Veda a výskum
KEGA 002UK-4/2024 Expozé v múzeu a galérii: umenie-expresia-zážitok
Anotácia projektu
Projekt sa zameriava na komparáciu a životaschopnosť študijného modulu pregraduáleho vzdelávania so zameraním na múzejnú a galerijnú edukáciu v stredoeurópskom kontexte. Komparovanie obsahového zameranie modulového programu vychádza z kontextu teritoriálnej tradície, pozitívnych skúseností zo zahraničia a novších zistení prieskumných aktivít projektu. Realizácia projektu prinesie nielen obsahovú náplň zamýšľaného programu, ale aj realizáciu a analýzu umeleckých kolokvií a worshopov oboch spolupracujúcich pracovísk v kontexte témy, spojené aj s výstavou výsledných výtvarných produktov.
Hlavná riešiteľka projektu: prof. PaedDr. Daniela Valachová, PhD.
Zodpovedný riešiteľ za spoluriešiteľské pracovisko: doc. PaedDr. Barbora Kováčová, PhD. (PdF KU Ružomberok)
Spoluriešitelia:
Mgr. Miroslava Repiská, PhD.
Mgr. Dominika Weissová, PhD.
Mgr. Zuzana Ťulák Krčmáriková, PhD.
Mgr. Hana Juhász Muchová (do 31.08. 2024)
Mgr. Bianka Katreniková (od 01. 09. 2024)
The project focuses on the comparison and viability of an undergraduate education module with a focus on museum and gallery education in a Central European context.The comparison of the content focus of the module programme is based on the context of the territorial tradition, positive experiences from abroad and more recent findings of the project's research activities. The implementation of the project will bring not only the content of the intended programme, but also the realisation and analysis of art colloquia and worshops of both collaborating sites in the context of the theme, also associated with the exhibition of the resulting art products.
2024
Teoretické východiská a analýza tematiky
GALÉRIUM I.
Publikácia prezentuje teoretické východiská tematiky projektu, výskumy v rámci uvedenej problematiky a zahraničným kontext tematiky. Obsahovo je vedecký zborník sýtený celkom troma časťami, ktoré naplnili členovia riešiteľského a spoluriešiteľského kolektívu. Svojimi textami prispeli aj spolupracujúce organizácie z domáceho aj zahraničného teritória.
Umelecké kolokvium I.
Predstavovalo prvú platformu na otvorenú diskusiu členom riešiteľského kolektívu a spolupracujúcich inštitúcii a zahraničných partnerov.
Konferencia CREA-AE 2024
Zborník CREA-AE 2024 je výstupom z projektu. Zároveň bola jedna sekcia zacielená na tému galerijnej a múzejnej edukácie. Vedecký konferenčný zborník je výstupom z elektronickej vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou, ktorá bola realizovaná v období od 24.04. do 26. 04. 2024. Cieľom elektronickej konferencie je opätovne (v súlade s tradíciou predchádzajúcich ročníkov) poskytnúť periodický, širší priestor na diskusiu a prezentovanie aktuálnych informácií v oblasti umeleckého vzdelávanie s dôrazom na vedu v umení a umenie vo vede.
01.10. 2024 Návšteva Slovenského národného múzea
V rámci riešenia projektu mali možnosť študenti navštíviť Slovenské národné múzeum aby poznali aj možnosti využitia múzejných podnetov na múzejnú výtvarnú edukáciu.
Foto dokument z návštevy
08. 10. 2024 Zákulisie galerijnej a múzejnej edukácie 1.
Cieľom prednášky bolo prezentovať a diskutovať k témam múzejnej a galerijnej edukácie v kontexte teoretických východísk a praxeologických výstupov
Prednášala: Mgr. Daniela Čarná, PhD.
Garant: prof. PaedDr. Daniela Valachová, PhD.
Zákulisie galerijnej a múzejnej edukácie 2.
