Pedagogická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Strategické ciele PdF UK

Strategické ciele PdF UK

V rámci všeobecných cieľov je pre fakultu dôležité:

  • vytvárať vhodné podmienky pre kvalitné vzdelávanie budúcich absolventov s dôrazom na rozvoj osobnosti študenta a podporu nadobúdania potrebných kompetentností  v „učení sa pre lepšie učenie“;
  • vytvárať vhodné podmienky a prispievať ku konkurencieschopnosti nielen samotnej fakulty, ale najmä jej absolventov v konkurenčnom zamestnávateľskom prostredí;
  • využívať dostupné prostriedky na podporu motivácie a realizácie základného aj aplikovaného výskumu a umeleckej činnosti, zintenzívnenie transferu výsledkov vedeckého poznania do vzdelávacieho procesu na fakulte;
  • podporovať vo vzdelávaní budúcich učiteľov a ďalších odborníkov pre oblasť výchovy a vzdelávania  a posilňovať  tak identitu fakulty ako inštitúcie, ktorá sa orientuje najmä na prípravu pedagógov;
  • kontinuálne zabezpečovať vhodné podmienky pre kvalifikačný rast pedagogických a vedecko-výskumných pracovníkov a vytvárať inšpiratívne prostredie pre intelektuálny potenciál fakulty a efektivitu práce všetkých zamestnancov fakulty;
  • predchádzať plagiátorstvu a eliminovať ďalšie negatívne javy zasahujúce do vedeckej integrity.

Strategické ciele PdF UK v Bratislave v užšom ponímaní diferencujeme vzhľadom na oblasť ich plnenia na:

  • oblasť vzdelávania;
  • oblasť vedy, výskumu a umeleckej činnosti;
  • oblasť riadenia a personálneho zabezpečenia;
  • oblasť internacionalizácie a medzinárodných vzťahov;
  • oblasť zabezpečenia infraštruktúry a digitalizácie;
  • oblasť komunikácie a vzťahov s verejnosťou;
  • oblasť podpory študentov so špecifickými potrebami.

 

 

 

 

Oblasť vzdelávania

V oblasti vzdelávania sa bude úsilie všetkých zainteresovaných zameriavať na zvyšovanie kvality vysokoškolského vzdelávania, zabezpečovanie profesionálnej úrovne pedagógov fakulty, podporu a rozvoj spolupráce so zamestnávateľmi a s vysokými školami podobného zamerania doma i v zahraničí. Cieľom je zvýšenie konkurencieschopnosti fakulty pri poskytovaní vzdelávania, ktoré zabezpečí uplatnenie absolventov fakulty na širokom trhu práce.

Vzdelávacie ciele všetkých poskytovaných študijných programov svojím obsahovým zameraním rešpektujú súčasný stav vedeckého poznania a potreby spoločnosti. Podporujú mobilitu  študentov,  ktorá prispieva k internacionalizácii vzdelávania, k získavaniu skúseností v medzinárodnom priestore a k ich uplatneniu v praxi.  V tejto oblasti sa budeme  snažiť plniť nasledujúce ciele:

  • upevňovať symbiózu tradičných hodnôt a najnovších  trendov v spoločnosti;
  • pravidelne vyhodnocovať a zdokonaľovať systém prijímacieho konania na všetky stupne  vysokoškolského štúdia;
  • v spolupráci so zástupcami zamestnávateľov  flexibilne reagovať na potreby trhu práce vytváraním žiadúcich a modifikovaním existujúcich študijných programov s vysokou uplatniteľnosťou absolventov;
  • zachovať rozsah a kvalitu tých študijných programov na fakulte, ktoré majú jedinečné postavenie v rámci Slovenska;
  • pravidelne prehodnocovať a upravovať skladbu povinných a povinne voliteľných predmetov v jednotlivých študijných programoch, najmä vo vzťahu k poslaniu fakulty, k cieľom a výstupom vzdelávania a nadobudnutia kompetentností potrebných pre výkon profesie;
  • zabezpečiť  v jednotlivých študijných programoch dostatočný priestor na flexibilitu študijnej cesty podľa záujmov a potrieb študentov;
  • posilniť implementáciu predmetov zameraných na prenositeľné spôsobilosti do jednotlivých študijných programov;
  • kontinuálne skvalitňovať pedagogické a odborné praxe študentov, snažiť sa o postupné navyšovanie počtu hodín praxí, príp. zvyšovať ponuku povinne voliteľnej  praxe; aktívne sa zapojiť do procesu vytvorenia legitímneho statusu cvičných, experimentálnych, fakultných škôl;
  • pravidelne zisťovať názory študentov na obsah a úroveň výučby, využívať spätnú väzbu od študentov na prijímanie opatrení v oblasti zvyšovania kvality vzdelávania;
  • podporovať pedagógov v aktívnej angažovanosti v oblasti poznania svojho vedného odboru, aby boli schopní kontinuálne nadobúdané vedomosti, zručnosti a spôsobilosti prezentujúce súčasný stav poznania sprostredkovávať študentom;
  • podporovať výskum procesov vlastného vyučovania a učenia sa študentov, realizovaného samotnými pedagógmi;
  • skvalitňovať a rozširovať ponuku celoživotného vzdelávania pedagogických a odborných pracovníkov s ohľadom na záujmy uchádzačov a potreby praxe;
  • postupne rozširovať možnosti ďalšieho vzdelávania jednotlivcov so zdravotným znevýhodnením, príp. na iné marginalizované skupiny;
  • oceňovať aktívnych a tvorivých študentov s vynikajúcimi študijnými výsledkami a nadštandardnými výsledkami vo výskumnej a umeleckej činnosti;
  • zintenzívniť využívanie digitálnych technológií a ďalších moderných technických prostriedkov vo vzdelávacom procese;
  • vytvárať podmienky pre iné ako prezenčné metódy vzdelávania, napríklad dištančne, online alebo kombinovane;
  • podporovať pedagógov v produkcii učebných materiálov a učebných pomôcok;
  • podporovať participáciu pedagógov na tvorbe strategických dokumentov s celospoločenským významom a ich aktívne zastúpenie v profesijných organizáciách;
  • formovať celospoločenskú mienku v zmysle základných morálnych a etických hodnôt;
  • aktívne zapájať všetky zložky podieľajúce sa na vzdelávaní (študenti, pedagógovia, riadiaca zložka, podporný personál a i.) do vytvárania, monitorovania, úprav a hodnotenia kvality vzdelávania;
  • monitorovať uplatnenie absolventov fakulty a získavať spätnú väzbu od absolventov pre následné  úpravy obsahu a procesu vzdelávania reagujúce na zmeny na trhu práce
  • podporovať pedagógov vo zvyšovaní  ich didaktickej kompetentnosti pre vzdelávanie a rozvíjaní zručností pre využívanie digitálnych technológií.

Oblasť vedy, výskumu a umeleckej činnosti

Tvorivá činnosť pedagogických a výskumných pracovníkov je prioritne zameraná na  výskum v oblasti výchovy a vzdelávania a na skúmanie takých pedagogických procesov a javov, ktoré sú základom znalostnej spoločnosti a udržateľného rozvoja, skúmanie kurikula a vplyvu digitálnych technológií na edukačný proces.

Považujeme za nevyhnutné prezentovanie výsledkov výskumov na rôznych vedeckých a odborných fórach, ako aj umeleckých prezentáciách. Dbáme na zverejňovanie vedecky podložených faktov s cieľom predchádzať šíreniu nepravdivých alebo vykonštruovaných informácií.

Umeleckú činnosť považujeme za nevyhnutnú súčasť tvorivej činnosti, preto podporujeme prezentovanie jej výsledkov na odborných a umeleckých fórach.

Za rovnako dôležité považujeme rozšírenie medzinárodnej spolupráce v referenčnom poli pedagogického, psychologického a sociálno-vedného výskumu.

Prioritou je využívať všetky dostupné grantové schémy na získavanie finančných prostriedkov na výskumné činnosti.

