Záverečné práce a skúšky
Termíny štátnej skúšky
Bakalársky stupeň
Najbližší termín štátnej skúšky je plánovaný na jún 2025.Magisterský stupeň
Najbližší termín štátnej skúšky je plánovaný na jún 2025.Témy bakalárskych prác
Výber témy a odovzdanie prihlášky je potrebné uskutočniť do 15. novembra 2024.
PaedDr. Peter Bojo, PhD.
Linguistic Means of Persuasion in English SlogansLingvistické prostriedky presviedčania v anglických sloganoch
The thesis aims to identify linguistic means of persuasion in English slogans. The research focuses on linguistic means which may persuade the public to buy a product or a service, or to react positively to an agitation. The findings of the linguistic survey will be applied to teaching critical thinking and argumentation in English classes.
Cieľom práce je identifikovať lingvistické prostriedky presviedčania v anglických sloganoch. Výskum sa sústredí na lingvistické prostriedky, ktoré môžu presvedčiť verejnosť zakúpiť si produkt, službu, alebo pozitívne reagovať na agitáciu. Výsledky lingvistického výskumu aplikujeme na vyučovanie kritického myslenia a argumentácie na hodinách anglického jazyka.
English Reduplicatives and their translation to Slovak
Anglické reduplikatívy a ich preklad do slovenského jazyka
The thesis aims to identify similarities and differences in the structure, semantics and phonetics of English reduplicatives and their Slovak counterparts. The research findings will be used in teaching reduplicatives in B2 – C1 English classes.
Cieľom bakalárskej práce je identifikovať podobnosti a rozdiely v štruktúre, sémantike a fonetických aspektoch anglických reduplikatív a ich slovenských ekvivalentov. Na základe výsledkov prieskumu autor/ka vypracuje odporúčania pre výučbu reduplikatív na hodinách anglického jazyka na úrovni B2 – C1.
Mispronunciation of selected inflectional and derivational suffixes by Slovak B2 – C1 learners of English
Nesprávna výslovnosť vybraných inflekčných a derivačných prípon u študentov anglického jazyka na úrovni B2 – C1
The thesis maps the pronunciation of selected inflectional and derivational suffixes among first- year students in the English department. It aims to identify the percentage of correct and incorrect pronunciation and offer teaching tips for further practice.
Práca mapuje správnu a nesprávnu výslovnosť vybraných anglických inflekčných a derivačných prípon u študentov prvého ročníka na katedre anglického jazyka, literatúry a didaktiky. Cieľom práce je identifikovať percento správnej a nesprávnej výslovností a ponúknuť tipy na ďalšie precvičovanie.
The diversion of American English from its British variety
Odklon americkej angličtiny od britskej variety
Téma je obsadená! - The topic has already been assigned!
The thesis is an overview of the history of British and American English. It aims to investigate the diversion of American English from the British variety, focusing on the linguistic and socio- cultural factors that may have contributed to the diversion and to the current lexical differences between the two varieties. The findings will be used to explain lexical differences between BrE and AmE in B2/C1 English classes.Práca je štúdiou histórie britskej a americkej angličtiny. Jej cieľom je preskúmať odklon americkej angličtiny od britskej variety so zameraním na lingvistické a socio-kultúrne faktory, ktoré potenciálne prispeli k historickému odklonu a k súčasným rozdielom medzi dvomi varietami. Výsledky výskumu budú využité na vysvetľovanie lexikálnych rozdielov medzi britskou a americkou angličtinou u študentov na úrovni B2/C1.
Mgr. Tomáš Hlava, PhD.
Boundaries of the Progressive: An Analysis of Achievement VerbsHranice progresivity: Analýza okamžite sa vyskytujúcich dejov v anglickom jazyku
This study will tackle the behaviour of achievements - a lexical subclass of English verbs conveying the semantics of immediately occurring events (Jarošová 2013, 29-30 in Walková 2014, 125). These verbs, when used with a singular meaning, have a tendency not to enter the „be + ing“, construction although this is not always true. The aim of this study is to map students' sensitivity to this phenomenon by means of measuring reaction times to language stimuli. The results of the analysis will be processed in terms of their potential use in pedagogical practice.
Práca bude riešiť slovesá nesúce sémantiku okamžite sa vyskytujúcich dejov (Jarošová 2013, 29-30 in Walková 2014, 125). Tieto majú pri uplatnení jednorazového významu tendenciu netvoriť konštrukciou „be + ing“, ktorá však nie je vylúčená. Cieľom práce je zmapovať citlivosti žiakov na tento fenomén prostredníctvom metodológie merania reakčných časov na jazykové podnety. Výsledok analýzy bude spracovaný z hľadiska možného využitia v pedagogickej praxi.
The English preterite and expressing the aspectual contrast of boundedness
Anglické préteritum a vyjadrovanie aspektuálneho kontrastu ohraničenosti
The work will tackle the specifics of the use of the English verbs from the perspective of their capacity to express multiple aspectual values of boundedness (e.g. He read the book in an hour. / He read the book for an hour. (Huddleston - Pullum 2002, 123)). Specifically, it will examine the (non)application of the „be + ing“ construction in relation to the bi-aspectuality of English verbs. The aim of the work is to define the concept of aspect, to determine the differences in meanings that a preterite can express in English and Slovak and to map students' sensitivity to this phenomenon by means of measuring reaction times to language stimuli. Possible practical classroom application of the findings will be suggested.
Práca bude riešiť špecifiká používania anglických slovies z hľadiska ich schopnosti vyjadrovať rôzne aspektuálne hodnoty ohraničenosti deja (napr. He read the book in an hour. / He read the book for an hour. (Huddleston - Pullum 2002, 123)). Konkrétne pôjde o skúmanie (ne)uplatňovania konštrukcie „be + ing“ vzhľadom na biaspektuálnosť anglických slovies. Cieľom práce bude zadefinovať aspektuálny/vidový systém, objasniť odlišnosti v spektre významov, ktoré préteritum dokáže vyjadriť v AJ a SJ s následným zmapovaním citlivosti žiakov na tento fenomén prostredníctvom metodológie merania reakčných časov. Výsledok analýzy bude spracovaný z hľadiska možného využitia v pedagogickej praxi.
The perfect aspect in English and expressing the aspectual values of boundedness
Anglické perfektum a vyjadrovanie aspektuálneho kontrastu ohraničenosti
The work will tackle the specifics of the use of the perfect aspect in English from the perspective of its capacity to express multiple aspectual values (e.g. I have been sick since 2015 – a period continually extending / (at least one) defined interval). The aim of the work is to define the concept of aspect and to determine the spectrum of ontological aspectual meanings that a perfect construction can express. Possible practical classroom application of the findings will be suggested.
Hlavnou úlohou práce bude popísať špecifiká používania anglického perfekta z hľadiska jeho schopnosti vyjadrovať rôzne aspektuálne hodnoty (napr. I have been sick since 2015 – kontinuálne / (aspoň jedno) vymedzené obdobie). Cieľom práce bude zadefinovať aspektuálny/vidový systém a objasniť spektrum významov, ktoré perfektum vzhľadom na lexikálny aspekt vyjadruje. Výsledok analýzy bude spracovaný z hľadiska možného využitia v pedagogickej praxi.
Expressing aspectual meanings lexically
Vyjadrovanie aspektuálnych významov pomocou lexikálnych prostriedkov
Neither English nor Slovak expresses all available aspectual meanings grammatically. The thesis will therefore deal with the range of aspectual meanings that are expressed by means other than grammar, in this case lexically. The aim of the thesis will be to find out whether there is a correlation between expressing aspectual meanings (begin, stop, continue, end, etc.) and types or classes of lexical verbs. The result of the analysis will be elaborated in terms of its possible use in pedagogical practice.
Anglický ani slovenský jazyk nevyjadrujú všetky dostupné aspektuálne významy gramaticky. Práca sa preto bude zaoberať spektrom takých aspektuálnych významov, ktoré sú vyjadrované inými prostriedkami než gramatikou, v tomto prípade lexikálne. Cieľom práce bude zistiť, či existuje preferencia vyjadrovania fázových významov (začať, prestať, pokračovať, skončiť) z hľadiska lexikálneho typu slovies. Výsledok analýzy bude spracovaný z hľadiska možného využitia v pedagogickej praxi.
dr.habil. Tamás Karáth, PhD.
From Adaptation to Original Work: The Case of the Animated Epics: Beowulf and the Old English Heroic Epic BeowulfOd adaptácie k pôvodnému dielu: Prípad animovaneého filmu Beowulf and Beowulf Epos
The animated medieval fantasy movie (released in 1998) by Yuri Kulakov received two nominations for its quality. The film is certainly a successful and inspiring adaptation of the anonymous Old English epic Beowulf. The paper should discuss the ways in which the literary work was adapted to the screen, and how the animated fantasy, as a representative of the popular film culture, of the recent past may be used in the EFL class to acquaint students with any aspect of the literary, cultural and social significance of the original epic poem. The paper should also propose a method of how to lead secondary school EFL learners from the adaptation to the original work.
