasti všeobecnej didaktiky a príbuznej odborovej didaktiky dejepisu. Študijný program sprostredkuje systematické poznatky o javoch pedagogickej reality, výchovno-vzdelávacích procesoch a ich činiteľoch v rámci didaktiky dejepisu, ako aj poznatky o spôsoboch poznávania pedagogickej reality, o pedagogických a didaktických prístupoch v oblasti didaktiky dejepisu, o koncepciách a poznatkoch o riešení rôznych pedagogických situácií.
Okrem pedagogického poznania študijný program obsahuje poznatky, ktoré korešpondujú s vedeckým poznaním profilových vzdelávacích oblastí alebo špecializácií.
Získaná odborná profilácia v študijnom programe didaktika dejepisu teda znamená, že absolvent programu
v oblasti teoretických vedomostí a ich pochopenia:
< preukazuje systematické porozumenie svojho odboru štúdia, takže vie vyhľadávať a uplatňovať vedné poznatky vlastnej špecializácie a zároveň súvisiace poznatky príbuzných vedných disciplín a využívať ich vo vlastnej odbornej práci
< ovláda súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania človeka
< dokáže vedecky skúmať, vyhodnocovať stav problematiky školskej historickej edukácie a prinášať vlastné vysoko odborné riešenia problémov v oblasti didaktiky dejepisu i v oblasti širšej konceptualizácie historických poznatkov v podmienkach dejepisu,
< vie bezpečne identifikovať najnovšie trendy svetového vedeckého a inovačného vývoja vo vlastnej špecializácii na didaktiku dejepisu i v príbuzných odboroch, kriticky prehodnocovať nové informácie a prispieva tak k rozvoju teórie i aplikácie didaktiky dejepisu inovačnými postupmi
v oblasti praktických schopností, zručností, kompetencií:
< komplexne a kultivovane prezentuje svoje faktografické, konceptuálne, procedurálne a metakognitívne poznanie
< vie rigoróznymi postupmi získavať nové vedecké poznatky, publikovať ich v renomovaných vydavateľstvách a prispievať tak k rozšíreniu hraníc vedeckého poznania
< je schopný v akademickom a profesionálnom kontexte komunikovať proces zachovávania a odovzdávania historického vedomia a historickej kultúry.
< vie vo svojej vedecko-výskumnej činnosti sledovať niekoľko rovín školskej historickej edukácie (rovinu normatívnu, rovinu reflexívnu, reálny stav edukačných procesov a vývojovú líniu didaktiky dejepisu)
< ovláda moderné technické formy prezentácie svojich výsledkov tak, aby poukazovali na možnosti ďalšieho praktického rozvoja jeho odboru
< dokáže prezentovať svoj podiel v tímovej práci s ohľadom na celok, vie riadiť tímovú prácu pri riešení výskumných úloh
< má základné schopnosti (spôsobilosti) profesionálne pripravovať budúcich učiteľov dejepisu
< korektne uplatňuje etické a spoločenské aspekty vedeckej práce
Študijný plán študenta určuje časovú (odporúčané študijné cesty) ako aj obsahovú postupnosť predmetov (nadväznosť predmetov a ich obsahu), spôsob výučby, formy hodnotenia študijných výsledkov, pracovnú záťaž vyjadrenú v kreditoch. Študijný plán si študent zostavuje na základe jasne definovaných pravidiel v súlade s podmienkami študijného programu a v súlade so Študijným poriadkom Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Študent si určuje svoj študijný plán na nasledujúce obdobie štúdia zápisom. Zapisuje si predmety v takej kreditovej hodnote a v takej skladbe (povinné predmety, povinne voliteľné predmety a výberové predmety), aby v kontrolnej etape štúdia mohol splniť podmienky na zápis do ďalšej časti štúdia. V akademickom roku, v ktorom študent plánuje riadne skončiť štúdium, si zapisuje predmety v takej kreditovej hodnote a v takej skladbe, aby ich úspešným absolvovaním splnil podmienky na riadne skončenie štúdia.
