Logopédia
Základné informácie o študijnom programe
Študijný odbor: Logopédia a liečebná pedagogika
Stupeň štúdia: tretí
Forma štúdia: denná/externá
Štandardná dĺžka štúdia: 4 roky (denná)/ 5 rokov (externá)
Jazyk výučby: slovenský
Rada študijného programu
prof. PaedDr. Zsolt Cséfalvay, PhD. (HZO)
prof. PhDr. Marta Horňáková, PhD.
doc. PaedDr. Jana Marková, PhD. (FM profesor)
doc. Mgr. Svetlana Kapalková, PhD.
doc. Mgr. Zuzana Fábry-Lucká, PhD.
PhDr. Veronika Šteňová, PhD. (zástupca zamestnávateľov)
Mgr. Hana Laciková, PhD. (zástupca zamestnávateľov)
Mgr. Kristína Mocsári (zástupkyňa študentov)
Personálne zabezpečenie
prof. PaedDr. Zsolt Cséfalvay, PhD.
doc. PaedDr. Jana Marková, PhD.
doc. Mgr. Svetlana Kapalková, PhD.
doc. PhDr. M. Glasová, PhD.
doc. PhDr. M. Groma, PhD.
prof. PaedDr. D. Kostrub, PhD.
doc. PaedDr. L. Koreňová, PhD.
prof. PhDr. E. Mistrík, PhD.
prof. PhDr. Mária Vajíčková, PhD.
doc. Mgr. Zlatica Zacharová, PhD.
prof. PaedDr. Katarína Žilková, PhD.
Študijný poradca:
PhDr. Dana Buntová, PhD., buntovafedu.uniba.sk
Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:
prof. PaedDr. Zsolt Cséfalvay, PhD., csefalvayfedu.uniba.sk
Opis študijného programu
Cieľom vzdelávania v doktorandskom študijnom programe logopédia je pripraviť špičkových odborníkov v špecifickej oblasti humánnej komunikácie (s osobitným akcentom na jej vývinové aspekty v norme a patológii) a celej škály porúch komunikačnej schopností u detí a dospelých. Cieľom vzdelávania je, aby absolvent doktorandského štúdia vedel aktívne a samostatne aplikovať vedecké metódy zamerané na hlbšie pochopenie nedostatočne poznaných, resp. doteraz neodhalených zákonitostí interpersonálnej komunikácie a jej porúch.
ŠTUDIJNÝ PLÁN - denná forma_sj
ŠTUDIJNÝ PLÁN - denná forma_en
Požiadavky na uchádzačku/uchádzača
Uchádzači o študijný program:
- musia mať ukončený 2. stupeň štúdia v odbore Logopédia (Mgr.), Liečebná pedagogika, Psychológia, respektíve jednoodborového štúdia Slovenského jazyka.
- musia úspešne vykonať prijímaciu skúšku, v ktorej preukážu hĺbku a rozsah vedomostí potrebných na doktorandské štúdium,
- predložia písomný projekt k zvolenej téme dizertácie,
- úspešne zložia skúšku z jedného svetového jazyka (resp. sa preukážu štátnou skúškou z tohto jazyka)
Profil absolventa
Cieľom vzdelávania v doktorandskom študijnom programe logopédia je pripraviť špičkových odborníkov v špecifickej oblasti humánnej komunikácie (s osobitným akcentom na jej vývinové aspekty v norme a patológii) a celej škály porúch komunikačnej schopností u detí a dospelých. Cieľom vzdelávania je, aby absolvent doktorandského štúdia vedel aktívne a samostatne aplikovať vedecké metódy zamerané na hlbšie pochopenie nedostatočne poznaných, resp. doteraz neodhalených zákonitostí interpersonálnej komunikácie a jej porúch.