Animovný Stredoveký fantasy film Yuri Kulakova z edície Animated epics: Beowulf (uvedený v roku 1998) bol za svoju kvalitu nominovaný na dve ocenenia. Film je určite vydarenou a inšpiratívnou adaptáciou anonymného staro anglického Eposu Beowulf, anglosaského pôvodu. Práca by mala pojednávať o spôsoboch adaptácie literárneho diela na filmové plátno a o tom, ako možno film predstaviteľku populárnej filmovej kultúry nedávnej minulosti využiť na hodinách EFL na oboznámenie študentov s niektorým aspektom literárneho, kultúrneho a spoločenského významu pôvodného Eposu. Práca by mala navrhnúť aj metódu, ako viesť stredoškolských študentov EFL od adaptácie k pôvodnému dielu..
From Adaptation to Original Work: The Case of the Movie The Green Knight and Sir Gawain and the Green Knight
Od adaptácie k pôvodnému dielu: Prípad filmov The Green Knight a Sir Gawain and the Green Knight
David Lowery's medieval fantasy movie The Green Knight (released in 2021) received numerous accolades for its scenery, direction and cast. The film is certainly a successful and inspiring adaptation of the anonymous fourteenth-century English chivalric romance Sir Gawain and the Green Knight. The paper should discuss the ways in which the literary work was adapted to the screen, and how the movie, as a contemporary achievement of popular film culture, may be used in the EFL class to acquaint students with any aspect of the literary, cultural and social significance of the original romance. The paper should also propose a method of how to lead secondary school EFL learners from the adaptation to the original work.
Stredoveký fantasy film Davida Loweryho The Green Knight (uvedený v roku 2021) získal množstvo ocenení za scenériu, réžiu a herecké obsadenie. Film je určite vydarenou a inšpiratívnou adaptáciou anonymného anglického rytierskeho románu zo štrnásteho storočia Sir Gawain and the Green Knight. Práca by mala pojednávať o spôsoboch adaptácie literárneho diela na filmové plátno a o tom, ako možno film ako súčasný výdobytok populárnej filmovej kultúry využiť na hodinách EFL na oboznámenie študentov s niektorým aspektom literárneho, kultúrneho a spoločenského významu pôvodného románu. Práca by mala navrhnúť aj metódu, ako viesť stredoškolských študentov EFL od adaptácie k pôvodnému dielu.
Four Fates of One Text: Possibilities of the Use of Literature in EFL Teaching
Štyri osudy jedného textu: Možnosti využitia literatúry vo vyučovaní EFL
According to Paran's model (2008), literary texts can be used with or without a literary focus and with or without a linguistic focus in EFL education. This model has been known as Paran's quadrant of the intersection of literature and language teaching. The thesis should first explore the major theories and models of the use in EFL education. Subsequently, the practical part of the thesis should present four possible ways of applying and teaching the same literary texts for four different purposes (with the same parameters of the target group). The four ways of pedagogical application have to correspond to the four quadrants of Paran's model. The author can freely choose the literary text in the focus of the analysis.
Podľa Paranovho modelu (2008) sa literárne texty môžu vo výučbe EFL používať s literárnym zameraním alebo bez neho a s jazykovým zameraním alebo bez neho. Tento model bol známy ako Paranov kvadrant prieniku literatúry a jazykového vyučovania. V práci by sa mali najprv preskúmať hlavné teórie a modely použitia vo vzdelávaní EFL. Následne by sa v praktickej časti práce mali predstaviť štyri možné spôsoby použitia a vyučovania rovnakých literárnych textov na štyri rôzne účely (s rovnakými parametrami cieľovej skupiny). Tieto štyri spôsoby pedagogickej aplikácie musia zodpovedať štyrom kvadrantom Paranovho modelu. Autor si môže ľubovoľne vybrať literárny text, na ktorý sa zameriava analýza.
Mgr. Patricia Kotlebová, PhD.
Possibilities and limitations of developing soft skills in English language classesMožnosti a obmedzenia rozvíjania mäkkých zručností v rámci vyučovacích hodín anglického jazyka
English language lessons provide ample opportunities for developing soft skills such as teamwork, critical thinking, problem-solving, and creativity. This paper aims to find out what methods teachers use to incorporate soft skills into the classroom and how different approaches can contribute to the development of soft skills. The thesis also aims to identify barriers such as limited teaching time or adherence to a set curriculum by lessons observation.
Vyučovacie hodiny anglického jazyka poskytujú široké možnosti pre rozvoj mäkkých zručností, ako sú tímová práca, kritické myslenie, riešenie problémov, kreativita. Cieľom práce je zistiť aké spôsoby začlenenia mäkkých zručností do vyučovania využívajú učitelia v rámci hodín angličtiny a ako môžu rôzne prístupy prispieť k rozvoju mäkkých zručností. Práca má za cieľ identifikovať aj prekážky akými sú obmedzený čas na výučbu, resp. dodržiavanie stanovených učebných osnov priamym pozorovaním v triede.
The usability of AI in the training of specific grammatical phenomena in English
Využiteľnosť AI pri nácviku konkrétnych gramatických javov v angličtine
This thesis analyses the possibilities of using AI in learning grammatical phenomena that pupils/students need to master at a given level of education. The student determines the level of education, as well as the specific grammatical phenomena for the learning of which AI is useful, based on the theory of the acquisition of grammatical phenomena and categories.
Práca je zameraná na analýzu možností využitia UI v učení gramatických javov, ktoré musia ovládať žiaci na danom stupni vzdelávania. Stupeň vzdelávania, ako aj konkrétne gramatické javy, pre ktorých výučbu je UI využiteľná, určí študent na základe štúdia teórie osvojovania si gramatických javov a kategórií.
Using the "drilling" method to improve the acquisition of English prepositions in younger school-age learners
Využívanie metódy "drilling" na zlepšenie osvojenia anglických predložiek u žiakov mladšieho školského veku
The Bachelor's thesis aims to investigate the extent to which repeated practice (drilling) helps younger learners understand and use English prepositions correctly. The thesis focuses on analyzing the use of the drill method (its scope, activities, and frequency) in comparison with other teaching techniques in the context of learner-centred teaching.
Cieľom bakalárskej práce je skúmať, do akej miery opakované cvičenia (drilling) pomáhajú mladším žiakom pochopiť a správne používať anglické predložky. Práca je zameraná na analýzu metódy drilu (rozsah, aktivity, miera používania) v porovnaní s inými vyučovacími metódami v kontexte vyučovania orientovaného na žiaka.
Using online tools such as Grammarly to correct grammatical errors: benefits and drawbacks
Používanie online nástrojov, ako je Grammarly, na opravu gramatických chýb: Prínosy a nevýhody pre študentov
This thesis explores how high school students use AI-based support tools such as 'Grammarly', how these tools affect their learning of English grammar, whether they promote comprehension or merely correct errors. The aim of the thesis will be to analyse the benefits as well as the potential drawbacks, including over-reliance on technology and limited development of manual correction skills.
Práca skúma, akým spôsobom dokážu študenti na vyššom sekundárnom stupni vzdelávania využívať podporné nástroje UI ako „Grammarly“, ako tieto nástroje ovplyvňujú ich osvojovanie si anglickej gramatiky, či podporujú pochopenie alebo len opravujú chyby. Cieľom práce bude analyzovať výhody, ale aj potenciálne nevýhody, vrátane nadmernej závislosti na technológii a obmedzeného rozvoja manuálnych korekčných schopností.
Effective Methods of Teaching English in Language Schools: a Comparison of Traditional and Modern Approaches
Efektívne metódy vyučovania angličtiny v jazykových školách: porovnanie tradičných a moderných prístupov
Téma je obsadená! - The topic has already been assigned!
The aim of the bachelor's thesis will be to analyse different methods of teaching English in language schools focusing on comparing traditional methods with modern approaches. The research identifies the effectiveness of the approaches in achieving the required language competence and vocabulary acquisition. It also examines how these methods impact adult learners at different proficiency levels offering recommendations to improve long-term learning outcomes.Cieľom bakalárskej práce bude analyzovať rôzne metódy vyučovania anglického jazyka v jazykových školách s primárnym zameraním na porovnanie tradičných metód a moderných prístupov. Cieľom práce je identifikovať efektívnosť prístupov pre dosiahnutie požadovanej jazykovej kompetencie a úrovne slovnej zásoby. Práca skúma, aký vplyv majú použité metódy a prostriedky na dospelých študentov rôznych jazykových úrovní. Záverečné odporúčania sú vypracované s cieľom zlepšiť výsledky študentov v dlhodobom horizonte.
PaedDr. Eva Smetanová, PhD.
Dr. Smetanová má uzavretú pracovnú zmluvu od 1.12.2024, v prípade záujmu o témy ju kontaktujte mailom.Using digital tools and maps to teach British and American geography in English lessons
Používanie digitálnych nástrojov a máp na výučbu geografie Veľkej Británie a USA na hodinách anglického jazyka
The aim of the bachelor's thesis is to find out how teachers can integrate digital maps and online resources into teaching the geography of Great Britain and the USA, and how they can present the geographical data of these countries to primary and secondary school students in English classes in an engaging and relevant way. An applied addition to the thesis will be the design of the lesson plan that would implement the use of interactive maps and digital tools.