Študijný plán, v rámci študijného programu didaktika dejepisu v dennej forme zahŕňa skupinu povinných, povinne voliteľných a výberových predmetov. Študijný plán obsahuje aj ďalšie nevyhnutné súčasti.
Študijný program Didaktika dejepisu v treťom stupni vysokoškolského štúdia organicky nadväzuje na študijný program Učiteľstvo histórie (v kombinácii) v druhom stupni vysokoškolského štúdia. Poskytuje vedecké vzdelanie potrebné pre výskum v oblasti vyučovania dejepisu všetkých stupňov vzdelávania vrátane vzdelávania dospelých ako i jeho aplikácie do školskej a vzdelávacej praxe. Študijný program Didaktika dejepisu vychádza z autonómneho postavenia dejepisu v limitoch špecifického vzťahu história – dejepis, pričom funkcie, ciele a poznávací aparát oboch disciplín v úzkej súčinnosti s pedagogicko-psychologickými disciplínami využíva na prípravu odborníkov pre výskum a tvorbu efektívnych modelov konceptualizácie histórie (historických poznatkov) v školskej vzdelávacej sústave (teda: v tvorbe modelov dejepisu). Vlastnú didaktiku dejepisu vníma ako hraničnú disciplínu a tak využíva predovšetkým metodologické postupy historických disciplín a ich epistemológie, autonómne metodologické postupy vlastnej didaktiky prezentuje v úzkej korešpondencii s metodickými postupmi historiografie, pedagogiky a psychológie a zdôrazňuje tiež úzke väzby na ďalšie spoločenskovedné odbory (predovšetkým filozofiu resp. etiku).
Doktorandský program sa koncentruje na teoretické aspekty budovania didaktiky dejepisu, v súčasnosti chápanej ako nevyhnutný nástroj budovania sociálnej a osobnej historickej kultúry vyspelej vedomostnej spoločnosti. Chce pripraviť odborníkov – špecialistov pre odborno-pedagogický výskum prostredí, nástrojov, metód a potrieb dejepisného vyučovania, pre skúmanie koncepcií implementácie dejepisu do súčasného a budúceho poznávacieho procesu, a skúmanie ich vplyvu na rozvoj príslušnej funkčnej gramotnosti, pripravuje teda tvorcov nových koncepčných návrhov funkčnej historickej kultúry spoločnosti.
Samotná špecializácia paralelne a previazane sleduje v študijnej časti:
- prehlbovanie znalostí študentov o aktuálnych teoretických problémoch historického výskumu a spôsoboch ich riešenia
- prehlbovanie znalostí študentov o aktuálnych vývinových tendenciách a teóriách vyučovania histórie, modifikáciách vzájomného vzťahu história - dejepis a spôsoboch, ktorými sa riešia v konkrétnych parciálnych súčastiach školského systému u nás i v zahraničí vo vedeckej časti:
- vlastný vedecký výskum študenta k otvorenému vedeckému problému z odboru na úrovni spĺňajúcej európske kritériá
- kultivovanie schopnosti študenta formulovať vlastné závery vedeckej práce, kvalifikovane ich komunikovať, diskutovať o nich a prezentovať ich na vedeckých konferenciách, publikovať vo vedeckých časopisoch.
V skupine povinných predmetov sú zaradené predmety, ktoré sú zároveň profilovými predmetmi. Všetky predmety sú šesť kreditové. Za povinné predmety študent získa celkom 36 kreditov (bez dizertačnej skúška a obhajoby). Medzi povinné predmety sú zaradené predmety týkajúce sa tvorby výskumného projektu, kvalitatívna a kvantitatívna metodológia výskumu, metodológia pedagogického výskumu školskej histórie, aktuálne problémy všeobecných a národných dejín a didaktika dejepisu v perspektíve. V rámci povinných a profilových predmetov študent nadobudne kompetencie, ktoré priamo súvisia s profilom absolventa. Skupina povinne voliteľných predmetov sa skladá so skupiny A a B. Z každej musí študent získať minimálne šesť kreditov. V skupine výberových predmetov je zaradených päť trojkreditových predmetov. Uvedená skupina dopĺňa ponuku predmetov a študent má možnosť voliť si svoju študijnú cestu. Za študijnú časť musí získať 98 kreditov, za vedeckú 60 kreditov. Podrobnú charakteristiku povinných a povinne voliteľných predmetov študijného programu Didaktika dejepisu – t. j. detailný konkrétny popis ich obsahu, cieľov a žiaducich výsledkov ich absolvovania podávajú jednotlivé Informačné listy predmetov.
