Projekty a granty
Vedecké a výskumné projekty ÚŠŠ od roku 2000
Pedagógovia pracujúci na katedre špeciálnej pedagogiky sa kontinuálne venujú tvorivej a výskumnej činnosti, ako aj iným odborným aktivitám a činnostiam a sú aktivizovaní v rôznych odborových a profesijných organizáciách na Slovensku aj v zahraničí podľa svojej špecializácie, v redakčných radách domácich aj zahraničných časopisov, komisiách a pod.
V rámci vedecko-výskumnej činnosti sa osoby zodpovedné za študijný program špeciálna pedagogika spolu s ostatnými členmi katedry príslušne zabezpečujúcej daný ŠP venovali a aktuálne venujú nasledujúcim projektom (zoradené od najnovších po najstaršie za posledných cca 10 rokov):
ZAHRANIČNÉ PROJEKTY:
DAAD projekt 2023-2024 Bildungsgänge Studierender mit Hörschädigung.
Hlavný riešiteľ: prof. PaedDr. Tarcsiová, PhD., SPOLURIEŠITEĽ: Mgr.Tomášková, PhD.
Celkový počet riešiteľov: 2
DAAD: Barrierefreistudieren - Inklusion im tertiärenBildungsbereich - 2020-2021
(Komparácia aktuálneho stavu implementácie bezbariérovosti (aktuálny stav) na univerzitách, ktoré sú zastúpené v projekte; prieskum potrieb študentov so zdravotným znevýhodnením; vyvodenie podnetov pre bezbariérové štúdium v terciárnom vzdelávaní...)
Hlavný riešiteľ: doc. Mgr. Schmidtová, PhD. (2020), prof. PaedDr. Tarcsiová, PhD. (2021)
Celkový počet riešiteľov: 3 - doc. Mgr. Schmidtová, PhD. 2020, prof. PaedDr. Tarcsiová, PhD., Mgr. Tomášková, PhD.
ERASMUS+: De-SignBilingual (DevelopingDocumentingSignBilingual Best Practice in School) https://designbilingual.univie.ac.at/ - 2014- 2016 (OEAD:2014-1-AT01-KA201-000891)
(Vytvorenie mapy bilingválneho vzdelávania pre nepočujúcich v Európe; zber a analýza príkladov dobrej praxe v oblasti bilingválneho vzdelávania v Európe; vytvorenie materiálov pre implementáciu bimodálno – bilingválneho vzdelávania pre nepočujúcich...).
Hlavný riešiteľ: prof. PaedDr. Tarcsiová, PhD.
DAAD: Interkulturalitätund Horschädigung - 2014 -2015
(Projekt zameraný na rodiny s deťmi s poruchou sluchu, ktorá vyrastajú v inojazyčnom prostredí; výskum zameraný na analýzu vplyvu príslušného rodinného prostredia na špecifiká vzdelávania na základnom stupni vzdelávania... ).
Hlavný riešiteľ: doc. Mgr. Schmidtová, PhD.
Celkový počet riešiteľov 2 - doc. Mgr. Schmidtová, PhD., prof. PaedDr. Tarcsiová, PhD.
DAAD: Elternmit Migrations hintergrundund Hörgeschädigten pädagogik - 2012-2013
(Projekt zameraný na rodiny s deťmi s poruchou sluchu, ktorá vyrastajú v inojazyčnom prostredí; v Nemecku turecká menšina a na Slovensku rómska menšina; analýza, syntéza a komparácia špecifík potrieb rodín a deti s poruchou sluchu s iným materinským jazykom v ranom a predškolskom veku).
Hlavný riešiteľ: doc. Mgr. Schmidtová, PhD.
Celkový počet riešiteľov: 2 - doc. Mgr. Schmidtová, PhD., prof. PaedDr. Tarcsiová, PhD.
-------------------------------------------------------------------------------------------
DOMÁCE PROJEKTY:
KEGA č. 018UK-4/2023 Vytvorenie a implementácia nových didaktických prostriedkov na osvojovanie, rozvíjanie a hodnotenie špecifických komunikačných foriem detí a žiakov so zmyslovým postihnutím.
Hlavný riešiteľ: prof. Tarcsiová
Celkový počet riešiteľov: 5
KEGA 038UK-4/2023 Podpora a vývoj inovácií v estetickovýchovných predmetoch s akcentom na expresívne terapie v inkluzívnom vzdelávaní.
Hlavný riešiteľ: Dr. Margaréta Osvaldová, PhD.
Celkový počet riešiteľov: 7
KEGA č. 027UK-4/2023 Nové prístupy v sexuálnej výchove mládeže s mentálnym postihnutím v kontexte ich inklúzie do intaktnej spoločnosti.