Okrem rozširovania už vybudovanej medzinárodnej inštitucionálnej spolupráce intenzívne podporovať všetkých pracovníkov a doktorandov v ich participácii na významných vedeckých projektoch a motivovať ich k rozvoju ich vedeckého potenciálu a transferu poznatkov do príslušných odvetví spoločenskej praxe. Základnými cieľmi v tejto oblasti bude:

  • podporovať rozširovanie základne špecificky zameranej vedecko-výskumnej komunity;
  • podporovať výskumnú činnosť zamestnancov a doktorandov;
  • spolupracovať v oblasti výskumu s ďalšími pedagogickými, psychologickými, sociálnymi a inými vedeckými inštitúciami;
  • dbať na previazanie výučby a výskumu v magisterských a najmä v doktorandských študijných programoch;
  • rozvíjať  vedecké školy v relevantných oblastiach výskumu;
  • získavať najlepších absolventov doktorandského štúdia pre prácu na fakulte, vytvárať post-doktorandské miesta na pracoviskách s medzinárodne akceptovanými výsledkami výskumu;
  • snažiť sa vychovávať a udržiavať na fakulte talentovaných študentov rôznymi formami študentských  podujatí (napr. ŠVOUČ);
  • podporovať účasť doktorandov na medzinárodných výmenných programoch;
  • skvalitniť interný fakultný systém monitorovania a hodnotenia kvality vzdelávacej, tvorivej a ďalšej odbornej činnosti pracovísk založený na relevantných kritériách;
  • zadefinovať priority vecného zamerania výskumov v súlade s vedeckým poznaním a jeho rozvojom a v súlade so súčasnými celosvetovými trendmi v jednotlivých pedagogických, psychologických, filologických, umenovedných a spoločenskovedných odboroch;
  • podporovať realizáciu výskumov v oblasti odborových didaktík, jednotlivých predmetových didaktík a výskumy v oblasti vysokoškolskej didaktiky;
  • podporovať organizovanie vedeckých podujatí pre akademickú komunitu, a popularizačných podujatí pre širšiu odbornú verejnosť;

  • podporovať účasť pedagogických a výskumných pracovníkov na medzinárodných výskumných mobilitách;
  • podporovať účasť pedagogických a výskumných pracovníkov v odborných radách, v komisiách, v grémiách, vo vedeckých radách, v redakčných radách a iných profesijných a profesionálnych platformách s národnou, ale aj nadnárodnou pôsobnosťou.
  • podporovať popularizáciu vedeckých výsledkov autorských výskumov na Slovensku aj v zahraničí.

Oblasť riadenia a personálneho zabezpečenia

V záujme fakulty je dlhodobo zabezpečiť personálnu udržateľnosť vo všetkých oblastiach a presadzovať takú personálnu politiku, ktorá by bola motivujúca, transparentná a udržateľná. Fakulta sa v rámci riadenia snaží vytvárať stabilizované neohrozené prostredie pre zabezpečenie vysokého pracovného výkonu všetkých zamestnancov, podporovať priateľské akademické prostredie, spoločný konsenzus a konsolidovanú ekonomicko-hospodársku úroveň. Zároveň podporovať kvalifikačný rast zamestnancov s akcentom na mladých odborníkov s využitím znalostného potenciálu pedagógov a výskumníkov s dlhoročnou praxou a vysokým odborným a kompetenčným profilom. Takýmto spôsobom chce fakulta zabezpečovať kontinuitu pri prirodzenej výmene generácií a zabezpečení kvality vedy, výskumu a vzdelávania.

Trvalé zvyšovanie kvality vysokoškolského vzdelávania úzko súvisí so systémom manažérstva kvality prostredníctvom vnútorného systému zabezpečovania kvality na fakulte, ktorý bude zapájať študentov, pedagogických, výskumných a administratívnych pracovníkov fakulty pri plnení cieľov fakulty  a monitorovaní ich dosiahnutia. Naplnenie tohto cieľa predpokladá aj zapojenie externých spolupracujúcich inštitúcií.

Z toho vyplývajú aj nasledujúce ciele:

  • legislatívne zabezpečiť vnútorné prostredie a funkčnosť fakulty vo všetkých strategických oblastiach riadenia;
  • podporovať zlepšenie pracovných podmienok;
  • zabezpečiť stabilitu pracovných miest v súlade s potrebami pedagogického a vedeckého zamerania fakulty a jej poslania a strategických zámerov;
  • udržiavať efektívnu komunikáciu na transfer informácií medzi jednotlivými  súčasťami  fakulty a jednotlivými úrovňami riadenia;
  • zabezpečovať  vysoký materiálno-technický štandard pre vzdelávací proces;
  • zlepšovať bezpečnostné a hygienické podmienky priestorov fakulty;
  • zvyšovať efektivitu a kvalitu riadenia fakulty na všetkých jej úrovniach;
  • využívať všetky dostupné možnosti na posilňovanie postavenia a kompetencií  riadiacich pracovníkov v procese hodnotenia práce zamestnancov v intenciách transparentného motivačného systému podporujúceho rast výkonnosti a kvality vykonávanej práce;
  • posilniť finančnú stabilitu fakulty využitím viaczdrojového financovania;
  • efektívne rozdeľovať a používať disponibilné zdroje;
  • pripraviť a realizovať plán profesijného rozvoja a ďalšieho kvalifikačného rastu pedagógov;
  • postupne zvyšovať úroveň kompetencií administratívnych a odborných pracovníkov  a vytvoriť systém profesionálneho rozvoja administratívnych zamestnancov s cieľom zníženia administratívnej záťaže akademických zamestnancov;
  • podporiť odborný rast pracovníkov akademickej knižnice, dbať o skvalitňovanie odbornej knihovednej práce a práce s elektronickými databázami.

Oblasť internacionalizácie a medzinárodných vzťahov

V oblasti internacionalizácie a rozvoja medzinárodných vzťahov považujeme za nevyhnutné zachovávať a rozvíjať medzinárodné postavenie fakulty; rozširovať možnosti bilaterálnej spolupráce s ďalšími významnými vzdelávacími a výskumnými inštitúciami nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí; iniciovať a zintenzívniť výmenné pobyty študentov v rámci bilaterálnej spolupráce a podporovať možnosti realizácie študijných mobilít a stáží na partnerských pracoviskách; podporovať zamestnancov v pedagogických a odborných mobilitách; postupne vytvárať a zabezpečovať vhodné podmienky pre internacionalizáciu vzdelávania na všetkých stupňoch vzdelávania. Dôležitým prvkom pre internacionalizáciu fakulty je vytváranie a poskytovanie študijných programov v cudzích jazykoch. Fakulta chce aj v budúcnosti upevňovať svoje postavenie v oblasti medzinárodných vzťahov a medzinárodnej spolupráce. Medzi prioritné ciele tak patrí:

  • zabezpečovať funkčnosť zmlúv so zahraničnými partnerskými inštitúciami;
  • podporovať poskytovanie študijných programov v cudzích jazykoch;
  • zvýšiť ponuku predmetov poskytovaných v cudzom jazyku;
  • podporovať, motivovať a zintenzívniť mobilitu  študentov aj zamestnancov;
  • podporovať zamestnancov vo vytváraní medzinárodných vedecko-výskumných tímov a v participácii na riešení medzinárodných výskumných, vzdelávacích a rozvojových projektov;
  • podporovať výučbu cudzích jazykov pre úspešnú internacionalizáciu štúdií a ich funkčné prepojenie v oblasti vedy, výskumu a štúdia.

Oblasť zabezpečenia infraštruktúry a digitalizácie

V záujme fakulty je neustále zlepšovanie materiálneho a technického prostredia s cieľom rozvoja podmienok pre kvalitné vzdelávanie a výskum. Snahou je zabezpečiť pripojenie všetkých študentov a zamestnancov do akademickej internetovej siete s cieľom umožniť prístup k  medzinárodným informačným zdrojom.

Jedným z prioritných zámerov fakulty v oblasti informačných systémov je implementácia systému informačnej bezpečnosti v súlade s bezpečnostnou politikou univerzity. Opatrenia sú nastavené tak, aby  bola zaistená informačná bezpečnosť pre všetkých študentov a zamestnancov. Pozornosť venuje aj modernizácii  vybavenia učební  didaktickou technikou a potrebnými pomôckami.

Fakulta plánuje zintenzívniť prípravu študentov aj v oblasti práce v online prostrediach za účelom zvýšenia kvality e-learningu za dodržiavania všetkých dostupných bezpečnostných opatrení. Základnými cieľmi v tejto oblasti sú najmä:

  • venovať zvýšenú pozornosť digitalizácii fakulty, a to nielen skvalitnením hardvéru, ale aj zabezpečením softvérových produktov;
  • posilniť personálne, materiálne, technicky a manažérsky fakultné centrum informačných technológií, ktorého hlavnou úlohou je nielen starostlivosť o výpočtovú techniku a celkové technické fungovanie zariadení, ale aj odborné zastrešenie technickej stránky  digitálneho vzdelávania;
  • sústavne a systematicky posilňovať digitálnu komunikačnú sieť fakulty;
  • skvalitniť vybavenie učební modernou digitálnou technikou a softvérom; 
  • pokryť všetky priestory fakulty dostatočným wi-fi signálom a postupne zrýchľovať prenos dát;
  • postupne modernizovať vybavenie  priestorov pre študentov;
  • pravidelne zabezpečovať aktualizáciu knižničných zdrojov a skvalitňovať ponuku komplexných knižnično-informačných služieb.

