Pedagogická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

SPÄTNÁ VÄZBA NA ŠTUDIJNÉ PROGRAMY

Učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry (Bc.)

Stručné vyhodnotenie spätnej väzby na študijný program

Pozn.: Podrobné informácie o spätnej väzbe na študijný program a o prijatých opatreniach  ® Vnútorná hodnotiaca správa (VHS) a Opis študijného programu.

2021- 2022

Zozbierané podnety a pripomienky sa dajú stručne zhrnúť do nasledovných okruhov:

Študenti

  • viac praktických hodín z didaktiky, možnosť vyskúšať si vyučovanie na hodinách didaktiky,
  • záujem o predmety vyučované v cudzom jazyku, zamerané na rozvoj ústneho prejavu v cudzom jazyku,
  • výhody dištančnej/kombinovanej formy výučby – viac času na prípravu na hodiny a prácu na seminárnych prácach, atď., lepšia organizácia vlastného štúdia pri dištančnej/kombinovanej forme.
  • medzi príkladmi dobrej praxe od študentov, ktorí sa zúčastnili mobilít v zahraničí:  pozitívne vnímanie predmetov, na ktorých v menšej skupine študenti majú priestor čítať a analyzovať literárne texty priamo s vyučujúcim a celkovo dobrá skúsenosť s univerzitnými platformami.

Absolventi

Pozitívne hodnotenie:

  •  vo všeobecnosti spokojnosť s programom, s kvalitou a odbornosťou vyučujúcich;
  • považujú sa vo všeobecnosti za dobre pripravených, s veľmi dobrou úrovňou vedomostí zo španielskej jazykovedy;
  • žiaden predmet spätne nepovažujú za zbytočný, vo svojej pedagogickej praxi (po získaní úplnej učiteľskej kvalifikácie absolvovaním Mgr. stupňa) priamo využívajú poznatky z povinných predmetov z lingvistiky a nepriamo aj z literatúry a kultúr a zvlášť vyzdvihujú užitočnosť a praktické zameranie predmetov z didaktiky španielskeho jazyka;
  • ocenenie osobného prístupu vyučujúcich a dobrých vzťahov.

Podnety na zlepšenie:

  • väčší priestor venovaný práci s učebnicami využívanými napr. na stredných školách a konkrétnemu plánovaniu výučby;
  •  prácu s aplikáciami používanými v školskej praxi v rámci IKT;
  • väčší dôrazu na rozvíjanie ústneho prejavu v cudzom jazyku;
  • monitorovanie kvality praxe poskytovanej na cvičných školách a viac hodín nácviku a hodnotenie vyučovania v rámci didaktických predmetov.

Zamestnávatelia

Pozitívne hodnotenie:

  • ponuka predmetov,
  • pripravenosť absolventa na pokračovanie štúdia na druhom stupni,
  • predmety zamerané na rozvoj komunikačných kompetencií v španielskom jazyku či osvojenie a precvičenie vedomostí v oblasti španielskej gramatiky.

Podnety na zlepšenie:

  • zamerať 1. stupeň štúdia na rozvoj jazykových kompetencií,
  • rozšírenie počtu predmetov zameraných na komunikáciu,
  • znížiť podiel predmetov, ktorých obsah nie je priamo využiteľný vo vyučovacom procese a zvýšiť počet praktických predmetov,
  • venovať viac priestoru didakticky orientovaným predmetom Informačné technológie vo vyučovaní cudzích jazykov a Praktické cvičenia z didaktiky cudzích jazykov.

 

Prijaté opatrenia

Na základe podnetov sa realizovali viaceré konkrétne úpravy, napr. v záujme zvyšovania jazykovej prípravy a posilnenia didaktických aspektov:

