Pedagogická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

O nás

doc. PhDr. Pavol Kopinec, PhD.

Doc. PhDr. Pavol Kopinec, PhD. je docentom a vedúcim Inovačného centra Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Jeho akademická a projektová činnosť je zameraná na problematiku migrácie, s osobitným dôrazom na ochranu detí a zraniteľných skupín migrantov. Vo svojom výskume sa venuje kľúčovým prepojeniam medzi migračnou politikou, starostlivosťou o deti, sociálnou prácou a inštitucionálnymi systémami starostlivosti.

Doc. Kopinec spolupracoval s Migračným úradom Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a Úradom Vysokého komisára OSN pre utečencov (UNHCR) na vytváraní a implementácii komplexného systému materiálnej a sociálnej podpory pre neplnoleté osoby bez sprievodu a žiadateľov o azyl. Bol tiež členom programu „Separated Children in Europe“, európskej siete zameranej na ochranu práv a záujmov detí bez sprievodu.

Ako odborný konzultant Medzinárodnej organizácie pre migráciu (IOM) prispel k budovaniu kapacít inštitúcií a šíreniu osvedčených postupov medzi verejnými orgánmi zapojenými do správy migrácie, s osobitným zameraním na potreby a práva zraniteľných migrantov.

V reakcii na vojnový konflikt na Ukrajine viedol doc. Kopinec projekt podporovaný UNICEF-om, zameraný na posilnenie operačnej kapacity terénnych služieb. Táto iniciatíva, založená na multidisciplinárnej spolupráci, združila odborníkov z oblastí sociálnej práce, práva, psychológie, vzdelávania a štátnej správy. Projekt sa sústredil na školenia, supervíziu a systematické posilnenie kapacít sociálneho sektora, čím prispel k zlepšeniu ochranných mechanizmov pre vysídlené deti a ďalšie zraniteľné skupiny migrantov.

Okrem aktívnej vedeckej práce a medzinárodnej spolupráce je doc. Kopinec aj aktívnym pedagógom na Univerzite Komenského. Pôsobí ako garant akreditovaného bakalárskeho, magisterského a doktorandského študijného programu v odbore sociálna práca. Pravidelne prednáša o témach migrácie, ochrany detí a humanitárnej pomoci.

Je autorom viacerých odborných publikácií zameraných na azylovú politiku, práva migrantov, riadenie prípadov a ochranu zraniteľných utečeneckých detí.

 

PUBLIKÁCIE

  

Vybrané výskumné a aplikačné projekty – doc. PhDr. Pavol Kopinec, PhD.

1. UNICEF ECARO / PCA202283 / SPD202263-amd/1 (2022–2024)
Podpora sociálnych intervencií v práci s utečeneckou populáciou a posilnenie kapacít sociálnych služieb v rámci utečeneckej reakcie na Slovensku
Pozícia: koordinátor projektu | Rozpočet: 467 000 € | Tím: 25 odborníkov
Národný projekt podporovaný UNICEF sa zameral na posilnenie sociálnych intervencií a celkovej kapacity sociálnej práce v reakcii na utečeneckú krízu na Slovensku. Projekt zabezpečil školenia a supervíziu pre viac než 400 humanitárnych pracovníkov, koordináciu 50 dobrovoľníkov a vypracovanie konceptu Inovačného centra. Medzi kľúčové výstupy patrila sociologická analýza kapacít Migračného úradu, štyri odborné publikácie, akreditovaná elektronická vzdelávacia platforma a medzinárodná konferencia zameraná na prepojenie akademického výskumu a praxe v humanitárnej práci.

2. KEGA 019UK-4/2018
Prepojenie zdravotnej a sociálnej starostlivosti o pacientov po prepustení z nemocnice
Pozícia: zástupca koordinátora projektu | Rozpočet: 10 000 €
Aplikačný výskum riešiaci systémové medzery medzi prepustením pacienta z nemocnice a následnou sociálnou starostlivosťou. Projekt priniesol analýzu personálneho obsadenia nemocníc, procesov prepustenia a ich prepojenia na komunitné podporné služby, čím poskytol podklad pre integráciu zdravotného a sociálneho systému na úrovni politiky.

3. Visegrad Fund Small Grant č. 11540103 (2016)
Migrácia a jej dopady na krajiny Vyšehradskej štvorky
Pozícia: spolukoordinátor | Rozpočet: 11 500 €
Medzinárodný projekt podporujúci dialóg o migrácii medzi krajinami Vyšehradskej štvorky – Maďarsko, Slovensko, Česko a Poľsko – ktorý združil akademických odborníkov a tvorcov politík. Projekt vyvrcholil medzinárodnou konferenciou a publikovanými materiálmi zdôrazňujúcimi najlepšie praktiky v migrácii naprieč týmito štyrmi krajinami.