Cieľom prednášky bolo prezentovať a diskutovať k témam múzejnej a galerijnej edukácie v kontexte praxeologických výstupov
Prednášala: PaedDr. Martina Pavlikánová, PhD.
Garant: prof. PaedDr. Daniela Valachová, PhD.
Návšteva Slovenskej národnej galérii
V rámci riešenia projektu mali možnosť študenti navštíviť Slovenskú národnú galériu, absolvovali galerijný vzdelávací program s Dr. Tribulovou, mali možnosť nielen absolvovať program, ale aj diskutovať o kontextoch galerijnej edukácie.
KEGA Projekt č. 036UK-4/2024: Výzvy nových technologických možnosti v médiu maľby a grafiky v oblasti výtvarnej pedagogiky
KEGA Projekt č. 036UK-4/2024:
NÁZOV: Výzvy nových technologických možnosti v médiu maľby a grafiky v oblasti výtvarnej pedagogiky
Riešiteľský kolektív:
Vedúci projektu: doc. Mgr. art. Xénia Bergerová, ArtD.
Zástupca vedúceho projektu: Mgr. art. Martin Ševčovič, ArtD.
Členovia riešiteľského kolektívu:
Mgr. art. Natália Okolicsányiová, ArtD.
Mgr. art. Anabela Sládek, ArtD.
Anotácia projektu:
Projekt Výzvy nových technologických možnosti v médiu maľby a grafiky v oblasti výtvarnej pedagogiky je fokusovaný na otváranie spektra možností týchto médií v súčasnej výtvarnej pedagogike, na technické a technologické využitie nových technologických možností v procese výuky budúcich výtvarných pedagógov. Práve podstatnú úlohu zohráva sprostredkovanie týchto technologických možností poslucháčom Katedry výtvarnej výchovy pedagogickej fakulty Univerzity Komenského. Jedným z podstatných cieľov je prostredníctvom poslucháčov akoby znovunaštartovať záujem o tieto tzv. tradičné média u ich budúcich žiakov, teda u mladej generácie. Súčasťou daného projektu je modernizácia a skvalitňovanie technologicko-materiálového zázemia maliarskej a grafickej prípravy na sprostredkovanie novších, ale i alternatívnych a na komparáciu i historických maliarskych a grafických technológií a metód študentom. Projekt práve nadobúda svoj význam v súvislostiach s čoraz naliehavejšou potrebou akéhosi hľadania ukotvenia. Nové technológie, ale i zvovuobjavovanie historických a klasických maliarskych a grafických technológií a metód sú prostriedky, ako sprostredkovať poslucháčom výtvarnej edukácie možné prepájania, ale i komparáciu aktuálnych a historických technológií. Poslucháčom má priniesť nové videnie médií maľba a grafika, i výtvarné myslenie v oblasti využitia výtvarných techník a technológii vo výtvarnej pedagogike. Taktiež im sprostredkuje nové kreatívne možnosti. Ťažiskovými formami sprostredkovania načrtnutej témy projektu bude séria artworkshopov sústredených na technológie v médiu maľby i grafiky, ale i prednášky z radu odborníkov z praxe (výtvarníkov, teoretikov umenia). Podstatou projektu je obohatenie a rozširovanie diapazónu vedomostí a zručností v oblasti súčasných možností maľby a grafiky u študentov Katedry výtvarnej výchovy Pedagogickej fakulty UK. Budú v širokých súvislostiach prenikať do možností média maľby a grafiky súčasnosti, praktickým overovaním si historických a špecifických maliarskych a grafických metód, postupov i technologických postupov ich hlbšie poznávať. Neoddeliteľnou súčasťou projektu je i vytvorenie zázemia pre sprostredkovanie inovatívnych maliarskych a grafických technológií. Laborovanie na poli ich nových možností použitia, tak i rozvoj kreatívneho uvažovania poslucháčov, ako zapojiť tieto výtvarné možnosti do akoby ustáleného pedagogického procesu v praxi, ako „narušiť“ v pozitívnom zmysle slova už akýsi tradičný model výtvarného vzdelávania. Realizácia bude zastrešená internými a externými lektori s odborným zázemím v dotknutých oblastiach z maľby i grafického média. Praktické časti projektu prebehne formou niekoľkých špecializovaných artworkshopov pod spomínaným odborným vedením. Výstupy v každom roku projektu, resp. výskumu budú prezentované na odborných vedeckých konferenciách i odborných vedeckých publikáciách doma a v zahraničí.
