Pedagogická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Sociálna práca

Základné informácie o študijnom programe

Študijný odbor: 33. Sociálna práca

Stupeň štúdia: tretí

Forma štúdia: denná/externá

Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky/4 roky

Jazyk výučby: slovenský/anglický


Rada študijného programu (RŠP)

prof. PhDr. Ladislav Vaska, PhD.  (HZO)

prof. PhDr. Jozef Leikert, PhD.

doc. Mgr. Miroslav Tížik, PhD.

doc. PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD.

doc. PhDr. Pavol Kopinec, PhD.

 

Radovan Marák (zástupca študentov)

Mária Motúzová (zástupca študentov)

Mgr. Mária Skaličanová (zástupca študentov)

Mgr. Janka Dudoňová (zástupca zamestnávateľov)

Mgr. Marek Roháček (zástupca zamestnávateľov)

Mgr. Vladislav Matej, PhD. (zástupca zamestnávateľov)

Mgr. Pavol Sabela (zástupca zamestnávateľov)

PhDr. Silvia Bronišová (zástupca zamestnávateľov)

Mgr. Martina Ondrejková (zástupca zamestnávateľov)

 

 

Personálne zabezpečenie

doc. PhDr. Peter Brnula, PhD.

PaedDr. Peter Gergel, PhD. - KNJLD

doc. PhDr. Marián Groma, PhD. - KPP

doc. PhDr. Mária Glasová, PhD. - KPP

doc. PaedDr. Ján Gunčaga, PhD. - KDMPP

doc. PhDr. Martina Hrozenská, PhD. 

doc. PhDr. Pavol Kopinec, PhD. - CIN

doc. PaedDr. Lilla Koreňová, PhD. - KDMPP

prof. PaedDr. Dušan Kostrub, PhD. - KP

prof. PaedDr. Vladimír Labáth, PhD. 

prof. PhDr. Jozef Leikert, PhD.

PhDr. Mojmír Malovecký, PhD. - KRJLD

prof. PhDr. Erich Mistrík, PhD.  - KEOV 

doc. PaedDr. Eva Severini, PhD. - KPPP

doc. PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD.

doc. Mgr. Miroslav Tížik, PhD.

prof. PhDr. Ladislav Vaska, PhD. - vedúci katedry

doc. Mgr. Zlatica Zacharová, PhD. - KPP

prof. PaedDr. Katarína Žilková, PhD. - dekanka fakulty, KDMPP

prof. PhDr. Mária Vajičková, CSc. - KNJLD

 

Študentský študijný radca pre študijný program:

Mgr. Mária Skaličanová - III. stupeň, skalicanova5uniba.sk

Opis študijného programu

Tretí stupeň štúdia v študijnom programe sociálna práca sa zameriava na užšie špecializácie a prehĺbenie historických, teoreticko-systematických a metodologických poznatkov a aspektov profesionálnej prípravy odborníka-vedeckého pracovníka v oblasti sociálnej práce. Štúdium obsahovo, štrukturálne a profilovo kontinuálne nadväzuje na 2. stupeň získaného vzdelania v študijnom odbore sociálne práca. V študijnom odbore sociálna práca sa sústreďuje na vybrané problémy v problematike riešenia sociálno-patologického problému, v rámci trajektórie vzdelávania čerpá poznatky z iných interdisciplinárnych alebo transdisciplinárnych oblastí.

Štúdium prehlbuje a rozvíja súčasné teórie sociálnej práce a pripravuje a reflektuje na aktuálne otázky sociálnej politiky, rozvíja kritické myslenie v sociálnej práci. Štúdium v doktorandskom študijnom programe pripravuje absolventov na pedagogické pôsobenie na vysokých školách, v akademických inštitúciách a na iných platformách skúmania problematiky sociálnej práce doma i v zahraničí. Výber témy a odborná orientácia študenta majú individuálny charakter, pričom v študijnej časti sa kladie dôraz na interdisciplinaritu a celostný prístup k riešeniu problému. Štúdium sa končí obhajobou dizertačnej práce.

ŠTUDIJNÝ PLÁN - denná forma

ŠTUDIJNÝ PLÁN - externá forma

Požiadavky na výber uchádzačku/uchádzača

Výber uchádzačov sa uskutočňuje na základe dosiahnutých výsledkov v prijímacom konaní – prijímacej skúške. Uchádzač by mal byť absolventom 2. stupňa magisterského štúdia sociálna práca, alebo z iných interdisciplinárnych alebo transdisciplinárnych oblastí. Na prijímacej skúške musí preukázať schopnosť samostatne formulovať vedecký problém, prinášať vlastné riešenia problémov, uplatňovať svoje odborné znalosti vo výskume a výskumnej praxi. Musí preukázať schopnosť tvorivo rozvíjať existujúcu metodológiu v rámci jeho odbornej špecializácie. Musí preukázať ovládanie aspoň jedného cudzieho jazyka na adekvátnej úrovni.

