Pedagogická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Čo rozumieme pod „skúmaním a riadením procesov vyučovania a učenia“?

Pod skúmaním a riadením procesov vyučovania a učenia rozumieme:
  • systematické skúmanie procesov vyučovania a učenia (výskum vlastnej výučby, identifikácia problémov, ktoré je potrebné riešiť, príprava malých výskumných projektov),
  • zlepšovanie vlastnej praxe a výsledkov učenia študentov (overovanie efektivity učenia a vyučovania, zaznamenávanie a analýza skúseností, úspechov a neúspechov)
  • zdieľanie poznatkov a skúseností s ďalšími učiteľmi (kolegiálne komentovanie, získavanie spätnej väzby, verejná prezentácia a publikovanie, budovanie spoločnej vedomostného a skúsenostného portfólia).

Medzi nástroje zvyšovania kvality vysokoškolských učiteľov v uvedenej oblasti radíme najmä rozhovory a fokusové skupiny, dotazníky, pozorovania, prípadové štúdie, obsahové analýzy textov a produktov činnosti, experimenty, reflexie a analýzy, ktoré vykonávajú samotní vysokoškolskí učitelia.