Účasti na konferenciách a zároveň publikačné výstupy za r. 2024 z konferenčných príspevkov:
1. Bergerová, X. Na tému maliarstva = On the theme of painting / Bergerová, Xénia [Autor, 100%] ; CREA-AE 2024, 8 [24.04.2024-26.04.2024, Bratislava, Slovensko]
In: CREA-AE 2024 [elektronický dokument] : kreatívne reflexívne emocionálne alternatívne - umelecké vzdelávanie : zborník z elektronickej vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou / Repiská, Miroslava [Zostavovateľ, editor] ; Benčič, Stanislav [Recenzent] ; Cieslar, Milan [Recenzent]. – 1. vyd. – Bratislava (Slovensko) : Univerzita Komenského v Bratislave, 2024. – ISBN (elektronické)
2. Bergerová, X. Aesthesis a iné súvislosti v médiu maľby = Aesthesis and other contexts in the medium of painting / Bergerová, Xénia [Autor, 100%] ; Quaere 2024, 14 [24.06.2024-26.06.2024, Hradec Králové, Česko]
In: QUAERE 2024 [elektronický dokument] : recenzovaný sborník příspěvků interdisciplinární mezinárodní vědecké konference doktorandů a odborných asistentů = reviewed proceedings of the interdisciplinary scientific international conference for PhD. students and assistants / [bez zostavovateľa] [Zostavovateľ, editor]. – [recenzované]. – 1. vyd. – Roč. 14. – Hradec Králové (Česko) : Magnanimitas akademické sdružení, 2024. – ISBN (elektronické) 978-80-87952-40-5, s. 474-479 [online]
3. Ševčovič, M. Komparácia edukačných možností predmetov zameraných na grafické médium vo vybraných študijných programoch = The comparison of educational possibilities of courses focused on graphic media in selected study programmes / Baštanová, Pavla [Autor, 20%] ; Ševčovič, Martin [Autor, 80%] ; CREA-AE 2024, 8 [24.04.2024-26.04.2024, Bratislava, Slovensko]. In: CREA-AE 2024 [elektronický dokument] : kreatívne reflexívne emocionálne alternatívne - umelecké vzdelávanie : zborník z elektronickej vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou / Repiská, Miroslava [Zostavovateľ, editor] ; Benčič, Stanislav [Recenzent] ; Cieslar, Milan [Recenzent]. – 1. vyd. – Bratislava (Slovensko) : Univerzita Komenského v Bratislave, 2024. – ISBN (elektronické) 978-80-223-5915-3, s. 108-116 [online]
4. Sládek, A. Postoje študentov výtvarnej edukácie v otázkach možností využitia UI obrazových generátorov vo výučbe výtvarnej výchovy : SWOT analýza = SWOT analysis = Attitudes of art education students on the issues of using AI image generators in creative education teaching /; Quaere 2024, 14 [24.06.2024-26.06.2024, Hradec Králové, Česko]. In: QUAERE 2024 [elektronický dokument] : recenzovaný sborník příspěvků interdisciplinární mezinárodní vědecké konference doktorandů a odborných asistentů = reviewed proceedings of the interdisciplinary scientific international conference for PhD. students and assistants / [bez zostavovateľa] [Zostavovateľ, editor]. – [recenzované]. – 1. vyd. – Roč. 14. – Hradec Králové (Česko) : Magnanimitas akademické sdružení, 2024. – ISBN (elektronické) 978-80-87952-40-5, s. 499-508 [online]
