Pedagogická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Bakalársky študijný program

Profil absolventa

Absolvent bakalárskeho študijného programu 100928 učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) v študijnom odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy, 0114 Príprava učiteľov s predmetovou špecializáciou je pripravený pokračovať v štúdiu tohto odboru na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania. Získal náhľad do problematiky edukačných vied a spoločenských a legislatívnych súvislostí výchovy a vzdelávania, získal základy pedagogicko-psychologickej a digitálnej gramotnosti učiteľa. Nadobudol prierezové vedomosti z relevantných vedných disciplín zodpovedajúce súčasnému stavu poznania, ako aj zručnosti získavať informácie a riešiť praktické úlohy a problémy aplikovaním získaných vedomostí, zručností, kompetentností a spôsobilostí. Absolvent je spôsobilý vykonávať povolanie pedagogického asistenta a lektora anglického jazyka. Vzhľadom na široké spektrum získaných vedomostí, zručností, kompetentností a spôsobilostí sa môže uplatniť na trhu práce aj v rôznych iných sférach vyžadujúcich 1. stupeň vysokoškolského vzdelania, napr. v edukácii ako organizačný pracovník a metodik práce s mládežou, lektor ďalšieho vzdelávania, animátor voľného času, lektor vzdelávacieho programu, pracovník vzdelávacích agentúr a pod., vo vzdelávaní v kultúrno-spoločenskej sfére, v administratíve a iných. Ciele vzdelávania v 1. stupni štúdia učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) sú konkretizované v nasledovných vedomostiach, zručnostiach a kompetentnostiach:

Teoretické vedomosti

Absolvent 1. stupňa (Bc.) učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii):
  • pozná sociálno-vedné a legislatívne súvislosti inštitucionálneho vzdelávania,
  • pozná teoretické princípy organizovania a plánovania edukačného procesu v primárnom a sekundárnom vzdelávaní,
  • pozná, dokáže analyzovať a komparovať komplexné teoretické východiská tradičných, humanizujúcich, aktivizujúcich, inovatívnych a alternatívnych metód cudzojazyčnej výučby a možnosti ich aplikácie v súčasnom edukačnom kontexte na Slovensku,
  • pozná zákonitosti vývinu kognitívnych, afektívnych a osobnostných charakteristík žiakov, chápe rolu rôznych determinujúcich činiteľov a možnosti ich ovplyvňovania v procese výučby anglického jazyka,
  • je zorientovaný v základoch jednotlivých sub-disciplín relevantných pre didaktiku anglického jazyka a je schopný tieto poznatky podľa potreby ďalej využívať, resp. prehlbovať v 2. stupni VŠ štúdia,
  • pozná jednotlivé roviny systému anglického jazyka (fonetika, fonológia, gramatika, lexikológia, štylistika), chápe ich štrukturálno-funkčné charakteristiky, pozná spôsoby ich aplikácie v učení sa a vyučovaní anglického jazyka,
  • získal prehľadné vedomosti z dejín, kultúry a reálií krajín, v ktorých sa anglický jazyk používa ako materinský jazyk a pozná ich aplikačný potenciál pri rozvíjaní interkultúrnej gramotnosti,
  • pozná základy literárnej teórie a kritiky, chápe princípy vzniku a vývoja základných literárnych smerov a žánrov v anglofónnej literatúre, pozná reprezentatívne diela,
  • pozná kultúrnu a etnickú diverzitu anglofónnej proveniencie,
  • pozná základy didaktiky anglického jazyka a princípy prístupu zameraného na žiaka, chápe ich význam pre zefektívňovanie učenia sa a vyučovania anglického jazyka,
  • je oboznámený s metodológiou výskumu relevantných disciplín so širšími sociálnymi, kultúrnymi a interkultúrnymi súvislosťami,
  • pozná základnú metodológiu pre využitie literárneho textu v pedagogickom procese.

