Predpoklady uchádzača o štúdium
BAKALÁRSKY STUPEŇ ŠTÚDIA
PREDPOKLADY UCHÁDZAČA O BAKALÁRSKE ŠTÚDIUM
Podmienkou prijatia uchádzačov na bakalárske štúdium v študijnom programe učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) je ukončené úplné stredoškolské vzdelanie s maturitou. Požadovaným dokladom o nadobudnutí vzdelania je doručená úradne overená kópia maturitného vysvedčenia.
Súbor vedomostí, schopností a predpokladov, ktorými by mali disponovať uchádzači o štúdium v bakalárskom študijnom programe učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii), je sformulovaný ako komplex atribútov, ktoré vyjadrujú špecifiká študijného programu so zreteľom na profil absolventa.
Takými predpokladmi sú predovšetkým solídne ovládanie slovenského jazyka slovom i písmom, ovládanie učiva zo slovenského jazyka a literatúry na úrovni stredoškolského, predovšetkým gymnaziálneho učiva, schopnosť orientovať sa v kultúre, v základných druhoch umenia, histórii a v súčasnom spoločenskom dianí, ako aj uchádzačovo disponovanie predpokladmi na prácu s deťmi a mládežou.
V súlade s požiadavkami na vedomosti a zručnosti maturantov zo slovenského jazyka a literatúry by mal uchádzač preukázať adekvátne poznávacie a čitateľské kompetencie a rečové zručnosti. Konkrétne ide o jeho schopnosť korektného verejného prejavu (spisovná výslovnosť, správne uplatňovanie suprasegmentálnych a paralingválnych javov, schopnosť reprodukovať rôzne typy textov); o pamäťové, klasifikačné a aplikačné zručnosti (vymedzenie pojmov a vysvetlenie ich podstaty a ich usúvzťažnenie v systéme a aplikácia jazykovedných a literárnovedných vedomostí v konkrétnych jazykových rozboroch a v literárnych analýzach najmä so zreteľom na recepčné skúsenosti z iných druhov umenia).
V jazykovej zložke ide ďalej o analytické, syntetické a tvorivé zručnosti, zahŕňajúce analýzy a tvorbu rôznych typov textov, ako aj ich ústnu prezentáciu; informačné zručnosti (používanie jazykových slovníkov, schopnosť korigovať vlastné texty, vyhľadávať, spracúvať a používať informácie z literárnych prameňov); komunikačné a rečové zručnosti (primeraná komunikácia so zreteľom na danú komunikačnú situáciu, čítanie s porozumením, hodnotenie textu z hľadiska obsahu, formy, jazykových prostriedkov, útvaru/žánru, štýlu a pod.); digitálne zručnosti.
Nadväzujúc na vyššie uvedené v literárnej zložke sa dôraz kladie na analytické a interpretačné zručnosti (analýza literárnych diel zo štylistického, motivicko-tematického a kompozičného hľadiska, interpretácia významu výpovede literárneho diela) a axiologické uchopenie textu (hodnotenie diela v kontexte doby jeho vzniku, ako aj z vlastného stanoviska a v súčasnom kontexte).
K štandardným predpokladom úspešného absolventa vyššieho sekundárneho vzdelávania patrí samostatné riešenie problémových úloh v podmienkach, ktoré sú zvyčajne predvídateľné, ale môžu sa meniť, zodpovednosť za prácu, zodpovednosť za riadenie menšieho kolektívu, hodnotenie výsledkov svojej práce aj práce iných.
MAGISTERSKÝ STUPEŇ ŠTÚDIA
PREDPOKLADY UCHÁDZAČA O MAGISTERSKÉ ŠTÚDIUM
Základnou podmienkou prijatia na magisterské štúdium (štúdium II. stupňa) v študijnom programe učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) je ukončené bakalárske štúdium (štúdium I. stupňa) v požadovanom študijnom odbore a študijnom programe.