Knižné publikácie
-
Richard Rolle The Fifteenth-Century Translations
This book explores the fifteenth-century translations of the fourteenth-century English mystic Richard Rolle, raising questions about the impact of translation on an author’s legacy through the editorial activity of his translators. The volume also discusses Rolle’s sensory mysticism – which was criticized by the ensuing generation of mystics – whilst looking into the ways in which translations of his work create a fifteenth-century version of Rolle. The volume asks if alternative and perhaps controversial portraits of the same author arise from the translations. This book is located in the context of the late medieval censorship culture which inevitably impacted the translators’ treatment of authority, revelatory writing, and theological speculations. The analysis of Rolle in translation highlights the various meanings, practices, and implications of translation in the fifteenth century. The book was published by Brepols Publishers in 2018.
-
Rudiments of English Language Didactics
Vysokoškolská učebnica je primárne určená pre študentov učiteľstva anglického jazyka v procese pregraduálnej prípravy. Zároveň je užitočná aj pre celoživotné vzdelávanie učiteľov z praxe. Predstavuje kľúčové didaktické koncepty a zásadné aspekty charakteristické pre oblasť jazykového vzdelávania a procesu vyučovania a učenia sa anglického jazyka. Ponúka koncepcie, koncepčné rámce, učebné teórie a metódy jazykového vzdelávania, ktoré predstavujú stručnú, ale dôkladnú vedomostnú základňu a praktické spôsoby, ako pristupovať k tejto odbornej oblasti s cieľom zlepšiť vyučovanie a učenie sa anglického jazyka so zameraním na žiaka 21. storočia.
-
AZ ANGOL IRODALOM TORTÉNETE
The volume is the outcome of a grand project involving above hundred authors, ten editors, and the co-operation of several universities in Hungary with the aim of publishing the full Hungarian history of British literature in seven volumes. Volume 1, edited by Tamás Karáth and Katalin Halácsy, surveys the medieval history of British literature from the beginnings to the late 15th century. The volume not only intends to demolish deeply rooted prejudices against the Middle Ages, but also invites readers to a discovery of the contemporary heritage of a distant period. Karáth is also author of several chapters of the volume, including the Introduction to Medieval Literature, the Introduction to the Middle English Period and the chapters on medieval religious writing, on drama and theatre and on medieval fantasy, allegory and imagination.
-
A Student's Guide to pre-Modern British Literature
Tento sprievodca dejinami anglickej literatúry od počiatkov do konca 19. storočia je užitočným skriptom pre každý bakalársky kurz anglickej literatúry pred začiatkom moderny, ktorý umožňuje viacnásobné použitie. Funguje ako súpis hlavných autorov, pojmov a diel anglickej literatúry. Slúži ako generátor nápadov na prezentácie, referáty a výskumné projekty. Skriptum tiež ukazuje spôsoby prepojenia teoretických súvislostí s diskusiou o vybraných textoch. Kniha je tiež zásobárňou úloh a aktivít, ktoré môžu inšpirovať každého čitateľa k začleneniu literatúry do vyučovania anglického jazyka. V neposlednom rade je skriptum aj samostatným sprievodcom: nepovinné časti nabádajú čitateľov, aby si ďalšie informácie overili v online zdrojoch.
-
Formovanie presvedčenia budúcich učiteľov
Vedecká monografia je výstupom vedeckého projektu, ktorý bol zameraný na skúmanie utvárania presvedčenia študentov učiteľstva angličtiny, charakterizovanie aktuálneho predobrazu ich pedagogického myslenia a kontinuálne zisťovanie, či a ako dochádza k modifikáciám ich východiskového presvedčenia o vyučovaní a učení sa anglickej gramatiky pod vplyvom vybraných didaktických kurzov a krátkodobej pedagogickej praxe, Zo zistení longitudinálneho výskumu využitím metód kvalitatívnej metodológie v skupine 35 študentov učiteľstva angličtiny (3. roč. bc. až 1. roč. mgr. štúdia), uplatnením fókusových skupín, fókusového interview, otvoreného kódovania a metódy konštantnej komparácie vyplynulo, že presvedčenie študentov učiteľstva angličtiny o výučbe anglickej gramatiky predstavuje v čase ich pregraduálnej prípravy dynamicky sa vyvíjajúci konštrukt, ktorý významne ovplyvňujú najmä roly (rola diváka vyučovacieho procesu a rola dizajnéra/tvorcu vyučovacieho procesu), ktoré študenti zastávajú v procese vzdelávania sa.