V študijnom programe denného štúdia je zaradená aj časť pedagogická, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou tohto štúdia. Doktorandi sa po dohode so školiteľom zapájajú do pedagogickej činnosti: participáciou na vyučovacom procese, tvorbou učebných pomôcok a študijných textov, vedením prác prezentovaných na študentskej vedeckej odbornej činnosti.
Záverečná skúška v treťom (doktorandskom) programe špecializácia didaktika dejepisu sa skladá z dizertačnej skúšky vymedzenej študijným programom a individuálnym študijným plánom a obhajoby dizertačnej práce. Absolvent ňou dokazuje, že ovládol vedecké metódy výskumu v oblasti vyučovania histórie, má prehľad o súčasnom stave výskumu v odbore u nás i v zahraničí, dokáže tvoriť, implementovať a pedagogicky skúmať nové koncepcie vyučovania dejepisu a ich vplyv na rozvoj historickej kultúry.
MOBILITA:
Univerzita Komenského má možnosť vysielať študentov do zahraničia s cieľom štúdia alebo stáže v rámci svojich partnerstiev (Utrecht Network, SYLFF, niektoré bilaterálne zmluvy), na 63 zahraničných univerzít vo vyše 30 krajinách v Európe aj mimo nej. Ešte širšie možnosti pokrývajúce prakticky celý svet existujú v rámci iných schém, najmä v rámci programu Erasmus+ a aktivít zastrešených MŠVVŠ SR, realizovaných prostredníctvom SAIA. Sú to najmä: Stredoeurópsky výmenný program univerzitných štúdií (CEEPUS), Národný štipendijný program (NŠP), Akcia Rakúsko-Slovensko, Višegrádsky fond a i. Nové možnosti mobilít v širšom rámci programu Erasmus+ ponúka univerzitná aliancia ENLIGHT, v rámci ktorej Univerzita Komenského v Bratislave nadviazala v roku 2020 spoluprácu v oblasti vzdelávania s ôsmymi európskymi univerzitami: Univerzita v Bordeaux, Univerzita v Gente, Univerzita v Groningene, Univerzita v Göttingene, Univerzita v Uppsale, Univerzita v Tartu, Írska národná univerzita v Galway a Baskická univerzita. Univerzity sa zaviazali ponúkať svojim študentom rôzne vzdelávacie formáty od krátkodobých fyzických aj virtuálnych mobilít v podobe letných škôl alebo tzv. živých laboratórií, až po spoločné študijné programy, nadväzujúce na akreditované ŠP v jednotlivých krajinách a uznávať si navzájom absolvované predmety.
Koordinátor Erasmus+ pôsobiaci na katedre pomáha zostaviť uchádzačom taký študijný plán na zahraničnej univerzite, ktorý tvorí predpoklad na uznanie štúdia absolvovaného v zahraničí na UK.
Podrobné informácie o účasti študentov v zahraničných mobilitách za jednotlivé akademické roky poskytujú výročné správy fakulty. Administratívnu podporu poskytuje na fakultách študentom Referát pre zahraničné vzťahy, ktorý sa venuje poradenstvu v oblasti výmenných pobytov a stáží študentov a propagácii zahraničných mobilít.
