Predškolská a elementárna pedagogika
Základné informácie o študijnom programe
Študijný odbor: 38. učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: doktorandský (tretí)
Forma štúdia: denná/externá
Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky/ 4 roky
Jazyk výučby: slovenský
Rada študijného programu
prof. PaedDr. Katarína Žilková, PhD. (HZO)
prof. PaedDr. Dušan Kostrub, PhD.
prof. PhDr. Mária Potočárová, PhD.
doc. PaedDr. Ján Gunčaga, PhD. (FM profesora)
doc. PaedDr. Eva Severini, PhD.
PaedDr. Lucia Ficová, PhD. (zástupca zamestnávateľov)
Mgr. Alena Lampertová, PhD. (zástupca zamestnávateľov)
Mgr. Stanislava Slováková (zástupca študentov)
Mgr. Michaela Mladá (zástupca študentov)
PaedDr. Lucia Hlatká (zástupca študentov)
ODBOROVÁ KOMISIA
Personálne zabezpečenie
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.
doc. PhDr. Mária Glasová, PhD.
doc. PhDr. Marián Groma, PhD.
doc. PaedDr. Ján Gunčaga, PhD. (FM profesora)
doc. PaedDr. Lilla Koreňová, PhD.
prof. PaedDr. Dušan Kostrub, PhD.
prof. PhDr. Mária Kožuchová, CSc.
doc. PhDr. Ivica Kolečáni Lenčová, PhD.
prof. PhDr. Gabriela Lojová, PhD.
doc. PhDr. Branislav Malík, CSc.
prof. PhDr. Erich Mistrík, CSc.
prof. PhDr. Mária Potočárová, PhD.
doc. PaedDr. Eva Severini, PhD.
prof. PhDr. Mária Vajičková, CSc.
doc. Mgr. Zlatica Zacharová, PhD.
prof. PaedDr. Katarína Žilková, PhD.
Študijný poradca/ovia (tútor/i):
Ing. Ivana Šufliarska; sufliarskafedu.uniba.sk
Ing. Ľubica Jenčopaľová; jencopalovafedu.uniba.sk
Koordinátor pre zahraničné mobility a Erasmus+:
doc. PaedDr. Ján Gunčaga, PhD.; guncagafedu.uniba.sk
Mgr. Lenka Szentesiová, PhD.; szentesiovafedu.uniba.sk
Opis študijného programu
Úspešným absolvovaním tretieho stupňa študijného programu predškolská a elementárna pedagogika študent získa titul philosophiae doctor (PhD.) a kvalifikáciu zodpovedajúcu úrovni 8 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR). Dokladom o kvalifikácii je vysokoškolský diplom (3. stupeň), vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu.
Kompetentnosti, vedomosti a zručnosti absolventa doktorandského stupňa, vrátane prenositeľných spôsobilostí získaných počas štúdia, umožňujú uplatniť sa v povolaniach vyžadujúcich primeranú úroveň vedomostí (všeobecných a odborných), zručností (kognitívnych a praktických) a kompetencií (samostatnosť, zodpovednosť, sociálne kompetencie) absolventa zodpovedajúce úrovni 8 Slovenského kvalifikačného rámca.
Študent v 3. stupni štúdia predškolskej a elementárnej pedagogiky nadobudne poznatky založené na súčasnom stave vedeckého poznania, nadobudne zručnosti a kompetencie potrebné na rozvíjanie študijného programu a sám preukáže schopnosť prispieť k rozvoju vedeckého poznania vo svojom odbore.
Študijný plán študenta určuje časovú (odporúčané študijné cesty) ako aj obsahovú postupnosť predmetov (nadväznosť predmetov a ich obsahu), spôsob výučby, formy hodnotenia študijných výsledkov, pracovnú záťaž vyjadrenú v kreditoch. Študijný plán študenta je koncipovaný do troch komponentov: študijná časť, vedecko-výskumná časť a pedagogická časť (len v dennom štúdiu). Odporúčaná študijná cesta je súčasťou študijného plánu, avšak v 3. stupni štúdia sa predpokladá vysoká miera autonómnosti študenta projektovať si svoju vlastnú študijnú cestu v súčinnosti a pod supervíziou svojho školiteľa.
