Bakalársky študijný program
Profil absolventa
Absolvent bakalárskeho študijného programu 100928 učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) v študijnom odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy, 0114 Príprava učiteľov s predmetovou špecializáciou je pripravený pokračovať v štúdiu tohto odboru na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania. Získal náhľad do problematiky edukačných vied a spoločenských a legislatívnych súvislostí výchovy a vzdelávania, získal základy pedagogicko-psychologickej a digitálnej gramotnosti učiteľa. Nadobudol prierezové vedomosti z relevantných vedných disciplín zodpovedajúce súčasnému stavu poznania, ako aj zručnosti získavať informácie a riešiť praktické úlohy a problémy aplikovaním získaných vedomostí, zručností, kompetentností a spôsobilostí.
Absolvent je spôsobilý vykonávať povolanie pedagogického asistenta a lektora anglického jazyka. Vzhľadom na široké spektrum získaných vedomostí, zručností, kompetentností a spôsobilostí sa môže uplatniť na trhu práce aj v rôznych iných sférach vyžadujúcich 1. stupeň vysokoškolského vzdelania, napr. v edukácii ako organizačný pracovník a metodik práce s mládežou, lektor ďalšieho vzdelávania, animátor voľného času, lektor vzdelávacieho programu, pracovník vzdelávacích agentúr a pod., vo vzdelávaní v kultúrno-spoločenskej sfére, v administratíve a iných.
Ciele vzdelávania v 1. stupni štúdia učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) sú konkretizované v nasledovných vedomostiach, zručnostiach a kompetentnostiach:
Teoretické vedomosti
Absolvent 1. stupňa (Bc.) učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii):
- pozná sociálno-vedné a legislatívne súvislosti inštitucionálneho vzdelávania,
- pozná teoretické princípy organizovania a plánovania edukačného procesu v primárnom a sekundárnom vzdelávaní,
- pozná, dokáže analyzovať a komparovať komplexné teoretické východiská tradičných, humanizujúcich, aktivizujúcich, inovatívnych a alternatívnych metód cudzojazyčnej výučby a možnosti ich aplikácie v súčasnom edukačnom kontexte na Slovensku,
- pozná zákonitosti vývinu kognitívnych, afektívnych a osobnostných charakteristík žiakov, chápe rolu rôznych determinujúcich činiteľov a možnosti ich ovplyvňovania v procese výučby anglického jazyka,
- je zorientovaný v základoch jednotlivých sub-disciplín relevantných pre didaktiku anglického jazyka a je schopný tieto poznatky podľa potreby ďalej využívať, resp. prehlbovať v 2. stupni VŠ štúdia,
- pozná jednotlivé roviny systému anglického jazyka (fonetika, fonológia, gramatika, lexikológia, štylistika), chápe ich štrukturálno-funkčné charakteristiky, pozná spôsoby ich aplikácie v učení sa a vyučovaní anglického jazyka,
- získal prehľadné vedomosti z dejín, kultúry a reálií krajín, v ktorých sa anglický jazyk používa ako materinský jazyk a pozná ich aplikačný potenciál pri rozvíjaní interkultúrnej gramotnosti,
- pozná základy literárnej teórie a kritiky, chápe princípy vzniku a vývoja základných literárnych smerov a žánrov v anglofónnej literatúre, pozná reprezentatívne diela,
- pozná kultúrnu a etnickú diverzitu anglofónnej proveniencie,
- pozná základy didaktiky anglického jazyka a princípy prístupu zameraného na žiaka, chápe ich význam pre zefektívňovanie učenia sa a vyučovania anglického jazyka,
- je oboznámený s metodológiou výskumu relevantných disciplín so širšími sociálnymi, kultúrnymi a interkultúrnymi súvislosťami,
- pozná základnú metodológiu pre využitie literárneho textu v pedagogickom procese.
Zručnosti
Absolvent 1. stupňa (Bc.) učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii):
- sa dokáže orientovať v pedagogickej dokumentácii a školskej legislatíve,
- vie analyzovať a reflektovať jednotlivé zložky edukačného procesu v školskej triede
- dokáže aplikovať základné pedagogicko-psychologické teoretické poznatky do edukačnej praxe,
- má rozvinuté cudzojazyčné komunikačné zručnosti na úrovni B2-C1 SERR,
- má rozvinuté elementárne didaktické zručnosti, dokáže analyzovať pedagogické situácie a navrhovať riešenia bežných problémov pri výučbe anglického jazyka a podnety pre vhodnú intervenciu,
- orientuje sa v relevantných didaktických materiáloch, dokáže ich analyzovať a selektovať vzhľadom na vyučovacie ciele,
- vie analyzovať anglický text z hľadiska základných zvukových, lexikálnych a gramatických jazykových prostriedkov,
- dokáže nájsť a opísať hlavné rozdiely a podobnosti medzi jazykovými systémami materinského (slovenského) a anglického jazyka,
- vie uvažovať a diskutovať o anglofónnej literatúre a kultúre v širších spoločenských a pedagogických súvislostiach
- dokáže aplikovať kritickú analýzu pri hodnotení vybraných kultúrno-spoločenských a politických javov stvárňovaných v literárnych dielach,
- vie aktívne používať digitálne technológie na podporu cudzojazyčnej edukácie,
- orientuje sa v možnostiach práce s literárnym textom pri výučbe anglického jazyka.
Kompetentnosti
Absolvent 1. stupňa (Bc.) učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii):
- je schopný orientovať sa v odborných textoch (jazykovedných, lingvodidaktických a iných), dokáže samostatne získavať a usúvzťažňovať poznatky,
- dokáže čítať a interpretovať literatúru (beletriu aj odbornú) v anglickom jazyku,
- má rozvinuté základy didaktických kompetentností a osobnostných predpokladov vedúcich k humanizácii vyučovania anglického jazyka,
- je schopný argumentovať, prezentovať a obhajovať svoje názory a stanoviská,
- vie plánovať a organizovať vlastné vzdelávanie,
- má osvojené stratégie sebapoznávania vedúce k prehlbovaniu metakognitívnej uvedomelosti.
Študijné kombinácie - denná forma
V kombinácii s "učiteľstvom anglického jazyka a literatúry" plánuje fakulta v akademickom roku 24/25 v dennej forme otvoriť nasledovné bakalárske kombinované študijné programy:
- učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a slovenského jazyka a literatúry
- učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a nemeckého jazyka a literatúry
- učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a nemeckého jazyka a literatúry
- učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a španielskeho jazyka a literatúry*
- učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a talianskeho jazyka a literatúry
- učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a učiteľstvo výchovy k občianstvu
- učiteľstvo anglického jazyk a literatúry* a hudobného umenia*
- učiteľstvo anglického jazyk a literatúry* a výtvarná edukácia*
- učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a učiteľstvo psychológie*
- učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a pedagogiky
- učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a histórie
Študijné kombinácie - externá forma
V kombinácii s "učiteľstvom anglického jazyka a literatúry" plánuje fakulta v akademickom roku 24/25 v externej forme otvoriť nasledovné bakalárske kombinované študijné programy:
- učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a slovenského jazyka a literatúry
- učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a nemeckého jazyka a literatúry
- učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a výchovy k občianstvu