SPÄTNÁ VÄZBA:
Názory študentov sú monitorované prostredníctvom anonymných ankiet zabezpečených fakultou (aktuálne po každom semestri), a špecifických ankiet, napr. v uplynulom aj v tomto roku anketa týkajúca sa dištančnej výučby, ktorej výsledky sú verejne dostupné (https://uniba.sk/elearning/) a používajú sa ako podklad pri dlhodobom plánovaní výučby, vypracovaní sylabov a pod.
Názory študentov na kvalitu študijného programu sú v existujúcich ŠP monitorované počas prebiehajúcej výučby, ako aj na konci každého semestra. Na základe bottom-up stratégie, za účelom podporovania inovácie a individuálneho prístupu k jednotlivým skupinám, vyučujúci si môžu vyberať spôsob monitorovania samostatne.
Vzhľadom na malý počet všetkých doktorandov ŠP didaktika dejepisu počas daného obdobia sa spätná väzba získava predovšetkým individuálnym rozhovorom a diskusiami so študentmi. Keďže študenti sú väčšinou spoluriešiteľmi výskumných grantov vedených školiteľmi, komunikácia prebieha takmer na dennej báze. Na pracovných stretnutiach, seminároch sú okrem výskumných problémov riešené aj otázky doktorandského štúdia. U doktorandov v externej forme je táto osobná komunikácia zriedkavejšia a prebieha formou mailovej komunikácie, telefonickej alebo online konzultácii (MS Teams a i.). Katedra histórie je okrem toho so študentmi v kontakte prostredníctvom sociálnych sietí, na platforme Kráľovstvo historikov sú študenti nielen informovaní, ale majú možnosť aj priamej komunikácie s učiteľmi.
Vyjadrenia doktorandov a absolventov k ŠP:
Mgr. Ivan Stodola, interný doktorand
Doktorandské štúdium v odbore didaktika dejepisu na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave poskytuje výborné možnosti na zvýšenie úrovne odborného vzdelania, zlepšenie kariérnych možností, no predovšetkým predstavuje vstup do vedeckého a akademického pôsobenia študenta. Katedra histórie na PdF UK ponúka ako jedna z mála katedier histórie na Slovensku možnosť študovať v odbore didaktika dejepisu, čo je kľúčová disciplína zaoberajúca sa sociálnou komunikáciou historických informácií využívaných k edukačným účelom, pričom sa nachádza na pomedzí historických a pedagogicko-psychologických vied. Práve umiestnenie odboru je veľkou výhodou, ktorá umožňuje študentovi a absolventovi doktorandského programu pohybovať sa na poli klasickej historiografie, ako aj v širokých oblastiach pedagogického výskumu a praxe. Tento záber ponúka doktorandovi bohaté výskumné, konferenčné a publikačné možnosti doma i v zahraničí.
Doktorandský program je garantovaný skúsenými historikmi, pedagógmi a autormi viacerých učebníc využívaných v rámci sekundárneho i terciárneho vzdelávania na Slovensku. Pôsobenie na Pedagogickej fakulte, ktorá ponúka aj bakalárske a magisterské programy, umožňuje študentovi doktorandského programu aktívne participovať na pedagogickom procese smerom k budúcim učiteľom, čo je jedna z najbližších referenčných skupín študijného odboru. Doktorand má okrem vlastného výskumu možnosť podieľať sa na riešení výskumných úloh iných členov katedry a môže byť zahrnutý do širokej palety domácich i medzinárodných grantov. Na podporu svojej individuálnej výskumnej činnosti, vyplývajúcej z témy dizertačnej práce, má doktorand možnosť požiadať o Grant Univerzity Komenského, ktorý je určený pre mladých vedeckých pracovníkov.
Katedra pravidelne organizuje vedecké konferencie a dva krát do roka vydáva recenzovaný vedecký časopis, čo môžu byť pre doktoranda prvé možnosti prezentácie svojich odborných príspevkov a realizovaných výskumov. Katedra a fakulta ponúkajú predmety s dôležitým metodologickým zameraním, ako aj predmety zamerané na zlepšenie odbornej komunikácie v rôznych cudzích jazykov, čo sú nevyhnutné predpoklady vedeckého pôsobenia.