  • Úprava študijnej cesty: uvoľnenie odporúčanej študijnej cesty do takej miery, aby si študenti mohli voliť Cvičenia z morfológie a syntaxe 1.-2. aj Cvičenia z lexikológie a sémantiky súčasne s Jazykovým systémom 1.-2. (celkový možný rozsah je teda 4+2 hodiny v oboch semestroch a doplňujúce cvičenia v ďalších semestroch)
  • V rámci študijnej cesty väčší priestor v povinne voliteľných predmetoch na výber predmetov zameraných na praktickú didaktiku (Praktické cvičenia z didaktiky cudzích jazykov) v nadväznosti na povinný predmet Základy didaktiky cudzích jazykov (presunutý do 4. semestra).
  • Úprava obsahu predmetov Jazykové cvičenia 1.-6. spôsobom, aby mali študenti možnosť zapísať si ich počas celej dĺžky Bc. štúdia a rozvíjať  jazykové zručnosti s ohľadom na svoju východiskovú úroveň po B2-C1. V rámci predmetu dôraz na rozvíjanie ústneho prejavu.
  • Posilnenie rozvoja didaktických kompetencií prierezovo v predmetoch celého študijného programu. Zvýšený dôraz na didaktické aspekty a využitie poznatkov vo vyučovaní aj na predmetoch zameraných na jazykovedu, literatúru a kultúru  (informačné listy jednotlivých predmetov).
  • Zavedenie výberového predmetu Podpora literárneho čítania, ktorý podporuje vzťah študentov k čítaniu zameraním na diela zo súčasnej literatúry tematicky blízke mladým čitateľom, umožňuje osvojenie niektorých stratégií pre podporu čítania využiteľných v pedagogickej praxi a dáva priestor pre nácvik techník čítania i nepriameho precvičovania gramatiky a rozširovania slovnej zásoby.
  • Prednostná forma štúdia: semináre a cvičenia umožňujúce lepšiu interakciu medzi učiteľom a študentmi.
  • Metóda štúdia na všetkých predmetoch: kombinovaná, primárne prezenčná, s využitím e-learningu (Moodle, MS Teams).
  • Príprava vlastných e-learningové učebných materiálov a zadaní úloh k predmetom, (platforma Moodle).

Učiteľstvo španielskeho a jazyka a literatúry (v kombinácii) - Bc.

Vyhodnotenie študentskej ankety

Ďakujeme všetkým študentkám a študentom, ktorí vyjadrili svoj názor na predmety absolvované v rámci študijných programov, ktoré zabezpečuje Katedra románskych jazykov, literatúr a didaktiky. Vaše hodnotenie je pre nás cenným zdrojom spätnej väzby, povzbudením do ďalšej práce, a zároveň z neho čerpáme podnety na zlepšenie obsahu a spôsobu realizácie každého predmetu.

Anketa je anonymná, podrobné hodnotenie je dostupné priamo v AIS2 pre vyučujúceho daného predmetu a celkový výstup dostávajú vedúci pracovníci.

Všeobecné zhodnotenie (Správa z hodnotenia kvality výučby a Návratnosť dotazníkov podľa študijných programov) si môžete pozrieť tu: https://www.fedu.uniba.sk/o-fakulte/legislativa-a-dokumenty/vysledky-ankety-zhodnotte-svojich-ucitelov/

Na katedrovej stránke zverejňujeme vyhodnotenie výsledkov ankety týkajúce sa konkrétne predmetov, ktoré v danom ak. roku zabezpečovali vyučujúci nášho pracoviska. Podnety berieme do úvahy pri plánovaní výučby na ďalší akademický rok, resp. v ďalšom semestri (pri predmetoch nadväzujúcich v zimnom a letnom semestri).

AR 2021/2022 ZS

Pozn. V ZS 2021 /2022 prebiehala výučba vzhľadom na pandemickú situáciu  počas prevažnej časti semestra dištančnou formou (hodiny a ústne skúšanie cez MS Teams; priebežné úlohy, testovanie a písomné skúšanie najmä cez Moodle).

Ako v predchádzajúcich rokoch, konštatujeme relatívne malú návratnosť dotazníkov. Súčet odpovedí respondentov na všetkých hodnotených predmetoch bakalárskeho stupňa v zimnom semestri je 37, respondenti spolu hodnotili 12 predmetov.

Priemerné hodnotenie jednotlivých predmetov sa pohybuje v rozsahu od 1,00 (najlepšie) do 3,03 (najhoršie). Väčšina predmetov bola hodnotená vysoko. 10 predmetov, t. j. 83 %,  dosiahlo hodnotenie od 1,0-1,33.