Študijná časť pozostáva z povinných a povinne voliteľných predmetov. V rámci absolvovania povinných predmetov si študent osvojí a prehĺbi teoretické vedomosti zo súčasných trendov vo výskume v predprimárnej a primárnej pedagogike, osvojí si teoretické vedomosti a nadobudne zručnosti z metodológie kvalitatívneho a kvantitatívneho výskumu, bude sa orientovať v odbornej literatúre, dokáže vyhľadávať relevantné literárne zdroje a pracovať s nimi, preukáže schopnosť projektovať, realizovať, prípadne optimalizovať a vyhodnotiť vlastný vedecký výskum, a to s dodržaním etických a právnych noriem. Súčasťou povinných predmetov je absolvovanie dizertačnej skúšky a obhájenie dizertačnej práce. Povinne voliteľné predmety obohacujú študentovo poznanie o ďalšie aspekty odboru predškolská a elementárna pedagogika v kontexte teoretického aj empirického skúmania, napr. o filozofické, psychologické a ďalšie a sociálno-vedné aspekty, ktoré sú súvzťažné s profilom absolventa.
Vedecko-výskumná časť pozostáva z troch paralelných modulov. Jeden modul je zameraný na rozvíjanie spôsobilostí študenta tvoriť a publikovať vedecké a odborné texty pod vedením a v spolupráci so školiteľom, resp. samostatne pod supervíziou školiteľa. Za publikačnú činnosť získava študent kredity, ktorých počet upravuje aktuálny Vnútorný predpis PdF UK a prideľuje ich školiteľ. Počet kreditov závisí od kvality publikačného výstupu a je presne špecifikovaný v uvedenom predpise. Druhý modul je zameraný na rozvoj spôsobilostí študenta spojených s riešením, resp. s účasťou na riešení vedecko-výskumných projektov. V rámci tretieho modulu vedecko-výskumnej časti sa sledujú etapy riešenia dizertačnej práce študenta a iná (vyššie nezaradená) vedecká činnosť študenta, ktorú realizuje pod supervíziou svojho školiteľa.
Pedagogická časť (len u denných študentov) zahŕňa vyučovanie a príbuzné činnosti, akými môžu byť napríklad vedenie alebo oponovanie záverečných prác bakalárskeho stupňa štúdia, vedenie práce prezentovanej na ŠVOUČ a pod. Presná špecifikácia kreditovej dotácie je uvedená vo Vnútornom predpise PdF UK.
Profilové predmety:
- Metodológia kvalitatívneho výskumu
- Metodológia kvantitatívneho výskumu
- Tvorba výskumného projektu
- Súčasné trendy v predprimárnej pedagogike
- Súčasné trendy vo výskume predškolskej a elementárnej pedagogiky
- Výberová odborová didaktika v primárnom vzdelávaní
- Evalvácia v primárnom vzdelávaní
- Dizertačná skúška
- Obhajoba dizertačnej práce
Profilové predmety rozvíjajú poznanie, zručnosti a kompetencie absolventa študijného programu v súlade s profilom absolventa tak, aby si bol vedomý ucelenosti, systémovosti a konzistentnosti predškolskej a elementárnej pedagogiky a bol schopný a motivovaný k autonómnemu sústavnému vzdelávaniu sa, resp. bol spôsobilý prispievať k rozvíjaniu odboru v teoretickom aj empirickom kontexte. Profilové predmety zabezpečujú vyučujúci (profesori, docenti), ktorí svoju vedecko-výskumnú a publikačnú činnosť dlhodobo orientujú na problematiku odboru predškolská a elementárna pedagogika, pedagogika, resp. na príbuznú oblasť, ktorá rozširuje poznanie v odbore predškolská a elementárna pedagogika.
Témy dizertačných prác sa schvaľujú, zverejňujú a prideľujú študentom v zmysle platných predpisov UK v Bratislave. Pri formulovaní konkrétnych tém sa prihliada prioritne na profiláciu absolventa, jeho osobný potenciál, orientáciu študenta na konkrétnu oblasť záujmu v rámci študijného programu a motiváciu konkrétneho študenta (vzdelávanie orientované na študenta), ako aj na aktuálne prebiehajúce výskumné projekty, s cieľom zapojenia študentov do tvorivých činností vysokej školy, zvýšenia motivácie a participácie študentov na rozhodovaní o svojom vzdelávaní.