5. Sládek, A. Rizomatické interpretácie vizuálnych prístupov študentov výtvarnej edukácie prostredníctvom témy digitálne univerzum v médiu digitálnej grafiky a manipulovanej fotografie = Rhizomatic interpretations of the visual approaches of creative education students through the theme digital universe in the media of digital graphics and manipulated photography / ; CREA-AE 2024, 8 [24.04.2024-26.04.2024, Bratislava, Slovensko]. In: CREA-AE 2024 [elektronický dokument] : kreatívne reflexívne emocionálne alternatívne - umelecké vzdelávanie : zborník z elektronickej vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou / Repiská, Miroslava [Zostavovateľ, editor] ; Benčič, Stanislav [Recenzent] ; Cieslar, Milan [Recenzent]. – 1. vyd. – Bratislava (Slovensko) : Univerzita Komenského v Bratislave, 2024. – ISBN (elektronické) 978-80-223-5915-3, s. 83-97 [online]
6. Okolicsányiová, N. Umenie pozerať sa = The art of looking; CREA-AE 2024, 8 [24.04.2024-26.04.2024, Bratislava, Slovensko]. In: CREA-AE 2024 [elektronický dokument] : kreatívne reflexívne emocionálne alternatívne - umelecké vzdelávanie : zborník z elektronickej vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou / Repiská, Miroslava [Zostavovateľ, editor] ; Benčič, Stanislav [Recenzent] ; Cieslar, Milan [Recenzent]. – 1. vyd. – Bratislava (Slovensko) : Univerzita Komenského v Bratislave, 2024. – ISBN (elektronické) 978-80-223-5915-3, s. 98-107 [online]
Realizované ďalšie aktivity:
1.
Workshop č. 1 - vedený lektorsky doc. Xéniou Bergerovou, ArtD.
- realizovaný 15.10.2024 na KUK PdF UK.
Téma: Aplikácia historickej techniky zlatenia do súčasného maliarskeho prejavu.
Poslucháči mali možnosť aplikácie teoretických poznatkov do reálneho praktického výstupu.
Príloha: fotodokumentácia /účasť 12 študentov KUK PdF UK/
2.
Prednáška č. 1 – realizovaná 16.10.2024 v SNG externou lektorkou
Príloha: fotodokumetácia /účasť 25 študentov KUK PdF UK/
KEGA č. 001KU-4/2023 Stelesnená skúsenosť s využitím art action II. - proti stagnácii v dospelosti a seniorskom veku
Anotácia projektu
Zámerom projektu je zostaviť, zrealizovať a prezentovať možnosti, ktoré prináša akčné umenie v období dospelosti až po sénium. Podpora človeka s využitím akčného umenia je situovaná prostredníctvom vybraných téz (homeostáza, zlom, zmysel), ktoré sa dotýkajú každého aktéra v období dospelosti a seniorského veku. Zdokumentovanie akčného umenia/akčnej tvorby (s úsilím dosiahnutia trvalo udržateľného stavu) v skupinách dospelých a seniorov vytvára jedinečný priestor pre hľadanie stálosti v zlomových situáciách v živote. Celkovo pôjde o návrhy k akčnej tvorbe, realizáciu akčných plenérov až po verejnú prezentáciu akčnej tvorby. Významným zostáva prezentovanie akčného umenia ako optimálnej pomoci človeku v procese komunikácie cez akčné umenie. Súčasťou projektu sú umelecká tvorba, fotografický materiál, popis procesuálnej línie umelca-aktéra, z pohľadu autentického vnímania, reflexie a životné príbehy. Ide o nadväzujúci projekt KEGA 002KU-4/2019, ktorý bol orientovaný na art action počas celoživotnej cesty človeka.
Hlavná riešiteľka projektu: doc. PaedDr. Barbora Kováčová, PhD. (PdF KU Ružomberok)
Spoluriešiteľské pracovisko: Katedra umenia a kultúry (pred tým Katedra výtvarnej výchovy) PdF UK v Bratislave.
Zodpovedný riešiteľ za spoluriešiteľské pracovisko: prof. PaedDr. Daniela Valachová, PhD.
Spoluriešitelia:
Mgr. Miroslava Repiská, PhD.
Mgr. art. Martin Ševčovič, ArtD.
Mgr. Hana Juhász Muchová
doc. Mgr. art. Xénia Bergerová, ArtD. (od 12/2023)
Zborník: CREA-AE 2024
Zborník: Homeostáza v akčnom umení v kreovaní tvorby človeka
Online katalóg k výstave: Akčná kresba z pohľadu homeosázy
Fotografie z výstavy: Akčná kresba z pohľadu homeostázy
Online publikácia: Zlom vo výtvarnom prejave
VÝSTAVA IDENTITA
VÝSTAVA
IDENTITA
24. apríla 2023 o 17:00
V priebehu života sa učíme o našej vlastnej identite a identite iných prostredníctvom interakcií s rodinou, rovesníkmi, organizáciami, inštitúciami, médiami a taktiež cez iné spojenia, ktoré vytvárame v každodennom živote. Identita je presvedčenie, vlastnosti, osobnosť, vzhľad, kultúra. Odzrkadľuje nás takých, akí sme. Úzko súvisí so sebaobrazom, sebaúctou a individualitou. Isté prvky našej identity nedokážeme ovplyvniť, ako napríklad to, kde sme vyrastali či farbu našej pleti. Naše prostredie má obrovský vplyv na našu osobnú identitu. Vlastnú identitu si však predovšetkým formujeme sami, so snahou byť tou najlepšou verziou seba samého, akou môžeme byť.
Táto výstava nabáda návštevníka premýšľať a uvažovať o svojej vlastnej definícii identity a jej následné aplikovanie do praxe. Je to len na človeku, akou cestou sa vyberie. Len človek ako indivíduum pozná svoju identitu.
Vystavujúci: Terézia Čisáriková, Sára Mrázová, Barbora Drugačová, Gabriela Páleníková, Chris Húska, Sandra Plischkeová, Dominika Lehocká, Alexandra Schneková
Táto kolektívna výstava s konceptuálnymi prvkami sa spracovala a realizovala v rámci vyučovacieho predmetu Kontexty vizuálneho umenia, pod vedením Mgr. Miroslavy Repiskej, PhD. na Katedre výtvarnej výchovy na Univerzite Komenského v Bratislave.
Identita_) - Made with Clipchamp.mp4
Tému Identita študenti spracovali médiom videa, ktoré odprezentovali počas vernisáže.
Vedecké a umelecké projekty
2024 KEGA Projekt č. 036UK-4/2024: Výzvy nových technologických možnosti v médiu maľby a grafiky v oblasti výtvarnej pedagogiky
Riešiteľský kolektív:
Vedúci projektu: doc. Mgr. art. Xénia Bergerová, ArtD.
Zástupca vedúceho projektu: Mgr. art. Martin Ševčovič, ArtD.
Členovia riešiteľského kolektívu:
Mgr. art. Natália Okolicsányiová, ArtD.
Mgr. art. Anabela Sládek, ArtD.
2023 KEGA 001KU-4/2023 Stelesnená skúsenosť s využitím art action II. - proti stagnácii v dospelosti a seniorskom veku, hlavný riešiteľ doc. PaedDr. Barbora Kováčová, PhD., spoluriešiteľ projektu: D. Valachová, X. Bergerová, M. Repiská, M. Ševčovič,
2021 – 2022 Visegrad Scholarship Program #521101495 s Katarzyna Turoń, Silesian University of Technology, Faculty of Transport and Aviation Engineering, Department of Road Transport, 8 Krasińskiego Str. 40-019 Katowice, Poľsko. (Školiteľ: Mgr. art. Martin Ševčovič, ArtD.)