Vzhľadom na nízky počet odpovedí na jednotlivých predmetoch (67 % predmetov hodnotil len 1 až 3 respondenti) má toto hodnotenie malú výpovednú hodnotu. Mierne vyšší počet respondentov bol na predmetoch Jazyková činnosť v interakcii – počúvanie s porozumením v španielskom jazyku (5 respondentov), Jazykový systém španielskeho jazyka 1. (4), Praktický španielsky jazyk 1. (6) a Úvod do jazykovedy pre romanistov (5). Ak berieme do úvahy predmety, ktoré hodnotili aspoň traja respondenti, možno konštatovať nasledovné:

Z výsledkov vyplýva, že respondenti hodnotili najvyššie (s hodnotením 1,00-1,33) predmety zamerané na španielsky jazyk a jeho ovládanie, resp. na literatúru. Ide o povinné, povinne voliteľné aj výberové predmety vyučované v španielskom jazyku: Jazykový systém španielskeho jazyka 1., Praktický španielsky jazyk 1., Jazyková činnosť v interakcii – počúvanie s porozumením v španielskom jazyku, Jazykové cvičenia zo španielskeho jazyka 1., Jazyková činnosť v interakcii – ústny prejav v španielskom jazyku, Kultúra a civilizácia krajín španielskeho jazyka 1, Prehľad dejín literatúry španielskeho jazyka 1. Menej pozitívne vnímajú teoreticky zamerané predmety vyučované (najmä) v slovenskom jazyku, pričom úlohu zohráva aj náročnosť predmetu v prvom roku štúdia (Úvod do jazykovedy pre romanistov).

Študenti mali možnosť napísať aj konkrétne písomné hodnotenie k jednotlivým bodom ankety (ku kurzu alebo k pedagógovi). Tieto písomné hodnotenia sú prevažne pozitívne. Objavujú sa v nich vyjadrenia, z ktorých vyplýva, že študenti sa na hodiny tešili a považovali ich za obohacujúce, pričom ocenili najmä:

-          zaujímavú formu, témy (Jazyková činnosť v interakcii – ústny prejav v španielskom jazyku, Jazyková činnosť v interakcii – počúvanie s porozumením v španielskom jazyku, Základy didaktiky cudzích jazykov), štruktúru, obsah (Metodika písania odborného textu), využitie možností online prostredia (Praktický španielsky jazyk 1.);

-          prístup pedagógov, ochotu odpovedať na otázky, interakciu na hodine, ústretovosť.

Kritické vyjadrenie sa týkajú aspektov ako:

-          náročnosť predmetu, prípadne s potrebou prístupnejšieho spôsobu vysvetlenia učiva (Jazykový systém španielskeho jazyka 1., Základy didaktiky cudzích jazykov, Úvod do jazykovedy pre romanistov;

-          zaradenie predmetu v rozvrhu, s ukončením po 19:00, čo študenti považujú za ťažko zvládnuteľné (Prehľad dejín literatúry španielskeho jazyka 1. a Jazyková činnosť v interakcii – ústny prejav v španielskom jazyku)

Podnety, ktoré sa budeme snažiť prioritne zohľadniť pri plánovaní výučby:

-          požiadavka na rozvrhárov fakulty pri zaraďovaní predmetov (zvlášť náročných povinných), aby neboli nasadené do rozvrhu  vo večerných hodinách;

-          rozlišovanie a zdôrazňovanie kľúčových aspektov učiva, ktorých pochopenie je nevyhnutné pre úspešné absolvovanie predmety (zvlášť povinné predmety končiace skúškou).

AR 2021/2022 LS

Pozn. V LS S 2021 /2022 prebiehala výučba vzhľadom na pandemickú situáciu počas prvých týždňov semestra dištančnou formou (MS Teams, Moodle), od marca 2022 prezenčnou formou.

Rovnako ako v predchádzajúcich rokoch, konštatujeme malú návratnosť dotazníkov, výrazne nižšiu v LS ako v ZS. Súčet odpovedí respondentov na všetkých hodnotených predmetoch bakalárskeho stupňa v zimnom semestri je 16, respondenti spolu hodnotili 7 predmetov bakalárskeho študijného programu.

Vnímanie predmetov je pozitívne, priemerné hodnotenie všetkých 7 predmetov sa pohybuje v rozsahu od 1,00 (najlepšie) do 1,85 (najhoršie). Vzhľadom na nízky počet odpovedí na jednotlivých predmetoch má však toto hodnotenie nízku výpovednú hodnotu. Traja respondenti hodnotili predmety: Jazyková činnosť v interakcii – čítanie s porozumením v španielskom jazyku, Úvod do dejín a kultúry krajín španielskeho jazyka a Jazykové cvičenia zo španielskeho jazyka 2.