Študijný program realizovaný v internej i externej podobe je vhodný pre učiteľov dejepisu z praxe, ako aj pre široký okruh ľudí zaoberajúcich sa komunikáciou historických informácií v rozmanitých štátnych i súkromných inštitúciách.
Mgr. Jaroslav Durec, interný doktorand
Študijný program PhD. štúdia hodnotím ako štandardný pre tento tretí stupeň štúdia. Jednotlivé vyučovacie predmety zo všeobecného základu a hlavne odborového zamerania sú väčšinou úzko zamerané na spracovávanie konkrétnej dizertačnej práce. Týmto chcem povedať, že obsah jednotlivých predmetov je volený tak, aby napomohli doktorandovi pri projektovaní a následne realizovaní vedecko-výskumnej činnosti. Osobne som spokojný s doterajším študijným plánom. Veľmi mi pomohli napr. aj osobné sedenia s Dr. Bockovou a Dr. Tonkovou pri riešení najrozličnejších didaktických otázok. Inými slovami, študijný plán prostredníctvom predmetov ponúka dostatok priestoru na diskusiu o aktuálnych problémoch didaktiky dejepisu.
PaedDr. Michal Veselei, externý doktorand
Študijný program didaktika dejepisu mi ako vysokoškolské štúdium III. stupňa významne rozšírilo poznatky o dizajne pedagogického výskumu (išlo o celofakultné predmety o kvalitatívnom a kvantitatívnom výskume, tvorbe výskumného projektu, ale i pedagogickom výskume v rámci didaktiky dejepisu). Ďalej mi toto štúdium prinieslo zaujímavé informácie o perspektíve a aktuálnych otázkach, ktoré sa ohľadom vyučovania dejepisu diskutujú v rezortnej i akademickej obci. V tomto smere boli ponúknuté tzv. povinné predmety adekvátne. Možno by bolo vhodné pre študentov (nielen katedrových) zaradiť do študijného plánu aj predmet povinne voliteľný (napr. história, minulosť v medzipredmetových vzťahov, príp. využitie historických artefaktov vo vzdelávaní, fenomén living history a pod.), čím by sa umožnilo získať kredity v tejto časti študijného programu tesnejšie naviazané na jeho zameranie.
Mgr. Róbert Odler, PhD., absolvent externého štúdia
V rámci doktorandského štúdia na katedre histórie, ktoré som absolvoval v rokoch 2016 – 2020, je možné nájsť niekoľko špecifík. Pre mňa osobne, ako pre študenta bola pomoc pedagógov v citeľne vyššej miere, ako tomu bolo na predchádzajúcich dvoch stupňoch vysokoškolského štúdia, ktoré som taktiež absolvoval na uvedenej katedre prínosom. Aj napriek tomu, že som sa nie vždy riadil všetkými radami a odporúčaniami, ktoré mi z ich strany boli dané, bral som ich ako ďalšiu možnú perspektívu na problematiku, ktorej sa nielen moja dizertačná práca, ale aj samotné štúdium týkalo. V ťažiskových bodoch a momentoch štúdia a písania odbornej práce som sa však túto pomoc snažil zužitkovať v čo najväčšej možnej miere. Ďalším špecifikom, ktoré mi v pamäti vyvstáva je novota, neoddeliteľne spojená so štúdiom. Vzhľadom na to, že sme boli pravdepodobne prvé ročníky, ktorým takéto štúdium bolo na KH umožnené, bolo miestami citeľné, že sme akoby priekopníkmi systému, v ktorom sa ešte nájdu prípadné chyby, nezrovnalosti či nedokonalosti. Neberiem to vyslovene ako negatívny aspekt, keďže verím, že sa na našej generácií podarilo vychytať nejednu ,, chybičku krásy“, no som presvedčený, že by mi viac istoty dodalo, keby som tak, ako aj prípadné ďalšie ročníky mal už nejakú tú cestičku štúdiom a prehľadom v ňom vyšliapanú.