4. VEGA 1/0462/14
Delikvencia mládeže na Slovensku: národná štúdia na základe sebareportu
Pozícia: spolupracovník výskumu | Rozpočet: 16 208 €
Veľká empirická štúdia skúmajúca sociálno-behaviorálne faktory delikvencie mládeže na Slovensku. Výsledky projektu prispeli k rozvoju intervenčných a preventívnych stratégií zameraných na ohrozené skupiny mladých ľudí.

5. VEGA 1/0221/11
Hodnotenie výsledkov resocializácie klientov resocializačných centier na Slovensku
Pozícia: spolupracovník výskumu | Rozpočet: 18 200 €
Výskum zameraný na dlhodobé hodnotenie výsledkov klientov podstupujúcich resocializačné programy, ktorý poskytol systematickú evaluáciu reintegračných služieb pre osoby s komplexnými psychosociálnymi potrebami.

6. IOM SK 2010 EIF P1 P2 P3 P4/12IP
Migračné informačné centrum – podpora integrácie cudzincov na Slovensku
Pozícia: konzultant pre budovanie kapacít | Počet školených profesionálov: 150
Národný projekt realizovaný Medzinárodnou organizáciou pre migráciu (IOM), zameraný na zlepšenie integrácie migrantov na Slovensku prostredníctvom podpory inštitúcií a rozvoja odborných kapacít. Projekt zahŕňal školenie 150 profesionálov z verejného sektora na zvýšenie kvality služieb, rozvoj interkultúrnych kompetencií a posilnenie medzirezortnej spolupráce.

7. Projekt INTEGRACE (2010)
Integrácia detí utečencov do vzdelávacích systémov EÚ
Pozícia: národný koordinátor
Politicky orientovaný projekt vedený Centrom pre štúdium demokracie, ktorý poskytol podklady pre Európsku komisiu na tvorbu rámcov pre vzdelávanie a azyl. Výskum ovplyvnil európske usmernenia pre integráciu detí utečencov do národných školských systémov.

8. SK ERF II – Európsky utečenecký fond / UNHCR (2006–2007)
Komplexné služby pre žiadateľov o azyl na Slovensku
Pozícia: koordinátor | Rozpočet: 700 000 € | Tím: 50 pracovníkov
Projekt poskytujúci sociálne, právne a psychologické poradenstvo, materiálnu pomoc a voľnočasové aktivity pre žiadateľov o azyl, so zameraním na neplnoleté osoby bez sprievodu a iné zraniteľné skupiny. Súčasťou bola tiež zber a analýza dát pre Európsku komisiu, IOM, UNHCR a Ministerstvo vnútra SR.

9. Community Action Project JLS/2005/ERF/018
Identifikácia a propagácia najlepších praktík pre neplnoleté osoby bez sprievodu (UAM)
Pozícia: koordinátor | Rozpočet: 4 000 €
Cieľová iniciatíva zameraná na dokumentáciu najlepších postupov pri podpore neplnoletých osôb bez sprievodu v Európe. Zber a analýza dát pomohli nastaviť štandardy starostlivosti, ochrany a integrácie.

10. SK ERF I – Európsky utečenecký fond / Migračný úrad MV SR (2004–2005)
Ochrana práv neplnoletých osôb bez sprievodu v azylovom konaní na Slovensku
Pozícia: koordinátor | Rozpočet: 400 000 € | Tím: 25 pracovníkov
Základný projekt zameraný na zlepšenie ochrany neplnoletých bez sprievodu počas azylového konania. Projekt zahŕňal priamu podporu, výskum a tvorbu politík, pričom výsledky boli prezentované Európskej komisii, IOM, UNHCR a Ministerstvu vnútra SR.

 

 

Mgr. Tomáš Planka

Mgr. Tomáš Planka je interným doktorandom na Katedre sociálne práce Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. V akademickej činnosti sa zameriava na forenznú sociálnu prácu a výskyt a prevenciu sociálno-patologických javov v spoločnosti. V rámci dizertačnej práce sa venuje kultúrnej a etnickej diverzite vo väzenskom prostredí. V rokoch 2022-2023 bol jedným z koordinátorov dobrovoľníkov a správca administratívy v medzinárodnom projekte zameranom na podporu ukrajinských utečencov. Okrem iného v projekte pracoval ako zapisovateľ tréningov a supervízií pre odborných a vedeckých pracovníkov.

