Pedagogická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Tézy na ŠZS

OBHAJOBA BAKALÁRSKEJ PRÁCE

Hodnotiace kritériá pre bakalársku prácu:

1. Prínos práce pre daný študijný odbor a či študent pri jej koncipovaní adekvátne preukázal schopnosť tvorivo pracovať.

2. Reflektuje sa stupeň preukázania znalostí a vedomostí o riešenej problematike, posudzujú sa schopnosti uplatnené pri zhromažďovaní, interpretácii a spracúvaní základnej odbornej literatúry, ako aj to, do akej miery študent zvládol aplikáciu teoretických východísk v praxi alebo ako je schopný riešiť čiastkovú úlohu, ktorá súvisí so zameraním bakalárskej práce študenta.

3. Originálnosť práce (záverečná práca nesmie mať charakter plagiátu, nesmie narúšať autorské práva iných autorov), súčasťou dokumentácie k obhajobe záverečnej práce ako predmetu štátnej skúšky je aj protokol originality z centrálneho registra.

4. Správnosť a korektnosť citovania použitých informačných zdrojov, výsledkov výskumu iných autorov a autorských kolektívov, správnosť opisu metód a pracovných postupov iných autorov alebo autorských kolektívov;

5. Súlad štruktúry záverečnej práce s predpísanou skladbou definovanou Vnútorným predpisom č. 7/2018 Smernica rektora UK v Bratislave;

5. Rešpektovanie odporúčaného rozsahu záverečnej práce (odporúčaný rozsah bakalárskej práce je spravidla 30 – 40 normostrán – 54 000 až 72 000 znakov vrátane medzier), primeranosť rozsahu práce posudzuje jej školiteľ;

6. Jazyková a štylistická úroveň práce a formálna úprava;

7. Spôsob a forma obhajoby záverečnej práce a schopnosť študenta adekvátne reagovať na pripomienky a otázky v posudkoch školiteľa a oponenta.

 

V rámci obhajoby bakalárskej práce musí budúci absolvent:

  • preukázať adekvátne vedomosti, odborné poznatky,  analytické schopnosti  a schopnosť myšlienkovej syntézy z oblasti špeciálnej pedagogiky a ich chápanie preukázať v rámci odbornej rozpravy o spracúvanej téme/problematike,
  • preukázať schopnosť adekvátne, odborne a erudovane odpovedať na otázky zadávané členmi štátnicovej komisie v rámci rozpravy a vzájomného odborného dialógu v rozsahu spracúvanej problematiky z oblasti špeciálnej pedagogiky,
  • v rámci komunikácie a odbornej rozpravy odprezentovať svoju kreativitu a schopnosť abstrakcie,
  • preukázať širšie vedomosti z referenčného poľa špeciálnej pedagogiky vo vzťahu k spracúvanej odbornej problematike v práci a presvedčivo a odborne zdôvodňovať ich použitie v práci,
  • preukázať profesionálny prístup,
  • mať schopnosť samostatne  riešiť problémové úlohy a hľadať dostupné riešenia, rozumieť postupom riešení a chápať dosah týchto riešení v špeciálnopedagogickej praxi,
  • mať schopnosť interpretovať odborné špeciálnopedagogické procesy a javy, preukázať schopnosť chápať ich, navrhovať postupy riešenia,
  • preukázať etické a morálne kvality v procese rozhodovania sa v otázkach odborných riešení a návrhov odborných špeciálnopedagogických postupov,
  • vedieť komunikovať na odbornej úrovni prislúchajúcej prvému stupňu vysokoškolského vzdelávania v ŠP špeciálna pedagogika, poznať odbornú špeciálnopedagogickú a súvzťažnú terminológiu, základné vedecké teórie, vedieť ich aplikovať do praktických špeciálnopedagogických procesov,
  • preukázať vedomosti, zručnosti a kompetentnosti v oblasti špeciálnej pedagogiky potrebné na pokračovanie v ďalšom štúdiu,
  • počas obhajoby bakalárskej práce musí študent preukázať nadobudnuté komunikačné schopnosti – správne vyjadriť odborný obsah sprevádzaný adekvátnymi nonverbálnymi prostriedkami a sofistikovaným vyjadrovaním rešpektujúcim kultúru komunikácie,
  • odprezentovať svoje nadobudnuté digitálne zručnosti pri tvorbe prezentácie obhajoby bakalárskej práce a jej odprezentovaní vo všetkých krokoch,
  • prezentovať svoju motiváciu pre ďalšie štúdium, resp. pre výkon povolania v špeciálnopedagogickej oblasti poznania (príp. v pomáhajúcich/spolupracujúcich  disciplínach).   