Hlavný riešiteľ: PaedDr. Mgr. Andrea Prečuchová Štefanovičová, PhD.
Celkový počet riešiteľov: 8
KEGA č. 055UK-4/2023 Prevencia a eliminácia sociálno-patologických javov v prostredí internetu u jednotlivcov so zdravotným znevýhodnením – digitálna bezpečnosť pre inkluzívne vzdelávanie.
Hlavný riešiteľ: doc. PaedDr. Jana Lopúchová, PhD.
Celkový počet riešiteľov: 10
KEGA 060UK-4/23 Povinné predprimárne vzdelávanie detí s poruchami autistického spektra a detí s ťažkým viacnásobným postihnutím v paradigme špeciálneho a inkluzívneho vzdelávania.
Hlavný riešiteľ: Mgr. Lenka Nadányi, PhD.
Celkový počet riešiteľov: 9
VEGA č. 1/0478/23 Posunkový jazyk a posunková komunikácia a ich využívanie v špeciálnej a inkluzívnej pedagogike na rozvíjanie komunikačnej kompetencie vybraných skupín detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Hlavný riešiteľ: prof. PaedDr. Darina Tarcsiová, PhD.
Celkový počet riešiteľov: 6
VEGA č. 1/0196/23 Prístupy, intervencie a postoje učiteľov k žiakom so špecifickými poruchami učenia a špecifickými poruchami správania (ADHD) na slovenských základných školách.
Hlavný riešiteľ: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.
Celkový počet riešiteľov: 9
KEGA č. 051UK-4/2022 Inkluzívne vzdelávanie v telesnej a športovej výchove.
Hlavný riešiteľ: doc. Mgr. Dagmar Nemček, PhD.
Celkový počet riešiteľov: 5
KEGA 064UK-4/2020: Elektronická učebnica geografie pre žiakov s mentálnym postihnutím - 2020 -2022
(Výskumná analýza zameraná na identifikovanie požiadaviek praxe k tvorbe novej učebnice; vývoj elektronickej učebnice; experimentálne overovanie elektronickej učebnice).
Hlavný riešiteľ: prof. PaedDr. Vančová, CSc.
Celkový počet riešiteľov: 10
KEGA 049UK-4/2019: Možnosti a limity integrovaného/inkluzívneho vzdelávania žiakov so zmyslovým postihnutím - 2019 -2021
(Metananalýza problematiky na základe výskumných štúdií za posledných 15 rokov; analýza, syntéza a komparácia prípadov neúspešne integrovaných žiakov; vytvorenie a publikovanie odborných materiálov pre školských špeciálnych pedagógov a pedagógov bežných škôl; vytvorenie webového sídla a E-learning modulov pre oblasť pedagogiky sluchovo a zrakovo postihnutých).
Hlavný riešiteľ: prof. PaedDr. Tarcsiová, PhD.
Celkový počet riešiteľov: 8 (všetko členovia katedry)
VEGA 1/0582/18: Identifikácia, analýza a deskripcia špeciálnych edukačných potrieb jednotlivcov so zdravotným znevýhodnením v produktívnom veku v procese objektívnej a subjektívnej evaluácie možností ich ďalšieho vzdelávania na Slovensku - výskumná analýza - 2018 -2020
(Zistenie aktuálneho stavu v oblasti prístupnosti ďalšieho vzdelávania jednotlivcov so ZZ v produktívnom/postproduktívnom veku ako jedného z determinantov zvyšovania ich životnej úrovne a možnosti úspešnej sociálnej inklúzie; identifikácia, analýza a deskripcia špeciálnych edukačných potrieb (ŠEP) subjektov - jednotlivcov so zdravotným znevýhodnením (ZZ) s akcentom na jednotlivcov so zrakovým, sluchovým a telesným postihnutím).
Hlavný riešiteľ: doc. PaedDr. Lopúchová, PhD.
Celkový počet riešiteľov: 7 (všetko členovia katedry)
PONTIS STpp17_025: Posunkuj so mnou - 2017
(Hlavným cieľom projektu bolo vydanie publikácie: Posunkuj so mnou, ktorá je zameraná na základnú posunkovú zásobu pre deti raného a predškolského veku).
Hlavný riešiteľ: prof. PaedDr. Tarcsiová, PhD.
Celkový počet riešiteľov: 2
VEGA 1/0789/14: Determinanty a odchýlky vývinu detí školského veku so zdravotným postihnutím v oblasti somatopatologickej, psychoedukačnej, komunikačnej a sociálnej - 2014- 2017
Hlavný riešiteľ: doc. PaedDr. Terézia Harčaríková, PhD.