Oblasť komunikácie a vzťahov s verejnosťou

Pedagogická fakulta má záujem osloviť nielen uchádzačov o štúdium v oblasti pedagogických, spoločenských a humanitných vied, ale aj všetkých odborníkov ochotných spolupracovať a tiež laickú verejnosť s cieľom šírenia osvety a dobrého mena ako fakulty a tiež celej univerzity. Dosahovanie týchto cieľov plánuje fakulta napĺňať intenzívnou PR činnosťou a vytváraním pozitívneho imidžu s cieľom primárne prezentovať výsledky tvorivých činností študentov aj zamestnancov v oblasti pedagogického, psychologického a sociálno-vedného výskumu.

Za dôležitú zložku zviditeľňovania sa považuje fakulta aj komunikovanie svojich činností a aktivít nielen smerom k domácemu, ale tiež zahraničnému vysokoškolskému priestoru. Tento cieľ plánuje dosahovať permanentným skvalitňovaním sebaprezentácie smerom do zahraničia za využitia adekvátnych komunikačných nástrojov a mobilít, najmä prostredníctvom pravidelnej obsahovej aj formálnej revízie svojich webových stránok a iných elektronických komunikačných zdrojov, a samozrejme, permanentnou aktualizáciou zverejňovaných informácií nielen v zmysle platnej legislatívy.

Dôležité pre fakultu je vytváranie podporných pracovísk a komunikačného priestoru pre rôzne skupiny študentov (a zamestnancov) na zefektívnenie ich vzdelávacích aktivít a intenzívnej pomoci vo viacerých oblastiach života – získavanie pedagogických kompetencií, priestor pre  služby kariérneho, psychologického a sociálneho poradenstva, priestor pre zintenzívnenie podpory vzdelávania študentov so špecifickými potrebami, podporu mentoringu vo vysokoškolskom vzdelávaní a vytvárania podporného študentského systému, vrátane študentov so špecifickými potrebami. Strategickými cieľmi v tejto oblasti budú najmä:

  • transparentnosť zverejňovaných informácií a dokumentov fakulty;
  • jasná a prehľadná prezentácia činnosti fakulty;
  • pravidelná aktualizácia informácií na webových stránkach fakulty a jednotlivých jej súčastí;
  • zabezpečenie efektívneho fungovania informačných kanálov vo vzťahu ku študentom, zamestnancom aj vo vzťahu k externému prostrediu;
  • proaktívny prístup v komunikácii s externým prostredím;
  • rozvíjanie činnosť klubu absolventov fakulty.

Oblasť podpory študentov so špecifickými potrebami

Pedagogická fakulta UK v Bratislave sa dlhodobo a intenzívne profiluje ako inkluzívna inštitúcia. Má otvorený priestor pre študentov so špecifickými potrebami s adekvátne erudovanou podporou vo forme koordinátorov pre viacero druhov špecifických potrieb študentov. Koordinátori, ako aj jednotliví pedagógovia, sa podieľajú na zabezpečovaní primeraných úprav a podporných služieb na univerzitnej úrovni, čím vytvárajú všeobecne prístupné inkluzívne akademické prostredie. Strategickými cieľmi v tejto oblasti budú najmä:

  • postupná architektonická debarierizácia jednotlivých budov fakulty;
  • snaha o vytváranie univerzálneho dizajnu vo vzdelávaní;
  • odbúravanie fyzických, komunikačných, sociálnych a psychických bariér;
  • otvorenosť k rôznym skupinám uchádzačov/študentov;
  • personalizovaná akademická podpora a prístupy k študentom so špecifickými potrebami;
  • zabezpečovanie vhodných podmienok, materiálno-technického zabezpečenia a všeobecne prístupného akademického prostredia pre študentov so špecifickými potrebami;
  • poskytovanie takých podporných služieb a realizácia takých primeraných úprav, aby boli saturované potreby študentov so špecifickými potrebami počas ich vysokoškolského štúdia.