Najvyššie hodnotenia získali predmety: Prekladové cvičenia zo španielskeho jazyka 3. (známka 1,00), Jazyková činnosť v interakcii – písomný prejav v španielskom jazyku (1,11) a Prehľad dejín literatúry španielskeho jazyka 2. (1,18) (hodnotili ich však len 1-2 študenti).

Respondenti mali možnosť napísať aj konkrétne písomné hodnotenie k jednotlivým bodom ankety (ku kurzu alebo k pedagógovi). Vyzdvihli v nich zaujímavé cvičenia (Jazykové cvičenia zo španielskeho jazyka 2.), niektorí študenti navrhujú konkrétne typy aktivít alebo podnety k motivovaniu aktivity slabších študentov na hodine (Jazyková činnosť v interakcii – čítanie s porozumením v španielskom jazyku).

Podnety, ktoré sa budeme snažiť prioritne zohľadniť pri plánovaní výučby:

-          podrobnejšie zadanie úloh a podmienok hodnotenia (Jazyková činnosť v interakcii – čítanie s porozumením v španielskom jazyku)

-          dbať, aby sa neopakovali niektoré aspekty gramatiky zo ZS v nadväzujúcom predmete v LS (Jazykové cvičenia zo španielskeho jazyka 2.).

 

AR 2022/2023 ZS

Ako v predchádzajúcich rokoch, konštatujeme relatívne malú návratnosť dotazníkov. Súčet odpovedí respondentov na všetkých hodnotených predmetoch bakalárskeho stupňa pre španielsky jazyk v zimnom semestri je 31, respondenti spolu hodnotili  10 predmetov.

Priemerné hodnotenie jednotlivých predmetov sa pohybuje v rozsahu od 1,00 (najlepšie) do 2,55 (najhoršie).

Vzhľadom na nízky počet odpovedí na jednotlivých predmetoch (každý predmet hodnotil 1 až 5 respondenti) má toto hodnotenie malú výpovednú hodnotu. Mierne vyšší počet respondentov bol na predmetoch Jazykový systém španielskeho jazyka 1. (5), Prehľad dejín literatúry španielskeho jazyka 1. (4) a Cvičenia z morfológie a syntaxe (5). Ak berieme do úvahy predmety, ktoré hodnotili aspoň traja respondenti, možno konštatovať nasledovné*:

Z výsledkov vyplýva, že respondenti hodnotili najvyššie (s hodnotením 1,00-1,33) predmety zamerané na španielsky jazyk a jeho ovládanie. Ide o povinné, povinne voliteľné aj výberové predmety vyučované v španielskom jazyku: Jazykový systém španielskeho jazyka 1. (1,31) a Cvičenia z lexikológie a sémantiky(1,33).  V rozsahu 1,34- 2 sa pohybujú premety Jazyková činnosť v interakcii – ústny prejav v španielskom jazyku (1,52), Úvod do jazykovedy pre romanistov (1,74), Cvičenia z morfológie a syntaxe 1. (1,76) a Mediačné činnosti v španielskom jazyku 1. (1,77). Menej pozitívne v hodnotili v tomto roku  Prehľad dejín literatúry španielskeho jazyka 1. (2,55).

*Predmety, ktoré hodnotil len 1-2 respondenti, boli hodnotené výborne: Jazykové cvičenia zo španielskeho jazyka 1 (1,00), Cvičenia z fonetiky, fonológie a pravopisu (1,00) a Jazyková činnosť v interakcii – počúvanie s porozumením v španielskom jazyku (1,23).

Študenti mali možnosť napísať aj konkrétne písomné hodnotenie k jednotlivým bodom ankety (ku kurzu alebo k pedagógovi). Tieto písomné hodnotenia sú prevažne pozitívne. Objavujú sa v nich vyjadrenia, z ktorých vyplýva, že študenti sa na hodiny tešili a považovali ich za obohacujúce, pričom ocenili najmä:

-          Dobrú organizácia predmetu (Jazykový systém španielskeho jazyka 1.)

-          Zaujímavosť predmetu, pestrosť tém (Jazyková činnosť v interakcii – počúvanie s porozumením v španielskom jazyku; Mediačné činnosti v španielskom jazyku 1., Jazykové cvičenia zo španielskeho jazyka 1.)

-          Užitočnosť, náučnosť predmetu (Jazykové cvičenia zo španielskeho jazyka 1., Mediačné činnosti v španielskom jazyku 1., Jazyková činnosť v interakcii – počúvanie s porozumením v španielskom jazyku)

-          Pozitívny prístup pedagógov, ochotu  pomôcť (Jazyková činnosť v interakcii – počúvanie s porozumením v španielskom jazyku, Jazykové cvičenia zo španielskeho jazyka 1., Mediačné činnosti v španielskom jazyku 1.)