2020 – 2022 KEGA 003UK-4/2020 Hodnotenie v predmete Výtvarná výchova Assessment in Visual Art. Hlavný riešiteľ: M. Ševčovič. Spoluriešitelia: X. Bergerová, A. Sládek, M. Repiská.
2020 – 2022 KEGA 064UK-4/2020 Elektronická učebnica geografie pre žiakov s mentálnym postihnutím. KVV ako spoluriešiteľské pracovisko:M. Ševčovič z pozície spoluriešiteľa 2020 - 2021
UK/170/2022. Výskum prínosu stavu flow na prácu žiakov prvého stupňa na hodinách výtvarnej výchovy. Hlavný riešiteľ: D. Weissová (Školiteľ doktoranda: prof. PaedDr. D. Valachová, PhD.)
OPLZ-PO1/2019/DOP/1.3.1-01, Skvalitnenia prípravy budúcich pedagogických zamestnancov v oblasti vzdelávania humanitných a spoločenských vied, jazykov a umeleckých vied/Improving the preparation of future teaching staff in the fields of humanities, social sciences, languages and arts education.. 1. 10. 2020 - 31. 03. 2023. Spoluriešiteľ za Katedru výtvarnej výchovy D. Valachová, M. Ševčovič.
2019 - 2021 KEGA - 003UMB-4/2019 Stratégie vo výtvarnej edukácii 2 - kontinuita a rozvoj didaktických kompetencií študentov v študijných programoch PF UMB/Strategies in Art Education 2 - Continuity and Development of Didactic Competences of Students in Study Programmes of PF UMB. Spoluriešiteľ D. Valachová.
2019 – 2021 KEGA 002KU-4/2019 Stelesnená skúsenosť s využitím art action/An embodied experience using art action. Spoluriešiteľ projektu: D. Valachová.
2017 – 2019 VEGA 1/0179/17 | 11 | Výskum identifikátorov výtvarného nadania a talentu detí a mládeže/Research on the identifiers of artistic giftedness and talent in children and youth. Hlavný riešiteľ: D. Valachová. Spoluriešitelia: M. Ševčovič, V. Weberová (doktorandka), M. Kepičová (doktorandka), L. Minichová (doktorandka).
CREA-AE 2014. Grant Ministerstva kultúry SR MK-2617/20144.4.6 č.61. < span style="line-height: 15.6000003814697px;">Zodp. riešiteľka: Mgr. art. Karin Patúcová, ArtD.
Medzi intimitou a telom. Grant Ministerstva kultúry SR MK-2616/2014/4.3.2 č.174. Zodp. riešiteľka: Mgr. art. Karin Patúcová, ArtD.
Intermediálne tvorivé laboratórium v prírode. Grant: KEGA 049UK-4/2014. Hlavné rieš. pracovisko: Pedagogická fakulta UK Bratislava, Hlavný riešiteľ: Mgr. art. Dominika Horáková, ArtD., zástupca vedúceho projektu: Mgr. art. Karin Patúcová, ArtD., riešiteľ: Mgr. art. Ján Triaška, ArtD., Mgr. Zoltán Boráros.
Slovenská ilustrácia a ilustrátori náučnej literatúry a učebníc. Grant: UK/358/2014. Zodp. riešiteľka: Mgr. Jana Grešová (školiteľ doktoranda: doc. Martin Činovský, akad. mal., ArtD.).
Portrét koruny ako symbol národnej osvety. Grant: UK/250/2014. Zodp. riešiteľ: Mgr. Zoltán Boráros (školiteľ doktoranda: doc. Martin Činovský, akad. mal., ArtD.).