Cieľom je, aby absolvent tretieho stupňa študijného programu Logopédia ovládal vedecké metódy skúmania príčin, príznakov, diagnostiky a odstraňovania všetkých druhov narušenej komunikačnej schopnosti u detí a dospelých a dokáže reflektovať potrebu interdisciplinárneho prístupu v uvedených oblastiach výskumu.
Teoretické vedomosti: absolvent doktorandského štúdia v odbore logopédia je schopný vedecky bádať a priniesť vlastné riešenia v oblasti narušenia komunikačnej schopnosti a komunikácie vôbec. Je oboznámený s najnovšími vedeckými teóriami v oblasti humánnej komunikácie a jej porúch.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti: absolvent má osvojené zásady a spôsoby vedeckého bádania, vedecké formulovanie problému, ciele výskumu, hypotézy, spôsoby výskumu, prezentácie a interpretácie výskumných výsledkov. Dokáže prezentovať svoje výsledky odbornej i laickej verejnosti, rozvíja študijný odbor a je prínosom pre logopedickú teóriu i prax. Dokáže participovať na výskumných projektoch, spolupracovať s odborníkmi z rôznych súvzťažných disciplín (lekárske vedy, psychológia, lingvistika, pedagogika, špeciálna pedagogika, liečebná pedagogika a pod.), plánovať výskumné projekty a viesť interdisciplinárny výskumný tím, ktorého výskum ja zameraný na humánnu komunikáciu a jej poruchy.
Pozn.: Profil absolventa doktorandského štúdia plne zodpovedá kritériám aj v medzinárodnom kontexte. Akreditovaný študijný program doktorandského štúdia logopédia na PdF UK v Bratislave patrí medzi málo krajín v EU, kde je možné absolvovať štúdium tretieho stupňa v tomto odbore. V blízkej budúcnosti by sa mohla stať Katedra logopédie centrom pre PhD. štúdium v odbore logopédia v regióne Strednej Európy alebo aj pre iné krajiny v EU.
Uplatnenie absolventov
Na trhu práce sa absolvent doktorandského štúdia uplatní predovšetkým ako vysokoškolský pedagóg a/alebo vedecký pracovník na univerzitách, vysokých školách alebo iných vedeckých pracoviskách (napr. SAV). Okrem akademickej sféry sa absolventi uplatnia aj v rezorte zdravotníctva na pracoviskách, na ktorých sa aktívne pracuje na vytváraní nových diagnostických a terapeutických postupoch vo všetkých oblastiach narušenej komunikácie u detí a dospelých v rámci interdisciplinárneho tímu lekárov, psychológov, logopédov, liečebných pedagógov a i.
Partnerské organizácie
Katedra dlhodobo spolupracuje pri vzdelávaní našich študentov s viacerými zahraničnými pracoviskami ako i kľúčovými výskumníkmi, ktorí na týchto pracoviskách pôsobia.
Universytet Warszawski (University of Warsaw) - Fakulta psychológie v zastúpení prof. Ewy Haman a Dr. Magdaleny Luniewskej, dlhodobo intenzívne spolupracuje s Katedrou logopédie PdF UK na viacerých medzinárodných ako i národných výskumných projektoch (napr. COST ISO804: Language Impairment in a Multilingual Society: Linguistic Patterns and the Road to Assessment, International Visegrad Fund Bilingual assessment of child lexical knowledge: new method for Polish, Czech. Slovak and Hungarian, APVV 20-0126 Slovná zásoba ako ukazovateľ vývinovej jazykovej úrovne monolingválnych a bilingválnych detí v predškolskom veku). Externé doktorandky, Mgr. Terézia Horská ako aj Mgr. Barbora Valečiková, už počas magisterského štúdia spolupracovali na tvorbe diagnostického testu LITMUS – CLT. Ich výstupy sú zahrnuté na medzinárodnej stránke CLT testu: https://multilada.pl/en/projects/clt/. Zároveň v najbližších rokoch v rámci projektu APVV sú naplánované výmenné študijné pobyty pre naše doktorandky na Warsawskej univerzite. Medzi oboma univerzitami boli podpísané aj oficiálne dokumenty (priložené v prílohe) o vzájomnej spolupráci v oblasti tvorby a publikovania ako aj používania nového diagnostického nástroja LITMUS CLT sk (viac o projekte aj na: https://labdetskarec.fedu.uniba.sk).
