Diferenčné skúšky
DIFERENČNÁ SKÚŠKA PRI ZMENE ŠTUDIJNÉHO PROGRAMU V BAKALÁRSKOM STUPNI ŠTÚDIA
Diferenčná skúška má formu komisionálneho ústneho preskúšania. Cieľom skúšky je posúdiť, či uchádzač solídne ovláda slovenský jazyk slovom i písmom, ovláda učivo zo slovenského jazyka a literatúry na úrovni stredoškolského, predovšetkým gymnaziálneho učiva.
V jazykovej zložke uchádzač preukáže analytické, syntetické a tvorivé zručnosti, zahŕňajúce analýzy a tvorbu rôznych typov textov a ich ústnu prezentáciu; informačné zručnosti (používanie jazykových slovníkov, schopnosť korigovať texty, pracovať s literárnymi prameňmi). V literárnej zložke sa preveria jeho analytické a interpretačné zručnosti (analýza literárnych diel zo štylistického, motivicko-tematického a kompozičného hľadiska, interpretácia literárneho diela) a axiologické (hodnotové) uchopenie textu. Počas preskúšania uchádzač preukáže aj adekvátne poznávacie a čitateľské kompetencie a rečové zručnosti, t. j. schopnosť korektného verejného prejavu, ako aj pamäťové, klasifikačné a aplikačné zručnosti (práca s pojmami, aplikácia jazykovedných a literárnovedných vedomostí v konkrétnych jazykových a literárnych rozboroch).
Rozsah skúšky zo slovenského jazyka: jazykové roviny (zvuková, lexikálna, morfologická, syntaktická, štylistická rovina), jazykoveda, jazyk a reč, pravopis. Rozsah skúšky zo slovenskej literatúry: literatúra ako systém, literárne druhy, formy, žánre, štruktúra literárneho diela, literárne obdobia a smery, štylizácia textu, metrika, štandardizované diela a autori slovenskej a svetovej literatúry.
Zohľadňuje sa tiež prejavený záujem uchádzača o študijný program učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii): primeraná komunikácia so zreteľom na danú komunikačnú situáciu, čitateľské záujmy, rozhľad v kultúre, informačné zručnosti.
DIFERENČNÁ SKÚŠKA PRI ZMENE ŠTUDIJNÉHO PROGRAMU V MAGISTERSKOM STUPNI ŠTÚDIA
Diferenčná skúška prebieha ústnou formou pred komisiou. Cieľom je posúdiť, či uchádzač ovláda učivo zo slovenského jazyka a literatúry na úrovni bakalárskeho stupňa vysokoškolského štúdia.
Obsahom komisionálneho preskúšania je posúdenie, či uchádzač dôkladne ovláda základnú štruktúru a obsah disciplín slovenského jazyka a literatúry, ako aj systém a normu súčasnej spisovnej slovenčiny vo všetkých jej rovinách, takisto či dôkladne ovláda slovenskú literatúru 20. storočia a literatúru pre deti a mládež s dôrazom na systémové poznatky z literárnej vedy a na miesto slovenskej literatúry v európskom kultúrnom kontexte. Rozsahom sa diferenčná skúška realizuje v časti zameranej na slovenský jazyk, najmä na jazykové roviny (fonetika a fonológia, morfológia, syntax, lexikológia, štylistika) a ich vedeckú systematiku a pravopis a v časti slovenská literatúra, najmä na literatúru pre deti a mládež, dejiny slovenskej literatúry 20. storočia.