Cieľom bakalárskej práce je zistiť, ako môžu učitelia integrovať digitálne mapy a online zdroje do výučby geografie Veľkej Británie a USA, a ako môžu predstaviť žiakom základných a stredných škôl na hodinách anglického jazyka geografické údaje týchto krajín pútavým a relevantným spôsobom. Aplikačným doplnkom práce bude návrh plánu hodiny s využitím interaktívnych máp a digitálnych nástrojov.
Teaching American and British political systems in the context of acquiring intercultural competences
Vyučovanie politického systému USA a Veľkej Británie v kontexte osvojovania si interkultúrnych kompetencií
The aim of the bachelor´s thesis is to explore the possibilities of how to lead secondary school students to recognize basic differences between the American and British political systems in an adequate and at the same time engaging way. An applied addition to the thesis will be the creation of a lesson plan that uses simple diagrams, authentic materials and digital tools to explain specific concepts (such as monarchy, Parliament, the U.S. Constitution, and Congress).
Cieľom bakalárskej práce je preskúmať možnosti, ako adekvátnym a zároveň pútavým spôsobom viesť žiakov stredných škôl k poznaniu základných rozdielov medzi americkým a britským politickým systémom. Aplikačným doplnkom práce bude vytvorenie plánu hodiny, ktorý využíva jednoduché diagramy, autentické materiály a digitálne nástroje na vysvetlenie špecifických pojmov (ako monarchia, parlament, ústava USA a Kongres).
British, American and European systems of education in the context of acquiring intercultural competences
Britský, americký a európsky vzdelávací systém v kontexte osvojovania si interkultúrnych kompetencií
The aim of the bachelor´s thesis is to examine effective methods for teaching students about the differences and similarities between the British, American, and Slovak (European) education systems, discussing the strengths and weaknesses of each one. In the empirical part, the author will focus on designing and evaluating teaching strategies that encourage students to critically analyse and compare the individual education systems and suggest ways to apply the identified positive features of the education systems to their own learning process.
Cieľom bakalárskej práce je preskúmať efektívne metódy výučby žiakov o rozdieloch a podobnostiach medzi britským, americkým a slovenským (európskym) vzdelávacím systémom, diskutovať o silných a slabých stránkach každého z nich. V empirickej časti sa autor/ka zameria na navrhovanie a hodnotenie takých vyučovacích stratégií, ktoré podnecujú študentov kriticky analyzovať a porovnávať jednotlivé vzdelávacie systémy a navrhovať spôsoby, ako aplikovať zistené pozitíva vzdelávacích systémov do procesu ich vlastného učenia sa.
British and American holidays in the context of acquiring intercultural competences
Sviatky Veľkej Británie a USA v kontexte osvojovania si interkultúrnych kompetencií
The aim of the bachelor´s thesis is to explore the differences and similarities between British and American holidays, highlighting their origins and significance. In the empirical part, the author will suggest the possibilities of using these traditions in shaping intercultural awareness of primary and/or secondary school learners in English language classes.
Cieľom bakalárskej práce je preskúmať rozdiely a podobnosti medzi britskými a americkými sviatkami, poukázať na ich pôvod a význam. V empirickej časti autor/ka navrhne možnosti využívania týchto tradícií pri formovaní interkultúrneho povedomia žiakov základných a/alebo stredných škôl pri výučbe anglického jazyka.
The use of authentic materials in English language teaching
Používanie autentických materiálov pri výučbe anglického jazyka
The aim of the bachelor´s thesis is to explore the benefits and challenges of using authentic materials in English classrooms. In the empirical part, the author will present how to source and integrate authentic materials in English language classes, how these materials help develop language skills and influence pupils´ engagement and their learning outcomes (compared to textbooks).
Cieľom bakalárskej práce je zosumarizovať a predstaviť výhody a výzvy používania autentických materiálov vo vyučovaní angličtiny. V empirickej časti bude autor/ka zisťovať spôsoby získavania a integrovania autentických materiálov do vyučovania, ako tieto materiály pomáhajú rozvíjať jazykové zručnosti a ako ovplyvňujú angažovanosť žiakov a ich študijné výsledky (v porovnaní s učebnicami).
Error correction techniques and their effect on student motivation in developing language skills
Techniky korekcie chýb a ich vplyv na motiváciu žiakov pri rozvíjaní jazykových zručností
The aim of the bachelor's thesis is to analyse the issue of correcting errors made by students when developing language skills. The thesis will present some types of errors and their possible causes, and will offer ways to correct and eliminate errors in teaching practice. The thesis will analyse how different error correction techniques can affect the willingness and motivation of students to develop their language skills. It will offer suggestions for primary and secondary school teachers on how to approach student errors and what correction techniques are most appropriate depending on the type of error.
Cieľom bakalárskej práce je spracovať problematiku korekcie chýb, ktorých sa žiaci dopúšťajú pri rozvíjaní jazykových zručností. Práca predstaví niektoré druhy chýb a možné príčiny ich vzniku a ponúkne spôsoby opravovania a odstraňovania chýb vo vyučovacej praxi. Empirická časť bude analyzovať, ako môžu rôzne techniky korekcie chýb ovplyvniť ochotu a motiváciu žiakov rozvíjať svoje jazykové zručnosti. Ponúkne návrhy pre učiteľov základných alebo stredných škôl, ako pristupovať k chybám žiakov a aké opravné techniky sú najvhodnejšie v závislosti od druhu chyby.
doc. PaedDr. Martina Šipošová, PhD.
The use of the Duolingo application in developing linguistic competence among adults learning English within the framework of informal educationVyužitie aplikácie Duolingo v rozvíjaní lingvistickej kompetencie u dospelých učiacich sa anglický jazyk v rámci informálneho vzdelávania
The theoretical part of the bachelor’s thesis will feature an analysis of the linguistic competence within the complexity of communicative competence. The framework of informal education regarding learning foreign languages will be elaborated on. The potential and functionality of the digital application named Duolingo will be analysed and presented. In the empirical part of the bachelor’s thesis, a survey based on a questionnaire will be conducted among adults learning English via the Duolingo application. The author shall propose educational recommendations for utilising the digital application in informal education based on the research findings.
V teoretickej časti bakalárskej práce autor/ka rozpracuje problematiku lingvistickej kompetencie ako jednej zo súčastí celkovej komunikačnej kompetencie. V ďalších kapitolách teoretickej časti práce bude predstavený rámec informálneho vzdelávania v oblasti učenia sa cudzích jazykov, pričom autor/ka rozpracuje a predstaví celkový potenciál a funkčnosť digitálnej aplikácie s názvom Duolingo. V empirickej časti bakalárskej práce budú prezentované výsledky prieskumu realizovaného prostredníctvom dotazníka medzi dospelými, ktorí sa učia angličtinu prostredníctvom aplikácie Duolingo. Na základe zistení prieskumu autor/ka navrhne odporúčania pre efektívne využívanie digitálnej aplikácie Duolingo v informálnom vzdelávaní.
The use of synchronous online English language teaching in language schools in Slovakia after the end of the pandemic Covid-19
Využívanie synchrónnej online výučby angličtiny v jazykových školách na Slovensku po skončení pandémie Covid-19
In the theoretical part of the bachelor’s thesis, the author will elaborate on the concept of synchronous online foreign language teaching, focusing on its application in language schools and private courses. The empirical part of the bachelor’s thesis will present the results of a survey conducted through a questionnaire among English teachers in language schools and private courses who teach English synchronously online. Based on the findings of the survey, the author will propose recommendations for its effective use in non-formal education in Slovakia.
V teoretickej časti bakalárskej práce autor/ka rozpracuje koncepciu synchrónnej online výučby cudzích jazykov v zmysle jej využitia v jazykových školách a súkromných kurzoch. V empirickej časti bakalárskej práce budú prezentované výsledky prieskumu realizovaného prostredníctvom dotazníka medzi učiteľmi angličtiny v jazykových školách a súkromných kurzoch, ktorí učia angličtinu synchrónne online. Na základe zistení prieskumu autor/ka navrhne odporúčania pre jej efektívne využívanie v neformálnom vzdelávaní na Slovensku.
Specifics of English language teaching to adults in the context of employee benefits in the private sector
Špecifiká výučby angličtiny u dospelých v kontexte zamestnaneckých benefitov súkromného sektora
In the theoretical part of the bachelor’s thesis, the author will elaborate on the concept of teaching English as a foreign language and English for specific purposes to adult employees in private companies. The empirical part of the bachelor’s thesis will present the results of a survey conducted through a questionnaire among employee-learners in private companies. Based on the survey findings, the author will propose recommendations for the preparation of individualized language courses within the framework of non-formal education in Slovakia.