-
Dyslexia and the English Classrrom What EFL Teachers Need to Know
Publikácia vznikla ako jeden z výstupov projektu Vega č. 1/0118/20 s názvom Dyslexia ako jazykovo-kognitívna porucha a jej prejavy pri rozvíjaní čitateľskej gramotnosti v materinskom (slovenskom) a cudzom (anglickom) jazyku. Predstavuje teoretické východiská týkajúce sa výučby žiakov s dyslexiou so zameraním na výučbu jazykových prostriedkov (slovnej zásoby, gramatiky a výslovnosti), obsahuje aktivity zamerané na rozvíjanie kritického myslenia študentov učiteľstva anglického jazyka ako aj praktické aktivity modifikované pre potreby žiakov s dyslexiou, ktoré môžu slúžiť ako vzor aktivít, ako je možné aktivity modifikovať tak, aby boli vhodné (nielen) pre žiakov s dyslexiou. Publikácia je vhodná pre študentov učiteľstva anglického jazyka ako jedna z odporúčaných publikácií v rámci ich pregraduálnej prípravy ako aj pre učiteľov anglického jazyka na základných ako aj stredných školách.
-
A Compendium of American Literature
Kompendium americkej literatúry (2017) je vysokoškolská učebnica, ktorá slúži nielen ako komentovaný sprievodca americkou literatúrou od koloniálnych počiatkov až po súčasnosť, ale aj ako zdroj základných literárnych teórií a prístupov k interpretácii, analýze a explikácii literatúry. Učebnica zahŕňa témy ako koloniálne obdobie, revolučné roky, raná národná literatúra, romantizmus, realizmus a naturalizmus, modernizmus a stratená generácia, protivojnový protest a Beatnici, ako aj literatúru menšín. Čitatelia sa oboznámia aj s vybranými didaktickými zásadami vyučovania literatúry, posilňujúcimi inkluzívnosť, orientáciu na žiaka a toleranciu k inakosti.
-
Pathways to Classics
Cesty ku klasike (Pathways to Classics, 2020) je vysokoškolská učebnica určená pre špecializované výberové kurzy, zamerané na vybrané témy zo starej, strednej a modernej anglickej literatúry do 19. storočia. Učebnica poskytuje základné texty na literárnu analýzu a zároveň nabáda študentov, aby vyhľadávali ďalšie zdroje, dopĺňali informácie pomocou rôznych prameňov a nových médií a využívali učebnicu rôznymi interaktívnymi spôsobmi. Čitatelia sa zoznámia s vybranými bojovnými básňami, ako sú Beowulf a Bitka pri Maldone, časťami Canterburských poviedok, výberom Shakespearových sonetov, ako aj sonetmi Johna Keatsa. Budú tiež čítať a analyzovať esej Jonathana Swifta. Takýto výber umožní čitateľom pochopiť širšie súvislosti vývoja anglického jazyka a literatúry.
-
Ucme jazyk efektivnejsie
V našej spoločnosti už dlhodobo rezonuje požiadavka skvalitňovanie výučby cudzích jazykov. Riešenie spočíva v humanizácii cudzojazyčného vzdelávania prostredníctvom aplikácie prístupu zameraného na žiaka. Cieľom publikácie je prezentovať tento prístup ako fundamentálnu vzdelávacie filozofiu. Umožniť (budúcim) učiteľom pochopiť podstatu tohto prístupu i jednotlivých princípov tak, aby ich motivovali a vyvolali túžbu stať sa skutočným učiteľom zameraným na žiaka. Poskytnúť im usmernenie, aby si zvnútornili túto filozofiu, aby sa stala súčasťou ich osobnosti, ich myslenia, cítenia, presvedčenia a vnímania žiakov, čo sa premieta do každého pedagogického rozhodnutia. Sprostredkovať im poznatky potrebné pri hľadaní odpovedí na otázky, ktoré im nastoľuje každodenná prax; pri zamýšľaní sa nad príčinami správania sa žiakov. Umožniť im vhľad do psychiky žiaka a pochopenie toho, čo sa deje na hodinách. Naučiť ich vážiť si žiaka, upriamiť pozornosť na jeho pozitíva a pomôcť mu odhaľovať a rozvíjať potenciál, ktorý je v každom jednom žiakovi. Publikácia poskytuje učiteľom početné podnety ako žiakov motivovať, inšpirovať a prebudiť lásku k učeniu sa jazyka, ako reagovať na ich potreby, ako ich doviesť k tomu, aby sa chceli učiť, aby sa učili efektívne a aby boli sami zodpovední za svoje učenie sa. Aby dokázali šíriť pozitívnu učebnú atmosféru, plnohodnotne rozvíjať cudzojazyčnú komunikačnú kompetenciu svojich žiakov a pri tom zažívali pocit plnej sebarealizácie. Publikácia vo svojom obsahu integruje vybrané poznatky pedagogiky, lingvodidaktiky, psychológie učenia sa a vyučovania cudzích jazykov, aplikovanej psycholingvistiky, psychodidaktiky a neurodidaktiky. Publikácia nepredstavuje ucelenú metodiku vyučovania cudzích jazykov ale poskytuje. určitý všeobecný rámec pre efektívne využívanie akýchkoľvek metód, prostriedkov, techník a foriem na rozvíjanie všetkých súčastí komunikačnej kompetencie žiakov.