Kritické vyjadrenie sa týkajú aspektov ako:

-          nie celkom jasné zadanie na prezentácie na hodine alebo seminárnu prácu (Prehľad dejín literatúry španielskeho jazyka 1., Mediačné činnosti v španielskom jazyku 1.)

-          zaradenie predmetu v rozvrh v neskorších časoch (Prehľad dejín literatúry španielskeho jazyka 1.)

-          malá korešpondencia medzi učivom/témami na súvisiacom povinnom premete a cvičeniach (Cvičenia z morfológie a syntaxe 1.)

Podnety, ktoré sa budeme snažiť prioritne zohľadniť pri plánovaní výučby:

-          požiadavka na rozvrhárov fakulty pri zaraďovaní predmetov (zvlášť náročných povinných), aby neboli nasadené do rozvrhu  vo večerných hodinách;

-          aktualizácia niektorých aktivít na predmete Cvičenia z morfológie a syntaxe 1.  (zaradenie niektorých aktivít do ZS v záujme precvičovania na povinný predmet Jazykový systém 1.)

 

AR 2022/2023 LS

Rovnako ako v predchádzajúcich rokoch, konštatujeme malú návratnosť dotazníkov. Súčet odpovedí respondentov na všetkých hodnotených predmetoch bakalárskeho stupňa zo špecializácie na španielsky jazyk  a literatúru v zimnom semestri je 27, respondenti spolu hodnotili 10 predmetov bakalárskeho študijného programu z aprobácie španielsky jazyk a literatúra a 8 respondenti hodnotili 1 výberový predmet z učiteľského základu (VUZ) zameraný na základy španielskeho jazyka.

Priemerné hodnotenie všetkých predmetov sa pohybuje v rozsahu od 1,00 (najlepšie) do 2,69 (najhoršie). Vzhľadom na nízky počet odpovedí na jednotlivých predmetoch má však toto hodnotenie nízku výpovednú hodnotu. Mierne vyšší počet respondentov hodnotilo predmety: Jazykový systém španielskeho jazyka 2. (4), Prehľad dejín literatúry španielskeho jazyka 2. (4) a Úvod do štúdia literatúry pre romanistov (6).

Ak berieme do úvahy predmety, ktoré hodnotili aspoň traja respondenti, tri predmety získali hodnotenia hodnotenie do 1,50, v tomto poradí: Jazykový systém španielskeho jazyka 2.  (1,47), Jazyková činnosť v interakcii – písomný prejav v španielskom jazyku (1,59), Prehľad dejín literatúry španielskeho jazyka 2., (1,75). Nižšie hodnotili Úvod do štúdia literatúry pre romanistov (2,69).

Pri predmetoch, ktoré hodnotil minimálny počet respondentov (1-2) dostali vysoké alebo vyššie hodnotenie Kultúra a civilizácia krajín španielskeho jazyka 2. (1,00), Úvod do dejín a kultúry krajín španielskeho jazyka  (1,25), Základy didaktiky cudzích jazykov (1,33), Podpora literárneho čítania (1,44). Nižšie hodnotili dva predmet Cvičenia z morfológie a syntaxe 2. (2,50).

Okrem predmetov pre študijný program, študenti hodnotili aj predmet Odborný jazyk 1. (španielčina pre začiatočníkov), ktorý zabezpečila katedra v rámci VUZ a ktorý hodnotili veľmi vysoko: 8 respondenti; priemerná známka 1,06.

Respondenti mali možnosť napísať aj konkrétne písomné hodnotenie k jednotlivým bodom ankety (ku kurzu alebo k pedagógovi). Vyzdvihli v nich najmä:

-          náučnosť obsahu (Kultúra a civilizácia krajín španielskeho jazyka 2.)

-          niektoré aktivity (Jazyková činnosť v interakcii – písomný prejav v španielskom jazyku).

Najviac vyjadrení bolo k predmetu Odborný jazyk 1. (španielčina pre začiatočníkov) v rámci VUZ, pri ktorom vyzdvihli rozšírenie obzoru,  obohacujúci obsah a prístup vyučujúcej.