Zručnosti

Absolvent 1. stupňa (Bc.) učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii):
  • sa dokáže orientovať v pedagogickej dokumentácii a školskej legislatíve,
  • vie analyzovať a reflektovať jednotlivé zložky edukačného procesu v školskej triede
  • dokáže aplikovať základné pedagogicko-psychologické teoretické poznatky do edukačnej praxe,
  • má rozvinuté cudzojazyčné komunikačné zručnosti na úrovni B2-C1 SERR,
  • má rozvinuté elementárne didaktické zručnosti, dokáže analyzovať pedagogické situácie a navrhovať riešenia bežných problémov pri výučbe anglického jazyka a podnety pre vhodnú intervenciu,
  • orientuje sa v relevantných didaktických materiáloch, dokáže ich analyzovať a selektovať vzhľadom na vyučovacie ciele,
  • vie analyzovať anglický text z hľadiska základných zvukových, lexikálnych a gramatických jazykových prostriedkov,
  • dokáže nájsť a opísať hlavné rozdiely a podobnosti medzi jazykovými systémami materinského (slovenského) a anglického jazyka,
  • vie uvažovať a diskutovať o anglofónnej literatúre a kultúre v širších spoločenských a pedagogických súvislostiach
  • dokáže aplikovať kritickú analýzu pri hodnotení vybraných kultúrno-spoločenských a politických javov stvárňovaných v literárnych dielach,
  • vie aktívne používať digitálne technológie na podporu cudzojazyčnej edukácie,
  • orientuje sa v možnostiach práce s literárnym textom pri výučbe anglického jazyka.

Kompetentnosti

Absolvent 1. stupňa (Bc.) učiteľstva anglického jazyka a literatúry (v kombinácii):
  • je schopný orientovať sa v odborných textoch (jazykovedných, lingvodidaktických a iných), dokáže samostatne získavať a usúvzťažňovať poznatky,
  • dokáže čítať a interpretovať literatúru (beletriu aj odbornú) v anglickom jazyku,
  • má rozvinuté základy didaktických kompetentností a osobnostných predpokladov vedúcich k humanizácii vyučovania anglického jazyka,
  • je schopný argumentovať, prezentovať a obhajovať svoje názory a stanoviská,
  • vie plánovať a organizovať vlastné vzdelávanie,
  • má osvojené stratégie sebapoznávania vedúce k prehlbovaniu metakognitívnej uvedomelosti.

Študijné kombinácie - denná forma

V kombinácii s "učiteľstvom anglického jazyka a literatúry" plánuje fakulta v akademickom roku 24/25 v dennej forme otvoriť nasledovné bakalárske kombinované študijné programy:
  • učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a slovenského jazyka a literatúry
  • učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a nemeckého jazyka a literatúry
  • učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a nemeckého jazyka a literatúry
  • učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a španielskeho jazyka a literatúry*
  • učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a talianskeho jazyka a literatúry
  • učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a učiteľstvo výchovy k občianstvu
  • učiteľstvo anglického jazyk a literatúry* a hudobného umenia*
  • učiteľstvo anglického jazyk a literatúry* a výtvarná edukácia*
  • učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a učiteľstvo psychológie*
  • učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a pedagogiky
  • učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a histórie
Na študijné programy označené (*) budú uchádzači prijatí na základe talentovej alebo písomnej prijímacej skúšky

Študijné kombinácie - externá forma

V kombinácii s "učiteľstvom anglického jazyka a literatúry" plánuje fakulta v akademickom roku 24/25 v externej forme otvoriť nasledovné bakalárske kombinované študijné programy:
  • učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a slovenského jazyka a literatúry
  • učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a nemeckého jazyka a literatúry
  • učiteľstvo anglického jazyka a literatúry* a výchovy k občianstvu
Na študijné programy označené (*) budú uchádzači prijatí na základe talentovej alebo písomnej prijímacej skúšky