PdF UK má každý akademický rok obvyklým spôsobom – na webových stránkach fakulty - zverejnené informácie pre uchádzačov o štúdium podľa ponuky v danom akademickom roku pre všetky študijné programy. Má stanovené konkrétne kritériá prijímania uchádzačov, pravidlá prijímacieho konania, podmienky prijatia na vyšší stupeň štúdia, ako aj kritériá pre postup do ďalšej časti štúdia. Kritériá sú pravidelne zverejňované obvyklým spôsobom a sú verejne dostupné širokej verejnosti v dostatočnom časovom predstihu a na základe zákonom stanovených termínov zverejňované pre uchádzačov. Všetky kritériá pre daný ŠP, vrátane podrobných a konkrétnych kritérií, sú zverejnené na webových stránkach fakulty a po ich zverejnení sú dostupné nepretržite  (https://www.fedu.uniba.sk/studium/pre-uchadzacov-o-studium/).

Postup a pravidlá pri prijímacom konaní, prechodu na vyšší stupeň alebo prestupu na iný program alebo inú formu štúdia v rámci UK sú stanovené v Študijnom poriadku PdF UK (VP č. 1/2020).

Profil absolventa

Absolvent 3. stupňa štúdia v študijnom programe sociálna práca nachádza spôsoby aplikácie výsledkov bádania v spoločenskej oblasti s prepojením na prax a túto aplikáciu sám realizuje. Ide o inovácie v oblasti nových trendov v sociálnej oblasti ako aj riešenie spoločenských problémov v spoločnosti. Disponuje rozvinutým pojmovým a kategoriálnym aparátom, má osvojené interpretačné metódy odboru a orientuje sa v príbuzných disciplínach, vyznačuje sa nezávislým kritickým a analytickým myslením, má schopnosti samostatnej realizácie špecializovaného výskumu a prezentácie jeho výsledkov. Svoje odborné znalosti dokáže uplatniť v pedagogickej praxi najmä vo sfére vysokoškolského vzdelávania.
Profil absolventa doktorandského štúdia v študijnom odbore 33. Sociálna práca v rámci Národného kvalifikačného rámca SR  zahŕňa tri stupne výstupov vzdelávania ako sú:

  • vedomosti
  • zručnosti
  • kompetencie

Úspešným absolvovaním tretieho stupňa študijného programu sociálna práca študent získa titul doktor (philosophiae doctor), PhD. a kvalifikáciu zodpovedajúcu úrovni 8 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR). Dokladom o kvalifikácii je vysokoškolský diplom (3. stupeň), vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu.
Štúdium doktorandského študijného sociálna práca sa chápe ako príprava na vedeckú činnosť v odbore, resp. ako výchova koncepčných a vedúcich pracovníkov v oblasti sociálnej práce na úrovni štátnych, regionálnych, miestnych a súkromných inštitúcií, organizácií a platforiem doma i v zahraničí. Absolvent sa profiluje ako vedec a inovátor zameraný na riešenie v oblasti nových sociálnych politických fenoménov s perspektívou ďalšieho kvalifikačného rastu. Na základe osvojených vedomostí a schopností je absolvent 3. stupňa štúdia spôsobilý uplatniť sa najmä v profesiách: samostatného vedeckého pracovníka na pôde akademickej inštitúcie (vysoké školy, výskumné ústavy a i.); vedúceho pracovníka, manažéra.

  • Absolvent doktorandského štúdia má rozsiahle odborné vedomosti z viacerých oblastí študijného odboru, ktoré mu slúžia ako základ pre uskutočňovanie výskumu a vytvárania nových poznatkov v oblasti sociálnej práce.
  • Absolvent má vedomosti z oblasti vedeckého bádania, vedy, ako aj z oblasti výskumu. Pri písaní vedeckého textu dbá na znaky kritickosti, striedmosti, presnosti a konkrétnosti.
  • Ovláda druhy výskumov a podľa nich vie aplikovať vedecké metódy. Ovláda etické princípy verifikovania, vyhodnocovania, interpretovania získaných dát. Ovláda softvérové produkty vyhodnocovania štatistických údajov.
  • Vie vytvoriť a posúdiť časový, finančný, personálny plán realizácie výskumných projektov. Dokáže manažovať výskumné a projektové tímy a ovláda odborné administratívne činnosti projektového manažéra. Vie sa orientovať v metodike projektových výziev vedeckých agentúr a rámcových operačných programov pre výskum a inovácie. Ovláda problematiku národnej koordinácie programov EÚ.