Leibniz-Zentrum Allgemeine Sprachwissenschaft (ZAS) Berlín v zastúpení profesorky Natalie Gagariny intenzívne spolupracuje s Katedrou logopédie v oblasti hodnotenia naratívnych schopností v predškolskom a mladšom školskom veku. Spolupráca bola realizovaná aj v rámci grantovej spolupráce (napr. COST ISO804: Language Impairment in a Multilingual Society: Linguistic Patterns and the Road alebo Grantu UK: 186/2019 Návrh obrázkovej skúšky na hodnotenie naratívnych schopností detí v predškolskom veku. Natalia Gagarina je hlavnou autorkou novo vyvinutého hodnotiaceho nástroja LITMUS-MAIN, ktorý posudzuje produkciu ako aj porozumenie naratív u detí vo veku od 3. rokov až do dospelosti (https://main.leibniz-zas.de/en/worldwide-network/). Tento slovenský materiál je sprístupnený po vyplnení licencie na stránke ZAS pre ďalších výskumníkov z celého sveta (v súčasnosti slovenská online verzia používaná vo viacerých ďalších krajinách (UK - UCL University, Malta – University of Malta, India - The English and Foreign Languages University atď.). Mgr. Monika Nemcová sa podieľala aj na príprave a prezentovaní slovenskej verzie MAIN online testu na pozvanie prof. Natalie Gagariny (ZAS). Prezentácia ako i abstrakt je zverejnený na stránke Text & Tee organizátorov Natalie Gagariny a kolegov zo ZAS (Nemecko) ako platformy na pravidelné stretávanie sa a informovanie doktorandov, ako aj mladých vedeckých pracovníkov o téme nástroja MAIN vo svete (https://sites.google.com/view/text-tea/meetings).
City University London v zastúpení Shuly Chiat prináša spoluprácu so študentmi na Katedre logopédie pri práci na adaptácii hodnotiaceho nástroja ESB (Early Sociocognitive Batery). V ďalších rokoch budeme pokračovať v nadviazanej spolupráci prostredníctvom práce PhD študentov, kde budú študenti posudzovať diferenciačnodiagnostické možnosti nástroja ako aj jeho využitie u detí v marginalizovanom prostredí - čo prináša novú kvalitu aj do pôvodného výskumu profesorky Shuly Chiat a Penny Roy.
- ESLA (European Speech and Language Therapy Association)
- ELTE, Logopédiai és Fonetikai Tanszék, Budapest
- Varšavská univerzita, Fakulta psychológie
- SAL (Slovenská asociáca logopédov)
- Komora školských logopédov
- SKIZP (Slovenská komora iných zdravotníckych pracovníkov), Sekcia klinickej logopédie
- Inštitút detskej reči, Bratislava
- Centrum detskej reči, Trnava
- 2. neurologická klinika LFUK Bratislava
- Foniatrické oddelenie, Univerzitná nemocnica Bratislava
- Klinika plastickej chirurgie LFUK a UNB
- LEVITA, Neurorehabilitačná nemocnica v Lehniciach.
- SANOM, špecializovaná nemocnica v odbore fyziatrie, balneológie a liečebnej rehabilitácie.
- 3. neurologická klinika Lekárskej fakulty Karlovej univerzity, Praha
- Logopedické ambulancie v rámci celej Slovenskej republiky
- Špeciálne školy pre deti s narušenou komunikačnou schopnosťou v rámci celej SR
Rada študijného programu - pozvánky, zápisnice
Zápisnica zo zasadania RŠP Logopédie 22.3.2023