Mgr. Petra Gereková, interná doktorandka
Doktorandské štúdium na Katedre histórie Pedagogickej fakulty UK v Bratislave oceňujem z dôvodu toho, že umožňuje publikovanie v katedrovom časopise Verbum historiae, ďalšie vzdelávanie prostredníctvom niekoľkých predmetov či účasť na rôznych konferenciách doma aj v zahraničí. Skvelou príležitosťou je aj učenie vysokoškolákov na seminároch, čím si môžeme precvičovať pedagogické zručnosti, prípadne overiť výskumné otázky vyplývajúce z dizertačnej práce.
Mgr. Miroslav Neumann, PhD., absolvent interného štúdia
Doktorandské štúdium (didaktika dejepisu) na katedre histórie PdF UK vnímam veľmi pozitívne. Ako nadšenec a absolvent histórie v kombinácií s angličtinou mi táto príležitosť umožnila aplikovať moje predošlé poznatky v novom rozmere. Počas štúdia som musel odučiť niekoľko predmetov, resp. seminárov, kde bolo markantne cítiť rozdiel medzi stredoškolskou a vysokoškolskou formou nielen prístupu ale aj stupňa vedomostí. Publikačná činnosť bola podporovaná, rovnako ako samostatné bádanie. Spolupodieľal som sa na udalostiach katedry a vnímal študentský život z iného uhla. Celkovo hodnotím doktorandské štúdium veľmi pozitívne. Vďaka nadobudnutým skúsenostiam a poznatkom som nemal problém zamestnať sa a snažím sa ich využívať v čo najväčšom meradle. Taktiež dohadujem užšiu spoluprácu katedry so školou, kde momentálne pôsobím.
Mgr. Eva Baumann, PhD., absolvent interného štúdia, učiteľka Bilingválneho gymnázia C.S.Lewisa a absolventka ŠP učiteľstvohistórie v kombinácii PdF UK v Bratislave celkovo hodnotí študijný program doktorandského štúdia ako dobrý, navrhuje zaradiť do programu predmet, ktorý sa zaoberá moderným výskumom v odboredidaktiky dejepisu v zahraničí, ktorý by oboznamoval študentov s aktuálnymi zahraničnými výskumami a trendami v oblasti didaktiky dejepisu. Akcentuje dôležitosť - povinnosť doktoranda aspoň čiastočne pôsobiť v škole alebo inštitúcii, kde sa stretne s didaktikou dejepisu v praxi.
Pedagogická fakulta by mala takéto príležitosti pomôcť zabezpečiť. Je totiž otázne, aké zručnosti a odbornosť nadobudne absolvent didaktiky dejepisu, pokiaľ dejepis (okrem pedagogickej praxe v rámci štúdia) neučil. Podľa názoru dr. Baumann je silnou stránkou absolventov teoretický prehľad a vhľad do problematiky, odporúča však posilniť schopnosť komunikovať a písať odborné články v cudzom jazyku a klásť ešte väčší dôraz na výskumy, ktoré reflektujú aktuálnu situáciu vo výučbe dejepisu a reagujú na problémy a výzvy z praxe. Výstupy z výskumov by mali byť využiteľné v praxi a mali by pomôcť zefektívňovať výučbu dejepisu, prinášať poznatky, ktoré skutočne posunú poznanie v danom odbore.
Požiadavky na uchádzačku/uchádzača
Základnou podmienkou na prijatie je v zmysle § 56 (3) Zákona 131/2002 Z. z. absolvovanie študijného programu 2. stupňa alebo študijného stupňa podľa § 53 (3) v niektorom z nasledovných odborov:
1.01.1 učiteľstvo akademických predmetov (učiteľstvo histórie v kombinácii)
2.01.7 história
2.01.8 všeobecné dejiny
2.01.9 slovenské dejiny,
alebo príbuzných odborov
Uchádzači musia úspešne vykonať prijímaciu skúšku, v ktorej preukážu hĺbku a primeraný rozsah vedomostí potrebných na doktorandské štúdium. Prijímacia skúška je komisionálna.