V teoretickej časti bakalárskej práce autor/ka rozpracuje koncepciu výučby angličtiny ako cudzieho a angličtiny ako odborného cudzieho jazyka u dospelých zamestnancov súkromných spoločností. V empirickej časti bakalárskej práce budú prezentované výsledky prieskumu realizovaného prostredníctvom dotazníka medzi učiacimi sa zamestnancami súkromných spoločností. Na základe zistení prieskumu autor/ka navrhne odporúčania pre prípravu individualizovaných jazykových kurzov v rámci neformálneho vzdelávania na Slovensku.
Mgr. Diana Židová, PhD.
Regency-Era Gender Representation in Pride and Prejudice and Bridgerton: The Duke and IZobrazenie rodu v období regentstva v Pýche a predsudku a Bridgertone: Vojvoda a ja
Téma je obsadená! - The topic has already been assigned!
The aim of this thesis is to compare two prominent romance novels: Pride and Prejudice by Jane Austen and Bridgerton: The Duke and I by Julia Quinn. The analysis will focus on the representation of both men and women within a patriarchal society and to how societal norms are reflected through language in both works. Furthermore, the pedagogical implications of this comparison will be considered, with a focus on how these novels can be utilized in teaching the denotative and connotative meanings of language, using different teaching approaches and methods in the EFL classroom.Cieľom tejto práce je porovnanie dvoch romantických románov: Pýcha a predsudok od Jane Austinovej a Bridgerton: Vojvoda a ja od Julie Qinnovej. Analýza sa zameria na zobrazenie mužov a žien v patriarchálnej spoločnosti a na to, ako sú spoločenské normy reflektované cez jazyk v oboch románoch. Ďalej sa práca sústredí na pedagogické využitie týchto porovnaní so zameraním na to, ako by mohli byť tieto romány využité vo vyučovaní denotatívnych a konotatívnych významov v jazyku, s použitím rôznych vyučovacích prístupov a metód na hodine anglického jazyka.
Manufactured Souls: Exploring Relationships and Emotional Dependency in Ishiguro's Never Let Me Go and Klara and the Sun
Vytvorené duše: Skúmanie vzťahov a emocionálnej závislosti v Ishigurových dielach Never Let Me Go a Klara and the Sun
Téma je obsadená! - The topic has already been assigned!
This thesis explores the relationships and emotional dependency in Kazuo Ishiguro's novels Never Let Me Go and Klara and the Sun. The analysis focuses on how Ishiguro portrays artificial beings and humans as interdependent, particularly through themes of care, love, and loyalty. In a pedagogical context, the analysis will consider how these novels can be used to teach critical thinking and empathy, using different teaching approaches and methods in the EFL classroom.Táto práca skúma vzťahy a emocionálnu závislosť v románoch Kazua Ishigura Never Let Me Go a Klara and the Sun. Analýza sa zameriava na to, ako Ishiguro zobrazuje umelé bytosti a ľudí ako vzájomne závislých, najmä prostredníctvom tém starostlivosti, lásky a lojality. V pedagogickom kontexte bude analýza zvažovať, ako možno tieto romány využiť na výučbu kritického myslenia a empatie, s použitím rôznych vyučovacích prístupov a metód na hodine anglického jazyka.
The Story of Slovaks in Andrew Krivak´s Dardan Trilogy
Príbeh Slovákov v Dardanskej trilógii od Andrewa Krivaka
Signal Flame, and Like the Appearance of Horses. It analyses Krivak’s use of historical context, character development, and thematic depth to create a compelling narrative that resonates with readers. In a pedagogical context, the analysis will consider how these novels can be used to teach critical thinking and empathy, using different teaching approaches and methods in the EFL classroom.
Táto bakalárska práca skúma Dardanskú trilógiu od Andrewa Krivaka, ktorá pozostáva z diel The Sojourn, The Signal Flame a Like the Appearance of Horses. Táto práca analyzuje Krivakovo využitie historického kontextu, vývoja postáv a tematickej hĺbky na vytvorenie pútavého príbehu, ktorý zarezonuje u čitateľov. V pedagogickom kontexte bude analýza skúmať, ako možno tieto romány použiť na výučbu kritického myslenia a empatie, s použitím rôznych vyučovacích prístupov a metód na hodine anglického jazyka.
A Comparative Analysis of James and Adventures of Huckleberry Finn
Porovnávacia analýza diel James a Dobrodružstvá Huckleberryho Finna
This bachelor’s thesis provides a comparative analysis of James by Percival Everett and Adventures of Huckleberry Finn by Mark Twain, focusing on their portrayals of Jim, the enslaved man who plays a central role in both works. Through a close reading of both novels, the analysis will consider how each author addresses themes of freedom, race, and identity within the historical context of antebellum America and during the war. Furthermore, the pedagogical implications of this comparison will be focused on how these topics can be utilized in employing critical thinking skills in teaching these novels, using different teaching approaches and methods in the EFL classroom.
Táto bakalárska práca uvádza komparatívnu analýzu diel James od Percivala Everetta a Adventures of Huckleberry Finn od Marka Twaina so zameraním na stvárnenie Jima, otroka, ktorý hrá hlavnú rolu v oboch dielach. Cez pozorné čítanie oboch románov sa analýza bude venovať tomu, ako každý autor rieši témy slobody, rasy a identity v historickom kontexte Ameriky pred a počas občianskej vojny. Okrem toho sa práca zameria na pedagogické využitie toho, ako sa tieto porovnania môžu využiť na kritické myslenie pri výučbe týchto románov, s použitím rôznych vyučovacích prístupov a metód na hodine anglického jazyka.
Michael Rosen´s Guide to Reading and Writing Poems
Sprievodca čítaním a písaním básní od Michaela Rosena
This bachelor’s thesis examines the theory and practice of creative writing, with a particular focus on Michael Rosen's selected books on reading and writing for children, such as What is Poetry? The Essential Guide to Reading and Writing Poems; Writing for Pleasure; and Why Write? Why Read? The thesis explores how Rosen’s guides, which combine practical exercises with insights into the craft of poetry, can be effectively used as a teaching tool to enhance students' creative writing skills and their appreciation of poetry.
Táto bakalárska práca skúma teóriu a prax tvorivého písania s osobitným zameraním na vybrané knihy od Michaela Rosena o čítaní a písaní pre deti, ako je napríklad What is Poetry? The Essential Guide to Reading and Writing Poems; Writing for Pleasure; a Why Write? Why Read? Práca skúma, ako možno Rosenove príručky, ktoré kombinujú praktické cvičenia s náhľadmi do básnického remesla, efektívne využiť ako učebnú pomôcku na zlepšenie zručností študentov v tvorivom písaní a ich vzťahu k poézii.
Shan Tan´s Unusual Suburban and Urban Worlds
Nezvyčajné predmestské a mestské svety od Shauna Tana
This bachelor’s thesis explores Shaun Tan´s works Tales from Outer Suburbia and Tales from the Inner City, where he blends the ordinary with the fantastical. Through a combination of poignant prose and evocative imagery, Tan addresses themes of environmentalism, human- animal relationships, and the impact of urbanization. Furthermore, the pedagogical implications of this comparison will be focused on how these topics can be utilized in employing visual literacy in teaching these works, using different teaching approaches and methods in the EFL classroom.
Táto bakalárska práca skúma diela Shauna Tana Tales from Outer Suburbia a Tales from the Inner City, kde prepája obyčajné s fantastickým. Prostredníctvom kombinácie dojemnej prózy a rezonujúcich obrázkov sa Tan venuje témam environmentalizmu, vzťahom medzi ľuďmi a zvieratami a vplyvu urbanizácie. Okrem toho sa práca zameria na pedagogické využitie tohto porovnania so zameraním na vizuálnu gramotnosť pri výučbe týchto románov, s použitím rôznych vyučovacích prístupov a metód na hodine anglického jazyka
Témy diplomových prác
Výber témy a odovzdanie prihlášky je potrebné uskutočniť do 15. novembra 2024.
PaedDr. Peter Bojo, PhD.
The Etymology and Semantics of English Biblical IdiomsEtymológia a sémantika anglických biblických idiómovh
Téma je obsadená! - The topic has already been assigned!
The thesis presents an in-depth analysis of Biblical texts as a resource for idioms. It is aimed at identifying the overall proportion of Bible-sourced idioms in present-day English and exploring their etymology and semantics. The pedagogical application focuses on teaching the most frequent biblical idioms to B2 / C1 students.Diplomová práca predstavuje detailnú analýzu idiómov pochádzajúcich z biblických textov s cieľom identifikovať potenciálny výskyt biblických idiómov v súčasnej angličtine a preskúmať ich pôvod a ich sémantické črty. Pedagogická aplikácia sa zameriava na návrh odporúčaní pre vyučovanie najčastejšie používaných idiómov na úrovni B2/C1
Linguistic means of expressing fear and tension in a selected literary work
Lingvistické prostriedky vyjadrenia strachu a napätia vo vybranom literárnom diele
Téma je obsadená! - The topic has already been assigned!