-
Thinking about Literature
Publikácia Thinking about Literature (Myslenie o literatúre, 2017) slúži ako vysokoškolská učebnica a je určená pre úvodné vysokoškolské kurzy literatúry. Čitatelia sa v nej oboznámia s najfrekventovanejšími literárnymi pojmami a žánrami, obdobiami anglickej a americkej literatúry a základnými formami literárnej kritiky. Učebnica poskytuje aj teoretické a pedagogické prístupy k vyučovaniu literatúry a k používaniu literárnych textov na hodinách angličtiny ako cudzieho jazyka. Učebnica vychádza z najnovších výskumov v oblasti didaktiky literatúry a zohľadňuje zameranie na študenta a individuálne študijné tempo, pričom kultivuje samostatného študenta-čitateľa.
-
A Compendium of English Literature
A Compendium of English Literature (Kompendium anglickej literatúry, 2017) je vysokoškolská učebnica, ktorá slúži ako komentovaný text k anglickej literatúre od počiatkov až po súčasnosť. Kniha poskytuje vybrané kľúčové texty, významné pre rôzne obdobia anglickej literatúry, a tiež základné literárnovedné teórie a prístupy k interpretácii, analýze a explikácii literatúry. Učebnica sa venuje témam, ako sú staroanglické a stredoanglické obdobie, renesancia, klasicizmus, romantizmus, realizmus, moderna a rôzne povojnové literárne smery a hnutia, ako aj menšinové literatúry. Čitatelia sa oboznámia aj s vybranými didaktickými zásadami štúdia a vyučovania literatúry, pričom učebnica podporuje integráciu nových médií a technológií.
-
Vztahy a interakcie
Publikácia pezentuje súbor špecificky zacielených čiastkových výskumov mapujúcich aktuálnu situáciu v oblasti kvality ovládania prvkov gramatiky AJ žiakov vyššieho sekundárneho vzdelávania. Rozvádza Johnsonov model učenia sa jazyka ako rozvíjania zručností, je jeho konkretizáciou pre potreby vyučovania gramatiky; analyzuje pedagogicko-psychologické aspekty výučby gramatiky, špecifiká testovania gramatiky a didaktické trendy vo výučbe cudzích jazykov posledného obdobia a zohľadňuje aktuálne neurolingvistické východiská. Empirickou oporou lingvodidaktických odporúčaní sú výsledky autentických výskumov poukazujúcich na skutočnosť, že pri výučbe AJ pretrváva neúmerný dôraz na poznanie gramatických pravidiel a na ich precvičovanie v dekontextualizovaných cvičeniach na úkor rozvíjania praktických komunikačných kompetencií. Je to je výstup projektu VEGA č. 1/0495/17 Vzťah medzi mentálnymi reprezentáciami systému anglického jazyka, performanciou v metalingvistických úlohách a produkciou v reálnych komunikačných situáciách pri učení sa anglického jazyka.
-
Povedomie slovenskych ucitelov o dyslexii a jej prejavoch na hodinach slovenskeho anglickeho a nemeckeho jazyka
Vedecká monografia vznikla ako jeden z výstupov projektu Vega č. 1/0118/20 s názvom Dyslexia ako jazykovo-kognitívna porucha a jej prejavy pri rozvíjaní čitateľskej gramotnosti v materinskom (slovenskom) a cudzom (anglickom) jazyku. Predstavuje výsledky výskumu realizovaného na slovenských základných a stredných školách s cieľom zistiť znalosti a skúsenosti učiteľov slovenského, anglického a nemeckého jazyka s výučbou žiakov s dyslexiou a poukázať na ťažkosti, ktoré žiaci majú vo vybraných jazykových oblastiach v slovenskom, anglickom a nemeckom jazyku z pohľadu učiteľov so zameraním na pravopis, dekódovanie, čítanie s porozumením a gramatiku. Vedecká monografia systematicky analyzuje problematiku znalostí slovenských učiteľov o dyslexii a ich pripravenosti na prácu s týmito žiakmi.