VEGA 1/0653/14: Hodnotenie obsahovej a formálnej stránky písomného prejavu žiakov so stratou sluchu, vzdelávaných v odlišných vzdelávacích prostrediach - 2014 -2016
(Výskum písomného prejavu na území Slovenska realizovaný na vzorke žiakov so stratou sluchu vzdelávaných v rozličných prostrediach (špeciálne školy a bežné školy) a používajúcich rozličné sluchové pomôcky; zakomponovanie získaných výsledkov do teórie a praxe pedagogiky sluchovo postihnutých).
Hlavný riešiteľ: prof. PaedDr. Tarcsiová, PhD.
KEGA 079UK-4/2015: Pedagogika nepočujúcich, nedoslýchavých, ohluchlých, detí a žiakov s kochleárnym implantátom - 2015-2016
(Projekt je zameraný na špecifiká edukácie skupiny sluchovo postihnutých vo vzdelávacom systéme SR – v špeciálnych školách a aj segregovanom prostredí, tak ako aj v inkluzívnom prostredí. Výstupom projektu sú dve vysokoškolské učebnice poskytujúca informácie diagnostických metódach, následne metódach a formách vzdelávania, porovnanie edukácie sluchovo postihnutých v zahraničí a na Slovensku. Časť publikácií je venovaná aj špecifikám vyučovania jednotlivých predmetov žiakov so SP na primárnom stupni vzdelávania).
Hlavný riešiteľ: doc. Mgr. Schmidtová, PhD.
KEGA 033UK-4/2014: Podpora inovácií a vytvárania inkluzívneho prostredia vo vysokoškolskom vzdelávaní študentov so zdravotným znevýhodnením - princípy, ciele, metódy, nástroje, podmienky - 2014 -2016
(Výskumná analýza súčasného stavu a podmienok inkluzívneho vzdelávania na Slovensku; na základe výsledkov výskumu realizovanie a deskribovanie pravidiel, cieľa, metód, prostriedkov a nástrojov na vytvorenie metodiky a vypracovanie znalostnej podpory pre vytváranie inkluzívneho edukačno-výskumného prostredia pre študentov vysokých škôl so zdravotným znevýhodnením na Slovensku).
Hlavný riešiteľ: doc. PaedDr. Lopúchová, PhD.
KEGA 1/0161/13 Determinanty rozvíjania výtvarného nadania jednotlivcov so zdravotným postihnutím v inkluzívnom prostredí - 2012-2015
(Výskum jedincov so zdravotným postihnutím a výtvarným nadaním vzdelávaných v inkluzívnych podmienkach; analýza, syntéza a komparácia determinantov, ktoré je potrebné vytvoriť pre potreby rozvíjania ich nadania; realizovanie aktivít pre pedagógov výtvarnej výchovy na bežných základných školách)
Hlavný riešiteľ: doc. PaedDr. Hedviga Gregušová, CSc.
KEGA 118UK-4/2011 Pedagogika postihnutých a znevýhodnených raného a predškolského veku - nový systémový prvok špeciálnej pedagogiky v rovine teoreticko-koncepčnej a v rovine aplikačnej (nové študijné programy pregraduálneho a celoživotného vzdelávania) - 2011- 2013
(Vypracovanie originálnej teoretickej koncepcie novej súčasti vednej oblasti špeciálna pedagogika - pedagogiky postihnutých a zdravotne znevýhodnených raného a predškolského veku ako reflexie paradigmatických zmien a posunov epistemologickej roviny vied o človeku a vied o výchove; transfer a aplikácia projektom získaných nových teoreticko-systémových poznatkov do oblasti praxologickej, s prienikovanímepistemologických, axiologických a deontologických rovín v oblasti pregraduálneho a celoživotného vzdelávania špeciálnych pedagógov).
Hlavný riešiteľ: prof. PaedDr. Vančová, CSc.
KEGA 119UK-4/2011: Špeciálnopedagogická andragogika, nová špecializácia v systéme špeciálnej pedagogiky, v rovine teoretickej i aplikačnej - 2011- 2012
(Analýza a komparácia odborných a vedeckých literárnych prameňov súvisiacich s problematikou špeciálnopedagogickej andragogiky, s užším zameraním na situáciu v strednej Európe; analýza študijných programov pregraduálnej prípravy odborníkov zameraných na problematiku dospelých osôb s rozličným druhom a stupňom zdravotného postihnutia).
Hlavný riešiteľ: prof. PaedDr. Tarcsiová,PhD.
KEGA 254-011UK-4/2010 Reedukácia a komplexná rehabilitácia zraku u jednotlivcov so zrakovým postihnutím (typ projektu: Monografie). Projekt VTR MŠ SR (projekty vedecko-technického rozvoja MŠ SR) - Transfer poznatkov z výskumu a vývoja v špeciálnej pedagogike ako nástroj zvyšovania kvality života občanov so zdravotným postihnutím s dopadom na užšie a širšie environmentálne prostredie. Zodpovedný riešiteľ Jana Lopúchová.
