Základné informácie o študijných programoch
Profil absolventa pre Bc. stupeň
Učiteľstvo pedagogiky v kombinácii Bc.
Profil absolventa
Absolvent bakalárskeho učiteľského kombinačného študijného programu v aprobácii učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) v študijnom odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy je pripravený pokračovať v štúdiu tohto študijného programu na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania.
Absolvent si osvojil základy problematiky edukačných vied a legislatívnych súvislostí výchovy a vzdelávania, získal základy digitálnej gramotnosti. Je spôsobilý samostatne vykonávať povolanie pedagogického asistenta a vychovávateľa.
V oblasti poznania absolvent bakalárskeho študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii):
Disponuje základnými pedagogickými a didaktickými poznatkami umožňujúcimi porozumieť vzťahu medzi procesmi výchovy a vzdelávania, učenia a vyučovania;
Pozná štruktúru a predmetnú náplň pedagogických disciplín;
Pozná a rozumie základným princípom a zákonitostiam procesov výchovy a vzdelávania, rozumie základným modelom výchovy a vzdelávania a moderným koncepciám vyučovania;
Má teoretický prehľad o vzniku a vývoji výchovno-vzdelávacích inštitúcií a pedagogickom myslení významných osobností pedagogiky vo svete aj na Slovensku;
Pozná školský systém, organizačnú štruktúru a charakteristiky školského systému na Slovensku a jeho špecifiká;
Pozná školskú legislatívu, ovláda všeobecne záväzné právne predpisy vzťahujúce sa k výkonu povolania pedagogického zamestnanca;
Disponuje základnými poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcich z ich zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení alebo nadania, rozumie ich vzdelávacím potrebám i špecifikám výchovno-vzdelávacieho procesu;
Ovláda základné kategórie metodológie výskumu v edukačných vedách a metodiku písania odborných textov v pedagogike.
V oblasti spôsobilostí absolvent bakalárskeho študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii):
Dokáže aplikovať adekvátne teoretické zásady a praktické postupy na analýzu a riešenie rôznorodých pedagogických situácií;
Dokáže identifikovať, analyzovať a hodnotiť aktuálne problémy vo výchove a vzdelávaní;
Je spôsobilý efektívne plánovať, projektovať a riadiť výchovno-vzdelávací proces;
Dokáže efektívne využívať informačné a komunikačné technológie na podporu výchovno-vzdelávacieho procesu;
Dokáže identifikovať individuálne vzdelávacie potreby žiaka a akceptovať individualitu žiaka;
V podmienkach inkluzívneho vzdelávania dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s inými odbornými a pedagogickými zamestnancami a riadiť sa ich odbornými odporúčaniami a závermi;
Dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s externým prostredím (napr. rodičia, komunita);
Je spôsobilý orientovať sa v školskej legislatíve, predpisoch a dokumentoch;
Má rozvinuté spôsobilosti kriticky hodnotiť seba samého a samostatne sa ďalej vzdelávať;
Disponuje spôsobilosťou písania odborných textov;
Dokáže uplatňovať etickú a spoločenskú zodpovednosť a dodržiavať etické princípy osobitne vo vzťahu k výkonu povolania pedagogického zamestnanca;
Je spôsobilý ďalej sa vzdelávať a pokračovať tak v ďalšom štúdiu.
V oblasti kompetencií absolvent bakalárskeho študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) disponuje:
Základnými odbornými a didaktickými kompetenciami, je kompetentný plánovať, organizovať, realizovať a vyhodnocovať výchovno-vzdelávacie činnosti prislúchajúce úrovni povolania pedagogického asistenta, vychovávateľa;
Personálnymi kompetenciami orientovanými na sebauvedomovanie, sebareguláciu, a celoživotný profesijný rast a sebarozvoj;
Sociálnymi kompetenciami spočívajúcimi v efektívnej komunikácii a spolupráci so žiakmi, zákonnými zástupcami, inými pedagogickými a odbornými zamestnancami školy a ďalšími externými partnermi.
Profil absolventa pre Mgr. stupeň
Učiteľstvo pedagogiky v kombinácii Mgr.