Pre ukončenie doktorandského štúdia sa predpokladá úspešné obhájenie dizertačnej práce. Doktorand preukazuje schopnosť samostatne tvorivo pracovať, ovláda metódy vedeckej práce v súlade s etickými zásadami a preukazuje schopnosť rozvíjať odbor predškolskej a elementárnej pedagogiky. Dizertačná práca sa vyznačuje vysokým stupňom analýzy a syntézy poznatkov, dostatočným prehľadom existujúcej odbornej literatúry a vlastným vedecky korektne spracovaným výskumom.
Požiadavky na uchádzačku/uchádzača
Podmienkou prijatia uchádzačov na štúdium v 3. stupni štúdia v študijnom programe predškolská a elementárna pedagogika je mať absolvované magisterské štúdium v študijnom programe učiteľstvo pre primárne vzdelávanie alebo v príbuzný program a úspešné vykonanie prijímacej skúšky, ktorá pozostáva z nasledujúcich častí:
- ústna prezentácia predloženého projektu dizertačnej práce a rozprava o ňom;
- preukázanie vedomostí z požadovaného magisterského stupňa štúdia, hodnotí sa rozsah a hĺbka preštudovanej literatúry a predpoklady na štúdium 3. stupňa;
- jazyková skúška z jedného neslovanského jazyka – uchádzač preukáže schopnosť komunikovať aspoň v jednom neslovanskom jazyku (resp. sa preukáže štátnou skúškou z cudzieho (svetového) jazyka).
Do výsledného hodnotenia sa započítava publikačná činnosť a iné zreteľa hodné faktory – prax, napojenie na národný, alebo medzinárodný projekt, študijné pobyty v zahraničí, umiestnenie na fakultných a národných súťažiach ŠVOUČ, pochvala rektora a/alebo pochvala dekana za bakalársku, diplomovú prácu, alebo vynikajúce výsledky počas štúdia, úspešná účasť na súťažiach súvisiacich s príslušným študijným programom, práca v občianskom združení.
Profil absolventa
Profil absolventa tretieho stupňa študijného programu predškolská a elementárna pedagogika charakterizujú vedomosti, zručnosti a kompetencie, ktoré umožňujú jeho samostatnú a tvorivú vedeckú prácu, opierajúc sa o poznatky založené na súčasnom stave vedeckého poznávania. Je vypracovaný v súlade s úrovňou 8 Národného kvalifikačného rámca Slovenskej republiky (NKR) a Kvalifikačného rámca pre Európsky priestor vysokoškolského vzdelávania.
Teoretické vedomosti absolventa štúdia:
- dôkladne pozná metodológiu vedeckej práce v odbore;
- pozná etické princípy vedeckej práce;
- pozná a orientuje sa v širšom filozofickom a sociálno-vednom kontexte odboru;
- pozná psychologické súvislosti procesov rozvoja dieťaťa predškolského a mladšieho školského veku, pozná rôzne koncepcie učenia sa;
- pozná didaktické koncepcie vyučovania v predprimárnom a primárnom vzdelávaní;
- poznatky z oblasti predškolskej a elementárnej pedagogiky chápe ako ucelený a konzistentný systém;
- pozná a chápe vzťahy medzi súvisiacimi odbormi a odborom predškolská a elementárna pedagogika;
- orientuje sa vo vzdelávacej politike doma a v zahraničí;
- pozná vedecké teórie a sofistikované metódy vedeckého skúmania na úrovni zodpovedajúcej medzinárodným kritériám.
Zručnosti absolventa štúdia:
- dokáže aplikovať a tvorivým spôsobom rozvíjať poznanie, teórie a výskumné postupy v odbore;
- dokáže vyhodnocovať teórie, koncepty a inovácie odboru;
- dokáže identifikovať vedecký vývoj v odbore na medzinárodnej úrovni a využívať ho pri jeho rozvíjaní;
- dokáže aplikovať najnovšie vedecké poznatky v odbore a integrovať ich do súčasného systému;
- orientuje sa v odbornej literatúre, dokáže vyhľadávať a kriticky analyzovať vedecké štúdie;
- dokáže aplikovať poznatky z metodológie vedeckého výskumu vo vlastnej vedecko-výskumnej činnosti;
- ovláda vedecký jazyk, dokáže samostatne tvoriť vedecký text;
- preukáže zručnosť projektovať, realizovať, prípadne optimalizovať a vyhodnotiť vlastný vedecký výskum s dodržaním etických a právnych noriem.