This thesis explores linguistic means of evoking fear and tension. It aims to demonstrate how language shapes the reader’s emotional experience. The findings will not only enhance literary understanding but also provide pedagogical insights for teaching storytelling and storytelling techniques.Práca približuje lingvistické prostriedky, ktoré evokujú strach a napätie. Cieľom práce je poukázať na úlohu lingvistických prostriedkov pri formovaní emočného zážitku čitateľa. Zistenia prispejú k rozširovaniu lingvistickým poznatkom a poskytnú didaktický materiál na vyučovanie techník rozprávania príbehov.
Suffixes with inflectional and derivational status and the semantics of related suffixed words
Prípony s inflekčnou a derivačnou funkciou a ich vplyv na význam
Téma je obsadená! - The topic has already been assigned!
The thesis investigates suffixes that may have both inflectional and derivational status and the semantics of the related suffixed words. The aim is to identify similarities and differences in meaning between the related suffixed words. The pedagogical application focuses on teaching word formation to B2 students.Práca skúma anglické prípony, ktoré môžu mať inflekčnú aj derivačnú funkciu a sémantiku slov v ktorých sa prípony používajú. Cieľom práce je identifikovať podobnosti a rozdiely vo významoch týchto slov. Pedagogická aplikácia sa zameriava na návrh odporúčaní pre vyučovanie slovotvorby na úrovni B2.
Mgr. Tomáš Hlava, PhD.
From verbal to compositional aspect: The role of articles in Slovak learners' interlanguageOd slovesného ku kompozičnému vidu: úloha členov v medzijazyku slovákov učiacich sa angličtinu
Téma je obsadená! - The topic has already been assigned!
This thesis investigates the role of the lack of articles in Slovak in the acquisition and expression of aspectuality and central determiners in English. Given the fundamental difference between the aspectual systems of English (compositional aspect) and Slovak (verbal aspect), a usage- based approach is employed to explore the interplay of grammatical aspect, lexical aspect, and determiners within the interlanguage of Slovak learners. The primary objective is to map students' sensitivity to this phenomenon by means of measuring reaction times to language stimuli and determine if their highly-developed linguistic ability to conceptualize verbal aspect (sourcing in Slovak) can positively influence their use of articles. The findings of this analysis will be evaluated for their potential application in pedagogical practice.Táto práca bude skúmať vplyv absencie členov v systéme slovenského jazyka na vyjadrovanie aspektuality a členov v angličtine. Vzhľadom na zásadný rozdiel medzi vidovými systémami angličtiny (kompozičný aspekt) a slovenčiny (verbálny aspekt) bude v práci využitý usage- based prístup na skúmanie vzájomného pôsobenia gramatického aspektu, lexikálneho aspektu a členov v interjazyku slovákov učiacich sa angličtinu. Hlavným cieľom je metodológiou merania reakčných časov zmapovať citlivosť študentov na tento fenomén metodológiou merania reakčných časov na jazykové podnety a určiť, či na základe slovenčiny vysoko rozvinutá lingvistická schopnosť študentov konceptualizovať slovesný vid dokáže pozitívne ovplyvniť ich používanie členov. Výsledky tejto analýzy budú hodnotené z hľadiska ich potenciálneho využitia v pedagogickej praxi.
The development of English tense-aspect morphology in Slovak instructed learners
Vývin slovesnej morfológie kategórií času a vidu u slovákov učiacich sa angličtinu vplyvom formálneho vzdelávania
The thesis will address the use of the means of marking grammatical tense and aspect from the perspective of the so-called Lexical Aspect Hypothesis. The author will investigate whether or not the learner's application of verb morphology is restricted to prototypical combinations, or in what ways learners’ data deviate from the LAH assumptions. The empirical part will be based on a quantitative analysis of the predicates (representation of lexical-aspect classes, prototypicality) used by English language learners. The result of the analysis will be elaborated in terms of its possible use in pedagogical practice.
Práca bude riešiť používanie prostriedkov označovania gramatického času a vidu z pohľadu tzv. Lexical Aspect Hypothesis. Autor/ka bude zisťovať, či je uplatňovanie morfológie slovesa učiacim sa obmedzené na rovinu prototypových kombinácií, alebo nie, prípadne akým spôsobom sa predpokladom LAH vymyká. Empirická časť bude postavená na kvantitatívnej analýze predikátov (zastúpenie lexikálno-aspektuálnych tried, prototypovosť) používaných učiacimi sa anglický jazyk. Výsledok analýzy bude spracovaný z hľadiska možného využitia v pedagogickej praxi.
dr.habil. Tamás Karáth, PhD.
Addressing Taboos through Teaching Literature in the EFL Class: Racism and Anti-Immigration - A Case Study of Enoch Powell's Anti-Immigration Speech in Contemporary British LiteratureRiešenie tabu prostredníctvom vyučovania literatúry na hodinách EFL: Rasizmus a boj proti imigrácii - prípadová štúdia protiimigračného prejavu Enocha Powella v súčasnej britskej literatúre
After delivering his "Rivers of Blood" speech in 1968, urging strict anti-immigration measures and the repatriation of Commonwealth immigrants from Britain, Enoch Powell became a popular hero and a taboo in politics. With the escalation of the migration crisis in Britain in the early 21st century, Powell has again become a point of reference for many right-wing politicians. Powell's influence or presence has haunted contemporary British literature in the works of e.g. Hanif Kureishi, Ayub Khan Din or Chris Hannan (that is, from the 1980s to the present). These literary works respond to the migration sensitivities of contemporary British society. The aim of this diploma work is to explore how literary works addressing sensitive issues, let alone taboos, may help EFL learners to come to terms with the social discourses of the target language culture and of their own, and to use literature as a means of self-growth. The thesis is expected to explore how Enoch Powell's "Rivers of Blood" speech and its resonances in contemporary British literature can be used in the EFL teaching context to address the issues of racism and anti-immigration with the aim of acquainting students with social discourses relevant to both the target culture and their own society. The work should elaborate on a method of combining the teaching of literature and culture with personal growth.
Po prednesení prejavu ""Rivers of Blood" v roku 1968, v ktorom vyzýval na prísne protiimigračné opatrenia a repatriáciu prisťahovalcov zo Spoločenstva národov z Veľkej Británie, sa Enoch Powell stal populárnym hrdinom a tabu v politike. S eskaláciou migračnej krízy v Británii na začiatku 21. storočia sa Powell opäť stal referenčným bodom pre mnohých pravicových politikov. Powellova postava prenasleduje súčasnú britskú literatúru napr. v dielach Hanifa Kureishiho, Ayuba Khana Dina alebo Chrisa Hannana (teda od 80. rokov 20. storočia po súčasnosť). Tieto literárne diela reagujú na migračnú citlivosť súčasnej britskej spoločnosti. Cieľom tejto diplomovej práce je preskúmať, ako môžu literárne diela zaoberajúce sa citlivými otázkami, nehovoriac o tabu, pomôcť študentom EFL vyrovnať sa so sociálnymi diskurzmi cieľovej a vlastnej jazykovej kultúry a využiť literatúru ako prostriedok sebarozvoja. V práci sa očakáva, že sa preskúma, ako sa prejav Enocha Powella ""Rivers of Blood"" a jeho ohlasy v súčasnej britskej literatúre dajú využiť v kontexte vyučovania EFL na riešenie otázok rasizmu a antiimigrácie s cieľom oboznámiť študentov so spoločenskými diskurzmi relevantnými pre cieľovú kultúru aj ich vlastnú spoločnosť. Práca má rozpracovať metódu spojenia vyučovania literatúry a kultúry s osobnostným rastom.
"Text Fright": A Survey of Reading Anxiety among the English MA Students of the Department of English Language and Literature, Faculty of Education, Comenius University
"Text Fright": Prieskum čitateľskej úzkosti u študentov magisterského štúdia anglického jazyka na Katedre anglického jazyka a literatúry Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského
The changing habits of reading, particulary the transition from print-based to digital texts, has drastically changed the attitude of students to reading traditional (printed) texts. Today, it is not uncommon that students show signs of physical anxiety when having to read print-based texts (of some length) in the classroom and report the inability to cope with weekly readings for the literature courses. The aim of this paper is to identify and describe the phenomenon of a particular form of reading anxiety, "text fright" in the classroom, and provide an approach to the phenomenon that may become the core of a useful guide to teachers of language and literature. Secondly, the author of the thesis should carry out an individually planned survey among the MA students of the Department of English Language and Literature, Faculty of Education, Comenius University to address the problem (what triggers reading anxiety in a literature class) and propose possible ways to cope with it.
Meniace sa návyky čítania, najmä prechod od tlačených textov k digitálnym, radikálne zmenili postoj študentov k čítaniu tradičných (tlačených) textov. Dnes nie je zriedkavosťou, že študenti prejavujú známky fyzickej úzkosti, keď musia v triede čítať tlačené texty (určitej dĺžky), a uvádzajú, že nezvládajú týždenné čítanie na kurzoch literatúry. Cieľom tejto diplomovej práce je identifikovať a opísať fenomén konkrétnej formy úzkosti z čítania, "strachu z textu" v triede, a poskytnúť prístup k tomuto javu, ktorý sa môže stať jadrom užitočnej príručky pre učiteľov jazyka a literatúry. Po druhé, autorka práce uskutoční individuálne plánovaný prieskum medzi študentmi magisterského štúdia Katedry anglického jazyka a literatúry Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského, ktorý by sa zaoberal daným problémom (čo vyvoláva úzkosť z čítania na hodine literatúry) a navrne možné spôsoby jej zvládania.
