Publikácie
Publikačné výstupy členov Katedry pedagogiky
New Paradigm of Pedagogy Proleptic Approach in Education

New paradigm of pedagogy proleptic approach in education (2024)
prof. PaedDr. Dušan Kostrub, PhD., doc. Mgr. Martin Kuruc, PhD., Mgr. Peter Ostradický, PhD.
Series: Education in a Competitive and Globalizing World
BISAC: EDU000000
DOI: https://doi.org/10.52305/KJMA6625
In the ever-evolving landscape of educational theory and practice, New Paradigm of Pedagogy: Proleptic Approach in Education emerges as a seminal work destined to leave an indelible mark on the discourse of pedagogical innovation. This meticulously crafted volume invites scholars, educators, and researchers to delve deep into the profound implications of the proleptic approach, offering a scholarly journey into the heart of pedagogical transformation.
The book’s core proposition revolves around the proleptic approach—a concept challenging traditional pedagogical paradigms. The authors rigorously examine how educators’ autonomy, support, and development play a pivotal role in shaping autonomy-supportive and autonomy-developing teaching environments. Grounded in rigorous research and scholarly inquiry, this text scrutinizes the multifaceted elements of proleptic pedagogy and offers empirical insights into its application across diverse educational settings.
This academic endeavor is characterized by its comprehensive review of existing literature, amalgamating insights from a spectrum of educational domains. Drawing on case studies, empirical evidence, and theoretical frameworks, the authors elucidate the transformative potential of the proleptic approach. They provide readers with a nuanced understanding of how educators can embody autonomy to foster a culture of self-directed learning among students.
The book is an intellectual tour de force, synthesizing the voices of prominent scholars and practitioners who have championed the proleptic paradigm. Readers will embark on a scholarly voyage that challenges existing educational paradigms and offers a robust framework for redefining pedagogy in the 21st century.
New Paradigm of Pedagogy is a testament to the power of research, inquiry, and intellectual exploration in education. It promises to inspire further scholarly discourse, inviting educators and researchers to critically engage with the proleptic approach and its implications for the future of pedagogy. This book is a vital resource for those at the forefront of educational research and pedagogical innovation, offering a rigorous and academic examination of a transformative pedagogical paradigm. It represents a call to scholars and educators alike to join the conversation, challenge convention, and explore the uncharted terrain of proleptic pedagogy, where autonomy and innovation converge to shape the educational landscape of tomorrow.
TRIEDNY MANAŽMENT
Vysokoškolská učebnica a Webový portál
vznikli v rámci projektu KEGA 066UK-4/2021 – Elektronická podpora pregraduálnej prípravy študentov učiteľstva v oblasti triedneho manažmentu – tvorba webového portálu a vysokoškolskej učebnice.
"Predpokladom pre kvalitné a efektívne vyučovanie je zvládnutie aj triedneho manažmentu. Kvalitný triedny manažment je kľúčovým faktorom pre efektívne vyučovanie a úspech žiakov. Efektívne vykonávanie triedneho manažmentu sa úzko spája ako s osobnými kvalitami, tak aj s kompetenciami a zručnosťami triedneho učiteľa, ktorými by mal disponovať, a ktoré sa v praxi triedneho učiteľa vykonávajú cez jednotlivé činnosti. Cieľom každého vedúceho pedagogického zamestnanca je mať v tíme kvalitných, zodpovedných, odborne zdatných triednych učiteľov s veľkou mierou samostatnosti. Uvedomujeme si význam roly triedneho učiteľa na efektívnom fungovaní školy. Triedny učiteľ má preto nezastupiteľné miesto v procese riadenia pedagogického procesu. V súčasnej pregraduálnej príprave však neexistuje vysokoškolská učebnica, ktorá by reflektovala vedecké poznatky v predmetnej oblasti. Aj vzhľadom na uvedené sme si uvedomili nevyhnutnosť venovať zvýšenú pozornosť tejto problematike."