Zloženie komisie je navrhnuté odborovou komisiou a schválené dekankou fakulty. Minimálny počet členov skúšobnej komisie na prijímacích pohovoroch sú 3 osoby – predseda a dvaja členovia komisie. Na základe dohody garantov, predsedov odborových komisií – maximálny počet bodov za celú prijímaciu skúšku je 200 bodov.
Skúška z cudzieho jazyka je písomnou formou a je zameraná na preklad odborného príspevku zameraného na problematiku daného študijného programu a hodnotí ju samostatne osoba, ktorá bola schválená ako skúšajúci v danej skúšobnej komisii. Ďalšie časti skúšky sa realizujú ústne.
Bodové hodnotenie je nasledovné :
1. max. 100 bodov - projekt dizertačnej a rozprava k projektu dizertačnej práce, metodologická pripravenosť uchádzača.
2. max. 30 bodov - skúška z cudzieho jazyka (resp. udelenie bodov za štátnu skúšku z cudzieho jazyka),
3. max. 50 bodov – ďalšie oblasti prijímacej skúšky (predpoklady na PhD. štúdium, poznatky z požadovaného magisterského stupňa štúdia, rozsah a hĺbka preštudovanej literatúry),
4. max. 20 bodov – publikačná činnosť a iné zreteľa hodné faktory – prax, napojenie na národný alebo medzinárodný projekt, študijné pobyty v zahraničí, umiestnenie na fakultných a národných súťažiach ŠVOUČ, pochvala rektora a/alebo pochvala dekana za bakalársku, diplomovú prácu alebo vynikajúce výsledky počas štúdia, úspešná účasť na súťažiach súvisiacich s príslušným študijným programom, práca v občianskom združení ).
Profil absolventa
Absolvent tretieho stupňa vysokoškolského štúdia programu didaktika dejepisu s profilom spĺňajúcim uvedené kritériá bude spôsobilý kvalifikovane vykonávať činnosť vysokoškolského učiteľa didaktiky dejepisu resp. prácu odborného výskumného a vývojového pracovníka vo výskumno-aplikačných odboroch a pracoviskách štátnej a verejnej správy. V nich dokáže akcentovať dôležitosť sociálnej komunikácie historických poznatkov, využívaných na edukačné účely v kontextoch, v ktorých minulosť dáva zmysel prítomnosti a implikuje budúcnosť.
Uplatnenie v uvedených profesiách priamo súvisí s profilom absolventa. Študijný program je zostavený tak, aby bol absolvent pripravený na uplatnenie sa v uvedených profesiách.
Uplatnenie absolventov
Absolvent tretieho stupňa vysokoškolského štúdia programu didaktika dejepisu bude spôsobilý kvalifikovane vykonávať činnosť vysokoškolského učiteľa didaktiky dejepisu resp. prácu odborného výskumného a vývojového pracovníka vo výskumno-aplikačných odboroch a pracoviskách štátnej a verejnej správy. V nich dokáže akcentovať dôležitosť sociálnej komunikácie historických poznatkov využívaných na edukačné účely v kontextoch, v ktorých minulosť dáva zmysel prítomnosti a implikuje budúcnosť.