Výtvarná výchova vo svete súčasného umenia a nových médií. Grant: KEGA 026UK-4/2013. Hlavné rieš. pracovisko: Pedagogická fakulta UK Bratislava, spolupracujúce pracovisko: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. Hlavný riešiteľ: PaedDr. Martina Pavlikánová, PhD., zástupca vedúceho projektu: PhDr. Edita Vološčuková, PhD. (FF PU), riešiteľ: Mgr. art. Dominika Horáková, ArtD., Mgr. art. Ján Triaška, ArtD., Mgr. Miloš Kmeť.
Determinanty rozvíjania výtvarného nadania jednotlivcov so zdravotným postihnutím v inkluzívnom prostredí. Grant: VEGA (Vedecká grantová agentúra Ministerstva školstva SR) 1/0161/13. Rieš. pracovisko: Pedagogická fakulta UK Bratislava. Hlavný riešiteľ: doc. PaedDr. H. Gergušová, CSc., Zástupca vedúceho projektu: doc. PaedDr. D. Valachová, PhD., riešiteľ: PaedDr. M. Pavlikánová, PhD.
Interpretácia a analýza vybraných výtvarných diel slovenských umelcov 20. storočia. Grant: UK/486/2013. Zodp. riešiteľka: Mgr. Barbora Okasová (školiteľ doktoranda: doc. Stanislav Harangozó, akad. mal.).
Integrovanie obsahu výtvarnej výchovy do vzdelávacích oblastí a prierezových tém v primárnom vzdelávaní. Grant: UK/257/2012. Hlavný riešiteľ: Mgr. H. Jakubíková Kvasnicová (školiteľ doktoranda: doc. PaedDr. D. Valachová, PhD.).
Komparativní analýza výtvarného kurikula primárního vzdělávání v mezinárodním kontextu. Grant: UK/509/2012. Hlavný riešiteľ: Mgr. J. Krajcarová (školiteľ doktoranda: doc. PaedDr. D. Valachová, PhD.).
Multikultúrna výchova a jej rozvíjanie prostredníctvom umenia vo výučbe a mimoškolskej činnosti základných školách. Grant: KEGA 3/5281/07, riešiteľské pracovisko Pedagogická fakulta UK Bratislava (2007 - 2009). Zodp. riešiteľka: D. Valachová.
Vizuálna komunikácia. Výtvarné umenie a výtvarná tvorba ako cesta k poznaniu seba a hľadaniu nových možností komunikácie. Grant: UK/3/2006. Zodp. riešiteľka: M. Pavlikánová.
Obsah reklamných symbolov ako komunikačný trend a jeho vplyvy na analogické väzby a rozdielne zvláštnosti vo vizuálne obraznom vyjadrení detí a mládeže. Grant: UK/291/2006. Zodp. riešiteľ I. Malovaný, spolurišiteľka M.: Pavlikánová.
Interpretácia diel slovenských výtvarníkov 19. storočia a detský percipient. Grant: UK/33/2006. Zodp. riešiteľka I. Paštrnáková, spoluriešiteľka M. Pavlikánová.
Sprostredkovanie tvorby slovenských výtvarných umelcov 19. storočia detskému divákovi a detská interpretácia výtvarného diela. Grant: UK/79/2005. Zodp. riešiteľka I. Paštrnáková, riešiteľka: M. Pavlikánová.
Vizuálna gramotnosť - umenie ako prostriedok rozvíjania verbálneho a nonverbálneho prejavu. Grant UK/9/2005. Zodp. riešiteľka M. Pavlikánová.
Overovanie organizácie, foriem a obsahu výchovy a vzdelávania na škole waldorfského typu. Garant experimentálneho overovania D. Valachová (2001 - 2010). Hlavné riešiteľské pracovisko: Súkromná základná škola Vihorlatská ul. v Bratislave a zriaďovateľ školy Nadácia Výchovy k slobode.
Vedecká konferencia CREA-AE 2022 (https://konferencia.kreativnevzdelavanie.sk/)