Vysokoškolská učebnica triedneho manažmentu je výstupom projektu KEGA č. 066UK4/2021 zohľadňuje najnovšie výskumné poznatky, ktoré doteraz absentovali, čím pomáha vyplniť medzeru v pochopení kľúčových kompetencií triednych učiteľov na nižšom a vyššom strednom stupni vzdelávania. Ich aplikácia môže posilniť postavenie triednych učiteľov a podporiť adekvátnejšie vzdelávanie vo vybraných činnostiach triedneho učiteľa so zámerom formovania a rozvíjania ich profesijných kompetencií. Obsahovo rozpracúva témy ako kompetenčný profil triedneho učiteľa, administratívne činnosti triedneho učiteľa a vedenie pedagogickej dokumentácie, riadenie a organizácie školskej triedy, koordinácia triedneho kolektívu, výchovné a preventívne činnosti triedneho učiteľa, v oblasti spolupráce triedneho učiteľa so zákonnými zástupcami žiakov, vedením školy, ostatnými pedagogickými a odbornými zamestnancami školy, či inými partnermi školy, taktiež v oblasti pedagogickej diagnostiky. Touto publikáciou bolo naším zámerom, a zároveň želaním prispieť k inovácii a zdokonaleniu pregraduálnej prípravy učiteľov v oblasti triedneho manažmentu. Za autorský kolektív Adriana Poliaková
MORÁLNA VÝCHOVA V ŠKOLE
Pre učiteľov na primárnom a nižšom strednom stupni vzdelávania vyšli ako výstupy projektu KEGA Podpora implementácie mravnej výchovy v základnej škole: aplikovaný výskum a metodický materiál pre učiteľov dve metodické príručky týkajúce sa morálnej výchovy v škole.
Metodické príručky ponúkajú možnosť uplatňovať morálnu výchovu naprieč spektrom všetkých vyučovacích predmetov v základnej škole. Ambíciou publikácií je prezentovať názorné ukážky aktivít, ktorými možno cielene zdôrazňovať morálne aspekty v rámci rôznych tém, rozvíjať morálne hodnoty, cnosti a kompetencie (morálne usudzovanie a konanie). Aktivity sú rozdelené do vzdelávacích oblastí a predmetov podľa nového štátneho vzdelávacieho programu (2023). Každá aktivita má svoj názov, odporúčaný tematický celok, pre ktorý je určená, tému a cyklus, zahŕňa cieľ, výkonový a obsahový štandard, pomôcky, formy práce so žiakmi, metodické poznámky a v hodnotovej reflexii tzv. zásobník otázok, ktorý má byť zdrojom inšpirácie pre učiteľov. Vyjadrujeme nádej, že sa učitelia a učiteľky nechajú inšpirovať prezentovanými návrhmi a že si predložený metodický materiál nájde svoje uplatnenie v školskej praxi.
Príručky nájdete na týchto odkazoch:
https://stella.uniba.sk/texty/PDF_SF_zs_moralna_vychova_1.pdf
https://stella.uniba.sk/texty/PDF_SF_zs_moralna_vychova_2.pdf
UČITEĽ-VÝSKUMNÍK/Profesia založená na výskume/Dizajny výskumu a premeny výučby
TEÓRIA VÝCHOVY 1
Elektornickú verziu publikácie vo formáte pdf nájdete tu.
ETICKÁ VÝCHOVA pre 5. – 9. ročník ZŠ a osemročné gymnáziá
Predstavujeme pracovný zošit ETICKÁ VÝCHOVA pre 5. – 9. ročník ZŠ a osemročné gymnáziá. Dozviete sa, aká je jeho koncepcia, aké témy spracováva a ako na neho reagujú tí najdôležitejší - žiaci.
Život a dielo profesora Zdeňka Obdržálka
Školský manažment terminologický a výkladový slovník
- SLOVNIK_SM_2017.pdfPisoňová, M. a kol. 2017. Školský manažment terminologický a výkladový slovník. Bratislava : Wolters Kluwer, 2017, 1. vyd., 167 s., ISBN 978-80-8168-660-3