VEDA
Stanovisko Katery logopédie a odborných logopedických spoločností k používaniu alternatívnch metód v logopédii
V posledných rokoch na Slovensku evidujeme rozšírenie diagnostických a terapeutických postupov používaných u detí a dospelých s narušenou komunikačnou schopnosťou, ktoré sú založené na vedecky neoverených alebo nedostatočne overených predpokladoch, teóriách a praktikách a ktoré sú v príkrom rozpore s vedeckou, odbornou podstatou a správnou praxou súčasnej logopédie. Preto tieto alternatívne postupy alebo prostriedky nemožno považovať za efektívne logopedické prostriedky či postupy lege artis. Z odborného hľadiska ich teda klientom a pacientom nemožno odporúčať alebo aplikovať tak, akoby to boli overené postupy alebo prostriedky na diagnostiku a terapiu narušenej komunikačnej schopnosti či špecifických porúch učenia. Medzi takéto postupy patrí INPP, JIAS, Benaudira, bilaterálna integrácia, senzorická integrácia, One Brain, Arrowsmith, Nová mluva a iné.
Za riziká spojené s prípadným použitím týchto postupov alebo prostriedkov, najmä za konzekvencie vyplývajúce zo zanedbania alebo oneskoreného poskytnutia potrebnej logopedickej starostlivosti nesú zodpovednosť osoby, ktoré tieto intervenčné postupy vykonávajú, propagujú alebo používajú. Zároveň osoby využívajúce neoverené diagnostické a terapeutické postupy podliehajú kontrolnému systému rezortu, v ktorom svoju činnosť vykonávajú, teda Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a Štátnej školskej inšpekcii. Osoby, ktoré poskytujú takéto služby mimo rezortu zdravotníctva, školstva a práce, sociálnych vecí a rodiny, stoja mimo garantovaného kontrolného systému a odbornosť, resp. odborná úroveň starostlivosti poskytovanej týmito osobami je otázna.
Katedra logopédie PdF UK a odborné logopedické spoločnosti majú povinnosť zastávať a presadzovať vedecky overené a kriticky zhodnotené poznatky, ako aj profesionálne postoje vo vzťahu k alternatívnym metódam v logopédii. Tieto poznatky a postoje je potrebné implementovať (podobne ako v medicíne) aj do odborných aktivít pregraduálneho, špecializačného a kontinuálneho vzdelávania logopédov, ako aj do ich osobného profesijného rozvoja. Katedra logopédie a odborné logopedické spoločnosti majú zároveň nezastupiteľnú úlohu a povinnosť podieľať sa v rámci korektnej, odbornej spolupráce s pracovníkmi masovokomunikačných médií aj na pravdivom a zrozumiteľnom informovaní či vzdelávaní pacientov, ich blízkych, ako aj širokej verejnosti.
Katedra logopédie, PdF UK v Bratislave
Slovenská asociácia logopédov
Únia klinických logopédov
Komora školských logopédov
ŠVOUČ
Koordinátor ŠVOUČ pre študentov logopédie je prof. Cséfalvay.
kontakt: csefalvay@fedu.uniba.sk
Témy ŠVOUČ v AR 2024/2025
Dr. Zubáková:
1. Úroveň fonologického uvedomovania u dospelých od 18 do 26 rokov
2. Výkony žiakov primárneho vzdelávania v tichom čítaní na úrovni slov
3. Slovná zásoba žiakov nižšieho sekundárneho vzdelávania
4. Ako rozvíjajú čítanie s porozumením učitelia primárneho vzdelávania?
Dr. Čiernik Kevická:
Má kognitívna rezerva vplyv na rozprávačské schopnosti?
Témy ŠVOUČ pre študentov logopédie na akademický rok 2023-24
Témy ŠVOUČ pre študentov logopédie na akademický rok 2022-23:
- Dr. Zubáková: Výkony v Teste tichého čítania slov u dospelých od 18 do 26 rokov
Témy ŠVOUČ pre študentov logopédie na akademický rok 2021-22:
- Dr. Zubáková: Analýza výkonov v Teste tichého čítania slov v mladšej dospelosti.
- Doc. Kapalková: Zrkadlí tvorivé písanie školáka rozprávanie dieťaťa?
- Prof. Cséfalvay: Hodnotenie depresie u pacientov s afáziou
Témy ŠVOUČ pre študentov logopédie na akad. rok 2020-21:
- Manévre a posturálne zmeny v v terapii porúch prehĺtania obsadené - pokračovanie z roku 2019/20 (dr. Frajková)
- Jazykové schopnosti u detí so zrakovým postihnutím - teoretická práca (dr. Zubáková)
- Návrh na manuál anglicko-slovenskej odbornej terminológie pre logopédov - potrebná výborná znalosť anglického jazyka a absolvovaný kurz odborný cudzí jazyk (prof. Cséfalvay)
Vedecké granty a projekty
Informácie o najnovších grantoch a vedeckých projektoch sú uvedené na stránkach zamestnancov katedry.
Granty a projekty od roku 2012
Prof. PaedDr. Zsolt Cséfalvay, PhD.
Grant APVV (2016-2019): Narušená komunikačná schopnosť pri Parkinsonovej chorobe. Zodpovedný riešiteľ.
Grant APVV (2012-2015): Kognitívno-komunikačné deficity u pacientov s miernou kognitívnou poruchou a demenciou. Zodpovedný riešiteľ.
Grant APVV (2012-2015): Kognitívno-komunikačné deficity u pacientov s miernou kognitívnou poruchou a demenciou. Zodpovedný riešiteľ.
Grant VEGA (2018-2020): Analýza spontánnej rečovej produkcie v slovenskom jazyku v intaktnej dospelej populácii a jej využitie v logopedickej praxi. Spoluriešiteľ.
Grant VEGA (2016-18): Hodnotenie zrozumiteľnosti reči u detí a dospelých. Zodpovedný riešite
Grant VEGA (2012-2014): Jazykovo-špecifické deficity u pacientov s poškodením mozgu. Zodpovedný riešiteľ.
Doc. Mgr. Svetlana Kapalková, PhD.
APVV 20-0126: „Slovná zásoba ako ukazovateľ vývinovej jazykovej úrovne monolingválnych a bilingválnych detí v predškolskom veku“ doba riešenia: 1.7. 2021 - 30.6.2025, zodpovedná riešiteľka - Vocabulary as a developmental marker of language acquisition of monolingual and bilingual pre-school children
APVV: "Porozumenie čítaného textu – rozvíjanie pomocou inovatívnej metodiky – jej tvorba a overovanie randomizovanou kontrolovanou štúdiou.[Understanding of reading text: developing by the innovative procedure – its originating and verifying by the randomized controlled study] APVV – 0410-11. roky realizácie: 1.7.2012 – 31.12.2015. Rozpočet: 161 883 EUR. Zodpovedná riešiteľka. [principal researcher]
"Enhancing Children's Oral Language Skills Across Europe and Beyond - A Collaboration Focusing on Interventions for Children with Difficulties Learning Their First Language COST Action IS1406, (Zodp. riešiteľ: prof. James Law, Newcastle University) roky realizácie 2015 – 2018. Riešiteľka. Web: https://research.ncl.ac.uk/echo/abouttheproject/
"Bilingual assessment of child lexical knoledge: new method for Polish, Czech, Slovak and Hungarian. Visegrad Fund grant IVF 21420015 (Zodp. riešiteľka: prof. Ewa Haman, Iniwersytet Warszawski. roky riešenia 1/2015 – 3/2016. riešiteľka.
Doc. PaedDr. Jana Marková, PhD.
VEGA 1/0122/22 Kontexty verbálnej komunikácie a jazykové procesy subdominantnej mozgovej hemisféry. – hlavný riešiteľ.
VEGA 1/0214/18 Analýza spontánnej rečovej produkcie v slovenskom jazyku v intaktnej dospelej populácii a jej využitie v logopedickej praxi. - hlavný riešiteľ.
VEGA 1/0352/16 Hodnotenie zrozumiteľnosti reči u detí a u dospelých. - člen riešiteľského kolektívu.
APVV 15-0155 Narušená komunikačná schopnosť pri Parkinsonovej chorobe. - člen riešiteľského kolektívu.
VEGA 1/0376/16 Identifikácia kritérií rizikového vývinu jazykových schopností v predškolskom veku - overovanie platnosti klasifikácií narušeného vývinu reči a tvorba diagnostického nástroja. - člen riešiteľského kolektívu.
Doc. Dana Buntová, PhD.
VEGA 1/0263/22 Identifikácia dyslálie ako prevencia dyslexie pre deti predškolského veku. – hlavný riešiteľ.
Diagnostika zrozumiteľnosti reči u detí a dospelých. VEGA 1/0352/16 (2016-2018), spoluriešiteľ.
Analýza spontánnej rečovej produkcie v slovenskom jazyku v intaktnej dospelej populácii a jej využitie v logopedickej praxi. VEGA 1/0214/18 (2018 – 2020), spoluriešiteľka.
Mgr. art. Mgr. Martina Zubáková Peregrinová, PhD.
VEGA 1/0509/21: Test tichého čítania slov ako skríningová nástroj na odhaľovanie rizika dyslexie (2021 – 2023), zodpovedný riešiteľ.
Mgr. Monika Janíková (rod. Nemcová)
Grant UK 186/2019 Návrh obrázkovej skúšky na hodnotenie naratívnych schopností detí v predškolskom veku
Grant UK 191/2020 Mapovanie naratívnych schopností detí v predškolskom veku na základe obrázkovej osnovy
Grant UK/367/2021 Mapovanie porozumenia naratív bilingválnych detí prezenčnou a online metódou
Mgr. Viktória Čiernik-Kevická, PhD.
UK/68/2018 Vplyv elicitačnej metódy na spontánnu rečovú produkciu a jej hodnotenie
UK/29/2019 Analýza diskurzu pacientov s neurogénnymi poruchami komunikácie
UK/53/2020 Diskurz intaktnej populácie a pacientov s neurogénnymi poruchami komunikácie.
Zahraničné granty a projekty:
LPP Erazmus Academic Networs: Network for Tunning Stardards and Quality of Educational Programs for Speech and Language Therapist in Europe. Do projektu je zapojených 65 európskych inštitúcií (katedry logopédie). Koordinátor za PdFUK: prof. Cséfalvay, PhD. (2010-2013). http://www.netques.eu Newsletter - Netques 2013
Grant Marie Curie: Medzinárodný výskum gramotnosti - ELDEL (pozri osobitnú stránku tohto projektu). Koordinátorka za PdFUK: doc. Marína Mikulajová, PhD. (2008-2011)
Cost action IS0804. Špecifický narušený vývin reči v multilingválnej spoločnosti: modely jazykového vývinu a hľadanie spôsobov ich hodnotenia. Spoluriešiteľka: Mgr. S. Kapalková, PhD. (2010-2012)
Cost action - projekt 33. Kroslingvistické štádiá detskej lingvistickej performancie. Spolurieľiteľka: Mgr. S. Kapalková, PhD. (2010-2012)
Socrates/Erasmus Teacher and Student Mobility. Spolupráca medzi Katedrou logopédie PdF UK a School of Psychology, The University of Liverpool, Veľká Británia. (2006-2009)
Medzinárodný grant udelený Britskou akadémiou: Developing a cross-linguistic database of words in children´s reading materials. Zodpovedný riešiteľ: Markéta Caravolas, University of Liverpool, Veľká Británia; spoluriešiteľ: doc. Mikulajová, PhD. (2005-2006)
Domáce granty
Grant APVV-20-0126: Slovná zásoba ako ukazovateľ vývinovej jazykovej úrovne monolingválnych a bilingválnych detí v predškolskom veku. Zodpovedná riešiteľka: doc. Svetlana Kapalková, PhD.
Grant VEGA 1/0509/21: Test tichého čítania slov ako skríningový nástroj na odhaľovanie rizika dyslexie (2021 – 2023). Zodpovedný riešiteľ: Mgr. Martina Zubáková Peregrinová, PhD.
