Špeciálna pedagogika
Základné informácie o študijnom programe
Študijný odbor: 38. učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: tretí
Forma štúdia: denná/externá
Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky/4 roky
Jazyk výučby: slovenský
Rada študijného programu
prof. PaedDr. Darina Tarcsiová, PhD. (HZO)
doc. PaedDr. Terézia Harčaríková, PhD.
doc. PaedDr. Jana Lopúchová, PhD.
doc. PhDr. Alexandra Biščo Kastelová, PhD.
doc. Mgr. Dagmar Nemček, PhD.
doc. Mgr. Margita Schmidtová, PhD. (zástupca zamestnávateľov)
PaedDr. Jana Verešová, PhD. (zástupca zamestnávateľov)
Mgr. Silvia Neuwirthová (zástupca zamestnávateľov)
PaedDr. Karin Gažiová (zástupca zamestnávateľov)
Mgr. Daša Švecová (zástupca študentov)
Bc. Samuel Varga (zástupca študentov)
Bc. Richard Koiš (zástupca študentov)
ODBOROVÁ KOMISIA
Personálne zabezpečenie
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D
doc. PhDr. Alexandra Biščo Kastelová, PhD.
doc. PhDr. Mária Glasová, PhD.
doc. PhDr. Marián Groma, PhD.
doc. PaedDr. Ján Gunčaga, PhD.
Mgr. Kristína Hankerová, PhD.
doc. PaedDr. Terézia Harčaríková, PhD.
prof. PaedDr. Dušan Kostrub, PhD.
doc. PaedDr. Lilla Koreňová, PhD.
doc. PhDr. Ivica Kolečáni Lenčová, PhD.
doc. PaedDr. Jana Lopúchová, PhD.
prof. PhDr. Erich Mistrík, CSc.
Ing. Mgr. Jozef Strakoš, PhD.
doc. PaedDr. Martina Šipošová, PhD.
prof. PaedDr. Darina Tarcsiová, PhD.
prof. PhDr. Mária Vajičková, CSc.
prof. PaedDr. Katarína Žilková, PhD.
Študijný poradca/ovia (tútor/i):
prof. PaedDr. Darina Tarcsiová, PhD. (2.stupeň, denná forma, len sluchovo postihnutí), tarcsiova@fedu.uniba.sk
doc. PaedDr. Jana Lopúchová, PhD. (1.stupeň), lopuchovafedu.uniba.sk
PaedDr. Margaréta Osvaldová, PhD. (2.stupeň), osvaldova@fedu.uniba.sk
Opis študijného programu
Doktorandský študijný program ako študijný program tretieho stupňa sa zameriava na poskytovanie poznatkov založených na súčasnom stave vedeckého poznania a umeleckého bádania a najmä na vlastnom príspevku študenta k nemu, ktorý je výsledkom jeho vedeckého bádania a samostatnej tvorivej činnosti v oblasti vedy alebo techniky alebo samostatnej teoretickej a tvorivej činnosti v oblasti umenia. Absolventi doktorandského študijného programu získavajú vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa. Predkladaný študijný program tretieho stupňa vysokoškolského vzdelávania je v súlade s aktuálnymi potrebami vedeckého výskumu v oblasti špeciálnej pedagogiky a podľa potreby aj s presahom do iných vedných oblastí, ktoré vyplývajú z naliehavej aktuálnej potreby praxe v oblasti vzdelávania a vyučovania ako aj vedeckého výskumu, riadiacej a strategicko-koncepčnej práce v inštitúciách zaoberajúcich sa výchovnou a komplexnou rehabilitáciou postihnutých, narušených a ohrozených jednotlivcov a prípravou kvalifikovaných odborníkov pre tieto inštitúcie nielen v Slovenskej republike. Predmetný doktorandský študijný program na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave má personálne zázemie a nadväzuje na dlhoročné tradície a skúsenosti pracoviska v oblasti prípravy poslucháčov tretieho stupňa pre odbor a program špeciálna pedagogika.
Študijný program doktorandského štúdia špeciálnej pedagogiky zodpovedá úrovni číslo 8 podľa Slovenského kvalifikačného rámca ako aj Európskeho kvalifikačného rámca.