Translations and the Reading Experience: How Do Different Translations Affect the Motivation and the Experience of Reading?
Preklady a zážitok z čítania: Ako ovplyvňujú rôzne preklady motiváciu a zážitok z čítania?
The aim of this thesis is to survey how various modern English translations of the same old literary work (written in the medieval or early modern period) affect students' reading experience and motivation to read. The author should design an empirical research study based on a selected literary work and its translations (at least two). The research should be conducted in the context in which the author proposes the use of the literary text and its translations in EFL teaching. In the theoretical part, the thesis should elaborate on the concept of reading experience and its text-based factors. Following the presentation and discussion of the empirical research, the thesis should discuss the applicability of the findings to the practice of EFL teaching.
Cieľom tejto práce je preskúmať, ako rôzne moderné anglické preklady toho istého starého literárneho diela (napísaného v stredoveku alebo ranom novoveku) ovplyvňujú čitateľský zážitok a motiváciu žiakov čítať. Autor by mal navrhnúť empirický výskum na základe vybraného literárneho diela a jeho prekladov (aspoň dvoch). Výskum musí byť realizovaný v kontexte, v ktorom autor navrhuje použitie literárneho textu a jeho prekladov vo vyučovaní EFL. V teoretickej časti má práca rozpracovať pojem čitateľský zážitok a jeho textové faktory. Po prezentácii a diskusii empirického výskumu má práca rozobrať aplikovateľnosť zistení do praxe vyučovania EFL.
Mgr. Patricia Kotlebová, PhD.
A contrastive analysis of the system of English and Slovak verbal tenses in teaching English to pupils at the upper primary level of educationKontrastívna analýza systému anglických a slovenských slovesných časov pri výučbe angličtiny žiakov na nižšom sekundárnom stupni vzdelávania
The thesis aims to investigate the differences in chosen verb tense systems and how these differences affect the learning of English tenses by Slovak learners. It also aims to find out how the different representations of the grammatical category of tense are perceived by pupils at the upper primary level of education and how the mother tongue interferes with the correct use of tenses in English.
Práca je zameraná na skúmanie rozdielov vo vybraných systémoch slovesných časov a ako tieto rozdiely ovplyvňujú učenie sa anglických časov u slovenských študentov. Cieľom práce je zistiť, ako odlišné vyjadrenie gramatickej kategórie času vnímajú žiaci na stupni vzdelávania a akým spôsobom interferuje materinský jazyk so správnym používaním časov v angličtine.
prof. PhDr. Gabriela Lojová, PhD.
Analysis of grammar-related problems of English language teacher trainees at Faculty of Education UKAnalýza problémov pri učení sa anglickej gramatiky u študentov učiteľstva anglického jazyka na PdF UK
The aim of the thesis is to survey subjectively perceived problems related to English grammar and their sources. The opinions of first-year Bachelor’s English language teacher trainees and second-year Master’s teacher trainees at Faculty of Education UK will be compared. Recommendations for more effective teaching will be offered based on the theoretical framework and collected data.
Cieľom práce je zmapovať subjektívne vnímanie hlavných problémov pri ovládaní gramatiky anglického jazyka a ich príčin u študentov prvého ročníka Bc. štúdia a druhého ročníka Mgr. štúdia učiteľstva anglického jazyka a literatúry na PdF UK. Na základe teoretického spracovania problematiky a získaných údajov budú navrhnuté odporúčania pre skvalitnenie pedagogickej praxe.
Developing English language learning strategies in primary education
Rozvíjanie stratégií učenia sa anglického jazyka v primárnom vzdelávaní na Slovensku
Téma je obsadená! - The topic has already been assigned!
The aim of the thesis is to provide a theoretical framework for developing effective English language learning strategies in primary education as a base for autonomous learning. The empirical part will provide the results of lesson observations focused on developing learning strategies. Recommendations for more effective language teaching will be offered based on a theoretical overview of the topic and survey findings.Cieľom práce je spracovať problematiku rozvíjania efektívnych stratégií učenia sa anglického jazyka v primárnom vzdelávaní ako základu autonómnosti žiakov. V empirickej časti diplomant/ka spracuje výsledky pozorovania vyučovacích hodín so zameraním na rozvíjanie učebných stratégií. Na základe teoretického spracovania problematiky a získaných dát diplomant/ka vypracuje odporúčania pre skvalitňovanie praxe.
Learning strategies and preferred teaching approaches of adult English language learners
Učebné stratégie a preferované vyučovacie prístupy pri učení sa anglického jazyka v dospelom veku
The aim of the thesis is to provide a survey of learning strategies for adult English language learners. In addition, their preferences for traditional and learner-centred teaching approaches will be compared. Recommendations for more effective teaching approaches in language schools will be offered based on a theoretical overview of the topic and survey findings.
Cieľom diplomovej práce je zmapovať učebné stratégie dospelých jedincov učiacich sa anglický jazyk. Súčasne diplomant/ka zmapuje a porovná preferenciu vyučovacích stratégií pri tradičnej výučbe a výučbe zameranej na študenta. Na základe teoretického spracovania problematiky a získaných dát navrhne odporúčania pre zefektívňovanie praxe vyučovania angličtiny v jazykových školách.
Emotions in English language classes and their impact on the effectivenes of learning
Prežívanie emócií na hodinách anglického jazyka a ich dopad na efektívnosť učenia sa
Téma je obsadená! - The topic has already been assigned!
The aim of this thesis is to examine the subjective experience of positive and negative emotions in English language classes among secondary school students and their impact on the effectiveness of foreign language learning. Based on a theoretical analysis of the issue and the data collected, recommendations for improving teaching practice will be proposed.Cieľom práce je zmapovať subjektívne prežívanie pozitívnych a negatívnych emócií na hodinách anglického jazyka u žiakov sekundárneho vzdelávania a ich dopadu na efektívnosť učenia sa cudzieho jazyka. Na základe teoretického spracovania problematiky a získaných údajov budú navrhnuté odporúčania pre skvalitňovanie pedagogickej praxe.
Na základe individuálnych konzultácií so školiteľkou môže študent/ka navrhnúť tému diplomovej práce, ktorá reflektuje jej / jeho profesijné záujmy a preferencie.
Maintaining discipline in English language teaching for young learners using learner-cenered strategies
Udržiavanie disciplíny vo výučbe anglického jazyka mladších žiakov z hľadiska prístupu zameraného na žiaka
Téma je obsadená! - The topic has already been assigned!
The aim of this thesis is to explore strategies for reinforcing positive behaviour in primary English language education, contrasting traditional methods with a learner-centred approach. Based on a theoretical examination of discipline maintenance, the study will analyse techniques for strengthening desired behaviours. Through classroom observations, the researcher will collect data on the use of both negative and positive teacher interventions in response to discipline issues, examining their impact on learners.Cieľom práce je na základe teoretického spracovania problematiky udržiavania disciplíny vo výučbe anglického jazyka v primárnom vzdelávaní kontrastovaním tradičných prístupov a prístupu zameraného na žiaka spracovať možnosti posilňovania žiaduceho správania. Pozorovaním vyučovania diplomantka bude získavať údaje o využívaní negatívnej a pozitívnej intervencie učiteľa pri narušení disciplíny a jej dopad na žiakov.
Na základe individuálnych konzultácií so školiteľkou môže študent/ka navrhnúť tému diplomovej práce, ktorá reflektuje jej / jeho profesijné záujmy a preferencie.
doc. PaedDr. Martina Šipošová, PhD.
The intricacy of applying the learner-centred approach in teaching English in Slovak vocational schools from the perspective of teachersProblémy v uplatňovaní prístupu zameraného na žiaka vo výučbe anglického jazyka v slovenských stredných odborných školách z pohľadu učiteľov
The theoretical part of the master’s thesis will feature a complex analysis of the learner-centred approach in English language teaching. In the empirical part of the master’s thesis, research findings based on qualitative methodology carried out among English language teachers in Slovak vocational schools shall be presented. The author of the thesis shall develop and present a paradigmatic model based on in-depth interviews and Grounded Theory. The author shall propose educational recommendations for future directions in teaching English in Slovakia based on the research findings.
V teoretickej časti diplomovej práce autor/ka komplexne rozpracuje problematiku konceptu prístup zameraný na žiaka výučbe anglického jazyka. V empirickej časti diplomovej práce budú prezentované výsledky výskumu učiteľov angličtiny v stredných odborných školách, ktorý bude realizovaný uplatnením kvalitatívnej metodológie. Autor/ka práce prezentuje paradigmatický model, ktorý bude vypracovaný na základe hĺbkových rozhovorov a Zakotvenej teórie. Autor/ka práce navrhne odporúčania pre pedagogickú prax.