--------------------------------------------------------------------------------------
Staršie projekty:
- Projekt PASSEMPLOI - Mostík k zamestnanosti. Hlavný riešiteľ - Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska. Rok riešenia 2008 - 2010.
- Projekt KEGA /2008-2010/ Analýza, komparácia a inovácia terminologického aparátu špeciálnej pedagogiky z internacionálneho aspektu a transfer do oblasti pregraduálnej a postgraduálnej prípravy špeciálnych pedagógov.
- Projekt KEGA /2008-2010/ Identifikácia, analýza, návrh a deskripcia aktivít celoživotného vzdelávania pre učiteľov ZŠ a SŠ v oblasti vzdelávania žiakov a študentov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
- Projekt KEGA /2005 –2007/ Využívanie technológií v procese nadobúdania čitateľských zručností u sluchovo postihnutých žiakov prvého stupňa základnej školy so zameraním na vytvorenie a overenie základných princípov tvorby titulkovaných programov.
- Projekt KEGA /2003-2005/ Tvorba novej koncepcie študijných programov pre študijný odbor špeciálna pedagogika (1/223/03).
- Projekt KEGA /2005 – 2007/ Využívanie technológií v procese nadobúdania čitateľských zručností u sluchovo postihnutých žiakov prvého stupňa základnej školy so zameraním na vytvorenie a overenie základných princípov tvorby titulkovaných programov.Projekt KEGA /2005-2007/ Nové technológie v edukácii znevýhodnených žiakov a študentov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami na Slovensku (3/3033/05).
- Projekt KEGA /2003-2005/ Tvorba novej koncepcie študijných programov pre študijný odbor Špeciálna pedagogika (3/1223/03).
- Projekt VEGA /2004-2006/ Kvantitatívna a kvalitatívna analýza populácie handicapovaných a talentovaných na Slovensku (1/1404/04).
- Projekt VEGA /2000-2003/ Systém a metódy komplexnej starostlivosti o zrakovo postihnutých na Slovensku (1/7184/20).
- Projekt VEGA /2006-2008/ Identifikácia, analýza a návrh modelu kľúčových špeciálno-pedagogických intervencií pre znevýhodnené deti raného a predškolského veku (1/3655/06).
- Projekt Via Lucis - spolufinancovaný z ESF zameraný na podporu študentov so zdravotným postihnutím a ďalšie vzdelávanie učiteľov bežných škôl v problematike integrovaného vzdelávania žiakov s postihnutiami. Doba riešenia: 2006 - 2008.
- Projekt Stratégie zabezpečenia štúdia študentov s postihnutím na univerzite /British – Slovak Joint research collaboration programme between Comenius University in Bratislava and the British Council Slovakia 1999 – 2001, Matematicko- fyzikálna fakulta Univerzity Komenského/
- Projekt Rozvoj kapacity organizácii zdravotne postihnutých ľudí v desiatich asociovaných krajinách / European Disability Forum – 2003 – 2004, Národná rada zdravotne postihnutých SR/
- Projekt Culture 2000 – Expression Unlimited, Európska únia, 2004, Sensa Scotland a Lega del Filo Dono
- Medzinárodný projekt DAAD, Deutsche akademické austausch Dienst. Témy: 1. Historické porovnávanie vzdelávania sluchovo postihnutých na Slovensku a v Nemecku 2. Starostlivosť o sluchovo postihnuté deti s kochleárnym implantátom. Partneri: Mníchovská univerzita, UK Bratislava, /2001 – 2004/.
- Vedecký projekt DAAD - Die Surdologopädie als Schnittstelle uzwischen Horgeschädigten-und Sprachbehindertenpädagogik. Eine Studie im Rahmen der vergleichenden Sonderpädagogik (BRD und SR). /2004-2005/. Spoluriešiteľ Dr. Margita Schmidtová.
- Comenius 2.1 - Sokrates – Inkulturalizmus a multikulturalizmus, migrácia u sluchovo postihnutých. /2004/. Spoluriešiteľ Dr. Margita Schmidtová
- IS EQUAL projekt č. 106/04-1/33-2.1 ”Centrum sociálno-rehabilitačných a informačných služieb pre sluchovo postihnutých”
- Projekt MATRA - Podpora skvalitňovania integrovaného vzdelávania zrakovo postihnutých na Slovensku v bežných typoch škôl. Medzinárodná spolupráca: Partneri v Holandsku: SENSIS. Doba riešenia projektu: 2003-2005.