Študijný program je koncipovaný a realizuje sa tak, že zabezpečuje kvalitné, relevantné a dostupné vzdelávanie v koncepčnom, obsahovom a štruktúrovanom spracovaní a personálnom zabezpečení ako jediný takto koncipovaný program na Slovensku. Zachováva, identifikuje, podporuje a rozvíja vo svojom obsahu problematiku a špecializácie špeciálnej pedagogiky, ktoré nemajú paralelu na iných slovenských univerzitách, v prospech prípravy študentov i s ohľadom na ich vysokú konkurencieschopnosť pri uplatnení sa v praxi. Študijný program je koncipovaný a realizuje sa tak, že poskytuje vzdelávanie previazané s vedeckovýskumnou činnosťou pedagógov a s požiadavkami praxe; zakladá výučbu na vlastnej vedeckej činnosti pedagógov, na čerpaní z najlepších domácich a svetových zdrojov vedeckého poznania so zohľadnením špecifík daného odboru a interdisciplinárnom prístupe k riešeniu problémov; podporuje zapájanie študentov študijného programu do výskumných aktivít, podporuje účasť študentov v domácich aj medzinárodných vedeckých a na prax zameraných podujatiach; udržiava a rozvíja dobré vzťahy s partnerskými organizáciami, v ktorých alebo v spolupráci s ktorými prebieha vzdelávanie študentov;ai.
Študijný program je zabezpečený dostatočným počtom odborne kvalifikovaných pedagógov, učitelia disponujú preukázateľnými výsledkami tvorivej činnosti na primeranej úrovni, praktickými skúsenosťami, pedagogickými zručnosťami a prenositeľnými spôsobilosťami a potrebnými jazykovými zručnosťami.
Pri realizácii daného študijného programu sa úsilie všetkých zainteresovaných zameriava na zvyšovanie kvality vysokoškolského vzdelávania, zabezpečovanie profesionálnej úrovne pedagógov, podporu a rozvoj spolupráce so zamestnávateľmi a s vysokými školami podobného zamerania doma i v zahraničí. Cieľom je zvýšenie konkurencieschopnosti pri poskytovaní vzdelávania, ktoré zabezpečí uplatnenie absolventov fakulty na širokom trhu práce.
Vzdelávacie ciele poskytovaného študijného programu svojím obsahovým zameraním rešpektujú súčasný stav a inovácie vedeckého poznania a potreby spoločnosti. Podporujú mobilitu študentov, ktorá prispieva k internacionalizácii vzdelávania, k získavaniu skúseností v medzinárodnom priestore a k ich uplatneniu v praxi. Študijný program dáva dostatočný priestor na flexibilitu študijnej cesty podľa záujmov a potrieb študentov. Zabezpečuje implementáciu predmetov zameraných na prenositeľné spôsobilosti do prípravy študentov.
Požiadavky na uchádzačku/uchádzača
Uchádzači o doktorandský študijný program špeciálna pedagogika musia mať ukončený 2. stupeň vysokoškolského vzdelania, prednostne v študijnom programe špeciálna pedagogika (resp. v jeho starších ekvivalentoch), alebo v študijnom programe liečebná pedagogika, učiteľstvo pre primárne vzdelávanie. Musia úspešne vykonať prijímaciu skúšku, v ktorej preukážu hĺbku a potrebný rozsah vedomostí potrebných na doktorandské štúdium so zameraním na zvolenú tému dizertačnej práce. Predložia písomný projekt k zvolenej téme dizertácie. V rozprave k tomuto projektu preukážu predpoklady na vedeckú prácu vrátane dobrej orientácie v zahraničnej a domácej vedeckej produkcii. Uchádzač sa prihlasuje na jednu z tém vypísaných fakultou a zverejnených na webovej stránke fakulty najmenej dva mesiace pred dňom prijímacieho konania. Súčasti prijímacieho konania sú: ústna skúška zo špeciálnej pedagogiky, výchovnej rehabilitácie postihnutých a narušených, teórie komunikácie postihnutých a narušených, ako aj obhájenie projektu výskumu, ktorý má byť predmetom dizertačnej práce, dôkaz o počítačovej gramotnosti uchádzača (Word, Excel, Power Point, internet). Prijímacia skúška sa uskutoční pred komisiou, zloženie ktorej je navrhnuté odborovou komisiou a schválené dekanom fakulty. Dekan rozhodne na základe výsledkov prijímacej skúšky o prijatí alebo neprijatí uchádzača do 30 dní odo dňa konania prijímacej skúšky. Prijatý uchádzač sa stáva študentom doktorandského štúdia dňom zápisu, ktorého termín určuje dekan. Súčasťou dokumentácie o zápise je aj schválený individuálny študijný plán doktoranda.
Profil absolventa
Absolvent študijného programu 3.stupňa špeciálnej pedagogiky pozná normy, princípy a metódy vedeckej práce v oblasti špeciálnopedagogického výskumu. Pozná históriu a vývoj špeciálnopedagogickej vednej oblasti a odboru v medzinárodnom komparatívnom rámci, jeho teoretické základy a metodológiu. Má rozsiahle hlboké a systematické odborné vedomosti, pozná a využíva vedecké poznatky z viacerých oblastí študijného programu, vedného odboru i zo súvzťažných odborov, ktoré mu slúžia ako základ pre uskutočňovanie výskumu a vývoja a vytvárania nových poznatkov v oblasti špeciálnopedagogických vied.