Kritické pripomienky alebo podnety na zlepšenie sa týkali aspektov ako:

- spôsob hodnotenia (Jazyková činnosť v interakcii – písomný prejav v španielskom jazyku)

- štruktúra výkladu (Úvod do štúdia literatúry pre romanistov)

- organizovanosť a vizuálne pomôcky  (Jazykový systém španielskeho jazyka 2)

- málo konkrétne inštrukcie k referátu (Prehľad dejín literatúry španielskeho jazyka 2.)

Ďalšie podnety sa týkali konkrétnych aktivít (odporúčania k ich realizácii) (Jazyková činnosť v interakcii – písomný prejav v španielskom jazyku) a respondenti odporučili zamerať sa na viac aspekty, ktoré sa vyžadujú na skúške z iného, ale súvisiaceho predmetu (Cvičenia z morfológie a syntaxe 2.).

Podnety, ktoré sa budeme snažiť prioritne zohľadniť pri plánovaní výučby:

-          aktualizovať aktivity v záujme súladu medzi obsahovo súvisiacimi predmetmi,

-          snaha o systematizáciu výkladu pri teoreticky zameraných predmetoch,

-          presnejšie zadanie referátov (osnova),

 

-          konzistentnosť hodnotenia.


Učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry (Mgr.)

Stručné vyhodnotenie spätnej väzby na študijný program

Pozn.: Podrobné informácie o spätnej väzbe na študijný program a o prijatých opatreniach  ® Vnútorná hodnotiaca správa (VHS) a Opis študijného programu.

2021- 2022

Zozbierané podnety a pripomienky sa dajú stručne zhrnúť do nasledovných okruhov:

Študenti

  • otvoriť viac povinne voliteľných predmetov, napr. predmet zameraný na praktické používanie gramatiky a slovnej zásoby s cieľom zlepšiť komunikačné zručnosti,
  • záujem o predmety vyučované v cudzom jazyku,
  • viac praktických hodín z didaktiky, vyskúšať si vyučovanie na hodinách didaktiky,

Absolventi

Pozitívne hodnotenie:

  • vo všeobecnosti spokojnosť s programom, s kvalitou a odbornosťou vyučujúcich;
  •  považujú sa vo všeobecnosti za dobre pripravených, s veľmi dobrou úrovňou vedomostí zo španielskej jazykovedy;
  • žiaden predmet spätne nepovažujú za zbytočný, vo svojej pedagogickej praxi priamo využívajú poznatky z povinných predmetov z lingvistiky a nepriamo aj z literatúry a kultúr, zvlášť vyzdvihujú užitočnosť a praktické zameranie predmetov z didaktiky španielskeho jazyka;
  • ocenenie osobného prístupu vyučujúcich a dobrých vzťahov.

Podnety na zlepšenie:

  • väčší priestor venovaný práci s učebnicami využívanými napr. na stredných školách a konkrétnemu plánovaniu výučby;
  • väčší dôrazu na rozvíjanie ústneho prejavu v cudzom jazyku;
  • monitorovanie kvality praxe poskytovanej na cvičných školách a viac hodín nácviku a hodnotenie vyučovania v rámci didaktických predmetov,

Zamestnávatelia

Pozitívne hodnotenie:

  • pozitívne hodnotenie ponuky predmetov, zvlášť didaktiky španielskeho jazyka,
  • pripravenosť absolventa na výkon povolania učiteľa španielčiny na druhom stupni ZŠ, SŠ a v jazykovej školy.

Podnety na zlepšenie:

  • posilnenie predmetov zameraných na didaktiku a metodiku vyučovania, rozšírenie počtu predmetov zameraných na komunikáciu; zníženie podielu predmetov, ktorých obsah nie je priamo využiteľný vo vyučovacom procese,
  • zmena/premenovanie niektorých predmetov v záujme orientácie špecificky na prípravu učiteľov španielskeho jazyka v súlade s potrebami praxe na stredných a jazykových školách (Didaktika cudzích jazykov, Vývoj románskych jazykov).