V súlade so Slovenským kvalifikačným rámcom (SKKR), absolvent tretieho stupňa úroveň 8 SKKR získa nasledujúcu kvalifikáciu a bude kvalifikovaný na nasledujúce zamestnania a povolania v súlade so SKKR:
1. kód kvalifikácie: U2330001-00445, SK ISCO-08: 233 učiteľ v stredných školách, názov povolania: učiteľ akademických (všeobecnovzdelávacích) predmetov strednej školy;
2. kód kvalifikácie: U2310003-00429, SK ISCO-08: 2310003 vysokoškolský učiteľ, názov povolania: odborný asistent vysokej školy
3. kód kvalifikácie: SK ISCO-08: 1223999, názov povolania: pracovník v oblasti výskumu a vývoja
4. kód kvalifikácie: SK ISCO-08: 1223001, názov povolania: riadiaci pracovník výskumnej inštitúcie
5. kód kvalifikácie: C2359006-0049, SK ISCO-08: 2359006, názov povolania: učiteľ pre kontinuálne vzdelávanie"
Partnerské organizácie
V študijnom programe didaktika dejepisu doktorandského štúdia v dennej forme nie sú zaradené predmety pedagogickej/odbornej praxe, avšak katedra spolupracuje so školami v prípade možností realizácie pedagogických výskumov a rôznych štúdií z prostredia školy. Pedagogická fakulta UK má uzatvorenú zmluvu so všetkými školami, v ktorých študenti prax vykonávajú, v prípade doktorandského štúdia je možné na uvedených školách realizovať výskumné šetrenia.
Zoznam základných a cvičných škôl sa pravidelne aktualizuje. PdF UK má uzatvorené aktuálne zmluvy o spolupráci so školami, na ktorých študenti ŠP učiteľstvo histórie (v kombinácii) realizujú pedagogické praxe:
Gymnázium L. Novomeského, Tomášikova 2, 821 07 Bratislava,
Gymnázium A. Einsteina, Einsteinova, 21/13, 851 01 Bratislava,
1. súkromné gymnázium v BA, Bajkalská 20, 821 08 Bratislava,
Súkromné gymnázium, Vážska 32. 82107 Bratislava,
ZŠ, Malokarpatské nám. 1, 84103 Bratislava,
ZŠ P. Marcelyho, Drieňová 16, 82103 Bratislava,
ZŠ s MŠ M. R. Štefánika, Grosslingova 47, 811 09 Bratislava,
SŠ, Tilgnerova 14, 841 05 Bratislava,
ZŠ s mŠ, Cádrova 23, 831 01 Bratislava,
ZŠ SNP, Ostredková 14, 821 02 Bratislava,
ZŠ, Pankúchova 4, 851 04 Bratislava,
ZŠ Vazovova 4, 811 07, Bratislava,
ZŠ s MŠ, Za kasárňou 2, 831 03 Bratislava,
ZŠ Hlboká cesta 4, 811 04. Bratislava,
Gymnázium Matky Alexie, 4A, Jesenského 6143, 811 02 Bratislava,
Gymnázium Hubeného 23, 831 53, Bratislava,
ZŠ a MŠ Dubová, 3609/1, 8011 04 Bratislava,
SZŠ Wonderschool, 1891/34, 84101, Bratislava,
SZŠ Felix, Krásnohorská 14, 851 07, Bratislava,
Paneurópska základná škola, Sklenárova 1, 821 09 Bratislava,
Aktuálne cvičné školy:
Gymnázium Hubeného 23, Bratislava
ZŠ Hlboká cesta, Bratislava
ZŠ P. Marcelyho, Drieňová 16, 82103 Bratislava,
ZŠ Tbiliská 4, 831 06 Bratislava,
Katedra histórie zabezpečujúca študijný program didaktika dejepisu doktorandského štúdia spolupracuje aj s ďalšími inštitúciami:
Múzeum mesta Bratislavy
Historické múzeum SNM
Múzeum dopravy
Ústav pamäti národa
Katedra histórie úzko spolupracuje s podobnými a príbuznými pracoviskami v zahraničí:
Zakład Historii Kultury i Edukacji Historycznej, Instytut Historii, Wydział Historyczny Uniwersytet Jagielloński
Ústav českých dějin, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Prahe
Historický ústav, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita v Brne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Kalisz
Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Budapest
Inštitut za novejšo zgodovino Slovenije
Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Collegium Carolinum, München
History Faculty of Arts, University of Ottawa
Rada študijného programu - pozvánky, zápisnice
Zapisnica zo zasadnutia RSP 15.3.2023
Zapisnica zo zasadnutia RSP 5.9.2023