Má prehľad v najnovších vedeckých poznatkoch v oblasti špeciálnopedagogických vied v medzinárodnom kontexte. Absolvent študijného programu samostatne plánuje, projektuje, organizuje a vyhodnocuje špeciálnopedagogický výskum. Je schopný pracovať s národnými a medzinárodnými zdrojovými databázami. Je schopný koncipovať výskumný projekt, pracovať ako člen výskumného tímu, ale aj riadiť výskum a výskumný tím. Je spôsobilý interdisciplinárne a medziodborovo spolupracovať, je schopný podieľať sa na medzinárodnej spolupráci v oblasti špeciálnopedagogických vied. Aktívne sa zapája do vedeckej komunikácie v oblasti špeciálnopedagogických vied, pravidelne publikuje výsledky svojho skúmania, zúčastňuje sa na rozvoji špeciálnopedagogických vied. Vyznačuje sa vysokou úrovňou vedeckej a publikačnej etiky, akademického písania a akademickej integrity. Má rozvinuté prezentačné schopnosti. Aktívne sa zúčastňuje verejného odborného diskurzu. Dokáže prinášať a formulovať inovatívne a nové výskumné problémy či témy. Na základe svojich výstupov a zistení dokáže navrhovať, overovať a implementovať nové výskumné alebo pracovné postupy. Má predpoklady na dopĺňanie a upresňovanie vedeckého jazyka špeciálnej pedagogiky. Má predpoklady na tvorbu nových okruhov poznatkov v rámci špeciálnopedagogickej vednej oblasti.
Absolvent sa vyznačuje nezávislým, kritickým a analytickým myslením, ktoré dokáže flexibilne aplikovať v podmienkach teoretického, empirického i aplikovaného výskumu. Samostatne prezentuje výsledky výskumu a vývoja z oblasti špeciálnej pedagogiky pred odbornou komunitou v Slovenskej republike a v zahraničí. Je spôsobilý viesť vedeckú komunikáciu minimálne v jednom svetovom jazyku. Zohľadňuje spoločenské, vedecké a etické aspekty pri formulovaní výskumných zámerov, realizácii výskumu a interpretácii výsledkov výskumu. Je spôsobilý pozitívne ovplyvňovať verejnú mienku v prospech plnenia cieľov rozvoja študijného programu a špeciálnopedagogickej vednej oblasti. Dokáže profesionálne vykonávať prácu vysokoškolského učiteľa v oblasti špeciálnopedagogických disciplín, prácu v základnom i aplikovanom špeciálnopedagogickom výskume, prácu koncepčného, prípadne riadiaceho pracovníka v štátnej správe školstva a osvety. Ovláda detailne špecifickú problematiku, ktorej sa venoval v dizertačnej práci. Má vynikajúce znalosti z teórie a metodológie špeciálnej pedagogiky, pedagogických a spoločenských vied. Ovláda vývinové procesy špeciálnej pedagogiky. Sleduje a pozná trendy a paradigmy v disciplínach špeciálnej pedagogiky na Slovensku aj v zahraničí. Ovláda poznatky z metodológie a metodiky výskumu v oblasti špeciálnej pedagogiky s presahom do iných vedných odborov a disciplín, rozumie a chápe podstatné fakty, pojmy, terminológiu, princípy a teórie týkajúce sa výskumu a praxe.
Absolvent doktorandského štúdia je schopný skúmať kľúčové problémy vedeckého výskumu, využívať primárne i sekundárne zdroje, pracovať s veľkým množstvom informácií, aktívne sa zúčastňovať na domácich i medzinárodných konferenciách venovaných skúmanej problematike. Dokáže vyhľadať a osvojiť si poznatky z najnovšej odbornej literatúry. Pozná odborné zdroje, orientujúce sa na problematiku špeciálnej pedagogiky a súvzťažných vied. Má schopnosť tvorivo využívať relevantné znalosti z odboru na identifikovanie, analyzovanie a riešenie problémových situácií. Všetky teoretické vedomosti, spôsobilosti a kompetentnosti dokáže využívať v rámci svojho pôsobenia ako vysokoškolský učiteľ, alebo ako výskumný/vývojový pracovník, alebo ako riadiaci, koncepčný, metodický, projektový pracovník.
Absolvent študijného programu 3.stupňa špeciálna pedagogika preukazuje schopnosti aktívne sa vzdelávať a začleňovať do postdoktorandského štúdia; je schopný nové inovatívne prístupy aplikovať v praxi, a tým prispievať k rozvoju príslušného študijného programu a vedného odboru (aj s presahom do iných vedných disciplín/oblastí poznania).
Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu, pomocou ktorých sa môžu vysvetliť špeciálnopedagogické javy a procesy a zákony, ktorými sa riadia. Ovláda jednotlivé metódy na zostavovanie programov, čo sa týka požiadaviek špeciálnej edukácie. Navrhuje nové, prípadne inovované programy výchovnej rehabilitácie, spôsoby, ako ich realizovať, je schopný viesť tímy, spolupracovať s inými odborníkmi.
Uplatnenie absolventov
Absolvent študijného programu 3.stupňa špeciálna pedagogika je kompetentný pre uplatnenie na pozíciách pedagogickej, vedecko-výskumnej, andragogickej, koncepčnej, osvetovej alebo riadiacej práce v oblasti špeciálnej pedagogiky, kde je spôsobilý pracovať a odborne sa venovať problematike výchovnej a komplexnej rehabilitácie postihnutých a narušených, analyzovať ju z hľadiska rozličných aspektov, aplikovať ju na edukačnú, diagnostickú, intervenčnú, poradenskú a pedagogicko-manažérsku prax; má spôsobilosť samostatne a zodpovedne identifikovať, analyzovať a riešiť náročné výchovno-rehabilitačné špeciálnopedagogické problémy empirického i konceptuálneho charakteru; preukazuje spôsobilosť samostatne a zodpovedne plánovať, organizovať a vyhodnocovať výskumy v špeciálnej pedagogike; je vybavený zručnosťami aktívnej účasti na riešení výskumných a projektových úloh; je spôsobilý samostatne, odborne a kvalifikovane vyučovať vysokoškolské predmety (cvičenia a semináre) zo špeciálnopedagogickej problematiky (t.j. viesť výchovno-vzdelávací a výchovno-výcvikový proces formou seminárov, cvičení, praktík, študentskej pedagogickej praxe a iných aktivít v danom odbore); dokáže aplikovať metódy pozitívneho ovplyvňovania verejnej mienky v prospech jednotlivcov so ŠVVP.
Absolvent tak dokáže profesionálne a zodpovedne vykonávať vysokokvalifikovanú prácu:
- vysokoškolského učiteľa v oblasti špeciálnej pedagogiky a jej špeciálnopedagogických disciplín (v rámci pregraduálneho, postgraduálneho aj celoživotného vzdelávania vrátane ďalšieho vzdelávania – formálneho, informálneho a neformálneho),
- výskumného pracovníka v oblasti špeciálnej pedagogiky a jej špeciálnopedagogických disciplín v základnom i v aplikovanom špeciálnopedagogickom výskume (pre rezortné, nadrezortné aj spolupracujúce výskumno-vývojové pracoviská/ústavy)
- metodicko-vývojového (koncepčno-vývojového) pracovníka v oblasti špeciálnej pedagogiky a jej špeciálnopedagogických disciplín (pre rezortné, nadrezortné aj spolupracujúce metodické pracoviská/ústavy),
- koncepčno-programového, resp. osvetového pracovníka v oblasti špeciálnej pedagogiky a jej špeciálnopedagogických disciplín (v štátnej správe v školstve, v školskej samospráve)
- riadiaceho pracovníka v oblasti špeciálnej pedagogiky a jej špeciálnopedagogických disciplín, prípadne príbuzných oblastí.
Partnerské organizácie
Študenti doktorandskej formy štúdia môžu využiť aj ponuku zahraničných stáží a študentských pobytov napríklad cez grantovú schému ERAZMUS+ na univerzitách s ktorými má pracovisko uzavreté bilaterálne zmluvy:
- Česká republika, Karlova Univerzita, Pedagogická fakulta, Praha
- Česká republika, Univerzita Jana Amosa Komenského Praha, Praha
- Česká republika, Masarykova Univerzita, Pedagogická fakulta, Brno
- Česká republika, Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Olomouc
- Česká republika, Juhočeská univerzita v Českých Budějoviciach, Pedagogická fakulta, České Budějovice
- Fínsko, Jyväskylská univerzita, Fakulta pedagogiky a psychológie, Jyväskylä
- Maďarsko, Univerzita LorándaEötvöse, Fakulta liečebnej pedagogiky, Budapešť
- Nemecko, Humboldtova univerzita v Berlíne, Fakulta kultúry, sociálnych vied a pedagogiky, Berlín
- Nemecko, Ludwig Maximilians Univerzita Mníchov, Fakulta psychológie a pedagogiky, Mníchov
- Nemecko, Technická univerzita, Fakulta rehabilitačných vied, Dortmund
- Poľsko, Pedagogická univerzita Krakow, Fakulta pedagogiky a psychológie, Krakov
- Poľsko, Jagelovská univerzita, Filozofická fakulta, Krakov