 

Prijaté opatrenia

  • Zmena názvu predmetu Didaktika cudzích jazykov na Didaktika španielskeho jazyka, v súlade s cieľmi, obsahom a výstupmi predmetu, ktorý poskytuje špecifickú prípravu budúcich učiteľov španielčiny.
  • Úprava obsahu predmetu Metodika vyučovania španielskeho jazyka a  zavedenie nového predmetu Inovatívne smery v didaktike cudzích jazykov, ktoré zahŕňajú ako praktickú aplikáciu vedomostí a nácvik vyučovania (možnosť zapísania nad rámec povinnej Didaktiky španielskeho jazyka).
  • Zvýšený dôraz na didaktické aspekty a využitie poznatkov vo vyučovaní aj na predmetoch zameraných na jazykovedu, literatúru a kultúru (informačné listy jednotlivých predmetov). Praktické aspekty výučby ako výber a tvorba materiálov a tiež modelové vyučovanie súčasťou viacerých predmetov (napr. Vybrané kapitoly z kultúry hispanofónnych krajín 1 a 2).
  • Nový predmet v študijnom pláne: Praktický španielsky jazyk – pokročilá úroveň, zameraný na rozvoj komunikačnej kompetencie na úrovni C1 s dôrazom na ústny prejav, ale aj na praktické precvičovanie gramatiky a lexiky.
  • Prednostná forma štúdia: semináre a cvičenia umožňujúce lepšiu interakciu medzi učiteľom a študentmi.
  • Metóda štúdia na všetkých predmetoch: kombinovaná, primárne prezenčná, s využitím e-learningu (Moodle, MS Teams).

 

Učiteľstvo španielskeho a jazyka a literatúry (v kombinácii) - Mgr.

Vyhodnotenie študentskej ankety

Ďakujeme všetkým študentkám a študentom, ktorí vyjadrili svoj názor na predmety absolvované v rámci študijných programov, ktoré zabezpečuje Katedra románskych jazykov, literatúr a didaktiky. Vaše hodnotenie je pre nás cenným zdrojom spätnej väzby, povzbudením do ďalšej práce, a zároveň z neho čerpáme podnety na zlepšenie obsahu a spôsobu realizácie každého predmetu.

Anketa je anonymná, podrobné hodnotenie je dostupné priamo v AIS2 pre vyučujúceho daného predmetu a celkový výstup dostávajú vedúci pracovníci.

Všeobecné zhodnotenie (Správa z hodnotenia kvality výučby a Návratnosť dotazníkov podľa študijných programov) si môžete pozrieť tu: https://www.fedu.uniba.sk/o-fakulte/legislativa-a-dokumenty/vysledky-ankety-zhodnotte-svojich-ucitelov/

Na katedrovej stránke zverejňujeme vyhodnotenie výsledkov ankety týkajúce sa konkrétne predmetov, ktoré v danom ak. roku zabezpečovali vyučujúci nášho pracoviska. Podnety berieme do úvahy pri plánovaní výučby na ďalší akademický rok, resp. v ďalšom semestri (pri predmetoch nadväzujúcich v zimnom a letnom semestri).

AR 2021/2022 ZS

Pozn. V ZS 2021 /2022 prebiehala výučba vzhľadom na pandemickú situáciu počas prevažnej časti semestra dištančnou formou (hodiny a ústne skúšanie cez MS Teams, priebežné úlohy, testovanie a písomné skúšanie najmä cez Moodle).

Ako v predchádzajúcich rokoch, konštatujeme relatívne malú návratnosť dotazníkov. Súčet odpovedí respondentov na všetkých hodnotených predmetoch bakalárskeho stupňa je 15, spolu hodnotili 8 predmetov.

Vzhľadom na nízky počet odpovedí na jednotlivých predmetoch (100 % predmetov hodnotil len 1 až 3 respondenti) má toto hodnotenie veľmi nízku výpovednú hodnotu. Len dva predmety hodnotili aspoň traja respondenti: Vývoj románskych jazykov a Dejiny jazykovedných teórií.

Priemerné hodnotenie jednotlivých predmetov sa pohybuje v rozsahu od 1,00 do 2,62. Z výsledkov vyplýva, že respondenti hodnotili najvyššie (s hodnotením 1,00-1,33) predmety zamerané na španielsky jazyk (vyučované v španielskom jazyku): Didaktika cudzích jazykov, Vývoj románskych jazykov, resp. predmety zamerané na literatúru: Miesto románskych literatúr vo svetovej literatúre, Analýza textov v španielskom jazyku 1. Mierne nižšie hodnotili predmet Kontrastívna lingvistika 1 a hodnotenie vyššie ako dva získal predmet Dejiny jazykovedných teórií.