Preferences of Slovak pre-service teachers of English language regarding the learning and teaching of grammar
Preferencie v učení sa gramatiky u slovenských študentov učiteľstva anglického jazyka
The theoretical part of the master’s thesis will feature a complex analysis of approaches to teaching and learning English grammar. In the empirical part of the master’s thesis, research of grammar learning preferences scale based on a questionnaire will be conducted among Slovak pre-service teachers of English. The research findings will be statistically processed and presented. The author shall propose educational recommendations for future directions in pre- service education in Slovakia based on the research findings.
V teoretickej časti diplomovej práce autor/ka komplexne rozpracuje problematiku rôznych prístupov vo vyučovaní a učení sa gramatiky anglického jazyka. V empirickej časti diplomovej práce budú prezentované výsledky výskumu preferencií učenia sa gramatiky, ktorý bude realizovaný využitím dotazníka škály preferencií v skupinách študentov učiteľstva angličtiny na Slovensku. Autor/ka práce bude prezentovať výsledky na základe štatistického spracovania dá a navrhne odporúčania pre ďalšie smerovanie v pregraduálnej príprave učiteľov.
Perceived problems of novice English teachers in Slovak lower-secondary schools
Problémy začínajúcich učiteľov anglického jazyka v nižšom sekundárnom vzdelávaní na Slovensku
The theoretical part of the master’s thesis will contain an analysis of the basic concepts regarding the problems of foreign (English) language novice teachers based on the bulk of research carried out both abroad and at home. In the empirical part of the master’s thesis the research will aim at investigating the problems of novice English teachers in lower-secondary education in Slovakia. The research will be based on qualitative methodology – in-depth interviews and it will be carried out among university graduates – novice English teachers. The author of the thesis shall develop and present a paradigmatic model based on in-depth interviews and Grounded Theory. The author shall propose educational recommendations for future directions in pre-service education in Slovakia based on the research findings.
V teoretickej časti diplomovej práce budú zadefinované kľúčové koncepty týkajúce sa problematiky začínajúceho učiteľa cudzieho jazyka (anglického) v kontexte zahraničných a domácich výskumov. V empirickej časti práce budú prezentované výsledky výskumu zameraného na zisťovanie problémov začínajúcich učiteľov angličtiny v nižšom sekundárnom vzdelávaní na Slovensku. Výskum bude realizovaný uplatnením kvalitatívnej metodológie – hĺbkových rozhovorov v skupine absolventov učiteľstva anglického jazyka. Autor/ka práce vypracuje paradigmatický model podľa Zakotvenej teórie. Autor/ka práce navrhne odporúčania pre ďalšie smerovanie v pregraduálnej príprave učiteľov.
Dokumenty k tvorbe ZP
Tézy k štátnej skúške
Didaktika
Cieľom štátnej skúšky je preveriť úroveň teoretických poznatkov študentov, schopnosť syntetizovať a prakticky aplikovať teoretické didaktické vedomosti získané v jednotlivých kurzoch štúdia. Ku každej otázke bude priradená krátka problémová úloha, resp. prípadová štúdia, na ktorej študent preukáže svoju úroveň pedagogicko-psychologického myslenia a schopnosť aplikovať teoretické poznatky na riešenie konkrétneho problému z praxe.- Learner-centred teaching in foreign language education.
- Individual differences in foreign language teaching.
- Age differences in foreign English teaching/learning.
- Learning styles and learning strategies in foreign language teaching/learning.
- The role of affective component in foreign language learning/teaching.
- Implementation of literary texts in English language teaching.
- Roles of the teacher and the learner in foreign language education.
- ELT: developing communicative skills – speaking.
- ELT: developing communicative skills – listening comprehension.
- ELT: developing communicative skills – reading comprehension.
- ELT: developing communicative skills – writing. Creative writing techniques.
- ELT: developing language means – pronunciation.
- ELT: developing language means – lexis.
- ELT: developing language means – grammar.
- Integration of all skills and means in foreign language teaching.
- Initiating and maximising interaction and communication in the language classroom (interactive principles, teacher’s questions, etc.).
- Increasing intercultural awareness in the process of English language teaching.
- The use of authentic materials in the EFL classroom.
- The impact of information and communication technology on foreign language teaching reasoned by theory and proved by research.
- Assessing and testing language learners.
Odporúčaná literatúra
- BROWN, H.D.: Teaching by Principles – An Interactive Approach to Language Pedagogy. Prentice Hall Regents, 1994.
- LOJOVÁ, G.: Učme cudzí jazyk efektívnejšie. Bratislava: UK Bratislava, 2019.
- LOJOVÁ, G.: Individuálne osobitosti pri učení sa CJ. Bratislava: UK Bratislava, 2005.
- GOWER, R et al.: Teaching Practice. A handbook for teachers in training. Oxford: Macmillan, 2005.
- HARMER, J.: The Practice of English Language Teaching. Harlow: Pearson, 2007.
- NUNAN, D.: Language Teaching Methodology. Prentice Hall, 1991.
- REPKA – PČOLINSKÁ – ŠIPOŠOVÁ: An Introductory Course in English Language Didactics. Bratislava: Z-F Lingua, 2015.
- REPKA, R. – ŠIPOŠOVÁ, M.: Communicative Approach and the Teaching of English Language Means to Slovak Learners. Bratislava: Z-F Lingua, 2016.
- REPKA, R. – ŠIPOŠOVÁ, M.: The teaching of communicative skills to Slovak English language learners. Bratislava: Z-F Lingua, 2017.
- SCRIVENER, J.: Learning Teaching. Macmillan, 2005.
- SKEHAN, P.: Individual Differences in Second Language Learning. London: Edjward Arnold, 1989.
- UR, P.: A Course in Language Teaching. Cambridge: CUP, 2002.
Lingvistika
Cieľom štátnej skúšky je preveriť schopnosť študentov syntetizovať a prakticky aplikovať teoretické lingvistické vedomosti získané v jednotlivých kurzoch štúdia. Študenti budú svoje vedomosti prezentovať prostredníctvom praktickej analýzy textu. Obsah štátnej skúšky vychádza čiastočne z povinného predmetu M-ANGde-001, M-ANGex-001, M-ANJde-001, M-ANJex-001, Lexikológia II a najmä z povinného predmetu M-ANGde-006, M-ANGex-006, M-ANJde-006, M-ANJex-006: KONTRASTÍVNA LINGVISTIKA, ktorý priamo nadväzuje na ciele a obsah jednotlivých lingvistických disciplín v bakalárskom a magisterskom štúdiu a syntetizuje poznatky. Navyše poznatky študentov obohacuje o komparatívno-lingvistické aspekty.KAJL ďalej poskytuje aj tieto prípravné kurzy na štátnice:
1. M-ANGde-013 Lingvistická analýza textu I
(Všeobecný lingvistický a lexikálny rozbor textov)
2. M-ANGde-014 Lingvistická analýza textu II
(Všeobecný lingvistický, morfologický a syntaktický rozbor textov)
Priebeh skúšky z lingvistiky
Študentovi bude vygenerované číslo otázky, resp. zadania, v ktorom bude uvedený požadovaný typ rozboru
(lexikologický, morfologický alebo syntaktický) priloženého textu.
Na základe prípravy študent demonštruje stupeň porozumenia anglickému jazyku ako lingvistickému systému prostredníctvom analýzy priloženého textu
a exemplifikácie v ňom identifikovaných lingvistických fenoménov.
Typy rozboru textu:
1. lexikologický
2. morfologický
3. syntaktický
1. Lexikologický rozbor bude zameraný na niektoré z nasledovných oblastí:
• Various word-formation processes (affixation, conversion, compounding, shortening, etc.)
• Semantic changes (metaphor, personification, metonymy, euphemisms/dysphemisms, etc.)
• Formal and semantic relations among words (homonymy, homophony, polysemy, synonymy, antonymy, etc.)
• Multiword units – collocations and idioms
• Stylistic classification of words (neutral, formal, informal, etc.)