Aktívne publikuje v domácich a zahraničných vedeckých a odborných časopisoch. Je školiteľom a oponentom záverečných prác na bakalárskom stupni štúdia. V rámci Katedry sociálnej práce prednáša v oblasti základných teórií sociálnej práce a forenznej sociálnej práce. Má skúsenosti s aktívnou účasťou na medzinárodných a vedeckých konferenciách, ako aj s organizovaním vedeckých konferencií. Je spoluriešiteľom vedeckých grantových projektov KEGA.

 

Publikácie

Projekty

Mgr. Mária Čulenová

Mgr. Mária Čulenová je internou doktorandkou na Katedre sociálne práce Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. V akademickej činnosti sa zameriava na forenznú sociálnu prácu - konkrétne na deti, ktoré majú rodiča vo výkone trestu odňatia slobody a sociálno-patologické javy rodine. V dizertačnej práci sa venuje deťom v predškolskom veku, ktoré majú rodiča vo výkone trestu odňatia slobody. V rokoch 2022-2023 bola jednou z koordinátorov dobrovoľníkov, v medzinárodnom projekte zameranom na podporu ukrajinských utečencov. V projekte má skúsenosti s administratívou, zápisom tréningov a supervízií pre odborných pracovníkov.

Aktívne publikuje v domácich a zahraničných vedeckých a odborných časopisoch časopisoch. Je školiteľkou a oponentkou záverečných prác na bakalárskom stupni štúdia.

 

Publikácie

Projekty

 

 

Externí spolupracovníci

doc. Mgr. Zlatica Zacharová, PhD.

doc. Mgr. Zlatica Zacharová, PhD. je prednášajúca, trénerka, psychologička a konateľka Havava, s.r.o. Vyštudovala psychológiu na FiF UK v Bratislave, a učiteľstvo psychológie a nemeckého jazyka a literatúru na PdF UK v Bratislave. Pracovala ako poradenská psychologička v bývalých CPaP, učiteľka nemeckého jazyka pre Oesterriech Institut, tlmočníčka z talianskeho jazyka v prípadoch medzištátnych osvojení, psychologička v CIPC (Centrum pre medzinárodnoprávnu ochranu detí a mládeže). Aktívne spolupracuje s Unvierzitou la Sapienza Roma a Univerzitou v Edingburghu na témach bilingválneho vzdelávania.

Momentálne pracuje na pozícii docentky a spolugarantky všeobecného základu pre učiteľov. Okrem práce pre PdF UK, vyučuje psychológiu pre rozširujúce štúdium učiteľstva na STU, spolupracuje s viacerými zahraničnými partnermi na medzinárodných projektoch ako aj na domácich vedecko-výskumných projektoch týkajúcich sa predovšetkým rozvoja kompetencií detí a žiakov, rozvoja kompetencií učiteľov a VŠ študentov učiteľstva.

 

Publikácie

Projekty

Mgr. Katarína Minarovičová, PhD.

Mgr. Katarína Minarovičová, PhD.  je od roku 2018 vedúcou Katedry etickej a občianskej výchovy. Je absolventkou Pedagogickej fakulty UK v Bratislave, odbor matematika, občianska a etická výchova a bakalárskeho štúdia na Fakulte sociálnych štúdií Masarykovej univerzity v Brne, odbor genderové  štúdia a sociológia.V roku 2010 obhájila dizertačnú prácu a získala titul PhD. v odbore pedagogika.

V pedagogickej činnosti sa zameriava na didaktiku občianskej náuky, rodové aspekty vzdelávania a výchovy, sociológiu, sociológiu výchovy a mládeže. Vo výskumnej oblasti sa zameriava na identifikovanie kľúčových oblastí rodovej nerovnosti v školstve. Spolupracuje s mimovládnymi organizáciami, ktoré sa zameriavajú na rodovú rovnosť vo výchove a vzdelávaní, výchovu k aktívnemu občianstvu a vzťahovú a sexuálnu výchovu. Je členkou Výboru pre rodovú rovnosť, stáleho odborného orgánu Rady vlády SR pre ľudské práva, národnostné menšiny a rodovú rovnosť a združenia GEA – Gender and Education Association.

 

Publikácie

Projekty

<output>

Od roku 2018 je vedúcou Katedry etickej a občianskej výchovy.

Je absolventkou Pedagogickej fakulty UK v Bratislave, odbor matematika, občianska a etická výchova a bakalárskeho štúdia na Fakulte sociálnych štúdií Masarykovej univerzity v Brne, odbor genderové  štúdia a sociológia.

V roku 2010 obhájila dizertačnú prácu a získala titul PhD. v odbore pedagogika.

