Pedagogická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Magisterský študijný program

Profil absolventa

Absolvent magisterského študijného programu 23681 učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) v študijnom odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy získal kvalifikáciu zodpovedajúcu úrovni 7 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR) a je spôsobilý vykonávať povolania ako učiteľ anglického jazyka pre nižšie stredné vzdelávanie, pre gymnáziá, stredné odborné školy, jazykové školy, ako aj učiteľ anglického jazyka pre ďalšie stupne a formy cudzojazyčného vzdelávania, keďže má rozvinuté požadované odborné, pedagogické a osobnostné predpoklady. Vzhľadom na široké spektrum získaných vedomostí, zručností, kompetentností a spôsobilostí sa môže uplatniť na trhu práce aj v rôznych iných sférach (napr. ako metodik a organizačný pracovník v oblasti výchovy a vzdelávania; vo vzdelávaní v kultúrno-spoločenskej oblasti, v administratíve a iných). Ciele vzdelávania v 2. stupni štúdia učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) sú konkretizované v nasledovných vedomostiach, zručnostiach a kompetentnostiach:

Teoretické vedomosti

Absolvent 2. stupňa (Mgr.) učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii):
  • pozná princípy pedagogickej diagnostiky aj s ohľadom na individuálne osobitosti žiakov a študentov,
  • ovláda základný obsah, metodológiu a epistemológiu jednotlivých vedných disciplín v oblasti lingvodidaktiky, lingvistiky, literatúry; orientuje sa v zdrojoch poznatkov a pozná širšie kultúrne, interkultúrne a sociálne súvislosti,
  • pozná a chápe tendencie vývoja súčasného anglického jazyka a anglickej literatúry,
  • pozná princípy a stratégie lingvistickej analýzy autentického anglického textu,
  • pozná rozdiely a podobnosti v štruktúre a funkciách jazykových prostriedkov materinského (slovenského) a cieľového (anglického) jazyka,
  • pozná teoretické i praktické aspekty didaktiky anglického jazyka reflektujúc pedagogicko-psychologické a sociálno-psychologické poznatky a vývinovo-psychologické osobitosti žiaka,
  • získal základné poznatky z psychodidaktiky a neurodidaktiky, chápe ich význam pre humanizáciu cudzojazyčného vzdelávania, pre riešenie problémov pedagogickej praxe a pre zefektívňovanie učenia sa a vyučovania anglického jazyka,
  • pozná a vie aplikovať inovatívne a alternatívne metódy výučby anglického jazyka v skupinách žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
  • pozná princípy, význam a možnosti aplikácie digitálnych technológií v cudzojazyčnej edukácii,
  • pozná metodológiu výskumu v edukačných a iných relevantných vedách,
  • pozná stratégie pre využitie literárneho textu v pedagogickom procese a vie, ako do výučby zakomponovať jeho rôzne mediálne podoby.

