Magisterský študijný program
Profil absolventa
Absolvent magisterského študijného programu 23681 učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) v študijnom odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
získal kvalifikáciu zodpovedajúcu úrovni 7 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR) a je spôsobilý vykonávať povolania ako učiteľ anglického jazyka pre nižšie stredné vzdelávanie,
pre gymnáziá, stredné odborné školy, jazykové školy, ako aj učiteľ anglického jazyka pre ďalšie stupne a formy cudzojazyčného vzdelávania,
keďže má rozvinuté požadované odborné, pedagogické a osobnostné predpoklady.
Vzhľadom na široké spektrum získaných vedomostí, zručností, kompetentností a spôsobilostí sa môže uplatniť na trhu práce aj v rôznych iných sférach
(napr. ako metodik a organizačný pracovník v oblasti výchovy a vzdelávania; vo vzdelávaní v kultúrno-spoločenskej oblasti, v administratíve a iných).
Ciele vzdelávania v 2. stupni štúdia učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) sú konkretizované v nasledovných vedomostiach, zručnostiach a kompetentnostiach:
Teoretické vedomosti
Absolvent 2. stupňa (Mgr.) učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii):
- pozná princípy pedagogickej diagnostiky aj s ohľadom na individuálne osobitosti žiakov a študentov,
- ovláda základný obsah, metodológiu a epistemológiu jednotlivých vedných disciplín v oblasti lingvodidaktiky, lingvistiky, literatúry; orientuje sa v zdrojoch poznatkov a pozná širšie kultúrne, interkultúrne a sociálne súvislosti,
- pozná a chápe tendencie vývoja súčasného anglického jazyka a anglickej literatúry,
- pozná princípy a stratégie lingvistickej analýzy autentického anglického textu,
- pozná rozdiely a podobnosti v štruktúre a funkciách jazykových prostriedkov materinského (slovenského) a cieľového (anglického) jazyka,
- pozná teoretické i praktické aspekty didaktiky anglického jazyka reflektujúc pedagogicko-psychologické a sociálno-psychologické poznatky a vývinovo-psychologické osobitosti žiaka,
- získal základné poznatky z psychodidaktiky a neurodidaktiky, chápe ich význam pre humanizáciu cudzojazyčného vzdelávania, pre riešenie problémov pedagogickej praxe a pre zefektívňovanie učenia sa a vyučovania anglického jazyka,
- pozná a vie aplikovať inovatívne a alternatívne metódy výučby anglického jazyka v skupinách žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
- pozná princípy, význam a možnosti aplikácie digitálnych technológií v cudzojazyčnej edukácii,
- pozná metodológiu výskumu v edukačných a iných relevantných vedách,
- pozná stratégie pre využitie literárneho textu v pedagogickom procese a vie, ako do výučby zakomponovať jeho rôzne mediálne podoby.
Zručnosti
Absolvent 2. stupňa (Mgr.) učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii):
- vie analyzovať a hodnotiť edukačné programy podľa podmienok konkrétneho edukačného prostredia,
- má rozvinuté zručnosti aplikovať získané teoretické poznatky v pedagogickej praxi, navrhovať a hodnotiť riešenia výchovno-vzdelávacích problémov,
- dokáže samostatne projektovať a realizovať výučbu anglického jazyka na jednotlivých stupňoch a typoch vzdelávania, flexibilne a tvorivo adaptovať kurikulárne požiadavky na konkrétne podmienky žiakov, triedy a typu školy,
- dokáže analyzovať, hodnotiť a tvoriť výučbové materiály reflektujúc vyučovací cieľ, podmienky a osobitosti konkrétneho edukačného kontextu,
- dokáže identifikovať štruktúrne a funkčné rozdiely a podobnosti medzi jazykovými prostriedkami anglického a slovenského jazyka, a to najmä z hľadiska interferencie materinského jazyka,
- dokáže lingvisticky analyzovať autentické anglické texty používané pri výučbe anglického jazyka na rôznych typoch škôl a odhaľovať ich lingvodidaktický potenciál,
- má rozvinuté interpretačno-analytické zručnosti pri práci s literárnymi dielami,
- je schopný pracovať s odborným textom, orientuje sa v odbornej, hlavne lingvodidaktickej literatúre, dokáže sledovať, kriticky analyzovať a prehodnocovať najnovšie trendy a tvorivo ich implementovať do svojej pedagogickej činnosti,
- má rozvinuté zručnosti plynulo komunikovať v anglickom jazyku v rôznych špecifických situáciách na úrovni C1,
- pozná spôsoby využívania informačných a komunikačných technológií vo vyučovaní anglického jazyka,
- dokáže navrhnúť a realizovať výskumný projekt v cudzojazyčnej edukácii,
- vie aktívne využívať rôzne spôsoby práce s literárnym textom vo výučbe anglického jazyka.
Kompetentnosti
Absolvent 2. stupňa (Mgr.) učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii):
- má primerane rozvinuté analyticko-kritické a pedagogicko-psychologicko-lingvistické myslenie, čo mu umožňuje získané poznatky využívať pre didaktické účely, ako aj pre svoj osobnostný, profesijný i sociálny rozvoj,
- má rozvinuté osobnostné a afektívne predpoklady pre humanistický prístup k žiakom a vyučovaciemu procesu (sebadôvera, asertivita, empatia, flexibilita, tolerancia, schopnosť odhaľovať a rešpektovať individuálne osobitosti žiakov a pod.)
- je schopný reflexie literárneho diela v kontexte meniacej sa spoločnosti 21. storočia,
- dokáže sa samostatne rozhodovať a zodpovedne riešiť problémy reflektujúc spoločenskú a etickú zodpovednosť pri rozhodovaní, koná v súlade s profesijnou etikou,
- je schopný primerane argumentovať, prezentovať a obhajovať svoje názory a postoje a súčasne akceptovať a rešpektovať názory druhých,
- dokáže efektívne komunikovať, kooperovať a tímovo riešiť problémy,
- má primerane rozvinutú metakognitívnu uvedomelosť, dokáže využívať efektívne stratégie samoštúdia a regulovania svojho života reflektujúc princípy psychohygieny,
- má rozvinutú autonómiu, zodpovednosť za svoj ďalší profesijný rozvoj,
- pozná spôsoby využívania informačných a komunikačných technológií v cudzojazyčnej edukácii, v odbornej a širšej sociálnej komunikácii, ako aj vo svojom ďalšom vzdelávaní,
- je schopný komunikovať o možnostiach zefektívňovania cudzojazyčnej edukácie, zapája sa do profesionálneho života v oblasti cudzojazyčnej edukácie.
Študijné kombinácie - denná forma
V kombinácii s "učiteľstvom anglického jazyka a literatúry" plánuje fakulta v akademickom roku 24/25 v dennej forme otvoriť nasledovné magisterské kombinované študijné programy:
- učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry
- učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
- učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a talianskeho jazyka a literatúry
- učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a španielskeho jazyka a literatúry
- učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
- učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a výtvarná edukácia*
- učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a histórie
- učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a pedagogiky
Študijné kombinácie - externá forma
V kombinácii s "učiteľstvom anglického jazyka a literatúry" plánuje fakulta v akademickom roku 24/25 v externej forme otvoriť nasledovné magisterské kombinované študijné programy:
- učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry
- učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
- učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu