Pedagogická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Základné informácie o študijných programoch

Profil absolventa pre Bc. stupeň

Učiteľstvo pedagogiky v kombinácii Bc.
Profil absolventa 

Absolvent bakalárskeho učiteľského kombinačného študijného programu v aprobácii učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) v študijnom odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy je  pripravený pokračovať v štúdiu tohto študijného programu na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania.

Absolvent si osvojil základy  problematiky  edukačných  vied  a legislatívnych  súvislostí výchovy a vzdelávania, získal základy digitálnej gramotnosti. Je spôsobilý  samostatne vykonávať povolanie pedagogického asistenta a vychovávateľa

V oblasti poznania  absolvent bakalárskeho  študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii):

Disponuje základnými pedagogickými a didaktickými poznatkami umožňujúcimi porozumieť vzťahu medzi procesmi výchovy a vzdelávania, učenia a vyučovania;

Pozná štruktúru a predmetnú náplň pedagogických disciplín;

Pozná a rozumie základným princípom a zákonitostiam procesov výchovy a vzdelávania, rozumie základným modelom výchovy a vzdelávania a moderným koncepciám vyučovania;

Má teoretický prehľad o vzniku a vývoji výchovno-vzdelávacích inštitúcií  a  pedagogickom myslení významných osobností pedagogiky vo svete aj na Slovensku;

Pozná školský systém, organizačnú štruktúru a charakteristiky školského systému na Slovensku a jeho špecifiká;

Pozná školskú legislatívu, ovláda všeobecne záväzné právne predpisy vzťahujúce sa k výkonu povolania pedagogického zamestnanca;

Disponuje základnými poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcich z ich zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení alebo nadania, rozumie ich vzdelávacím potrebám i špecifikám výchovno-vzdelávacieho procesu;

Ovláda základné kategórie metodológie výskumu v edukačných vedách a metodiku písania odborných textov v pedagogike.

 

V oblasti spôsobilostí absolvent bakalárskeho študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii):

Dokáže aplikovať adekvátne teoretické zásady a praktické postupy na analýzu a riešenie rôznorodých pedagogických situácií;

Dokáže identifikovať, analyzovať a hodnotiť aktuálne problémy vo výchove  a vzdelávaní;

Je spôsobilý efektívne plánovať, projektovať a riadiť výchovno-vzdelávací proces;

Dokáže efektívne využívať informačné a komunikačné technológie na podporu výchovno-vzdelávacieho procesu;

Dokáže identifikovať individuálne vzdelávacie potreby žiaka a akceptovať individualitu žiaka;

V podmienkach inkluzívneho vzdelávania dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s inými odbornými a pedagogickými zamestnancami a riadiť sa ich odbornými odporúčaniami a závermi;

Dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s externým prostredím (napr. rodičia, komunita);

Je spôsobilý orientovať sa v školskej legislatíve, predpisoch a dokumentoch;

Má rozvinuté spôsobilosti kriticky hodnotiť seba samého a samostatne sa  ďalej vzdelávať;

Disponuje spôsobilosťou písania odborných textov;

Dokáže uplatňovať etickú a spoločenskú zodpovednosť a dodržiavať etické princípy osobitne vo vzťahu k výkonu povolania pedagogického zamestnanca;

Je spôsobilý ďalej sa vzdelávať a pokračovať tak v ďalšom štúdiu.

 

V oblasti kompetencií absolvent bakalárskeho študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) disponuje:

Základnými odbornými a didaktickými kompetenciami, je kompetentný plánovať, organizovať, realizovať a vyhodnocovať výchovno-vzdelávacie činnosti prislúchajúce úrovni povolania pedagogického asistenta, vychovávateľa;

Personálnymi kompetenciami orientovanými na sebauvedomovanie, sebareguláciu, a celoživotný profesijný rast a sebarozvoj;

Sociálnymi kompetenciami spočívajúcimi v efektívnej komunikácii a spolupráci  so žiakmi, zákonnými zástupcami, inými pedagogickými  a odbornými zamestnancami školy a ďalšími externými partnermi.        