Zručnosti

Absolvent 2. stupňa (Mgr.) učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii):
  • vie analyzovať a hodnotiť edukačné programy podľa podmienok konkrétneho edukačného prostredia,
  • má rozvinuté zručnosti aplikovať získané teoretické poznatky v pedagogickej praxi, navrhovať a hodnotiť riešenia výchovno-vzdelávacích problémov,
  • dokáže samostatne projektovať a realizovať výučbu anglického jazyka na jednotlivých stupňoch a typoch vzdelávania, flexibilne a tvorivo adaptovať kurikulárne požiadavky na konkrétne podmienky žiakov, triedy a typu školy,
  • dokáže analyzovať, hodnotiť a tvoriť výučbové materiály reflektujúc vyučovací cieľ, podmienky a osobitosti konkrétneho edukačného kontextu,
  • dokáže identifikovať štruktúrne a funkčné rozdiely a podobnosti medzi jazykovými prostriedkami anglického a slovenského jazyka, a to najmä z hľadiska interferencie materinského jazyka,
  • dokáže lingvisticky analyzovať autentické anglické texty používané pri výučbe anglického jazyka na rôznych typoch škôl a odhaľovať ich lingvodidaktický potenciál,
  • má rozvinuté interpretačno-analytické zručnosti pri práci s literárnymi dielami,
  • je schopný pracovať s odborným textom, orientuje sa v odbornej, hlavne lingvodidaktickej literatúre, dokáže sledovať, kriticky analyzovať a prehodnocovať najnovšie trendy a tvorivo ich implementovať do svojej pedagogickej činnosti,
  • má rozvinuté zručnosti plynulo komunikovať v anglickom jazyku v rôznych špecifických situáciách na úrovni C1,
  • pozná spôsoby využívania informačných a komunikačných technológií vo vyučovaní anglického jazyka,
  • dokáže navrhnúť a realizovať výskumný projekt v cudzojazyčnej edukácii,
  • vie aktívne využívať rôzne spôsoby práce s literárnym textom vo výučbe anglického jazyka.

Kompetentnosti

Absolvent 2. stupňa (Mgr.) učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii):
  • má primerane rozvinuté analyticko-kritické a pedagogicko-psychologicko-lingvistické myslenie, čo mu umožňuje získané poznatky využívať pre didaktické účely, ako aj pre svoj osobnostný, profesijný i sociálny rozvoj,
  • má rozvinuté osobnostné a afektívne predpoklady pre humanistický prístup k žiakom a vyučovaciemu procesu (sebadôvera, asertivita, empatia, flexibilita, tolerancia, schopnosť odhaľovať a rešpektovať individuálne osobitosti žiakov a pod.)
  • je schopný reflexie literárneho diela v kontexte meniacej sa spoločnosti 21. storočia,
  • dokáže sa samostatne rozhodovať a zodpovedne riešiť problémy reflektujúc spoločenskú a etickú zodpovednosť pri rozhodovaní, koná v súlade s profesijnou etikou,
  • je schopný primerane argumentovať, prezentovať a obhajovať svoje názory a postoje a súčasne akceptovať a rešpektovať názory druhých,
  • dokáže efektívne komunikovať, kooperovať a tímovo riešiť problémy,
  • má primerane rozvinutú metakognitívnu uvedomelosť, dokáže využívať efektívne stratégie samoštúdia a regulovania svojho života reflektujúc princípy psychohygieny,
  • má rozvinutú autonómiu, zodpovednosť za svoj ďalší profesijný rozvoj,
  • pozná spôsoby využívania informačných a komunikačných technológií v cudzojazyčnej edukácii, v odbornej a širšej sociálnej komunikácii, ako aj vo svojom ďalšom vzdelávaní,
  • je schopný komunikovať o možnostiach zefektívňovania cudzojazyčnej edukácie, zapája sa do profesionálneho života v oblasti cudzojazyčnej edukácie.

Študijné kombinácie - denná forma

V kombinácii s "učiteľstvom anglického jazyka a literatúry" plánuje fakulta v akademickom roku 24/25 v dennej forme otvoriť nasledovné magisterské kombinované študijné programy:
  • učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry
  • učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
  • učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a talianskeho jazyka a literatúry
  • učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a španielskeho jazyka a literatúry
  • učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
  • učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a výtvarná edukácia*
  • učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a histórie
  • učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a pedagogiky
Na študijné programy označené (*) budú uchádzači prijatí na základe talentovej alebo písomnej prijímacej skúšky

Študijné kombinácie - externá forma

V kombinácii s "učiteľstvom anglického jazyka a literatúry" plánuje fakulta v akademickom roku 24/25 v externej forme otvoriť nasledovné magisterské kombinované študijné programy:
  • učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry
  • učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
  • učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
Na študijné programy označené (*) budú uchádzači prijatí na základe talentovej alebo písomnej prijímacej skúšky