-
Dyslexia a grafemovo-fonemove vztahy v anglickom a slovenskom jazyku
Vedecká monografia vznikla ako jeden z výstupov projektu Vega č. 1/0118/20 s názvom Dyslexia ako jazykovo-kognitívna porucha a jej prejavy pri rozvíjaní čitateľskej gramotnosti v materinskom (slovenskom) a cudzom (anglickom) jazyku. Predstavuje problematiku zadefinovania dyslexie, prejavov dyslexie a ich vplyvu na osvojovanie čitateľskej gramotnosti. Vedecká monografia prezentuje výsledky analýzy ortografickej hĺbky anglického a slovenského jazyka poukazujúc na rozdielnu úroveň grafémovo-fonémových vzťahov v týchto jazykoch a ich vplyv na osvojovanie gramotnosti ako aj výsledky výskumu, ktorý bol realizovaný s cieľom zistiť mieru prejavov dyslexie vo vybraných slovenských a anglických slovách s rozdielnou úrovňou grafémovo-fonémových vzťahov. Kvalitatívna analýza obsiahnutá vo vedeckej monografii špecifikuje konkrétne grafémovo-fonémové vzťahy v slovenskom a anglickom jazyku, ktoré robili žiakom s dyslexiou výrazné ťažkosti. Na základe nadobudnutých výsledkov boli vypracované pedagogické odporúčania pre učiteľov anglického a slovenského jazyka, ktoré sú v publikácii taktiež obsiahnuté.
-
Everything You Need to Know
Cieľom tejto vysokoškolskej učebnice je komplexné a systematické spracovanie teoretických poznatkov o výučbe gramatiky anglického jazyka naprieč rôznymi učebnými metódami a prístupmi a ich pedagogickej aplikácie prostredníctvom praktických zadaní a konkrétnych úloh pre študentov a ich učiteľov. Učebnica je primárne určená študentom učiteľstva anglického jazyka a literatúry v procese pregraduálnej prípravy. Zároveň je vhodná aj pre učiteľov v praxi, ktorým ponúka rôzne spôsoby implementovania eklektického prístupu vo výučbe gramatiky.
-
Communicative Activities
Vysokoškolská učebnica vznikla ako jeden z výstupov vedeckého projektu. Obsahuje aktivity zamerané na „objavovanie“ podstaty gramatických javov na báze induktívnej metódy a zároveň aktivity zamerané na precvičovanie týchto gramatických javov v rôznych kontextových komunikačných situáciách s dôrazom na používanie gramatických javov v produktívnych zručnostiach, t.j. v rámci ústneho a písomného prejavu. Publikácia je určená najmä učiteľom anglického jazyka v nižšom a vyššom sekundárnom vzdelávaní, nakoľko obsahuje aktivity pre úroveň A2 ako aj pre úrovne B1 a B2 podľa SERR. Taktiež je využívaná aj v rámci pregraduálnej prípravy študentov učiteľstva anglického jazyka.
-
Pedagogické myslenie učiteľa
Vo vedeckej monografii je komplexne a systematicky rozpracovaný koncept pedagogického myslenia učiteľa cudzieho jazyka (autorkin slovenský preklad anglického termínu od Simona Borga) v triáde vzťahových rovín: v rovine pedagogického myslenia učiteľa a jeho predchádzajúcej skúsenosti v role žiaka/študenta, v rovine jeho pregraduálnej prípravy a celoživotného vzdelávania a následne jeho vyučovacej činnosti v jazykovej triede. Jednotiacou líniou všetkých kapitol je rozpracovanie konceptu pedagogického myslenia učiteľa CJ vzhľadom na príslušné jazykové zručnosti a jazykové prostriedky.
-
World Literature
Publikácia s názvom World Literature – A Reader in English, American and Canadian Fiction (Svetová literatúra – čítanka anglickej, americkej a kanadskej tvorby, 2018) slúži ako anotovaná čítanka širokého výberu autorov, píšucich v angličtine. Sú medzi nimi nielen anglickí spisovatelia (napríklad G. B. Shaw, Virginia Woolfová, George Orwell, John Wain, Allan Sillitoe a Graham Greene), ale aj rôzni americkí autori poviedok (napríklad E. A. Poe, Ernest Hemingway, Jack London, J. D. Salinger a Richard Brautigan) a autori z iných anglicky hovoriacich krajín (medzi nimi sú Kanaďania Alice Munroová, Margaret Atwoodová a Thomas King, škótska autorka Muriel Sparková, dva írske hlasy – James Joyce a Samuel Beckett, a tiež spisovateľ narodený mimo Anglicka, no s výnimočnou anglickou skúsenosťou – japonský autor Kazuo Ishiguro). Publikácia prináša aj literárnokritické a spoločenské texty, aby cieľoví čitatelia – študenti –mohli pochopiť širší kontext vybraných literárnych diel.