OBHAJOBA DIPLOMOVEJ PRÁCE

V rámci obhajoby diplomovej práce sa hodnotí najmä:

  • Prínos  práce pre daný študijný odbor, prípadne presahovo aj pre iné oblasti poznania. Pri hodnotení diplomovej práce sa zohľadňuje, či študent adekvátne spracúva zvolenú tému na úrovni vedeckej štúdie s reprezentatívnym výberom odbornej literatúry, či sú zvolené vedecké postupy primerané a vhodné, a či adekvátne pracuje s hypotézami, ktoré je možné verifikovať. Diplomová práca má byť zreteľným prínosom v príslušnom študijnom odbore, v ktorom študent absolvoval študijný program.
  • Originálnosť práce (diplomová práca nesmie mať charakter plagiátu, nesmie narúšať autorské práva iných autorov), súčasťou dokumentácie k obhajobe diplomovej práce ako predmetu štátnej skúšky je aj protokol originality z centrálneho registra, k výsledku sa školiteľ a oponent vyjadrujú vo svojich posudkoch.
  • Správnosť a korektnosť citovania použitých informačných zdrojov, výsledkov výskumu iných autorov a autorských kolektívov, správnosť opisu metód a pracovných postupov iných autorov alebo autorských kolektívov.
  • Súlad štruktúry diplomovej práce s predpísanou skladbou definovanou Vnútorným predpisom č. 7/2018 Smernica rektora UK v Bratislave.
  • Rešpektovanie odporúčaného rozsahu diplomovej práce práce (odporúčaný rozsah diplomovej práce je spravidla 50 – 70 normostrán – 90 000 až 126 000 znakov vrátane medzier), primeranosť rozsahu práce posudzuje jej školiteľ.
  • Jazyková a štylistická úroveň práce a formálna úprava.
  • Spôsob a forma obhajoby diplomovej práce a schopnosť študenta adekvátne reagovať na pripomienky a otázky v posudkoch školiteľa a oponenta.

 

V rámci obhajoby diplomovej práce musí budúci absolvent:

  • preukázať adekvátne vedomosti, odborné poznatky,  schopnosti myšlienkovej analýzy a syntézy v oblasti špeciálnej pedagogiky s presahom do iných odborov (príp. pomáhajúcich disciplín) a ich chápanie v rámci odbornej rozpravy o spracúvanej téme/problematike,
  • poznať a chápať odbornú špeciálnopedagogickú terminológiu, základné vedecké teórie s ich presahom do iných odborov/oblastí poznania, vedieť ich prakticky aplikovať do špeciálnopedagogických procesov,
  • preukázať schopnosť integrovať vedomosti v prospech komplexnosti chápania špeciálnopedagogickej problematiky s jej presahom do iných odborov,
  • nadobudnuté vedomosti získané počas štúdia implementovať do tvorby diplomovej práce,
  • byť schopný transferovať a zovšeobecňovať nadobudnuté poznatky z oblasti špeciálnej pedagogiky  do iných odborov a oblastí poznania,
  • vedieť komunikovať na odbornej úrovni prislúchajúcej druhému stupňu vysokoškolského vzdelávania v ŠP špeciálna pedagogika,
  • byť schopný zrealizovať základný špeciálnopedagogický výskum, dodržať bazálne metodologické postupy a jeho výsledky vedieť  interpretovať ako odbornej, tak aj laickej verejnosti,
  • preukázať originalitu riešenia problémov a argumentačne doložiť uplatňované princípy tvorby diplomovej práce práce a prezentovaných riešení,
  • byť schopný tvorivo riešiť problémy a/alebo problémové zadania,
  • mať schopnosť samostatne  riešiť zložitejšie problémové úlohy a hľadať dostupné riešenia, rozumieť postupom riešení, chápať ich dosah a byť schopný ich implementácie do praxe,
  • v širších kontextoch argumentovať správnosť použitých vedeckých teórií a postupov práce s nimi, ako aj ich implementáciu do diplomovej práce,
  • preukázať schopnosť efektívne, korektne, eticky (v rámci akademickej integrity) pracovať s literárnymi a inými autorskými zdrojmi,
  • preukázať profesionálny prístup,
  • odprezentovať schopnosť aktívne a odborne odkomunikovať svoje zámery, postupy, metodológiu a výstupy diplomovej práce, v rámci komunikácie a odbornej rozpravy odprezentovať svoju kreativitu a schopnosť abstrakcie,
  • vedieť zdôvodniť použité postupy a argumentačne ich podložiť,
  • vedieť korektne odkomunikovať sformulované výskumné závery,
  • odprezentovať svoje nadobudnuté digitálne zručnosti pri tvorbe prezentácie obhajoby diplomovej práce a jej odprezentovaní vo všetkých krokoch,
  • preukázať schopnosť komunikovať vo vedeckom jazyku danej oblasti poznania (špeciálna pedagogika) s presahom do iných oblastí poznania,
  • preukázať schopnosť samostatne vystavať logiku diplomovej práce a jej štruktúru, ako aj organizačné schopnosti pri realizácii výskumu,
  • preukázať a argumentačne podložiť schopnosť kriticky myslieť, analyzovať problém, navrhnúť postupy jeho riešenia, získať relevantné  výsledky a formulovať odporúčania pre prax.