Profil absolventa pre Mgr. stupeň

Učiteľstvo pedagogiky v kombinácii Mgr. 
Profil absolventa

Absolvent magisterského študijného programu v aprobácii učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) v študijnom odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy je spôsobilý pracovať ako pedagogický zamestnanec vykonávajúci pracovnú činnosť v kategórii učiteľ strednej školy v predmetovej aprobácii pedagogikametodik v oblasti výchovy a vzdelávaniašpecialista kvality vzdelávania a v nadväznosti na predošlý stupeň vzdelania aj v kategórii pedagogický asistent a vychovávateľ

V oblasti poznania  absolvent magisterského študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii):

Disponuje poznaním o teoretických aspektoch projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania;

Pozná a rozumie filozofickým teóriám kurikula, paradigmám výučby v súvislosti so súčasnou podobou štátneho a školského kurikula na Slovensku;

Ovláda rozsiahle teoretické a praktické súvislosti obsahu vzdelávania a odborovej didaktiky a metodiky vo svojej predmetovej aprobácii (učiteľstvo pedagogiky);

Ovláda široký repertoár vyučovacích stratégií a metód vrátane aktivizujúcich interaktívnych metód vyučovania pedagogických disciplín;

Ovláda a rozumie problematike pedagogickej práce v kontexte diverzity žiackej populácie;

Pozná a rozumie pedagogickým, filozofickým  a iným vedám o človeku v kontexte výchovy a vzdelávania;

Pozná  a  rozumie  dokumentácii a kurikulárnym kontextom výkonu učiteľskej profesie.  

 

V oblasti spôsobilostí absolvent magisterského študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii):

Je spôsobilý samostatne projektovať,  realizovať, vyhodnocovať vyučovací proces pedagogických disciplín  a adaptovať ho na špecifické podmienky žiakov, triedy a typu školy na úrovni vyššieho sekundárneho vzdelávania;

Dokáže dizajnovať (naprojektovať) parciálne časti školského vzdelávacieho programu  školy s akcentom na tvorbu učebného plánu školy a učebných osnov;

Je spôsobilý uplatňovať interaktívne metódy vyučovania pedagogických disciplín;

Dokáže tvorivo aplikovať pedagogicko-psychologické a odborovo-didaktické poznanie vo vyučovacom procese pedagogických disciplín;

V podmienkach inkluzívneho vzdelávania dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s inými odbornými a pedagogickými zamestnancami a riadiť sa ich odbornými odporúčaniami a závermi;

Dokáže tvorivým spôsobom riešiť teoretické i praktické úlohy v študijnom odbore a súčasne i v širších kontextoch presahujúcich príslušný odbor;

Dokáže samostatne zaznamenať, analyzovať, hodnotiť  rôznorodé i nové pedagogické situácie, flexibilne na nereagovať, rozhodovať sa aj pri neúplných alebo obmedzených informáciách a tvorivo pristupovať k ich riešeniu;

Má rozvinuté schopnosti kriticky hodnotiť seba samého a samostatne sa  ďalej vzdelávať;

Disponuje spôsobilosťou akademického písania;

Pri uplatňovaní získaného poznania a rozhodovaní vo výchovno-vzdelávacom procese dokáže uplatňovať etickú a spoločenskú zodpovednosť, dodržiavať princípy profesijnej etiky učiteľa;

Dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s rôznorodými aktérmi pri výkone povolania učiteľa, s externým prostredím, dokáže jasne a jednoznačne komunikovať svoje závery a zdôvodnenia odborníkom, laikom i verejnosti; 

 

V oblasti kompetencií absolvent študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) disponuje:

Odbornými a didaktickými kompetenciami v predmetovej aprobácii pedagogika, zvlášť psychodidaktickými kompetenciami zameranými na mediáciu obsahu výchovno-vzdelávacieho procesu, vytváranie podmienok výchovno-vzdelávacieho procesu a tiež spôsobilosti rozvíjať osobnosť žiaka a jeho kompetencií;

Diagnostickými kompetenciamiobsahom ktorých je primárne spôsobilosť identifikovať a poznať individuálne charakteristiky žiaka;

Personálnymi kompetenciami orientovanými na sebauvedomovanie, sebareguláciu a celoživotný profesijný rast a sebarozvoj;

Sociálnymi kompetenciami spočívajúcimi v efektívnej komunikácii a spolupráci  so žiakmi, zákonnými zástupcami, inými pedagogickými  a odbornými zamestnancami školy a ďalšími externými partnermi.        

Diferenčné skúšky pri prestupoch študentov v rámci UK

Diferenčné skúšky pri prestupoch študentov v rámci UK.