2. Morfologický rozbor bude zameraný na niektoré z nasledovných oblastí:
• Find and analyse phrases (NP, VP, AdjP, AdvP, VP)
• Grammatical categories of nouns (number, gender, case)
• Usage of articles (generic, specific and unique reference)
• Linguistic characteristics of adjectives and adverbs
• Linguistic characteristics of verbs and verb phrases
• Time, tense, aspect, voice, mood
• Modal and primary auxiliary verbs
3. Syntaktický rozbor bude zameraný na niektoré z nasledovných oblastí:
• Clause elements
• Types of sentences
• Word order and variations on clause types
• Negation of sentences
• Complex sentence analysis, relative and conditional clauses
• Reported speech
• Pro-forms and ellipsis
Literatúra
Cieľom štátnej skúšky je preveriť schopnosť študentov a študentiek syntetizovať a prakticky aplikovať teoretické vedomosti z literatúry získané v povinných kurzoch štúdia. Študenti najskôr charakterizujú vybrané literárne obdobie, žáner a tému a následne budú svoje vedomosti dokumentovať na prečítaných ukážkach z diel uvedených autorov. Nie je dovolené používať čitateľské denníky a zápisky zo seminárov. Tézy syntetizujú poznatky nadobudnuté v jednotlivých kurzoch literatúry, prípadné chýbajúce informácie si študenti doplnia z relevantných akademických zdrojov (online, printové zdroje). V otázkach 11, 18-20 sa očakáva tvorivé spracovanie otázky na základe prečítaných zdrojov a literárnej teórie. Časová dotácia tejto časti skúšky je max. 10-15 minút, koncipujte svoje odpovede tak, aby ste v tomto čase povedali podstatné informácie. Súčasťou skúšky je zvyčajne čas na prípravu (cca 20 minút), v prípade výnimočnej situácie sa však môže upraviť, resp. zrušiť. Prajeme Vám veľa úspechov.The aim of the state exam is to prove students’ ability to synthetize and apply theoretical information gained in the compulsory literature courses of the MA program. It is the students’ responsibility to elaborate on all the topics below, even if the compulsory literature courses did not fully cover all of them. Following the topics, obligatory and suggested secondary literature help students further explore the topics. Exam procedure: Students first characterise the literary period, its genres and themes. Then students apply the theoretical background to the works of art they have read for the literature courses. When the topic requires the presentation of stylistic characteristics of a genre or peculiar features of modernism or postmodernism, students are expected to discuss those features and use the literary texts as illustrations. In topics 11 and 18–20, we expect students to creatively explore the treatment of the respective themes in the literary works discussed. No notes and reading diaries are allowed in the state exams. Students have ca. 10 minutes for the presentation of the literary topic at the final exam. Students are usually entitled to a 10-minute preparation, however, upon special occasions (such as C19) this time may be reduced or minimized. The presentations should be well-constructed argumentative discussions (with due introduction, relevant arguments, support and conclusion). The presentations will be followed by questions pertaining to the details of the presentation. Good luck for the exam.
Topics of the state exam in literature
- Turn of the century (fin de siècle) English literature: R. Kipling, T. Hardy, J. Conrad, H. James, E. M. Forster, O. Wilde
- Diversity of American literature (1850s–early 1900s): N. Hawthorne, H. Melville, H. James, M. Twain, J. London, T. Dreiser
- English drama in the works of: O. Wilde, G. B. Shaw, S. Beckett, J. Osborne, H. Pinter
- American drama in the works of: E. O’Neill, T. Williams, A. Miller, E. Albee, S. Shepard
- Stylistic changes of the English short story: V. Woolf, J. Joyce, G. Greene, M. Spark, J. Wain, S. Rushdie, K. Ishiguro, D. Lessing
- Stylistic changes of the American short story: H. James, J. London, E. Hemingway, S. Sontag, A. Walker
- English poetic movements: modernist poetry (T. S. Eliot), War Poets (W. Owen, S. Sassoon, R. Brooke), the Movement (P. Larkin) and the Group, misfits (T. Hughes, S. Heaney)
- American poetic movements: modernist poetry (T. S. Eliot), traditionalism (R. Frost, E. A. Robinson), experimental poetry (W. C. Williams), the Beat Generation
- Peculiarities of the English modernist novel and short story in the works of: D. H. Lawrence, V. Woolf, J. Joyce
- Peculiarities of the American modernist novel and short story in the works of: E. Hemingway, F. S. Fitzgerald, W. Faulkner
- Representation of British society in the post-war novels and short stories of: G. Orwell, the Angry Young Men, G. Greene, W. Golding
- American War Literature and Anti-war Protest: J. Heller, K. Vonnegut, the Beatniks, J. D. Salinger, W. Styron
- British minority ethnic literature (both of Commonwealth and non-Commonwealth backgrounds): K. Ishiguro, S. Rushdie, D. Lessing
- The African-American experience in American literature: W. Faulkner, J. Baldwin, T. Morrison, A. Walker
- Minority ethnic literature other than African-American (Jewish American, Asian American, Hispanic and Native American writing in the USA): S. Bellow, A. Tan, M. Hong Kingston, native and Hispanic Americans
- Feminist and LGBTQ writing in British and American literature: V. Woolf, J. Winterson, M. Cunningham, S. Sontag, A. Tan, T. Morrison, A. Walker
- Postmodernist features in the British and American novel: J. Fowles, D. Lodge, D. DeLillo, T. Morrison, S. Sontag, A. Tan, M. Cunningham
- Reflection of the city in the works of: O. Wilde, J. Joyce, V. Woolf, D. Lodge, F. S. Fitzgerald, J. D. Salinger, M. Cunningham and other relevant authors of your choice
- Unrealized dreams in the works of: J. Joyce, the Angry Young Men, the Lost Generation, T. Williams, A. Miller and other relevant authors of your choice
- Marital conflict in the works of: D. H. Lawrence, the Angry Young Men, S. Bellow, F. S. Fitzgerald, A. Miller, T. Williams, E. Albee and other relevant authors of your choice
- Javorčíková, J. 2016. A Compendium of English Literature. Bratislava: Z-F Lingua.
- Javorčíková, J. 2017. A Compendium of American Literature. Bratislava: Z-F Lingua.
- Alexander, M. 2007. A History of English Literature. 2nd edition. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
- Bradbury, M. 1984. The Modern American Novel. Oxford: Oxford University Press.
- Cunliffe, M., ed. 1993. The Penguin History of Literature, Vol. 9: American Literature since 1900. London: Penguin Books.
- Dodsworth, M., ed. 1994. The Penguin History of Literature, Vol. 7: The Twentieth Century. London: Penguin Books.
- Genette, G. 1980. Narrative Discourse: An Essay in Method. Trans. by J. E. Lewin. Ithaca: Cornell University Press.
- Lodge, D. 1992. The Art of Fiction. London: Penguin.
- Powell, J. 1998. Postmodernism for Beginners. New York: Writers and Readers Publishing.
- Vietorová, N. 2005. Postmodern Shifts in American Postmodern Fiction. Lingos.
Postup pri obhajobe záverečnej práce
Študent si v dostatočnom časovom predstihu pred začiatkom1 štátnej záverečnej skúšky nahrá súbor s prezentáciou do PC v pridelenej miestnosti podľa harmonogramu. Priebeh obhajoby záverečnej práce organizuje predseda štátnicovej komisie; obhajoba sa skladá z dvoch (2) častí:
- prezentácia Záverečnej práce
- diskusia k prezentovanej Záverečnej práci
1. prvá časť - prezentácia Záverečnej práce
Úlohou študenta je predstaviť štátnicovej komisii svoju Záverečnú prácu, a to v anglickom jazyku (viď Študijný poriadok UK v BA - ZP vypracovaná v cudzom jazyku – anglickom). Prezentácia Záverečnej práce je profesionálnym a odborným výstupom študenta2. Po obsahovej stránke sa prezentácia zameriava na:
- cieľ Záverečnej práce
- teoretické východiská3
- hlavnú tézu práce, statement / research gap, hypotézy
- vlastný výskum4, metodológiu práce5
- zistenia, závery a prínos pre (pedagogickú) prax
Vlastnú prezentáciu diplomant ukončí záverečným „thank you slide-om“. Týmto slidom sa končí prvá časť obhajoby Záverečnej práce v časovej dotácii (maximálne) 15 min6.
Formálne náležitosti .ppt prezentácie
- hlavné nadpisy: 60pts, podnadpisy a text: 24pts, font: Calibri.
- max. 5-6 kľúčových informácií na jeden slide – cez odrážky (nie bloky textu)
- bez „dramatických“ efektov prechodov a animácií, ktoré .ppt ponúka
- počet slidov: nie je stanovený, zohľadňuje však obsah a alokovaný čas (maximálne 15min)
2. druhá časť - diskusia k prezentovanej Záverečnej práci
Po odprezentovaní Záverečnej práce je komisia oboznámená s posudkami školiteľa a oponenta (podľa ŠP v štátnom jazyku). Vlastná diskusia k prezentovanej Záverečnej práci začína zodpovedaním otázok školiteľa a oponenta z posudkov7 a pokračuje odbornou diskusiou na základe ďalších otázok a podnetov členov komisie. Diskusia sa končí na pokyn predsedu komisie.
________________
1 Štátne záverečné skúšky začínajú o 9:00, predchádza im oficiálne otvorenie, pred ním ešte up-load súborov všetkých študentov do PC (cca 8:45).
2 Podlieha odbornému jazykovému štýlu, obsah sa nečíta.
3 Teoretickej časti je potrebné venovať značne menšiu časť prezentácie ako predstaveniu vlastneých aktivít a zistení. Slúži najmä na kritickú analýzu súčasného stavu poznania, z ktorých vyplýva hlavná téza práce.
4 Výskumom sa rozumie aj akékoľvek skúmanie či porovnávanie zdrojov pri prácach kompilačného charakteru.
5 Predstaveniu metodológie, limitov skúmania a výsledkom je potrebné venovať väčšiu časť prezentácie.
6 Odporúčame celú prezentáciu si v domácom prostredí vopred vyskúšať a odmerať jej trvanie (maximálne 15 minút).
7 Tieto je potrebné mať zobrazené na slide-och (preložené do AJ). Odpovede na otázky môžu byť zobrazené na slidoch, nie je to však podmienkou.