Na katedre pracuje od roku 2005.

V pedagogickej činnosti sa zameriava na didaktiku občianskej náuky, rodové aspekty vzdelávania a výchovy, sociológiu, sociológiu výchovy a mládeže.

Vo výskumnej oblasti sa zameriava na identifikovanie kľúčových oblastí rodovej nerovnosti v školstve.

Spolupracuje s mimovládnymi organizáciami, ktoré sa zameriavajú na rodovú rovnosť vo výchove a vzdelávaní, výchovu k aktívnemu občianstvu a vzťahovú a sexuálnu výchovu.

Je členkou Výboru pre rodovú rovnosť, stáleho odborného orgánu Rady vlády SR pre ľudské práva, národnostné menšiny a rodovú rovnosť a združenia GEA – Gender and Education Association.

</output>

<output>

Od roku 2018 je vedúcou Katedry etickej a občianskej výchovy.

Je absolventkou Pedagogickej fakulty UK v Bratislave, odbor matematika, občianska a etická výchova a bakalárskeho štúdia na Fakulte sociálnych štúdií Masarykovej univerzity v Brne, odbor genderové  štúdia a sociológia.

V roku 2010 obhájila dizertačnú prácu a získala titul PhD. v odbore pedagogika.

Na katedre pracuje od roku 2005.

V pedagogickej činnosti sa zameriava na didaktiku občianskej náuky, rodové aspekty vzdelávania a výchovy, sociológiu, sociológiu výchovy a mládeže.

Vo výskumnej oblasti sa zameriava na identifikovanie kľúčových oblastí rodovej nerovnosti v školstve.

Spolupracuje s mimovládnymi organizáciami, ktoré sa zameriavajú na rodovú rovnosť vo výchove a vzdelávaní, výchovu k aktívnemu občianstvu a vzťahovú a sexuálnu výchovu.

Je členkou Výboru pre rodovú rovnosť, stáleho odborného orgánu Rady vlády SR pre ľudské práva, národnostné menšiny a rodovú rovnosť a združenia GEA – Gender and Education Association.

</output>

<output>

Od roku 2018 je vedúcou Katedry etickej a občianskej výchovy.

Je absolventkou Pedagogickej fakulty UK v Bratislave, odbor matematika, občianska a etická výchova a bakalárskeho štúdia na Fakulte sociálnych štúdií Masarykovej univerzity v Brne, odbor genderové  štúdia a sociológia.

V roku 2010 obhájila dizertačnú prácu a získala titul PhD. v odbore pedagogika.

Na katedre pracuje od roku 2005.

V pedagogickej činnosti sa zameriava na didaktiku občianskej náuky, rodové aspekty vzdelávania a výchovy, sociológiu, sociológiu výchovy a mládeže.

Vo výskumnej oblasti sa zameriava na identifikovanie kľúčových oblastí rodovej nerovnosti v školstve.

Spolupracuje s mimovládnymi organizáciami, ktoré sa zameriavajú na rodovú rovnosť vo výchove a vzdelávaní, výchovu k aktívnemu občianstvu a vzťahovú a sexuálnu výchovu.

Je členkou Výboru pre rodovú rovnosť, stáleho odborného orgánu Rady vlády SR pre ľudské práva, národnostné menšiny a rodovú rovnosť a združenia GEA – Gender and Education Association.

</output>

<output>

Od roku 2018 je vedúcou Katedry etickej a občianskej výchovy.

Je absolventkou Pedagogickej fakulty UK v Bratislave, odbor matematika, občianska a etická výchova a bakalárskeho štúdia na Fakulte sociálnych štúdií Masarykovej univerzity v Brne, odbor genderové  štúdia a sociológia.

V roku 2010 obhájila dizertačnú prácu a získala titul PhD. v odbore pedagogika.

Na katedre pracuje od roku 2005.

V pedagogickej činnosti sa zameriava na didaktiku občianskej náuky, rodové aspekty vzdelávania a výchovy, sociológiu, sociológiu výchovy a mládeže.

Vo výskumnej oblasti sa zameriava na identifikovanie kľúčových oblastí rodovej nerovnosti v školstve.

Spolupracuje s mimovládnymi organizáciami, ktoré sa zameriavajú na rodovú rovnosť vo výchove a vzdelávaní, výchovu k aktívnemu občianstvu a vzťahovú a sexuálnu výchovu.

Je členkou Výboru pre rodovú rovnosť, stáleho odborného orgánu Rady vlády SR pre ľudské práva, národnostné menšiny a rodovú rovnosť a združenia GEA – Gender and Education Association.

</output>