I CO-COPE : Inclusion through Interprofessional Collaboration in a Community of Practice in Education
Inklúzia prostredníctvom medziprofesijnej spolupráce v rámci spoločenstva praxe vo vzdelávaní
Project Number: 2022-1-BE02-KA220-SCH-000089287
Mnohé školy sa usilovne snažia podporovať vzdelávanie a blaho všetkých svojich žiakov ako zraniteľných skupín medzi ktorými sa zdá, že sú viac ohrozené oneskoreným učením a problémami s duševným zdravím. Výskum ukazuje, že že silná spolupráca medzi učiteľmi, žiakmi a poskytovateľmi poradenstva pre žiakov je kľúčom k riešeniu týchto výziev.
Cieľom projektu Erasmus+ I CO-COPE je vytvoriť poznatky o tom, ako tieto procesy spolupráce urobiť transparentnejšími a efektívnejšími, aby bolo zaručené, že bude vypočutý hlas všetkých, aj hlas samotných žiakov. Na podporu týchto procesov spolupráce na stredných školách plánujeme využiť špecifický prístup - komunity praxe (CoP), v ktorých sú všetci aktéri zapojení do rozvoja školy s konkrétnym cieľom, ktorý vychádza z konkrétnych potrieb školy.
Na tomto projekte spolupracujú partneri zo štyroch krajín: Portugalsko (Politecnico Do Porto), Rakúsko(Vysoká škola pedagogická v Štajersku a Chance B), Belgicko (UC Leuven-Limburg a Arteveldehogeschool) a Slovenska (Univerzita Komenského v Bratislave).
Ciele
V priebehu projektu partneri plánujú:
- zvýšiť schopnosť škôl čeliť výzvam spojeným s poskytovaním inkluzívneho vzdelávania žiakom s rôznymi schopnosťami a pôvodom,
- získať poznatky o tom, ako môže medziodborová spolupráca v školách prispieť k inklúzii,
- vytvárať poznatky o tom, ako možno v rámci škôl a medzi školami rozvíjať inkluzívne vzdelávanie štyroch krajinách,
- podporovať aktivitu žiakov a ich aktívnu účasť na demokratickom živote a predchádzať predčasnému ukončeniu školskej dochádzky odchodu zo školy a zlyhaniu vo vzdelávaní.
Aktivity
Vykonajú sa tieto činnosti:
- prehľad literatúry a praxe zameraný na štyri kľúčové koncepty: inklúzia, žiacke zastúpenie, spoločenstvo praxe a medziprofesijná spolupráca
- analýza potrieb pomocou prieskumu na 20 školách a fokusových skupín na 2 školách v každej krajine
- vývoj online modulov odbornej prípravy, ktoré budú preložené do všetkých partnerských jazykov
- sprostredkovanie a hodnotenie komunity praxe na 2 školách v každej krajine
Očakávané výsledky a výstupy
- nástroj na reflexiu a vedomostná základňa o štyroch kľúčových koncepciách
- balík pre profesionálny rozvoj vrátane modulov odbornej prípravy
- podcasty na inšpiráciu pre stredné školy
- príručka Komunity praxe pre stredné školy
- odporúčania založené na skúsenostiach a výsledkoch praktickej práce Komunity praxe
Priebeh spolupráce od 1.8.2023 do 31.7.2026
12.-14.9.2023 - prvé stretnutie I CO-COPE tímu v Leuvene v Belgicku
každý prvý utorok v mesiaci sa organizuje online meeting k stretnutiu partnerov
December 2023 - prvé stretnutie poradného orgánu: Advisory board. Počas tohto prvého stretnutia sme diskutovali o návrhu projektu: aké ciele máme na mysli a čo je potrebné na...
- vytvoriť poznatky o tom, ako urobiť proces spolupráce - komunity praxe (CoP) - transparentnejším a efektívnejším, aby sa zabezpečilo, že bude počuť hlas každého, aj hlasy samotných žiakov.
- podporiť tieto procesy spolupráce na stredných školách, máme v úmysle použiť špecifický prístup - CoP - v ktorom sú všetci aktéri zapojení do rozvoja školy s konkrétnym cieľom, ktorý vychádza z konkrétnych potrieb školy.
Apríl/máj zber dát pomocou dotazníkového prieskumu v školách 3 kontrolné a 2 experimentálne školy v každej krajine.
15.-16.5.2024 - stretnutie projektového tímu v Bratislave. Na stretnutí sme rozoberali výsledky zberu dát u pedagógov a u žiakov- porovnávali sme rozdiely v odpovediach u jednotlivých krajín, ale aj celkovo a diskutovali sme o predĺžení aberu dát a doplní údajov do 31.6.2024. Zároveň sme vytvárali program pre tréning moderátorov na školách ktorý bude prebiehať v Porte (Portugalsko) v októbri 2024.
4.6.2024 - stretnutie druhej Adviasory board - diskutovanie o výsledkoch zberu dát, o zefektívnení podpory moderátorov a o zabezpečení efektívnej realizácie podkastov.