Grant UK/367/2021: Mapovanie porozumenia naratív bilingválnych detí prezenčnou a online metódou (rok riešenia 2021). Riešiteľ: Mgr. Monika Nemcová
Grant APVV 15-0155 (2016-2019): Narušená komunikačná schopnosť pri Parkinsonovej chorobe. Zodpovedný riešiteľ: prof. Cséfalvay
Grant VEGA 1/0214/18: Analýza spontánnej rečovej produkcie v slovenskom jazyku v intaktnej dospelej populácii a jej využitie v logopedickej praxi (2018-2020). Zodpovedný riešiteľ: doc. Marková
Grant VEGA 1/0352/16 (2016-18): Hodnotenie zrozumiteľnosti reči u detí a dospelých. Zodpovedný riešiteľ: prof. Cséfalvay
Grant APVV: Kognitívno-komunikačné deficity u paicentov s miernou kognitívnou poruchou a demenciou(2012-2015). Zodpovedný riešiteľ: prof. Zs. Cséfalvay
Grant APVV: Porozumenie čítaného textu - rozvíjanie pomocou inovatívnej metodiky - jej tvorba a overovanie randomizovanou kontrolovanou štúdiou (2012-2015). Zodpovedný riešiteľ: dr. S. Kapalková; Informácie pre rodičov
Grant VEGA: Jazykovo-špecifické deficity u pacientov s poškodením mozgu (2012-2014). Zodpovedný riešiteľ: prof. Zs. Cséfalay
Grant VEGA: Identifikácia faktorov ovplyvňujúcich porozumenie vetám v slovenskom jazyku u intaktnej detskej a dospelej populácie (2012-2014). Zodpovedný riešiteľ: doc. J. Marková
Grant UK/538/2012: "Mapovanie aktuálneho stavu používania augmentatívnej a alternatívnej komunikácie (AAK) u dospelej neurogénnej populácie na Slovensku a zostavenie diagnostických AAK protokolov (Mgr. I. Hrubá)
UK/577/2012: Korelácie medzi subjektívnym a objektívnym hodnotením hlasu detí a adolescentov s poruchou hlasu (Mgr. V.Krasňanová)
UK/561/2012: Mapovanie prediktorov ranej gramotnosti ako východisko pre odhaľovanie rizika dyslexie v predškolskom veku (Mgr. M. Zubáková)
UK/410/2011 Vytvorenie a validizácia dotazníka na zisťovanie kvality života ovplyvnenej poruchou hlasu slovenských detí a adolescentov, č. (Mgr. V. Krasňanová)
Mapovanie vývinových dysfluencií u slovensky hovoriacich detí bez zajakavosti vo veku 2,5-3,5 roka - analýza neplynulosti v rečovej produkcii. Spoluriešiteľka vedeckého grantu VG SZU 7/2010: J. Marková (2010-2012)
Identifikácia faktorov ovplyvňujúcich lexikálne vyhľadávanie v teste pomenovania u intaktnej dospelej populácie a u osôb s mozgovou patológiou. Grant VEGA: číslo 1/0141/09. Zodpovedný riešiteľ: Cséfalvay, Zs. (2009-2011)
Skúmanie možností aplikácie inkluzívnej pedagogiky v stredoeurópskom k regióne. KEGA 3/6013/08. Spoluriešiteľka: A. Kerekrétiová (2008-2010).
Verbálne a neverbálne správanie slovensky hovoriacich detí ako východisko tvorby prvého skríningového testu vývinu komunikačného správania detí v ranom veku. Grant APVV 0044-06. Hlavný riešiteľ : Mgr. Svetlana Kapalková, PhD, spolupracovníci: doc. PhDr. M. Mikulajová, CSc. (2007-2010)
Kvantitatívna, kvalitatívna analýza a komparácia výkonov v pomenovaní predmetov a činností u osôb s rôznou etiológiou mozgovej patológie. UK/137. Zodpovedný riešiteľ: Ostaníková, V., (2009)
Mapovanie efektivity terapie zameranej na konverzáciu pacientov s chronickou afáziou s ich partnerov. UK/136. Zodpovedný riešiteľ: Brnová, J. (2009).
Pomenovanie v norme a patológii. Grant mladých vedeckých pracovníkov číslo: UK/62/2008. Zodpovedný riešiteľ: Ostatníková, V. (2008)
Mapovanie efektivity terapie zameranej na konverzáciu pacientov s chronickou afáziou a ich partnerov. Grant mladých vedeckých pracovníkov číslo: UK/63/2008. Zodpovedný riešiteľ: Rizikyová, J. (2008)
Vytvorenie a overenie preventívneho programu porúch hlasu pre učiteľov. Grant VEGA: číslo 1/4712/07. Zodpovedný riešiteľ: Kerekrétiová Aurélia, prof., PhDr., PhD. (2007-2009)
Vytvorenie intervenčného programu na rozvíjanie konverzačných schopností osôb s chronickou afáziou a hodnotenie efektivity. Grant VEGA: číslo 1/3642/06. Zodpovedný riešiteľ: Cséfalvay, Zs. (2006-2008)
Prevencia porúch hlasu u detí. Grant mladých vedeckých pracovníkov číslo: UK/58/2006. Zodpovedný riešiteľ: Vedrödyová, M.
Možnosti identifikácie jazykovo-kognitívnych prekurzorov dyslexie v predškolskom veku na modeli slovenského jazyka. Grant VEGA: číslo 1/2529/05. Zodpovedný riešieľ: Mikulajová, M. (2005-2007)
Vývin reči slovensky hovoriacich detí. Grant VEGA: číslo 1/2228/05. Zodpovedný riešiteľ: Slančová, D., Prešovská univerzita; spoluriešiteľky: Mikulajová, M. a Kapalková, S. (2005-2007)