Kompetencie absolventa štúdia:
- preukáže schopnosť tímovo a vedecky spolupracovať;
- preukáže schopnosť systematicky sa vzdelávať v odbore a podporovať v akademickom a profesionálnom kontexte spoločenský pokrok;
- preukáže schopnosť komunikovať so širšou vedeckou komunitou o kľúčových otázkach odboru;
- preukáže schopnosť kritického, nezávislého a analytického myslenia;
- je spôsobilý tvorivo riešiť problémy, plánovať a iniciovať riešenie komplexných problémov;
- dokáže prezentovať výsledky výskumu na vedeckých a odborných platformách na medzinárodnej úrovni;
- je spôsobilý formulovať ciele a metódy rozvíjania odboru;
- dokáže posudzovať a modifikovať vlastnú pedagogickú spôsobilosť;
- uvedomuje si význam vedeckej integrity v etickom a právnom kontexte.
Absolvent 3. stupňa štúdia programu predškolská a elementárna pedagogika je expertom vo svojej oblasti a je schopný sústavne a systematicky sa vzdelávať, prispievať k rozvoju odboru v teoretickom, výskumnom aj aplikačnom kontexte. Po ukončení štúdia získa diplom o ukončení štúdia tretieho stupňa vysokoškolského vzdelávania.
Uplatnenie absolventov
V súlade so SKKR, absolvent tretieho stupňa študijného programu (úroveň 8 SKKR) získa kvalifikáciu a bude kvalifikovaný na nasledujúce zamestnanie a povolanie:
- odborný asistent na VŠ s kvalifikačným stupňom PhD.
- výskumný pracovník verejnej výskumnej inštitúcie alebo SAV,
- pracovník s vedecko-výskumnou činnosťou v priamo riadenej organizácii alebo rozpočtovej organizácii Ministerstva školstva, resp. v inštitúcii poskytujúcej neuniverzitné terciárne vzdelávanie.
Študijný program tretieho stupňa je zameraný okrem iného aj na pokračovanie v habilitačnom konaní a získanie úplnej kvalifikácie na výkon pracovnej činnosti vo verejnom záujme (zákon č. 341/2004) v oblasti 17. školstvo a šport, 10. platová trieda: Pracovné činnosti vyžadujúce vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa: 01 Tvorivé riešenie najzložitejších úloh rozvoja vedy a techniky zamerané na rozvíjanie poznania v študijnom odbore, tvorivá aplikácia výsledkov výskumu do pedagogickej činnosti, vedenie prednášok, vedenie doktorandov, výskumná alebo umelecká činnosť a zverejňovanie jej výsledkov, vedenie výskumných alebo umeleckých tímov, ktoré vykonáva učiteľ vysokej školy po získaní vedecko-pedagogického titulu alebo umelecko-pedagogického titulu.
Partnerské organizácie
Spolupráca so zahraničnými aj domácimi partnermi pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu má neformálny charakter a je založená na komunikácii zabezpečujúcich osôb a školiteľov študijného programu a ich spoluprácou s vedeckými pracovníkmi na zahraničných a domácich univerzitách.
Doktorandi majú zároveň možnosť zúčastňovať na vedeckých konferenciách, doktorandských konferenciách – Doktorandská konferencia Juvenilia Paedagogica (Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave), Doktorandská Konferencia Pedagogickej fakulty (DOKOPY, Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove), vedecká česko-slovenská konferencia Elementary mathematics education EME (Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Technickej univerzity v Liberci), International Scientific Conference, ktorú so zameraním na pedagogiku organizuje Institute of Education of University of Natural Sciences and Humanities, Siedlce, Poľsko.
Príslušné katedry vedecky a odborne spolupracujú s organizáciami v pôsobnosti Ministerstva školstva (napr. NÚCEM – Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania, ŠPÚ – Štátny pedagogický ústav, MPC –Metodicko-pedagogické centrum a pod.).