Profil absolventa
Absolvent magisterského študijného programu v aprobácii učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) v študijnom odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy je spôsobilý pracovať ako pedagogický zamestnanec vykonávajúci pracovnú činnosť v kategórii učiteľ strednej školy v predmetovej aprobácii pedagogika, metodik v oblasti výchovy a vzdelávania, špecialista kvality vzdelávania a v nadväznosti na predošlý stupeň vzdelania aj v kategórii pedagogický asistent a vychovávateľ.
V oblasti poznania absolvent magisterského študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii):
Disponuje poznaním o teoretických aspektoch projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania;
Pozná a rozumie filozofickým teóriám kurikula, paradigmám výučby v súvislosti so súčasnou podobou štátneho a školského kurikula na Slovensku;
Ovláda rozsiahle teoretické a praktické súvislosti obsahu vzdelávania a odborovej didaktiky a metodiky vo svojej predmetovej aprobácii (učiteľstvo pedagogiky);
Ovláda široký repertoár vyučovacích stratégií a metód vrátane aktivizujúcich interaktívnych metód vyučovania pedagogických disciplín;
Ovláda a rozumie problematike pedagogickej práce v kontexte diverzity žiackej populácie;
Pozná a rozumie pedagogickým, filozofickým a iným vedám o človeku v kontexte výchovy a vzdelávania;
Pozná a rozumie dokumentácii a kurikulárnym kontextom výkonu učiteľskej profesie.
V oblasti spôsobilostí absolvent magisterského študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii):
Je spôsobilý samostatne projektovať, realizovať, vyhodnocovať vyučovací proces pedagogických disciplín a adaptovať ho na špecifické podmienky žiakov, triedy a typu školy na úrovni vyššieho sekundárneho vzdelávania;
Dokáže dizajnovať (naprojektovať) parciálne časti školského vzdelávacieho programu školy s akcentom na tvorbu učebného plánu školy a učebných osnov;
Je spôsobilý uplatňovať interaktívne metódy vyučovania pedagogických disciplín;
Dokáže tvorivo aplikovať pedagogicko-psychologické a odborovo-didaktické poznanie vo vyučovacom procese pedagogických disciplín;
V podmienkach inkluzívneho vzdelávania dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s inými odbornými a pedagogickými zamestnancami a riadiť sa ich odbornými odporúčaniami a závermi;
Dokáže tvorivým spôsobom riešiť teoretické i praktické úlohy v študijnom odbore a súčasne i v širších kontextoch presahujúcich príslušný odbor;
Dokáže samostatne zaznamenať, analyzovať, hodnotiť rôznorodé i nové pedagogické situácie, flexibilne na nereagovať, rozhodovať sa aj pri neúplných alebo obmedzených informáciách a tvorivo pristupovať k ich riešeniu;
Má rozvinuté schopnosti kriticky hodnotiť seba samého a samostatne sa ďalej vzdelávať;
Disponuje spôsobilosťou akademického písania;
Pri uplatňovaní získaného poznania a rozhodovaní vo výchovno-vzdelávacom procese dokáže uplatňovať etickú a spoločenskú zodpovednosť, dodržiavať princípy profesijnej etiky učiteľa;
Dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s rôznorodými aktérmi pri výkone povolania učiteľa, s externým prostredím, dokáže jasne a jednoznačne komunikovať svoje závery a zdôvodnenia odborníkom, laikom i verejnosti;
V oblasti kompetencií absolvent študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) disponuje:
Odbornými a didaktickými kompetenciami v predmetovej aprobácii pedagogika, zvlášť psychodidaktickými kompetenciami zameranými na mediáciu obsahu výchovno-vzdelávacieho procesu, vytváranie podmienok výchovno-vzdelávacieho procesu a tiež spôsobilosti rozvíjať osobnosť žiaka a jeho kompetencií;
Diagnostickými kompetenciami, obsahom ktorých je primárne spôsobilosť identifikovať a poznať individuálne charakteristiky žiaka;
Personálnymi kompetenciami orientovanými na sebauvedomovanie, sebareguláciu a celoživotný profesijný rast a sebarozvoj;
Sociálnymi kompetenciami spočívajúcimi v efektívnej komunikácii a spolupráci so žiakmi, zákonnými zástupcami, inými pedagogickými a odbornými zamestnancami školy a ďalšími externými partnermi.