Študenti mali možnosť napísať aj konkrétne písomné hodnotenie k jednotlivým bodom ankety (ku kurzu alebo k pedagógovi).  Pozitívne vyzdvihli pripravenosť pedagóga a prístup (Vývoj románskych jazykov). Ako negatívum vnímajú, že náročný jazykový predmet ako Kontrastívna lingvistika 1. sa dá ťažko zvládať priebežne počas paralelného trvania praxe v dĺžke jedného mesiaca.  Zároveň by ocenili viac praktických cvičení na predmete Didaktika cudzích jazykov.

Podnety, ktoré sa budeme snažiť prioritne zohľadniť pri plánovaní výučby:

-          Požiadavku na zaradenie praxe tak, aby sa v čo najmenšej miere prekrývala s výučbovo časťou semestra, predkladá katedra opakovane (harmonogram akademického roka však nie je v kompetencii katedry).

-          Viac prakticky zameraných aktivít v rámci predmetu Didaktika cudzích jazykov (pozn.: Tento predmet sa aktualizuje v rámci zosúladenia študijných programov so štandardmi SAAVS).

-           

AR 2021/2022 LS

Pozn. V LS S 2021 /2022 prebiehala výučba vzhľadom na pandemickú situáciu počas prvých týždňov semestra dištančnou formou (MS Teams, Moodle), od marca 2022 prezenčnou formou.

Rovnako ako v predchádzajúcich rokoch, konštatujeme malú návratnosť dotazníkov, výrazne nižšiu v LS ako v ZS. Súčet odpovedí respondentov na všetkých hodnotených predmetoch magisterského stupňa v letnom semestri je 3, respondenti spolu hodnotili 3 predmety: Miesto španielskej literatúry vo svetovej literatúre, Kontrastívna lingvistika 2. a Norma úzus 2. Hodnotenie predmetov je pozitívne (priemerná známka 1-1,11), vzhľadom na nízky počet odpovedí na jednotlivých predmetoch (1) má však toto hodnotenie nízku výpovednú hodnotu.

Študenti mali možnosť napísať aj konkrétne písomné hodnotenie k jednotlivým bodom ankety (ku kurzu alebo k pedagógovi). Na magisterskom stupni v hodnotených predmetoch vyzdvihli:

-          pripravenosť, odbornosť  a prístup pedagóga;

-          zaujímavosť a užitočnosť obsahu predmetu (Miesto španielskej literatúry vo svetovej literatúre <s>-</s>, Norma úzus 2.);

-          kvalitne spracované  materiály (Miesto španielskej literatúry vo svetovej literatúre; Kontrastívna lingvistika 2 a Norma úzus 2.);

-          využitie platformy Moodle (Kontrastívna lingvistika 2  a Norma úzus 2).

V tomto semestri sa nevyskytli kritické hodnotenia, ale študenti poskytli hodnotné podnety, ktoré sa budeme snažiť zohľadniť pri plánovaní výučby:

-          Koncentrovanie priebežných úloh do 2-3 väčších zadaní namiesto menších úloh na týždennej báze (Norma a úzus 2).

-          Väčšie množstvo cvičení ako doplnenie teórie na predmete Kontrastívna lingvistika 2, vzhľadom na jeho dôležitosť.

 

AR 2022/2023 ZS

Ako v predchádzajúcich rokoch, konštatujeme relatívne malú návratnosť dotazníkov. Súčet odpovedí respondentov na všetkých hodnotených predmetoch magisterského stupňa je 2, spolu hodnotili 2 predmety.

Vzhľadom na nízky počet odpovedí na jednotlivých predmetoch má toto hodnotenie veľmi nízku výpovednú hodnotu.

Oba hodnotené predmety získali najvyššie hodnotenie 1,00: Didaktika španielskeho jazyka  a Konverzačné cvičenia.

Študenti mali možnosť napísať aj konkrétne písomné hodnotenie k jednotlivým bodom ankety (ku kurzu alebo k pedagógovi).  Pozitívne vyzdvihli praktickú časť predmetu Didaktika španielskeho jazyka   (tvorenie testu, cvičení, hier, príprava didaktických pomôcok) a predmet Konverzačné cvičenia označil respondent za jeden z najlepších na španielčine.

Nevyskytli sa žiadne podnety na zlepšenie.

AR 2021/2022 LS

V letnom semestri nebol hodnotený v celofakultnej ankete žiadny magisterský predmet z aprobácie španielsky jazyk a literatúra (len predmety pedagogickej praxe).

 

 

Učiteľstvo talianskeho jazyka a literatúry (Bc.)

Učiteľstvo talianskeho jazyka a literatúry (Mgr.)