Univerzita Komenského má možnosť vysielať študentov do zahraničia s cieľom štúdia alebo stáže v rámci svojich partnerstiev (Utrecht Network, SYLFF, niektoré bilaterálne zmluvy), na 63 zahraničných univerzít vo vyše 30 krajinách v Európe aj mimo nej. Ešte širšie možnosti pokrývajúce prakticky celý svet existujú v rámci iných schém, najmä v rámci programu Erasmus+ a aktivít zastrešených MŠVVŠ SR, realizovaných prostredníctvom SAIA. Sú to najmä: Stredoeurópsky výmenný program univerzitných štúdií (CEEPUS), Národný štipendijný program (NŠP), Akcia Rakúsko-Slovensko, Višegrádsky fond a i. Nové možnosti mobilít v širšom rámci programu Erasmus+ ponúka univerzitná aliancia ENLIGHT, v rámci ktorej Univerzita Komenského v Bratislave nadviazala v roku 2020 spoluprácu v oblasti vzdelávania s ôsmymi európskymi univerzitami: Univerzita v Bordeaux, Univerzita v Gente, Univerzita v Groningene, Univerzita v Göttingene, Univerzita v Uppsale, Univerzita v Tartu, Írska národná univerzita v Galway a Baskická univerzita. Univerzity sa zaviazali ponúkať svojim študentom rôzne vzdelávacie formáty od krátkodobých fyzických aj virtuálnych mobilít v podobe letných škôl alebo tzv. živých laboratórií, až po spoločné študijné programy, nadväzujúce na akreditované študijné programy v jednotlivých krajinách a uznávať si navzájom absolvované predmety.
Partnerské zahraničné inštitúcie v rámci programu ERASMUS+, s ktorými má Katedra predprimárnej a primárnej pedagogiky uzatvorené bilaterálne zmluvy:
- Česká republika: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha
- Česká republika: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem
- Česká republika: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, Olomouc
- Poľsko: University of Natural Sciences and Humanities, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki, Siedlce
- Portugalsko: University of Algarve, School of Education and Communication, Algarve
- Rakúsko: Pädagogische Hochschule Salzburg Stefan Zweig, Salzburg
- Slovinsko: University of Ljubljana, Faculty of Education, Ľubľana
- Španielsko: University of A Coruña, Faculty of Educational Studies, La Coruña
Plány profesijného rozvoja
Dokumenty - VTC, VUPCH
- VTC_Guncaga_1_phd_PdF.pdf
- VTC_Guncaga_2_phd_PdF.pdf
- VTC_Guncaga_3_phd_PdF.pdf
- VTC_Guncaga_4_phd_PdF.pdf
- VTC_Guncaga_5_phd_PdF.pdf
- VTC_Kostrub_1_phd_PdF.pdf
- VTC_Kostrub_2_phd_PdF.pdf
- VTC_Kostrub_3_phd_PdF.pdf
- VTC_Kostrub_4_phd_PdF.pdf
- VTC_Kostrub_5_phd_PdF.pdf
- VTC_Potocarova_1_phd_PdF.pdf
- VTC_Potocarova_2_phd_PdF.pdf
- VTC_Potocarova_3_phd_PdF.pdf
- VTC_Potocarova_4_phd_PdF.pdf
- VTC_Potocarova_5_phd_PdF.pdf
- VTC_Zilkova_1_phd_PdF.pdf
- VTC_Zilkova_2_phd_PdF.pdf
- VTC_Zilkova_3_phd_PdF.pdf
- VTC_Zilkova_4_phd_PdF.pdf
- VTC_Zilkova_5_phd_PdF.pdf
- VTC_Severini_1.pdf
- VTC_Severini_1_en.pdf
- VTC_Severini_2.pdf
- VTC_Severini_2_en.pdf
- VTC_Severini_3.pdf
- VTC_Severini_3_en.pdf
- VTC_Severini_4.pdf
- VTC_Severini_4_en.pdf
- VTC_Severini_5.pdf
- VTC_Severini_5_en.pdf
- VUPCH_Guncaga_EN.pdf
- VUPCH_Guncaga_SK.pdf
- VUPCH_Kostrub_EN.pdf
- VUPCH_Kostrub_SK.pdf
- VUPCH_Potocarova_EN.pdf
- VUPCH_Potocarova_SK.pdf
- VUPCH_Severini_EN.pdf
- VUPCH_Severini_SK.pdf
- VUPCH_Zilkova_EN.pdf
- VUPCH_Zilkova_SK.pdf