Absolvent disponuje rozsiahlymi vedomosťami z teórie vedy o sociálnej práci, z oblasti sociálnej politiky na národnej a globálnej úrovni, vedeckej komunikácie a komunikácie vedy, epistemológie vedy a metodológie výskumu a nových trendov vo vede a v sociálnej práci, ktoré mu slúžia ako základ na uskutočňovanie výskumu a vytváranie nových poznatkov v oblasti sociálnej práce. Absolvent vie zvoliť a vymedziť metódy základného a aplikovaného výskumu v sociálnej práci. Vie odporúčať tie odborné vedomosti z viacerých oblastí študijného odboru, ktoré sú potrebné na uskutočňovanie výskumu a vývoja a vytvárania nových poznatkov v oblasti sociálnej práce. Absolvent dokáže formulovať nové hypotézy a stratégie pre ďalší výskum a rozvoj poznania v oblasti sociálnej práce. Je schopný identifikovať aktuálne spoločenské problémy, vypracovať a realizovať samostatný vedecký projekt základného a aplikovaného výskumu, interpretovať získané výsledky podľa súčasných požiadaviek vedy a vyvodiť závery pre odbor a riešený vedecký problém. Dokáže koncipovať vo vedeckej diskusii vlastné vedecké zistenia, porovnať a interpretovať ich v kontexte aktuálneho vedeckého poznania a jeho trendov a aplikovať vedecké zistenia ako návrhy pre aktuálnu aplikovanú prax.  
Absolvent sa vyznačuje nezávislým, kritickým a analytickým myslením, ktoré aplikuje v meniacich sa podmienkach. Komunikuje výsledky vedeckej práce a publikuje ich vo vedeckom prostredí v Slovenskej republike aj v zahraničí. Vo vedeckej práci aplikuje etické zásady. Dokáže určiť zameranie výskumu a koordinovať tím v odbore sociálna práca. Absolvent je pripravený na uskutočňovanie vedeckej práce a tvorbu koncepcií v oblasti sociálnej práce a sociálnej politiky.  
V súlade so SKKR, absolvent prvého stupňa ŠP (úroveň 6 SKKR) získa kvalifikáciu a bude kvalifikovaný na nasledujúce zamestnanie a povolanie:    

  1. vedecko výskumný pracovník
  2. projektový manažér
  3. sociálny pracovník
  4. sociálny pracovník na všetkých úrovniach riadenia verejných a neverejných poskytovateľov sociálnych služieb.

Kompetentnosti, vedomosti a zručnosti absolventa doktorandského stupňa, vrátane prenositeľných spôsobilostí získaných počas štúdia, umožňujú uplatniť sa v povolaniach vyžadujúcich primeranú úroveň komunikačných kompetencií, dokáže plánovať a iniciovať riešenie komplexných problémov a projektov. Vie posudzovať a modifikovať vlastnú odbornú činnosť v širšom kontexte, vo vzťahu na dlhodobý dopad v danej oblasti a z hľadiska sociálnych, etických, environmentálnych a ďalších kritérií. Dokáže komunikovať a je pripravený formulovať informácie o výstupoch a záveroch vedeckej, výskumnej a vývojovej práce na medzinárodnej úrovni a riadiť rozsiahle výskumné úlohy a tímy a má vedomosti, zručnosti a kompetentnosti absolventa zodpovedajúce úrovni 8 Slovenského kvalifikačného rámca.

Partnerské organizácie

  • Mgr. Janka Dudoňová – Riaditeľka Domova pri kríži (ZpS)
  • Mgr. Marek Roháček – Návrat
  • Mgr. Vladislav Matej, PhD. – Nadácia Socia
  • Mgr. Pavol Sabela – STOPA Slovensko
  • PhDr. Silvia Bronišová – VÚDPaP (Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie)
  • Mgr. Martina Ondrejková – Slovenská komora sociálnych pracovníkov a asistentov sociálnej práce, Mosty integrácie, o.z.


Zariadenia na realizáciu praxe študentov:

  • KASPIAN
  • OZ PRIMA
  • ICHTYS, o.z., nízkoprahové programy pre deti a mládež
  • Občianske združenie MARGINAL
  • Resocializačné stredisko RETEST
  • OZ STOPA Slovensko
  • Vstúpte, n.o.
  • ROAD, n.o., Resocializačné stredisko Tomky
  • Detský fond Slovenskej republiky (DF SR) - MixKlub
  • Centrum pre deti a rodiny REPULS
  • Mládež ulice
  • DSS Plavecké Podhradie
  • RATA o.z.
  • Depaul Slovensko
  • Občianske združenie VAGUS
  • Ulita
  • Spoločnosť priateľov detí z detských domovov Úsmev ako dar
  • Fascinujúce deti, o.z.
  • Organizácia muskulárnych dystrofikov v SR
  • ZSS ROSA
  • DSS prof. K. Matulaya pre deti a dospelých
  • DSS pre deti a dospelých Sibírka
  • DSS Andreas, n. o.
  • OZ Odyseus
  • DSS pre deti a dosplých INTEGRA
  • Centrum pre deti a rodiny Pezinok
  • Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie
  • Centrum záujmových aktivít - OZ Čisté srdce
  • Domov dôchodcov Ohel  David
  • Centrum rodiny, no.
  • Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny

Rada študijného programu - pozvánky, zápisnice

Zápisnica RŠP_13_7_2023

ZAPISNICA_RSP_2_2_2024